kestileipä

poropeukalo

apuva! kertokaa mulle miten kestileipää tehdään? oon yrittänyt nyt jo muutaman kerran eikä tule mitään...

30

6093

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leipuuri

      Kestileipää voi valmistaa useammallakin reseptillä. Varmaankin tarkoitat vähähiilihydraattista kestileipää kun tälllä palstalla vierailet. Jauhoja tarvitaan, mutta niissä on hiilareita joten korvaamme ne leseillä. Nesteeksi maitoa, mutta siinäkin on hiilareita joten korvaamme sen vesi öljyseoksella. Nostatukseen käytämme hiivaa molemmissa ohjeissa. Paistetasan miedolla lämmöllä pitkään, mieluiten perinteisessä leivinuunissa.

      • firma kuin

        Kestiherkku Helsingissä, onko kyseessä heidän leipänsä. Tekivät muuten aikanaan lähes aitoja tanskalaisia viinereitä. Namimuistot niistä, lehteviä, rasvaa tiukkuvia makeita rapeita.


      • Anonyymi

        maito ? oikeassa kestileivässä ei ole maitoa


      • Anonyymi

        Minkäköhän lainen tuo sinun vähähiilihydraattinen kestileipä on? Kestileivässä on hiilihydraattia 42g
        Kestileipä resrpti on salainen mutta leipä tulee paistaa pitkään lämpöä alentaen niin syntyy sitkeä ja hieman kiinteä sisus joka on kuitenkin pehmeä reikiä täynnä .... kestileipä onnistuu taodokksilta ihmisiltä tai leipurilta mutta aina kannattaa kokeilla ..... itse ajattelin huomenna tehdä kestileipää.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkäköhän lainen tuo sinun vähähiilihydraattinen kestileipä on? Kestileivässä on hiilihydraattia 42g
        Kestileipä resrpti on salainen mutta leipä tulee paistaa pitkään lämpöä alentaen niin syntyy sitkeä ja hieman kiinteä sisus joka on kuitenkin pehmeä reikiä täynnä .... kestileipä onnistuu taodokksilta ihmisiltä tai leipurilta mutta aina kannattaa kokeilla ..... itse ajattelin huomenna tehdä kestileipää.....

        Olen itse hoksannut miten saan tuon niin suositun kestileivän syntymään sähköuunissa kotona.... suurin osa jshoista on täysjyväjauhoja


      • Anonyymi

        Kestileipä ja vähänhiilihydraattista leipää on kaksi eri leivästä kyse. kestileipä resepti on fazerilla ns suojattu resepti mutta jos on oikein aktiivinen ja luova sekä älyks kyllä sen keksii. Poikkeaa hieman normaalista leivän avlmistamisesta kun ei kerrostaloissa ole ariinauunia tai leivin uunia niin sähköuunilla vaatii taitoa. itse sen jo keksinkin ihan sattuman kaupalla .Leivän valmistaminen ei ole kallista muta aikaa se kyllä vie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkäköhän lainen tuo sinun vähähiilihydraattinen kestileipä on? Kestileivässä on hiilihydraattia 42g
        Kestileipä resrpti on salainen mutta leipä tulee paistaa pitkään lämpöä alentaen niin syntyy sitkeä ja hieman kiinteä sisus joka on kuitenkin pehmeä reikiä täynnä .... kestileipä onnistuu taodokksilta ihmisiltä tai leipurilta mutta aina kannattaa kokeilla ..... itse ajattelin huomenna tehdä kestileipää.....

        älä siitä juntista välitä . leivästä jossa ei ole hiilihydraatteja lienee olla aika tiukka, tiivis rakentainen ja mauton leipä varmaan on myös painava .... ehkä kannattaisi jättää koko leivän pois jos niitä hiilihydraatteja niin pelkää


