Eli ratsastaessa tulee hemmetisti hankaumia genitaalialueelle. En tiedä, että mitkä alushousut tähän voisi auttaa vai pitäisikö hankkia jokin pillu pehmuste ratsastukseen? Olen kevyttä sorttia ja 18v. Ennen käytin aina pikkuhousunsuojia ratsastaessa. Nyt en enää käytä, mutta hankaukset jatkuvat-melkeinpä pahempina. Olen kokeillut hengittävää tekokouitua ja pehmeää puuvillaa-mikään ei takaa edes 80% selviytymistä.
Tämä ongelma häiritsee istuntaa. Ei voi istua rennosti hevosen selässä, kun kaikki keskittyminen menee kivun ehkäisemiseen. Olen oppinut olla välittämättä siitä, mutta olisi kivempi istua ihan mukavasti siellä selässä ja jännittämättä yhtään mitään.
Että onko jollakin jotakin kokemusta tästä..? Ratkaisuja? Gynegologille olisi kyllä tarkoitus mennä..
hankaumia ratsataessa
7
3785
Vastaukset
- ongelmahan...
...on tuo kuvaamasi ratsastajille. Tosin tuntuu, että siitä ei niin kovin paljoa puhuta. Mutta tässä muutama vinkki, joilla voit aloittaa:
1. Satula (jos voit vaikuttaa, millä satulalla ratsastat). Esim Kiefferin satulat yleisesti sellaisia, joista noita hankaumia syntyy helpommin, koska satulan etukaari on niin "jyrkkä". Eli yritä löytää sinulle paremmin istuva satula.
2. Ratsastushousujen etusauma (samoin alushousujen saumat). Pyri hankkimaan itsellesi saumattomat housut (hiertymiä tulee usein pahemmin saumojen kohdalle), ei ole välttämättä ihan helppo nakki mutta hyvinvarustelluista liikkeistä pitäisi löytyä (jotkut liikkeet voivat tilata myös ulkomailta erikseen pyydettäessä).
3. Rasvaa paikat Bepanthenilla ennen ja jälkeen ratsastuksen. Helppo ja nopea pika-apu, ei poista ongelmaa, mutta helpottaa melkoisesti.
4. Ratsastajan geelityyny. Näitä myydään joissakin ratsastustarvikeliikkeissä, on siis geelityyny, joka kiinnitetään satulan päälle (yksinkertaista, tulee vaan kuminauhalla rungon alta kiinni) ja tyyny siis tulee sinun ja satulan väliin. Ei myöskään täysin poista ongelmaa, mutta helpottaa kyllä muihin vinkkeihin yhdistettynä.
5. Oikea istunta. Tähänkin kannattaa kiinnittää huomiota, en tiedä kuinka edistynyt ratsastaja olet, mutta oikeaoppinen istunta jossa istuinluut tuntuvat selvästi ja lantio on oikeassa asennossa ja myötää hevosen liikkeisiin oikein, auttaa myös hankaumien estämisessä.
Mitään taikatemppua ei siis tähän ongelmaan ole, jokainen löytää kokeilemalla ne itselle parhaiten toimivat keinot. Toivottavasti noista olisi jotakin apua sulle ja pääset nauttimaan myös niistä rennoista ratsastushetkistä =)- probleemi
Kiitos vinkeistä!!
-ja samalla ymmärryksestä, että mitään taikatemppua tähän ei ole. (Kaikki aina kuvittelee, että oikea istunta ratkaisee kaiken, mutta kyllähän ihmisiä on alakerrasta myös eri kokoa ja vähän eri mallejakin löytyy.. Itselle oikea istunta tuntuu olevan juuri se, missä ei yleensä pysty istumaan -hevosen askelluksesta ja satulastakin tietysti riippuen- ja sitten sitä yrittää kompensoida siirtämällä painoa, mistä tietysti seuraa ongelmia. Rentouden menettäminen kivun vuoksi on pahinta.
No, jotenkin lohdullista että ongelma on muillekin tuttu. Itse olen koittanut rasvailla, enkä enää uskalla koittaa mikä tilanne olisi ilman rasvausta. Pitääpä koittaa tuota geelityynyä ja miksei myös noita pyöräilyhousuja (alla)... - hankautunut
en kyllä netistä millään löydä mitään tietoa ratsastajan geelityynystä :(
- tätiratsastaja vm 62
Oletko kokeillut pehmustettuja pyöräilyhousuja ratsastushousujen alla? Kikka on hyväksi havaittu viime kesänä kolmen päivän ratsastusvaelluksella Virossa. Siinä tuli aikas monta tuntia oltua hepan selässä ja "looraosasto" säilyi ihan vahingoittumattomana!
- ncl.trd
Silkki tai Lycra on auttanut ainakin minua aikoinaan. Istuntaa, niinkun joku jo sanoikin kannattaa myös paljon katsoa, mutta on sanottava että kyllä se joskus ratsun käynti/ravi/laukka tyylistäkin saattaa johtua. Muistan kun menin isommalla ratsulla ja sillä oli erittäin raskaat, isot ja jäykät liikkeet, siitä tuli heti hiertymiä jollei jopa haavojakin, mutta kun taas menin arabilla niin ongelmaa ei ollut. Tämä vain oma kokemukseni.
- joku vaan....
auttoi kun vaihdoin tavalliset tai mallin housut stringeihin. ne jotenki istuu paremmin päällä niin eivät hierrä, varsinkin jos muistaa katsoa ettei osta sellaisia missä on sauma keskellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2056468Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442887- 442347
- 962161
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382051Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311467- 781432
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131366Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71315Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3871256