Hengitys vapaauinnissa

jh-

Mitenkähän kroolissa kuuluisi hengittää? Olen ymmärtänyt että uloshengitys pitäisi hoitaa vatsalihaksilla, ja koko vartalon pitäisi kiertyä niin että päätä ei tarvitsisi kauheasti kääntää, mutta tapahtuuko uloshengitys nenän vai suun kautta? Entä minkälainen rytmi olisi paras, jokaisella saman käden vedolla?(entä miten potkut käsivetojen suhteen?) Pitääkö päätä yrittää painaa hieman alaspäin, vai antaa kellua vapaasti (tuntuu että uloshengitys nenän kautta olisi sitä helpompaa mitä alempana pää on, mutta toisaalta sitä vaikeampaa on sitten sisäänhengitys) Entä miten kauan uloshengitystä jatketaan? aletaanko puhaltamaan heti ulos pään mennessä veden alle ja jatketaan aina kunnes nousee ylös vai pidätetäänkö mahdollisesti henkeä jossain välissä tjms?

En oikeasti tiedä yhtään mitään tästä hengitystekniikasta kroolin kanssa :)
enpä kyllä kroolista muutenkaan kauheasti, mutta haluaisin kovasti oppia ja tuntuu että tämä hengitys on se kompastuskivi ainakin omalta osalta. Tekniikkakurssille menisin jos vaan järjestäisivät täällä.

Kiitos

10

5006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uimarinainen

      En ole asiantuntija mutta olen kokeillut kaiken näköistä. Uin siten kun minusta hyvältä ja rennosti tuntuu. Nenän kanssa en pelaa (nenänipistimiäkin käyteään), siihen menee muuten vettä ja puhallan ulos suun kautta veteen siten kun rennolta tuntuu - kunhan ilma on käytetty sisäänhengityksen alkaessa. Itse opin homman niin, että tein kroolivetoja ja -potkuja pää koko ajan veden alla, niin kauan kuin ilmaa riitti. Sitten kun ilma loppui, haukkasin ilmaa kainalon alta. Ja huomasin vain, että pääsen hurjaa vauhtia eteen päin. Helpottaisiko sinua varmaan aloittaa snorkkelin kanssa? Jotkut uivat snorkkelin kanssa näköjään.

      Katselin Esa Sievisen uintivideota, ja hän sanoo siinä että pitää painaa yläkroppaa alaspäin eli uida "alamäkeen" Siinä tosiaankin oli hyvä neuvo, homma alkoi sujua kuin itsestään. Itse hengitän joka toisella oikealla kallistuksella. Sisäänhengitys on helppo, kun sen tekee kainalon alta vain kurkaten. Itsellä huomaan, ettei pää nouse kuin juuri sen verran että suu nousee pinnalle. Mutta eikö nämä ole ihan perskohtaisia juttuja, jos ei aio kilpuriksi?

      En oikein tajua itseäni, miten löysin itseltäni luontaisen taipumuksen krooliin, vaikka kukaan ei ole opettanut. Se vain sujuu niin luontevasti ja hyvin. Ajattelen vain, että olen hylje... :D Olen tutkaillut tekniikkajuttuja netistä ja olen myös menossa tekniikkakurssille. Nautin kuitenkin uimisesta niin, että en hae kurssilta mitään tarkkoja ohjeita vaan juuri uimisen nautinnon lisäämistä ja joitain niksejä taloudelliseen energiankäyttöön uimisessa. Ja oppiminen on kivaa!

      • kuntouimari2

        Moi

        perussäntö on että vedetään ilma sisään kun on suu pinnalla ja ulos kun pää on vedessä. Itse uin suu auki koko ajan ja puhallan ulos sekä nenästä että suusta veden alla. Kun puhallus on voimakas niin ei tule vettä suuhun tai nenään. Muutoin yleensä puhallus on pidempi kuin sisään hengitys veden päällä. Tämä johtuu 'koukkimisesta' joka ei annna aikaa sisään hengitykseen niiin paljon kuin uloshengitykseen. Veden päällä ilmaa vedetään sisään heti kun huulet on pinnalla eli kun pää kääntyy vartalon mukana ja lisäksi hartiat/poski tekee aallon jonka alapuolella 'kuopassa' on huulet pinnalla vaikka toinen silmä on yhä pinnan alla.
        sillai


      • Tzyde

        Mä olen saanut asentoani paremmin tasapainoon kun pidän liukukättä (alempi käsi, joka on valmiina lähtemään vetoon) edessä melkein siihen asti että toinen, palautuva, käsi on melkein edessä. Näin käsien paino saa yläkropan syvemmälle ja asento on hyvä. Huomaan eron liu'ussa selvästi.


      • hylje66

        Hieno juttu että olet löytänyt vapaauinnin lajiksesi..mulle kävi samalla tavalla 10 v. sitten ja innostuin hankkimaan uinnin ohella c- valmentajapaperit...vuosein tauon jälkeen oon nyt taas alkanut kelaan matkaa ja tuntuu taivaalliselta. ostin kokokilpauimapuvun ja sillä uinti jopa vielä mukavampaa.Tääl keski-pohjanmaalla vaan huonosti noita masters-ryhmiä , joten joutuu yksin harjoittelemaan. Olis mukavaa kun olis harjoittelukaveri, mut ei oo löytyny etsinnöistä huolimatta.


      • voi testata
        hylje66 kirjoitti:

        Hieno juttu että olet löytänyt vapaauinnin lajiksesi..mulle kävi samalla tavalla 10 v. sitten ja innostuin hankkimaan uinnin ohella c- valmentajapaperit...vuosein tauon jälkeen oon nyt taas alkanut kelaan matkaa ja tuntuu taivaalliselta. ostin kokokilpauimapuvun ja sillä uinti jopa vielä mukavampaa.Tääl keski-pohjanmaalla vaan huonosti noita masters-ryhmiä , joten joutuu yksin harjoittelemaan. Olis mukavaa kun olis harjoittelukaveri, mut ei oo löytyny etsinnöistä huolimatta.

        iahn itse mutta en suosittele menemään uimaan kroolia ja ottamaan nenänkautta happea koska sen jälkeen voi olla hieman vettä keuhkoissa.... mutta itse ota joka kolmannella vedolla happea eli o v o happi o v o eli happi ei tule vetojen väliin vaan joka kolmannen vedon aikana


    • Tekniikkkurssia odotelle

      Itse otan ilmaa suun kautta silloin kuin käsi nousemassa vedestä ja yläkroppa ilmaa ottavalle puolelle kääntyneenä.Myöskin avaan suuta sisäänhengityksessä,auttaa minulla ilman sisääntuloon.

      Lisäksi olen yrittänyt soveltaa periaatetta että ilma liikkuu koko ajan.
      Uloshengitys myös tästä syystä minulla hitaampi.Uloshengityksen teen yleensä nenän kautta enimmäkseen sulkemalla suuta pinnan alla,saan sillä tavoin käytettyä paremmin kaiken ilman.
      Ongelmana minulla ollut varsinkin hengityspuolen vastakkainen käsi joka vain menee veden läpi silloin kun olen "hakemassa ilmaa".Yritän korjata tätä nykyisin seuraamalla katseella kumpaakin vetävää kättä ja hidastamalla uloshengitystä,ajatuksena että hengitys ja käsivedot pitää olla jotenkin rytmissä keskenään.

      Yleisesti ottaen olen sitä mieltä että kaikki osa-alueet pään asento,hengitys,käsien liikkeet,potkut jne vaikuttavat myös toisiinsa.Jos vaikka pää kääntyneenä ylöspäin niin jalat saattavat painua alaspäin.

      Tämä kirjoitelma ei ole aiheesta absoluuttinen totuus,olen huomannut että näistä asioista löytyy monenlaisia koulukuntia mutta toivotaan että jollekulle tästä on hyötyä. :)

    • uiskari

      joo

      pää periaate on hengittää sisään kun pää on pinnalla ja ulos silloin kun pää on vedessä. Näin säästyy aikaa ja niskaa.
      Itse puhallan veden alla ulos sekä nenästä että suusta koska se on nopeampaa. Sisäänhengitys tulee automaattisesti kun pää on pinnan yllä ja sisäänhengitys on nopea. Uloshengitys on rauhallinen ja pitkä.
      Kun vartalo kiertyy vetojen tahdissa niin käden mennessä eteen sisäänhengitys on helppo 'kainalon alta' ilman sen kummempia ponnisteluja kun vartalon kierron mukana huulet tulee pintaan. Toinen silmä voi olla yhä veden alla mutta se ei haittaa mittään...kyse on aerodynaamisuudesta

      Normaalisti sisäänhengitys joka vetoparilla samalta puolelta. Kannattaaa vaihtaa oikea / vasen puolta esim 25m välein.

      Se opetustyyli että jokatoinen hengitys vasemmalta ja ja jokatoinen oikealta on käytännösssä tosi raskasta...

      :)

      • uimarinainen

        Mielestäni tuollaiset säännöt pitäisi unohtaa, eli tuo mainitsemasi raskas hengitystekniikka. En ole kuitenkaan asiantuntija, että voisin neuvoa ketään tosissani, eli mutu-tuntumalla olen liikkeellä ja uin itse kuten hyvältä tuntuu ja otan opeista vain sen mikä itselle sopii. Koen itse tuon vuorottaisen hengityksen samalla tavalla kuin sinä eli väkinäiseltä ja raskaalta. On tullut kokeiltua sitä kuitenkin, sen verran että tiedän ettei se ole meikäläisen juttu.

        Se hyvä puoli siinä tietty on, että pysyy kroppa tasapainossa ja kallistuu molemmin puolin tehokkaasti, jos ei saa pidettyä itseään ja liikkeitään muuten tasapainossa.

        Yksi asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja mihin itse olen jämähtänyt katsoessani muiden uintia, on käsien huitominen ilmassa. Jotkut nostavat käden niin tiukkaan kulmaan ja korkealle, että liikkeestä mahtaa tulla todella rasittava. Käden pitäisi antaa tehdä luonnollinen kaari, eikä nostaa liikaa kyynärpäätä ylös. Ajatus on kopioitu tietysti Esa Sieviseltä. =)


      • ex-kilpauimari
        uimarinainen kirjoitti:

        Mielestäni tuollaiset säännöt pitäisi unohtaa, eli tuo mainitsemasi raskas hengitystekniikka. En ole kuitenkaan asiantuntija, että voisin neuvoa ketään tosissani, eli mutu-tuntumalla olen liikkeellä ja uin itse kuten hyvältä tuntuu ja otan opeista vain sen mikä itselle sopii. Koen itse tuon vuorottaisen hengityksen samalla tavalla kuin sinä eli väkinäiseltä ja raskaalta. On tullut kokeiltua sitä kuitenkin, sen verran että tiedän ettei se ole meikäläisen juttu.

        Se hyvä puoli siinä tietty on, että pysyy kroppa tasapainossa ja kallistuu molemmin puolin tehokkaasti, jos ei saa pidettyä itseään ja liikkeitään muuten tasapainossa.

        Yksi asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja mihin itse olen jämähtänyt katsoessani muiden uintia, on käsien huitominen ilmassa. Jotkut nostavat käden niin tiukkaan kulmaan ja korkealle, että liikkeestä mahtaa tulla todella rasittava. Käden pitäisi antaa tehdä luonnollinen kaari, eikä nostaa liikaa kyynärpäätä ylös. Ajatus on kopioitu tietysti Esa Sieviseltä. =)

        Uinnissa on vammojen ehkäisyn kannalta tärkeää se, ettei pakota käsien liikkeitä liian epäluonnollisiksi. Siksi vartalonkierto ja se mikä itselleen tuntuu parhaimmalta on tärkeää. Tosin vääriä tekniikoita ei sen mutu-tuntuman perusteella kannata pitää, koska ne osaltaan myös vaikuttavat vammojen syntyyn.

        Periaatteessahan olisi todella hyvä, jos hengitykset oikealle ja vasemmalle olisivat ns. yhtä helppoja. Mutta kunhan ei nyt joka toisella hengitä ja edes välillä kokeilee sitä "väärää" puolta, niin asiat ovat ihan ookoosti.

        Pitää muistaa vartalonkierto, joka säästää käsiä ja olkapäitä. Eli antaa vartalon rullata ja kääntyä vedessä siihen suuntaan mihin se luonnollisestikin kääntyisi. Ei yritä uida pökkelönä suorassa.

        Uloshengitys nenän kautta ja sisäämnhengitys suun kautta, ettei vettä mene nenään.


      • uiskarimyös

        Kyse on muuten hydrodynaamisuudesta ;-)


    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      155
      6469
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3888
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2005
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1508
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      19
      1499
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe