Koti-crosstrainer vs. kuntosalien crossarit

Rheea

Onko kellään kokemuksia sekä kotikäyttöisen crosstrainerin että salilla olevien crossareiden käytöstä? Oletteko huomanneet eroja?

Itse olen treenannut salilla crosstrainerilla ja vuosia ja kuntoni on melko hyvä. Nyt ostin crosstrainerin kotiin (Energetics ET-7.1) ja kokeiltuani sitä eilen ensimmäistä kertaa meinasi melkein henki lähteä! Jaksoin hädin tuskin treenata 25 minuuttia ja sekin 1. tason (!)vastuksella ja välillä taaksepäin polkien (=kevyempää). Salin crossarilla aloitan suoraan 4. tasosta ja lisään siitä tasaisesti vastusta ja teen yleensä sellaisen 50 min treenin. Ja hyvin jaksan.

Lisäksi tuo laitteeni antoi kalorinkulutusarvioksi tuosta 25 minuutista noin 105 kilojoulea eli laskemani mukaan noin 25 kilokaloria!! Siis oikeesti, 25 kaloria?? Epäilen vahvasti.

Onko noissa laitteissa tosiaan noin suuria eroja vai mikä on vikana? Mitä edes teen tuolla laitteella jos se on minulle ihan liian raskas??

APUA!!!

11

10022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arthur49

Moi Rheea

Tuo 25 kaloria hieman vaikuttaa oudolta. Laitoitko laitteellesi asetuksiksi ikäsi, pituutesi ja painosi?

Vastuslukemat voivat vaihdella laitekohtaisesti - ykkönen toisessa laitteessa voi vastata jotain aivan muuta toisessa.

Terveisin Arthur49

http://www.kuntoguru.com
      http://kuntoguru.blogspot.com

• Rheea

Kiitos vastauksesta Arthur!

Asetuksia en ole vielä ehtinyt tutkimaan. Voi toki olla, että tuo kalori-ongelma korjaantuisi sillä.

Mutta vastuksiahan ei ilmeisesti voi itse mitenkään säätää? Toki vastuslukemat ovat erilaiset eri laitteissa, se ei edes haittaa, mutta entäs kun 1. vastustasokin on liian rankka?

Laitteessa tosiaan on 16 tasoa ja ainoastaan sillä ensimmäisellä jaksan polkea juuri ja juuri. Silloinkin polkeminen on raskasta heti ensiminuuteista lähtien ja jalkoja särkee. Salien crossareilla ykköstaso on niin kevyttä polkemista, että sillä ei oikein kunnolla voi edes polkea, kun tuntuu että lentää kyydistä. Eli ei tunnu missään. Siksi aloitan suoraan 4.-5.-tasosta salilaitteilla.

Tuolla minun laitteellani tuollaisesta kevyestä polkemista saa vain haaveilla, kun tosiaan heti 1. taso on jo rankkaa puurtamista. Sillä vikalla vastustasolla (16.) en varmaan saisi polkemia edes liikkeelle.

Miksi se on näin?? En vaan tajua. Laite lähtee sitten kai palautukseen (toivottavasti edes mahdollista!), en minä sillä mitään tee kun se on tehty joillekin huippu-urheiljoille. :(

• arthur49
        Rheea kirjoitti:

Kiitos vastauksesta Arthur!

Asetuksia en ole vielä ehtinyt tutkimaan. Voi toki olla, että tuo kalori-ongelma korjaantuisi sillä.

Mutta vastuksiahan ei ilmeisesti voi itse mitenkään säätää? Toki vastuslukemat ovat erilaiset eri laitteissa, se ei edes haittaa, mutta entäs kun 1. vastustasokin on liian rankka?

Laitteessa tosiaan on 16 tasoa ja ainoastaan sillä ensimmäisellä jaksan polkea juuri ja juuri. Silloinkin polkeminen on raskasta heti ensiminuuteista lähtien ja jalkoja särkee. Salien crossareilla ykköstaso on niin kevyttä polkemista, että sillä ei oikein kunnolla voi edes polkea, kun tuntuu että lentää kyydistä. Eli ei tunnu missään. Siksi aloitan suoraan 4.-5.-tasosta salilaitteilla.

Tuolla minun laitteellani tuollaisesta kevyestä polkemista saa vain haaveilla, kun tosiaan heti 1. taso on jo rankkaa puurtamista. Sillä vikalla vastustasolla (16.) en varmaan saisi polkemia edes liikkeelle.

Miksi se on näin?? En vaan tajua. Laite lähtee sitten kai palautukseen (toivottavasti edes mahdollista!), en minä sillä mitään tee kun se on tehty joillekin huippu-urheiljoille. :(

Omassa crosstrainerissani (Kettler Astro) on vastukset numeroitu 1-10. Käytän laitetta yleensä lähinnä punttitreeniin lämmitellessä, mihin aikaa mene vain viitisen minuuttia. Silloin käytössä on vastus 2. Joskus kun olen tehnyt intervalleja, olen käyttänyt harjoituksen aikana kaikkia vastuksia, siis myös kymppiä.

Otapa yhteyttä paikkaan, josta laitteen hankit. Kysy sieltä, sillä tuntuu aika oudolta, että ykkönen laitteessasi olisi noin rankka juttu.

• Rheea
        arthur49 kirjoitti:

Omassa crosstrainerissani (Kettler Astro) on vastukset numeroitu 1-10. Käytän laitetta yleensä lähinnä punttitreeniin lämmitellessä, mihin aikaa mene vain viitisen minuuttia. Silloin käytössä on vastus 2. Joskus kun olen tehnyt intervalleja, olen käyttänyt harjoituksen aikana kaikkia vastuksia, siis myös kymppiä.

Otapa yhteyttä paikkaan, josta laitteen hankit. Kysy sieltä, sillä tuntuu aika oudolta, että ykkönen laitteessasi olisi noin rankka juttu.

Soitinpa eilen myymälään, josta laitteen ostin ja keskustelin vielä samaisen myyjän kanssa, jolta laitteesta silloin kyselin. Hän totesi, että on tuo mun crosstrainer "jonkin verran jämäkkä", rankempi kuin salien laitteet, koska niissä nollataso on tarkoitettu mm. kuntoutuksesta toipuvalle kun taas näissä urheiluliikkeissä myytävät laitteet on enemmänkin ihan siihen varsinaiseen treenaamiseen tehtyjä. Myyjä kehoitti siirtämään askellaudat mahdollisemman taakse ja pitämään jalatkin lautojen takaosassa, saattaa kuulemma hieman keventää polkemista. Mainitse mm. kodin ja kuntosalin erilaisesta ilmastoinnista, joka osaltaan saattaa vaikuttaa jaksamiseen. En kuitenkaan usko tämän ongelman johtuvan tuosta, ainakaan kokonaan.

Vastaavaa palautetta eikä laitevikoja ei ole tullut muilta, joten epäili, että laitteessa tuskin on mitään vikaa. Netistä löysin muutamasta keskustelusta maininnan, jossa ihmisillä oli sama crossari kuin minulla, mutta heilläkään ei tuntunut olevan mitään ongelmaa. Tunnen kyllä itseni nyt harvinaisen luuseriksi. :(

Palauttaa en crossaria tietenkään voi, koska laite on kasattu ja pariin kertaan käytetty..

Nyt olen alkanut jo epäilemään omaa terveyttäni (varsinkin psyykkistä sellaista...). Voiko olla mahdollista, että kuntoni olisi noin yhtäkkiä romahtanut? Olin kyllä flunssassa pari viikkoa sitten enkä ole päässyt salillekaan kohta kolmeen viikkoon. Työmatkat olen silti kulkenut pyörällä ja tehnyt pari kävelylenkkiä. Eli ei mitään täydellistä vuodelepoa ole takana. Kun tuota crosstraineriani kokeilin ensimmäistä kertaa, olin ollut jo monta päivää terve, joten ei pitäisi kiikastaa siitäkään, että olen kipeänä lähtenyt liian aikasin liikkumaan.

Tänään menen salille kokeilemaan jaksamistani vanhalla tutulla crossarilla, jos sekään ei pelaa niin sit on varmaan jokin pahasti vialla meikäläisessä...

Kiitos sulle taas vastauksesta arthur! Onko tuo sun laite "löystynyt" yhtään käytössä, oletko huomannut?

• arthur49
        Rheea kirjoitti:

Soitinpa eilen myymälään, josta laitteen ostin ja keskustelin vielä samaisen myyjän kanssa, jolta laitteesta silloin kyselin. Hän totesi, että on tuo mun crosstrainer "jonkin verran jämäkkä", rankempi kuin salien laitteet, koska niissä nollataso on tarkoitettu mm. kuntoutuksesta toipuvalle kun taas näissä urheiluliikkeissä myytävät laitteet on enemmänkin ihan siihen varsinaiseen treenaamiseen tehtyjä. Myyjä kehoitti siirtämään askellaudat mahdollisemman taakse ja pitämään jalatkin lautojen takaosassa, saattaa kuulemma hieman keventää polkemista. Mainitse mm. kodin ja kuntosalin erilaisesta ilmastoinnista, joka osaltaan saattaa vaikuttaa jaksamiseen. En kuitenkaan usko tämän ongelman johtuvan tuosta, ainakaan kokonaan.

Vastaavaa palautetta eikä laitevikoja ei ole tullut muilta, joten epäili, että laitteessa tuskin on mitään vikaa. Netistä löysin muutamasta keskustelusta maininnan, jossa ihmisillä oli sama crossari kuin minulla, mutta heilläkään ei tuntunut olevan mitään ongelmaa. Tunnen kyllä itseni nyt harvinaisen luuseriksi. :(

Palauttaa en crossaria tietenkään voi, koska laite on kasattu ja pariin kertaan käytetty..

Nyt olen alkanut jo epäilemään omaa terveyttäni (varsinkin psyykkistä sellaista...). Voiko olla mahdollista, että kuntoni olisi noin yhtäkkiä romahtanut? Olin kyllä flunssassa pari viikkoa sitten enkä ole päässyt salillekaan kohta kolmeen viikkoon. Työmatkat olen silti kulkenut pyörällä ja tehnyt pari kävelylenkkiä. Eli ei mitään täydellistä vuodelepoa ole takana. Kun tuota crosstraineriani kokeilin ensimmäistä kertaa, olin ollut jo monta päivää terve, joten ei pitäisi kiikastaa siitäkään, että olen kipeänä lähtenyt liian aikasin liikkumaan.

Tänään menen salille kokeilemaan jaksamistani vanhalla tutulla crossarilla, jos sekään ei pelaa niin sit on varmaan jokin pahasti vialla meikäläisessä...

Kiitos sulle taas vastauksesta arthur! Onko tuo sun laite "löystynyt" yhtään käytössä, oletko huomannut?

Vaikka olen harrastanut runsaasti ja monipuolisesti liikuntaa jo yli 40 vuotta (olen jonkinmoinen bodaava pyöräilijä), käytän omassa crosstrainerissani yleensä toiseksi pienintä vastusta.

Voi olla, että kotioloissa harjoittelu tuntuu raskaammalta ilmastoinnin puutteellisuuden vuoksi - ilma ei kierrä ja on turhan lämmintä.

Kävin katsomassa laitettasi netissä. Se vaikutti kohtuullisen hyvältä. Saattaa olla, ettei siinä ole suurempaa vikaa. Crosstrainerilla aina pulssi nousee helpommin kuin vaikka kuntopyörällä, koska käytät sekä jalkoja että käsiä.

Et varmaankaan ole "luuseri" eikä päässäsi ole vikaa. Flunssasi kyllä saattaa hieman vielä vaikuttaa. Väsymystä voi johtua myös nestevajauksesta ja/tai heikosta syömisestä - energiat on vähissä.

Vastusten kanssa on samoin kuin ikävuosien kanssa : ne ovat vain numeroita. Käytä siis tuota ykköstä crossaillessasi. Lisää aikaa vähitellen. Myöhemmin voit vastustakin lisätä. On ainakin laitteessasi kapasiteettia - ei lopu vastukset kesken.

Tee lyhyitä (10-30 min) harjoituksia crosstrainerilla ja pitempiä (30-90 min) ulkona vaikka reippaasti kävellen tai pyöräillen.

Tsemppiä Sinulle Rheea - terveisin Arthur49

• Rheea
        arthur49 kirjoitti:

Vaikka olen harrastanut runsaasti ja monipuolisesti liikuntaa jo yli 40 vuotta (olen jonkinmoinen bodaava pyöräilijä), käytän omassa crosstrainerissani yleensä toiseksi pienintä vastusta.

Voi olla, että kotioloissa harjoittelu tuntuu raskaammalta ilmastoinnin puutteellisuuden vuoksi - ilma ei kierrä ja on turhan lämmintä.

Kävin katsomassa laitettasi netissä. Se vaikutti kohtuullisen hyvältä. Saattaa olla, ettei siinä ole suurempaa vikaa. Crosstrainerilla aina pulssi nousee helpommin kuin vaikka kuntopyörällä, koska käytät sekä jalkoja että käsiä.

Et varmaankaan ole "luuseri" eikä päässäsi ole vikaa. Flunssasi kyllä saattaa hieman vielä vaikuttaa. Väsymystä voi johtua myös nestevajauksesta ja/tai heikosta syömisestä - energiat on vähissä.

Vastusten kanssa on samoin kuin ikävuosien kanssa : ne ovat vain numeroita. Käytä siis tuota ykköstä crossaillessasi. Lisää aikaa vähitellen. Myöhemmin voit vastustakin lisätä. On ainakin laitteessasi kapasiteettia - ei lopu vastukset kesken.

Tee lyhyitä (10-30 min) harjoituksia crosstrainerilla ja pitempiä (30-90 min) ulkona vaikka reippaasti kävellen tai pyöräillen.

Tsemppiä Sinulle Rheea - terveisin Arthur49

Kärsimättömyys onkin suurin paheeni. ;)

Mutta ei kai tässä muukaan auta kuin yrittää ja odottaa, että kunto alkaa kasvaa tuollekin laitteelle sopivaksi. Olet ihan oikeassa siinä, että ei sillä vastustason numerolla juurikaan ole merkitystä. Kunhan vaan jaksaisi edes sillä ykkösellä polkea, ei mulla mihinkään 16. tasolle ole mitään tarvetta päästäkään. ;)

Eilen tosiaan kävin salilla pitkästä aikaa crossailemassa ja se kyllä sujui kuin unelma. Jonkin sortin intervallitreeni 50 min, ihan täysillä ja vielä toiset 50 minuuttiakin olisi varmasti jaksanut. Eli hieman eri meininki kuin kotona...

Voi olla, että kaikki nuo seikat (eri laite, ilmastointi, flunssa, yleinen jaksamisen taso) yhdessä vaikuttavat jaksamiseeni kuntoillessa eikä mitään yksittäistä syytä ole. Mielelläni silti kyllä kuulisin muiden saman crosstrainerin käyttäjien kokemuksista, mutta kovin vähän löytyy netistä ainakaan tietoa asiasta. Sekin olisi kiva, jos joku pitkään kuntoillut tulisi "testaamaan" laitettani ja sanoisi ikään kuin näppituntumalta, että tuntuuko siinä olevan vikaa. Ei vain tule ketään sopivaa ihmistä mieleen. :/

Kiitos paljon sinulle arthur lohduttavista sanoistasi! Ne piristivät kovasti. :) Eiköhän tämä tästä jotenkin luonnistu. Tutustuin myös kotisivuihisi, ne vaikuttivat varsin asiallisilta ja hyödyllisiltä! Juuri tuollaista tietoa tarvitsee ihan jokainen. :) Palaan sivuillesi varmasti vielä myöhemminkin kun nyt alan taas toden teolla panostamaan liikkumiseen ja ruokavalioon.

Hyvää syksyn jatkoa ja tsemppiä treenaamiseen myös sinulle!

• laite esillä?
        Rheea kirjoitti:

Jos liikkeessä on samainen laite esillä, niin käy testaamassa. Jos oma laitteesi tuntuu selkeästi raskaammalta, niin jotain häikkää siinä on ja takuuseenhan se silloin pitää korjata.

Se, että liikkeeseen ei ole tullut valituksia samanlaisista laitteista ei takaa, etteikö joku laite (esim. sinun) voi olla viallinen.

• Rheea
        laite esillä? kirjoitti:

Jos liikkeessä on samainen laite esillä, niin käy testaamassa. Jos oma laitteesi tuntuu selkeästi raskaammalta, niin jotain häikkää siinä on ja takuuseenhan se silloin pitää korjata.

Se, että liikkeeseen ei ole tullut valituksia samanlaisista laitteista ei takaa, etteikö joku laite (esim. sinun) voi olla viallinen.

Moi vaan,

kyllähän tuo mallikappale oli liikkeessä esillä ja sitä testasinkin ennen kuin tein ostopäätöksen. Aika raskaalta sekin tuntui, mutta pistin sen silloin flunssan piikkiin...

Pitäisi tosiaan käydä vielä nyt uudestaan testaamassa ja polkea sillä mallikappaleella ihan reilun aikaa, että huomaisin mahdolliset erot. Oikeassa olet, voihan oma laitteeni olla ensimmäinen jossa tällainen vika esiintyy. Toivottavasti näin ei kuitenkaan ole, ei kiinnostaisi yhtään alkaa purkamaan tuota kun kasaaminenkin oli jo sellainen urakka!

• vade

Terve,

Olet juuri sanonut oikeastaan nuo erot.
      Saleilla käytettävät crossit ja nuo mitä myydään erilaisissa urheiluvälineliikkeissä ovat täydellisen eri asia.
      Mikäli halajaa kotiin kunnon crossia niin hinta valitettavasti kipuaa sinne 900€ ja siitä aina ylöspäin. Tuo ostamasi crosstraner kun ei ole ergometri (vastuksen arvo ilmoitetaan wateissa) vaan siinä on jokin sähköinen vastus.
      Kalorin kulutukset mitä nuo laitteet antavat ovat vain suuntaa antavia, koska mikäli siitä haluisi tarkan tulisi henkilössä olla kiinni kunnon sykevyö. Kädestä kun ei saa mitattua tarkkaan.
      Ostimme vaimolle tälläisen crossin ->http://m-ergo.fi/crosstreinen_classic.htm (keskinmäinen) ja erittäin tyytyväinen on ollut. Pienimmällä vastuksella jaksaa mennä vaikka pieni lapsi ja raskaimpaan tarvitaan jo aikamoinen kaveri polkemaan. Kannattaa kysyä tarjousta mikäli omasi ei mielytä.

• vade

Oletko varma ettei crossisi laahaa tai ota 'kiinni' jostain ? Kuulostaa kyllä varsin omituiselta tuommoinen takkuilu ?
      Voi olla, että siellä mekaniikassa on jokin kaikesta huolimatta sökönä?

• Rheea

Hei, en ollut huomannutkaan, että tänne oli vielä tullut vastauksia.

Todellakin on nyt tässä parin viikon aikana käynyt selväksi, ettei tuolla minun laitteellani ole mitään tekemistä salicrossareiden kanssa... En tosiaan tiennyt tällaista seikkaa ostopäätöstä tehdessäni. Olisi ehkä pitänyt pureutua asiaan hieman tarkemmin ennen laitteen ostamista, mutta toisaalta tällainen ongelma ei välttämättä silti olisi tullut mieleenikään. Ja rahatilanteeni ei myöskään olisi sallinut panostaa tuollaisia tuhatta euroa hipovia summia crosstraineriin. Täytyy kuitenkin laittaa tulevaisuutta varten korvan taakse tuo mainitsemasi sivusta, näyttivät kyllä lupaavilta laitteilta!

Mutta mutta, nyt on siis pari-kolme viikkoa treeniä takana tuolla crossarilla ja on se alkukankeus ehkä hieman helpottanut. Edelleenkin hengästyn heti viidessä minuutissa ja välillä tekee todella tiukkaa jaksaa se n. 30 minuuttia minkä sillä yleensä poljen. Edistystä kuitenkin tapahtuu, hitaasti mutta varmasti. Vastustasoa en edelläänkään ole saanut nostettua siitä vaivaisesta ykkösestä, eikä se minua kyllä haittaakaan. Mieheni on myös alkanut käyttää laitetta ja hän polkee samaiten 1. vastustasolla ja kovaa se tekee hänellekin, vaikka kunto on varmasti aika samaa luokkaa, lihaskunto jaloissa luultavasti paljon parempikin.

Tuota kalorinkulutusta ihmettelen edelleenkin, kun salicrossarilla kaloriarvio (myöskin ilman sykevyötä mitattu) 20 minuutista on sellaiset 200 kilokaloria ja tuolla laitteella 25 (!) kilokaloria. 25 ja 200 välillä on kuitenkin hieman eroa, ei luulisi johtuvan pelkästä laitteiden erosta. En tosin ole jaksanut perehtyä laitteeseeni sen enempää, että olisin tutkinut voiko tuo pieni kalorimäärä johtua vain jostain asetuksista...

Ja vielä tuohon viimeiseen kysymykseesi, en usko että crossari ottaisi kiinni johonkin. Hyvin se pyörä kuitenkin siellä tuntuu pyörivän, sillä lailla jouhevasti, vaikka raskaasti liikkuukin. Päällisin puolin olen laitteen tarkastanut ja sinne magneettipyörään ei kai edes pääse kurkistamaan purkamatta laitetta kokonaan??

En tiedä, en jaksa pohtia enää koko asiaa vaan yritän vain jaksaa polkea.. Pitää käydä vielä testaamassa uusiksi sitä Intersportin mallicrossaria ja tunnustella onko se yhtä raskas poljettava. Näillä mennään nyt toistaiseksi. :/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3502
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      3011
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2376
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1464
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe