Auttakaa nyt nuorta naista hädässä. Pyörän kettingit pitäisi saada kireämmälle, mutta miten? Eikö tämän operaation voi suorittaa muutenkin, kuin poistamalla kettingeistä yhden palasen?
Pyörän kettinkien kiristys!
26
34487
Vastaukset
- pentti hilkuri
löysää takapyörän muttereita (niitä joilla pyörä on kiinni rungossa)ja vedä rengasta taaksepäin ja kiristä mutterit uudestaan.
- mahtavan
älykäs ohje.
- parempi.
mahtavan kirjoitti:
älykäs ohje.
Jos ei kelpaa, paranna toki.
Noinhan se periaatteessa tapahtuu. Ja kun periaatteen ymmärtää, loput pitää joka tapauksessa harjoitella itse. - pentti hilkuri
mitä täällä taas vikistään.
"noin me kiristettiin kettinkiä jo ihan vitun snadeina skloddeina, apina!"
Niin ja toimii edelleen. Paitsi tietysti jos on vaihdepyörä tai vannejarru takana. Mikä meedio minä olen että tiedän mikä pyörä kenelläkin on?
Haleja T:Pentti Hilkuri - erittäin
pentti hilkuri kirjoitti:
Niin ja toimii edelleen. Paitsi tietysti jos on vaihdepyörä tai vannejarru takana. Mikä meedio minä olen että tiedän mikä pyörä kenelläkin on?
Haleja T:Pentti HilkuriKaiketi huomaatkin jo etten vastannut sinulle vaan tuolla yhdelle urpolle. Halit, uuuuuuuh.
- Pentti Hilkuri
erittäin kirjoitti:
Kaiketi huomaatkin jo etten vastannut sinulle vaan tuolla yhdelle urpolle. Halit, uuuuuuuh.
my bad
- sitten
pentti hilkuri kirjoitti:
Haleja T:Pentti Hilkurineuvot,ota ensin selvää minkälaisesta pyörästä on kyse,norga.
- Pentti Hilkuri
sitten kirjoitti:
neuvot,ota ensin selvää minkälaisesta pyörästä on kyse,norga.
Koska en tiennyt mistä pyörästä on kyse, vastasin melko yleismaailmallisesti. Etkö sä vielä trekkimiehen vastauksen jälkeenkään ole saanut ketjujasi kiristettyä?? Ja jossei sulla mitään ketään hyödyttävää sanottavaa ole, niin pistä se peukku takas pyllyyn ja mene nukkumaan.
- on kyllä
Pentti Hilkuri kirjoitti:
Koska en tiennyt mistä pyörästä on kyse, vastasin melko yleismaailmallisesti. Etkö sä vielä trekkimiehen vastauksen jälkeenkään ole saanut ketjujasi kiristettyä?? Ja jossei sulla mitään ketään hyödyttävää sanottavaa ole, niin pistä se peukku takas pyllyyn ja mene nukkumaan.
peukalo keskellä kämmentä,neuvosi ovat sellaisia.voithan ne laittaa pyllyysi,jos osaa edes sen.
- elbimbo!
mahtavan kirjoitti:
älykäs ohje.
Täällä on näköjään neropatteja liikkeellä, mitä muuta itse tekisit?
- trektrek
Vähän puutteellinen kysymys!
Aloittaja ei maininnut pyöränsä tyyppiä, onko kyseessä ns. ulkovaihtaja vai napavaihde vaiko vaihteeton? Onko vannejarru takana?
Homma on yksinkertaisin vaihteettomalla pyörällä, jossa ei ole takana vannejarrua. Pyörä ylösalaisin satulansa varaan, navan mutterit löysälle ja säädetään vannetta niin paljon taaksepäin, kunnes ketjuissa on muutama senttiä pystyliikettä sormella painaen. Liian tiukalle ei kannata laittaa, kokemus osoittaa oikean tiukkuuden.
Vannejarru saattaa hankaloittaa hommaa, koska varsinkin vanhemmissa pyörissä vanne on oltava täsmälleen haarukan keskikohdalla, jotta jarru toimisi kunnolla. Jarrukengissä ei useinkaan ole vanhemmissa säätöä lainkaan.
Ulkovaihteisessä pyörässäkin ketju saattaa olla liian löysällä, mutta tuo on yleensä aiheutunut huolimattoman huollon seurauksena. Taakse tai eteen on vaihdettu liian pienet rattaat tai itse ketju on vaihdettu liian pitkään. Tällöin auttaa yleensä vain ketjun lyhentäminen poistamalla muutama lenkki.- rose ----@
Entä sitten ku haluaa poistaa sen muutaman lenkin, nii kuinka se onnistuu??
- -
rose ----@ kirjoitti:
- paras pyöräni
rose ----@ kirjoitti:
minäkin haluaisin tietää kuinka se tapahtuu,mulla vanha tavallinen vaihteeton pyörä,jossa kettingit löysällä.
- Pomppukeppi
paras pyöräni kirjoitti:
minäkin haluaisin tietää kuinka se tapahtuu,mulla vanha tavallinen vaihteeton pyörä,jossa kettingit löysällä.
Jos vaihteettomassa pyörässä ei takapyörää siirtämällä saa ketjuja sopivalle kireydelle ja ne ovat joskus oikealla kireydellä olleet, ketjut ovat jo auttamatta liian venyneet ja siksi vaihtokunnossa. Mutta jos ne eivät koskaan ole oikeudella kireydellä olleetkaan niin silloin lyhennys toki auttaa. Silloin painetaan ketjutyökalulla vain ensin yksi tappi pois paikoiltaan ja sopivan lyhennysmatkan päästä toinen. Sitten vaan tapilla taas uudestaan päät yhteen. Helppo homma.
- sperg
Pomppukeppi kirjoitti:
Jos vaihteettomassa pyörässä ei takapyörää siirtämällä saa ketjuja sopivalle kireydelle ja ne ovat joskus oikealla kireydellä olleet, ketjut ovat jo auttamatta liian venyneet ja siksi vaihtokunnossa. Mutta jos ne eivät koskaan ole oikeudella kireydellä olleetkaan niin silloin lyhennys toki auttaa. Silloin painetaan ketjutyökalulla vain ensin yksi tappi pois paikoiltaan ja sopivan lyhennysmatkan päästä toinen. Sitten vaan tapilla taas uudestaan päät yhteen. Helppo homma.
nii josson ketjutyökalu. mutta mitäs vinkkejä olisi jokakodin mcgyver-tyyppiseen ketjunlyhennykseen?
- fillaristipoju-81
sperg kirjoitti:
nii josson ketjutyökalu. mutta mitäs vinkkejä olisi jokakodin mcgyver-tyyppiseen ketjunlyhennykseen?
Rautasaha ja teräslanka ovat loistava yhdistelmä ketjujen katkaisuun ja uudelleenliittämiseen, jos omistaa lisäksi hyvän lekan niin alkaa olemaan "pyörähuolto" asiallisissa kantimissa.
P.S tuntsa on pop... - kysymys
miten niitä lenkkejä poistetaan?
- Öljypoltin
Osta porakone ja siihen hieman ketjun tappia isompi terä. Osta kakkos-nelonen lankunpätkä, noin 20cm pitkä. Poraa lankkuun reikä ostamallasi tai lainaamallasi porakoneella ja poranterällä. Hanki hieman ketjun tapin halkaisijaa pienempi teräsnaula ja katkaise naulan pää siten, että se on tasainen.
Laita ketjun tappi poraamasi reiän kohdalle ja lyö naulaa ja vasaraa käyttäen tappi irti. Toista temppu haluamastasi ketjun kohdasta.
Nyt seuraa kaikkein vaikein vaihe, ketjun liittäminen. Yhdistä ketju aluksi juuri reikään sopivalla puutapilla. Laita ketju juuri samaan kohtaan puupalikalle, jolla juuri katkaisit ketjun. Ota pienet kärkipihdit ja aseta ketjun tappi ketjun reiän kohdalle ja naputtele tappi paikalleen.
Avot! Kas näin onnistuu ketjun lyhentäminen ilman ketjutyökalua!
PS. Puupalikkaa paremmin toimii teräksinen alusta.
PPS. Hanki oikea työkalu ketjun katkaisuun, suosittelen. - Eipä kestä
osta uus pyörä, siinä ketjut ovat todennäköisesti sopivan kireät.
- veera
misstä saisitilatua pyörnketingii
- veera
ei autkokatoovan hoistapyörissta ketinkii
- veera
no aukaskaatakarenkaanruuvit veäkäätakapäin
sitärenkasstajakiritakasi - Anonyymi
Jos ketju on kulunut, se kannattaa vaihtaa. Tässä Velogi -video, kattaa sekä lyhentämisen että vaihtamisen. Tärkein neuvo: käytä työkalua, älä osta Biltemasta.
https://www.youtube.com/watch?v=8RALoNBCH04
Ketju voi olla löysä myös muusta syystä, esim. koska kumia korjatessa on kiinnitetty rengas huolimattomasti. - Anonyymi
Olen jo 14 vuotta nukkunut peukku pyllyssä. Ketjut ovat yhä löysällä ja alkas tehdä mieli nukkua seljällään. Voiko se auttaa, että vaihtaa peukalon emättimeen ?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538373- 664664
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404343Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353483Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423470Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383358- 483123
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422861- 492634