Aloittelijan hengitysongelma

jussska

Aluksi todettakoon, että oon juoksemisessa hyvinhyvin aloittelija, reippaita kävelylenkkejä kylläkin tehnyt säännöllisesti, mutta juoksu ollut aina jotenkin vaikeaa.

Ongelmana ei ole se, etteivätkö "lihakseni" jaksaisi juosta, vaan hengitys käy vaan liian hankalaksi. Käsittääkseni hengityksessäkin on jokin tekniikka, nenän kautta johonkin suuntaan? Aiemmin ongelmana ollut nenän hankala tukkoisuus, joka nyt korjattu leikkauksella, ja sen myötä olen innostunut taas rasittavammasta liikunnasta ihan eri tavalla.

Millä siis saisin kiskottua keuhkoihini riittävästi happea, jotta kulku kävisi kevyemmäksi ja ihan oikeat juoksulenkit mahdollistuisivat jossain vaiheessa minultakin?

13

3295

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hölköttelijä

Juokse HILJEMPAA vain sen kautta opit ja kehität kuntoasi alussa.

• sinänsä riittää

Kyllä sitä happea aina tulee riittävästi keuhkoihin. Sinulta puuttuu resursseja sen hyödyntämiseksi. Keuhkorakkuloissasi ei ole riittävän tiheässä hiussuonia, veressäsi ei ole riittävästi hemogolbiinia, lihaksissasi on liian vähän hiusverisuonia, lihassoluissasi on liian vähän mitokondrioita jne.

• Jotain kertova

Ja kaiken tämän faktan jälkeen hengitystekniikalla on vaikutusta jaksamiseen. Tärkeintä on että hengittää pitkiä hengityksiä /syvään. Jos hengität nopeasti on vauhtisi liian kova/hengität väärin.
        Itse hengitän pelkästään suun kautta ja hyvin jaksaa. Lieneekö tuolla nyt niin hirveästi väliä hengittääkö nenän vai suun kautta. Suun kautta koen että pystyy hengittämään syvempään ja tasaisemmin.

• itsekoennäin
        Jotain kertova kirjoitti:

Ja kaiken tämän faktan jälkeen hengitystekniikalla on vaikutusta jaksamiseen. Tärkeintä on että hengittää pitkiä hengityksiä /syvään. Jos hengität nopeasti on vauhtisi liian kova/hengität väärin.
        Itse hengitän pelkästään suun kautta ja hyvin jaksaa. Lieneekö tuolla nyt niin hirveästi väliä hengittääkö nenän vai suun kautta. Suun kautta koen että pystyy hengittämään syvempään ja tasaisemmin.

Itse koen parhaimpana tapana hengittää siten, että uloshengittäessä jatkaa sitä pidempään kuin "normaalisti". Tällöin sisään hengitys tapahtuu itsestään helposti.

Eli siis ei niin, että vetää paljon ilmaa sisään ja antaa sen sitten tyhjentyä.

Peruslenkillä tuolla ei juuri ole väliä, mutta kun mennään vaikka kisassa kovaa ja pitkään, niin paremmin toimii.

Palleahengitystä kannattaa myös harrastaa ainakin pitemmillä lenkeillä. Jos käyttää liikaa kylkiä, niin jossain vaiheessa alkaa tökkiä (ainakin tällaisella istumatyöntekijällä). Näin ainakin itselläni maratonilla.

• hengitystekniikalla

on hyvin paljon väliä. Mutta tämä on nyt oma mielipiteeni, ja voin kertoa omasta kokemuksesta. Aikaisemmin juoksin niin että hengitin suun kautta. Tuntui että aina olin haukkomassa ilmaa. Sitten joku neuvoi, että AINA nenällä ilma sisään ja suulla ulos. Kesti tovi opetella tämä. Nenäliina on hyvä olla kylmällä säällä mukana kun nenän kautta hengittäessä syntyy vähän limakalvoita tietenkin limaa, mutta voin kertoa, että kun vihdoin opin hengittämään näin, huomasin ison eron. Ensinnäkin juoksuni on paljon nopeampaa, ja tuntuu että kroppa hapettuu helposti ja vaivattomasti. Tällä hengitystekniikalla pystyn juosta paljon pidempiä matkoja. Lisäksi minusta ei koskaan tunnu siltä että olisin hengästynyt, en puuskuta juostessa hengittäessä näin enkä hauko ilmaa kun kala kuivalla maalla kun vedin happea suun kautta. Ainakin itselläni ihan selkeästi nenän kautta hengittäessä tulee sellainen olo että ilmaa vetää pitkään ja hartaasti ja koko keuhkoihin. Nyt olen huvikseen joskus haukannut happea suulla ja tulee semmoinen olo, että happi jää keuhkojen ylälohkoihin ja koko yläosa kropasta vaan liikku happea haukatessa suun kautta toisin kun nenällä vetäessä - siinä tuntuu että koko rintakehä avautuu. Kannattaa kokeilla. Tosin jokaisella juoksijalla on varmaan se oma taktiikka. Omalla kohdallani on ollut niin iso ilo tämän tekniikan löytäminen, koska nyt juoksu on paljon vaivattomampaa.

• ja vierlä kerran höpö

Jos happi loppuu, niin vauhti on liian kova kuntoon nähden. Jos happi loppuu ja vauhti on hidas, niin silloin kunto on yksinkertaisesti HUONO!

• niips
        ja vierlä kerran höpö kirjoitti:

Jos happi loppuu, niin vauhti on liian kova kuntoon nähden. Jos happi loppuu ja vauhti on hidas, niin silloin kunto on yksinkertaisesti HUONO!

No oot ehkä osittain oikeessa mutta oon kyllä myös sitä mieltä että hyväkuntonenkin voi suorituksen pilata väärällä hengittämisellä, sorge vaan!

• noinse on
        ja vierlä kerran höpö kirjoitti:

Mutta sallinette että lisäisin vielä yhden tärkeän jutun. Mikäli juoksijan keskivartalon lihakset on heikot niin juoksuasento painuu kumaraan, tällöin hengitys pallealla hankaloituu. Estyy.
        Kuntopiirillä kun laittaa lihaksiston kuntoon että pystyy juokseen hyvällä ryhdillä, ylpeänä rinta rottingilla. Kannattaa tarkistaa tämäkin seikka.
        Olen huomannut monen hyväkin juoksija väsyneenä menettävän hyvän juoksuryhtinsä ja esim. maratonin lopputaival on erittäin rankkaa ja hankalaa.
        Kuntopiiriä koko lihaksistolle 2-4 krt/vko niin eiköhän asia korjaannu tältäkin osin.

• uimiseen

hetkonen, uidessahan hengitetään kait jotenkin noin. Nenällä sisään ja suulla ulos. Mitä iloa siitä nyt juostessa olisi? Paitsi jos itse tykkää.

En nyt muista esim missään kilpailuissa nähneeni että kilpailijat aukoisi ja sulkisi suutaan vähän väliä...

• en kuules
        uimiseen kirjoitti:

hetkonen, uidessahan hengitetään kait jotenkin noin. Nenällä sisään ja suulla ulos. Mitä iloa siitä nyt juostessa olisi? Paitsi jos itse tykkää.

En nyt muista esim missään kilpailuissa nähneeni että kilpailijat aukoisi ja sulkisi suutaan vähän väliä...

sekota, eikä suuta auota ollenkaan näkyvästi, se ei todellakaan näy mihinkään että nenällä vetää sisään ja suusta tulee ilma ulos. Ja monethan juoksee suu koko ajan avoimena ja enemmän siinä joutuu pitää suuta auki jos hengittää sillä sisään. Tuolla hengitystekniikalla jos kaikki on kohallaan on suu vaan vähän auki, siis todella vähän. Ja sitä paitsi en tosiaankaan ole ainoa juoksija joka hengittää nenällä sisään ja suulla ulos. Ja kuten olen sanonut, kaikki juoskoon ja hengittäköön omalla tavallaan.

• ero on

on periaatteessa ihan sama kumman kautta hengittelee mutta nenän kautta palleahengitys on paljon helpompaa, se tapahtuu oikeastaan ihan itsestään. palleahengityksen etu on ainakin se, että happi menee silloin keuhkojen alaosaan asti, jossa on enemmän verta. tekniikka vie aikansa oppia mutta suosittelen lukea aiheesta kirja, muistaakseni sen nimi oli keho ja mieli tai mieli ja keho. täällä turussa sitä on kirjastossa ainakin. kirja sisältää kaikkea muutakin ehkä huuhaatakin, saat itse päättää tietysti mitä uskot!
        minulla ainakin nenähengitys oli iso askel eteenpäin juoksuharrastuksessani. tarkoitus olis vielä testata nenäteippiä, ostettu on jo ja viikonlopun pitkälle liimaan nenään.

• Anonyymi

Tästä hain mielipiteitä! Kun oon aloittanut lenkkeilyn mun hengittäminen oli melkoista puuskuttamista kun hengitin vain suulla. Sitten aloitin tän nenällä sisään - suulla ulos -yhdistelmän. Oon paljon miettinyt sitä, hengittääkö kukaan pelkällä nenällä? Mulla on myös aika ahtaat sieraimet, mietityttää onnistuisiko koskaan. Kyllä sitä puuskuttamista saattaa hiukan kuulua suulla pelkästään uloshengityksessäkin, tosin kunto päässyt huonontumaan talvella, ehkä se suurin syy. Pelkästään nenällä voisi olla hiljaisempaa mutta hankalampaa?

• Anonyymi

En pystyisi juoksemaan nenähengittäen. Sihisee ja tuhisee vain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1816
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      848
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe