Sain epämääräisen taudin

moneksi kuukauseksi

ns. elävästä ruoasta, mitä lie hometta ehtinyt kasvaa ituihin, terkkarin labrassa sanottiin, että asia ei ole uutuus heille.
Elävään ruokaan kertyy jo päivässä bakteereja, joista maha voi olla sekaisin monta kuukautta. Tämä koskee nimenomaan ituja yms.
Niitä ei idätetä oikein, ei vaihdeta vettä, idätetään epäpuhtaissa astioissa jne. Jo idätysvaiheessa alkavat bakteeri muhia.
Jäi ensimmäiseksi kokeiluksi. Ei mitään järkeä koko touhussa.

30

9208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vince

      Sait epämääräisen taudin, kerro nyt ihmeessä vähän tarkemmin siitä.

      Ja miksi idätit huolimattomasti? Tiesit varmasti alun alkaen siitä, että ituja tulee huuhdella 2-3 kertaa päivässä ja astiat on syytä pestä säännöllisesti. Nyt sitten tulet tänne esittämään vakavia syytöksiä, vain siitä syystä että teit olennaisia virheitä.

      Voi pientä.

    • olla kaupassa myytävät

      valmiiksi idätetyt tuotteet, vai kuinka?
      Itse en ikinä ostaisi valmiita ituja, koska riski on aivan liian suuri.

      • aloittaja

        kaupasta ostin ne idut, päätin kerran kokeilla minäkin, kun se elävä ravinto on kuulemma niin terveellistä GGGRRRR!!!


      • Vince
        aloittaja kirjoitti:

        kaupasta ostin ne idut, päätin kerran kokeilla minäkin, kun se elävä ravinto on kuulemma niin terveellistä GGGRRRR!!!

        HOhoo.

        No teet seuraavalla kerralla itse.


      • allapållå
        Vince kirjoitti:

        HOhoo.

        No teet seuraavalla kerralla itse.

        Mä hajotin sokeria hiilihapoksi ja etanoliksi. Tuli muuten hyvää, mutta meni vatsa sekasi. Tuli tosin oikein eläväinen olo.


      • tuskin tulee
        allapållå kirjoitti:

        Mä hajotin sokeria hiilihapoksi ja etanoliksi. Tuli muuten hyvää, mutta meni vatsa sekasi. Tuli tosin oikein eläväinen olo.

        yhtään "elävämmäksi" tai terveemmäksi, täysin huuhaata koko juttu. Suusta sisään ja kakkana ulos, sitä rataa kulkee kaikki ruoat.
        Samaa naisten huijausta kuin kollageeni- ym. voiteet, ei ne mitään vaikuta ihon alle.
        Naisethan kaikkiin huijauksiin lankee.


      • *******
        tuskin tulee kirjoitti:

        yhtään "elävämmäksi" tai terveemmäksi, täysin huuhaata koko juttu. Suusta sisään ja kakkana ulos, sitä rataa kulkee kaikki ruoat.
        Samaa naisten huijausta kuin kollageeni- ym. voiteet, ei ne mitään vaikuta ihon alle.
        Naisethan kaikkiin huijauksiin lankee.

        Niinku ***** (senruroitu kohta sisältää rasistiseksi katsottavan ilmaisun).


      • terveydeksi
        tuskin tulee kirjoitti:

        yhtään "elävämmäksi" tai terveemmäksi, täysin huuhaata koko juttu. Suusta sisään ja kakkana ulos, sitä rataa kulkee kaikki ruoat.
        Samaa naisten huijausta kuin kollageeni- ym. voiteet, ei ne mitään vaikuta ihon alle.
        Naisethan kaikkiin huijauksiin lankee.

        Että mielestäsi on siis aivan yhdentekevää mitä syö? "Sehän vain menee suusta sisään ja tulee kakkana ulos".
        Ihmeellinen väite, missä ei ole mitään perää. Tiedät sen varsin hyvin itsekin.

        Ei myöskään kannata rueta tuomitsemaan elävää ravintoa, jos siitä ei tiedä yhtikäs mitään, eikä sitä ole itse kokeillut.


      • ei sillä

      • idyut liian
        aloittaja kirjoitti:

        kaupasta ostin ne idut, päätin kerran kokeilla minäkin, kun se elävä ravinto on kuulemma niin terveellistä GGGRRRR!!!

        Kaupasta ostetut idut ovat liian vanhoja ja isoja. Eivät hyvän makuisiakaan.

        Terveellistä todella on.


      • jopas jotain
        tuskin tulee kirjoitti:

        yhtään "elävämmäksi" tai terveemmäksi, täysin huuhaata koko juttu. Suusta sisään ja kakkana ulos, sitä rataa kulkee kaikki ruoat.
        Samaa naisten huijausta kuin kollageeni- ym. voiteet, ei ne mitään vaikuta ihon alle.
        Naisethan kaikkiin huijauksiin lankee.

        Vai niin on sinua huijattu. On todella huijattu. Elävällä ravinnolla on mahtava elimistöä korjaava vaikutus.


    • huuhaata koko juttu

      Kasvispainotteinen, kevyt ruokavalio on oma valintani. En syö punaista lihaa lainkaan, kanaa ja kalaa harvakseltaan. Paljon salaatteja, vihanneksia ja kasviksia eri muodoissa. Viimeksi mainitut aina kuitenkin kypsentäen.

      Jokainen tyylillään. Elävän ravinnon puolesta puhujia tunnen moniakin ja joka siihen uskoo ja kokee elämänlaatunsa parantuvan, mikäs siinä.

      Syksyisenä herkkuna on nyt porkkanat ja ruusukaalit ja tietysti peruna, joista teen maistuvia pataruokia. Sopii minulle/meille, kevyttä ja maistuvaa.

      • tai valkoista

        veri niissä on kaikissa kiertänyt, mikä muka tekee niistä erilaista ?


      • huuhaata...
        tai valkoista kirjoitti:

        veri niissä on kaikissa kiertänyt, mikä muka tekee niistä erilaista ?

        ...kuka asiaa tarkastelee. En mieti kanaa tai kalaa syödessäni mitään verenkiertojuttuja. Evvk.
        Tärkeintä on itselle maistuva ruoka, joka on osoittautunut hyväksi. Siitä saa olla ihan mitä mieltä huvittaa. Kevyttä monipuolisesti. Ja ituihmisille onnea valitsemillaan teillä.


      • ei-orjuutettu
        tai valkoista kirjoitti:

        veri niissä on kaikissa kiertänyt, mikä muka tekee niistä erilaista ?

        Oiskohan se ero siinä proteiinin muodostumisessa sillä tyypillinen valkoinen liha (broilerit ja possut) elää lyhyen ja tuskallisen elämän tehotuotannon orjina kun taas punainen liha esim. riista elää vapaana ja uljaana pitkän, luonnollisen elämän.


      • toisissa niitä
        tai valkoista kirjoitti:

        veri niissä on kaikissa kiertänyt, mikä muka tekee niistä erilaista ?

        Toisessa lihassa on runsaasti virtsa- ja puriinihappoja, jotka aiheuttavat monille kipuja, ja tulehdusta. Ja muutenkin tukkoisen raskaan ja epämukavan olotilan.


    • Metsästäjä n

      Riistaravinto on maistuvaa, vähärasvaista ja proteiinipitoista. Olen aina pitänyt "elävää ravintoa" pelleilynä, siksi joudun tappamaan saaliin ennen syömistä.

      • Sirkka Perttunen

        Olen aikoinani ollut kasvissyöjä,mutta se ei sopinut minulle.Parhaiten olen voinut syömällä riistaa.Johtuu siitä että se on meidän luonnollista ruokaa!


    • höpötihöp

      Kun et oo pentuna saanut outoja tauteja vaikka
      taatusti oot tunkenut suuhusi hiekkaa, kiviä, legoja, ruohoa ja kaikkea mikä sinne vaan mahtuu.

      Ihan huuhaata että joku itujen home aikaansaisi
      "moneneksi kuukauseksi" (kuten nimimerkkisi on) taudin elävästä ravinnosta. Älä viitti.
      Taas yksi outo nipottaja palstalla.

      Ituja tehneenä: niistä kyllä näkee, millon ne on
      pilaantuneita ja niitä kuule ei silloin tarvia
      syödä. Ja toisekseen, ei idut edes kasva jos niistä ei vaihdeta vettä... perehdyppä hieman
      asiaan ennkun alat täällä provosoimaan.

      Idut on terveellisiä ja edistävät reippaasti ruoansulatusta. Ehkäpä se epämääräinen tauti oli katos se että sun ummetus lopulta poksahti auki ja pidät sitä sairautena... heh hee.

      Labran täti ei tasan tiiä mistä sun pöpösi on peräisin ellet syö pelkkiä ituja.

    • ravintoa

      Olen kuuskymppinen ja idätän aina itse, ei tulisi mieleenkään ostaa kaupasta...nykynuoret ovat niin laiskoja etteivät jaksa huuhdella paria kertaa/pvä ituja ja sitten valittavat kun saavat tauteja.

      • nykyvanhat

        ei ymmärrä että nuorilla on muutakin tekemistä ku olla kotona huuhtelemassa ituja.


      • ei vielä edes vanha
        nykyvanhat kirjoitti:

        ei ymmärrä että nuorilla on muutakin tekemistä ku olla kotona huuhtelemassa ituja.

        nuoret inisee joka hiton ravintola- tai pikaruuasta ?
        Itujen kasvattaminen on helppoa kun heinänteko.
        Se ei vaadi kokopäivätoimista vartiointia.
        siinä ehtii ihan hyvin käydä valittelemassa
        kaikesta mahollisesta ja mahottomasta.

        Kaitpa nykynuori harjaa hampaansa pari kertaa
        päivässä ? Idut huuhtelee siinä vaikka sivussa
        toisella kädellä.

        Mutta kun ne on niin laiskoja ja mukavuudenhaluisia kaikki pitäisi tulla eteen
        ihan tosta vaan että pääsis taaaaas valittamaa
        että hyi kun on pahaa.
        Lötköperseet.


      • ...
        nykyvanhat kirjoitti:

        ei ymmärrä että nuorilla on muutakin tekemistä ku olla kotona huuhtelemassa ituja.

        Itujen huuhtomiseen ei todellakaan mene koko paivaa, vaan muutama sekunti. Et taida tietaa mitaan itujen kasvattamisesta! Kauemmin paskalla kaymiseenkin menee!


      • vitsti..
        nykyvanhat kirjoitti:

        ei ymmärrä että nuorilla on muutakin tekemistä ku olla kotona huuhtelemassa ituja.

        Siis ei ehdi paria minuuttia kahdesti päivässä olla kotona? Sanon, että Sinulla on elämän hallinta opppimatta, eikä elämänarvoja tunnu olevan lainkaan.


    • ...

      siita on ituja syyttaa jos ei itse osaa niita kasvattaa! Itse olen kasvattanut niita vuosia eika koskaan ole ollut ongelmia. Ei se ole niin vaikeaa kun vaivautuu ottamaan selville miten se tehdaan. Esim. jos joku saa salmonellan huonosti kypsennetysta kanan tai broilerin lihasta, syy ei ole lihassa vaan ruoan tekijassa! Turha siis heittaa yhden kokeilun takia hansoja naulaan. Opettelet vain tekemaan homman oikein!

    • iduton keittäjä

      Etkö ymmärrä kuinka paljon maailmassa rahastetaan.Idut kuuluvat joukkoon.Kiireesti iduttavat ja myyvät.Rajansa kaikella.Kannattaa käyttää tervettä järkeä ennenkuin vouhottaa itujen ja muiden ruohojen kanssa.Salaatinlehdet ym.juurekset jne voi syödä keittämättä tuoreena ja marjat ym.

      Niin kauan kuin ihminen on maailmassa ollut hän on käyttänyt tulta ja tulen keksiminen oli hyvin tärkeä asia.Sillä kuumennus tappaa pöpöt.Samoin pakkanen ja kylmä.Ei kannata keittää ruokia,ei mitään,jos haluaa vatsansa toimivan.

    • idätystä

      Voi kuule, olen idättänyt 32 vuotta. Ei ole vaikeaa, mutta perusasiat pitää hallita. Se huuhtelu, vaikka useamman kerran päivässä.

      Sitten on niitä idätysastioita, joissa huolettomampikin idätys onnistuu. Millaista vettä käytät? Vesijohtovesi vaan ei ole sitä parasta mahdollista.

      Aikoinaan tuorehyötämisessä käytin osaassa vesijohtovettä, ja toisessa puolessa lähdevettä.
      Usko tai älä, ne vesijohtovedessä hyödetyt kasvatukset limoittuivat erittäin herkästi. Ja siihen aikaan en vesijohtovedessä saanut itämään ollenkaan. Piti hakea lähteestä vettä, että idättäminen onnistu.

      Vesijohtoveden idätykset keräsivät jotain kummaa usvaa ja ikäänkuin olisivat homehtuneet.
      Myös huonon syksyn siemenissä on jo valmiiksi epäedullisia pöpöjä. Jos on märkä syksy, idätyksiin tulee helpoosti sitä hometta, semmoista punaista väriltään. Se kuulemma leviää puimurien kautta helposti.

      • Aloittelijaksi haluava

        En ole koskaan idättänyt ituja mutta mieli tekisi,
        saisinpa vain hyvät ohjeet kokeneimmilta?
        Eli; -Kasvaako vain vedessä? -huuhdellaanko lävikössä? Mistä siemeniä saa? Kerro yksityiskohdittain kiitos?


      • helpointa
        Aloittelijaksi haluava kirjoitti:

        En ole koskaan idättänyt ituja mutta mieli tekisi,
        saisinpa vain hyvät ohjeet kokeneimmilta?
        Eli; -Kasvaako vain vedessä? -huuhdellaanko lävikössä? Mistä siemeniä saa? Kerro yksityiskohdittain kiitos?

        Joo, osta kaupasta sellaisia pienen pieniä vihreitä pyöreitä mungpapuja. Löytyy luontaistuotehyllystä. Ne on pakattu valmiiksi muovipusseihin.

        Laitan niitä vaikka 1 - 2 dl lasipurkkiin likoamaan. Vettä niin että pavut hyvin peittyvät ja sen lisäksi vettä niin että ne pavut pystyvät imemään vettä itseensä ja turpoamaan. Pidä papuja 1 vrk siinä lasipurkissa. Ei tarvitse kantta.

        Sen jälkeen laita joku harson palanen kuminauhalenkillä lasipurkin suulle korkin sijaan. Kaada vesi sen kautta pois, ja karaanasta uutta vettä muutaman kerran. Näin huuhtelet helposti siemenet. Ja lopuksi laita lasipurkki (harsokangas kumilenkillä edelleen kiinni siinä lasipurkin kantena) kuivauskaappiin lasipurkki suu alaspäin. Eli purkki tulee hieman kallelleen, koska laitat sen lautaskaappiin. Purkki kallelleen sen vuoksi, että ilmaa pääsee purkkiin.

        Aamuin illoin päästät kraanasta kylmää vettä pavuille, ja kaadat sen harsokankaan läpi pois. Muutaman kerran päästätä vettä niin että pavut ovat puhtaat. Ja takaisiin purkki kallelleen kuivauskaappiin.

        Kun pavuissa on n. 0,5 senttiset idut, minä laitan purkin jääkaappiin purkin suu ylöspäin pavut huuhdeltuna. Tässä vaiheessa pavut ovat parhaimmillaan, mutta jos idut pääsevät liian isoiksi, maku muuttuu mun mielestäni huonoksi (ostoidut just tällasia yli-kokoisia ituja).

        Jääkaapussa itäminen hidastuu, ja pavut ovat käytettävissä useamman päivän ajan, huuhtelet vain päivittäin siinä lasipurkissa.

        Vasta sitten kun hallitset tämän helpoimman idatettävän siemenen, voisit alkaa edistyä muihin siemeniin.

        Netistä löytyikin ohje, tässä se:

        "Idättäminen
        Linssin ja mungpapujen idättäminen onnistuu parissa päivässä. Aloita vaikka mungpapujen idättämisestä jos et ole ennen kokeillut idättämistä.

        Tässä ohje:

        Huuhtele 1 dl mungpapuja ja laita ne lasitölkkiin 4 dl veden kanssa. Sulje purkki esim. sideharsolla ja kumilenkillä.
        Anna papujen liota vedessä 12-18 tuntia. Huuhtele pavut ja poista ei turvonneet pavut.

        Aseta tölkki vinosti alassuin jotta kaikki vesi valuu pois, pimeään paikkaan (sideharsolla suljettu). Hyvä paikka on esim. perinteinen suomalainen astioiden kuivauskaappi.

        Huuhdo pavut kaksi kertaa päivässä huoneenlämpöisellä vedellä.
        Pavut ovat valmiita 3-5 päivän kuluttua ja säilyvät jääkaapissa noin viikon.
        Iduilla voi korvata eläinvalkuaisaineet ruokavaliosta. "
        http://www.nicehouse.fi/keittio/tietotai/ituja.htm

        http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0104/5.htm
        http://www.aduki.fi/2007/idatys.html
        http://www.kolumbus.fi/ery/Idatystaulukko.htm

        No tuossa on vähän alkuun linkkejä, mutta aloita niistä mugpavuista. Minä syön niitä kourakaupalla kun idut ovat n. 0,5 sm pitkiä.


    • idättelyä

      Käytä hyvä ihminen idätysastioita, joissa on sisäosa sellainen reiällinen, ja ulkoastia, johon vesi mahtuu. Vesi valuu huuhtelun jälkeen ulkoastiaan. Näin on helppo huuhtoa vaikka viisi kertaa päivässä jos intohimo yllättää.

      Olen idätellyt neljättäkymmentä vuotta, eikä ongelmia ole vielä tullut. Mutta olenkin hankkinut kunnon idätysastiat. Ja idättelen jatkossakin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      453
      2331
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2076
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1592
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1581
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1355
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1351
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      152
      1335
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      52
      1226
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1105
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      101
      1069
    Aihe