porkkanakeitto?

halvalla...... :/

Nostin vastikään porkkanat ja haluaisin tehdä esim porkkanakeittoa. Onko helppoa, mutta maistuvaa reseptiä?
Ei ole liiemmin rahaa ruokaan, joten porkkana/peruna/lanttu ruuat kiinnostaa muutenkin, niitä kun on omasta takaa.Joten ohjeita kiitollisena ottaisin vastaan :)

12

2865

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • porkkanakeiton ohje

- 1 iso sipuli
      - 5 porkkanaa
      - 2 perunaa
      - pala lanttua (n. 2 perunan kokoinen)
      - nokare inkivääriä raastettuna (n. 1 rkl)
      - 1 rkl oliiviöljyä
      - 2 dl soijamaitoa ( tai kauramaitoa, kaurakermaa tms. pelkkä vesikin käy)
      - 1/2 dl kookosmaitoa (tai kookoskermaa)
      - 8 dl vettä
      - suolaa, 1/3 tl jauhettua muskottipähkinää, valkosipulia, ripaus mustaapippuria

Pese ja puhdista porkkanat ja perunat ja lanttu. Kuori ja ruskista sipuli öljyssä isolla pannulla. Sillä aikaa paloittele porkkanat, lanttu ja perunat. Lisää ne sipulien joukkoon pannulle ja kuumenna. Lisää myös inkivääri ja valkosipuli. Sen jälkeen hauduta n. 5 - 10 minuuttia. Älä paista tai ruskista vaan hauduta.
      Keitä vesi kattilassa (esim. 2 l kattila on hyvä) ja lisää siihen soijamaito. Kun seos kiehuu, lisää pannulta kaikki juurekset. Keitä kohtalaisella tulella n. 10 - 15 minuuttia kunnes ovat pehmeitä. Lisää suola ja muskottipähkinä.

• Why???

Miksi helvetissä porkkanan maku pitää pilata sipulilla? Ei mene jakeluun. Eikö pelkät yrtit ja esim. haluttaessa voimakkaamman makuinen sulatejuusto toimisi ihan yhtä hyvin. Olen viime aikoina seurannut paljon ruokaohjeita ja sipulin tunkeminen jo lähes kaurapuuroon menee ihan yli hilseen. Sipulia, salottisipulia, punasipulia, valkosipulia, peruna-sipuliseoksia jne. Yöks. Ruokaa voi laittaa erittäin onnistuneesti ilman tuota kammotusta.

• reseptiä saa muunnella
        Why??? kirjoitti:

Miksi helvetissä porkkanan maku pitää pilata sipulilla? Ei mene jakeluun. Eikö pelkät yrtit ja esim. haluttaessa voimakkaamman makuinen sulatejuusto toimisi ihan yhtä hyvin. Olen viime aikoina seurannut paljon ruokaohjeita ja sipulin tunkeminen jo lähes kaurapuuroon menee ihan yli hilseen. Sipulia, salottisipulia, punasipulia, valkosipulia, peruna-sipuliseoksia jne. Yöks. Ruokaa voi laittaa erittäin onnistuneesti ilman tuota kammotusta.

Jos et sipulista tykkää, niin sitten vain jätät sen pois tai korvaat ihan millä itse tykkäät. Monet pitävät sipulien mausta, ja monet eivät pidä sulatejuustosta. Kukin tyylillään.

• aloittaja
        reseptiä saa muunnella kirjoitti:

Jos et sipulista tykkää, niin sitten vain jätät sen pois tai korvaat ihan millä itse tykkäät. Monet pitävät sipulien mausta, ja monet eivät pidä sulatejuustosta. Kukin tyylillään.

Kiitos ohjeesta :)
        Sipulia en kylläkään voi käyttää (vatsa ei siedä) joten voiko sen jättää suosiolla pois, vai korvata jollain muulla?

Joskus söin alkukeittoja jossain porkkanakeittoa (saattoi olla mukana muukin perusainens) mutta se oli taivahan hyvää! Paksua ja kermaista, mutta porkkanan maku silti maistui. Kellään mtn sellaista ohjetta?

• josta itse pidän
        aloittaja kirjoitti:

Sipulia en kylläkään voi käyttää (vatsa ei siedä) joten voiko sen jättää suosiolla pois, vai korvata jollain muulla?

Joskus söin alkukeittoja jossain porkkanakeittoa (saattoi olla mukana muukin perusainens) mutta se oli taivahan hyvää! Paksua ja kermaista, mutta porkkanan maku silti maistui. Kellään mtn sellaista ohjetta?

Määriä minulla ei ole reseptiin antaa, vaan jokainen voi laittaa omien tottumuksiensa ja makujensa mukaan.

Kasviskeitto

porkkanaa
        lanttua
        selleriä
        palsternakkaa
        purjo
        valkosipuli
        perunaa
        suolaa
        Kasvislieminkuutio
        (kermaa)grillimaustetta tai muuta maustetta oman maun mukaan.

Kun olet keittänyt kavikset vedessä pehmeiksi, soseuta ne vaikka sauvasekoittimella samettimaiseksi ja mausta. Halutessasi voit lisätä kermaa.
        Itse olen soseuttamisen jälkeen varovasti vielä hiukan kiehauttanut keittoa.
        Hyvää on!

• aloittaja
        josta itse pidän kirjoitti:

Määriä minulla ei ole reseptiin antaa, vaan jokainen voi laittaa omien tottumuksiensa ja makujensa mukaan.

Kasviskeitto

porkkanaa
        lanttua
        selleriä
        palsternakkaa
        purjo
        valkosipuli
        perunaa
        suolaa
        Kasvislieminkuutio
        (kermaa)grillimaustetta tai muuta maustetta oman maun mukaan.

Kun olet keittänyt kavikset vedessä pehmeiksi, soseuta ne vaikka sauvasekoittimella samettimaiseksi ja mausta. Halutessasi voit lisätä kermaa.
        Itse olen soseuttamisen jälkeen varovasti vielä hiukan kiehauttanut keittoa.
        Hyvää on!

Tuleeko velliä jos sinne ohenteeksi heittää sekaan maitoa?

• pois vain
        aloittaja kirjoitti:

Tässä sipuliton ja vähän kermaisempi versio, jota kokeilin tänään:

- 5 porkkanaa
        - 2 perunaa
        - 1 rkl oliiviöljyä
        - 2 dl kaurakermaa
        1 dl kookoskermaa
        - 7 dl vettä
        - suolaa, 1/3 tl jauhettua muskottipähkinää, valkosipulia, ripaus mustaapippuria

Pese ja puhdista porkkanat ja perunat ja lanttu.Paloittele porkkanat, lanttu ja perunat kattilaan, johon olet lisännyt veden. Lisää myös inkivääri ja valkosipuli raastettuna tai puristettuna. Anna kiehahtaa ja hauduta hiljaisella tulella n. 15 - 20 minuuttia. Sekoita kaurakerma ja kookoskerma (tai maito) keskenään, lisää pieni ripaus muskottipähkinää ja mustaapippuria sekä suolaa. Sekoita tämä seos kunnolla esim. vispilällä. Kaada keiton joukkoon ja hauduta vielä n. 5 minuuttia.

• ohjeen antaja
        pois vain kirjoitti:

Tässä sipuliton ja vähän kermaisempi versio, jota kokeilin tänään:

- 5 porkkanaa
        - 2 perunaa
        - 1 rkl oliiviöljyä
        - 2 dl kaurakermaa
        1 dl kookoskermaa
        - 7 dl vettä

Pese ja puhdista porkkanat ja perunat ja lanttu.Paloittele porkkanat, lanttu ja perunat kattilaan, johon olet lisännyt veden. Lisää myös inkivääri ja valkosipuli raastettuna tai puristettuna. Anna kiehahtaa ja hauduta hiljaisella tulella n. 15 - 20 minuuttia. Sekoita kaurakerma ja kookoskerma (tai maito) keskenään, lisää pieni ripaus muskottipähkinää ja mustaapippuria sekä suolaa. Sekoita tämä seos kunnolla esim. vispilällä. Kaada keiton joukkoon ja hauduta vielä n. 5 minuuttia.

Jos tykkäät sosekeitoista, voit soseuttaa tämän sauvasekoittimella.

• hyvää!
      • Ronttissööri

En milloinkaan laatinut ruokalistoihini laivalla porkkanasoppaa. On se niin kamalaa syötävää, vaikka heittäisi sipulin säleitä joukkoon.
        Sairaalaruokaa sanon minä, muuksi siitä ei ole.
        Porkkanan karotiini sitä paitsi muuttaa ihmisen keltaiseksi ihan silmänvalkuaisia myöten. Kuka siis haluaisi esittää kiinalaista, kysyn vaan?
        Porkkanasoppa on parasta laivan kölin alla.

• kalkkilaivan kapteeni
        Ronttissööri kirjoitti:

En milloinkaan laatinut ruokalistoihini laivalla porkkanasoppaa. On se niin kamalaa syötävää, vaikka heittäisi sipulin säleitä joukkoon.
        Sairaalaruokaa sanon minä, muuksi siitä ei ole.
        Porkkanan karotiini sitä paitsi muuttaa ihmisen keltaiseksi ihan silmänvalkuaisia myöten. Kuka siis haluaisi esittää kiinalaista, kysyn vaan?
        Porkkanasoppa on parasta laivan kölin alla.

Porkkana on hyvä, edullinen ja ravitseva kotimainen juures, Turha sitä on halveksia. Siitä saa monia maukkaita ruokia, kokeile vaikka hunajaporkkanoita tai kuivattuja porkkanalastuja. Samoin hyvistä luomu/maalaisporkkanoista saa erittäin hyvää keittoa jopa ilman mausteita ja kermoja. Ei hyvän ruuan tosiaankaan tarvitse olla monimutkaista, kallista eikä lihaisaa.

Eikä tuo ihon värjäytyminen kovin helpolla tapahdu. Sitä varten saisi syödä kilokaupalla porkkanaa päivässä. Joten ilman pelkoa voi hyvinkin nauttia pari-kolme porkkanaa päivittäin.

• lisätä maitoa
        kalkkilaivan kapteeni kirjoitti:

Porkkana on hyvä, edullinen ja ravitseva kotimainen juures, Turha sitä on halveksia. Siitä saa monia maukkaita ruokia, kokeile vaikka hunajaporkkanoita tai kuivattuja porkkanalastuja. Samoin hyvistä luomu/maalaisporkkanoista saa erittäin hyvää keittoa jopa ilman mausteita ja kermoja. Ei hyvän ruuan tosiaankaan tarvitse olla monimutkaista, kallista eikä lihaisaa.

Eikä tuo ihon värjäytyminen kovin helpolla tapahdu. Sitä varten saisi syödä kilokaupalla porkkanaa päivässä. Joten ilman pelkoa voi hyvinkin nauttia pari-kolme porkkanaa päivittäin.

keittoon, niin kokeile ihmeessä, voi olla hyvääkin. Koska en itse ole käyttänyt maitoa, en tiedä pitäisinkö siitä.
        Ja edellisen kirjoittajan kanssa olen samaa mieltä siitä, että porkkana on aivan erinomainen ja terveellinen juures. Olen joskus pitänyt porkkanamehupaastoja, ja ihoni on aina silloin tullut kauniin kullanruskeaksi, eikä silmänvalkuaisenikaan tulleet keltaisiksi. Olo oli todella hieno porkkanamehupaaston jälkeen!
        Syödään me porkkanoita jotka niistä pidämme!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4356
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2471
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2294
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      20
      1797
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1662
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1532
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      81
      1526
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      1321
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1213
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1145
    Aihe