Eli mitä herkkuja ostatte valmiina (suklaat ym.) ja mitä aiotte tehdä ehkä itse?
Oma joulumenyyni makean suhteen:
- Maraboun Paradis -konvehtirasia
- paketti pipareita
- Twix-pussi (Se Maraboun raidallinen)
- teen omia muffineita (ehkäpä nougat)
Mitä ostatte jouluksi?
37
7768
Vastaukset
- suklaahirviö
Minun jouluuni kuuluu yleensä 2 itse valitsemaani suklaatirasiaa. Viime vuosina Lindt ja Nestlé (silloin kun sitä löytyy!) ovat olleet aika kovia sanoja. Mies yleensä ostaa juuri tuon mainitsemasi Twist- vai Twix-paketin itselleen! Siihenkin voi aina luottaa, että meille tulee suklaata sukulaisilta, joten tuskin se nami kesken loppuu. ;) Harmi vaan kun yleensä ne lahjasuklaatit ovat sellaisia, mistä en yhtään pidä. Budapestiä tulee joka joulu.. :( on kuin voinappia söisi. :( Mutta voihan niitäkin pari tietty napostaa..
Meillä joulun tuoksu tulee maustekakusta. Sen teen aina itse. Muuten meillä ei paljon jouluksi leivota, koska mitään piparihirmuja emme ole. Meille pipareiksi välttävät Auran Sydänpiparit tai Pumpernikkelit. Tuo maustekakku on traditio.
Nyt viime aikoina olen ollut tosi innostunut leipomisesta joten voi olla, että jouluna -08 leivon enemmän kuin vain sen perinteisen maustekakun. Pipareita tuskin kuitenkaan alan vääntää, mutta saattaa olla, että teen juustokakun tms.. tai kääretortun. Suklaista en varmaankaan ala leipoa, koska joulusuklaata on ihan suklaan muodossa riittämiin, kaapit täynnä.
"Oikean" ruoan suhteen meillä ei joulu myöskään ole ihan perinteinen. Kumpikaan meistä ei ole kinkun ystävä - meillä on aina punaviinissä marinoitu kalkkunarulla ja kerma-juustoperunat jouluruokana. Hyvän, sopivan miedon punaviinin säestyksellä tietysti. ;) Sellaisen, joka ei riitele kalkun kanssa. :) En näe mitään syytä jouluna noudattaa sokeasti jotain ruokaperinnettä, jos siitä ei itse tykkää.
Ihanaa, kun tulee joulu.. ;)
T: suklaahirviö
---------------------------------
http://suklaahirvio.blogspot.com
---------------------------------- catso
Nuo Budapestit on kyllä ikuinen murheenkryyni. Miksi ihmiset antaa niitä lahjaksi? Kiusallaanko? Vai onko ne jotenkin erityisen edullisia? En tunne ketään joka niistä itse tykkäisi.
Mun joulutraditio on "oksennuskakku" - hedelmäkakku, johon tulee niin vähän taikinaa, että se näyttää ihan kauhealta. Mutta oi kuinka hyvää se sitten on! Sisältää siis paljon pähkinöitä ja kuivahedelmiä ja taikinaa vain sen verran, että pysyy juuri ja juuri kasassa.
Ensi joulusta tulee minun osaltani todennäköisesti hyvin onneton, koska olen pyhätkin töissä toisessa kaupungissa ja asun yksin sijaiskämpässä, jossa kalustuksen virkaa toimittaa patja lattialla. Ah opiskelijaelämää. - suklaahirviö
catso kirjoitti:
Nuo Budapestit on kyllä ikuinen murheenkryyni. Miksi ihmiset antaa niitä lahjaksi? Kiusallaanko? Vai onko ne jotenkin erityisen edullisia? En tunne ketään joka niistä itse tykkäisi.
Mun joulutraditio on "oksennuskakku" - hedelmäkakku, johon tulee niin vähän taikinaa, että se näyttää ihan kauhealta. Mutta oi kuinka hyvää se sitten on! Sisältää siis paljon pähkinöitä ja kuivahedelmiä ja taikinaa vain sen verran, että pysyy juuri ja juuri kasassa.
