Mikä diagnoosi?

zen _

Mikä on diagnoosi?

20

1922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diagnoosi on sairauden lääketieteellinen nimi. Psyykisissä sairauksissa se yleensä kuvaa vain sairauden oireet, kun itse asiassa diagnoosin pitäisi sisältää tiedot sairauden syistä. Ovat vaan niin monitahoisia, ettei niitä aina tarkkaan tunneta.

      Oli diagnoosi mikä tahansa, sitten kun sairaus on parannettu ja poistunut, entisellä sairaalla ei ole enää tätä diagnoosia, ellei sairaus ole kroonistunut tai jäänyt parantumatta.

      Kaikista psyykisistä sairauksista voi parantua, mutta jotkut eivät parannu.

      Diagnoosit ovat tarkoitettu hoitohenkilöiden keskinäiseen kommunikointiin ja tutkimukseen, potilaille niiden tietäminen ei ole tärkeää, se voi jopa johtaa harhaan käsityksen omasta itsestään. Sensijaan on tärkeää tietää, mitä täytyy tehdä oireittensa suhteen ja miten niistä voi parantua. Tähän ei tarvita diagnoosin tietämistä.

      • zen _

        näitä diagnooseja jakelee?


      • zen _ kirjoitti:

        näitä diagnooseja jakelee?

        Lääkärit kirjoittavat sairauskertomuksiin ja lausuntoihin diagnoosit.

        Kun lääkärit lähettävät potilaan psykologin tutkimuksiin, psykologi kertoo oman käsityksensä potilaan persoonallisuudesta ja psyykisistä sairauksista. Tämä lausunto menee lääkärille ja lääkärin lausunto sitten potilaalle itselleen ja niihin instansseihin mihin se on tarkoitettu.


      • zen _
        Olli.S kirjoitti:

        Lääkärit kirjoittavat sairauskertomuksiin ja lausuntoihin diagnoosit.

        Kun lääkärit lähettävät potilaan psykologin tutkimuksiin, psykologi kertoo oman käsityksensä potilaan persoonallisuudesta ja psyykisistä sairauksista. Tämä lausunto menee lääkärille ja lääkärin lausunto sitten potilaalle itselleen ja niihin instansseihin mihin se on tarkoitettu.

        Missä tuo diagnoosin antaminen virallisesti tapahtuu?


      • ja______...
        zen _ kirjoitti:

        Missä tuo diagnoosin antaminen virallisesti tapahtuu?

        Kemissä


      • zen _
        ja______... kirjoitti:

        Kemissä

        Osaatko sanoa vielä tarkemmin?


      • Agape-lover5959
        zen _ kirjoitti:

        Osaatko sanoa vielä tarkemmin?

        Se olisi jo kamalaa saivartelua.


      • joko riitti tarkkuus?
        zen _ kirjoitti:

        Osaatko sanoa vielä tarkemmin?

        mutta muuten Kemin mielenterveystoimistossa, lääkärintyöhuoneessa, tietokoneen ohjelmistossa, johon potilaskertomukset tehdään.


      • erikoispsykologi
        Olli.S kirjoitti:

        Lääkärit kirjoittavat sairauskertomuksiin ja lausuntoihin diagnoosit.

        Kun lääkärit lähettävät potilaan psykologin tutkimuksiin, psykologi kertoo oman käsityksensä potilaan persoonallisuudesta ja psyykisistä sairauksista. Tämä lausunto menee lääkärille ja lääkärin lausunto sitten potilaalle itselleen ja niihin instansseihin mihin se on tarkoitettu.

        Psykologi tekee psykodiagnoosin, joka on eri kuin lääketieteellinen diagnoosi.


      • zen _
        joko riitti tarkkuus? kirjoitti:

        mutta muuten Kemin mielenterveystoimistossa, lääkärintyöhuoneessa, tietokoneen ohjelmistossa, johon potilaskertomukset tehdään.

        tyytyväinen vastaustarkkuuteen.


      • zen _
        erikoispsykologi kirjoitti:

        Psykologi tekee psykodiagnoosin, joka on eri kuin lääketieteellinen diagnoosi.

        psykologi tehdä netissä psykodiagnoosin?


      • erikoispsykologi
        zen _ kirjoitti:

        psykologi tehdä netissä psykodiagnoosin?

        Toki, mutta se olisi aivan perusteeton. Aivan kuten hullu lääkäri voi tehdä netissä taudinmäärityksen ja antaa hoito-ohjeen, johon potilas lopulta kuolee.


      • Psykopatologia
        zen _ kirjoitti:

        psykologi tehdä netissä psykodiagnoosin?

        -
        Voiko katolta hypätä?


      • zen _
        Psykopatologia kirjoitti:

        -
        Voiko katolta hypätä?

        hiukan tuota psykodiagnoosi -termiä?


      • catha

        Maanis-depressiosta ei voi parantua. Ainoastaan sen oireet voi saada kuriin, mutta potilas tarvitsee loppu elämänsä esto lääkitystä, koska muuten sairaus puhkeaa taas uudestaan.


      • catha kirjoitti:

        Maanis-depressiosta ei voi parantua. Ainoastaan sen oireet voi saada kuriin, mutta potilas tarvitsee loppu elämänsä esto lääkitystä, koska muuten sairaus puhkeaa taas uudestaan.

        Kyllä voi parantua maanis-depressivisestä sairaudesta niin ettei enää tule maanisia eikä depressiivisiä vaiheita eikä tarvitse lääkitystä. Kaikki eivät parane, mutta jotkut paranevat. Jos olisi mahdollista intensiivinen hoito kaikille niin melkein kaikki paranisivat. Nythän kaikinpuolista tehokasta hoitoa saavat vain harvat. Siihen ei ole resursseja.

        Yhteiskunnan ja joidenkin lääkärien mielestä vain kirurgia on tärkeää, mielenterveyden hoito ei ole tärkeää.


      • zen _ kirjoitti:

        tyytyväinen vastaustarkkuuteen.

        Diagnoosi on lääkärin pään lisäksi sairauskertomuksessa, lausunnoissa ja epikriisissä (joka on loppulausunto hoitoa lopetettaessa, ja jonka potilas halutessaan saa, mutta yleensä eivät huomaa haluta, kun sitä ei paljoakaan mainosteta).

        Diagnoosi annetaan potilaan tullessa sairaskertomukseen lääkärillä käynnin jälkeen ja sitä korjataan hoidon kuluessa ja epikriisissä mainitaan millä tavoin ja missä määrin on parantumista tapahtunut.


      • zen _ kirjoitti:

        hiukan tuota psykodiagnoosi -termiä?

        Psykologi tekee pyydettäessä diagnoosin eikä se sen kummempi ole kuin lääkärinkään, mutta lääkärin määrittelemä on se sairauskertomuksen virallinen juttu, lääkäri vain konsultoi psykologia muttei ole sidottu psykologin sanaan, lääkärillä on valta.


      • ei tee...
        Olli.S kirjoitti:

        Psykologi tekee pyydettäessä diagnoosin eikä se sen kummempi ole kuin lääkärinkään, mutta lääkärin määrittelemä on se sairauskertomuksen virallinen juttu, lääkäri vain konsultoi psykologia muttei ole sidottu psykologin sanaan, lääkärillä on valta.

        Psykologi ei diagnosoi, se on ehkä suurin väärinkäsitys! Hänen tehtävänsä on tutkia ja yrittää selittää, miten henkilön mieli on rakentunut, onko koherenttia identiteettia, vai onko se pirstaloitunut, millaisia defensseja ihminen käyttää (esim torjunta-neuroosi, splitting -rajatila jne), mitkä on henkilön allaolevat perususkomukset itsestään, jotka johtavat tiettyyn toistuvaan käyttäytymiseen tietyissä uhkatilanteissa, ja usein myös pohtia, miten tätä ihmistä voisi auttaa, esim mikä terapia voisi sopia. Jos diagnoosi-sanaa haluaa käyttää psykologin yhteydessä kyseessä on psykodiagnoosi, mikä ei todellakaan vastaa DSM:n tai ICD:n diagnooseja, hän voi maksimissaan kertoa psykiatrille mitä diagnoosia tämä voisi vastata jotta tämä ymmärtäisi mistä on kyse, mutta mitään sellaista ei saisi psykologinlausunnossa lukea! Se on todella epäammattimaista, jos psykologinlausunnosta tulee esiin jotain diagnooseja, kun siinä pitäisi kirjoittaa problematiikasta selittäen diagnooseja paljon syvällisemmin. Psykologi ei ole lääkäri, hänen tehtävänsä ei ole diagnosoida!


    • Anonyymi

      mulla on psykologin kirjoittama diagnoosi. olen valittanut potilasasiamiehelle, THL:lle ja Alluehallintovirastolle. Kaikista on tullut vastaus "ei aiheuta toimenpiteitä". Perustelut semanttiset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe