Nykyautot

muovikotteroita

Eihän sille mitään voi, mutta saa kai sanoa noiden kuolonkolarien jälkeen.
Nykyiset autot ovat kuin muovisia saippuarasioita, jos törmää puuhun kuten äskettäin sattui, leviävät ruumiit ja auton osat pitkin metsää keräiltäväksi kuin Jokisen eväät.
Kyllä tuohon turvattomuuteen jotenkin liittyy se, että autoissa ei edes ole puskureita, vain jonkinlaisia helmoja ja muovilirpukkeita, kaikissa ei edes teräskattoa, eikä teräksisiä turvarakenteita ovissa, kunnon tuulilasin pilareita jne, kuten joskus 70-luvulla.
Jotenkin yksipuoliset turvatestit ovat kai sellaisia, että nukke istuu ilmatyyny sylissään ja sitten hieman varovasti tärskäytetään.
Turvallisuuden mallia voisi katsoa kilpa-autoista, rallissa ja radalla vetelevät vaakakierteitä ja hengissä selviävät.

14

1102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun oli isot puskurit
    • ovat kehittyneet

      mutta ne EIVÄT SUOJAA suurissa nopeuksissa enään niinkuin törmäystesteissä suht alhaisilla nopeuksilla. voimat ovat vain niin suuria.

      esimerkiksi 100 km/h nopeudessa auton liike-energia on 2,7 kertaa suurempi kuin 60 km/h nopeudessa.
      >>auton turvalaitteet eivät vain pysty imemään enään 2,7x suurempaa energiaa vaan turvakori alkaa myös rusentumaan...

      yleisesti 50 - 60 km/h nopeuksissa turvavarusteet alkavat olla aikalailla rajoillaan.

      • todellakin

        kehittyneet ja suojaavat jopa täysin noissa pienemmissä nopeuksissa. Myös suuremmissa nopeuksissa ne vähentävät merkittävästi henkilövaurioita.
        On absurdia ajatella, että mikään suojaisi riittävän suurissa nopeuksissa.
        Teräkset ja joustamattomat rakenteet tappavat äkkipysäksessä yhtälailla ja jo pienemissäkin nopeuksissa.


      • suuremmissa
        todellakin kirjoitti:

        kehittyneet ja suojaavat jopa täysin noissa pienemmissä nopeuksissa. Myös suuremmissa nopeuksissa ne vähentävät merkittävästi henkilövaurioita.
        On absurdia ajatella, että mikään suojaisi riittävän suurissa nopeuksissa.
        Teräkset ja joustamattomat rakenteet tappavat äkkipysäksessä yhtälailla ja jo pienemissäkin nopeuksissa.

        nopeuksissa suojaavat takuulla paremmin kuin 70-luvulla pellistä väännetyt autot.

        suuressa nopeudessa jos ajaa uudella autolla ns täysosuman, siirtyy suuri osa auton liike-energiasta metallin muodonmuutokseen ja silloin auto voi olla aivan rusina eikä turvavehkeet auta mitään - sitä tarkoitin että energiaa siirtyy vain liikaa ja se ylittää turvakorin kapasiteetin.
        -mutta jos osuma on epätäydellinen, niin saattaa olla ettei kaikki liike-energia ole menetetty eikä ole imeytynyt rakenteisiin, joten auto saattaa käyttää osan energiasta pomppiessaan ojan pohjalla.

        jokatapauksessa nykyaikainen auto suojaa paremmin kuin vanhanaikainen.


      • pappanen
        suuremmissa kirjoitti:

        nopeuksissa suojaavat takuulla paremmin kuin 70-luvulla pellistä väännetyt autot.

        suuressa nopeudessa jos ajaa uudella autolla ns täysosuman, siirtyy suuri osa auton liike-energiasta metallin muodonmuutokseen ja silloin auto voi olla aivan rusina eikä turvavehkeet auta mitään - sitä tarkoitin että energiaa siirtyy vain liikaa ja se ylittää turvakorin kapasiteetin.
        -mutta jos osuma on epätäydellinen, niin saattaa olla ettei kaikki liike-energia ole menetetty eikä ole imeytynyt rakenteisiin, joten auto saattaa käyttää osan energiasta pomppiessaan ojan pohjalla.

        jokatapauksessa nykyaikainen auto suojaa paremmin kuin vanhanaikainen.

        kuskit 70-luvulla ne tiesi kuolevansa jos ajavat pihalle - nykyisin kuskit kuvittelevat että törmäysauto suojaa ja pelastaa - ajavat sitten vielä älyttömämmin ja kuolevat... Ei se auto yksinään tuolla maantiellä riehu, aina siel istuu joku urpo ratin takana..


      • pappanen kirjoitti:

        kuskit 70-luvulla ne tiesi kuolevansa jos ajavat pihalle - nykyisin kuskit kuvittelevat että törmäysauto suojaa ja pelastaa - ajavat sitten vielä älyttömämmin ja kuolevat... Ei se auto yksinään tuolla maantiellä riehu, aina siel istuu joku urpo ratin takana..

        Henkilöautojen turvallisuus ei ole kohentunut samaa tahtia kuin F-ykkösten....70-luvulla moni kilpa-ajaja kuoli törmäyksessä, joka tänään ei aiheuttaisi kuin mustelmia. Lisäksi autot paloivat soihtuna, 60-luvulla jopa rungoissa oli magnesiumia, eli koko auto paloi. Tänään runko on hiilikuitua, eivätkä tankit syty.

        Henkilöauto on tehty yhä pellistä, ei hiilikuidusta.
        Niin kauan kuin rautapelti on materiaalina, ei mitään ihmeellistä turvallisuutta ole saavutettavissa, vaikka siitä uusien turvallisuudesta miten paljon hoettaisiinkin. 1970-luvullakin laboratorio-olosuhteissa moni auto selvitti törmäystestin varsin hyvin, mutta tositilanne on toinen. Sama on juttu nykyautojen kanssa: kyllä niitä euro ncap-tähtiä tulee, mutta kun rysäytetään kunnolla kylki edellä puihin, menee se uusikin auto kappaleiksi niinkuin vanhakin.


    • <<<<

      JOS JOSKUS OIS KORTTI NIIN MIES AJAISI KAIKEN KAIKKIAAN 500.00000 KM JA 7.5 MILJOONAA KM JA SITTEN VIELÄ AKSELIVÄLILLÄ HÄMEENLINNA-PARKANO
      PARKANO-HAMINA-KOUVOLA-MIKKELI

    • 42439+29

      te jotka ihannoitte 70-luvun autojen kolarikestävyyttä, niin katsokaapa vaikka youtubesta näiden Kiinassa tehtyjen autojen törmäyskokeita - ne nimittäin käyttäytyvät täsmälleen 70-luvun autojen tapaan - eli matkustajien eloonjäämismahdollisuus kolarissa on minimaalinen ! (eikä siinä paljoa kromatut puskurit auta)

      • Kiinalaiset autot EIVÄT vastaa 70-luvun eurooppalaista. Kiinalaiset autot ovat jotain säilyketölkkipeltiä.


      • erikoisuus!!!
        M1978 kirjoitti:

        Kiinalaiset autot EIVÄT vastaa 70-luvun eurooppalaista. Kiinalaiset autot ovat jotain säilyketölkkipeltiä.

        Olen kuullut kerrottavan, että japanilaiset kehittivät sellaisen koritekniikan, missä ohuet peltiosat maalataan huolella paksusti molemmilta puolilta ja sitten vedetään se pelti pois. Tätä kertoi peltiseppä, joka yrittäessään hitsata ei terästä löytänyt, karmea maalin käry vaan täytti verstaan.
        Se nyt ainakaan ei turvallinen ole.
        Mutta kyllä Volvon ja Saabin joustopuskurit olivat hyvät, parkkihalleissa ja pysäköintipaikoilla aika huoletonta käännellä.


      • "asiantuntija" joka
        erikoisuus!!! kirjoitti:

        Olen kuullut kerrottavan, että japanilaiset kehittivät sellaisen koritekniikan, missä ohuet peltiosat maalataan huolella paksusti molemmilta puolilta ja sitten vedetään se pelti pois. Tätä kertoi peltiseppä, joka yrittäessään hitsata ei terästä löytänyt, karmea maalin käry vaan täytti verstaan.
        Se nyt ainakaan ei turvallinen ole.
        Mutta kyllä Volvon ja Saabin joustopuskurit olivat hyvät, parkkihalleissa ja pysäköintipaikoilla aika huoletonta käännellä.

        seuraavaks väittää että japsit ruostuu ja sitten taas ettei niissä ole peltiä...


    • autoinsinööri....

      Suuri hidastuvuus se on joka ihmisen tappaa. Turvavyön ja turvatyynyn ansiosta ihmisen hidastuminen alkaa siitä hetkestä, kun etupuskuri kohtaa esteen. Perhmeät rakenteet pitävät maksimihidastuvuuden pienenä. Näin ihminen voidaan pysäyttää maksimaalisen pitkällä matkalla ja pitkässä ajassa eli hidastuvuus jää mahdollisimman pieneksi ja tasaiseksi.

    • nykyiset muovi-

      pulkat on kumminkin tuplasti painavampia kuin 70-luvun autot ja silti vaarallisempia..?

    • auto aika pask***

      menee jos vetää puihin n.150-200, että näin se levisi 50km/h alueellakin. Huonoa tuuria, kun hanskasta lipes... Omaisille pahoittelut.
      Turvakaaret olisi, joskus hyvä olla jos ajelee kovaa.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1852
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1354
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1308
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      340
      854
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      744
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      684
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      663
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      644
    Aihe