Ensi joulusta tulee minun osaltani todennäköisesti hyvin onneton, koska olen pyhätkin töissä toisessa kaupungissa ja asun yksin sijaiskämpässä, jossa kalustuksen virkaa toimittaa patja lattialla. Ah opiskelijaelämää.Minä uskoisin Budapestien suosion olevan suuri vanhemman ikäluokan keskuudessa. Itsekin saan niitä aina vanhemmilta ihmisiltä, en koskaan nuorilta. Joskus sillon 70-80-luvun taitteessa suklaateja ei ollut niin paljon kuin nyt ja B. oli se tosi-tosi harvinainen, ylellinen herkku.. :) Kun oli oikein fyllinkiä ja oikein rasvaista.. Meillä oli niitä aina silloin kun olin lapsi, lapsena myös jaksoin niitä vetää, mutta siihen se jäi. Kun aikuisen kirjoihin pääsi niin ei enää maistunut B.
Monelle vanhemmalle ihmiselle jää tavallaan 'levy päälle' - eli ei ehkä tule kauheasti seurattua trendejä ja kauppojen uusia tuotteita. Luotetaan siihen, mitä on aina ennenkin ollut. Saa nähdä muuttuuko sitä itse samanlaiseksi. :( Toivottavasti ei, koska aina pitäisi jaksaa kokeilla.. :)
Kurja juttu, jos joulustasi on tulossa karu. :( Toivottavasti joku pikkuinen juttu voisi tuoda tunnelmaa.. minikuusi.. tai sitten kynttilöitä kämpän lattialle.. Piparipaketti ja siitä tuleva tuoksu..
Hedelmäkakku muuten ON hyvää.. Namskis! Itse olen joka joulu aikonut leipoa sellaisen version, jota vähän väliä konjakilla kostutettaisiin, saa nähdä saanko nyt vihdoin sen aikaan. :) Jotenkin tekisi mieli. - menee
suklaahirviö kirjoitti:
Minä uskoisin Budapestien suosion olevan suuri vanhemman ikäluokan keskuudessa. Itsekin saan niitä aina vanhemmilta ihmisiltä, en koskaan nuorilta. Joskus sillon 70-80-luvun taitteessa suklaateja ei ollut niin paljon kuin nyt ja B. oli se tosi-tosi harvinainen, ylellinen herkku.. :) Kun oli oikein fyllinkiä ja oikein rasvaista.. Meillä oli niitä aina silloin kun olin lapsi, lapsena myös jaksoin niitä vetää, mutta siihen se jäi. Kun aikuisen kirjoihin pääsi niin ei enää maistunut B.
Monelle vanhemmalle ihmiselle jää tavallaan 'levy päälle' - eli ei ehkä tule kauheasti seurattua trendejä ja kauppojen uusia tuotteita. Luotetaan siihen, mitä on aina ennenkin ollut. Saa nähdä muuttuuko sitä itse samanlaiseksi. :( Toivottavasti ei, koska aina pitäisi jaksaa kokeilla.. :)
Kurja juttu, jos joulustasi on tulossa karu. :( Toivottavasti joku pikkuinen juttu voisi tuoda tunnelmaa.. minikuusi.. tai sitten kynttilöitä kämpän lattialle.. Piparipaketti ja siitä tuleva tuoksu..
Hedelmäkakku muuten ON hyvää.. Namskis! Itse olen joka joulu aikonut leipoa sellaisen version, jota vähän väliä konjakilla kostutettaisiin, saa nähdä saanko nyt vihdoin sen aikaan. :) Jotenkin tekisi mieli.Itse en siitä niin välitä, melko äklömakeaa, mutta on se ihan klassikko.
Vihreät kuulat. - pähkinän ystävä
catso kirjoitti:
Ensi joulusta tulee minun osaltani todennäköisesti hyvin onneton, koska olen pyhätkin töissä toisessa kaupungissa ja asun yksin sijaiskämpässä, jossa kalustuksen virkaa toimittaa patja lattialla. Ah opiskelijaelämää....saada tuon "oksennuskakun" resepti! Kuulostaa kivalta :)
- ostan
Geishoja
Fazerin salmiakkisuklaa konvehteja on pakko ostaa tänä vuonna
Paradis konvehtirasia on joka jouluinen perinne
Itse teen: (leipomiset hoidan äidin luona, missä jouluaaton vietänkin sukulaisten ympäröimänä
piparit/vaaleat piparit
täytekakun
Äiti tekee laatikoita itse ja yhdessä leivomme karjalanpiirakoita.- suklaahirviö
Kuinka unohdin omasta jutustani GEISHAT!!!
Tietysti niitä on saatava.
Eikö muuten olekin tosi hyvä juttu että niitä voi ostaa irtokonvehteina? Voi ostaa ihan niin paljon kuin tarvitsee. :) Ei rajoita rasian koko..
Wienernougat on sellainen juttu, jota myös saatan ostaa. Katsotaan nyt. Yleensä vain sitä suklaata tulee ennen joulua niin paljon, että niillä melkein herkutellaan pääsiäiseen asti. :) - kohvehteja
suklaahirviö kirjoitti:
Kuinka unohdin omasta jutustani GEISHAT!!!
Tietysti niitä on saatava.
Eikö muuten olekin tosi hyvä juttu että niitä voi ostaa irtokonvehteina? Voi ostaa ihan niin paljon kuin tarvitsee. :) Ei rajoita rasian koko..
Wienernougat on sellainen juttu, jota myös saatan ostaa. Katsotaan nyt. Yleensä vain sitä suklaata tulee ennen joulua niin paljon, että niillä melkein herkutellaan pääsiäiseen asti. :)Niitä Fazerin tai jonkun toisen, joka tekee ihan yhtä hyviä edullisemmin.
Konjakillaa täytettyjä, tummaa suklaata - kaupasta, jonka nimeä ei Suomessa saa sanoa ääneen, kun se on niin halpa ja valloittanut Suomen.
- en...
...osta mitään suklaata, kun niitä saa lahjaksikin ihan tarpeeksi.
Tänä vuonna toivelistalla:
Fazerin salmiakkisuklaakonvehteja
Fazerin joulusuklaalevy
Fazerin piparkakkulevy
Sitten saan varmaankin mummolta ja papalta Pandan juhlapöydänkonvehteja ja olen ostanut After Eightejä kaikkien syötäväksi jouluaatoksi.
Sitten ostan varmaankin Julia konvehteja tai patukoita ennen Ruotsiin takasin lähtöä, kun täältä niitä ei saa. WienerNougat olis kans aika kova sana, mutta ei niitä tuu vaan ikinä ostettua, vaikka onkin ihan älyttömän hyviä.
Mä taidan tänä vuonna tehdä lanttulaatikon. Porkkanalaatikko varmaan ostetaan kaupasta ja imelletty perunalaatikko jää vallan väliin ja tehdään viipalelaatikkoo sen sijaan. Hannatädin kakkuja ja S-pipareita tehdään joka joulu ja piparkakut ostetaan kaupasta (Annas).- konvehdit on ihan omaa luok...
Niiden myynti on jo alkanut!
- ainoastaan
Julia-konvehteja.
- sopivasti kaikkea
Ehdottomasti haluan Fazerin sinistä hasselpähkinöillä ja ilman. Se on paras herkkuni ympäri vuoden Pandan lakujen lisäksi. Myös niitä aion ostaa ja laittaa pähkinä-lakusekoituksen rusina-pähkinäsekoituksen sijaan. Siis ihan vakioherkut joulunakin. Lisäksi saatan ostaa ranskalaisia ja amerikkalaisia pastilleja. Nää juontaa ihan lapsuudesta.
Piparit ostan. Niiden on oltava ohuita. Se on ihan ykkösehto. Suklaakakku on saatava. Sellanen, jossa on taloussuklaata taikinassa ja joka on parhaimmillaan noin viikon kuluttua valmistamisesta. Jos oikein innostun, teen myös täytekakun, jossa on välissä luumua ja omenaa. Päällä komeasti kermavaahtoa ja luumuja sekä sokerissa keitettyjä kauniin keltaisia omenalohkoja.
Tämä on suunnitelma, mutta toteutuuko se, on ihan toinen juttu. Varsinaiset ruuat on vielä harkinnassa. Ei ole muuta varmaa kuin sisaren perheen valmistama perunalaatikko. Se on maailman parasta makeaa:) - Lily the lesbian
-Paradis on ehdoton. Ostan sellaisen ehkä kerran vuoteen ja se on jouluaatoksi. Nami.
-Pandan Juhlapöydän konvehdit, tosin niitä tulee lahjaksi niin paljon ettei tarvitse ostaa. Ihana perus-suklaarasia.
Sitten tekee mieli kokeilla Meidän Suomi -lehdessä ollutta vadelmakonvehtien reseptiä, kuulosti nimittäin niin hyvältä. Joskus olen tehnyt itse tryffeleitäkin jouluksi, mutta ne ei ole oikein tehnyt kauppaansa. Tuli vähän turhan imeliä ja kun eihän itse tehty ole koskaan niin hyvää kuin kaupasta ostettu... Itse tekemisessä on kuitenkin se tekemisen riemu, joten pakko päästä kokeilemaan aina kaikenlaista.- Lily the lesbian
On se kumma kun tuo Geisha näyttää aina unohtuvan kaikilta. :)
Niitä toivon aina äidiltä lahjaksi. Joku vuosi olen myös ostanut itse rasiallisen, käärinyt pakettiin ja sitten yllättyneenä avannut aattoiltana. Geishat on niiiin hyviä. - suklaahirviö
Lily the lesbian kirjoitti:
On se kumma kun tuo Geisha näyttää aina unohtuvan kaikilta. :)
Niitä toivon aina äidiltä lahjaksi. Joku vuosi olen myös ostanut itse rasiallisen, käärinyt pakettiin ja sitten yllättyneenä avannut aattoiltana. Geishat on niiiin hyviä... tuntuu kuin geishat olisivat VIELÄ parempia konvehteina kuin patukkana/levynä. _Tiedän_ sen olevan ihan sitä samaa suklaata, vain muoto on eri.. mutta jostain syystä konvehti on vain niin makoisa.
Voi että kun vieläkin saisi geishakonvehteja pussissa. Niin sai joskus 80-luvulla. Oli muistaakseni 100 tai 150 gramman pussi..
Minä ostin nyt maanantaina kauhean määrän geisha-irtokonvehteja. Niin paljon että ihan NOLOTTAA. :( Saas nähdä riittävätkö jouluun asti. Määrää ajatellen ei olisi mikään ihme vaikka riittäisivätkin. - catso
suklaahirviö kirjoitti:
.. tuntuu kuin geishat olisivat VIELÄ parempia konvehteina kuin patukkana/levynä. _Tiedän_ sen olevan ihan sitä samaa suklaata, vain muoto on eri.. mutta jostain syystä konvehti on vain niin makoisa.
Voi että kun vieläkin saisi geishakonvehteja pussissa. Niin sai joskus 80-luvulla. Oli muistaakseni 100 tai 150 gramman pussi..
Minä ostin nyt maanantaina kauhean määrän geisha-irtokonvehteja. Niin paljon että ihan NOLOTTAA. :( Saas nähdä riittävätkö jouluun asti. Määrää ajatellen ei olisi mikään ihme vaikka riittäisivätkin.".. tuntuu kuin geishat olisivat VIELÄ parempia konvehteina kuin patukkana/levynä. _Tiedän_ sen olevan ihan sitä samaa suklaata, vain muoto on eri.. "
No minä ainakin selittäisin sen niin, että siinä konvehdissahan on suhteessa enemmän täytettä -> parempaa. Varsinkin kun mulla on tapana jyrsiä se suklaa ainakin siitä alipuolelta ensin pois ja sitten syödä loppu erikseen.
Ja maistuuhan eri muotoinen pastakin erilaiselta, niin että suutuntumalla on suuri osa makuelämyksestä :) - suklaahirviö
catso kirjoitti:
".. tuntuu kuin geishat olisivat VIELÄ parempia konvehteina kuin patukkana/levynä. _Tiedän_ sen olevan ihan sitä samaa suklaata, vain muoto on eri.. "
No minä ainakin selittäisin sen niin, että siinä konvehdissahan on suhteessa enemmän täytettä -> parempaa. Varsinkin kun mulla on tapana jyrsiä se suklaa ainakin siitä alipuolelta ensin pois ja sitten syödä loppu erikseen.
Ja maistuuhan eri muotoinen pastakin erilaiselta, niin että suutuntumalla on suuri osa makuelämyksestä :).. johtopäätökseen tulin muuten minäkin blogissani 10.11.!!! Eli konvehti on parempi, koska suklaakuori on siinä ohuen ohut. Enempi täytettä siis. ;) Great minds think alike.. lol.. :)
No, olipa se sitten miten hyvää vaan, niin arkiMÄSSYssä on tyydyttävä patukkaan tai levyyn.. :( Minun siis.. mietin nimittäin KUSTANNUSPOLITIIKKAA tässä, konvehti taitaa olla aika tyyristä. :(
Enpä muuten ole huomannut onko esim. da capo-konvehdissa mitään eroa verrattuna patukkaan. Pitää kysyä mieheltä, da capo-fanilta. ;)
T: suklishirviö
- tiin@
Suklaasta en ole koskaan pitänyt, lahjaksi sitä kuitenkin tulee ja joudun heittämään loppuvuodesta vanhentuneet suklaat menemään. Mutta vihreitä kuulia täytyy ehdottomasti jouluna olla. Aiemmin, lue lapsena, tykkäsin myös Finlandia-marmeladista, mutta siinä vaiheessa kun ne muuttuivat pyöreiksi, sokerilla kuorrutetuiksi, en ole niistä pitänyt. Kuka muistaa, aiemmin ne olivat kiiltäviä ja hedelmän mallisia, ja paljon parempia kuin nyt.
- Suklaahullu
...kun suklaavuoret törröttää jo kaupoissa! Oikeesti ei pitäis ostaa eikä varsinkaan SYÖDÄ yhtään mitään, näillä liikakiloilla. ;D
Tekisi kuitenkin mieli ostaa ainakin
-joku perinteinen konvehtirasia (Yllätys: Fazerin rasia oli viime vuonna paras!) ja lisäksi ehkäpä vielä Aladdin tai Paradis, jos oikein höveliksi alan
-Geishoja tietysti :)
Leivon itse pipareita ja joululeivonnaisia tarjottavaksi kotona sekä viemisiksi.
Eikös tuo muuten ole Twist-pussi..? Jos siis tarkoitat niitä Maraboun erilaisia paperipäällysteisiä karkkeja siinä pitkulaisessa pussissa. Se on kyllä hyvä pussi!- suklaahirviö
Joulu on kerran vuodessa vaan! Silloin pitää saada herkutella ja kiloista viis. :)
Minuakin vähän nyt harmittaa, kun Maraboun AladdiniaKIN tekisi mieli. Kuitenkin järki sanoo joulunkin olevan vaan rajallinen aika.. kaikkeen ei PYSTY! Nyt jo kaapit suklaata piukassa. :(
Heh, hauskaa, paljon geishahulluja tällä foorumilla..:) Jokainen suunnilleen tuntuu niitä jumaloitsevan, myös minä. - Suklaahullu
suklaahirviö kirjoitti:
Joulu on kerran vuodessa vaan! Silloin pitää saada herkutella ja kiloista viis. :)
Minuakin vähän nyt harmittaa, kun Maraboun AladdiniaKIN tekisi mieli. Kuitenkin järki sanoo joulunkin olevan vaan rajallinen aika.. kaikkeen ei PYSTY! Nyt jo kaapit suklaata piukassa. :(
Heh, hauskaa, paljon geishahulluja tällä foorumilla..:) Jokainen suunnilleen tuntuu niitä jumaloitsevan, myös minä.No juu, kyllä se niinkin on, että jouluna pitää herkutella, mutta mun jouluni meinaa aina venyä monta viikkoa... Etu- sekä jälkikäteen! :D
Oon muuten samaa mieltä Geishasta: se maistuu parhaimmalta konvehtina! (oli juttua tuolla aiemmin) Söin äskettäin patukan ja se maistui oikeasti erilaiselle. Hyväähän se on, mutta konvehtina vielä parempi... - suklaahirviö
Suklaahullu kirjoitti:
No juu, kyllä se niinkin on, että jouluna pitää herkutella, mutta mun jouluni meinaa aina venyä monta viikkoa... Etu- sekä jälkikäteen! :D
Oon muuten samaa mieltä Geishasta: se maistuu parhaimmalta konvehtina! (oli juttua tuolla aiemmin) Söin äskettäin patukan ja se maistui oikeasti erilaiselle. Hyväähän se on, mutta konvehtina vielä parempi...Siis se, että miksi se maistuu konvehtina paremmalle..!!! Jo on outo juttu, että joku muukin on saman huomannut.. se ei siis ollutkaan vain minun hourailujani.
Saisi tosiaan Fazer ottaa taas käytäntöön sen 80-luvun jutun, että geisha-konvehteja löytäisi ihan arkisinkin pussiin pakattuina.
Ai että sun joulu venyy vähän eteen ja taaksepäin? No, älä sure. Minä nimittäin vedän itseni 2 x kuukaudessa sellaiseen ähkyyn, ettei varmaan moni edes jouluisin sellaista tee.. :( Ja tämä siis LÄPI VUODEN! On vähän niin kuin olisi joulu kesäisin, talvisin, keväisin.. ;)
Krääääh! Kyllä me ihmiset olemme outoja.
T: suklaahirviö
- Larry The Chef
Kotoa löydy:
-Vihreitä kuulia, muuten en niitä kaipaa.
-Jotain huippulaadukasta suklaata, vaihdellen.
Viime vuonna oli Godivan konvehteja missä kokonainen mansikka tai vadelma lientä paksun tumman suklaan sisällä.
-Salmiakkia. Ihan tiettyä irtomyynnissä olevaa.
Nykyään ei paljon muttasitäkin laadukkaampaa.
Kokeilkaa muuten: voimakasta punkkua ja tummaa suklaata.
Vaikka viinioppaat eivät suosittele ko yhdistelmää minun suussani se toimi.
Eikä sitten puhuta mistään Pandan maitosuklaasta ja pusoleesta!- kuuliakuulia
Vihreitä kuulia täytyy ehdottomasti olla mariskoolissa pöydällä! (niitä kuuluu olla myös itsenäisyyspäivänä kun katsoo linnan juhlia)
Wienwrnougat on myös ehdoton joluluherkku. Piparitkin kuuluu jouluun, niitä täytyy saada glögin kanssa. Yleensä on omatekoisia, mutta ohuet Annas-piparitkin käy.
Kaikenlaista suklaata tulee jouluna paljon, ja ne myös nopeasti syödään. Mutta noi edellä mainitut on ne "tärkeimmät" - toimii myös
Punaviiniä en ole kokeillut suklaan kanssa, epäilen, että pitäisin, en ole erityinen punaviinin ystävä muutenkaan. Juustotarjottimen kanssa tietysti melkeinpä ehdoton.
- jouluhullu!
- after eight suklaita
- vihreitä kuulia
- muita marmeladikarkkeja
- joku suklaakonvehti rasia
- piparkakkuja jotka koristelen itse sokerikuorrutteella
- mozartin kuulia tai jotain muuta karkkia jossa on marsipania
- leivon taatelikakkua, joulupullaa, stollenin ja joulutorttuja- jouluhullu!
Unohtui tärkeä eli joka joulu on pakko saada yksi sellainen todella halpis konvehtirasia, nämä ovat yleensä sellaisia suhteellisen pieniä yksikerroksisia ulkomaisia ei-minkään-merkkisiä rasioita joita saa vain tietyistä kaupoista, esim. joistain halpaketjukaupoista. Niiden suklaat maistuu pitkälti kaikki samanlaisille mutta niissä on sellainen tosi jännä maku, jonka mä yhdistän niin vahvasti jouluun että sellainen on pakko joka joulu saada - ja syödä.
- mitään
Siis varsinaisesti jouluksi en osta, jotain tulee ostettua syystä, että joulun aikaan sattuu olemaan tarjolla. Esim. Kathy kotilosuklaata lähimarketin valikoimissa (halpaakin vielä kilohinnaltaan), samoin jo säikeessä aiemmin mainittu Twist-pussi menee näin kerran vuodessa.
- joulua
Vihreät kuulat on ihan ehdottomia!
Julia-konvehteja, nam!
After eight
Wiener nougat
Sitten leivon pipareita, kaksikerroksisia suklaapikkuleipiä, brita-tortua, joulutorttuja ja kuorrutettua suklaakakkua.
Nam nam!! Tulispa jo joulu. :)- suklaahirviö
After Eight! Niillähän on se Irish cream-kausimaku.. olen parina jouluna nyt miettinyt, että ostaisinko. Mutta en ole koskaan ostanut. :( Pitää olla realisti, minun siis.. mulla on taipumus KAHMIA/HAMSTRATA herkkuja ja se on niin turhaa kun tietää, että oma mässäyskyky on.. rajallinen! Eli eightsit taitaa mulla jäädä kauppaan.
Wienernougat kyllä voisi olla.. ne on namia. :) Nämä suklaaostokset on aika kovia, kun pitää koko ajan yrittää myös miettiä mitä suklaita saa lahjaksi. Se ei ole kiva jos on monta samaa rasiaa. ;)
Britatorttu kuulostaa namilta. Itsekin olen ajatellut leipoa tänä jouluna enemmän kuin ennen. Yleensä olen tehnyt vain maustekakun, piparkakkuja en tee ollenkaan, koska ne ei meillä niin hyvin uppoa. Mutta nyt tosiaan joku juhlava suklaatorttu tai täytekakku tms. voisi olla joulun tähti. Kun muutenkin leivon enemmän kuin ennen.
T: suklaatihirviö
- mahdollista!
Kaupasta tarttuu mukaan Aladdin- ja Paradis-rasiat sekä juhlapöydän konvehdit. Myös Fazerin joulusuklaa kuuluu asiaan. Itse tehdään pipareita usealla reseptillä, ja kootaan perinteinen piparkakkutalo, joka tosin hiukan muuttaa muotoaan joulusta toiseen. Joulutorttuja tehdään kanssa iso läjä - kaupan taikinalla - ja maustekakku. Ehkä joulupullia, jos jaksaa. Luumukiisseli tietysti jouluaterian jälkkäriksi, jos vain napa enää silloin vetää!
- Pyllykkä 23
Tässäpä tämä:5-7kg kinkku,porkkanalaatikkoa,lanttulaatikkoa,rosollia,perunoita,juustoa,sienisalaattia,riisipuuro,kas-
viksia,silliä,leikkeleitä,leipää,sinappia....kai-
kkea mitä joulupöytään kuuluu - torttua
Joulutortut ovat parasta joulussa luumuhillon ja tomusokerin kera!
- tai muut joulumakeiset
Budapest - mies tykkää.
Guylian-suklaasimpukat - kelpaa myös Lidlin vastaava, tarkistettiin valmistusaineet ja -suhteet, taitavat tulla samasta tehtaasta.
Rasiallinen vihreitä kuulia.
Samppanjatryffeleitä (valkoisia) Stockmannilta, jos ostosretki suuntautuu sinnepäin, vain yksi rasia, korvikkeeksi kelpaa sitten joku Ballotin-rasia. - maltaista ja mäskistä
tehdään ihania sämpylöitä. Niin, ne karpalot ovat Viron herkut- kaupasta kylmähyllystä sellaisia sokerihuurrettuja tuoreita karpaloita.Ne eivät pitkää säilytystä kestä.Itse tehdyn joulukaljan rinnalla kokeilen tietynlaista virolaista perinnekaljaa, jota saa Pasilasta ostaa 1½ litran pulloissa.Sitä on myös aivan karmean makeaa ja pahaa mut tämä yksi on ehdoton.Sitten teen kahdella eri reseptillä imellytettyä perunalaatikkoa.Toivottavasti sukulainen rakentaa taas sellaisen ihanan kala/mäti- pöydän= kuohuviini sopii siihen kyytipojaksi.Muuten nämä joulukaljat ja olut.
Varokaa ystävät halpahyllyjen suklaapukkeja ja suklaakalentereita: saattavat olla kiinalaisten melamiinimaidosta tehtyjä.- elliivo
Jännä kuulla että noita vanhan ajan herkkuja vielä on olemassa.
Muistan tehneeni tomusokerikuorrutteisia karpaloita jouluherkuksi joskus 70-luvun alussa ollessani talouskoulussa.
Kananmunan valkuaisessa kastettiin ja tomusokerissa kieritettiin tuoreita karpaloita. - Nimetön
elliivo kirjoitti:
Jännä kuulla että noita vanhan ajan herkkuja vielä on olemassa.
Muistan tehneeni tomusokerikuorrutteisia karpaloita jouluherkuksi joskus 70-luvun alussa ollessani talouskoulussa.
Kananmunan valkuaisessa kastettiin ja tomusokerissa kieritettiin tuoreita karpaloita.Vaikka ostin rasian Viro-kaupasta (1,6 Euroa 130g), huomasin tuotteen latvialaiseksi.Perunajauho-tomusokerilla kuorutettu.Koska karpalot tuoreita,täytyy säilyttää 2 asteessa jääkaapin kylmimmässä osassa.
Tein muuten imellettyä perunalaatikkoa 10-tuotteen pakastemassasta: kitkerää, ei hyvää.
Kunnon perunalaatikko syntyy ilmeisesti vasta kunnolla laarissa antuneista vanhemmista perunoista. Ovat vissiin käyttäneet alkusyksyn perunoita pakastetuotteesensa.Lanttu ja porkkanasose on kunnollista niissä "makkaroissa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362779Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182597100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381602Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511565- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 311232
- 261151