venyttely

haitallista

15

2147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä teen näin

      Itse ainakin venyttelen KEVYESTI 5-10sekunttia ennen juoksulenkkiä. Mihinköähän sitä sitten uskoa kun toinen tutkimus sanoo toista ja toinen toista... Oikeastaan luulen että se on loppujen lopuksi melkein sama venytteleekö vai ei, taitaa olla pilkun viilausta...

    • LSR

      Oleellisempaa lienee lenkin JÄLKEEN tehtävä venyttely, sitä tuskin mikään tutkimus kyseenalaistaa.

    • arska

      Outo "tutkimus", mielestäni tuosta luki yhessä kirjassa (max 5v vanha): ennen juoksua ei olekaan tarkoitus tehdä mitään sen kummempia venyttelyjä. Senverran vaan että testataan liikkuuko paikat. Lämmittely tapahtuu ennen juoksua, mutta se on eri asia kuin venyttely.

      Mutta juoksun jälkeen, kuten tuossa todettiinkin, pitää venytellä. Muutenhan, kuten tunnettua, lihas ja "vastalihas" lyhentyineinä alkavat "kanittaa" toisiaan ja juoksu kulkee kuin käsijarru päällä.

      • asdasda

        No mulle on kerrottu että rankasta rasituksesta hapoilla olevaa lihasta ei pitäs missään tapausessa venyttää, se vain rikkoo lihasta. Kunnon tauko, ainakin 2 tuntia ja sitten vasta venyttelyä jos se hyvältä tuntuu.


    • juossut

      viimeisn parinkymmenen vuoden aikana.
      Mitään haitallisia kipuja tai rasitusvammoja ei ole koskaan ollut.
      Juoksu maistuu hyvin, maratonit mukaan lukien.
      Raajojen liikeradat ovat laajat ja kaikki nivelet toimivat hyvin.

      Varsinaista venyttelyä en ole koskaan tehnyt. Ei ennen eikä jälkeen juoksemisen.
      Olen aina ihmetellyt, että venyttelyä suositellaan joka vaivaan
      jopa kipeytyneitä ja vammautuneita myöten.

      Venyttelyuskovaiset eivät tietysti tällaisia mielipiteitä hyväksy.

      • venyttelyllä

        ja jäällä ja levolla. Pitkän lenkin jälkeen nukkumisesta ei tule mitään, kun jalat ovat niin jäykäksi jännittyneet. Siispä venyttelen taas.

        Aika hyvin, jos haitallisia rasitusvamoja on nolla 20 vuoden juoksun jälkeen. Ei siis edes penikoita alussa? Noh, toiset ovat luonnonnotkeita.


      • juossut
        venyttelyllä kirjoitti:

        ja jäällä ja levolla. Pitkän lenkin jälkeen nukkumisesta ei tule mitään, kun jalat ovat niin jäykäksi jännittyneet. Siispä venyttelen taas.

        Aika hyvin, jos haitallisia rasitusvamoja on nolla 20 vuoden juoksun jälkeen. Ei siis edes penikoita alussa? Noh, toiset ovat luonnonnotkeita.

        Enpä ole ihan varma mitä on "penikat", mutta luulen että sillä tarkoitetaan jonkin lihaksen kipeytymistä.
        Itsellä oli ensimmäisen juoksukesän alussa rappuja alas kävellessä etureidessä pieni tuntemus, joka ei edes ollut kipua.
        Pitkiä lenkkejä seuraavana päivänä tein usein kevyen verryttelyn juosten ja kävellen.

        Nykyisin esim. maratonin jälkeen en venyttele, mutta seuraavana päivänä juoksen 5-6km lenkin kevyesti. Silloin tietysti lihaksissa tuntee, että edellisenä päivänä on suoritettu, mutta palautuminen tapahtuu ilman venyttelyä parissa päivässä.
        Joillekin venyttely varmaan sopii.

        Jos tulisin kipeäksi juoksemisesta, niin luultavasti pienentäisin rasitusta.


      • Supi-Suomi
        juossut kirjoitti:

        Enpä ole ihan varma mitä on "penikat", mutta luulen että sillä tarkoitetaan jonkin lihaksen kipeytymistä.
        Itsellä oli ensimmäisen juoksukesän alussa rappuja alas kävellessä etureidessä pieni tuntemus, joka ei edes ollut kipua.
        Pitkiä lenkkejä seuraavana päivänä tein usein kevyen verryttelyn juosten ja kävellen.

        Nykyisin esim. maratonin jälkeen en venyttele, mutta seuraavana päivänä juoksen 5-6km lenkin kevyesti. Silloin tietysti lihaksissa tuntee, että edellisenä päivänä on suoritettu, mutta palautuminen tapahtuu ilman venyttelyä parissa päivässä.
        Joillekin venyttely varmaan sopii.

        Jos tulisin kipeäksi juoksemisesta, niin luultavasti pienentäisin rasitusta.

        Jos olisit tehnyt hyvän huoltoharjoituksen pitkän lenkin ja maratonin jälkeen myös kunnon lihashuollon, olisiko palautumisesi ollut entistä tehokkaampaa?
        Kieltämättä on Suomessa olymppia voittajia ja MM-ykkösiä, jolle venyttelyt ei sopineet ollenkaan (elastiset lihakset)venyttelyn sijasta oli paras vaihtoehto hieronta 2-4 kertaa viikossa.
        Valtaosalle sopii venyttelyt edelleenkin parhaiten, palautumista edistään ja vammoja ehkäiseen.
        Hän joka kertoo omakohtaisia mielipiteitään lihashuollon tarpeettomuudesta, sopii ehkä hänelle itselleen ja tosi harvalle muulle!


    • juoksuvalmentaja

      Tuossa uutisessa ei ole mitään uutta. Iät ja ajat on tiedetty, ettei pitkiä staattisia venytyksiä (lihasta pidetään venytettynä useita sekunteja) kannata tehdä ennen kilpailua tai harjoitusta, koska ne alentavat lihasvoimaa tilapäisesti. Ennen kilpailua tai harjoitusta kannattaa tehdä jonkinverran dynaamista venyttelyä vammojen ehkäisemiseksi. Ja kannattaa tehdä ERILLISINÄ harjoituksina staattista venyttelyä liikkuvuuden parantamiseksi, ainakin jos on ongelmia sillä alueella.

    • aloitteleva

      Luulin että olin ainoa josta tuntui että venyttely silleen "turruttaisi" tai muuten "heikentäisi" *silmien pyöräytys*

      En määkään enään nykyään venyttele ;)

    • Viskoosi78

      Että jotkut ihmiset tarvitsee venyttelyä ja toiset eivät?

      Mietin itse luonnollisuuden kannalta, eläimistä kissojen ja koirien tiedän välillä venyttelevän jalkojaan, samalla "tyylillä" venyttelen itsekkin, eli fiilisten mukaan miltä hyvältä tuntuu, eli tosi harvoin.
      Hyvin jalat pysyy kunnossa, kun vain on oikeanlaiset kengät, ja hillitsee välillä menohaluja, ettei ylirasitustilat pääse yllättämään.

      • juossut

        Kerroin aiemmin, että en suorita venyttelyjä. Näin asia onkin. Mutta sen verran kun kissa tai koira
        kroppaansa venyttää, sen teen minäkin.
        Sehän ei olekaan yhden raajan tai lihaksen pitkäaikaista venytystä vaan oikaistaan ensin koko etupää
        ja sitten koko takavartalo kerralla pariksi sekunniksi.
        Tällaista kokovartalon oikaisua teen aamulla heti herättyäni sängyssä ja se riittää koko päiväksi.

        Silloin kun vaimo on mukana, saattaa venyttelystä tulla vähän perusteellisempi.


      • Laamasen Jupe
        juossut kirjoitti:

        Kerroin aiemmin, että en suorita venyttelyjä. Näin asia onkin. Mutta sen verran kun kissa tai koira
        kroppaansa venyttää, sen teen minäkin.
        Sehän ei olekaan yhden raajan tai lihaksen pitkäaikaista venytystä vaan oikaistaan ensin koko etupää
        ja sitten koko takavartalo kerralla pariksi sekunniksi.
        Tällaista kokovartalon oikaisua teen aamulla heti herättyäni sängyssä ja se riittää koko päiväksi.

        Silloin kun vaimo on mukana, saattaa venyttelystä tulla vähän perusteellisempi.

        En venyttele koskaan.


      • Laamasen Jupe kirjoitti:

        En venyttele koskaan.

        Itsekin venyttelen vain minimaalisesti, mutta venyttelen kuitenkin.

        Ottakaa huomioon tutkimukset, Niissä tutkittiin vain ja ainoastaan lihaksen "voimakkuutta" venytyksessä.
        Ei siis tutkittu venytyksen vaikutusta lihas revähdyksiin tai joustavuuteen. Jossain lajeissa lihaksen määrä ei ole kaikki kaikessa vaan jalkojen nopea toimiminen.


      • rgerg
        sfinski80 kirjoitti:

        Itsekin venyttelen vain minimaalisesti, mutta venyttelen kuitenkin.

        Ottakaa huomioon tutkimukset, Niissä tutkittiin vain ja ainoastaan lihaksen "voimakkuutta" venytyksessä.
        Ei siis tutkittu venytyksen vaikutusta lihas revähdyksiin tai joustavuuteen. Jossain lajeissa lihaksen määrä ei ole kaikki kaikessa vaan jalkojen nopea toimiminen.

        teen ihan lyhyitä venytyksiä ennen juoksua, ikään kuin "alkuverryttelyksi" ettei ihan kylmiltään lähe juoksemaan. Ja kisaan tai vauhdikkaaseen harjotukseen teen alkuverryttelyn jonka aikana myös venyttelen. Ja pyrin venyttelemään joka ilta 30-60min.
        Tämä kaikki vain siksi että ilman venyttelyä tuntuu että lihakset ei oo vielä valmiit kovaan rasitukseen, ja jos en illalla venyttele niin seuraavana päivänä jalat ovat jäykemmät kuin jos olen venytellyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1101
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      993
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe