Nykyautot

muovikotteroita

Eihän sille mitään voi, mutta saa kai sanoa noiden kuolonkolarien jälkeen.
Nykyiset autot ovat kuin muovisia saippuarasioita, jos törmää puuhun kuten äskettäin sattui, leviävät ruumiit ja auton osat pitkin metsää keräiltäväksi kuin Jokisen eväät.
Kyllä tuohon turvattomuuteen jotenkin liittyy se, että autoissa ei edes ole puskureita, vain jonkinlaisia helmoja ja muovilirpukkeita, kaikissa ei edes teräskattoa, eikä teräksisiä turvarakenteita ovissa, kunnon tuulilasin pilareita jne, kuten joskus 70-luvulla.
Jotenkin yksipuoliset turvatestit ovat kai sellaisia, että nukke istuu ilmatyyny sylissään ja sitten hieman varovasti tärskäytetään.
Turvallisuuden mallia voisi katsoa kilpa-autoista, rallissa ja radalla vetelevät vaakakierteitä ja hengissä selviävät.

14

1087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun oli isot puskurit
    • ovat kehittyneet

      mutta ne EIVÄT SUOJAA suurissa nopeuksissa enään niinkuin törmäystesteissä suht alhaisilla nopeuksilla. voimat ovat vain niin suuria.

      esimerkiksi 100 km/h nopeudessa auton liike-energia on 2,7 kertaa suurempi kuin 60 km/h nopeudessa.
      >>auton turvalaitteet eivät vain pysty imemään enään 2,7x suurempaa energiaa vaan turvakori alkaa myös rusentumaan...

      yleisesti 50 - 60 km/h nopeuksissa turvavarusteet alkavat olla aikalailla rajoillaan.

      • todellakin

        kehittyneet ja suojaavat jopa täysin noissa pienemmissä nopeuksissa. Myös suuremmissa nopeuksissa ne vähentävät merkittävästi henkilövaurioita.
        On absurdia ajatella, että mikään suojaisi riittävän suurissa nopeuksissa.
        Teräkset ja joustamattomat rakenteet tappavat äkkipysäksessä yhtälailla ja jo pienemissäkin nopeuksissa.


      • suuremmissa
        todellakin kirjoitti:

        kehittyneet ja suojaavat jopa täysin noissa pienemmissä nopeuksissa. Myös suuremmissa nopeuksissa ne vähentävät merkittävästi henkilövaurioita.
        On absurdia ajatella, että mikään suojaisi riittävän suurissa nopeuksissa.
        Teräkset ja joustamattomat rakenteet tappavat äkkipysäksessä yhtälailla ja jo pienemissäkin nopeuksissa.

        nopeuksissa suojaavat takuulla paremmin kuin 70-luvulla pellistä väännetyt autot.

        suuressa nopeudessa jos ajaa uudella autolla ns täysosuman, siirtyy suuri osa auton liike-energiasta metallin muodonmuutokseen ja silloin auto voi olla aivan rusina eikä turvavehkeet auta mitään - sitä tarkoitin että energiaa siirtyy vain liikaa ja se ylittää turvakorin kapasiteetin.
        -mutta jos osuma on epätäydellinen, niin saattaa olla ettei kaikki liike-energia ole menetetty eikä ole imeytynyt rakenteisiin, joten auto saattaa käyttää osan energiasta pomppiessaan ojan pohjalla.

        jokatapauksessa nykyaikainen auto suojaa paremmin kuin vanhanaikainen.


      • pappanen
        suuremmissa kirjoitti:

        nopeuksissa suojaavat takuulla paremmin kuin 70-luvulla pellistä väännetyt autot.

        suuressa nopeudessa jos ajaa uudella autolla ns täysosuman, siirtyy suuri osa auton liike-energiasta metallin muodonmuutokseen ja silloin auto voi olla aivan rusina eikä turvavehkeet auta mitään - sitä tarkoitin että energiaa siirtyy vain liikaa ja se ylittää turvakorin kapasiteetin.
        -mutta jos osuma on epätäydellinen, niin saattaa olla ettei kaikki liike-energia ole menetetty eikä ole imeytynyt rakenteisiin, joten auto saattaa käyttää osan energiasta pomppiessaan ojan pohjalla.

        jokatapauksessa nykyaikainen auto suojaa paremmin kuin vanhanaikainen.

        kuskit 70-luvulla ne tiesi kuolevansa jos ajavat pihalle - nykyisin kuskit kuvittelevat että törmäysauto suojaa ja pelastaa - ajavat sitten vielä älyttömämmin ja kuolevat... Ei se auto yksinään tuolla maantiellä riehu, aina siel istuu joku urpo ratin takana..


      • pappanen kirjoitti:

        kuskit 70-luvulla ne tiesi kuolevansa jos ajavat pihalle - nykyisin kuskit kuvittelevat että törmäysauto suojaa ja pelastaa - ajavat sitten vielä älyttömämmin ja kuolevat... Ei se auto yksinään tuolla maantiellä riehu, aina siel istuu joku urpo ratin takana..

        Henkilöautojen turvallisuus ei ole kohentunut samaa tahtia kuin F-ykkösten....70-luvulla moni kilpa-ajaja kuoli törmäyksessä, joka tänään ei aiheuttaisi kuin mustelmia. Lisäksi autot paloivat soihtuna, 60-luvulla jopa rungoissa oli magnesiumia, eli koko auto paloi. Tänään runko on hiilikuitua, eivätkä tankit syty.

        Henkilöauto on tehty yhä pellistä, ei hiilikuidusta.
        Niin kauan kuin rautapelti on materiaalina, ei mitään ihmeellistä turvallisuutta ole saavutettavissa, vaikka siitä uusien turvallisuudesta miten paljon hoettaisiinkin. 1970-luvullakin laboratorio-olosuhteissa moni auto selvitti törmäystestin varsin hyvin, mutta tositilanne on toinen. Sama on juttu nykyautojen kanssa: kyllä niitä euro ncap-tähtiä tulee, mutta kun rysäytetään kunnolla kylki edellä puihin, menee se uusikin auto kappaleiksi niinkuin vanhakin.


    • <<<<

      JOS JOSKUS OIS KORTTI NIIN MIES AJAISI KAIKEN KAIKKIAAN 500.00000 KM JA 7.5 MILJOONAA KM JA SITTEN VIELÄ AKSELIVÄLILLÄ HÄMEENLINNA-PARKANO
      PARKANO-HAMINA-KOUVOLA-MIKKELI

    • 42439+29

      te jotka ihannoitte 70-luvun autojen kolarikestävyyttä, niin katsokaapa vaikka youtubesta näiden Kiinassa tehtyjen autojen törmäyskokeita - ne nimittäin käyttäytyvät täsmälleen 70-luvun autojen tapaan - eli matkustajien eloonjäämismahdollisuus kolarissa on minimaalinen ! (eikä siinä paljoa kromatut puskurit auta)

      • Kiinalaiset autot EIVÄT vastaa 70-luvun eurooppalaista. Kiinalaiset autot ovat jotain säilyketölkkipeltiä.


      • erikoisuus!!!
        M1978 kirjoitti:

        Kiinalaiset autot EIVÄT vastaa 70-luvun eurooppalaista. Kiinalaiset autot ovat jotain säilyketölkkipeltiä.

        Olen kuullut kerrottavan, että japanilaiset kehittivät sellaisen koritekniikan, missä ohuet peltiosat maalataan huolella paksusti molemmilta puolilta ja sitten vedetään se pelti pois. Tätä kertoi peltiseppä, joka yrittäessään hitsata ei terästä löytänyt, karmea maalin käry vaan täytti verstaan.
        Se nyt ainakaan ei turvallinen ole.
        Mutta kyllä Volvon ja Saabin joustopuskurit olivat hyvät, parkkihalleissa ja pysäköintipaikoilla aika huoletonta käännellä.


      • "asiantuntija" joka
        erikoisuus!!! kirjoitti:

        Olen kuullut kerrottavan, että japanilaiset kehittivät sellaisen koritekniikan, missä ohuet peltiosat maalataan huolella paksusti molemmilta puolilta ja sitten vedetään se pelti pois. Tätä kertoi peltiseppä, joka yrittäessään hitsata ei terästä löytänyt, karmea maalin käry vaan täytti verstaan.
        Se nyt ainakaan ei turvallinen ole.
        Mutta kyllä Volvon ja Saabin joustopuskurit olivat hyvät, parkkihalleissa ja pysäköintipaikoilla aika huoletonta käännellä.

        seuraavaks väittää että japsit ruostuu ja sitten taas ettei niissä ole peltiä...


    • autoinsinööri....

      Suuri hidastuvuus se on joka ihmisen tappaa. Turvavyön ja turvatyynyn ansiosta ihmisen hidastuminen alkaa siitä hetkestä, kun etupuskuri kohtaa esteen. Perhmeät rakenteet pitävät maksimihidastuvuuden pienenä. Näin ihminen voidaan pysäyttää maksimaalisen pitkällä matkalla ja pitkässä ajassa eli hidastuvuus jää mahdollisimman pieneksi ja tasaiseksi.

    • nykyiset muovi-

      pulkat on kumminkin tuplasti painavampia kuin 70-luvun autot ja silti vaarallisempia..?

    • auto aika pask***

      menee jos vetää puihin n.150-200, että näin se levisi 50km/h alueellakin. Huonoa tuuria, kun hanskasta lipes... Omaisille pahoittelut.
      Turvakaaret olisi, joskus hyvä olla jos ajelee kovaa.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut = far-right Finns Party?

      Eikös tuo tarkoita, että persut ovat äärioikeistoa? "In 2023, Petteri Orpo, of the National Coalition Party, unseated M
      Maailman menoa
      40
      7099
    2. Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi

      Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja
      Maailman menoa
      114
      3855
    3. Ei me olla sielunkumppaneita

      jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      46
      3806
    4. Porno-ope?

      Kaikenlaisia sitä nykyään Suomessakin on. Tai onhan niitä voinut olla aiemminkin, mutta ehkä paperilehtin aikakaudella e
      Maailman menoa
      56
      2036
    5. KÄVELYTREFFIT ?

      Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo
      Ikävä
      250
      1991
    6. Hevosmies kylän kunnioitettu herra

      Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka
      Hyrynsalmi
      33
      1890
    7. Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon

      Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu
      Maailman menoa
      1
      1713
    8. Opettaja teki pornoa sivubisneksenä

      Jännittävää nähdä, koetaanko tämä ihan normaaliksi ja toivottavaksi kombinaatioksi kasvatusalalla. Voi mennä hyvin kiinn
      Maailman menoa
      41
      1653
    9. Opettaja OnlyFansissa - Onko ihan OK?

      Onko mielestäsi ihan OK, että peruskoulun luokanopettaja on virka-aikansa ulkopuolella aktiivinen aikuisviihteen tuottaj
      Pori
      31
      1324
    10. Meidän välillä on jotain erityistä

      ..ja ei mikään helpoin tehtävä olla erillään..❤️‍🔥
      Ikävä
      78
      1283
    Aihe