ulkomailla ulkomaalaisille suomalaistaruokaa

luktar

Hei,
Asustelen tällä hetkellä itävallassa ja haluaisin pitää ystävilleni suomalaisen illan, johon kuuluu suomalaista ruokaa. Joten kysymys kuuluukin että mitä ruokaa sitä pystyisi laittamaan, kun täältä nyt ei mitenkään esim. poroa ja lakkahilloa saa.
Kaikki ehdotukset otetaan ilolla vastaan.

Lisäksi olisi hyvä, jos ruoka maistuisi myös kylmänä, koska joudun kuljettamaan sen toiseen paikkaan ja paikassa ei ole uudelleen lämmitys mahdollisuutta. (ruoan valmistuksessa siis käytettävissä kuitenkin tavallinen keittiö)

Toivottavasti, joku ymmärsi ja osaisi auttaa. :)

14

2091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WanhaWaari

      Poronkäristykset ja siikaterriinit sun muut vastaavanlaiset "hienot" ruokalajit eivät oikeastaan ole varsinaista suomalaista perinneruokaa. Mitäpä jos kaivaisit jostain esille tavallisen suomalaisen keittokirjan (mieluummin vanhanaikaisen) ja valikoisit sielä semmoisia ruokia, joita pystyt sujuvasti valmistamaan siellä maailmalla? Mieleen tulevat mm. itäsuomalasiet kukot, piirakat, Karjalan paisti, jne. Miltä puolelta Suomea olet itse juuriltasi kotoisin?

      Manner-Euroopassa arvostukset saattavat olla toisenlaisia kuin meillä täällä laihduttajafanaatikkojen Koti-Suomessa. Niinpä vanha kunnon läskisoosikin saattaisi sopia hyvin tarjoiltavaksi siellä Itävallassa. Joskus olen muistaakseni lukenut jostain, että Keski-Eurooppalaiset ovat ihastelleet suomalaisittain valmistettua tillilihaa. Sitten meillä ovat olemassa monenlaiset marjaperusteiset tarjoamiset, kiisselit, yms. Mahdollisuudet ovat monet. Ja itse tykkään ruokajuomana jääkaappikylmästä täysmaidosta. Esim. uunimakkaran kyyytipoikana täysmaito on taivaallista.

    • tavallisempaan ?

      Ei poro ja lakkahillo ole mitään tyypillistä suomalaista ruokaa, useimmat suomalaiset eivät eläessään syö sitä.
      Mieti, jospa tekisit jotain perinneruokaa, jota on syöty vuosikymmeniä Suomessa ja syödään yhä edelleen ja ainekset sielläkin helposti saatavilla.
      Yksi ehdotus on Karjalanpaisti ja hyvät keitetyt perunat.
      Se on pettämättömän hyvää.

    • kun ei ole

      ruoanlämmitysmahdollisuutta.
      Graavikala taitaisi sopia paremmin tilanteeseen ?
      Tai sitten se savuporo, mutta eipä se hintansa väärtti ole ja tuskin siellä mikään erikoisuus, kaikenlaista savupeuraahan on keski-Euroopassa pilvin pimein.

    • luktar

      mitäpä jos tekisin riisipiirakoita ja munavoita? onko ne mielestänne suomalaisuutta? Vai välitänkö ystävilleni täysin väärää kuvaa. aattelin että ne voisivat maistua kylmänäkin. Ja sitten pohdin myös että jos olisi joku esim. jälkiruoka joka olisi suomalainen, omenapiirakka??

      Itse olen Tamperelainen, joten oivallinen olisi mustamakkara, mutta harmi kun se ei ole mahdollista. :D

      Valitettavasti käytettävissäni ei ole suomalaista kokkikirjaa, että joudun tyytymään internetin tarjontaan ohjeista. Toivottavasti löydän jonkun ohjeen.

      Kiitoksia teille kolmelle vastanneelle, ideoita otetaan edelleen vastaan :)

      • marjoja?

        Omenat, vaikka Suomessa niitä kasvaakin, ei mitenkään erityisesti suomalainen 'perinne', siis samaan tyyliin vaikka kuin omenapiirakka Yhdysvalloissa.

        Marjat, sienet, riista, kala. Siinäpä ne melkein suomalaiset perinteisimmät ainekset. Hyväähän niistäkin saa, sieniähän pidetään arvossa muuallakin, jos löydät. Esim. sienipiiras voisi olla sopivan kätevä kylmänä tarjottava, makeampaa sitten vaikka puolukkapiiras.


      • vaikea juttu...

        Onko sinusta kylmä riisipuuro hyvää ? Ei minusta.
        Ei se maistu hyvälle piirakassakaan ja munavoin on tarkoitus sulaa päälle, sinähän kerroit, ettei sinulla ole mahdollisuutta lämmittää ruokaa ?

        Kun sinulla kerran on netti käytössäsi kokeile cooglata kylmiä ruokia/alkupaloja tai mitä vain sinne päin.

        Minä ehdottaisin erilaista pientä syötävää, graavilohta, graavilohileipiä, tai muuta graavattua kalaa, jos saat sitä poroa, voisit tehdä täytettyjä (savu)pororullia, myös graavikalasta voi tehdä täytettyjä rullia. Lisukkeeksi sopisi hyvin vaikkapa metsäsienisalaatti (suolasienistä).
        Ei oikein nyt leikkaa, kun ei tiedä, mitä aineita pystyt hankkimaan. Muuten se olisi helppoa.

        Tarjoan useinkin kylmän kalapöydän (kalanystävä)vierailleni alkajaiseksi. Teen esimerkiksi mausteliemessä keitetyistä silakoista hyytelön (vuoassa) eli keitän silakat nätisti rullalla, asettelen ne kalanmuotoiseen hyytelövuokaan, jonka pohjalle laitan koristeeksi porkkanasiivun silmäksi ja purjosta tai ruohosipulista evät. Liivatehyytelö perään. On aika helppo tehdä.
        Sen kun kippaa kauniille vadille, on maukas ja hienonnäköinen ruoka.
        Myös teen usein savulohirullia, täytteeksi piparjuurituorejuustoa tai mitä milloinkin.
        Venäläinen sillilautanen on aika suomalainen, vaikka nimi onkin venäläinen. Siihen käytetään silputtua suolakurkkua ja keitettyä kananmunaa muun muassa.

        Oikein ohuesta isosta rieskasta voilla voideltuna ja savuporolla
        päällystettynä voi kiertää rullan (kääretortun tapaan) ja leikata sitten 2-3 sentin suupaloja. Muutaman karpalo sopii sekaan rullaan mainiosti.
        Cooglaa kylmäruokia, kyllä niitä luulisi tulevan satoja.
        Toivottavasti saat hyviä siellä toteuttamiskelpoisia ideoita.
        Vaikeahan sinun on perinneruoka-aineksia ehkä edes löytää, kunhan teet jotain mukaeltua, erilaista kuin paikallisruoka.
        Onnea vain sinulle projektiisi !


      • kylmiä alkupaloja
        vaikea juttu... kirjoitti:

        Onko sinusta kylmä riisipuuro hyvää ? Ei minusta.
        Ei se maistu hyvälle piirakassakaan ja munavoin on tarkoitus sulaa päälle, sinähän kerroit, ettei sinulla ole mahdollisuutta lämmittää ruokaa ?

        Kun sinulla kerran on netti käytössäsi kokeile cooglata kylmiä ruokia/alkupaloja tai mitä vain sinne päin.

        Minä ehdottaisin erilaista pientä syötävää, graavilohta, graavilohileipiä, tai muuta graavattua kalaa, jos saat sitä poroa, voisit tehdä täytettyjä (savu)pororullia, myös graavikalasta voi tehdä täytettyjä rullia. Lisukkeeksi sopisi hyvin vaikkapa metsäsienisalaatti (suolasienistä).
        Ei oikein nyt leikkaa, kun ei tiedä, mitä aineita pystyt hankkimaan. Muuten se olisi helppoa.

        Tarjoan useinkin kylmän kalapöydän (kalanystävä)vierailleni alkajaiseksi. Teen esimerkiksi mausteliemessä keitetyistä silakoista hyytelön (vuoassa) eli keitän silakat nätisti rullalla, asettelen ne kalanmuotoiseen hyytelövuokaan, jonka pohjalle laitan koristeeksi porkkanasiivun silmäksi ja purjosta tai ruohosipulista evät. Liivatehyytelö perään. On aika helppo tehdä.
        Sen kun kippaa kauniille vadille, on maukas ja hienonnäköinen ruoka.
        Myös teen usein savulohirullia, täytteeksi piparjuurituorejuustoa tai mitä milloinkin.
        Venäläinen sillilautanen on aika suomalainen, vaikka nimi onkin venäläinen. Siihen käytetään silputtua suolakurkkua ja keitettyä kananmunaa muun muassa.

        Oikein ohuesta isosta rieskasta voilla voideltuna ja savuporolla
        päällystettynä voi kiertää rullan (kääretortun tapaan) ja leikata sitten 2-3 sentin suupaloja. Muutaman karpalo sopii sekaan rullaan mainiosti.
        Cooglaa kylmäruokia, kyllä niitä luulisi tulevan satoja.
        Toivottavasti saat hyviä siellä toteuttamiskelpoisia ideoita.
        Vaikeahan sinun on perinneruoka-aineksia ehkä edes löytää, kunhan teet jotain mukaeltua, erilaista kuin paikallisruoka.
        Onnea vain sinulle projektiisi !

        Sain heti hienon sivun: Helpot juhlat
        Tuli kolme hienoa varianttia tarjoiluehdotukseksi.
        En edes katsonut montako sataa hakutulosta tuli kaikkiaan.


    • *sande

      Jos tuommoisen haasteen saisi ! Oon henkeen ja
      vereen Itävaltafani, ja lähtisin millon vaan takasin sinne..
      Mutta tarjoilu .. hmmm..suomalaista

      -oletan nyt että kahvin keitto kuitenkin onnistuu

      Saako sieltä leipäjuustoa? sitä ja jotain hilloa päälle.
      Sienet on itävallassa kalliita, mutta jos jostain saat niin ihan sienisalaattia.
      Piirakanpaisto siellä saattaa olla hankalampaa,
      ruisjauhoja tuskin löytää. Ennemmin paistaisin
      pipareita.
      Taikka sämpylöitä ja niiden päälle munavoita
      Tai sultsinoita, mutta vaatii sitten jo hermoja :o)

      "Pääruaksi" tekisin sillijäädykkeen, ohjeita löytyy googettamalla.

      Tämän lisäksi savulohella täytetty munakasrulla, valmiiksi viipaloituna, maistuu myös kylmänä.

      Graavilohi on ihkua, siitähän saa ihanat leivät,
      ja on suomalainen peruseväs.

      Jos pitää olla hienompaa niin paistileikettä
      täytettynä piparjuuritahnalla, tikkupaloja,
      marja-kerma tai savukalatäytteisiä tuulihattuja.

      Voi jos saisit sinne vaikka vietyä kuuman lohikeiton niin oispas hyvä.
      Entä jos sen pakkaa lähtiessä styroxiin, voisko
      onnistua ?

      Oikein mukavaa iltaa, minä täällä näen alppien kuvat jo silmissäni...viimeiksi tuli käytyä
      St Antonissa, Lechissä ja Züchsissä...

    • WanhaWaari

      Kun olen kotoisin alunperin Pohjois-Karjalasta, niin jatkan vielä muutamalla seikalla. Kukot ovat hyvinkin monimuotoinen ruokalaji. Kukon voi valmistaa myös vuokaan. Ja kukon täytteitä voi valikoida oman makunsa ja mielensä mukaan. Äiti teki kalakukkojen lisäksi maistuvia lanttu- ja perunakukkoja. Mahdollisuuksia on monia muitakin. Kokeilemallahan sen saa tietää.

      Piirakoitten suhteen en lainkaan ymmärrä puheita siitä, että "Karjalanpiirakka" olisi jokin tietynlaisen täytteen sisältävä piirakka. Äiti teki perunapiirakoita, riisipiirakoita, lanttupiirakoita ja kaikki samanlaisia rypytettyjä piirakoita. Esim. riisipiirakat saattaisivat jäähtyneinäkin sopia mainiosti siihen Itavallassa tarjoiltavaan suomalaiseen ruokapöytään.

      Lopuksi haluan nostaa esille uunissa kypsennetyn ternisuuston. Se on siis juustomaitoa eli juuri poikineen lehmän maitoa, jota usein ternimaidoksi sanotaan. Se uunissa kypsennettynä on yksi parhaista ruokalajeista, mitä tiedän. Ja sitäkin voi mainiosti syödä myös jäähtyneenä, kylmänäkin.

      • *sande

        Minusta tuo nyt ei toimi.
        Kylmää uunijuustoa ? yäks.
        -kylmänähän voi tarjota riisipuuroakin, mutta
        taatusti en sitä söisi.

        Kylmiä piirakoita ? miksi ?
        ei aja samaa asiaa kun uunituoreet vesiot.

        Mielummin kylmiä graavilohileipiä.
        Niitten kuuluukin olla kylmiä.

        Ihan kaikki kunnioitus äidillesi ja itsekkin olen Pohjois-Karjalasta , mutta että mietippäs
        söisitö itse kylmänä noita ?


      • WanhaWaari
        *sande kirjoitti:

        Minusta tuo nyt ei toimi.
        Kylmää uunijuustoa ? yäks.
        -kylmänähän voi tarjota riisipuuroakin, mutta
        taatusti en sitä söisi.

        Kylmiä piirakoita ? miksi ?
        ei aja samaa asiaa kun uunituoreet vesiot.

        Mielummin kylmiä graavilohileipiä.
        Niitten kuuluukin olla kylmiä.

        Ihan kaikki kunnioitus äidillesi ja itsekkin olen Pohjois-Karjalasta , mutta että mietippäs
        söisitö itse kylmänä noita ?

        Tuskinpa tässä varsinaisesti on palstan tarkoituksena, että me pohjoiskarjalaiset alkaisimme nokitella toisillemme makuasioista, joista ylipäätään ei toinna kinata yhtään kenenkään kanssa. Minulle maistuvat nuo mainitsemani sapuskat kylmänäkin erinomaisesti. Olen semmoiseen tottunut elämän kiertokoulussa. Siellä ei graavilohta koskaan ole ollut tarjolla enkä pidä sitä mitenkään kovin tärkeänä ruokalajina. Paremmissa piireissä varmaankin arvostukset ovat toisenlaiset. Olen jostain havainnut semmoisenkin "tiedon", että Lapissa lohen rinnalla ei juuri muita kaloja edes ajatella ravinnoksi. Semmoinen ajatusmaailma ei ole minun maailmaani, vaikka suomalaisia ilmeisesti olemme kaikki eli niin sinä *sande, lappilaiset ja kuten myös minä. Tiedän, että Pohjois-Karjalassakin on suuria luokkaeroja ja nykysinhän ne ovat vain korostumaan ja jyrkentymään päin kuten koko tässä armaassa tasavallassamme.


      • Panhandle
        WanhaWaari kirjoitti:

        Tuskinpa tässä varsinaisesti on palstan tarkoituksena, että me pohjoiskarjalaiset alkaisimme nokitella toisillemme makuasioista, joista ylipäätään ei toinna kinata yhtään kenenkään kanssa. Minulle maistuvat nuo mainitsemani sapuskat kylmänäkin erinomaisesti. Olen semmoiseen tottunut elämän kiertokoulussa. Siellä ei graavilohta koskaan ole ollut tarjolla enkä pidä sitä mitenkään kovin tärkeänä ruokalajina. Paremmissa piireissä varmaankin arvostukset ovat toisenlaiset. Olen jostain havainnut semmoisenkin "tiedon", että Lapissa lohen rinnalla ei juuri muita kaloja edes ajatella ravinnoksi. Semmoinen ajatusmaailma ei ole minun maailmaani, vaikka suomalaisia ilmeisesti olemme kaikki eli niin sinä *sande, lappilaiset ja kuten myös minä. Tiedän, että Pohjois-Karjalassakin on suuria luokkaeroja ja nykysinhän ne ovat vain korostumaan ja jyrkentymään päin kuten koko tässä armaassa tasavallassamme.

        Graavilohi on suurinta herkkuani, mutta epäilen silti, että se on keskieurooppalaiseen makuun liian eksoottista. Vai olisivatko he jo tottuneet raakaan kalaan sushia maistellessaan?

        Turvallisempi valinta olisi savukala, joko siika tai lohi. Silakkakin olisi hyvää, mutta turhan sottaista vieraille syötettäväksi (ellei sitä sitten piilota vaikka piirakkaan tai johonkin tahnaan).


      • tuntematonta keski-
        Panhandle kirjoitti:

        Graavilohi on suurinta herkkuani, mutta epäilen silti, että se on keskieurooppalaiseen makuun liian eksoottista. Vai olisivatko he jo tottuneet raakaan kalaan sushia maistellessaan?

        Turvallisempi valinta olisi savukala, joko siika tai lohi. Silakkakin olisi hyvää, mutta turhan sottaista vieraille syötettäväksi (ellei sitä sitten piilota vaikka piirakkaan tai johonkin tahnaan).

        Euroopassa. IKEA on pitänyt siitä huolen. Sieltä saa sitä kastikettakin, jos ei halua itse tehdä.
        Mutta kyllähän lämmin ruoka olisi hyvää, nyt syksyllä, vaikka possupaisti, ja lisäksi salaatteja. Ei ole kovin ainutlaatuisen suomalaista, mutta vieraasi olisivat vissiin tyytyväisiä. Siinä voisi olla se graavilohikin pöydässä, että kukin saisi syödä sen miten tahtoo, voileivän päällä, salaatin kanssa jne.
        Terveisiä Berliinistä.


      • *sande
        WanhaWaari kirjoitti:

        Tuskinpa tässä varsinaisesti on palstan tarkoituksena, että me pohjoiskarjalaiset alkaisimme nokitella toisillemme makuasioista, joista ylipäätään ei toinna kinata yhtään kenenkään kanssa. Minulle maistuvat nuo mainitsemani sapuskat kylmänäkin erinomaisesti. Olen semmoiseen tottunut elämän kiertokoulussa. Siellä ei graavilohta koskaan ole ollut tarjolla enkä pidä sitä mitenkään kovin tärkeänä ruokalajina. Paremmissa piireissä varmaankin arvostukset ovat toisenlaiset. Olen jostain havainnut semmoisenkin "tiedon", että Lapissa lohen rinnalla ei juuri muita kaloja edes ajatella ravinnoksi. Semmoinen ajatusmaailma ei ole minun maailmaani, vaikka suomalaisia ilmeisesti olemme kaikki eli niin sinä *sande, lappilaiset ja kuten myös minä. Tiedän, että Pohjois-Karjalassakin on suuria luokkaeroja ja nykysinhän ne ovat vain korostumaan ja jyrkentymään päin kuten koko tässä armaassa tasavallassamme.

        tarkotus tässä kiistellä makuasioista vaan pohtia eri vaihtoehtoja.
        Liekköhän luktarilla jo bileet pidetty kun hänestä ei ole kuulunut mitään...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe