Sain palkkaa liikaa

maksanko pois

Kehityskeskusteluissa minulle todettiin tietty palkkataso. Palkanlaskija oli kuitenkin mennyt jostain kumman syystä pisteyttämään minut eri tavalla. Nyt olen ilmeisesti saanut liikaa palkkaa. Voivatko he noin vain periä sen palkan minulta pois? Eihän se minun vika ole.

29

23590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikävä kyllä

      meidän talossa piti takaisin maksaa kun palkanlaskija (tai hänen käyttämä tietokoneohjelma) mokasi ja maksoi liikaa lomarahoja.

      Ei se sinun vikasi ole, mutta ne rahat eivät kuulu sinulle.

      Meneppä ainakin luottamusmiehen juttusille.

    • zy-man

      Talossanne menettely väärin koska kehityskeskustelu on väärä paikka palkka keskusteluille.

      Palkan nostosta pitäisi puhua erikseen eikä kehityskeskustelussa. Kehityskeskustelussa pitäisi puhua mm. työolosuhteista, kehittämiskohteista, ja muista asioista.

      • ...kyllä.

        Näin oikeaoppisesti, mutta valitettavasti monissa firmoissa kehityskeskustelut ja palkkakeskustelut nidotaan yhteen.

        Ketjun aloittajalle: eihän tuo nyt niin iso juttu ole. Laita palkanlaskijalle viesti että onko tässä virhe vai ei. Saat vastauksen kyllä tai ei, ja sitä kautta mielenrauhan, eikä tarvitse pelätä että koska tässä nyt peritään jotain takaisin tai peritäänkö. Ei tähän mitään luottamusmiestä tarvita todellakaan, normaali tiedusteluviesti menemään palkanlaskijalle ja that's it. Järki käteen ihmiset.


      • .............
        ...kyllä. kirjoitti:

        Näin oikeaoppisesti, mutta valitettavasti monissa firmoissa kehityskeskustelut ja palkkakeskustelut nidotaan yhteen.

        Ketjun aloittajalle: eihän tuo nyt niin iso juttu ole. Laita palkanlaskijalle viesti että onko tässä virhe vai ei. Saat vastauksen kyllä tai ei, ja sitä kautta mielenrauhan, eikä tarvitse pelätä että koska tässä nyt peritään jotain takaisin tai peritäänkö. Ei tähän mitään luottamusmiestä tarvita todellakaan, normaali tiedusteluviesti menemään palkanlaskijalle ja that's it. Järki käteen ihmiset.

        Ensin myönnetään palkankorotukset, niitä maksetaan, ja yhtäkkiä ne sitten perutaankin. ja siinähän maksat takaisin,ne pidätetään suoraan palkastasi.


      • Neuvo
        ............. kirjoitti:

        Ensin myönnetään palkankorotukset, niitä maksetaan, ja yhtäkkiä ne sitten perutaankin. ja siinähän maksat takaisin,ne pidätetään suoraan palkastasi.

        Tuo tuskin lienee laillista. Jos jostakin on sovittu, niin tottakai se pitää. Ei palkkaa voi työnantaja mennä muuttelemaan vain mielen mukaan.
        Jos minulle tuollaista tapahtuisi, niin varmasti ottaisin ensin yhteyttä esimieheen ja jos siitä ei selvyyttä tulisi, niin luottamusmieheen/liittoon.


      • tehdään nimenomaan
        Neuvo kirjoitti:

        Tuo tuskin lienee laillista. Jos jostakin on sovittu, niin tottakai se pitää. Ei palkkaa voi työnantaja mennä muuttelemaan vain mielen mukaan.
        Jos minulle tuollaista tapahtuisi, niin varmasti ottaisin ensin yhteyttä esimieheen ja jos siitä ei selvyyttä tulisi, niin luottamusmieheen/liittoon.

        suoritusarviointi, joka vaikuttaa henkilökohtaiseen palkanosaan. Eikä siinä ole mitään laitonta. Jos olet lusmu, niin henk.koht. palkanosa laskee ja jos taas ahkera, niin saat enemmän. (Ei siis liittynyt mitenkään siihen, että palkka on maksettu väärin. Se kyllä peritään varmasti takaisin.)


    • Neuvo

      Heips!
      Siis onhan sinulla kirjallinen työsopimus?
      Ja kyllä palkka pitää olla ainakin itsellä selvillä. Jos olet saanut liikkaa, niin tietenkin se peritään pois.
      Mutta jos olet palkan liiallisuudesta eri mieltä, niin ota luottamusmieheen yhteys.

    • toisin

      Palkankorotuksista yleensä tehdään ja kannattaa tehdä kirjallinen sopimus. Ihan sen vuoksi, että on mustaa valkoisella ja voidaan jälkeenpäinkin todistaa mitä on sovittu. Palkanlaskija maksaa palkan kirjallisen ilmoituksen perusteella.
      Kysymys toisin päin. Kenen puoleen kääntyisit, jos olisit saanut liian vähän? Esimiehen puoleen tietysti.
      Liikaa maksettu voidaan periä takaisin, oli virhe kenen tahansa.

    • tietenkin!

      Anna ajan kulua. Ei sitä vuoden päästä huomaa kukaan.

      • luulisi

        Tarkka palkanlaskija huomaa viimeistään ensi huhtikuussa, kun tarkastellaan uusia lomakertymiä ja lomapalkkoja. Joten ei kannata "unohtaa".


      • on monenlaista

        Jos tiedät että Sinulle on maksettu erehdyksessä liikaa palkkaa etkä ilmoita siitä, on se varastamista. Harrastatko muutenkin varastelua, vai varastatko vain työnantajaltasi vai myös ystäviltäsi?


    • Ymmärsitkö ?

      Palkkaa ei tule koskaan liikaa ja vaikka tulisikin niin kysymys on henkilöstöhallinnollisesta kikkailusta jonka tarkoitus on vaientaa hankala työntekijä syyllistämällä häntä maksamalla hänelle liikaa palkkaa eli jos saat mielestäsi liikaa palkkaa niin olet tdellisuudessa yrityksen pelinappula ja voit olla varma että sinulle ei makseta vahingossakaan liikaa palkkaa.

      • tämänkin nähnyt

        Ei se ole mitenkään harvinaista-palkanlaskijat ovat ihmisiä ja tekevät virheitä.

        Liikaa maksettu palkka voidaan periä takaisin, ja peritäänkin, jos se vain huomataan tai jos liikaa saanut rehellisesti kertoo, mikä tietysti olisi toivottavaa.


    • Uuvatti kyselee?

      Minä en ymmärrä miten olet moisiin keskusteluihin yleensäkään päässyt jos noinkin selvä asia on sinulle epäselvä? Taisi olla provo koko tarina. Vähän sama jos teen kaupan jostain asiasta ja kysyn myyjältä että "laitanko oman nimeni tänne allekirjoitus kohtaan?" Vaikka näinhän ne virkamiehet ja poliitikot kyllä tomivatkin, täällä Suomessa ja vastuu on maksajalla.

    • Mä vaan

      Ainakin Espoossa perittiin joka sentti takaisin, vaikka kyseessä oli työnantajan omasta virheestä johtunut väärän taulukon mukaan maksettu palkka. Ja tämä oli jatkunut vuosien ajan.... Eikä tosiaankaan palkansaajan vika.
      Palkanlaskijalle siis viestiä pikimmiten!

    • lailailai

      Mistä tiedät miten palkanlaskija on sinut pisteyttänyt? Jos olet saanut liikaa palkkaa, se kyllä peritään seuraavassa palkassa. Ei siitä kannata itse sanoa. Jos menee vahingossa liikaa niin se on työnantajan häpeä ettei tarkasta palkanlaskijan laskelmia. Jonkun ne pitäisi hyväksyä ennenkuin ne maksetaan.

    • Danzigi

      Joskus käynyt itellenikin niin et maksettiin liikaa palkkaa ja kyllä se valitettavasti vaan perittiin takaisin. Ei voinu mitään. Ihmettelin kyllä sitä itsekkin aikoinaan.

    • antaa takaisin

      Palkkaa ei valitettavasti voi periä takaisin ilman työntekijän suostumusta, eli on sinun asiasi, kuinka pitkään uskallat asiaa pantata.

      • WaasanJaakkoo

        Siinä on vaan semmoonen mutta notta jos tua virman palkanlaskija on räknänny väärin ja sää olet saanu liikaa palkkaa, niin jos et sitä ilmoita työnantajalle tai palkanlaskijalle, niin sit kun on joka vuotuinen tilintarkistus niin hän voi sit ihmetellä ja pyytää tarkistamaan notta mistä ero johtuu. Ja jos se summa on kovin iso niin joudut olemahan ilman palkkaa pitkän aikaa. Se voirahan lukia sulle notta olet ottanut kottia.


      • -----

        "Palkkaa ei valitettavasti voi periä takaisin ilman työntekijän suostumusta"

        --> höpö höpö, tottakai virheellisesti maksettu palkka voidaan periä takaisin.

        Käytännössä tosin (jos työsuhde ei ole päättynyt/päättymässä) liikaa maksettu palkka vähennetään tulevista palkoista.


    • pysty...

      Voivat keskustella ja ehdottaa sinulle jonkinlaista palkanalennusta. Mutta missään nimessä eivät voi laskea palkkaasi samalla tapaahan voisit itse omasta päätöksestäsi nostaa palkkaasi jos laskeakkin voi miten haluaa. Äkkiä nyt puhelu liittoon ja asiat selviksi. Tänä päivänä ei kannata luopua minkäänlaisista eduista ja hyödyistä niin alipalkalla ja raadannalla töitä teetetään...
      Se mitä sopimuksessa lukee se pätee sekä työntekijään, että työnantajaan

    • Santeri X

      Liikaa maksettu palkka peritään takaisin, viimeistään tilitarkastuksen jälkeen. Olen todistanut tapauksen jossa lähes kaikki työntekijät joutuivat maksamaan liikaa maksettuja palkkoja takaisin, moka oli palkanlaskijan (siitä asti entisen).
      Palkasta otettiin osa pois, siihen asti kuin kunkin kohdalla laskelmat olivat kohdallaan. Tässä tapauksessa ala on sellainen jossa eri lisiä oli erittäin paljon ja lähes kaikilla eri palkat, joten duunarit ei huomanneet pieniä virheitä...lähes vuoden aikana niitä tosin kertyi yllättävän paljon.

      Sinuna korjaisin palkkalaskennan virheen pikimiten, ihan oman itsesi vuoksi. Ainut tapaus missä tiedän palkkaennakon jääneen maksamatta oli yrityksen tekemän konkurssin johdosta, jolloin työntekijä oli ottanut yritykseltä pienen lainan. Yritystä eivät velkojat lähteneet konkurssiin edes hakemaan (kulut olisivat olleet suuremmat kuin saatavat), joten velka raukesi.

      • Bahler

        Ei tarvitse maksaa takaisin, ei!
        Laki on tällainen, eri asia on sitten työnantajan
        mahtikäsky jota kukaan ei uskalla vastustaa.


    • jkliuytf

      mulle se ylimääränen osa

    • Naurettava hlö

      ...

    • Varastamista

      Työntekijä tunti-ilmoitukseensa merkannu tunteja tyhjästä,selvitetty jälkeenpäin päivä päivältä työaika,joka saatukin selville.Että pitäskö vielä olla luottamusta työntekijän/työnantajan välillä.Summa n. 12 000,00 e 4 vuoden aikana.Petossyyte tulossa ja lopputili on jo annettu.Passaa siinä mennä uutta duunia kyselemään.

      • .......--------.....

        Ihan höpöä! Vai petosyyte tulossa, hmm. Äläs nyt hulluja puhele. Ehkä esimiesasemassa aiheutettu tietoinen huijaus. Mutta jos on tavallinen rivityöntekijä, niin ei tasan varmasti mitkään petosyytteet toimi! Yrittäjä/Yrityksen toimistujohtaja/hallitus vastaavat tilinpäätöksen oikeellisuudesta, tarkastetuista tiedoista jne. Tavallinen rivityöntekijä, ei voi tunteja "lisäämällä" saada petossyytteitä, syystä että joku "tarkastaa" rivityöntekijän tunnit. Jos on maksettu liikkaa palkkaa, asiasta neuvotellaan jne.

        Petoksena toimii jos tietoisesti olet "ylin" joka tarkastaa tuntilistat ja harhautat hyväksymällä oman ylilaskutuksesi.


      • Päätön kana

        Oletteko kenties hyväksyneet tunnit. Se voisi olla tuhma huiputus, esimerkiksi:

        Työnantaja ei pidä työpaikalla työehtosopimusta työntekijöiden saatavilla työehtosopimuksen määräysten mukaisesti. Ja muutoinkin esimiehet uskottelevat yrityksellä olevan täysin omat työehdot.


    • Tietämätön

      Minulle on viime vuoden kesänä maksettu liikaa palkkaa. Minulla ei kuitenkaan ole minkään näköistä työsopimusta, joten voiko he periä ne rahat lain mukaan takaisin. Me emme ole ikinä virallisesti keskustellu minun palkastani ja minulle on aina maksettu kuulemma vähän liikaa. Mistä minä olisin voinut tietää paljon heidän kuului maksaa, koska me emme ikinä niistä asioista sopinut ja minulle maksettiin muutenki eri palkkaa kun esim tessissä lukee. Osaisiko joku viisampi ihminen kertoa onko heillä oikeutta periä niitä rahoja takasin mitä olen vuosi sitten tienannut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe