EI irtoa kulosta eikä käsistä!!!

Pulla/leipätaikina missä vi...

Auttakaa nyt minua onnetonta leipojaa.

Ongelma on siinä pulla/leipätaikinan vaivaamisvaiheessa, eli kun ohjeessa sanotaan esim. 12 dl jauhoja lisätään, ja sitten vaivataan KUNNES taikina irtoaa käsistä.

Niin kuinka kauan sitä taikinaa oikein pitää vaivata ennenkuin se irtoaa. Tuntuu että vaivaan ja vaivaan kunnes käsi kramppaa ja silti taikina jää kiinni kulhoon ja käsiin.

Olen sitten lisännyt jauhoja niin kauan että olen saanut taikinan irtoamaan. Mutta onhan se järjetöntä jos ohjeessa lukee 12 dl niin minä joudun laittamaan 15-16dl!!

Mitä teen väärin?

Mitä se vaivaaminen oikein saa aikaan taikinassa?

Pitäisikö sen vaivaamisen itsessään aiheuttaa sen, että taikina irtoaa?

Ja jos, niin kuinka hiton monta tuntia sitä pitää vaivata??

Onko väärin lisätä jauhoja?

Joskus tuntuu että pullista tulee kuivia, jauhoisia, lienee siitä syystä että niissä on niin paljon jauhoja. Joskus taas pullista tulee silti ihan hyviä. En ymmärrä :(

7

8587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leivon

Taikinaan pitäisi vaivaamalla saada vähän sitkoa, silloin taikinakin irtoaa helpommin. En osaa sanoa tuleeko se vaivaamalla.

Riippuu myös ohjeesta, onko siihen laitettu oikea jauho määrä. Kokeile eri ohjeita.

Itse lisään jauhoja kunnes taikina irtoaa käsistä, mutta jos haluaa oikein pehmoiset pullat, ei saa lisätä liikaa. On myös vaikeampaa leipoa, jos taikina on hyvin löysää. Silloin voi leipoessakin lisätä vielä hieman leivin alustalle.

Tsemppiä, harjoittelu ja kokemus tekee mestarin.

• ....

Itse laitan nestemäärään, esim. 5 dl, suunnilleen puolet tai jopa hiukan vähemmän ohjeen jauhomäärästä. Käytän perinteistä kierrevispilää (sitä jolla kannamunat vaahdottuu). En vatkaa raivolla vaan rauhallisesti, ja taikina tuntuu jossakin vaiheessa hieman liisteröityvän. Sen voi antaa vaikka tuossa vaiheessa jo hiukan nousta ja kuplahdella. Vasta sitten loput jauhot, joskus riittää 13-14 dl (en käytä Anni-Helenaa vaan Sunnuntaita tai vastaavaa "pullajauhoa"). Kananmunaa en laita, tulee pehmeämpiä pullia. Rasva viimeisenä, viimeksi Floran pullorasvaa. Sämpylätaikina samalla periaattella, kohta saan ottaa toisen pellillisen uunista.

• onneton leipoja

No vähän samaan tapaan minäkin teen, eli ensin sekoittelen vispilällä ja sitten vasta myöhemmin käsin. Mutta mietin vaan sitä kun olen tehnyt "7 tähden leipomiskirjan" mukaan pullaa, ja siihen ohjeeseen jouduin laittamaan ylimääräistä jauhoa ja sitten nyt tein hiivaleipää jauhopakerin ohjeella niin siihenkin jouduin lisäämään jauhoja enemmän kuin ohjeessa.

Mut ihan hyviä sämpylöitä tuli, vähän ehkä turhan kiinteitä eikä niin kuohkeita kuin olisin halunnut. Jostain syystä mun pullat/sämpylät ei kauheasti enää kasva kokoa siinä pellillä seisotettaessa.

• minä teen

Että laitan nyt kutakuinkin jauhoja sen ohjeen mukaan, aluksi hämmennän vispilällä ja alustus käsin.
      Pehmeä rasva pitää lisätä loppuvaiheessa, sen jälkeen vielä vähän jauhoja, koita saada aikaiseksi semmonen "pallo" eli kääntelet taikinaa kulhon reunoilta keskelle päin.

RAsvan lisäämsen jälkeen pitäis jo irrota.

Lykkyä peliin, kyllä se onnstuu :o)

• -nainen-

Jos pullasta tulee liian kiinteitä. Niin jauhoja on liikaa.

Pehmeän ja ilmavan pulla salaisuus on siinä, että jauhomäärää vähennetään n. 12dl -> 10dl. Leipominen on tietenkin hankalaa, kun taikina tarttuu käsiin ja astiaan. Mutta lisää VOITA, ihan lopuksi ja sillä saat taikinan irti kulhosta ja käsistä.

Ja jotta pulla ei menettäisi kuohkeuttaan, kun jauhoja pitäisi lisätä leivontavaiheessa, että saat taikinasi/pullasi irti leivinalustasta.

Tee seuraavaa:

Pyyhi työpöytä puhtaaksi(ei puualusta). Ja levitä työpöydälle ruokaöljyä ohuelti, n. 1-2 rkl, riippuen taikinan koosta. Ja kumoa taikinasi tälle *öljytylle* alustalle. Vetelämmänkin taikinan leipominen helpottuu ja taikina ei liimaudu työpöytään ja käsiin kiinni.
      (Voit leipoessa myös lisätä hieman öljyä käsiin).

Vaikka *NiksiPirkka* -ohjeille olenkin vuosia naureskellut. Niin tämän konstin kuitenkin olen todella hyväksi havainnut, jo yli 20 vuotta sitten :)

Kokeile!

• täytyy kokeilla :)

Kiitos kaikille vastauksista!

Täytyy kokeilla tuota öljyttyä leipomisalustaa.

Mutta jauhojen vähentäminen...kuulostaa siltä että ei tule onnistumaan, mutta KOKEILEN silti :) Ainakin olen huomannut, että pullat ovat kuohkeampia jos mahdollisimman vähän laittaa sitä jauhoa. Leivissä kiinteys ei olekaan niin haitaksi.

Muistan pikkutyttönä äidin pullataikinan, niin se oli ihan sellainen iso kiinteä pyöreä möykky. Ja äidin korvapuustit oli parhaita. Mutta se käytti kyllä muistaakseni tosi paljon rasvaa :)

• -nainen-
        täytyy kokeilla :) kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista!

Täytyy kokeilla tuota öljyttyä leipomisalustaa.

Mutta jauhojen vähentäminen...kuulostaa siltä että ei tule onnistumaan, mutta KOKEILEN silti :) Ainakin olen huomannut, että pullat ovat kuohkeampia jos mahdollisimman vähän laittaa sitä jauhoa. Leivissä kiinteys ei olekaan niin haitaksi.

Muistan pikkutyttönä äidin pullataikinan, niin se oli ihan sellainen iso kiinteä pyöreä möykky. Ja äidin korvapuustit oli parhaita. Mutta se käytti kyllä muistaakseni tosi paljon rasvaa :)

Itse olen tuosta syystä *vähänjauhon* -kannataja. Koska tuolloin pulla on ilmavaa, maukasta ja kuohkeaa.

Heh, oma äitini leipoi aina *nappulapullaa*, eli käytti liian paljon jauhoja. Ja ihmetteli aina sitä. Että miten voi olla, samat aineet, mutta lopputulos on aina eilainen.

t. *Leipuri hiiva* :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe