Joulukinkku takkaan?

eka kerta

Voiko pienen joulukinkun laittaa yöksi takkaan paistumaan? Jos vaikka paistelisi illalla ensin sähköuunissa ja jättäisi sitten takkaan yöksi? Onko kokemusta?

13

10372

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enkä haluaisikaan

      Sitä ihranhajua saatte sitten haistella aina, kun käytätte takkaa. Miksi sitä ei voi lopuksikin yöksi jättää sinne uuniin?

      • Alkup.

        Eihän se haju sinne takkaan sen enempää jää kuin leivinuuniinkaan, jossa noin pääsääntöisesti kinkkuja kyllä paistetaan. Paistopussissahan se on.


      • vanha nakki
        Alkup. kirjoitti:

        Eihän se haju sinne takkaan sen enempää jää kuin leivinuuniinkaan, jossa noin pääsääntöisesti kinkkuja kyllä paistetaan. Paistopussissahan se on.

        laittanut kinkkua mihinkään paistopussiin. Enkä laita.


      • Anonyymi
        vanha nakki kirjoitti:

        laittanut kinkkua mihinkään paistopussiin. Enkä laita.

        Enkä minä. Foliossa se paistuu ihan sähkö uunissa eikä yöllä, kun silloin ainakin minä nukun.


    • rosvo ja paisti

      Rosvopaistin tyyppistä ratkaisua ?
      Takassa on kyllä aikas paljon tuhkaa ja sotkua
      syntyy, ehkä sitten arinan päälle jos sellainen on. Ja alle joku vati mihin rasva valuu jos pussi ei ole ehjä.

      Itse kokeellista keittiötä ja ulkoruokaa harrastavana tekisin siitä rosvopaistin.
      Tämä tietysti edellyttää että on pihamaata
      ja että saa tehdä tulet.

      Tein kerran juhannusvieraille joulukinkun
      (tarjous 1.99 / kg). Kuoppa maahan, siinä poltetaan tulia 1-2 tuntia. Kuopan pohjalle
      kiviä, jotka kuumentuvat. Kinkku kääritään
      folioon, märkään sanomalehteen ja taas useaan folioon ja sidotaan rautalangalla. Kinkku kuoppaan, maa- ainekset päälle. Saa olla koosta riippuen 6-10 tuntia. Muista merkata paikka.

      ja vot, että on hyvää.
      Kinkku mureutuu ja hautuu kuopassa, rasva valuu tosin maahan mutta se on luonnontuote ja halutessa senkin voi ottaa talteen jos paistaa
      vaikka peltisen vadin päällä.

      Mutta sen verran yllytyshullu olen että takassakin voisin kokeilla. Lihalämpömittari
      kantsii olla ja tsekata sitä silloin tällöin.

    • kinkkupinkku

      Meillä on kotona paistettu kinkku takassa niin kauan kuin minä muistan eli varmasti yli 20 vuotta. Ja kyseessä ei yleensä ole edes mikään pieni kinkku vaan sen verran suuri möhkäle, ettei tavan sähköuuniin edes kunnolla meinaa mahtua. Homma menee näin: aatonaattona lämmitetään varaava takka kunnolla ja poltetaan noesta puhtaaksi sisältä. Odotetaan kunnes kaikki on palanut ihan tuhkaksi ja poistetaan kaikki tuhka takasta. Takan pohjalle laitetaan tiiliskivet nurkkiin ja niiden päälle vanha uunipelti. Sen päälle kinkku uuniritilällä, ilman paitopussia. Lämpömittari kylkeen. Lykätään siis yötä vasten takkaan ja luukut kiinni. Yöllä isäni herää muutaman kerran tarkistamaan kinkun tilan. Mikäli näyttää siltä että takka jäähtyy liiaksi, eikä kinkku meinaa kypsyä kokonaan, se siirretään sähköuuniin paitumaan loppuun. Näin ei ole kyllä kovin montaa kertaa käynyt.

      • kidutettu kinkku

        eli maks 90 astetta ja paras lopputulos. Mehevä ja maukas. Jos Takka yllämainittu , mikäspäs ei.


    • mikä on lämmönlähde, kunhan lämpöä riittää kypsyyteen saakka. pieni lihakimpale varmaan tulee takassa kypsäksi ja riippuu tietysti takan koosta. mittari lihaan ja seuraa lämpöä kuten uunissakin. jos oot tottunut valmistaan kinkun korkealla lämmöllä kuivemmaksi, niin takka ei sovellu, koska lämpötila ei pysy riittävän korkeana, mutta sellanen lähes lusikalla syötävä onnistuu helposti.

    • Karppaaja,,,,,,,,,,,

      Kyllä varaavassa takassa on helppo ja vaivaton kinkku kypsentää ,ei muuta kun kunnon pesällinen koivupuita polttaa ja kun vielä vähän on hiillosta jäljellä niin kinkku uniin.
      Jos löytyy teräksinen iso kattila niin kinkku 7-10kg siihen pystyyn ja foliolla kattilasta ylinouseva osuus suojaten niin että foolion alaosat menee kattilan sisään niin ei sotke paikkoja.
      Ei tule sisälle mitään hajuja ja kinkku saa olla yönyli takassa eikä tarvi vahtia ja taatusti on kypsä.

    • paistaja-erkki

      itse paistoin uunissa kerran kokonaisen hevosen

    • MIkäsetakkaon

      Mikä ihme on takka?
      Onko se avonainen vai onko siinä luukut?
      Onko se sama kuin kakluuni? Jos on niin siitä vaan jätä yöksi, paistuu siellä pieni kinkku.
      Vai onko takka sama kuin leivinuuni? Sinne voi jättää yksi oikein hyvin.

      • Anonyymi

        Se on ihmetakka johon mahtuu tuo yläpuolen hevonen ja samoin ne ihran hajut joista ei vegaanit tykkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on ihmetakka johon mahtuu tuo yläpuolen hevonen ja samoin ne ihran hajut joista ei vegaanit tykkää.

        Kyllä menee sähköä grillauksiin - menköön, hintaa voisi vastustaa Laitetaan nyt hallinto miettimään sähkön hintaa, jos tulee 50 000 kannatusta niin asia on käsiteltävä eduskunnassa. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11121


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe