Noin kuukausi sitten minulla todettiin refluksivaiva. Lääkkeeksi sain Omeprazol 40 mg. Eka viikko, ei mainittavaa vaikutusta. Toinen viikko, tuntuu jo paremmalta. Nyt n. kuukausi myöhemmin refluksivaivat palanneet ja olo hankala. Sain uuden lääkkeen Nexium 40 mg.
Te, joilla on kokemusta tästä Nexiumista, kertokaa miten toimii teidän kohdalla. Ovatko vaivat helpottaneet? Kuinka pitkiä aikoja otatte lääkettä yhteen menoon? Kuinka pitkiä pausseja voitte pitää, vai käytättekö koko ajan?
Miten ruokapuoli? Monet ruoat aiheuttavat ikäviä vaivoja refluksikoille. Luin, että esim. tomaatti, kaali ja kurkku, samoin sitrushedelmät ja esim. kahvi ja suklaa ovat "mustalla listalla". Itse olen aina ollut hulluna tomaattiin ja kurkkuun. Mitä näiden tilalla voisi syödä? Miten marjat? Aihetuttavatko ne ongelmia? Suklaa on aina ollut myös intohimoni, mutta nyt on hyvä syy olla sitä syömättä. Kahvi on kuulunut myös aina ruokavaliooni. Sitä en varmaan voi kokonaan jättää pois, mutta vähentää varmaan voin...
Kokeilemalla varmaan löydän itse, mitä voin syödä ja mitä en...mutta olisin kiitollinen jos kertoisitte omista kokemuksista ja oivalluksista.
Kertokaa vielä miten olette tulleet sinuiksi refluksivaivanne kanssa. Onko tämä vaiva elinikäinen? Voiko siitä parantua?
Paljon on kysymyksiä... lääkäri kertoi jotain perusjuttuja, mutta paljon jäi epäselväksi. Enkä osannut/huomannut kysyä juuri mitään. Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista!
Refluksikko kyselee
81
11663
Vastaukset
- kahvin ystävä
Itse syönyt päivittän valovuosia ( no ainakin viisi)
20mg: tabua jonka säästösyistä napsaisen kahteen osaan. Eli 10 mg aamuisin otettuna pitää oireet kurissa. Vaan jos e unehtuu niin iltapäivästä jo muistaa - ja Nexiumia myös
Oletpa saanut huonot eväät hoidosta mutta kaikkea on kyllä vaikea muistaa. Tosin ohjeet voivat olla yleiset tai omien oireiden mukaiset.
Minulla todettiin haavauma ruokatorven alasuulla,tulehdus mahalaukussa ja siis refluksi.
Ensin käytin Pariet-nimistä pilleriä mutta sen hinta oli kova kun Kela ei jonain aikana korvannut siitä mitään.Pyysin vaihtoa toiseen ja sain Nexiumin 40mg.
Kun vaivani paranemista oli seurattu tarkistustähystyksillä, lääke on pienennetty 20 mg:n.
Suosittelisin alussa noudattamaan kaikkia ohjeita kohtalaisen tarkkaan,koska paranemista voi seurata helpommin niin itse kuin lääkärikin. Lue tarkoin lääkkeen ohjepaperi,siinä kerrotaan tuo puolittamisen tekniikkakin,jos siihen ryhtyisit.
Ruokavalioksi sain juuri niitä mitä sinäkin tiedät ja olen noudattanut ja varsinkin alkuun hyvin tarkasti ,koska haavauman olemassaolo vähän ajattelutti,mutta se on nyttemmin parantunut,mutta uudelleen sitä ei saisi päästää tulemaan.
Vältettävät nyt ihan muistista: sitrushedelmät kaikissa muodoissaan,sipuli,tomaatti, kahvi,suklaa,voimakkaasti maustetut ruuat, väkevät alkoholijuomat, valkoviini, rasvaiset ruuat, suuret annokset.
Nosta vuoteesi pääpuolta jollain konstilla esim. 15-20cm äläkä syö kolmeen tuntiin ennen makuuasentoon menoa.
Kotimaiset marjat ovat ihan o.k.
Kun ja jos lääke on sinulle oikea,ja noudatat annettua ruokavaliota,vaivoja ei pitäisi olla,minkä ajan se sitten kullakin vie. Ilman kahviakin voi hyvin elää, kunhan päättää ja tottuu. Jos maku ja väri riittää,voi korvikkeeksi juoda Bambu-kahvia. Jos oikein koville ottaa,on IDEE-kahvia,jossa on kofeiini,muttei parkkihappoja.
Pelkkä närästyksen poissaolo ei ole vielä parannusta vaan lääkkeen vaikutusta,joten sitä kannattaa käyttää riittävän pitkään säännöllisesti.
Lopetin kahvinjuonnin heti diagnoosista. Luulin, että on vaikea luopua sitruksista, mutta ei,hedelmiä riittää syötäväksi. Lääkettä olen käyttänyt tauotta,näin olemme lääkärin kanssa sopineet, koska tulehdukseni on luokiteltu krooniseksi. - jaazaa
jos Nexium ei auta, kokeile Somacia. Lääkkeilläkin voi olla valtava ero.
Noihin ruoka- ja juoma-juttuihin, niin minulla ei ainakaan tomaatti, kurkku ja kahvi (2-3 kupillista aamulla) ei aiheuta mitään vaivoja. Sensijaan mm. viinirypäleet aiheuttavat minulla vaivoja, samoin myös sitrushedelmät sekä käristetty ruoka. Suklaa ja alkoholi lienee pahimmat jotka aiheuttavat vaivoja.
Ja niillä joilla on ns. "ylärefluksi", uusimman tutkimuksen mukaan ruokavaliolla ei saavuteta juuri mitään helpotusta.
Refluksivaiva on useimmiten valitettavasti krooninen, jonka hoito on jatkuva lääkitys tai refluksileikkaus, mutta leikkauspöydälle pääsevät vaan hankalimmat tapaukset. Refluksitaudista ei varsinaisesti voi parantua muuta kuin leikkauksella, mutta oireet voivat helpottua tai olla jonkin aikaa poissa ja tulla taas takaisin.
Paras tapa - kuten totesitkin - on kokeilemalla mitä ruuat ja juomat sopii. Noista kielletyistäkin aineista voi jokin sopia, ja sen lisäksi toistakymmentä ruokajuttua mikä ei sovi. Joillekin mm. ei sovi maitotuotteet lainkaan, jollekin ei sovi tee jne.- koskee
kaikkia tapauksia - paitsi ehkä
niitä oireisia refluksikkoja ja lieviä
"närästäjiä" - ei siis vain ylärefluksia sairastavia. Tupakoinnista löytyy
myös tähän suuntaan väitteitä.
Virallisessa ohjeistuksessa potilaille nämä
on kuitenkin mainittava. - jaazaa
koskee kirjoitti:
kaikkia tapauksia - paitsi ehkä
niitä oireisia refluksikkoja ja lieviä
"närästäjiä" - ei siis vain ylärefluksia sairastavia. Tupakoinnista löytyy
myös tähän suuntaan väitteitä.
Virallisessa ohjeistuksessa potilaille nämä
on kuitenkin mainittava.tietysti mainittava mutta oma kokemukseni on se, että jokaisen on itse päivitettävä itselle oma refluksiruokavalikoima. Se mikä tekee itselle häijyä, sitä ei ainakaan omalla kohdallani näy lainkaan siinä esitteessä, minkä todennäköisesti jokainen on saanut vatsatähystyksen jälkeen. Omalla kohdallani esimerkiksi kaurapuuro on yksi pahimmista oireiden aiheuttajista.
Tämä on vähän samanlainen ruokavalio-jutska kuin ärtyneen paksusuolen hoidossakin, tosin siinä esitteessä on enemmän otettu kantaa siihen että jok'ikinen oppii kyllä huomaamaan mikä ruoka sopii ja mikä ei. Siinä ärtyneen paksusuolen mustalla listalla on paljon tuotteita jotka sopii, ainakin meikäläiselle. - esitteet
jaazaa kirjoitti:
tietysti mainittava mutta oma kokemukseni on se, että jokaisen on itse päivitettävä itselle oma refluksiruokavalikoima. Se mikä tekee itselle häijyä, sitä ei ainakaan omalla kohdallani näy lainkaan siinä esitteessä, minkä todennäköisesti jokainen on saanut vatsatähystyksen jälkeen. Omalla kohdallani esimerkiksi kaurapuuro on yksi pahimmista oireiden aiheuttajista.
Tämä on vähän samanlainen ruokavalio-jutska kuin ärtyneen paksusuolen hoidossakin, tosin siinä esitteessä on enemmän otettu kantaa siihen että jok'ikinen oppii kyllä huomaamaan mikä ruoka sopii ja mikä ei. Siinä ärtyneen paksusuolen mustalla listalla on paljon tuotteita jotka sopii, ainakin meikäläiselle.eivät riitä
- että tulokset koskevat
jaazaa kirjoitti:
tietysti mainittava mutta oma kokemukseni on se, että jokaisen on itse päivitettävä itselle oma refluksiruokavalikoima. Se mikä tekee itselle häijyä, sitä ei ainakaan omalla kohdallani näy lainkaan siinä esitteessä, minkä todennäköisesti jokainen on saanut vatsatähystyksen jälkeen. Omalla kohdallani esimerkiksi kaurapuuro on yksi pahimmista oireiden aiheuttajista.
Tämä on vähän samanlainen ruokavalio-jutska kuin ärtyneen paksusuolen hoidossakin, tosin siinä esitteessä on enemmän otettu kantaa siihen että jok'ikinen oppii kyllä huomaamaan mikä ruoka sopii ja mikä ei. Siinä ärtyneen paksusuolen mustalla listalla on paljon tuotteita jotka sopii, ainakin meikäläiselle.kaikkia refluksia tapauksia (ei vain laryngofaryngeaalista muotoa)- näitä löytyy
jo ennen 2005 tehdyissä tutkimuksissa. - jaazaa
esitteet kirjoitti:
eivät riitä
kieliset, mulla ainakin on tyystin erilainen refluksiruokavalio mitä on niin suomenkielisissä kuin englanninkielisissäkin esitteissä.
Saattaa olla että lähes jokaisella ihmisellä joka refluksia sairastaa, on hyvinkin poikkeava ruokavalio, mitä tulee refluksia sairastaviin. Vertailua olen ainakin itse tehnyt joidenkin kohtalotoverien kanssa ja huomannut että eroavaisuuksia löytyy. - löytyy ihan
jaazaa kirjoitti:
kieliset, mulla ainakin on tyystin erilainen refluksiruokavalio mitä on niin suomenkielisissä kuin englanninkielisissäkin esitteissä.
Saattaa olla että lähes jokaisella ihmisellä joka refluksia sairastaa, on hyvinkin poikkeava ruokavalio, mitä tulee refluksia sairastaviin. Vertailua olen ainakin itse tehnyt joidenkin kohtalotoverien kanssa ja huomannut että eroavaisuuksia löytyy.samoja aineksia (linjat on samat). Se pelkkä ruoka ei vaikuta vaan tapa millä syödään, aika, juodaanko nesteitä ym.
Näitä asioita monikaan ei huomaa sanoa kertoessaan
täällä ruokavaliosta. Eivätkä he myöskään kerro mitä muuta he syövät aterialla (happamissa esim neutraloiva vaikutus limakalvoärsytystä aiheuttavilla aineksilla).
Jos oireet ovat kovin selvät syömisen jälkeen,
välttely ei ole vaikeata. Jos kuitenkaan
refluksi ei ole selvä tietyllä aikavälillä (kokeilukaudellakaan), rajoittaminen on huomattavasti vaikeampaa. Tällöin esim tiukka rajoittaminen saattaa kannattaa ja vähitellen kokeilun myötä ruoka-aineita voi lisätä jälleen ruokavalioon. Riippuu tietenkin kuinka epätoivoinen tilanne on. Minkään listoillamainitun aineen poisjättäminen ei aiheuta fyysistä
haittaa (ainoastaan maitotuotteiden poisjättäminen vaatii sen kalsiumlisän).
- aikaisemmat
jutut tältä palstalta?
- valitettavasti
se lumiukko olotila :-) jatkuu
vaikka lukisit kaikki mahdolliset
artikkelit ja juttelisit kaikkien eri alojen
lääkäreiden kanssa ... - jaazaa
valitettavasti kirjoitti:
se lumiukko olotila :-) jatkuu
vaikka lukisit kaikki mahdolliset
artikkelit ja juttelisit kaikkien eri alojen
lääkäreiden kanssa ...paikkansa, kaikki lääkärit on pihalla kuin lumiukko!
Mitään kättä pitempää heillä ei ole esittää. - kaikki....
jaazaa kirjoitti:
paikkansa, kaikki lääkärit on pihalla kuin lumiukko!
Mitään kättä pitempää heillä ei ole esittää.lääkärit,onhan niitä kokeneita ja kokemattomia ja asialleen omistautuneita tai sitten ei. Lumiukot on ryhmä sinänsä.
- Laryngo
Tervetuloa lukuisaan joukkoomme -
valitettavasti meillä ei ole keskitettyä yhdistystä, jonka puoleen kääntyä
kun diagnoosi on saatu. Joten jäljelle jää vanhanaikaista tiedonhakua ja vertaistukea täältä linjoilta...
Kannattaa muistaa, että lääkäreiden tietämys vaihtelee (järkyttävästi) ja he voivat painottaa erilailla eri alueita refluksissa. Kyse on myös siitä, kuinka paljon he ovat tutustuneet alansa uusimpiin tutkimuksiin. Myös kysymyksen asettelu tuo erityyppisiä vastauksia. Myös täällä neuvojilla on kaikilla oma painotuksensa, joka on hyvä huomioida kun lukee vastauksia.
Ennenkuin alat lukemaan alan artikkeleita,
kannattaa verrata esim. kirjoitusvuosi ja lähdeluettelo.
Suomessa painopiste tyypillisesti alarefluksissa (ruokatorvessa tapahtuva), laryngofaryngeaalista (kurkun alueen) refluksista tietoa huomattavasti vähemmän (muita nimiä LPR:lle - hiljainen refluksia, epätyypilliset refluksioireet). Täällä esiintyvä kurkku tai ylärefluksi viittaa samaiseen muotoon.
Englanninkielisilta sivuilta saa vaikka mitä
tietoa (maallikkoversiompaa sekä lääketieteellistä) - googlaa esim sanoilla
"acid reflux, reflux, GERD , LPR, diet and reflux .... " ja vietät päiviä näiden artikkeleiden kimpussa. Jos sinulla on enemmän ylärefluksia, siitä saa myös perustietoa kymmenien "voice and swallowing centerien" nettisivuilta. Refluksipalstoja kannattaa vertaistuen takia myös lukea ulkomailta.
Perusartikkeleita (jokainen näistä "nimi" refluksiasiantuntijana Suomessa):
* REFLUKSITAUTI KÄYTÄNNÖN LÄÄKÄRIN NÄKÖKULMASTA/R. Gröngors 2004
http://www.ebm-
guidelines.com/ltk/ltk.naytaartikkeli?
p_artikkeli=ttl00120
* asiantuntijana Seuran (41/2008) artikkelissa
2vk sitten, Anu Holopainen:" 10 kysymystä närästyksestä"
* MIKSI MEITÄ NÄRÄSTÄÄ - REFLUKSITAUDIN ETIOPATOGENEESI (A-L Karvonen, 2000, Duodecim)
* jo eläkkeellä oleva Pekka Pikkarainen
on kirjoittanut lukuisia artikkeleita Duodecimin
kirjastoon esim Refluksitaudin lääkehoito, Refluksitauti ..... tsekkaaDuodecimin arkisto
* maallikkopuolelta luin itse Paula Heinosen "Vihdoinkin hyvä olo - suolisto kuntoon ruokavalion avulla" , ss.69-72 käsittelevät närästystä (mukava hyvä lista potentiaalisista refluksiaineista), saadaksesi kokonaiskuvan tyylistä, kannattaa selailla muitakin osioita esim. ummetus,ripuli, ilmavaivat ja turvotus.
Osa ihan perustietoutta mutta koottu lyhyeen pakettiin.
* Usa:n närästysyhdistys (American National Heartburn Alliance) julkaisee myös esitettä, jossa vältettävät/varottavat ruoka-ainekset on koottu yhteen ... (laitan osoitteen seur.)
(Rajalliset) ruokaohjeet aina annetaan, niiden arvioidaan yleensä auttavan ajoittaisia/oireisia refluksikkoja kaikkein eniten
(=poistaa oireita huomattavasti), tämän vuoksi ilmeisesti osa lääkäreitä ei niin ruokavaliota hirveästi korosta. Yksilöllisyyttä toistetaan - jos selvästi tunnet, että joku aiheuttaa oireita, sitä kannattaa välttää (joskus saattaa tämäkin aine käydä - johtuen ehkä eri ruoka-ainesten yhdistymisestä?? tai vain siitä että alempi sulkija pysyy kiinni). Syömisessä on kiinnitettävä huomiota ennenkaikkea myös sen hitauteen (jottei sitä ylimäär. ilmaa menisi niin paljon) ja määrään. Joillakin vaikuttaa myös lämpötila (ei jääkaappikylmiä tai kuumia ruokia). Jos sulla on röyhtäilyä, yritä saada se minimiin.- tästä osoitteesta
www.heartburnalliance.org/pdfs/stopandselect.pdf
- jaazaa
vielä lisätä, että kun kuitenkin, lääkäripalveluja käytetään, tämänkin sairauden hoidossa, että kurkkulääkäri on ylärefluksin tapauksessa se parempi vaihtoehto kuin vatsatähystyksen tehnyt perinteinen sisätautilääkäri.
Itse tänään kurkkulääkärille juuri menossa... - laryngo
jaazaa kirjoitti:
vielä lisätä, että kun kuitenkin, lääkäripalveluja käytetään, tämänkin sairauden hoidossa, että kurkkulääkäri on ylärefluksin tapauksessa se parempi vaihtoehto kuin vatsatähystyksen tehnyt perinteinen sisätautilääkäri.
Itse tänään kurkkulääkärille juuri menossa...vain refluksista, joten tuossa oli vain perustietoja.
... en mainninnut :-) myöskään niitä ääniharjoitteita, vox laxia ja äänihierontaa, joita suosittelen (ilman muuta!!) ylärefluksista kärsiville. Itse asiassa tilanne on sama kuin valittaisi
lihaskipuja selässä ja söisi vain särky
(ja kenties tulehdus)lääkkeitä mutta ei kiinnittäisi huomiota lihasliikkeisiin ja käyttämiinsä asentoihin. Eikä kävisi edes fysioterapeutilla.... - eewa
"Jos sulla on röyhtäilyä, yritä saada se minimiin."
Eikös nuo happosalpaajat juuri muuta närästyksen röyhtäyksiksi? Näin se menee ainakin mulla.
Parempi lisäksi röyhtäistä kun närästellä, eikä tuota saa muutoinkaan omin konstin muutettua minimiin kun kaikki lähtee sieltä vatsan sisältä.
Se oliskin helppoa kun itse pystyisi säätelemään noita toimintoja, olisi koko sairaus ohi. - Laryngo
eewa kirjoitti:
"Jos sulla on röyhtäilyä, yritä saada se minimiin."
Eikös nuo happosalpaajat juuri muuta närästyksen röyhtäyksiksi? Näin se menee ainakin mulla.
Parempi lisäksi röyhtäistä kun närästellä, eikä tuota saa muutoinkaan omin konstin muutettua minimiin kun kaikki lähtee sieltä vatsan sisältä.
Se oliskin helppoa kun itse pystyisi säätelemään noita toimintoja, olisi koko sairaus ohi.koskaan kuullut, että nimenomaan happosalpaajat tätä olisivat tehneet. Niinkuin varmaan tiedätkin, ne nimensä mukaisesti
pienentävät happomäärän, ne eivät poista
takaisinnousua - sen takia noita muitakin
juttuja (esim asennot päätykohotus ruokajutut) on hyvä
tehdä. Ylösnouseva aines sisältää edelleen ne muut ärsyttävät ainekset (sappi pepsiini).
Röyhtäilyä ja närästystä ei kannata verrata toisiinsa. Tosin varmaan siinä röyhtäilyssäkin pääsee limakalvoja ärsyttäviä mahakaasuja torveen (kaasumainen refluksi). Röyhtäilyä yritetään pienentää refluksissa, koska se usein provosoi ylösnousuakin, koska alempi mahaportti on silloin auki. (Röyhtäisy tuntuu useimmiten tietenkin hyvältä, koska se alentaa painetta vatsassa ja on melkoinen "superhieronta" ylösnoustessaan).
Röyhtäilyyn (ylimääräisen ilman poistuminen vatsasta)voi vaikuttaa
yrittämällä olla lisäämättä vatsan sisäistä painetta tai välttämällä/pienentämällä erityisesti kaasuja
muodostavia ruoka-aineksia.
Eli toisin sanoen ihan nämä perinteiset: pienet ruoka-annokset, hidas syöminen,
hiilihappoiset juomat pois (toiset jopa pienentävät hiivatuotteiden syömistä), kaalien/papujen/itujen ym määrien rajoittaminen,
toisilla maitotuotteet.
Keho/ruokapäiväkirjaa pitämällä pystyy ainakin
selvittämään oman röyhtäisyjen määrän.
Alussa itsellä niitä oli joka aterian jälkeen
(2 tunnin sisällä) jopa 4-8 (tsekkasin päiväkirjoista), nyt ehkä yksi kaksi pientä
kerran päivässä (vaihtelee vähäsen), joka on ihan hyvissä rajoissa.
Vaikka saisitkin näillä keinoin röyhtäilyn
kuriin, ei se tietenkään refluksitautiasi paranna.
Portti relaksoi ihan samallalailla kuin aina
ennenkin (tietenkin syömisen hitaus ja pienet annokset vaikuttavat taatusti positiivisesti tähänkin).
- Pihalla kuin lumiukko
Lukiessani kirjoituksianne, olen törmännyt sanoihin ylä ja -alarefluksi. Olenko ymmärtänyt oikein, että ylärefluksissa vaiva tuntuu kurkussa (siis ylempänä) ja alarefluksissa jossain vatsaportin kohdilla (alempana)?? Niin kuin aikaisemmin mainitsin, en saanut lääkäriltä juurikaan mitään tietoa tästä vaivasta ja näin ollen olen vähän "eksyksissä".
Sisätautilääkäri antoi refluksidiagnoosin minulle kertomani perusteella. Kuunteli keuhkoja, sydäntä ja teki joitakin pieniä testejä. Tähystystä minulle ei ole tehty. Lääkäri sanoi vain, että jos vaivat jatkuvat, katsotaan sitten jatkoa. Vähän jäi sellainen tunne, että tyhjän päälle jäin.
Miten teidän kohtalontovereiden diagnoosi on selvitetty? Onko kaikille tehty tähystys?
Uskon kyllä että minulla on refluksi, mutta oireena on oikeastaan vain ahdistava tunne joko kurkulla, rintojen välissä tai joskus koko ruokatorven pituudelta. Joskus on myös tunne, että rinnan päällä on kymmenien kilojen paino. Minua ei ole närästänyt koskaan, eikä suuhuni tule karvasta makua.
Vähän olen pihalla kuin lumiukko.......- Laryngo
refluksi on se "kurkkurefluksi", josta tuolla
mainittiinkin jo. Perinteinen lausahdus tämän yhteydessä on juuri se
"ei mua närästä eikä ole mitään vastaavaa tunnetta - karvas vesi, paha maku suussa ym".
Lue ne artikkelit - niissä on ihan perustietoa molemmista muodoista. Yhdistelmämuotoja löytyy - ei siis välttämättä pelkästään yhtä tyyppiä.
"Kurkku/ylär." perinteistä närästyksen
tunnetta (syntyy siis ruokatorvessa) ei ehdi syntyä, koska ruokatorven ylempi portti/sulkija (tärkein tehtävä pitää ruoka-aines ruokatorven puolella) ei toimikaan ja aines nousee huomattavasti herkemmälle kurkun puolelle.
On siis tapauksia, joissa ruokatorvi on ok mutta kurkun puoli tulehtunut. Ja niinkuin millä tahansa tulehtuneella alueella, se aiheuttaa kipua/särkyä - sen lisäksi esim. rykimistä, limaa, palan tunnetta kurkussa, äänimuutoksia (ääni madaltuu - laulajillla refluksi aiheuttaa hirveästi ongelmia, kuorolaulajat huomaa saman), käheyttä, äänihuulissa muutoksia (granuloomaa, polyyppia), nielemisvaikeutta, hengenahdistusta .... (et tunne sitä siis samantyyppisesti kuin närästyksessä). Myös leukaperissä voi kipu tuntua, korvaoireilu ja hammaskiille vauriot eivät ole myöskään harvinaisia.
Joten jos näitä oireita, käy ihmeessä vielä kurkkulääkärillä (vaikka yksityisellä), jotta hän voi kertoa kurkkusi
kunnon (myös yleislääkäri voi pikkupeilitähystyksen tehdä mutta hän ei ole alan ekspertti). Hän neuvoo kuinka usein sinun täytyisi näyttää kurkkuasia kurkkulääkärille.
Jos oireet kurkussa selvät, vatsatähystystä ei tarvi välttämättä tehdä (tietenkin jossakin vaiheessa mutta ei yleensä mitään hirveää kiirettä). Ph mittausta suositellaan enemmin kurkkurefluksin yhteydessä. Tämä vaihtelee varmaankin lääkärin/kunnan rahatilanteen/oireiden ja potilaan iänkin mukaan.
Kannattaa yrittää päästä myös puheterapeutin (löytyy myös yksityiseltä puolelta monia) puheille - häneltä saa ohjeita kurkun/nielemisen
lihasten harjoitteluun. Kuten tietenkin myös
äänneharjoituksia, jotka rentouttavat alueen lihaksia, jotka yleensä joutuvat tekemään refluksin vuoksi enemmän "töitä". Voit ottaa
myös tälle alueelle kehiteltyä erityistä hierontaa (voice massage, äänihieronta).
voithan pyytää myös Pef mittauksen, jossa katsellaan puhallusarvoja (astma vai ei?).
Sillä tapaa saisit käyttöösi myös keuhkoputkia avaavan lääkkeen (astman kohtauslääke), jota voisit (lääkärille kertoen tietnekin) kokeilla myöhemmin "kymmeninen kilojen paino" tunteeseen
(tuntuuko että et pysty laajentamaan keuhkojasi/vetämään kunnolla henkeä?), jos vaikka auttaisi.
Ruokatorven refluksista saa kertoa joku muu ...
Tsemppiä!!! - jaazaa
Laryngo kirjoitti:
refluksi on se "kurkkurefluksi", josta tuolla
mainittiinkin jo. Perinteinen lausahdus tämän yhteydessä on juuri se
"ei mua närästä eikä ole mitään vastaavaa tunnetta - karvas vesi, paha maku suussa ym".
Lue ne artikkelit - niissä on ihan perustietoa molemmista muodoista. Yhdistelmämuotoja löytyy - ei siis välttämättä pelkästään yhtä tyyppiä.
"Kurkku/ylär." perinteistä närästyksen
tunnetta (syntyy siis ruokatorvessa) ei ehdi syntyä, koska ruokatorven ylempi portti/sulkija (tärkein tehtävä pitää ruoka-aines ruokatorven puolella) ei toimikaan ja aines nousee huomattavasti herkemmälle kurkun puolelle.
On siis tapauksia, joissa ruokatorvi on ok mutta kurkun puoli tulehtunut. Ja niinkuin millä tahansa tulehtuneella alueella, se aiheuttaa kipua/särkyä - sen lisäksi esim. rykimistä, limaa, palan tunnetta kurkussa, äänimuutoksia (ääni madaltuu - laulajillla refluksi aiheuttaa hirveästi ongelmia, kuorolaulajat huomaa saman), käheyttä, äänihuulissa muutoksia (granuloomaa, polyyppia), nielemisvaikeutta, hengenahdistusta .... (et tunne sitä siis samantyyppisesti kuin närästyksessä). Myös leukaperissä voi kipu tuntua, korvaoireilu ja hammaskiille vauriot eivät ole myöskään harvinaisia.
Joten jos näitä oireita, käy ihmeessä vielä kurkkulääkärillä (vaikka yksityisellä), jotta hän voi kertoa kurkkusi
kunnon (myös yleislääkäri voi pikkupeilitähystyksen tehdä mutta hän ei ole alan ekspertti). Hän neuvoo kuinka usein sinun täytyisi näyttää kurkkuasia kurkkulääkärille.
Jos oireet kurkussa selvät, vatsatähystystä ei tarvi välttämättä tehdä (tietenkin jossakin vaiheessa mutta ei yleensä mitään hirveää kiirettä). Ph mittausta suositellaan enemmin kurkkurefluksin yhteydessä. Tämä vaihtelee varmaankin lääkärin/kunnan rahatilanteen/oireiden ja potilaan iänkin mukaan.
Kannattaa yrittää päästä myös puheterapeutin (löytyy myös yksityiseltä puolelta monia) puheille - häneltä saa ohjeita kurkun/nielemisen
lihasten harjoitteluun. Kuten tietenkin myös
äänneharjoituksia, jotka rentouttavat alueen lihaksia, jotka yleensä joutuvat tekemään refluksin vuoksi enemmän "töitä". Voit ottaa
myös tälle alueelle kehiteltyä erityistä hierontaa (voice massage, äänihieronta).
voithan pyytää myös Pef mittauksen, jossa katsellaan puhallusarvoja (astma vai ei?).
Sillä tapaa saisit käyttöösi myös keuhkoputkia avaavan lääkkeen (astman kohtauslääke), jota voisit (lääkärille kertoen tietnekin) kokeilla myöhemmin "kymmeninen kilojen paino" tunteeseen
(tuntuuko että et pysty laajentamaan keuhkojasi/vetämään kunnolla henkeä?), jos vaikka auttaisi.
Ruokatorven refluksista saa kertoa joku muu ...
Tsemppiä!!!molemmat refluksit, sillä elämäntapaohjeista ja lääkityksestä huolimatta närästystä, röyhtäilyä ja etenkin ylärefluksioireita, kuten jatkuvaa kurkkukipua, minkä johdosta eilen kävinkin kurkkulääkärillä, ja hän totesi minulle että kurkkuni ei ollut niin punainen kuten tautikuvaukseni perusteella uskoi, mutta ehdotti leikkaukseen menemistä, koska lääkkeet eivät auta. Kertoi myös vatsakirurgin nimen, jonka käsissä olen hyvässä hoidossa, eli vaikka olen suhtautunutkin leikkaukseen hyvin epäilevästi (tällä asuinalueella en ole kuullut ainoastakaan onnistuneesta operaatiosta), päätös on nyt tehty, ja hakeuden leikkaushoitoon, koska olen aivan kypsynyt näihin vaivoihin. Minulla siis myös palleatyrä.
Kädet ristissä toivon että leikkaus onnistuisi!
Lääkehoidon lopetan heti kun olen päässyt vatsakirurgin pakeille, joka aiemmin kieltäytyi leikkaamasta, tosin päätös silloin oli yhteinen ja vaivat puoli vuotta sitten selvästi helpommat. - jaazaa
refluksitauti todetaan, ahdistava tunne kurkulla viittaa ylärefluksiin, mikä siis minullakin on, ja uskon että se on myös sinulla. Tosin minulla on myös "alarefluksia". Ja kuten tuossa jo kirjoitinkin, vaikeiden vaivojen vuoksi leikkauspäätöksen olen tehnyt, koska lääkitys ei minulla auta, ja pitkässä juoksussa on syöpäriski kuitenkin olemassa, tosin se ei ole kovinkaan yleinen. Myös valitettavasti leikkauksen epäonnistusmisriskikin on olemassa.
Ylärefluksia ei vatsatähystyksessä todeta vaan se todetaan kurkkulääkärillä kuten minulla tehtiin eilen ja varsinaisen refluksin diagnoosi siis tapahtuu vatsatähystyksessä.
"Reflukseja" olen sairastanut yhtäjaksoisesti puolitoista vuotta ja kesäkuusta lähtien ylärefluksia päivittäin. Ja aina vuosittain refluksia on ollut, silloin vielä lääke auttoi kun sitä käytti kuureittain, nyt ei enää lääkkeet ja elämäntapaohjeet auta, vaan tauti menee koko ajan pahempaan suuntaan; Kurkku on kipeä kuin olisi angiina. - laryngo
jaazaa kirjoitti:
molemmat refluksit, sillä elämäntapaohjeista ja lääkityksestä huolimatta närästystä, röyhtäilyä ja etenkin ylärefluksioireita, kuten jatkuvaa kurkkukipua, minkä johdosta eilen kävinkin kurkkulääkärillä, ja hän totesi minulle että kurkkuni ei ollut niin punainen kuten tautikuvaukseni perusteella uskoi, mutta ehdotti leikkaukseen menemistä, koska lääkkeet eivät auta. Kertoi myös vatsakirurgin nimen, jonka käsissä olen hyvässä hoidossa, eli vaikka olen suhtautunutkin leikkaukseen hyvin epäilevästi (tällä asuinalueella en ole kuullut ainoastakaan onnistuneesta operaatiosta), päätös on nyt tehty, ja hakeuden leikkaushoitoon, koska olen aivan kypsynyt näihin vaivoihin. Minulla siis myös palleatyrä.
Kädet ristissä toivon että leikkaus onnistuisi!
Lääkehoidon lopetan heti kun olen päässyt vatsakirurgin pakeille, joka aiemmin kieltäytyi leikkaamasta, tosin päätös silloin oli yhteinen ja vaivat puoli vuotta sitten selvästi helpommat.TSEMPPIÄ - pidetään peukkuja, että kaikki
menee hyvin! Itsellä se varmaan joskus
tulevaisuudessa myös edessä (äänityön vuoksi).
Joudutko käymään vielä tähystyksessä ja
ph- mittauksessa?
Itse kokeilen lyhyellä aikavälillä jo toista kertaa ilman lääkettä oloa (4. päivä meneillään).
Ei närästystä mutta jotain tulee vaivihkaa ylöspäin parin tunnin sisällä ateriasta. Haluan kokeilla lääkkeen aloituksen uudelleen ja kokeilla
aiheuttaako se (taas)supistavan tunteen tiettyyn
kohtaan. Nyt on kuitenkin hyvää kautta taas välillä (kurkkuoireet vähäiset) - hyvä niin kun on kunnon syysflunssa päällä ja tänään vielä luomien poisto edessä! - jaazaa
laryngo kirjoitti:
TSEMPPIÄ - pidetään peukkuja, että kaikki
menee hyvin! Itsellä se varmaan joskus
tulevaisuudessa myös edessä (äänityön vuoksi).
Joudutko käymään vielä tähystyksessä ja
ph- mittauksessa?
Itse kokeilen lyhyellä aikavälillä jo toista kertaa ilman lääkettä oloa (4. päivä meneillään).
Ei närästystä mutta jotain tulee vaivihkaa ylöspäin parin tunnin sisällä ateriasta. Haluan kokeilla lääkkeen aloituksen uudelleen ja kokeilla
aiheuttaako se (taas)supistavan tunteen tiettyyn
kohtaan. Nyt on kuitenkin hyvää kautta taas välillä (kurkkuoireet vähäiset) - hyvä niin kun on kunnon syysflunssa päällä ja tänään vielä luomien poisto edessä!mitä on edessäpäin....
Käynti kirurginkin luona edessä, ja kieltämättä otan valtavan riskin, mutta en enää jaksa taistella, tauti on vienyt minusta voiton; Lääkkeet ei auta ja tiukka ruokavalio sekä elämäntapaohjeet, niistä ei ole enää mitään hyötyä minulle.
Aivan sama, vaikka ei söisi mitään, sitkeä tauti kaatanut minut.
Kesään asti meni hyvin, sitten tuli käännekohta ja kesän jälkeen on mennyt kurjasti, vaivat vaan koko ajan pahentuneet.
Ainoastaan taudin alkuvaivoihin verrattuna, rintakipu on vähentynyt. - suinkin
jaazaa kirjoitti:
refluksitauti todetaan, ahdistava tunne kurkulla viittaa ylärefluksiin, mikä siis minullakin on, ja uskon että se on myös sinulla. Tosin minulla on myös "alarefluksia". Ja kuten tuossa jo kirjoitinkin, vaikeiden vaivojen vuoksi leikkauspäätöksen olen tehnyt, koska lääkitys ei minulla auta, ja pitkässä juoksussa on syöpäriski kuitenkin olemassa, tosin se ei ole kovinkaan yleinen. Myös valitettavasti leikkauksen epäonnistusmisriskikin on olemassa.
Ylärefluksia ei vatsatähystyksessä todeta vaan se todetaan kurkkulääkärillä kuten minulla tehtiin eilen ja varsinaisen refluksin diagnoosi siis tapahtuu vatsatähystyksessä.
"Reflukseja" olen sairastanut yhtäjaksoisesti puolitoista vuotta ja kesäkuusta lähtien ylärefluksia päivittäin. Ja aina vuosittain refluksia on ollut, silloin vielä lääke auttoi kun sitä käytti kuureittain, nyt ei enää lääkkeet ja elämäntapaohjeet auta, vaan tauti menee koko ajan pahempaan suuntaan; Kurkku on kipeä kuin olisi angiina.vain viitsit ja jaksat niin voitko kertoa tällä palstalla jatkossa, miten leikkaukseen meno sujuu ja miten elämä leikkauksen jälkeen lähtee käyntiin.
Itse olen myös harkitsemassa leikkausta ja siksi olisin kiinnostunut millainen prosessi tuo leikkaus on. Olen luonteeltani sellaista tyyppiä, että minun täytyy tietää kaikki etukäteen ennen kuin uskallan mennä mihinkään (varsinkaan leikkaukseen). Tuntuu etten omalta lääkäriltäni saa tarpeeksi vastauksia. Esimerkiksi lääkärini mielestä leikkauksesta ei ole mitään haittapuolia, mihin en itse usko lainkaan näiden täällä käytyjen keskustelujen perusteella jälkeen. - jaazaa
suinkin kirjoitti:
vain viitsit ja jaksat niin voitko kertoa tällä palstalla jatkossa, miten leikkaukseen meno sujuu ja miten elämä leikkauksen jälkeen lähtee käyntiin.
Itse olen myös harkitsemassa leikkausta ja siksi olisin kiinnostunut millainen prosessi tuo leikkaus on. Olen luonteeltani sellaista tyyppiä, että minun täytyy tietää kaikki etukäteen ennen kuin uskallan mennä mihinkään (varsinkaan leikkaukseen). Tuntuu etten omalta lääkäriltäni saa tarpeeksi vastauksia. Esimerkiksi lääkärini mielestä leikkauksesta ei ole mitään haittapuolia, mihin en itse usko lainkaan näiden täällä käytyjen keskustelujen perusteella jälkeen.suorittaa on melko vähäpuheinen ja "liukas kuin saippua", häneltä ei ennen leikkausta saa varmastikaan mitään tietoa, ainakin puoli vuotta sitten kun tätä asiaa utelin, ympäripyöreitä puheita tuli, mutta haittapuolia hänkin kertoi ja ylipäätään kaikki sisätautilääkärit ym. lääkärit kertovat leikkauksen jälkeisistä suurista haitoista.
Kyllä infoan leikkauksen jälkeen mielelläni jos vaan olen "hengissä"....
Jos olisi pelkkää närästystä/röyhtäilyä, en kuuna päivänä edes harkitsisi leikkausta, mutta ylärefluksivaivojen (jatkuva kurkkukipu, kuristustunne kurkussa ja hengenahdistus) vuoksi leikkaus on ainoa mahdollinen tapa parantua, edellyttäen että leikkaus tosiaan onnistuu, kun lääkkeet ja elämäntapaohjeet eivät auta, vaikka olen mm. tosi tiukkaa ruokavaliota pitänyt.
Voisi ennakoida että leikkaus tällä asuinalueella tapahtuu vasta tammi-helmikuussa ja sekin on tietysti varsin ikävää että ainoatakaan onnistunutta leikkausta en ole tällä asuinalueella kuullut, tosin vatsakirurgi on erittäin kokenut ja häntä pidetään lääkäripiireissä erittäin hyvänä. Sekään ei silti takaa sitä että leikkaus kohdallani onnistuisi. - ilmavaivat lisääntyy, sanov...
jaazaa kirjoitti:
suorittaa on melko vähäpuheinen ja "liukas kuin saippua", häneltä ei ennen leikkausta saa varmastikaan mitään tietoa, ainakin puoli vuotta sitten kun tätä asiaa utelin, ympäripyöreitä puheita tuli, mutta haittapuolia hänkin kertoi ja ylipäätään kaikki sisätautilääkärit ym. lääkärit kertovat leikkauksen jälkeisistä suurista haitoista.
Kyllä infoan leikkauksen jälkeen mielelläni jos vaan olen "hengissä"....
Jos olisi pelkkää närästystä/röyhtäilyä, en kuuna päivänä edes harkitsisi leikkausta, mutta ylärefluksivaivojen (jatkuva kurkkukipu, kuristustunne kurkussa ja hengenahdistus) vuoksi leikkaus on ainoa mahdollinen tapa parantua, edellyttäen että leikkaus tosiaan onnistuu, kun lääkkeet ja elämäntapaohjeet eivät auta, vaikka olen mm. tosi tiukkaa ruokavaliota pitänyt.
Voisi ennakoida että leikkaus tällä asuinalueella tapahtuu vasta tammi-helmikuussa ja sekin on tietysti varsin ikävää että ainoatakaan onnistunutta leikkausta en ole tällä asuinalueella kuullut, tosin vatsakirurgi on erittäin kokenut ja häntä pidetään lääkäripiireissä erittäin hyvänä. Sekään ei silti takaa sitä että leikkaus kohdallani onnistuisi. - lääkärit
suinkin kirjoitti:
vain viitsit ja jaksat niin voitko kertoa tällä palstalla jatkossa, miten leikkaukseen meno sujuu ja miten elämä leikkauksen jälkeen lähtee käyntiin.
Itse olen myös harkitsemassa leikkausta ja siksi olisin kiinnostunut millainen prosessi tuo leikkaus on. Olen luonteeltani sellaista tyyppiä, että minun täytyy tietää kaikki etukäteen ennen kuin uskallan mennä mihinkään (varsinkaan leikkaukseen). Tuntuu etten omalta lääkäriltäni saa tarpeeksi vastauksia. Esimerkiksi lääkärini mielestä leikkauksesta ei ole mitään haittapuolia, mihin en itse usko lainkaan näiden täällä käytyjen keskustelujen perusteella jälkeen.luetelee heti ne haittavaikutukset sekä mitä
voi tapahtua "epäonnistuneessa" tapauksessa
(hyvä "epäonnistunut " on sellainen, että mansetti pelkästään aukeaa
kuukausien sisällä tai on liian löysä heti
leikkauksenkin jälkeen). Pahempia "epäonnistumisia"
tulee sitten aina esim täällä vastaan. - jaazaa
lääkärit kirjoitti:
luetelee heti ne haittavaikutukset sekä mitä
voi tapahtua "epäonnistuneessa" tapauksessa
(hyvä "epäonnistunut " on sellainen, että mansetti pelkästään aukeaa
kuukausien sisällä tai on liian löysä heti
leikkauksenkin jälkeen). Pahempia "epäonnistumisia"
tulee sitten aina esim täällä vastaan.kireä.
- Reflux
jaazaa kirjoitti:
kireä.
naftisti eli sopiva, ei löysä eikä kireä.
Tiedän kyllä sellaisenkin tapauksen että kundi jolla oli palleatyrä niin pelattiin varman päälle eli vaan tyrä leikattiin, vatsaporttiin ei koskettu, ja jos oikein käsitin, kundi oli ihan tyytyväinen tulokseen, eli siis vaivat loppu.
- Mhmm
Paheneeko refluksi muuten kaikilla ajan kuluessa, vai pysyykö se joillakin aina samanlaisena?
- Pihalla kuin lumiukko
Minkämerkkisiä refluksilääkeitä käytätte? Saitteko vaivaanne apua ihka ensimmäisestä lääkkeestä, vai oletteko joutuneet vaihtamaan lääkettä? Montako kertaa?
Minulle Omepraxol ei tuonut suurta helpotusta. Nyt käytössä Nexium. Ainakaan vielä (3x otettu) ei ole olo parantunut.
Kiitos kaikille teille, jotka jaksatte lukea "vuodatuksiani" ja vastailla mieltäni painaviin kysymyksiín. Vaivani on niin tuore, että en oikein osaa hyväksyä sitä vielä. Vaikeuksia tuottaa elää "normaalia" elämää. Töissäkäynti vie kaikki voimat ja kun olo on ahdistava, mikään ei huvita. Tekisi mieli vain käpertyä peiton alle ja olla siellä niin kauan kuin alkaa ahdistus helpottamaan....- jaazaa
ei auta, yksi vaihtoehto on Somac 40Mg. Aamulla heti ensimmäiseksi sängystä noustessa Somac suuhun ja tunnin päästä aamupala. Tuo toimi mulla erittäin hyvin pitkän aikaa ennenkuin tulivat nämä stressaavat ylärefluksivaivat.
Nexiumia pitää käyttää mahdollisesti kuukausia ennenkuin vointi paranee, samoin Somacia, on oltava kärsivällinen.
Tuo ahdistava olo sulla se pahin vaiva tuossa onkin, mikä pitäisi saada ehdottomasti pois. Samaa ahdistusta koen minäkin ja siitähän refluksitauti oikein riemastuu.
Ahdistuksen hoitoon kannattaisi ehdottomasti hakea apua erikoislääkäriltä, koska se ahdistusvaiva ruokkii refluksivaivaa ja refluksitautisi on monin kerroin pahempi kun siinä on ahdistus sekoittavana tekijänä. - etkö muka tiennyt?
jaazaa kirjoitti:
ei auta, yksi vaihtoehto on Somac 40Mg. Aamulla heti ensimmäiseksi sängystä noustessa Somac suuhun ja tunnin päästä aamupala. Tuo toimi mulla erittäin hyvin pitkän aikaa ennenkuin tulivat nämä stressaavat ylärefluksivaivat.
Nexiumia pitää käyttää mahdollisesti kuukausia ennenkuin vointi paranee, samoin Somacia, on oltava kärsivällinen.
Tuo ahdistava olo sulla se pahin vaiva tuossa onkin, mikä pitäisi saada ehdottomasti pois. Samaa ahdistusta koen minäkin ja siitähän refluksitauti oikein riemastuu.
Ahdistuksen hoitoon kannattaisi ehdottomasti hakea apua erikoislääkäriltä, koska se ahdistusvaiva ruokkii refluksivaivaa ja refluksitautisi on monin kerroin pahempi kun siinä on ahdistus sekoittavana tekijänä. - miksi et tiennyt?????
etkö muka tiennyt? kirjoitti:
- Pihalla kuin lumiukko
jaazaa kirjoitti:
Ahdistuksen hoitoon kannattaisi ehdottomasti hakea apua erikoislääkäriltä, koska se ahdistusvaiva ruokkii refluksivaivaa ja refluksitautisi on monin kerroin pahempi kun siinä on ahdistus sekoittavana tekijänä.sitä, että ainut vaiva mikä minulla on, on juuri tuo ahdistus rintakehän alueella. Kuin olisi kymmeniä kiloja painoa rinnan päällä. En siis kärsi tyypillisistä refluksivaivoista (närästys, karvas maku suuhun, ruoan takaisinvirtaus jne.) Tulee väkisinkin jo mieleen, että onko refluksivaivaa ollenkaan...
- jaazaa
Pihalla kuin lumiukko kirjoitti:
sitä, että ainut vaiva mikä minulla on, on juuri tuo ahdistus rintakehän alueella. Kuin olisi kymmeniä kiloja painoa rinnan päällä. En siis kärsi tyypillisistä refluksivaivoista (närästys, karvas maku suuhun, ruoan takaisinvirtaus jne.) Tulee väkisinkin jo mieleen, että onko refluksivaivaa ollenkaan...
konstilla, vatsatähystyksellä.
Mulla tauti eteni vuodesta 2001 niin että ensiksi oli perinteistä närästystä, sitten tuli hengenahdistus kuvioihin (painoa juuri rinnan päällä), ja sen jälkeen nämä hankalat kurkkuvaivat eli mulla ylärefluksia, varsinaisen refluksin lisäksi. Sitä se voi olla sinullakin, mutta jos vatsatähystyksessä ei löydy refluksia, sitten vaiva on joku muu.
Onko sinulla hengenahdistusta?
Siis sellaista tunnetta kuten olisi astmaa?
Mulla tuntuisi että noihin ylärefluksivaivoihin ei auta happosalpaajat lainkaan, tämä on omakohtainen kokemus.
Milloin tuo ahdistus rintakehän alueelle sinulle tulee? Ruokailun jälkeen? Illalla? - tunne sitä
sitä, että ainut vaiva mikä minulla on, on juuri tuo ahdistus rintakehän alueella. Kuin olisi kymmeniä kiloja painoa rinnan päällä. En siis kärsi tyypillisistä refluksivaivoista (närästys, karvas maku suuhun, ruoan takaisinvirtaus jne.) Tulee väkisinkin jo mieleen, että onko refluksivaivaa ollenkaan...
takaisinvirtausta välttämättä niin
että voisit sanoa onko sitä vai ei. Se saattaa tulla tihkumaisenakin/kaasunakin äänihuulien/keuhkojen puolelle.
Pyydä Ph mittausta (24h pieni letku nenän kautta mahaan ja tietokone rekisteröimiseen), joka paljastaa happojutut ylempänäkin.
Tähystys ei aina välttämättä paljasta refluksia
ylärefluksitapauksissa. Refluksia saattaa olla ylös asti myös niin että kurkun limakalvot näyttävät suht ok (itsellä näin runsaan vuoden). - Pihalla kuin lumiukko
jaazaa kirjoitti:
konstilla, vatsatähystyksellä.
Mulla tauti eteni vuodesta 2001 niin että ensiksi oli perinteistä närästystä, sitten tuli hengenahdistus kuvioihin (painoa juuri rinnan päällä), ja sen jälkeen nämä hankalat kurkkuvaivat eli mulla ylärefluksia, varsinaisen refluksin lisäksi. Sitä se voi olla sinullakin, mutta jos vatsatähystyksessä ei löydy refluksia, sitten vaiva on joku muu.
Onko sinulla hengenahdistusta?
Siis sellaista tunnetta kuten olisi astmaa?
Mulla tuntuisi että noihin ylärefluksivaivoihin ei auta happosalpaajat lainkaan, tämä on omakohtainen kokemus.
Milloin tuo ahdistus rintakehän alueelle sinulle tulee? Ruokailun jälkeen? Illalla?Minulla ei ole varsinaista hengenahdistusta, mutta sellainen tunne, että jos painolastin saisi rinnan päältä pois, niin olisipa helppo olla ja hengittää. Lenkkeilen aika paljon, enkä ole tuntenut, että henkeä ahdistaisi edes lenkillä.
Ahdistava tunne rinnan alueella voi tuntua vaikka heti aamulla. Jos aamulla ahdistaa, ahdistaa todennäköisesti koko päivän. Syönnin jälkeen saattaa myös ahdistus voimistua, mutta tilanne tasoittuu hetken päästä. Yö on oikeastaan ainut aika vuorokaudesta, jolloin ei ahdista... siksipä aamulla en haluakkaan nousta sängystä.
Olen jälleen kerran tilannut ajan lääkärille. Nyt menen "tavalliselle lääkärille" yksityiselle puolelle. Haluan saada toisenkin lääkärin mielipiteen taudinkuvastani. - jaazaa
Minulla ei ole varsinaista hengenahdistusta, mutta sellainen tunne, että jos painolastin saisi rinnan päältä pois, niin olisipa helppo olla ja hengittää. Lenkkeilen aika paljon, enkä ole tuntenut, että henkeä ahdistaisi edes lenkillä.
Ahdistava tunne rinnan alueella voi tuntua vaikka heti aamulla. Jos aamulla ahdistaa, ahdistaa todennäköisesti koko päivän. Syönnin jälkeen saattaa myös ahdistus voimistua, mutta tilanne tasoittuu hetken päästä. Yö on oikeastaan ainut aika vuorokaudesta, jolloin ei ahdista... siksipä aamulla en haluakkaan nousta sängystä.
Olen jälleen kerran tilannut ajan lääkärille. Nyt menen "tavalliselle lääkärille" yksityiselle puolelle. Haluan saada toisenkin lääkärin mielipiteen taudinkuvastani.vaikuttaa mun refluksitautini kulkua, hengenahdistusta oli mullakin mutta ei kun kävin lenkillä. Nyt kun refluksitautini on pahentunut, lenkillä tulee hengenahdistusta ym. kurkkuvaivoja.
Yöllä ei mullakaan mitään vaivoja, ei edelleenkään. - jaazaa
tunne sitä kirjoitti:
takaisinvirtausta välttämättä niin
että voisit sanoa onko sitä vai ei. Se saattaa tulla tihkumaisenakin/kaasunakin äänihuulien/keuhkojen puolelle.
Pyydä Ph mittausta (24h pieni letku nenän kautta mahaan ja tietokone rekisteröimiseen), joka paljastaa happojutut ylempänäkin.
Tähystys ei aina välttämättä paljasta refluksia
ylärefluksitapauksissa. Refluksia saattaa olla ylös asti myös niin että kurkun limakalvot näyttävät suht ok (itsellä näin runsaan vuoden).mun tapauksessani ole paljastanut tähystyksissä tuota ylärefluksia, joka vaivana (jatkuva hengenahdistus, jatkuva kurkkuoireilu) on paljon pahempi kuin "alarefluksi".
Ylärefluksissa ei mulla ainakaan auta lääkkeet, ei elämäntapaohjeet ei tiettyjen ruokien välttäminen.
Tiettävästi stressi/ahdistus pahentaa ylärefluksia. - sullahan
jaazaa kirjoitti:
mun tapauksessani ole paljastanut tähystyksissä tuota ylärefluksia, joka vaivana (jatkuva hengenahdistus, jatkuva kurkkuoireilu) on paljon pahempi kuin "alarefluksi".
Ylärefluksissa ei mulla ainakaan auta lääkkeet, ei elämäntapaohjeet ei tiettyjen ruokien välttäminen.
Tiettävästi stressi/ahdistus pahentaa ylärefluksia.on selvät ylärefluksioireet
joten siinä mielessä ei haittaa
vaikka tähystyksessä ei näykkään??
onha sulla kurkussa limakalvomuutoksia?
Pepsiin ja sappi pyrkii edelleen
sinne kurkkuun - vaikka suurin osa
haposta pois, ainekset aiheuttaa
ärrrsytystä ... näin ainaki miun lekuri
kertoili. Olisi oireet pahemmat ilman lääkitystä eli nuo lääkkeet helpottaa sitä, ei poista.
*Lekurin mukaan normaalit stressinhallinta keinot käyttöön
eli huolehditaan itsestämme fyysisesti ja henkisesti (vähemmän tai enemmän)kiireisenkin elämän keskellä. ne on ollu käytössä jo muistakin syistä ( taudeista) jo vuosia.
Maailmanparantamis-ilta ystävien kanssa (tietnekin ilman alkoholia, tupakkaa ja rasvasta naposteltavaa) tekee terää (eihän se tautii tietenkä mihinkä poista, rentouttavaa toimintaa lähinnä)- kunhan vaan muistaa ettei tällöinkä sorru huonoon ruokaan ja ettei mene napostelun jälkeen pitkäkseen liian aikaisin.
Mukava valittaa kamuille ja kuunnella päikseen sit niien juttuja. - jaazaa
sullahan kirjoitti:
on selvät ylärefluksioireet
joten siinä mielessä ei haittaa
vaikka tähystyksessä ei näykkään??
onha sulla kurkussa limakalvomuutoksia?
Pepsiin ja sappi pyrkii edelleen
sinne kurkkuun - vaikka suurin osa
haposta pois, ainekset aiheuttaa
ärrrsytystä ... näin ainaki miun lekuri
kertoili. Olisi oireet pahemmat ilman lääkitystä eli nuo lääkkeet helpottaa sitä, ei poista.
*Lekurin mukaan normaalit stressinhallinta keinot käyttöön
eli huolehditaan itsestämme fyysisesti ja henkisesti (vähemmän tai enemmän)kiireisenkin elämän keskellä. ne on ollu käytössä jo muistakin syistä ( taudeista) jo vuosia.
Maailmanparantamis-ilta ystävien kanssa (tietnekin ilman alkoholia, tupakkaa ja rasvasta naposteltavaa) tekee terää (eihän se tautii tietenkä mihinkä poista, rentouttavaa toimintaa lähinnä)- kunhan vaan muistaa ettei tällöinkä sorru huonoon ruokaan ja ettei mene napostelun jälkeen pitkäkseen liian aikaisin.
Mukava valittaa kamuille ja kuunnella päikseen sit niien juttuja.punainen mutta kurkkulääkärin mukaan ei mitenkään suuresti punainen. Kurkkulääkäri diagnisoi ylärefluksin jota silti itse olen epäillyt pitkään, ja ahdistuslääkkeillä vaiva olisi todennäköisesti oireeton, koska selkeästi vie vaivaa pois, samoin, mihin viittasit, keskustelukerho.
Minulla kurkku vähä väliä kipeä mutta ei puhuessa. Samoin, palan tunnetta kurkussa mutta se menee ohi tuolla ahdistuslääkkeellä. Taustalla on refluksitaudin lisäksi myös paniikkihäiriötauti, joka siis selkeästi pahentaa refluksitautia.
Siis ylärefluksin olen tiennyt jo pitkään vaikka siitä ei tähystyksissä ole mitään puhuttukaan. Ylärefluksia olen sairastanut ainakin vuodesta 2001 asti, ihme ettei kurkku ollut tuon punaisempi. Limakalvomuutoksista hyvin kurkkuni tarkastanut kurkkulääkäri ei kertonut mitään, sanoi vaan että kurkku on punainen, mutta ei ollut hänen mukaansa mitenkään suuresti punainen. Suositteli leikkausta, koska happosalpaajalääkitys (Somac) ei pidä oireita kurissa.
Torstaina "palaveri" vatsakirurgin kanssa, keskustellaan mahdollisesta leikkauksesta, ainakin jonoon voisin pyrkiä, voi sitten vielä miettiä, jos jono on pitkä, uskallanko mennä leikkaukseen, jänishousu kun olen... - sulla sit
jaazaa kirjoitti:
punainen mutta kurkkulääkärin mukaan ei mitenkään suuresti punainen. Kurkkulääkäri diagnisoi ylärefluksin jota silti itse olen epäillyt pitkään, ja ahdistuslääkkeillä vaiva olisi todennäköisesti oireeton, koska selkeästi vie vaivaa pois, samoin, mihin viittasit, keskustelukerho.
Minulla kurkku vähä väliä kipeä mutta ei puhuessa. Samoin, palan tunnetta kurkussa mutta se menee ohi tuolla ahdistuslääkkeellä. Taustalla on refluksitaudin lisäksi myös paniikkihäiriötauti, joka siis selkeästi pahentaa refluksitautia.
Siis ylärefluksin olen tiennyt jo pitkään vaikka siitä ei tähystyksissä ole mitään puhuttukaan. Ylärefluksia olen sairastanut ainakin vuodesta 2001 asti, ihme ettei kurkku ollut tuon punaisempi. Limakalvomuutoksista hyvin kurkkuni tarkastanut kurkkulääkäri ei kertonut mitään, sanoi vaan että kurkku on punainen, mutta ei ollut hänen mukaansa mitenkään suuresti punainen. Suositteli leikkausta, koska happosalpaajalääkitys (Somac) ei pidä oireita kurissa.
Torstaina "palaveri" vatsakirurgin kanssa, keskustellaan mahdollisesta leikkauksesta, ainakin jonoon voisin pyrkiä, voi sitten vielä miettiä, jos jono on pitkä, uskallanko mennä leikkaukseen, jänishousu kun olen...leikkauksenjälkeen ne paniikkihöiriön
kurkkuoireet? - jaazaa
sulla sit kirjoitti:
leikkauksenjälkeen ne paniikkihöiriön
kurkkuoireet?sillä kurkkuoireet poistuvat onnistuneella leikkauksella, tosin kaikilla ei ylärefluksioireet poistu leikkauksellakaan, pitää tsekata asia torstaina vatsakirurgin vastaanotolla.
Näillä leveysasteilla ei ylärefluksista kärsivistä ole leikattu kuin yksi ainoa, eli minä olisin sitten se toinen täälläpäin Suomea.
Varsinainen kurkkukipuhan ei johdu paniikkihäiriöistä vaan ylärefluksista.
- nut elämässäsi?
Kertoisitko meille, mitä/miten olet elämääsi muuttanut refluksidiagnoosin jälkeen?
Ruoat, sänky ym.?- Pihalla kuin lumiukko
Sen verran olen muutoksia tehnyt, että kahvia juon vähemmän kuin aikaisemmin. Suklaansyöntiä olen vähentänyt. Sitrushedelmiä en syö. Kurkku ja tomaatti ovat aina kuuluneet ruokavaliooni, mutta nyt en ole uskaltanut ottaa niitäkään.
Yritän syödä myös rauhallisemmin kuin aikaisemmin.
Sängyn päätyä en ole nostanut, koska meillä iso parisänky ja aviomies ei suostu päädyn nostamiseen (pitää kait muuttaa omaan sänkuyyn ;.D)
Siinäpä ne muutokset tällä hetkellä ovat.
- Pihalla kuin lumiukko
Mitä muita happosalpaajalääkkeitä on kuin Somac? Onko Nexium tälläinen myös? Miten eroavat toisistaan?
- jaazaa
käyttänyt pitempään Somacia, mutta nyt lääkärin kehoituksesta Nexium käytössä.
Nexiumia pidetään tehokkaampana mutta jollekin sopii Nexium paremmin ja päin vastoin.
Eroavat ainakin siten että Nexiumin voi ottaa aamuaterian kanssa, sensijaan Somac (40Mg) suositellaan ottamaan tunti ennen aamuateriaa. En tiedä eroavatko juuri muuten lainkaan.
Nexiumin tiedetään "ehkä" olevan ylärefluksin hoidossa tehokaampi kuin Somac mutta kaikki on ÿksilökohtaista.
Yksi konsti voisi olla myös 20Mg aamulla ja 20Mg illalla. - Pihalla kuin lumiukko
jaazaa kirjoitti:
Nexiumia pidetään tehokkaampana mutta jollekin sopii Nexium paremmin ja päin vastoin.
Eroavat ainakin siten että Nexiumin voi ottaa aamuaterian kanssa, sensijaan Somac (40Mg) suositellaan ottamaan tunti ennen aamuateriaa. En tiedä eroavatko juuri muuten lainkaan.
Nexiumin tiedetään "ehkä" olevan ylärefluksin hoidossa tehokaampi kuin Somac mutta kaikki on ÿksilökohtaista.
Yksi konsti voisi olla myös 20Mg aamulla ja 20Mg illalla.kummatkaan lääkkeet eivät auta? Onkohan vielä muita lääkeitä, joita voi kokeilla?
Huomaan meneväni asioiden edelle, mutta haluaisin todellakin tietää mitä mahdollisesti on edessäpäin.
Kiitti sinulle kun olet vastaillut mieltäni vaivaaviin asioihin... helpottaa tietää, ettei ole yksin näiden asioiden kanssa.... - jaazaa
kummatkaan lääkkeet eivät auta? Onkohan vielä muita lääkeitä, joita voi kokeilla?
Huomaan meneväni asioiden edelle, mutta haluaisin todellakin tietää mitä mahdollisesti on edessäpäin.
Kiitti sinulle kun olet vastaillut mieltäni vaivaaviin asioihin... helpottaa tietää, ettei ole yksin näiden asioiden kanssa....että tätä piinaavaa vaivaa on muillakin vaikka ei tätä kyllä soisi kenellekään!
Lansoprazol ja Zolt (saattavat sisältää samoja aineita) ovat myös happosalpaajia. Apteekista myös saa reseptilääkkeiden rinnalle vahvistavia lääkkeitä, näin minulle kertoi lääkäri mutta niihin en ole kajonnut ja niitä ei pidä omin päin valita, pitää kysyä vähintään farmaseutilta.
Niin, mitä lääkkeitä sä olet kokeillut?
Välttämättä ei mikään lääke auta, paitsi jos olet saanut tämän taudin vasta hiljattain, niin uskoisin että joku lääke auttaa, auttoi minullakin alussa, Nexium tai Somac, ja vielä toivon että voisin välttää leikkauksen jollakin lääkkeellä mutta näin todennäköisesti minun kohdallani ei tule tapahtumaan.
Ja stressi/panikointi on tämän refluksitaudin pahin aiheuttaja, sanon sen vielä kerran vaikka moni on sitä vähätellyt.
Myös ruisleipää kannattaa välttää tai jos käyttää niin ainakin vähentää. - Pihalla kuin lumiukko
jaazaa kirjoitti:
että tätä piinaavaa vaivaa on muillakin vaikka ei tätä kyllä soisi kenellekään!
Lansoprazol ja Zolt (saattavat sisältää samoja aineita) ovat myös happosalpaajia. Apteekista myös saa reseptilääkkeiden rinnalle vahvistavia lääkkeitä, näin minulle kertoi lääkäri mutta niihin en ole kajonnut ja niitä ei pidä omin päin valita, pitää kysyä vähintään farmaseutilta.
Välttämättä ei mikään lääke auta, paitsi jos olet saanut tämän taudin vasta hiljattain, niin uskoisin että joku lääke auttaa, auttoi minullakin alussa, Nexium tai Somac, ja vielä toivon että voisin välttää leikkauksen jollakin lääkkeellä mutta näin todennäköisesti minun kohdallani ei tule tapahtumaan.
Ja stressi/panikointi on tämän refluksitaudin pahin aiheuttaja, sanon sen vielä kerran vaikka moni on sitä vähätellyt.
Myös ruisleipää kannattaa välttää tai jos käyttää niin ainakin vähentää.ovat toistaiseksi olleet Omeprazol ja Nexium.
Omeprazolia käytin (vaivaiset) kolme viikkoa...ensin tuntui, että auttavat, mutta ahdistava olo tuli takaisin. Olisikohan minun pitänyt vain sinnikkäästi jatkaa?
Vaihdoin sitten lääkeeni Nexiumiin ja sitä olen nyt ottanut viisi tablettia. Ahdistaa vieläkin, ei juuri hetkiä, että ei sitä tekisi...
Onneksi torstaina aika lääkäriin, niin voin valittaa taas :-D
Totta puhuit siitä, että stressi ja panikointi pahentaa oloa. Kun näitä joitakin kirjoituksia lukee, niin saattaa iskeä se paniikki, kun monet kertovat, että tilanne pahenee ajan kanssa (sinäkin olet niin kirjoittanut..) Täytyy kuitenkin muistaa, että jokainen on yksilö ja kaikille ei käy samoin. Täytyy vahvasti uskoa, että oikea ja sopiva lääke tai hoito löytyy!! Kärsivällisyyttä tämä vaiva kyllä opettaa (joku toinenkin kirjoittaja näin kertoi)
Meinaatko että ruisleipäkin mustalle listalle? Elämäntapamuutos taitaa olla edessäpäin..... ;-D - otettava aina
jaazaa kirjoitti:
Yksi konsti voisi olla myös 20Mg aamulla ja 20Mg illalla.tuntia enneen ateriaa - muuten se ei
ehdi imeytyä!! - sinä alkuperäinen kirjoittaja
jaazaa kirjoitti:
että tätä piinaavaa vaivaa on muillakin vaikka ei tätä kyllä soisi kenellekään!
Myös ruisleipää kannattaa välttää tai jos käyttää niin ainakin vähentää.tunnet stressiä?
Jätäkö aterioita väliin ja syöt nopeasti
kiireen takia? - puhkesi eikä
sinä alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
tunnet stressiä?
kiireen takia?lähekään pois nopeasti? Kannattaa eritellä mistä/minkälainen "stressitila" sulla on ja miettiä sitten sen pohjalta ratkaisuja.
Se "ahdistus" mikä palstoilta joillekin tulee, kompensoituu monilla
sillä vertaistuella mikä täältä löytyy.
Ja ainahan voi ajatella positiivisesti - onneksi minulla ei ole noita pahempia oireita.
Toisaalta palstalla usein vierailu saattaa tuoda joillakin taudin vielä enemmän mieleen ... - muuten ei auta
otettava aina kirjoitti:
tuntia enneen ateriaa - muuten se ei
ehdi imeytyä!!saman,kun otan tuntia ennen ateriaa,auttaa selvästi.
Miksi apteekissa sanottiin että ei ole väliä milloin ottaa ja miksi lääkäri ei kerro? - nexiumin
muuten ei auta kirjoitti:
saman,kun otan tuntia ennen ateriaa,auttaa selvästi.
Miksi apteekissa sanottiin että ei ole väliä milloin ottaa ja miksi lääkäri ei kerro?jenkkisivuilta - Suomessa en ole kuullut
mitään. En tiedä minkä takia suonekielisessä
ohjeessa ei lue mitään aiheesta...
Kyllähän se alkaa vaikuttaa n. tunnin päästä
(oli ruokaa tai ei) mutta siihen mennessä mahassa on jo happoa ruoan vuoksi ja kestää aikansa ennenkuin tämä happo häipyy kokonaan pois. - Pihalla kuin lumiukko
puhkesi eikä kirjoitti:
lähekään pois nopeasti? Kannattaa eritellä mistä/minkälainen "stressitila" sulla on ja miettiä sitten sen pohjalta ratkaisuja.
Se "ahdistus" mikä palstoilta joillekin tulee, kompensoituu monilla
sillä vertaistuella mikä täältä löytyy.
Ja ainahan voi ajatella positiivisesti - onneksi minulla ei ole noita pahempia oireita.
Toisaalta palstalla usein vierailu saattaa tuoda joillakin taudin vielä enemmän mieleen ...on alkanut jo Huhtikuussa. Kärsin niska ja -hartiavaivoista ja ne oireilevat huimauksena ja epävarmana olona. Olen etsinyt kuumeisesti apua tähän vaivaan. Lääkärillä hyppäsin varmaan kymmeniä kertoja, ennen kuin taudinkuva selvisi. Monia kokeita otettiin ensin ja näin saatiin suljetuksi pois "vakavat" sairaudet. Hierojalla käyn, mutta se auttaa vain hetken. Apua olen onneksi saanut kiropraktikolta, mutta matkaa hänen luokseen on 130 km, joten pakko pärjätä myös ilman hänen apuaan.
Ongelmia on tuottanut myös verenpaine tai oikeastaan verenpainelääke, joka mielestäni määrättiin minulle vähän turhan hepposin perustein. Verenpaine eka mittauksella 124/92 ja heti lääkeresepti käteen! Kävi sitten niin, että verenpainelääke pahensi oloa ja lääkkeen vaihtaminenkaan ei auttanut. Kun lopulta toisen lääkärin kehoituksesta lopetin lääkeen ottamisen, alkoi elämä taas maistua.
No... nyt on sitten vuorossa tämä refluksivaiva ja siihen ei apua ainakaan toistaiseksi ole löytynyt. Stressiä siis on ollut aikaisemmin ja stressi sen kun vain jatkuu... Ja oloa ei helpota sekään, että ystäväni epäilevät, että pääni on sekaisin, ei minua siis oikeasti mikään vaivaa...pää vain heittää kuperkeikkaa ja luulee kaikenlaista. Kivoja ystäviä vai mitä? Ja työnantajani sanoi, että oireesi ovat sydänperäisiä ja työkaveri kehottaa lopettamaan lääkeiden ottamisen...pahentavat vain oloa....
Se ahdistus mitä tunne koko ajan on todellista, eikä se vertaistuella helpotu. Tottakai se, että on muitakin jotka kamppailevat saman asian kanssa, helpottaa oloa henkisesti, mutta fyysisesti siitä apua ei ole! - nyt sinulle
on alkanut jo Huhtikuussa. Kärsin niska ja -hartiavaivoista ja ne oireilevat huimauksena ja epävarmana olona. Olen etsinyt kuumeisesti apua tähän vaivaan. Lääkärillä hyppäsin varmaan kymmeniä kertoja, ennen kuin taudinkuva selvisi. Monia kokeita otettiin ensin ja näin saatiin suljetuksi pois "vakavat" sairaudet. Hierojalla käyn, mutta se auttaa vain hetken. Apua olen onneksi saanut kiropraktikolta, mutta matkaa hänen luokseen on 130 km, joten pakko pärjätä myös ilman hänen apuaan.
Ongelmia on tuottanut myös verenpaine tai oikeastaan verenpainelääke, joka mielestäni määrättiin minulle vähän turhan hepposin perustein. Verenpaine eka mittauksella 124/92 ja heti lääkeresepti käteen! Kävi sitten niin, että verenpainelääke pahensi oloa ja lääkkeen vaihtaminenkaan ei auttanut. Kun lopulta toisen lääkärin kehoituksesta lopetin lääkeen ottamisen, alkoi elämä taas maistua.
No... nyt on sitten vuorossa tämä refluksivaiva ja siihen ei apua ainakaan toistaiseksi ole löytynyt. Stressiä siis on ollut aikaisemmin ja stressi sen kun vain jatkuu... Ja oloa ei helpota sekään, että ystäväni epäilevät, että pääni on sekaisin, ei minua siis oikeasti mikään vaivaa...pää vain heittää kuperkeikkaa ja luulee kaikenlaista. Kivoja ystäviä vai mitä? Ja työnantajani sanoi, että oireesi ovat sydänperäisiä ja työkaveri kehottaa lopettamaan lääkeiden ottamisen...pahentavat vain oloa....
Se ahdistus mitä tunne koko ajan on todellista, eikä se vertaistuella helpotu. Tottakai se, että on muitakin jotka kamppailevat saman asian kanssa, helpottaa oloa henkisesti, mutta fyysisesti siitä apua ei ole!on noita vaivoja sattunut!
Ja vielä näin pienen ajan sisään.
Vaikka sulla olisi hyvin määritellytkin
taudit (jotka oikenisi pillereillä lyhyessä ajassa), aiheuttaahan monen taudin/vaivan "puhkeaminen" tai läpikäyminen
samaansyssyyn jo mieliharmia, vi... jne.
Saatiinko sun huimausvaivalle mitään "virallisempaa" nimeä?
Älä kuuntele niitä kavereita tässä asiassa :-) -
ei ne kaikkia tiedä!!
Kuinka paljon sun normaali elämänrytmi
on muuttunut (tai siis minkälainen se ylipäätänsä on)? Pystytkö nukkumaan ja syömään suht ok?
Itse voisin em tilanteessa syödä äkkiä
mielihyvään melkoisesti refluksille huonoa ruokaa
(viini, juustot, suklaa, kunnon aurajuustokermaperunat ym) - ja siihen aikaan ja
niin paljon kuin tykkään. Se kyllä tuntuisi sitten kunnolla refluksioireinakin. Pystytkö mitenkään jokapäiväisesti/viikkoisesti tekeen noita tavallisempia stressinestojuttja? Tai
teetkö jo jotain? Jääkö sulle aikaa itselle vai
meneekö aika töihin tai perhettä huoltaessa? - nyt sinulle
on alkanut jo Huhtikuussa. Kärsin niska ja -hartiavaivoista ja ne oireilevat huimauksena ja epävarmana olona. Olen etsinyt kuumeisesti apua tähän vaivaan. Lääkärillä hyppäsin varmaan kymmeniä kertoja, ennen kuin taudinkuva selvisi. Monia kokeita otettiin ensin ja näin saatiin suljetuksi pois "vakavat" sairaudet. Hierojalla käyn, mutta se auttaa vain hetken. Apua olen onneksi saanut kiropraktikolta, mutta matkaa hänen luokseen on 130 km, joten pakko pärjätä myös ilman hänen apuaan.
Se ahdistus mitä tunne koko ajan on todellista, eikä se vertaistuella helpotu. Tottakai se, että on muitakin jotka kamppailevat saman asian kanssa, helpottaa oloa henkisesti, mutta fyysisesti siitä apua ei ole!on noita vaivoja sattunut!
taudit (jotka oikenisi pillereillä lyhyessä ajassa), aiheuttaahan monen taudin/vaivan "puhkeaminen" tai läpikäyminen
ei ne kaikkia tiedä!!
on muuttunut (tai siis minkälainen se ylipäätänsä on)? Pystytkö nukkumaan ja syömään suht ok?
(viini, juustot, suklaa, kunnon aurajuustokermaperunat ym) - ja siihen aikaan ja
niin paljon kuin tykkään. Se kyllä tuntuisi sitten kunnolla refluksioireinakin. Pystytkö mitenkään jokapäiväisesti/viikkoisesti tekeen noita tavallisempia stressinestojuttja? Tai
meneekö aika töihin tai perhettä huoltaessa? - Pihalla kuin lumiukko
nyt sinulle kirjoitti:
on noita vaivoja sattunut!
ei ne kaikkia tiedä!!
meneekö aika töihin tai perhettä huoltaessa?Huimauksen syy, useamman lääkärin mukaan, on niska-hartiaseudun kireys. Mitään viiteitä vakavampaan ei ole tullut esiin. Itsekkin tätä diagnoosia arvelin. Onneksi ei sen vakavammasta ole kysymys, mutta kiusallinen vaiva se on kun oikein pahaksi ärtyy. Töissä olokin on silloin aika tukkoista. Onneksi itse voi tehdä asialle jotain, tässä tapauksessa venyttely, sauvakävely, hieronta ja niska-hartiaseurdun jumppa.
Elämänrytmi on aikalailla samanlainen peruspiirteiltään kuin aikaisemminkin. Töissä käyn ja illat menee kotitöiden ja lasten parissa. Tietysti tämä refluksivaiva hankaloittaa elämää ja olen huomannut, että jätän monet työt tekemättä sen takia kun rinnasta ahdistaa. Ylipäätään kaikki ylimääräinen tekeminen saa vatsan heittämään kuperkeikkaa.
Senkin olen huomannut, että yhteydenpito kavereihin alkaa osoittamaan hiipumisen merkkejä. Minä, joka aina ennen olin iloinen, pirteä, puhelias, menevä ja sanavalmis, olen nyt aika syrjäänvetäytyvä. Töissä olen kyllä niin kuin ennenkin ja kun kavereita näen, ei minusta juuri eroa huomaa.... mutta.... kaikki nämä vaivat mitä tänä vuonna on eteen tullut alkavat imeä voimia ja sen kyllä itse tuntee. Kun ei tunne olevansa parhaassa terässä ja lääkitys ei ole kohdallaan, haluaa vain olla omissa oloissa ja odottaa sitä päivää, jolloin olo on taas normaali. Minä nimittäin olen sellainen, että jos olo on sairas, niin olo todellakin on sellainen ja silloin en ole sosiaalinen ihminen. Ei varmaankaan ole hyväksi vetäytyä liiaksi omaan kuoreensa nyt, mutta ainakin nyt on sellaiset fiilikset. Onneksi on parempiakin päiviä....
Nukkumaan pystyn ihan normaalista ja silloin itseasiassa olo on normaali, ei siis ahdista. Ruokapuoli on aika lailla entinen. Jonkin verran olen karsinut refluksia pahentavia ruoka-aineita(täällä joku niistä kertoi), mutta en tiedä aiheuttavatko ne minulle oireita. Pitää ottaa selvää pikkuhiljaa kuinka asian laita on.
Rentoutuminen olisi varmaan tärkeää minulle. Illalla muutamia kertoja viikossa kuuntelen rentoutumiskasettia mp:llä. Siitä varmaan on apua, sillä nukahdan melkein heti :-D. Yritän myös käydä lenkillä suht`koht säännöllisesti. Olo on hyvä lenkin jälkeen, ainakin henkinen olo. Vajaan kahden viikon päästä menen lomalle Roomaan. Odotan kovasti tätä lomaa, jonka saan viettää kahdestaan mieheni kanssa. Kun näkee ja kokee jotakin uutta, se varmaan saa ajatuksen pois refluksista (edellyttäen tietysti, että lääkkeet tuovat helpotusta myös).
Niin kuin aikaisemminkin olen sanonut, kärsivällisyyttä tämä vaiva ainakin opettaa. Jos ja kun tästä selvitään, niin elämä tuntuukin aika helpolta ja mukavalta. Turhista ei silloin narista! - jaazaa
sinä alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
tunnet stressiä?
kiireen takia?sellaista stressiä. Itse en kuvaile tuollaista tuntemusta, ainakaan itselläni, stressiksi.
"Stressi" minulla on se kun paniikkia, pelko- ja jännitystiloja. - jaazaa
otettava aina kirjoitti:
tuntia enneen ateriaa - muuten se ei
ehdi imeytyä!!Somacistakin eli tunti ennen aamupalaa, mutta ei auttanut viime aikoina enään mulla.
Nexiumin olen ottanut niin että aamupalan ja ekan vessareissun jälkeen, olen ottanut nyt Nexiumin, vaikea vielä sanoa kun muutaman tabletin olen vasta ottanut, auttaako mutta tuntuisi auttavan kuitenkin paremmin kuin Somac. - jaazaa
Se ahdistus mitä tunne koko ajan on todellista, eikä se vertaistuella helpotu. Tottakai se, että on muitakin jotka kamppailevat saman asian kanssa, helpottaa oloa henkisesti, mutta fyysisesti siitä apua ei ole!ei kuulu kategoriaan "stressi" vaan kategoriaan "ahdistus".
Ahdistus on ainakin 20-kertaa pahempaa kuin perinteinen stressi, minkä täällä useammat käsittävät kiireenä.
Ahdistus on yhtä kuin voimakkaat jännitys- ja pelkotilat.
Kun ahdistus on saatu kuriin, refluksivaivat vähenevät aivan radikaalilla tavalla, mutta minä en usko että ahdistus ei voi häipyä muulla konstilla kuin täsmähoidolla. - jaazaa
muuten ei auta kirjoitti:
saman,kun otan tuntia ennen ateriaa,auttaa selvästi.
Miksi apteekissa sanottiin että ei ole väliä milloin ottaa ja miksi lääkäri ei kerro?eivät tiedä näistä asioista yhtikäs mitään, pitäisi jo olla sellaisia erikoislääkäreitä jotka ovat refluksilääkäreitä. Jopa vatsakirurgit on aivan kädettömiä tämän oikuttelevan vaivan kanssa.
- jaazaa
ovat toistaiseksi olleet Omeprazol ja Nexium.
Omeprazolia käytin (vaivaiset) kolme viikkoa...ensin tuntui, että auttavat, mutta ahdistava olo tuli takaisin. Olisikohan minun pitänyt vain sinnikkäästi jatkaa?
Vaihdoin sitten lääkeeni Nexiumiin ja sitä olen nyt ottanut viisi tablettia. Ahdistaa vieläkin, ei juuri hetkiä, että ei sitä tekisi...
Onneksi torstaina aika lääkäriin, niin voin valittaa taas :-D
Totta puhuit siitä, että stressi ja panikointi pahentaa oloa. Kun näitä joitakin kirjoituksia lukee, niin saattaa iskeä se paniikki, kun monet kertovat, että tilanne pahenee ajan kanssa (sinäkin olet niin kirjoittanut..) Täytyy kuitenkin muistaa, että jokainen on yksilö ja kaikille ei käy samoin. Täytyy vahvasti uskoa, että oikea ja sopiva lääke tai hoito löytyy!! Kärsivällisyyttä tämä vaiva kyllä opettaa (joku toinenkin kirjoittaja näin kertoi)
Meinaatko että ruisleipäkin mustalle listalle? Elämäntapamuutos taitaa olla edessäpäin..... ;-Dvalitettavasti krooninen, useammalla se pahenee iän myötä, ei toki kaikilla. 40-50 vuotiailla se voi olla pahempi kuin muissa ikäryhmissä, vähän riippuen siitä minkälainen tauti on. Esimerkiksi ylärefluksivaiva on tosi piinaava ja vaikeasti hoidettava.
Jos vaiva pahenee, se pahenee 40-50 ikävuoden aikana.
Ja edelleenkin peräänkuulutan ahdistuksen ja "pannarin" vaikutusta, nämä kun saisi hoidettua, refluksitauti olisi helpompi hoitaa, jos on pelkkää refluksitautia, tauti ei välttämättä pahene, ja kuten kirjoitit, on tapauskohtaista, täysin.
Tarkoitus ei ole lisätä paniikkia, mutta refluksitautisia tunteneena aika monella se on pahentunut, tosin tarkkaa tietoa ei ole minkälainen lääkitys on ja minkälaiset elämäntavat ja ruokavalio on.
Tumma leipä aiheuttaa minulla vaivoja.
Mutta jos vatsatähystystä ei ole sinulla tehty (muistinko oikein?), niin täysin varmaa diagnoosia refluksitaudista ei voida sinun kohdalla edes tehdä, varsinkaan jos lääkkeet ei auta. Nexium lienee happosalpaajista kuitenkin tehokkain. - kokemusta on
jaazaa kirjoitti:
eivät tiedä näistä asioista yhtikäs mitään, pitäisi jo olla sellaisia erikoislääkäreitä jotka ovat refluksilääkäreitä. Jopa vatsakirurgit on aivan kädettömiä tämän oikuttelevan vaivan kanssa.
Minustakin on kummallista, ettei tähän
tautiin löydy kunnon asiantuntemusta.
Yleislääkärien tiedot on mitä on, ja sen
jälkeen seuraava osoite on kirurgi.
Tiettäkö kukaan onko Suomessa olemassa
kunnollisia vatsalääkäreitä, siis muita
kuin kirurgeja? Yksityisillä lääkäriasemillakin
useimmat ovat kirurgeja. Eikä muutenkaan
huvittais lähteä maksamaan yksityslääkärin
maksuja, ellei ennakolta tiedä, että tyyppi
tosiaan tietää tästä taudista kunnolla. - jaazaa
kokemusta on kirjoitti:
tosiaan tietää tästä taudista kunnolla.Mun osaltani se on mennyt näin että ensiksi oli työterveyslääkäri (maksuton), sitten sisätautilääkäri (maksullinen) ja vatsakirurgi (maksullinen).
Keneltäkään en ole saanut mitään apua, en koskaan. No, kurkkulääkärissä olin viime viikolla, hän sentään totesi että ylärefluksia on. Ja vatsatähystyksessä vuosi sitten (sinnekään ei yksikään lääkäri ei suostunut tekemään tähystystä kun oli kertaalleen jo tähystetty vuonna 2001 ja ei puhuttu mitään refluksista...)
Tauti on hankala mutta lääkärit ovat täysin kädettömiä, luulisi nyt joku lääkäri olevan joka hiukan enemmän viitsisi perehtyä koko asiaan. Vatsakirurgeillakin luulisi olevan gastro-puolen lääkäreinä enemmän tietoa, mutta ei, he kun vaan toitottavat tätä samaa; "Mä olen vaan kirurgi..."
Eivät osaa edes refluksileikkauksista sanoa yhtikäs mitään!!!!
Mä luulen että nuo yksityispuolen lääkärit eivät tiedä juuri mitään refluksitaudista, ainoan minkä antavat on se esite refluksitaudista mutta sen saa netistäkin.
Ja mitään tietoa niinikään lääkäreiltä ei saa että jos refluksitauti on todettu, minkälainen seuranta on, milloin leikkaukseen, mitä lääkkeitä pitäisi käyttää jne. jne.
Itse joutuu selvittämään koko sairauden ja tekemään omia diagnooseja koska lääkärikunta on tosiaan niin kädettömiä tämän hankalan sairauden kanssa. Osataan astmaa ja allergiaakin hoitaa, samoin sydänongelmista kärsiviä ym., mutta tämän refluksitaudin annetaan vaan olla.
Eli mäen en ainakaan tiedä yhtä ainoata kunnollista vatsalääkäriä, tosin en asustele alueella missä olisi mm. yliopistollisia sairaaloita, joten olisikohan sitten siellä enemmän tietoa ja taitoa, mutta tuskinpa!
On tämä aika turhauttavaa! - kuitenkin /Laryngo
Huimauksen syy, useamman lääkärin mukaan, on niska-hartiaseudun kireys. Mitään viiteitä vakavampaan ei ole tullut esiin. Itsekkin tätä diagnoosia arvelin. Onneksi ei sen vakavammasta ole kysymys, mutta kiusallinen vaiva se on kun oikein pahaksi ärtyy. Töissä olokin on silloin aika tukkoista. Onneksi itse voi tehdä asialle jotain, tässä tapauksessa venyttely, sauvakävely, hieronta ja niska-hartiaseurdun jumppa.
Elämänrytmi on aikalailla samanlainen peruspiirteiltään kuin aikaisemminkin. Töissä käyn ja illat menee kotitöiden ja lasten parissa. Tietysti tämä refluksivaiva hankaloittaa elämää ja olen huomannut, että jätän monet työt tekemättä sen takia kun rinnasta ahdistaa. Ylipäätään kaikki ylimääräinen tekeminen saa vatsan heittämään kuperkeikkaa.
Senkin olen huomannut, että yhteydenpito kavereihin alkaa osoittamaan hiipumisen merkkejä. Minä, joka aina ennen olin iloinen, pirteä, puhelias, menevä ja sanavalmis, olen nyt aika syrjäänvetäytyvä. Töissä olen kyllä niin kuin ennenkin ja kun kavereita näen, ei minusta juuri eroa huomaa.... mutta.... kaikki nämä vaivat mitä tänä vuonna on eteen tullut alkavat imeä voimia ja sen kyllä itse tuntee. Kun ei tunne olevansa parhaassa terässä ja lääkitys ei ole kohdallaan, haluaa vain olla omissa oloissa ja odottaa sitä päivää, jolloin olo on taas normaali. Minä nimittäin olen sellainen, että jos olo on sairas, niin olo todellakin on sellainen ja silloin en ole sosiaalinen ihminen. Ei varmaankaan ole hyväksi vetäytyä liiaksi omaan kuoreensa nyt, mutta ainakin nyt on sellaiset fiilikset. Onneksi on parempiakin päiviä....
Nukkumaan pystyn ihan normaalista ja silloin itseasiassa olo on normaali, ei siis ahdista. Ruokapuoli on aika lailla entinen. Jonkin verran olen karsinut refluksia pahentavia ruoka-aineita(täällä joku niistä kertoi), mutta en tiedä aiheuttavatko ne minulle oireita. Pitää ottaa selvää pikkuhiljaa kuinka asian laita on.
Rentoutuminen olisi varmaan tärkeää minulle. Illalla muutamia kertoja viikossa kuuntelen rentoutumiskasettia mp:llä. Siitä varmaan on apua, sillä nukahdan melkein heti :-D. Yritän myös käydä lenkillä suht`koht säännöllisesti. Olo on hyvä lenkin jälkeen, ainakin henkinen olo. Vajaan kahden viikon päästä menen lomalle Roomaan. Odotan kovasti tätä lomaa, jonka saan viettää kahdestaan mieheni kanssa. Kun näkee ja kokee jotakin uutta, se varmaan saa ajatuksen pois refluksista (edellyttäen tietysti, että lääkkeet tuovat helpotusta myös).
Niin kuin aikaisemminkin olen sanonut, kärsivällisyyttä tämä vaiva ainakin opettaa. Jos ja kun tästä selvitään, niin elämä tuntuukin aika helpolta ja mukavalta. Turhista ei silloin narista!että taistelet tautia/vaivoja vastaan -
älä luovuta - tunnelin päässä on
valoa!! Työt saa odottaa - nyt on tärkeintä
keskittyä itseesi!
Itse muistan alkuvaiheesta
saman "erakoitumisen" alun (olen myös sosiaalinen ja puhelias) - silloin en edes ollut löytänyt tätä palstaa :-( Pakotin itseni menemään rientoihin mukaan - en tosin puhunut koska
kurkku oli niin tulehtuntu ja säästin kaiken mahdollisen äänen töihini (äänityöläinen).
Ja joskus olin vain tunnin mutta lähdin kuitenkin!
Joskus säästin särkylääkeosuuden näitä
tapahtumia/tapaamisia varten, jotta jaksoin olla jotenkin. Oli mukavaa, kun porukasta yhdellä oli
akuuttia kipuilua selän kanssa, joten pääsimme
puhumaan kivun maailmasta eri kantilta.
Stressin poistamiseksi harrastan kanssa itse liikuntaa ja rentousta.
Olen käyttänyt jo vuosia viikkosuunnittelua (joustavaa sellaista), jolloin saan tasapainotettua aikaani hyvin työn ja vapaa-ajan välillä. Ruokailun suunnittelu on ollut kuvioissa nyt parisen vuotta - ilman sitä en varmaan saisi syötyä monipuolisesti annoskoot ym huomioiden.
Mulla on etuna se, että miehellä jo vuosia suolistotauti, joten hän kokkaa omat ruokansa ja minä omani. Ruokajutut on pitänyt hyvin - kunhan suunnittelee eväät ym kiireisinäkin aikoina ettei ruokailut jää tai sorru huonoihin ruokiin. Ympäristökin (kyläiltävät tutut)on vähitellen tottunut mun ruokavalioon (=en ole yhtä kiitollinen vieras kuin ennen, jolloin maistoin kaikkia emännän laittamia herkkuja vähäsen).
Olen itse huomannut tuon kärsivällisyyden
kasvavan todella tämän taudin kanssa. Sama ilmiö tapahtuu varmaan kaikilla, joilla puhkeaa pitkäaikainen tauti. Myös muut "vaivat" tuntuu tosi pieniltä - tuolla joskus aikaisemmin kirjoittelinkin,
että muut säryt tuntuu nykyään "rakkailta vanhoilta
tutuilta" (luunmurtumat - tipuin ja teloin itseäni, juurihoitokunnossa olevien parin hampaan särky, pahimmatkin flunssat ym). Ennen ne otti ensisijaisesti päähän ja nyt .. vaihtelua refluksiin! Itsellä tosin ne satunnaiset hengenahdistuskohtaukset häipyivät Nexiumilla, johon olen tosi tyytyväinen. Ja flunssassa ei parane tietenkään juoda viinimarjamehua eikä heittää vaakaan ruokailun/lääkkeen oton jälkeen silloinkaan :-) Sama pätee raha ym
(joskus) pulmallisiin tilanteihin - nykyään
ajattelen, että ne on maallista enkä jaksa
ottaa paineita, jos laskut on myöhässä ym.
Refluksi ei reagoi näissä tilanteissa eikä niiden jälkeen kyllä mitenkään - flunssan aikana melkeinpä parempi olo (=limaa enemmän, juomista enemmän, vähemmän puhumista).
Miten teillä perhe on suhtautunut sun tauteihin/refluksiin? - puolelta
kokemusta on kirjoitti:
tosiaan tietää tästä taudista kunnolla.E. Sala, Turku (toimi ainakin ennen siellä
ampiaisen kuulosessa paikassa - Kimalainen?
Mehiläinen? ...) - saanut
jaazaa kirjoitti:
ei kuulu kategoriaan "stressi" vaan kategoriaan "ahdistus".
Ahdistus on ainakin 20-kertaa pahempaa kuin perinteinen stressi, minkä täällä useammat käsittävät kiireenä.
Ahdistus on yhtä kuin voimakkaat jännitys- ja pelkotilat.
Kun ahdistus on saatu kuriin, refluksivaivat vähenevät aivan radikaalilla tavalla, mutta minä en usko että ahdistus ei voi häipyä muulla konstilla kuin täsmähoidolla.lääkitystä/terapiaa ahdituneisuuteesi?
sillä vain kysyn,kun sain itse psyykelääkettä lääkäriltäni "ahdistuneisuuteen". En vain ole vielä uskaltanut aloittaa syömään niitä, koska lääkkeellä on sivuoireena voimakkaat vatsavaivat. Toisaalta juuri sitä toivoisin että kun ahdistuneisuuteni saadaan kuriin niin refluksioireetkin vähenisivät.
Itselläni ollut refluksitauti n.2vuotta ja nexiumia menee parhamillaan 80mg/päivä.. - jaazaa
saanut kirjoitti:
lääkitystä/terapiaa ahdituneisuuteesi?
sillä vain kysyn,kun sain itse psyykelääkettä lääkäriltäni "ahdistuneisuuteen". En vain ole vielä uskaltanut aloittaa syömään niitä, koska lääkkeellä on sivuoireena voimakkaat vatsavaivat. Toisaalta juuri sitä toivoisin että kun ahdistuneisuuteni saadaan kuriin niin refluksioireetkin vähenisivät.
Itselläni ollut refluksitauti n.2vuotta ja nexiumia menee parhamillaan 80mg/päivä..ja terapiassakin olen vuosittain käynyt.
Ahdistuslääkkeitä en kuitenkaan käytä päivittäin, tällä lääkkeellä, millä minä käytän, ei ole mitään haittavaikutuksia. Lääke on ns. bentso, eli vaikutustapa on nopea.
Uskallan väittää että ahdistus lisää refluksitaudin vaikeutta 80%, näin ainakin minulla. Siis tietysti niillä joilla on ahdistusta.
Nexiumia käytän nyt 40Mg päivässä ennen meni Somacia sama määrä.
Refluksileikkaus harkinnassa mutta sen päättänee sitten vatsakirurgi olenko selkeä tapaus, jonka voidaan siis leikata. - vaan sellaisille
jaazaa kirjoitti:
ja terapiassakin olen vuosittain käynyt.
Ahdistuslääkkeitä en kuitenkaan käytä päivittäin, tällä lääkkeellä, millä minä käytän, ei ole mitään haittavaikutuksia. Lääke on ns. bentso, eli vaikutustapa on nopea.
Uskallan väittää että ahdistus lisää refluksitaudin vaikeutta 80%, näin ainakin minulla. Siis tietysti niillä joilla on ahdistusta.
Nexiumia käytän nyt 40Mg päivässä ennen meni Somacia sama määrä.
Refluksileikkaus harkinnassa mutta sen päättänee sitten vatsakirurgi olenko selkeä tapaus, jonka voidaan siis leikata.joille on ahdistusta - eli niitä
ei voi pyytää lääkäriltä kokeiluun
muuten vaan (siis ilman ahdistusta)? - Pihalla kuin lumiukko
kuitenkin /Laryngo kirjoitti:
että taistelet tautia/vaivoja vastaan -
älä luovuta - tunnelin päässä on
valoa!! Työt saa odottaa - nyt on tärkeintä
keskittyä itseesi!
Itse muistan alkuvaiheesta
saman "erakoitumisen" alun (olen myös sosiaalinen ja puhelias) - silloin en edes ollut löytänyt tätä palstaa :-( Pakotin itseni menemään rientoihin mukaan - en tosin puhunut koska
kurkku oli niin tulehtuntu ja säästin kaiken mahdollisen äänen töihini (äänityöläinen).
Ja joskus olin vain tunnin mutta lähdin kuitenkin!
Joskus säästin särkylääkeosuuden näitä
tapahtumia/tapaamisia varten, jotta jaksoin olla jotenkin. Oli mukavaa, kun porukasta yhdellä oli
akuuttia kipuilua selän kanssa, joten pääsimme
puhumaan kivun maailmasta eri kantilta.
Stressin poistamiseksi harrastan kanssa itse liikuntaa ja rentousta.
Olen käyttänyt jo vuosia viikkosuunnittelua (joustavaa sellaista), jolloin saan tasapainotettua aikaani hyvin työn ja vapaa-ajan välillä. Ruokailun suunnittelu on ollut kuvioissa nyt parisen vuotta - ilman sitä en varmaan saisi syötyä monipuolisesti annoskoot ym huomioiden.
Mulla on etuna se, että miehellä jo vuosia suolistotauti, joten hän kokkaa omat ruokansa ja minä omani. Ruokajutut on pitänyt hyvin - kunhan suunnittelee eväät ym kiireisinäkin aikoina ettei ruokailut jää tai sorru huonoihin ruokiin. Ympäristökin (kyläiltävät tutut)on vähitellen tottunut mun ruokavalioon (=en ole yhtä kiitollinen vieras kuin ennen, jolloin maistoin kaikkia emännän laittamia herkkuja vähäsen).
Olen itse huomannut tuon kärsivällisyyden
kasvavan todella tämän taudin kanssa. Sama ilmiö tapahtuu varmaan kaikilla, joilla puhkeaa pitkäaikainen tauti. Myös muut "vaivat" tuntuu tosi pieniltä - tuolla joskus aikaisemmin kirjoittelinkin,
että muut säryt tuntuu nykyään "rakkailta vanhoilta
tutuilta" (luunmurtumat - tipuin ja teloin itseäni, juurihoitokunnossa olevien parin hampaan särky, pahimmatkin flunssat ym). Ennen ne otti ensisijaisesti päähän ja nyt .. vaihtelua refluksiin! Itsellä tosin ne satunnaiset hengenahdistuskohtaukset häipyivät Nexiumilla, johon olen tosi tyytyväinen. Ja flunssassa ei parane tietenkään juoda viinimarjamehua eikä heittää vaakaan ruokailun/lääkkeen oton jälkeen silloinkaan :-) Sama pätee raha ym
(joskus) pulmallisiin tilanteihin - nykyään
ajattelen, että ne on maallista enkä jaksa
ottaa paineita, jos laskut on myöhässä ym.
Refluksi ei reagoi näissä tilanteissa eikä niiden jälkeen kyllä mitenkään - flunssan aikana melkeinpä parempi olo (=limaa enemmän, juomista enemmän, vähemmän puhumista).
Miten teillä perhe on suhtautunut sun tauteihin/refluksiin?No jaa...ihan normaalia se on ollut. Ovat ihan kuin minulla ei mitään vaivoja olisikaan. Eiväthän nämä vaivat oikeastaan päälle päin näy.
Huimaus pysyy aisoissa kunhan muistaa venytellä, sauvakävellä ja käydä hierojalla ja kiropraktikolla.
Verenpaineelleni mieheni lähinnä naureskelee, kun mittailen itse verenpainettani kotona ja välillä voivottelen alapainetta. Kohtuus täytyy pitää siinäkin, ettei koko ajan ole verenpainemittari käsivarressa kiinni... nouseehan se verenpaine vähemmästäkin hötkyilystä.
Tämä refluksi on vielä niin tuore juttu, että sitä tässä vielä vähän mutustellaan. Lääkkeen nappaan vaivaan aamulla ja toivon, että olisi suht`koht hyvä päivä.
Huomenna (to) menen käymään vielä lääkärissä ja kyselen hänen mielipidettään tästä diagnoosistani. Haluaisin saada myös mustaa valkoiselle siitä, onko kaikki ok keuhkoissani ja sydämessäni. Kun ahdistaa ja välillä tuntuu kuin rinnasta repisi, alkaa epäillä, että onko taustalla jotain muutakin... saas nähdä tuleeko lisätietoja. - Pihalla kuin lumiukko
vaan sellaisille kirjoitti:
joille on ahdistusta - eli niitä
muuten vaan (siis ilman ahdistusta)?nyt henkisestä ahdistuksesta, siis sellaisesta joita moni kokee, kun on vaikkapa sairastunut tai kokenut jotain tramaattista ja alkaa tuntua että ilman apua/ammattiauttajaa ja lääkitystä ei pärjaa? Vai onko kyse fyysisestä ahdistuksesta, siis sellaisesta, että ihan oikeasti rintaa ahdistaa (henki ahtaalla, painon tunne rinnalla)?
Minä olen kirjoituksissani puhunut ahdistuksesta ja nimenomaan fyysisestä sellaisesta. Oikeaa kipua rinnan päällä, vähän kuin henki ahtaalla. - jaazaa
vaan sellaisille kirjoitti:
joille on ahdistusta - eli niitä
muuten vaan (siis ilman ahdistusta)?saa ennenkuin on joku todellinen vaiva, paniikkihäiriöitä tai paniikkikohtauksia tai henkistä ahdistusta, jännitys- ja pelkotiloja jne.
- jaazaa
nyt henkisestä ahdistuksesta, siis sellaisesta joita moni kokee, kun on vaikkapa sairastunut tai kokenut jotain tramaattista ja alkaa tuntua että ilman apua/ammattiauttajaa ja lääkitystä ei pärjaa? Vai onko kyse fyysisestä ahdistuksesta, siis sellaisesta, että ihan oikeasti rintaa ahdistaa (henki ahtaalla, painon tunne rinnalla)?
Minä olen kirjoituksissani puhunut ahdistuksesta ja nimenomaan fyysisestä sellaisesta. Oikeaa kipua rinnan päällä, vähän kuin henki ahtaalla.henkinen ja fyysinen ahdistus kohtaavat toisensa, vaikka enemmän onkin henkistä ahdistusta.
Jos on henkistä ahdistusta, joillakin voi olla myös samalla fyysistä ahdistusta.
Tuo fyysinenkin ahdistus voi olla nimenomaan lähtöisin henkisestä ahdistuksesta, mutta ei tietenkään kaikilla.
Tässä kohtaa kuitenkin minä ainakin tarkoitin henkistä ahdistusta. - sen takia
jaazaa kirjoitti:
saa ennenkuin on joku todellinen vaiva, paniikkihäiriöitä tai paniikkikohtauksia tai henkistä ahdistusta, jännitys- ja pelkotiloja jne.
että jos niissä olisikin jokin pieni
ainesosa, joka lisää alaportin
supistavaa toimintaa? - puhuin
nyt henkisestä ahdistuksesta, siis sellaisesta joita moni kokee, kun on vaikkapa sairastunut tai kokenut jotain tramaattista ja alkaa tuntua että ilman apua/ammattiauttajaa ja lääkitystä ei pärjaa? Vai onko kyse fyysisestä ahdistuksesta, siis sellaisesta, että ihan oikeasti rintaa ahdistaa (henki ahtaalla, painon tunne rinnalla)?
Minä olen kirjoituksissani puhunut ahdistuksesta ja nimenomaan fyysisestä sellaisesta. Oikeaa kipua rinnan päällä, vähän kuin henki ahtaalla.näistä kahdesta ihan erikseen.
Sairauden myötä usein tulee jotain "normaalia" ahdistusta/huolestuneisuutta kaikille mutta
ei se kaikilla mene sellaisiin mittoihin, että
tarvisi lääkkeitä/ammattilaisapua. Jos sitä
ennen on ollut jo vastaavia ongelmia henkisen ahdistuksen kanssa, se on tietenkin eri asia.
Hyvä kun kysyit kun on niin paljon erilaisia
ihmisiä, joilla tututkin termit tarkoittaa
eri juttuja ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839