Mitä ainetta kannattaa käyttää ketjujen, rataksien ym. pesuun? Ensimmäisenä tuli mieleen tärpätti, se kun liuottanee hyvin öljyn. Ja miten se puhdistaminen kannattaa tehdä? Vinkkejä jos sais..
Ketjujen puhdistus?
15
12879
Vastaukset
- tiskari
Astianpesuainetta, tiskiharja ja puhdasta tulee siinä samalla vaikka rungostakin.
- eikö kannata?
Entäs ne liuottimet? Nehän olis tehokkaampia kuin astianpesuaine, ei tartteis niin jynssätä? Käyttääkö kukaan niitä, etuja/haittoja?
- martonen
Halvempi valopetrooli, siis ulkokäyttöön sopiva, tai diesel sopii hyvin. Mineraalitärpätti moneen muuhuun tahran poistoon on mainio aine. Esimerkiksi ketjurasvan poistoon vaatteista, suksivoidetahroihin ja teippiliiman aiheuttamiin tahroihin. Pyörän napojen ja ohjauslaakerien sekä noiden ketjujen ja rattaiden pesuun olen käyttänyt vuosia valopetroolia. Sen voi käyttää aina udelleen, kun antaa laskeutua lian pohjalle ja kaataa selkiytyneen öljyn toiseen astiaan. Jätteeksi jää vain vähän sakkaa, jonka voi imeytää sanomalehteen. Pesu käy niin että kaataa öljyä purkkiin, pudottaa pestävän kettingin sinne, kansi kiinni ja ravistelee kuin baarimikko, nostaa ketjun ylös, antaa hetken valua, pyyhkii rätillä ja lehden päälle kuivumaan. Ihan sataprosenttisen puhdas ei ole, mutta minulle on riittänyt. Ajan kolmen ketjun sarjalla, reilun tuhannen vaihtovälillä.
- -----
Näillä olen itse selvinnyt. Ja perustelu on pelkästään se, että liottaa hyvin ja on kanisterissa valmiina, kun tarvitsee ruohonleikkuriin muutenkin. Miinuspuolena on se, että haisee bensalta.
- huh huh
Onpas kallis, yli 8 euroa tuollasesta pienestä 400 ml purkista. Bensaa saa 1,45 eurolla litran.
- Alan harrastaja
Ostin 2005 keväällä maantiepyörän ja olen kertaalleen puhdistanut ketjun ja rattaat. Käytin astianpesuainetta. Olen pyöritellyt sillä nyt reilu 16tkm. Seuraavan huollon yhteydessä vaihdatan ketjut ja jos tarve vaatii niin rattaita myös. En kyllä käsitä miksi ketjujen puhdistaminen on ihmisille niin tärkeää? Monella palstalla siitä kirjoitetaan monen ihmisen voimin...
- rahaarahaarahaa
Ketjujen ja rattaiden peseminen pidentää niiden käyttöikää? Ehkä olen tyhmä mutta tällaisen käsityksen olen saanut. Kahdensadan euron pyöränkorjauksen laskun jälkeen on alkanut kummasti kiinnostaa enemmän tuo pyörän omatoiminen huolto..
- Alan harrastaja
rahaarahaarahaa kirjoitti:
Ketjujen ja rattaiden peseminen pidentää niiden käyttöikää? Ehkä olen tyhmä mutta tällaisen käsityksen olen saanut. Kahdensadan euron pyöränkorjauksen laskun jälkeen on alkanut kummasti kiinnostaa enemmän tuo pyörän omatoiminen huolto..
200€ laskusi?
Ketjut kannattaa toki rasvata siihen tarkoitetulla ketjurasvalla ja rengaspaineet oltava tapissa.
Katsoin, että esimerkiksi pyörääni ketjut maksavat 18 € ja takarataspakka 39€. Kuten jo mainitsin niin yli 16 tkm jo pyöritelty melko minimaalisella puunaamisella. Toki täytyy muistaa, että ajan asfaltilla. Ennen talvea käytän pyörän perushuollossa. Maksoi mitä maksoi. - asiaanne
Alan harrastaja kirjoitti:
200€ laskusi?
Ketjut kannattaa toki rasvata siihen tarkoitetulla ketjurasvalla ja rengaspaineet oltava tapissa.
Katsoin, että esimerkiksi pyörääni ketjut maksavat 18 € ja takarataspakka 39€. Kuten jo mainitsin niin yli 16 tkm jo pyöritelty melko minimaalisella puunaamisella. Toki täytyy muistaa, että ajan asfaltilla. Ennen talvea käytän pyörän perushuollossa. Maksoi mitä maksoi.Kun laittaa uudet ketjut ja rattaat niin kannattaa ostaa kolmet ketjut. Näitä vaihdetaan 800 km:n välein niin rattaat kestävät huomattavasti pidempään.vaihdon yhteydessä rattaiden ja ketjujen pesu polttoöljyllä maalipensseliä ja rättiä käyttäen.pö jättää sopivasti rasvaisen pinnan ja on halpa pesuaine. Huolto kannattaa aina!
- hephephephep
200€ laskusi?
Katsoin, että esimerkiksi pyörääni ketjut maksavat 18 € ja takarataspakka 39€. Kuten jo mainitsin niin yli 16 tkm jo pyöritelty melko minimaalisella puunaamisella. Toki täytyy muistaa, että ajan asfaltilla. Ennen talvea käytän pyörän perushuollossa. Maksoi mitä maksoi.Kun laittaa uudet ketjut ja rattaat niin kannattaa ostaa kolmet ketjut. Näitä vaihdetaan 800 km:n välein niin rattaat kestävät huomattavasti pidempään.vaihdon yhteydessä rattaiden ja ketjujen pesu polttoöljyllä maalipensseliä ja rättiä käyttäen.pö jättää sopivasti rasvaisen pinnan ja on halpa pesuaine. Huolto kannattaa aina! Autoshampoo on hyvä pyörän pesuaine.
- pyö-räi-lyä
200€ laskusi?
Katsoin, että esimerkiksi pyörääni ketjut maksavat 18 € ja takarataspakka 39€. Kuten jo mainitsin niin yli 16 tkm jo pyöritelty melko minimaalisella puunaamisella. Toki täytyy muistaa, että ajan asfaltilla. Ennen talvea käytän pyörän perushuollossa. Maksoi mitä maksoi.Kun laittaa uudet ketjut ja rattaat niin kannattaa ostaa kolmet ketjut. Näitä vaihdetaan 800 km:n välein niin rattaat kestävät huomattavasti pidempään.vaihdon yhteydessä rattaiden ja ketjujen pesu polttoöljyllä maalipensseliä ja rättiä käyttäen.pö jättää sopivasti rasvaisen pinnan ja on halpa pesuaine. Huolto kannattaa aina! Autoshampoo on hyvä pyörän pesuaine.hep
- tosipyöräilijä
pyö-räi-lyä kirjoitti:
Kun laittaa uudet ketjut ja rattaat niin kannattaa ostaa kolmet ketjut. Näitä vaihdetaan 800 km:n välein niin rattaat kestävät huomattavasti pidempään.vaihdon yhteydessä rattaiden ja ketjujen pesu polttoöljyllä maalipensseliä ja rättiä käyttäen.pö jättää sopivasti rasvaisen pinnan ja on halpa pesuaine. Huolto kannattaa aina! Autoshampoo on hyvä pyörän pesuaine.hep
Kukaan etelän loskatalvessa ajava ei voi väittää että ketju ja rattaat pysyisivät puhtaina vaikka niitä kuinka liuottelisi ja rasvailisi!
KOKEMUSTA LÖYTYY !!!
- cissu1
Teeveessä näyttivät ketjun ympärille lukittavaa koteloa, jossa pieniä harjoja, ja kun polkimesta sitten pyöräyttää viisi kertaa ketjut puhdistuvat. Tämän jälkeen laite pois ja siitä sitten kopistelemalla ja pesemällä jäämät pois. Ilmeisesti kehitetty kilpatallien pyörän huoltoon . Lieneekö vielä yleisessä myynnissä?
- Toimii hienosti
Saa vaikka Biltemasta "ketjupesuri" ja nimenomaan tuota merkkituotetta Motonetistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723