Ei-eläinperäinen liivate?!?

f77

Hei,

kuulin tutultani, ettei kaikki liivate välttämättä olekaan eläinperäistä vaan että olisi myös olemassa joku synteettinen (?) liivate. Onko näin? Ja jos on, niin mistä tietää, mikä liivate on eläinperäistä ja mikä ei?

Olisi kyllä kiva juttu tuo synteettinen liivate, liivatetta kun tukitaan nykyään tosi moniin elintarvikkeisiin ja ne joutuu sitten jättämään kaupan hyllylle...

18

4848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajattelia

      mihin sitä oikein tarvit älä käytä ollenkaan.

    • Minna

      En ole kasvissyöjä, mutta jostain syystä mua inhottaa liivate ruoissa. Sitähän on esim. margariineissa, leivonnaisissa, karkeissa, jugurteissa ym. Aika noloa, kun kumminkin pystyn syömään lihaa, mutta en liivatetta... jätän liivatetuotteet vaan pois ruokavaliostani. Olen kyllä harkinnut ryhtyä kasvissyöjäksi, se vain olisi niin vaikeaa, kun pitäisi valmistaa itselleen ruoat erikseen eikä voisi syödä samaa kuin muu perhe. Ai niin siitä ei-eläinperäisestä liivatteesta vielä: en ole kuullut, että sellaista olisi!

    • Mirri

      Enpä ole koskaan kuullut ei-eläinperäisestä liivatteesta, vaikka olen ollut kasvissyöjä yli seitsemän vuotta. Kerran minulle väitettiin ravintolassa, että joku leivos sisälsi kasvisliivatetta (hahhah, nauroin niille), mutta paljastui, että leivonnassa oli käytetty agar-agaria eli merilevästä valmistettua hyytelöimisainetta (Googlella voit etsiä siitä lisätietoa). Muitakin ei-eläinperäisiä hyytelöimisaineitahan on myös, mutta ei mikään niistä mitään liivatetta ole. Ehkä kuluttajavirastosta voisi tiedustella asiasta? Tai ehkä Vegaaniliitto tietää (www.vegaaniliitto.fi). No, niin pitkään kun emme tiedä lopullista totuutta, jättäkäämme suosiolla liivatteelliset tuotteet ostamatta. Ei se ole vaikeaa.

      Oletteko muuten huomanneet, miten moniin lääkkeisiinkin liivatetta ujutetaan. :/ Aina pitää muistaa sanoa lääkärille, että kirjoittaa sellaisen lääkkeen, missä ei ole liivatetta.

      • f77

        aina saa tosiaan olla kyttäämässä että onkos tässä nyt liivatetta vai ei. Sitä löytää tosi uskomattomistakin paikoista. Lääkkeet on kans hankalia niin ku kirjotit ja ku kysyy ei liivatetta sisältävää vaihtoehtoa niin saa joskus ihmettelyä osakseen...

        Ihan hyvin oon pärjänny siis ilman liivatettaki mut aattelin vaan kysästä siitä ei-eläinperäisestä ku olin siitä joskus kuullu. Mulleki tuli kyl heti mieleen et oiskohan kyseessä just agar-agar tai pektiini tai joku muu vastaava.

        Kirjotelkaa ihmeessä, jos jostain saatte lisätietoa asiasta! Niin, ja jos joku tietää et ois olemassa sellasia vaahtokarkkeja jotka on "hyydytetty" jollain muulla ku liivatteella niin kertokaa... maidon ainesosat vaahtiksissa ei mua haittaa ku en oo vegaani.


    • Vege

      Kuulinpa joskus minäkin, ettei kyse ole aina eläinperäisestä valmistusaineesta, jos nimenä on gelatiini. Olisi tosiaan hauska tietää, onko näin. Ymmärsin, että gelatiini voi olla joko liivatetta tai synteettistä. Ihmettelen kyllä suuresti, ettei myyntikikkana käytetä mainintaa synteettisyydestä, jos sellaista tosiaan on olemassa. "Liivate" kai sentään on aina eläinperäistä..?

      • Vege

      • f77
        Vege kirjoitti:

        Löysin tietoa synteettisesta gelatiinista: se onkin vasta tuloillaan tuo synteettinen valmiste, jota valmistetaan geenitekniikalla ihmisen omasta gelatiinista.


        http://www.congressoulu.fi/meetouluhitech/fibrogen_europe.pdf

        Juu, olisi jo kysymyksessä pitänyt tarkentaa, että puhun liivatteesta ja gelatiinista samana asiana.

        Olisi kyllä siistiä, jos joskus olisi synteettistä gelatiinia. Onhan niitä muitakin vaihtoehtoja, pektiinit ja agar-agarit ja vastaavat, mutta aivan kaikkeen ne eivät valitettavasti käy.

        Vaan kuulostaa kyllä aika hurjalta: ihminen ja geeniteknologia...aivan ku puhuttais "ihmisperäisestä" gelatiinista ;) Ymmärrän kyllä, ettei näin ole, mutta tuli ekana mieleen. Kaikkea se mielikuvitus teettää!


      • niinaHE
        f77 kirjoitti:

        Juu, olisi jo kysymyksessä pitänyt tarkentaa, että puhun liivatteesta ja gelatiinista samana asiana.

        Olisi kyllä siistiä, jos joskus olisi synteettistä gelatiinia. Onhan niitä muitakin vaihtoehtoja, pektiinit ja agar-agarit ja vastaavat, mutta aivan kaikkeen ne eivät valitettavasti käy.

        Vaan kuulostaa kyllä aika hurjalta: ihminen ja geeniteknologia...aivan ku puhuttais "ihmisperäisestä" gelatiinista ;) Ymmärrän kyllä, ettei näin ole, mutta tuli ekana mieleen. Kaikkea se mielikuvitus teettää!

        Voitko tarkentaa, mihin agar-agar ei käy liivatteen korvikkeeksi?


      • sbr

        mua pelottaa aivan kamalasti syödä enää edes karkkia kun kaikessa on lihaa mitä teeen!!!!


    • KarkkiMan

      Moikka! Juuri ostin haribon makeis rasian ja luin tuoteselostuksen ja siellä luki "vehnäjauho;liivate;maissitärkkelys". Jos en väärin ymmärtänyt niin liivattetta tehdään myös vehnäjauhoista ja maissitärkkelyksestä. Siellä tuoteselostuksessa pitäisi lukea että mistä liivate on valmistettu niissä karkeissa. Eli on ei-eläinperistä liivatetta. Toivottasti auttoi!

      • Zedä

        Ymmärsit väärin, liivate on aina eläiperäistä. Vegaaninen vastine voi olla esim hyytelöimisaine (agaragar)


    • UskoHuviksesi
    • LuomustiHyvää

      Ei ainakaan kannata käyttää mitään synteettistä liivatetta, koska synteettiset aineet eivät ole syötäväksi tarkoitettuja.

      Vaikka kuinka "ällöttäisi" ihmisen on tarkoitus syödä jotain, mikä on joskus elänyt ja kasvanut. Ei mitään laboratoriossa valmistettua, jota elimistö ei edes tunnista ravinnoksi. Sellainen nääs tappaa!

      • Zedä

        Synteettistä, lol. Agar agar on levää.


      • ihanitsetiesin

        Lol ihan itsellesi agar agar ei ole liivatetta. Synteettinen liivate on ihan oman juttunsa koska sitä ei ole olemassa.


      • LuomustiHyvää
        Zedä kirjoitti:

        Synteettistä, lol. Agar agar on levää.

        Levää joka on muutettu kemiallisesti sellaiseen muotoon, jota ihmisen elimistö ei tunnista ravinnoksi. :)

        Ymmärrän että vegaani ei tajua tätä, koska he ovat täysin vieraantuneet luonnolliseta ravinnosta. Heille riittää, että ellintarvikkeessa edes yksi ainesosa (ei aina sitäkään) on ollut joskus elävä kasvi. Se miten sitä on muokattu on yks´ ja hailee.


      • Zedä

        Samaan tapaan kuin liivate on kemiallisesti muokattua liha ja nahkateollisuuden sivutuotetta.

        Se että elimistö ei "tunnista" jotain tuotetta on täyttä huuhaata. Joka tapauksessa kukaan ei syö niin paljoa hyytelöimisainetta et sillä olisi ravitsemuksellisesti mitään merkitystä.


    • Anonyymi

      Ihmisen omaperäiset liivatteet ei näytä pelottavan. Voisihan nekin panna verolle ja takaisinperintään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe