Miksi esim. makaroonit pitäisi

keittää ilman kantta?

Eli miksi ei muka kantta voi käyttää aina kattilassa yms.? En ole juuri ruokaa laittanut, mutta kun yritän olla apuna ja siinä sit sählätä jotain ja sit aina kun laitan levyn pienemmälle ja kannen päälle niin todetaan et ei noin... Minun mielestä kansi säästäs ainakin energia ku ei lämpö "karkaa" ilmoille!?

25

5231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tottakai riisi, perunat ja spaku pitää energiansäästösyistä keittää hiljakseen kannen alla, perunat mieluiten painekeittimellä, mutta toisaalta miehenä tunnistan vihjeistä milloin minua ei keittiössä kaivata . . . ;)

      • painekeittimellä !

        Tai sitten on sattuma, jos sopivan kypsiä ovat, mutta höyrykattila on ihan hyvä perunoidenkeittoon, ei tosin sen energiaystävällisempää, sama vesimäärä menee höyrynä taivaalle kuin vedessä keitetyissä, mutta perunoista ei tule vetisiä !


    • Kysynpä

      Ettei kantta saisi pitää makaroneja keitettäessä ?
      En ole kuullutkaan ja luota sinäkin terveeseen järkeesi edelleen,
      älä anna energian karata ilmoille !

      • keittää ilman kantta

        Olen kyllä kyselly perusteluja, mutta en ole niitä vielä saanu. Eli jos jollain olis ees jotain perusteluja miksi ei, niin olis ihan kiva kuulla!


    • näköjään

      osunut pitkä rivi ihmisiä, jotka eivät koskaan ole valmistaneet ruokaa.

      Ei TIETENKÄÄN keitetä makaroneja kannen alla. Kiehuvat yli. Ja makaronithan kypsyvät niin nopeasti. Itse käytän pikamakaroneja, jotka kypsyvät 3-5 minuutissa. Tavallisetkin kypsyvät 10 minuutissa, samoin spagetit.

      Sen sijaan riisi kuuluu hauduttaa kannen alla (20 min.) niin että vesi haihtuu, ja osa imeytyy.

      • Edelleen

        Lisäksi pastaa pitää säännöllisin välein hämmentää keitettäessä ettei tartu pohjaan tai klimppiinny. Siksikin kantta ei pidetä päällä.


      • minua,sillä
        Edelleen kirjoitti:

        Lisäksi pastaa pitää säännöllisin välein hämmentää keitettäessä ettei tartu pohjaan tai klimppiinny. Siksikin kantta ei pidetä päällä.

        En ole vielä ikinä hämmentänyt pastaa kypsennyksen aikana, eikä se ole vielä ikinä klimppaantunut, saati tarttunut pohjaan. En liioin ole kantta pitänyt kattilan päällä pastaa keittäessäni, sillä en pidä siitä, että vesi kiehuu hellalle. Pastaruokia olen tosin valmistanut vasta kymmenisen vuotta.


      • keittää ilman kantta

        Eikö levyn voi laittaa hieman pienemmälle, jolloin se ei kiehu niin kovasti.
        Keitetäänhän perunatkin, mutta olikos se nyt kolmosella ja kansi päällä. Luulis että samassa kattilassa samalla levyllä vesi kiehuu on sielä sitten perunat tai makaroonit seassa?
        Niin tai voihan sitä kai jättää sen kannen vähän rakoselleen...silloinkin se hidastaa lämmön haihtumista?!


      • Miksi kannen kera
        keittää ilman kantta kirjoitti:

        Eikö levyn voi laittaa hieman pienemmälle, jolloin se ei kiehu niin kovasti.
        Keitetäänhän perunatkin, mutta olikos se nyt kolmosella ja kansi päällä. Luulis että samassa kattilassa samalla levyllä vesi kiehuu on sielä sitten perunat tai makaroonit seassa?
        Niin tai voihan sitä kai jättää sen kannen vähän rakoselleen...silloinkin se hidastaa lämmön haihtumista?!

        Energian säästön kanssa tuskin juurikaan tekemistä. Pastahan kypsyy erittäin nopeasti, toisin kuin perunat, siinä kannen käyttö on perusteltua. Samoin pastan kastikkeen teossa. Keitän polognesekastiketta yleensä 2-3 tuntia "hiljaisella tulella" kannen alla, joskin välillä hämmentäen.


      • keittää ilman kantta
        Miksi kannen kera kirjoitti:

        Energian säästön kanssa tuskin juurikaan tekemistä. Pastahan kypsyy erittäin nopeasti, toisin kuin perunat, siinä kannen käyttö on perusteltua. Samoin pastan kastikkeen teossa. Keitän polognesekastiketta yleensä 2-3 tuntia "hiljaisella tulella" kannen alla, joskin välillä hämmentäen.

        Kun nyt seuraa vähän ympärilleen mistä puhutaan, herää toisille sellaisia ajatuksia että josko sitä itse voisi kanssa muuttaa joitain asioita. Kun sitä itse makselee sähkölaskuja yms. ja useissa asioissa joutuu säästään, niin siitä nyt vaan tuli mieleen että eikö tuossakin nyt aina muutaman sentin. Eihän se nyt kovin kummonen säästö ole mutta eikö sitä sanota että pienistä puroista kasvaa ne isokki joet. Heh.
        Vastauksista voi tehdä sellaisen johtopäätöksen että aino syy miksi keittää ilman kantta on se että ei tarvitse siivota yli kiehuneita roiskeita!? Se kuinka nuuka sitten kukakin on, sen tiukemmassa on kansikin.


      • h.moilanen

        Miksi sitä kantta pitää sitten mennä väen vängällä tunkemaan siihen? Ei pastaa keitetä kannen kanssa!


      • CrystalCinnamon

        Todellakin kuohuvat ylitte. Ei kantta siis!


      • etsilleenjatolleen
        minua,sillä kirjoitti:

        En ole vielä ikinä hämmentänyt pastaa kypsennyksen aikana, eikä se ole vielä ikinä klimppaantunut, saati tarttunut pohjaan. En liioin ole kantta pitänyt kattilan päällä pastaa keittäessäni, sillä en pidä siitä, että vesi kiehuu hellalle. Pastaruokia olen tosin valmistanut vasta kymmenisen vuotta.

        Itseasiassa Barillan perillisen mukaan pastaa ei koskaan saa jättää itsekseen vaan sitä pitää hämmentää aina silloin tällöin.

        Itse käytän kuivapastan keitinvedessä suolan lisäksi myös oliiviöljyä vaikka tseffit kirkuisivatkin toisin - veden kiehuessa reilusti ja ajoittain sekoittaen pastaa niin vesi ja öljy yhdistyvät lopputulemana hyvä pasta - jos et usko niin kokeile.


    • pv1

      Ei kiehu yli jos on kansi päällä ja levy ykkösellä.

    • ilman_kantta

      En minä kantta laita.. sitähän pitää hämmentää sillon tällön ettei klimppiinny tai ota pohjaan kiinni. Varsinkin spaghettia.
      Mun makarooni tai pasta on aina irtonaista ja al dente, ei mitään pehmeeksi keitettyä lötteröklimppiä ja pyörin hellan lähellä sen 10 min mitä se kiehuu.
      Aika usein keitän liha/kasvisliemeen ja sekaan tippa öljyä.
      On huomattavasti parempaa kun vesi -suola .
      Try it and like it.

      • macarena_

        "Aika usein keitän liha/kasvisliemeen ja sekaan tippa öljyä."

        Mitä iloa tuosta öljystä on? Sehän kelluu kevyempänä keitinveden pinnalla, joten eipä sitä juuri lopputuotteeseenkaan imeydy.

        Tosin jos aloittajan tavan vastaisesti keittää "raivolla", niin sekoittuuhan ne puurot ja vellit jonkin verran.

        Muuten ihan ok keittotapa.


      • ilman_kantta

        Kiehuvassa vedessä keitetään pasta, ei ikinä hauduteta haaleessa.
        Öljy tekee pastasta irtonaisen, ja sitä todellakin tarvitaan vain vähän.
        Ei ole tarkoituskaan että se imeytyisi vaan tekee siitä irtonaisen.
        Ainoa ruoka mihin makarooni ylikeitetään on mac and cheese.

        Eikä sitä tarvia "vatkata" hämmennys sillon tällön riittää.

        Niin ja kannen voi pitää päällä siihen asti kun vesi alkaa kiehumaan , ennen
        pastan lisäämistä.


    • Vispari

      "En minä kantta laita.. sitähän pitää hämmentää sillon tällön ettei klimppiinny tai ota pohjaan kiinni. Varsinkin spaghettia."

      Ei sitä vatkata tarvitse...

    • kokkinelonen

      Muistan nuo typerät "kannettomuus säännöt" kotitaloustunneilta 80-luvulta. Onneksi opin myös ajattelemaan omilla aivoilla ja keitän mm. makaroonit ym. kannen kanssa. Kun vesi saavuttaa kiehumispisteen, laitan vain kannen raolleen.

    • eimuttakuntulinälkä

      Muistan myös muita typeryyksiä köksäntunneilta eli perunan kypsyyden voi todeta käyttämällä haarukkaa ja tämä oli ainoa hyväksytty tapa vaikka perinnetiedon mukaan yksi käytetty tapa oli käyttää tulitikkua tai muuta puutikkua - kun läpäisi perunan kevyesti painaen ja ulosotettaessa tikun ympärillä oli perunan tärkkelystä niin pottu oli kypsä. Sama kääntäen kakkujen kypsyyden tarkistamiseen eli puista tikkua keskiosaan ja jos tikkuun jää massaa niin kakku on vielä raaka, jos tikku taas on puhdas niin kakku on kypsä.

      Pasta kuten myös riisikin voi keittyä yli kannen alla tärkkelyksen takia ja siksi tulee valita keittämiseen mahdollisimman suuri kattila (laajapohjainen) - riisiä ei tarvitse sekoittaa keittämisen aikana (10 minuuttia pienellä lämmöllä ja 5 minuuttia hauduttaen eli lämmöt pois), mutta pastaa pitää sekoittaa aina välillä varsinkin jos on lisännyt keitinveteen öljyä kuten itse teen ja veden tulee kiehua reilusti eikä mitään pientä poreilua.

      Itse syön nykyään spagettin, pennen ohella yleensä macaroni rigatonia, joka "isona" makaroonina imee kastikkeen maukkaasti sisäänsä - sopii niin tomaattipohjaisiin kuin varsinkin kermapohjaisiin kastikkeisiin - vähän parmesaania pinnalle, hyvä salaatti oheen ja eikun ääntä kohden.

    • juuf45

      Kun desilitra vettä höyrystyy, energiaa vaaditaan fysiikan lakien mukaan 62Wh Tämä tekee noin 0,01€ sähkölaskun.

      Kantta kannattaa käyttää.

    • voitaikina

      Pistää kattilaan pari kiloa voita ja keittää voissa, niin ei takuulla klimppiinny.

    • därmedpasta
    • ökghgffdgsdfsd

      Liedetkään tuskin ovat identtisiä keskenään. Eri tehojen lämpötila voi vaihdella. Itse keitän pastan ilman kantta. Usein en pastaa tee, mutta joka kerran kun olen laittanut kannen, on kuohunut yli.

      Riisin keitän kannen alla.

      Puuron annan kiehahtaa, jonka jälkeen sammutan virran. Kypsyy jälkilämmöllä (ei tietenkään kaasuliedellä, vaan sähköllä).

      Jos haluaa ekologinen olla, niin voi vähentää lihan ja muiden eläintuotteiden kulutusta, luopua autosta eikä pitää täysin varustettua talvilämmitettyä kesämökkiä. Samoin ekologista on välttää lentomatkailua. Mitä suurin ekoteko on pysyä lapsettomana (välttää luonnonvarojen kulutuksen moninkertaistumisen).

      • kansi-raollaan

        "Riisin keitän kannen alla."

        Ei onnistu. Vaahto tulvii liedelle, jos kansi on päällä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2809
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      376
      2664
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2200
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1838
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1783
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1774
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1708
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1603
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1482
    Aihe