Niin sitä ihmettelen, että miksi ihmeessä joidenkin täytyy aina snobbailla, että ei pizzaan vaan kuuluu sitä ja tätä, vaan pizzaan kuuluu vain tomaattikastike ja mozzarella niin kuin italialaisessa pizzassa. Tässä he ovat kaiken lisäksi väärässä, sillä Suomeen pizza on tullut Yhdysvaltojen kautta, jossa täytteitä käytetään runsaamminkin. Suomalainen pizza on siis yhdysvaltalaista ei italialaista.
Ja toisekseen mitä väliä sillä on mitä jossain joku pizzaansa laittaa. Jokainen laittakoon pizzaansa sitä mistä tykkää ja mistä nauttii. Täytyy ihmisen elämän olla aika köyhää, jos täytyy itseään kuvitteellisesti ylentää brassailemalla italialaisella pizzalla.
Ihmettelenpä vaan
21
1685
Vastaukset
- oikea laitalinkki
Pizza on käsittääkseni saanut alkunsa työmiehen leivästä, jossa leipälimpun sisään on leivottu valmiiksi kinkkua ja juustoa (ehkä tomaattia). Täten on syntynyt valmis ateriapakkaus, joka on säilynyt hyvin paistetun leivän kovan ulkokuoren ansiosta. Vasta myöhemmin on keksitty tehdä vastaavaa littanalle pohjalle. Yleensäkin pizza on italialainen versio pyttypannusta, joten kaikenlainen snobbailu on lähinnä kornia.
Ylipäätäänkään mitä se muille kuuluu mitä itse pizzaansa haluaa, tilaaja itsehän sen syö.- Kardinal
Tuo ei ole pizza vaan calzone. Perinteinen italialainen paistos jossa leivän sisään on laitettu tomaattia juustoa ja kinkkua.
- Calzonen paljon ennen
Kardinal kirjoitti:
Tuo ei ole pizza vaan calzone. Perinteinen italialainen paistos jossa leivän sisään on laitettu tomaattia juustoa ja kinkkua.
Italiaanoja. Makarooneja keittelivät spagettipoijaat vielä, kun savon ukko kulki mettätöissä ripakukko följyssä ettoneen varmistamiseksi.
Terveellisempikin oli savolaisen kukko, olihan se leivottu oikeaan rukiiseen, eikä mihinkään vehnäslättyyn. Sisuksissaan tuo ruiscalzone piti terveellisiä Omega-happoja muikkujen muodossa ja potkua pokasahan nytkyttämiseen antoi ehta potsin läski.
Sopisi noiden macaronipoikienkin hieman kunnioittaa kunnon ruokaa, eikä leuhkia vitello tonnatoillaan, tai paperin makuisella parman kinkullaan.
Juomapuolessakin savolainenkin pontikka pärjää italianpoikain kaamean makuiselle Grappalle. Pohjaanko lie polttaneet koko keitoksensa, niin hirvittävää ja puistattavaa tuo italialainen ponu. - no näin o!!
Calzonen paljon ennen kirjoitti:
Italiaanoja. Makarooneja keittelivät spagettipoijaat vielä, kun savon ukko kulki mettätöissä ripakukko följyssä ettoneen varmistamiseksi.
Terveellisempikin oli savolaisen kukko, olihan se leivottu oikeaan rukiiseen, eikä mihinkään vehnäslättyyn. Sisuksissaan tuo ruiscalzone piti terveellisiä Omega-happoja muikkujen muodossa ja potkua pokasahan nytkyttämiseen antoi ehta potsin läski.
Sopisi noiden macaronipoikienkin hieman kunnioittaa kunnon ruokaa, eikä leuhkia vitello tonnatoillaan, tai paperin makuisella parman kinkullaan.
Juomapuolessakin savolainenkin pontikka pärjää italianpoikain kaamean makuiselle Grappalle. Pohjaanko lie polttaneet koko keitoksensa, niin hirvittävää ja puistattavaa tuo italialainen ponu.ja hevoosetki nauroo!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Kalakukko.jpg
- -italia-
sinne jenkkeihin sitten pätyi ellei Italiasta ?
et vissiin reppana ole koskaan käynyt Italiassa syömässä sitä parasta pizzaa, sitä se nimittäin on.
Jenkeillä TUSKIN on mitään puu-uuneja jossa
se paistetan, tässä ei siis ole kyse mistään täytteistä, vaan alkuperämaasta ja valmistustavsta.
Kun aamupäivästä alkaa vuoren rinteestä nousta
savut pizzauunien piipuista, sanotaan vaikka Riva del Gardalla, niin iltapäiväksi on jo
odotettavissa maailman parasta pizzaa, ja täytteet voi valita itse.
Jenkit ostaa ison pakastimen ,josta se sitten mikrossa sulatetaan... en vaihatis..
ITALIA on pizzan kotimaa, samoin kun Suomi joulupukin, lanttulaatikon ja karjalanpiirakoiden.
No mut voit helposti todistaa että oon väärässä
ja käydä itse kokeilemassa. Sitten voit "brsassailla" itsekkin ... heh hee...- Olet 15-21 vuotias naispuo...
Heikohkosti menestynyt opiskelija, joka on vielä italiafani ja pizzan rakastaja. Pizza on todellakin välipala ja pyttipannu. Oikeata ruokaa se ei missään tapauksessa ole.
Sinulle on jäänyt vain utuinen haavekuva ja tuoksut sekä se käkkäräpäinen suklaasilmä Luigi ja sanat amore mio, muistikuviisi. - Ammattipiruilija
Joulupukki on Vähä-Aasiasta (Turkista).
Moderni pukki Jenkeistä (Punanuttu Coca-Colan mainoksesta).
Lanttulaatikko Ruotsista.
Karjalanpiirakat Venäjältä.
Että sillee. - -italia-
Olet 15-21 vuotias naispuo... kirjoitti:
Heikohkosti menestynyt opiskelija, joka on vielä italiafani ja pizzan rakastaja. Pizza on todellakin välipala ja pyttipannu. Oikeata ruokaa se ei missään tapauksessa ole.
Sinulle on jäänyt vain utuinen haavekuva ja tuoksut sekä se käkkäräpäinen suklaasilmä Luigi ja sanat amore mio, muistikuviisi.Naispuolinen meni oikein, ikää on kuules 42 vee
ja työkseni oon reissannut maailmaa 17 vuoden
ajan.
Opiskelutkin on menneet ihan jees, mm viimiesen tukinnon: kansainvälistet lentolipunkirjoitusoikeudet suoritin muutama vuosi sitten . Italiassa on tullut oltua työ- ja yksityisreissuilla useaampaan otteeseen,
kuten myös monessa monessa muussa maassa.
Italia on hyvin sofistikoitunut maa, lukuun ottamatta Barin eteläpuolella olevaia mafia-alueita.
.. mutta kiitos kovasti , olen siis netissä nuorekas !! Grapat sille ! Ciao ! - Perustui hyvin
-italia- kirjoitti:
Naispuolinen meni oikein, ikää on kuules 42 vee
ajan.
Opiskelutkin on menneet ihan jees, mm viimiesen tukinnon: kansainvälistet lentolipunkirjoitusoikeudet suoritin muutama vuosi sitten . Italiassa on tullut oltua työ- ja yksityisreissuilla useaampaan otteeseen,
Italia on hyvin sofistikoitunut maa, lukuun ottamatta Barin eteläpuolella olevaia mafia-alueita.
.. mutta kiitos kovasti , olen siis netissä nuorekas !! Grapat sille ! Ciao !Pitkälti tekstisi sisältöön ja kirjoitusasuun. En mitenkään voinut kuvitellakaan että kyseessä olisi ihan täysi-ikäinen naisihminen, noine kirjoitusvirheineen ja estottomine superlatiiveineen italialaisen pizzan hyväksi.
Minä koen pizzan lähinnä teini-ikäisten eineeksi, näköjään olin väärässä. Kirjoittele sinä vain lentolippujasi, siihen ei ilmeisestikään kohdistu suuria vaatimuksia, päätellen tekstisi sisällöstä.
Hyvää jatkoa - -italia-
Perustui hyvin kirjoitti:
Pitkälti tekstisi sisältöön ja kirjoitusasuun. En mitenkään voinut kuvitellakaan että kyseessä olisi ihan täysi-ikäinen naisihminen, noine kirjoitusvirheineen ja estottomine superlatiiveineen italialaisen pizzan hyväksi.
Minä koen pizzan lähinnä teini-ikäisten eineeksi, näköjään olin väärässä. Kirjoittele sinä vain lentolippujasi, siihen ei ilmeisestikään kohdistu suuria vaatimuksia, päätellen tekstisi sisällöstä.
Hyvää jatkoaJollainhan sitä täytyy itseänsä hauskuttaa
siinä välissä, vaikka pizzaa syömällä ja
kirjoitusvirheitä tekemällä. - Muurarin apulainen
Uunia ei kannata tehdä puusta! Jos sen erehtyy tekmään puusta, on tuloksena lähinnä kertakäyttöinen nuotio, eikä nuotiolla saada aikaan uunin hauduttavaa ominaisuutta.
Parhaat uunit rakennetaan (kokemusperäisesti) erilaisista kiviaineksista (esim. tiilet, luonnonkivet ja betonijohdannaiset).
Puu-uuni ei siis ole hyvä uuni. - -italia-
Muurarin apulainen kirjoitti:
Uunia ei kannata tehdä puusta! Jos sen erehtyy tekmään puusta, on tuloksena lähinnä kertakäyttöinen nuotio, eikä nuotiolla saada aikaan uunin hauduttavaa ominaisuutta.
Parhaat uunit rakennetaan (kokemusperäisesti) erilaisista kiviaineksista (esim. tiilet, luonnonkivet ja betonijohdannaiset).
Puu-uuni ei siis ole hyvä uuni.Hyvin nappasit sanamuotoon , mutta sait hymyilemään ääneen :o) Puu-uuni---
Se onkin jännä juttu miten esim. Pompeijissa
(oliko 475 ekr) on jo ollut niitä kaarevia
uuneja. Ja niitähän siellä on yhä. Suomessa
taitaa vissiin Tulikivi valmistaa saman tyyppistä, mutta ei lähes tulkoonkaan niin isoja.
Täällä on pizzauunit niitä luukkuja, abt 250 astetta sisällä, Italiassa hiilet palaa toisessa
nurkassa ja pizza toisessa. En sitten tiedä onko
kaarevuudella jotain tekoa asiaan ?
Sama muuten taitaa olla Turkissa.
No-anyways- kyllä se puunsavu maustaa pizzaa eri lailla kun mikään mikrolämmitys.
Kotioloissa, jäljitelmäoloissa, oon muutes joskus tehnyt pannupizzan savustuspussissa
valurautapannulla.
Ja muurarista puheen ollen- älä ota itseesi tätä-
naapuri rakensi taloa, muurari oli aika juoppo mutta osasi asiansa, hyvä niin.
Sanoi lopulta, kun uuni oli valmis: Ei kukaan
kysy, kuinka nopeasti, vaan kaikki kysyy kuka teki. Näinhän se on. Uunin tekijöitä on harvassa :o) - :((
-italia- kirjoitti:
Hyvin nappasit sanamuotoon , mutta sait hymyilemään ääneen :o) Puu-uuni---
Se onkin jännä juttu miten esim. Pompeijissa
(oliko 475 ekr) on jo ollut niitä kaarevia
uuneja. Ja niitähän siellä on yhä. Suomessa
taitaa vissiin Tulikivi valmistaa saman tyyppistä, mutta ei lähes tulkoonkaan niin isoja.
Täällä on pizzauunit niitä luukkuja, abt 250 astetta sisällä, Italiassa hiilet palaa toisessa
nurkassa ja pizza toisessa. En sitten tiedä onko
kaarevuudella jotain tekoa asiaan ?
Sama muuten taitaa olla Turkissa.
No-anyways- kyllä se puunsavu maustaa pizzaa eri lailla kun mikään mikrolämmitys.
Kotioloissa, jäljitelmäoloissa, oon muutes joskus tehnyt pannupizzan savustuspussissa
valurautapannulla.
Ja muurarista puheen ollen- älä ota itseesi tätä-
naapuri rakensi taloa, muurari oli aika juoppo mutta osasi asiansa, hyvä niin.
Sanoi lopulta, kun uuni oli valmis: Ei kukaan
kysy, kuinka nopeasti, vaan kaikki kysyy kuka teki. Näinhän se on. Uunin tekijöitä on harvassa :o)Hiilet palaa toisessa nurkassa ja pitsa toisessa. Minä en henk. koht. pidä palaneesta pitsasta, mutta makuasioista ei kannata kiistellä.
- voivoi...
>No mut voit helposti todistaa että oon väärässä
>ja käydä itse kokeilemassa. Sitten voit
>"brsassailla" itsekkin ... heh hee...
Tilasimme Roomassa pizzan unelmana maistaaa sitä parasta pizzaa. Pizza oli kallis - mutta mikä pettymys. Pizza oli täysin tyhjä kinkkupizzassa oli pari kinkunpalaa ja tomaattipizza oli pelkkä pohja tomaattikastikkeella.
Ja kyllä nauru maittoi (ei pizza)!! - kovat luulot
-italia- kirjoitti:
Naispuolinen meni oikein, ikää on kuules 42 vee
ajan.
.. mutta kiitos kovasti , olen siis netissä nuorekas !! Grapat sille ! Ciao !Grappa kelpaa auton tuulilasinpesunesteeksi. Hullujussin 1 kerran tislattu pontikkakin on parempaa. Ei se Grappa siitä jalommaksi muutu että se litku pakataan hienoon pulloon...
- Minä...
Tuskin kyseessä on snobbailu vaan ihan oikea mieltymys oikeaan pizzaan, kun se vaan Italiassa on oikeasti niin paljon parempaa (jos et syö jossain Colosseumin vieressä tai muussa turistirysässä).Itse en enää pysty syömään suomalaisia pizzoja kun olen Napolissa ja Sisiliassa syönyt oikeaa alkuperäistä pizzaa jossa ei monesti ole juustoakaan, ja jos juustoa on, se on tietenkin mozzarellaa. Kaikki syövät mitä haluavat mutta eihän poronkäristystään olisi enää poronkäristystä jos siinä olisi vaikka poron sijasta kebab-lihaa.
- tarkkana asinoissa
"...olisi enää poronkäristystä"
Kannattaa olla tarkkana tässäkin asiassa sillä toisinaan saattaa Lapissa Aslakki kärtsätä kustannussäästösyistä saksanhirveä poron sijaan eikä tällöin todellakaan ole kyse aidosta poronkärtsästä. - -italia-
Muistatko missäpäin Napolia oot käynyt pizzalla ?
Minä kävin siinä ihan keskustassa, ravintolan nimeä en muista, mutta hyvää oli, tosin aika kallista. Caprilla oli kanssa ihan karseat hinnat..
Oikeastaan parhaaksi oon rankannut Courmayerin
Le Tunnel- pizzerian. Varoittelivat etukäteen että pizzat on isoja, mutta ne oli JÄRKYTTÄVÄN
isoja, meidän perhepizzaan kun lisätään puolet niin kokoluokka on siinä.
Sorrentosta saa hyvää katukeittiö slicea.
Gardajärvellä on parasta artisokkapizzaa 4-ever.
ja onhan siellä muutakin hyvää, vaikkapa spaghetti carbonara on siellä erimakuista kun
täällä, siinä on justiin se oikea savun aromi.
Ipanani lähti eilen Milanoon,käy kyllä hieman kateeksi mutta ei se auta kun olla hengessä mukana - Anna-Stina
-italia- kirjoitti:
Muistatko missäpäin Napolia oot käynyt pizzalla ?
Minä kävin siinä ihan keskustassa, ravintolan nimeä en muista, mutta hyvää oli, tosin aika kallista. Caprilla oli kanssa ihan karseat hinnat..
Oikeastaan parhaaksi oon rankannut Courmayerin
Le Tunnel- pizzerian. Varoittelivat etukäteen että pizzat on isoja, mutta ne oli JÄRKYTTÄVÄN
isoja, meidän perhepizzaan kun lisätään puolet niin kokoluokka on siinä.
Sorrentosta saa hyvää katukeittiö slicea.
Gardajärvellä on parasta artisokkapizzaa 4-ever.
ja onhan siellä muutakin hyvää, vaikkapa spaghetti carbonara on siellä erimakuista kun
täällä, siinä on justiin se oikea savun aromi.
Ipanani lähti eilen Milanoon,käy kyllä hieman kateeksi mutta ei se auta kun olla hengessä mukanaVaikka 17 vuotta oletkin reissannut maailmaa niin et sitten ole tainnut käydä jenkeissä sitä pizzaa syömässä. Esim. Nykissä on pilvin pimein puu-uunipizzerioita ja olen syönyt siellä loistavia pizzoja jotka vastaavat italialaisia pizzoja "niukkoine" täytteineen.
Ymmärrän kyllä liputuksesi italialaisen pizzan puolesta, niin liputan minäkin. Olen asunut Italiassa muutaman vuoden ja ylläripylläri: huonoja pizzoja on tuotu eteen sielläkin. Ei ole mikään tae että astuessasi italiassa pizzeriaan saisit siellä automaattisesti hyvää pizzaa, kyllä sieltäkin löytyy jyviä ja akanoita. Varsinkin Roomassa ja Firenzessä löytyy valitettavan monia syöttölöitä joissa ajatellaan, että turisteille voidaan syöttää mitä tahansa merdaa ja laskuttaa siitä tuplahinta.
Esim. Roomaan matkustavan kannattaa ottaa matkaoppaiden ravintolavinkeistä vaarin, tai kysyä hotellin henkilökunnalta suosituksia, niin välttyy ikäviltä ruokakokemuksilta.
Ja olenpahan nähnyt sellaisenkin ihmeen milanolaisessa pizzeriassa kuin "pizza con prosciutto e banana", hyi h-vetti!
Itse tykkään syödä pizzani simppelinä, ilman ananasta, kanaa, kebablihaa, mutta kelle ne maistuu niin hyvällä ruokahalulla syököön. - -italia-
Anna-Stina kirjoitti:
Vaikka 17 vuotta oletkin reissannut maailmaa niin et sitten ole tainnut käydä jenkeissä sitä pizzaa syömässä. Esim. Nykissä on pilvin pimein puu-uunipizzerioita ja olen syönyt siellä loistavia pizzoja jotka vastaavat italialaisia pizzoja "niukkoine" täytteineen.
Ymmärrän kyllä liputuksesi italialaisen pizzan puolesta, niin liputan minäkin. Olen asunut Italiassa muutaman vuoden ja ylläripylläri: huonoja pizzoja on tuotu eteen sielläkin. Ei ole mikään tae että astuessasi italiassa pizzeriaan saisit siellä automaattisesti hyvää pizzaa, kyllä sieltäkin löytyy jyviä ja akanoita. Varsinkin Roomassa ja Firenzessä löytyy valitettavan monia syöttölöitä joissa ajatellaan, että turisteille voidaan syöttää mitä tahansa merdaa ja laskuttaa siitä tuplahinta.
Esim. Roomaan matkustavan kannattaa ottaa matkaoppaiden ravintolavinkeistä vaarin, tai kysyä hotellin henkilökunnalta suosituksia, niin välttyy ikäviltä ruokakokemuksilta.
Ja olenpahan nähnyt sellaisenkin ihmeen milanolaisessa pizzeriassa kuin "pizza con prosciutto e banana", hyi h-vetti!
Itse tykkään syödä pizzani simppelinä, ilman ananasta, kanaa, kebablihaa, mutta kelle ne maistuu niin hyvällä ruokahalulla syököön.Nämähän on täysin makukysymyksiä, ja jokaisella
on oma näkemyksensä asioista.
Tuli hauska juttu mieleen tuosta mainitsemastasi
pizza con prosciutosta-
oltiin laskettelemassa pohjois-Italiassa ja tauolla tuttavani tihrusti pizzalistaa ilman rillejä huonolla näkökyvyllä.
Totesi sitten tarjoilijalle että hän taitaa
ottaa tuon Pizza Prostituution.
muu porukka räjähti nauruun ja sen jälkeen prosciutto on ollut meillä prostituutio.
-no meillä on myös selektiivisen kuulon omaava
lapsi.
nykyisn naapurissa asuu lentopallojen valmistaja.
(suomennos =lentopallovalmentaja)
jotta ei tämä touhu niin vakavaa ole !
- Anonyymi
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000005099369.html
Kuuluuko ananas pizzan päälle? Islannin presidentin mielestä ei!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875