      • Anonyymi

        henkilö pyytää kestileipä reseptiä ja sinä tarjoat vähähiilihydraatista leipä reseptiä?? fazerin kesti leipä sisältää hiilihydraatteja ja tehdään täysjyvä vehnästä. juju on lämmön laskeminen paiston aikana jolloin voidaansaada aikaiseksi arina tai leivinuunin paistoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        älä siitä juntista välitä . leivästä jossa ei ole hiilihydraatteja lienee olla aika tiukka, tiivis rakentainen ja mauton leipä varmaan on myös painava .... ehkä kannattaisi jättää koko leivän pois jos niitä hiilihydraatteja niin pelkää

        olet aivan oikeassa ja jos ei siedä tai ei haluaa hiilihydraatteja kannattaisko koko leivän syönti jättää pois. ja hiilihydraatti = sakkaridit jotka yleensä koostuvat hiilestä,vedystä, hapesta ja hiilihydraatit jaetaan sokereihin ja näitä tarvitaan elimistössä kasvuun , lihastyöhön , lämmön ylläpitämiseen , ainevaihduntaan sekä hermoston ja elinten toimintaan.
        kaikki joilla on nämä kummalliset hiilihydraatiton ruokavaljo kärsivät yleensä palelu, ja ongelmia aineenvaihdunta ym.....
        Itse suosittelen että voi vähentää mutta mitään ei tulisi jättää pois jos ei ole täysin feikki deikki tuote... Minua naurattaa yleensä ihmiset kun ovat olevinaan niin tarkkoja ja eivät juo cocacollaa mutta juovat zero cocacolaa?? Hienoa kun on tyhmä .Mikäköhän makeutus aine ovat korvanneet cocacolassa ?? kun juoma perustuu sokeriin .
        Ja toinen on tämä ihme into leikkiä olevansa keliakia ?? tunnen pari tällaista henkilöä jotka sitten pakottavat koko perheen syömään samaa gluteenittomia ruoka aineita ??


      • Anonyymi

        vähähiilihydraattista kestileipää ?? Mimmoinen lepä se sellainen on? itselleni tulee kyllä kestileivästä mieleen fazer kestileipä ja se resepti on salattu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        älä siitä juntista välitä . leivästä jossa ei ole hiilihydraatteja lienee olla aika tiukka, tiivis rakentainen ja mauton leipä varmaan on myös painava .... ehkä kannattaisi jättää koko leivän pois jos niitä hiilihydraatteja niin pelkää

        👍totta puhut


    • poropeukalo

      6dl vettä 50gr hiivaa tai pussi kuivahiivaa,3dl kaurahiutaleita,suolaa,2rkl öljyä 9-13dl vehnäjauhoja saa jäädä löysähköksi kohota 1 tunti laita uuni lämpiämään 270 ast.lötkäytä takina pellille leivinpaperin päälle,kohota sen aikaa kun uuni lämpiää paista 15min.laske lämpö 100 asteeseen ja anna paistua vielä 1 tunti siis taikinasta tulee 2 leipää

      • palsta...

        Mitä tuollainen höttöhiilariresepti tekee VHH reseptit -palstalla? Ei tuolla ainakaan ole mitään tekemistä vhh:n kanssa...


      • Anonyymi

        hui kauheata mikä määrä hiivaa....itse teen juureen ja on todella lähellä sitä fazerin kestileipää nami..... ihme neuvoja on annettu. kestileipä on maidoton ja munaton


      • Anonyymi

        ei kauheata. 50g hiivaa ja viellä pussiin kuiva hiivaa?? joo kyllä leipäsi nousee ja luultavimminkin haisee ja maistuu hiivalla. minä teen ruis ja vehnä juurilla kohottaen ja hiivaa jos tarvitsen käytän ns villihiivaa.... no minun leivät maistuvat ja tuoksuvat ja säilyvät pitkään homehtumatta.... ja hiivan käyttö estää sinkin ja kalkin ja raudan kunnollisen imeytymisen vatsassa. juuren käytössä leivän valmistamisessa sen sijaan tätä ongelmaa ei ole ja on jopa terveellisempi kuin teollinen hiivalla kohotettu leivät. kokeile ja et enään kaupan leipää tai valmista omaa leipää hiivalla enään... reseptisi oli järkytys ja herkkä vastaiset saisivat lrivästädi vatsa ja suolisto kipuja.... hiivaa aivan liikaa.


      • Anonyymi

        ?? .... leipä kohoaa pienemmälläkin määrällä hiivaa jolloin leipä on terveellisempää... ja jos teet juureen on vieläkin terveellisempi .... jos tietäisin miten liittää luvia niin liittäisin mielelläni kuvia minun leivästäni. leipäni on kuohkea ja kevyt ja nostatettu luonnollisesti juurella


      • Anonyymi

        itse kun valmistan kestileipää (Fazerin kestileipää) teen vehnä juureen jolloin mitään teollista
        hiivaa ei tarvita. itse teen taikinasta joustavan ja hieman tiukan jotta saan aidon kestileivän maun. (vehnäleseet ovat tärkeä osa tässä leivässä jotta saadaan se oikea kestileivän maku leipään) vaivaan taikinan käsin jolloin syntyy parempi loppu tulos
        ja saan oikean rakenteen leipään. ja kohotan leipätaikinaa aidossa (Käsittelemätön) puu kulhossa. Tarkkaa kohotus aikaa on vaikea määritellä sillä siihen vaikuttaa huoneen lämpö ja huoneen kosteus tasot mutta itse kohotan pitkään koska käytän aitoa elävää vehnäjuurta ja kohotuksia minulla on kaksi .Paisto ajassakin teen toisin 270 5-6 minuuuttia ja aloitan laskemaan lämpöä porrattain ja hiljalleen lämpöä alas päin .paisyon aikana avaan uunin luukun pariin otteeseen myös(ns;tuuletan) tämäkin vaikuttaa leivän lopputulokseen.
        Yllä oleva leipä resepti ei kunnioita fazerin kestileipää mutta on varmaan jokin munnelma
        .Minun leipä voidaankin kutsua terveellisemmäksi.


      • Anonyymi

        mikä leipä on kyseessä? hiivan määrä aivan liian suuri en kyllä leipää ole ohjeelladi ikinä tehnyt ja kyllä tuolla hiivamäärällä kohoaa mutta hitaasti kohotettu leipä pienellä hiiva määrällä maistuu maukkaamalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        itse kun valmistan kestileipää (Fazerin kestileipää) teen vehnä juureen jolloin mitään teollista
        hiivaa ei tarvita. itse teen taikinasta joustavan ja hieman tiukan jotta saan aidon kestileivän maun. (vehnäleseet ovat tärkeä osa tässä leivässä jotta saadaan se oikea kestileivän maku leipään) vaivaan taikinan käsin jolloin syntyy parempi loppu tulos
        ja saan oikean rakenteen leipään. ja kohotan leipätaikinaa aidossa (Käsittelemätön) puu kulhossa. Tarkkaa kohotus aikaa on vaikea määritellä sillä siihen vaikuttaa huoneen lämpö ja huoneen kosteus tasot mutta itse kohotan pitkään koska käytän aitoa elävää vehnäjuurta ja kohotuksia minulla on kaksi .Paisto ajassakin teen toisin 270 5-6 minuuuttia ja aloitan laskemaan lämpöä porrattain ja hiljalleen lämpöä alas päin .paisyon aikana avaan uunin luukun pariin otteeseen myös(ns;tuuletan) tämäkin vaikuttaa leivän lopputulokseen.
        Yllä oleva leipä resepti ei kunnioita fazerin kestileipää mutta on varmaan jokin munnelma
        .Minun leipä voidaankin kutsua terveellisemmäksi.

        Minä lisään vehnärouhetta jota olen liottanut yön yli tai 1 h kuumassa vedessä. Hiivaa ei tarvita kuin murunen ja paistaessa lämpötilaa lasketaan hiljalleen jotta täysjyvä ehtii kypsyä ja leipä ehtii kuivua.


      • Anonyymi

        Hieno leipä ohje mutta tuo ei ole kestileipä. Kestileipään tarvitset vehnäleseitä ,täysjyväjauhoja


      • Anonyymi

        Laita vähemmän hiivaa jolloin leipä kohoaa hitaammin mutta loppu tulos on parempi.
        Ihmiset käyttää aivan liikaa hiivaa. 5g- 10g riittää mainiosti kohottamaan 5dl taikinan. Aikaa kuluu toki enemmän mutta loppu tulos on parempi


      • Anonyymi

        ohjeesta ei todellakaan tule fazerin kaltainen kestileipä ? kestileipä on koostumukseltansa kovempi ja tiiviimpi sekä kestileipä on täysjyvä jauhoista leivottu.... lämpöä tulee alentaa paiston aikana......En tiedä mikä lie leipä sinun ohjeellasi syntyy mutta itse en tuolla ohjeella tekisi.... varmaan aika märkä ja ja paksu kova kuori leivässäsi.... Kestileipä tulee käydä tasaisesti että koostumuksessa on pieniä sieviä reikiä mutta ei ole märkä ja itse luokittelisin tämän leivän koviin leipiin.....en tiennyt että kestileivässä on kaurahiutaleita .


      • Anonyymi

        mikäköhän leipä reseptisi on? O ho onpas hiivaa paljon? käytä vähemmän hiivaa ja pidempi lepo taikinalle ja pidempi kohotus saat maukkaamman leivän ja ohjeesi mukaan leipäsi on varmaan tiivis rakenteeltaan ja painava ja sillä liian pitkä paisto kuivattaa leipää ja olisi todella mielenkiintoista nähdä leipäsi ja leikattuna leivän rakenne.


    • Anonyymi

      kestileipä resepti on salainen eli fazer on aikoinaan patentoinut kokonaan omaksi tuote merkiksi ja tämän leivän tekijä (maatalon emäntä) on aikoja sitten kuollut. voit itse kokeilla kuten minä . taikinan salaisuus piilee kokonaan tuoreet aineet.... ja taikinan työstämisessä ja pitkä kohotuksessa. älä tee taikinaa liian pehmeäksi taikina tulee olla kova ja samalla notkea

    • Anonyymi

      minä valmistin kedtileivän taikinajuureen eli käytännössä tuoretta vehnäjuurta ja tänään kokeilen varmistaa käyttäen osan vehnä juuresta ruisjuurta .... käytän myös oikeista vehnä jyvistä itse jsuhaamaa täysjyvä jauhoja ja hiivaa ei tarvita..... juuren voimalla nostatan.... kestileipä ei valmistu hetkessä..... tämä leipä vaatii aikaa.... ja kun olet kaiken vaivaa nähnyt palkitsee leipä leipojan..... wau tästä syntyy todella hyvä leipä.minun taikina ei siellä hiivaa tai maitoa tai kanamunia....

      • Eihän leipäään yleensä laitetakaan kananmunia.


      • Anonyymi
        xJx kirjoitti:

        Eihän leipäään yleensä laitetakaan kananmunia.

        ei yleensä laiteta kanamunaa mutta toiset vaaleata paahtoleipä resepteissä käytetään mutta itse en sitäkään valmistaessani käytä.


    • Anonyymi

      kestileivän salaisuus piilee hitaasti paistaen ja lämpöä alentaen 20 ja 40 minuutin välein tai toinen vaihto ehto on uunia tuuletetaan paiston aikana montakertaa. kun itse teen kestileipää teen taikinan hieman kovemmaksi ja käytän vehnä leseitä ja laadukasta täysjyvä vehnä jauhoja. sekä fariinisokeri. minä en käytä hiivaa vaan vehnajuurta.

    • Anonyymi

      kestileivän valmistus piilee paistamisessa alhaisessa lämmössä. ja koska useimallakaan ei ole leivinuunia niin pitkä paistaminen sähköuunissa jossa lämpöä alennetaan paiston aikana porrattain alemmaksi niin että leipä periaatteessa kuivuu ja täysijyväjauho ja vehnälese kypsyy. jokainen uuni kuitenkin paistaa eri tavalla mutta kokeile näin. minulla syntyy kuin fazerin kestileipä. turvota leseitä tilkka vedessä ennen kuin lisäät taikina juureen. Hauskoja leipomis hetkiä.

    • Anonyymi

      tee täysjyvä vehnäjauhoihin ja lisää fariinisokeria ja käytä vähän hiivaa jolloin pitkä kohotuksen aikans tsikina ei lähde käymään tee taikinasta jämäkkä ja paista kuin paistaisit leivon uunissa. 280 lähde laskemaan lämpöä paiston aikana hiljalleen alas päin. avsile luukkua eli ns: tuuleta aika ajoin.näin minä onnistun saamaan lähes samanlaisen kestileivän kuin fazerilla. minun leipä on ehkä hitusen liian kuohkea sisältä .... itse en käytä hiivaa mutta jos käytät niin käytä tuore hiivaa .ehkä 4-5g korkeintaan.ja kohotuksen aikana minä taittelen taikinaa ja seurasvalla kerralla pitää tehdä kovempi taikina.... mutta minun leipä maistuu kuin kestileipä mutta ehkä minun kestileipäni onnistuu siksi että jauhan vehnä jyviä sen verran kun tarvin taikinaani.... en lisää voita enkä muita rasvoja tähän taikinaani.
      toivottavasti tästä on sinulle apua 🙂terveisin juureen leivonta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      451
      2239
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      227
      2005
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1572
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1541
    5. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1311
    6. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      150
      1281
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      50
      1177
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      66
      1068
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1044
    Aihe