idätyksestä

itupää

Useimmissa idätysohjeissa käsketään idättämään siemeniä tiskikaapissa, harsolla suljetussa lasipurkissa. Eikö ihan samat olosuhteet saa kuitenkin myös laittamalla siemenet/pavut siivilään, ja siivilän kattilaan, niin että neste valuu sinne ja siemenet ovat pimeässä. Kanneksi voi laittaa vaikka keittiöpyyhkeen. Itujen huuhteleminenkin käy tosi näpsäkästi siivilässä.

Oon ite idätellyt näin, ja hyviä on tullut, mutta epäilyttää vaan että koska tää on niin tosi paljon helpompaa, onko tiskikaappiversiossa joku taika kun sitä aina suositellaan..?

7

3551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lilli-aprilli

      jos kyseessä on vanha metallinen siivilä voisi siitä irrota ruostetta/jotain epäterveellistä. Lisäksi idätysalustan tulisi olla aina sillä tavalla, että vesi varmasti pääsee valumaan pois ja parhaiten tämä onnistuu kun idätysalusta on jossain n. 45-50 asteen kulmassa. Ohut harsomainen kangas läpäisee vettä hyvin ja on helposti vaihdettavissa/pestävissä.

      • itupää

        Oon käyttänyt ihan muovista siivilää, uskoakseni vähintään yhtä hygieeninen kuin lasipurkki ja harso. Ja mun kokemuksen mukaan vesi valuu siivilästä paljon paremmin kun vinosta lasipurkista, jopa niin hyvin että ituja täytyy huuhdella useammin kuin lasipurkissa, muuten kuivuvat helposti.

        Oon idätellyt siivilässä mung-papuja, punaisia linssejä ja kikherneitä. Wörkkii!


    • Vince

      Hei!

      Itupää, mitä kaikkea olet idättänyt? Itse olen kokeillut idättää vehnänjyviä huonolla menestyksellä. Olen itse nimenomaan käyttänyt muovista siivilää. Yleensä käy niin, että ehkä noin puolet jyvistä itää ja lopuille ei käy mitään ;< Todella rasittavaa.

      Mutta joo, pitää jatkaa kokeiluja.

    • Omark

      Itse olen idättänyt mungpapuja siten, että olen ensin liottanut suunnilleen yön yli ja sitten idättänyt emalisessa kannellisessa astiassa (kannessa on pieni ilma-aukko). Ruostumattomasta teräksestä valmistettu kattila sopii varmasti ihan yhtä hyvin. Liottamisen jälkeen olen valuttanut vedet huolella pois (pidellyt astiaa ihan käsin, eli en ole laittanut itsekseen valumaan mihinkään).

      Astia on saanut olla tistipöydällä ihan oikein päin. Meillä on aika lämmintä, joten idut ovat joskus jopa päivän itämisen jälkeen varsin pitkiä. Koska kasvavat idut imevät kosteutta, eivät ne homehdu, vaikka sitä muutama tippa jäisi astian pohjalle. Eli tämän energiatalouden kannalta ylilämpimän kämppämme positiivinen sivuvaikutus on ihanteellinen idätysympäristö.

      Aina idätys ei minultakaan ole onnistunut. Mungpapuja suosin niiden helppouden vuoksi. Kokemukseni mukaan idut eivät pidä vedosta tai liian koleasta huonelämpötilasta. Syy idätyksen epäonnistumiseen voi mielestäni olla asunnon olosuhteissa, eikä mikään huippuidätysastia sitä silloin kompensoi.

      Alkuun mungpavut maistuivat mielestäni oudolta, mutta olen makuun tottunut. Sekoitan pavut yleensä lämpimään ruokaan lautasella. Vähän siinä varmaan vitamiineja tuhoutuu, mutta maistuvat minulle parhaiten siten.

      • Turusta vehnänjyviä?

        Olemme kotona idättäneet jo vuosien ajan muutaman kuukauden kuureina mm. mung-papuja, auringonkukan siemeniä, alfaa ja hyviä on ollut.
        Nyt ajattelin kokeilla niin suosittuttua vehnänjyvien idätystä ( ituja tai orasmehua), mutta ongelmaksi tuli heti se, että en ole löytänyt Turun seudun kaupoista vehnänjyviä idätettäväksi.
        Osaako joku kertoa, mistä niitä voi ostaa?


      • vehnänjyviä
        Turusta vehnänjyviä? kirjoitti:

        Olemme kotona idättäneet jo vuosien ajan muutaman kuukauden kuureina mm. mung-papuja, auringonkukan siemeniä, alfaa ja hyviä on ollut.
        Nyt ajattelin kokeilla niin suosittuttua vehnänjyvien idätystä ( ituja tai orasmehua), mutta ongelmaksi tuli heti se, että en ole löytänyt Turun seudun kaupoista vehnänjyviä idätettäväksi.
        Osaako joku kertoa, mistä niitä voi ostaa?

        Olen itse ostanut Turussa hyvälaatuisia vehnänjyviä mm. Linnankadulta Ruohonjuuresta ja kauppahallista tilapuodista.
        Molemmat itivät.


      • tarpeensa
        vehnänjyviä kirjoitti:

        Olen itse ostanut Turussa hyvälaatuisia vehnänjyviä mm. Linnankadulta Ruohonjuuresta ja kauppahallista tilapuodista.
        Molemmat itivät.

        Kattilakontilla jyvät saattavat saada huonommin ilmaa ja iduista tulee huonompilaatuisia kuin tiskikappiversiossa. Joka tapauksessa niitä pitää huuhtoa ja käännellä.

        Niillä jyvilläkin on biologinen kellonsa. Siksi syksyllä idättäminen on hankalampaa. Joillakin lajeilla liotettujen siementen pitäminen jääkaapissa (esim. n. ½vrk idätyksen aluksi auttaa asiaa. Sopii paremmin vehnmälle ja herneille yms., mutta ei lämpimän alueen kasveille.

        Toinen tärkeä tekijä on valo. Useat kasvit itävät vain pimeässä-melkein pimeässä, toiset sietävät valoakin, jotkut jopa vaativat sitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe