Nopsan vaihteet pragaa?

Zarcuss

Mulla n. 3v vanha 7-vaihteinen Nopsa. Ajettu muutama tuhat kilometriä. Viime aikoina alkanut polkiessa rutisemaan pahaenteisesti. Vaihtaa vaihteet normaalisti ja valittu vaihde myös pysyy, eikä lipsahda pienemmälle tms.
Vaihteet on ns. napavaihteet. Jotenkin on sellanen fiilis, että tuosta ei selviä pienellä säätämisellä, mut olisko jollain parempaa arvausta?
Enkä tosiaan ole käyttänyt missään ensihuolloissa, enkä muutenkaan ole pitänyt siitä huolta. Polkenut vain.

12

3870

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuo napavaihteet ovat vähän sellaisia käytä ja heitä pois virityksiä. Ne pitäisi huollattaa vuosittain asiantuntevassa huollossa tai menevät usein niin huonoon kuntoon, ettei huolto enää kannata.

      Ei muuta kuin asiantuntevaan hultoliikkeeseen ja pyydä arvio korjauksesta. Yleensä ei kannata korjata.

      • Zarcuss

        Ja mä kun oon luullut että just noi napavaihteet olis enemmän huoltovapaita, ja siten meikäläiselle sopivampi ratkaisu. Osaatko sanoa miten se asiantuntija sitten niitä huoltaa vuosihuollossa? Itse veikkaan, että ne vähän rasvailee ja katsoo, että pyörät ei irtoo.


      • kuuluu näin
        Zarcuss kirjoitti:

        Ja mä kun oon luullut että just noi napavaihteet olis enemmän huoltovapaita, ja siten meikäläiselle sopivampi ratkaisu. Osaatko sanoa miten se asiantuntija sitten niitä huoltaa vuosihuollossa? Itse veikkaan, että ne vähän rasvailee ja katsoo, että pyörät ei irtoo.

        Vanhan vitsin mukaan huoltovapaus merkitsee sitä, että rakenne on sellainen, ettei kukaan pysty korjaamaan niitä.

        Mieheni osti napavaihteisen Nopsan pyörän ja sitä ei ole koskaan saatu korjattua takuun aikanakaan - aina napsuu ja paukkuu. Meidän talouteen ei enää ikinä tule Nopsaa ja napavaihteita tämän pyörän kuvatuksen jälkeen. :E


      • Zarcuss kirjoitti:

        Ja mä kun oon luullut että just noi napavaihteet olis enemmän huoltovapaita, ja siten meikäläiselle sopivampi ratkaisu. Osaatko sanoa miten se asiantuntija sitten niitä huoltaa vuosihuollossa? Itse veikkaan, että ne vähän rasvailee ja katsoo, että pyörät ei irtoo.

        Naavaihde on paljonmonimitkaisempi vekotin, kuin tavallinen ketjuvaihde. Enemmän herkkiä hajoavia osia. Kun se on paketoitu niin, että kuntoa ei näe ulkoa päin, niin siitäjää mielikuva huoltovapaudesta.

        Eiköhän tuollaisen vaihteen huolto ole suurin piirtein:
        - purku,
        - vähän paineilmaa,
        - pesu liuottimella,
        - silmämääräinen tarkastus,
        - öljyäminen,
        - kasaus ja
        - koeajo.

        Tavallisia napoja olen huoltanut, mutta jo räjäytyskuva tuollaisesta kappavaihteesta saa minut toteamaan, että jätän kyllä purkamatta. Itse jättäisin siis ammattimiehelle, jos joskus tuollaisen ostaisin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Speed1c.png

        Vaihteita on eri tasoisia, jotka näyttävät päälle samanlaisilta.

        Ei kaiketi mitään rakettitiedettä, joten voinee tuollaisenkin opetella. HUolto-ohjeita saa mm:

        http://www.parktool.com/repair/

        ja

        http://alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=S234

        Kaiken kaikkiaan tavallienketjuvaihde onhelpompi hoitaa ja jos haluaa oikeasti helppohoitoisen pyörän, niin hankkii sinkulan.

        http://www.konaworld.com/09_paddywagon_en.cfm


      • Zarcuss
        KPy kirjoitti:

        Naavaihde on paljonmonimitkaisempi vekotin, kuin tavallinen ketjuvaihde. Enemmän herkkiä hajoavia osia. Kun se on paketoitu niin, että kuntoa ei näe ulkoa päin, niin siitäjää mielikuva huoltovapaudesta.

        Eiköhän tuollaisen vaihteen huolto ole suurin piirtein:
        - purku,
        - vähän paineilmaa,
        - pesu liuottimella,
        - silmämääräinen tarkastus,
        - öljyäminen,
        - kasaus ja
        - koeajo.

        Tavallisia napoja olen huoltanut, mutta jo räjäytyskuva tuollaisesta kappavaihteesta saa minut toteamaan, että jätän kyllä purkamatta. Itse jättäisin siis ammattimiehelle, jos joskus tuollaisen ostaisin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Speed1c.png

        Vaihteita on eri tasoisia, jotka näyttävät päälle samanlaisilta.

        Ei kaiketi mitään rakettitiedettä, joten voinee tuollaisenkin opetella. HUolto-ohjeita saa mm:

        http://www.parktool.com/repair/

        ja

        http://alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=S234

        Kaiken kaikkiaan tavallienketjuvaihde onhelpompi hoitaa ja jos haluaa oikeasti helppohoitoisen pyörän, niin hankkii sinkulan.

        http://www.konaworld.com/09_paddywagon_en.cfm

        Kiitos vastauksesta. Tuo huoltojuttu tosiaan ei olisi mitään auttanutkaan siihen, että kapan sisältä on mennyt jotain paskaksi. Ei sitä kappaa saletisti kukaan vuosihuoltaja avaa.
        Olen luultavasti runnonnut itse sen hajalle pitämällä vetoa päällä ja vaihtamalla samaan aikaan. Ku ei oo aikaa himmailla ;)

        Ehkä mun pitäis uskoa ja ostaa ketjuvaihteinen pyörä. Mä vaan tykkään niin paljon tuollaisesta kahvavaihteesta. Ei tartte sohlata etu- ja takarattaan välityksiä erikseen. Mä lähinnä ajelen duunimatkoja (reilu 10km) ja vaihtamisia tulee noin miljoona, koska reitti on melko mäkinen ja vaihteleva.

        Nyt tulikin mieleen, että olisinkohan nähnyt sellaisiakin vempeleitä, joissa on kahvavaihde, mut ulkoisilla rattailla. Täytyykin tutkailla.


      • Zarcuss
        Zarcuss kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Tuo huoltojuttu tosiaan ei olisi mitään auttanutkaan siihen, että kapan sisältä on mennyt jotain paskaksi. Ei sitä kappaa saletisti kukaan vuosihuoltaja avaa.
        Olen luultavasti runnonnut itse sen hajalle pitämällä vetoa päällä ja vaihtamalla samaan aikaan. Ku ei oo aikaa himmailla ;)

        Ehkä mun pitäis uskoa ja ostaa ketjuvaihteinen pyörä. Mä vaan tykkään niin paljon tuollaisesta kahvavaihteesta. Ei tartte sohlata etu- ja takarattaan välityksiä erikseen. Mä lähinnä ajelen duunimatkoja (reilu 10km) ja vaihtamisia tulee noin miljoona, koska reitti on melko mäkinen ja vaihteleva.

        Nyt tulikin mieleen, että olisinkohan nähnyt sellaisiakin vempeleitä, joissa on kahvavaihde, mut ulkoisilla rattailla. Täytyykin tutkailla.

        http://www.intersport.fi/nopsa/promenade.html

        Tollanen ainakin löytyis. Onko jollain kokemuksia tai muuten tietoa ko. laitteesta? Työnnänkö taas kädet paskaan jos ostan vielä Nopsan..


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        Zarcuss kirjoitti:

        http://www.intersport.fi/nopsa/promenade.html

        Tollanen ainakin löytyis. Onko jollain kokemuksia tai muuten tietoa ko. laitteesta? Työnnänkö taas kädet paskaan jos ostan vielä Nopsan..

        Intersportilla on ollut myynnissä ihan kelvollisia Jamis cc-pyöriä. Joitain yksilöitä voi vielä olla jäljellä.

        Toinen, mikä kannattaa vilkaista on KONA:n halvincrossari. Kauppaveljet kauppaa vielä tämän vuoden Jake'a kohtuu hinnalla.

        http://kauppaveljet.fi/site/

        Pyörähuollolla on Spessua alta tonnin.

        http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=21

        Nuo olisivat sellaisia ympärivuotiseen käyttöön soveltuvia työmatkakulkineita.


      • satsaa laatuun
        Zarcuss kirjoitti:

        http://www.intersport.fi/nopsa/promenade.html

        Tollanen ainakin löytyis. Onko jollain kokemuksia tai muuten tietoa ko. laitteesta? Työnnänkö taas kädet paskaan jos ostan vielä Nopsan..

        Jessus, mies polkee kympin työmatkaa jollain Nopsalla. Herra hyvä, arvosta itseäsi ja sijoita kunnon pyörään! Vaihtelevalle työmatkareitille sopii laadukas vaihdepyörä kuin nenä päähän. Ei se vaihteiden veivaaminen ole vaikeaa ja kun pääset siihen hommaan jyvälle, ihmettelet, että miksi olet ylipäätään itseäsi kiduttanut jollain napavaihteisella rotiskolla. Laadukkaat pyörät ovat vielä huomattavasti parempia ajaa kuin halvat napavaihteiset.

        Arvosta ittees! :) Terveisin nimimerkillä työmatkapyöräilijä


      • trektrek
        KPy kirjoitti:

        Naavaihde on paljonmonimitkaisempi vekotin, kuin tavallinen ketjuvaihde. Enemmän herkkiä hajoavia osia. Kun se on paketoitu niin, että kuntoa ei näe ulkoa päin, niin siitäjää mielikuva huoltovapaudesta.

        Eiköhän tuollaisen vaihteen huolto ole suurin piirtein:
        - purku,
        - vähän paineilmaa,
        - pesu liuottimella,
        - silmämääräinen tarkastus,
        - öljyäminen,
        - kasaus ja
        - koeajo.

        Tavallisia napoja olen huoltanut, mutta jo räjäytyskuva tuollaisesta kappavaihteesta saa minut toteamaan, että jätän kyllä purkamatta. Itse jättäisin siis ammattimiehelle, jos joskus tuollaisen ostaisin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Speed1c.png

        Vaihteita on eri tasoisia, jotka näyttävät päälle samanlaisilta.

        Ei kaiketi mitään rakettitiedettä, joten voinee tuollaisenkin opetella. HUolto-ohjeita saa mm:

        http://www.parktool.com/repair/

        ja

        http://alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=S234

        Kaiken kaikkiaan tavallienketjuvaihde onhelpompi hoitaa ja jos haluaa oikeasti helppohoitoisen pyörän, niin hankkii sinkulan.

        http://www.konaworld.com/09_paddywagon_en.cfm

        Olen tällä palstalla aikaisemminkin neuvonut napavaihteiden huollosta. Moni täällä kirjoittava tuntuu niin asiantuntevalta pyörien suhteen, miksi napavaihde halutaan nostaa jollekin jalustalle?

        Mitä minä olen niitä purkanut (huoltanut), on yleisin vika lian kertyminen rasvan sekaan ja sitä kautta navan kuivuminen. Tämä taas johtaa ennen pitkää laakeripesien rikkoutumiseen.

        Yksinkertaisinta on purkaa vain se välttämättömin. Rattaan vastakkaiselta puolelta avataan lukitusmutteri ja vedetään napa pois vanteesta. Silmäilemällä navan rakennetta voidaan jo päätellä (yleispuhdistuksen jälkeen), mikä laakeripesä on rikki (jos on).

        Räjäytyskuva olisi tarpeen varmistamaan, että osat tulevat takaisin oikein päin ja oikeassa järjestyksessä.

        Kannattaa purkaa vain sen verran, että kyseinen laakeripesä saadaan poistettua ja puhdistettu kunnolla.

        Jos kyseistä laakeripesää ei ole saatavilla, osta pyörähuollosta samankokoisia laakerikuulia yksi enemmän, kuin alkuperäisessä laakeripesässä ja kasaa rasvan avulla takaisin.

        Siinä se lyhykäisyydessään!

        Jos et ole varma edes siitä, miten saisit vaihdevaijerin takaisin kiinni ja säätöihin, hommaa ei ehkä kannata alkaa tehdä...;)


      • Mikke
        Zarcuss kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Tuo huoltojuttu tosiaan ei olisi mitään auttanutkaan siihen, että kapan sisältä on mennyt jotain paskaksi. Ei sitä kappaa saletisti kukaan vuosihuoltaja avaa.
        Olen luultavasti runnonnut itse sen hajalle pitämällä vetoa päällä ja vaihtamalla samaan aikaan. Ku ei oo aikaa himmailla ;)

        Ehkä mun pitäis uskoa ja ostaa ketjuvaihteinen pyörä. Mä vaan tykkään niin paljon tuollaisesta kahvavaihteesta. Ei tartte sohlata etu- ja takarattaan välityksiä erikseen. Mä lähinnä ajelen duunimatkoja (reilu 10km) ja vaihtamisia tulee noin miljoona, koska reitti on melko mäkinen ja vaihteleva.

        Nyt tulikin mieleen, että olisinkohan nähnyt sellaisiakin vempeleitä, joissa on kahvavaihde, mut ulkoisilla rattailla. Täytyykin tutkailla.

        pyöriä löytyy, joisa on kiertokahva/kahvat ja napavaihteet. Minulla on eräiden sattumusten seurauksena pari suunnilleen smantasoista hybridiä, joissa toisessa on liipaisin- ja toisessa kiertokahvavaihteet.
        Jos ei halua vaihtaa etuvaihetista, niin voi laittaa ketjun kesmimmäiselle rattaalle. Moleemmissa kahvoissa on puolensa.


      • on taiwanissa
        Zarcuss kirjoitti:

        http://www.intersport.fi/nopsa/promenade.html

        Tollanen ainakin löytyis. Onko jollain kokemuksia tai muuten tietoa ko. laitteesta? Työnnänkö taas kädet paskaan jos ostan vielä Nopsan..

        kasattua romurautaa !


      • Zarcuss
        Mikke kirjoitti:

        pyöriä löytyy, joisa on kiertokahva/kahvat ja napavaihteet. Minulla on eräiden sattumusten seurauksena pari suunnilleen smantasoista hybridiä, joissa toisessa on liipaisin- ja toisessa kiertokahvavaihteet.
        Jos ei halua vaihtaa etuvaihetista, niin voi laittaa ketjun kesmimmäiselle rattaalle. Moleemmissa kahvoissa on puolensa.

        Kiitos ohjeita antaneille vaivannäöstä. Vein pyörän huoltoon, jossa selvisi, ettei vika ollutkaan vaihteissa, vaan keskiö oli hajonnut. Niinkin voi näköjään käydä. Nyt fillari on joka tapauksessa korjattu, ja siinä mielessä kaikki ok.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6424
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3843
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3220
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1736
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      989
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      966
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      890
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe