Hernekeitto?

marplee

Onko kellään hajua hernekeiton kalorimääristä, terveellisyydestä? Onko ollenkaan hyvää ruokaa laihduttajalle? Olen aloittamassa laihdutuksen, 10kg pitäisi saada pois ja etsin sopivia halpoja vaihtoehtoja (:

Entä nuudelit, onko ne hirveä paha? Nimittäin en vois elää ilman niitä, etenkään mamoja! :D
Heitän kyllä aina mamoissa tulevat rasvapussukat roskiin.. Oon aina kuvitellu ettei ne voi nii paha olla ku makaroonia ja vettä ja mausteita.. Joo oon huono tulkitsemaan nuita kaloritaulukoita!

7

7513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fineli
    • Vanha Jojo

      Mikään yksittäinen elintarvike ei sinällään ole "hyvä" tai "paha", kysymys on kokonaisuudesta. Terveellinen ruokavalio (ylipäätään, ei vain laihduttajille) sisältää runsaasti kasviksia (se puoli kiloa päivässä on vain VÄHIMMÄISsuositus, yli saa mennä niin paljon kuin huvittaa), raakana tai kypsennettynä, tarpeeksi proteiinia (joko lihasta, kalasta, kananmunista, maitotuotteista tai palkokasviksista) ja pehmeää rasvaa (ts. kalan tai kasvisrasvaa).

      Halvimpia kasviksia ovat kaali, sipuli ja juurekset, joista saa helposti vaikkapa keittoja tai paistoksia. Jotenkin tuli sellainen käsitys, ettet itse laita ruokaa, kun mainitsit vain kaksi einestuotetta. Tosiasia on kuitenkin, että ruoka kannattaisi tehdä itse, sekä maun ja monipuolisuuden että varsinkin terveellisyyden kannalta.

      Nuudeleissa ei kovin paljon ravintoaineita ole, mutta nuudelikeitosta saa ruokaisamman, kun sen sekoittaa vaikkapa pussilliseen wokkikasviksia. Vielä paremmin nälkä pysyy poissa, kun seokseen lisää kalaa tai lihaa.

      • Marplee

        Tykkään kyllä käyttää kasviksia, mutta näin köyhänä opiskelijana, ainakin mulla on jää joskus käteen parikymppiä viikoksi niin semmosiin aikoihin täytyy keksiä jotain tosi edullista millä sä pysyt hengissä jonku aikaa. Ja niissä tapauksissa mulla tulee ostettua valmispastoja jotka on aika kalliita kylläkin, mutta yhtä pussia syö kaksi päivää.. Ja muuta semmosta millä ei paljon kilot karise. Eikä sitä puuroakaan jaksa joka päivä vetää.


      • sijaan...
        Marplee kirjoitti:

        Tykkään kyllä käyttää kasviksia, mutta näin köyhänä opiskelijana, ainakin mulla on jää joskus käteen parikymppiä viikoksi niin semmosiin aikoihin täytyy keksiä jotain tosi edullista millä sä pysyt hengissä jonku aikaa. Ja niissä tapauksissa mulla tulee ostettua valmispastoja jotka on aika kalliita kylläkin, mutta yhtä pussia syö kaksi päivää.. Ja muuta semmosta millä ei paljon kilot karise. Eikä sitä puuroakaan jaksa joka päivä vetää.

        ...kannattaisi ostaa tavallista pastaa, joka on huomattavasti edullisempaa, ja tehdä itse se kastike. Kastiketta (ja muutakin ruokaa) voi pakastaa sopivankokoisina annoksina, tai vaikkei olisi pakastintakaan, niin se säilyy useampia päiviä jääkaapissa.

        Kasvikset, jotka tuolla aikaisemmin mainittiin, eli kaali, sipuli ja juurekset, ovat edullisia ja terveellisiä. (Haluaisinpa nähdä sen opiskelijan, joka syö parinkymmenen euron edestä kaalia ja juureksia viikossa...) Niistä voi helposti tehdä esim. maukkaista laatikkoruokia. Kasvisten ei tarvitse aina tarkoittaa kurkkua, tomaatteja ja salaattia, jotka tietenkin ovat opiskelijabudjetilla elävälle liian kalliita jokapäiväiseen ruokavalioon. Osta kausivihanneksia, niin saat edullisemmin, ja ruokavalioon tulee myös vaihtelua vuodenaikojen mukaan.

        Osta myös paketillinen soijarouhetta. Siitä riittää vaikka kuinka pitkäksi aikaa, ja siitä saa proteiineja, jotka muuten budjettiruokavaliolla voivat jäädä vähemmälle.

        Satsaa mausteisiin. Se kirpaisee lompakossa kerran, mutta mausteet säilyvät pitkään, eikä niitä sitten tarvitse taas vähään aikaan ostaa.

        Käytännön esimerkki: Jo pelkästään sipulista, tilkasta tomaattisosetta tai ruokakermaa (loput voi pakastaa ruoanlaittoa varten "jääpaloiksi"!) ja sopivista mausteista saa ihania kastikkeita vaikka pastalle. Varmasti ainakin parempia kuin valmispastojen kastikkeet. Säilyketomaattisose on muutenkin mainio raaka-aine kaikenlaisiin keittoihin, kastikkeisiin ja pataruokiin.

        Valmisruoat eivät juuri ikinä ole edullisempia kuin itse edullisista raaka-aineista tehty ruoka. Eivätkä varmasti ainakaan terveellisempiä.


      • Vanha Jojo
        sijaan... kirjoitti:

        ...kannattaisi ostaa tavallista pastaa, joka on huomattavasti edullisempaa, ja tehdä itse se kastike. Kastiketta (ja muutakin ruokaa) voi pakastaa sopivankokoisina annoksina, tai vaikkei olisi pakastintakaan, niin se säilyy useampia päiviä jääkaapissa.

        Kasvikset, jotka tuolla aikaisemmin mainittiin, eli kaali, sipuli ja juurekset, ovat edullisia ja terveellisiä. (Haluaisinpa nähdä sen opiskelijan, joka syö parinkymmenen euron edestä kaalia ja juureksia viikossa...) Niistä voi helposti tehdä esim. maukkaista laatikkoruokia. Kasvisten ei tarvitse aina tarkoittaa kurkkua, tomaatteja ja salaattia, jotka tietenkin ovat opiskelijabudjetilla elävälle liian kalliita jokapäiväiseen ruokavalioon. Osta kausivihanneksia, niin saat edullisemmin, ja ruokavalioon tulee myös vaihtelua vuodenaikojen mukaan.

        Osta myös paketillinen soijarouhetta. Siitä riittää vaikka kuinka pitkäksi aikaa, ja siitä saa proteiineja, jotka muuten budjettiruokavaliolla voivat jäädä vähemmälle.

        Satsaa mausteisiin. Se kirpaisee lompakossa kerran, mutta mausteet säilyvät pitkään, eikä niitä sitten tarvitse taas vähään aikaan ostaa.

        Käytännön esimerkki: Jo pelkästään sipulista, tilkasta tomaattisosetta tai ruokakermaa (loput voi pakastaa ruoanlaittoa varten "jääpaloiksi"!) ja sopivista mausteista saa ihania kastikkeita vaikka pastalle. Varmasti ainakin parempia kuin valmispastojen kastikkeet. Säilyketomaattisose on muutenkin mainio raaka-aine kaikenlaisiin keittoihin, kastikkeisiin ja pataruokiin.

        Valmisruoat eivät juuri ikinä ole edullisempia kuin itse edullisista raaka-aineista tehty ruoka. Eivätkä varmasti ainakaan terveellisempiä.

        Hei, tuo jääpalavinkki oli hyvä! Käytän joskus ruokakermaa tai vastaavia tuotteita ja huono omatunto vaivaa, kun niitä jää aina yli. Avatussa astiassahan ne eivät säily montakaan päivää.

        Ja ennen kuin kukaan ehtii ihmettelemään, miksen käytä oikeaa kermaa: en pidä sen mausta.


      • edellinen
        Vanha Jojo kirjoitti:

        Hei, tuo jääpalavinkki oli hyvä! Käytän joskus ruokakermaa tai vastaavia tuotteita ja huono omatunto vaivaa, kun niitä jää aina yli. Avatussa astiassahan ne eivät säily montakaan päivää.

        Ja ennen kuin kukaan ehtii ihmettelemään, miksen käytä oikeaa kermaa: en pidä sen mausta.

        ...pakastaa, niin sen koostumus saattaa hieman muuttua sellaiseksi rakeisemmaksi (riippuen varmaankin ruokakermasta). Olen kuitenkin käyttänyt sitä sulatettuna, ja se toimii kokkauksessa kokemukseni mukaan ihan samalla tavalla kuin ennen pakastamista.


      • veepeli

        Mistähän lähtien hernekeitto on eines tuote? ootko sen verran kaupungista ettet tajua/tiedä että hernekeiton voi tehä alusta lähtien ihan itse, on hyvä halpaa ja terveellistä. Jossa sillä on sodat sodittu, lama ajat selvitty, voit todellakin olla varma että sillä myöskin selviää opiskelija/laihduttaja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe