Puoli-isänmaalliset

Vanha oikeistolainen pyhä kolmiyhteyshän on ollut koti, uskonto ja isänmaa. Käsittelen tässä nyt vain viime mainittua eli isänmaallisuutta.

Minulle on jäänyt aina kovin hämäräksi se, mitä isänmaallisuudella oikein tarkoitetaan. Olen ymmärtänyt asian täysin toisin kuin jotkut muut. Minusta isänmaallisuus on kokonaisvaltaista oman maan ja sen kansalaisten ajamista. Toisten mielestä se ei ole suinkaan mitään kokonaisvaltaista etujemme ajamista vaan siitä voidaan erottaa osa pois. Tästä otsikkoni "puoli-isänmaalliset.

En puutu tässä nyt siihen, onko isänmaallisuus hyväksi vai pahaksi taikka ylipäätään tarpeen. Lähden nyt siitä olettamuksesta, että isänmaallisuutta tarvitaan. Mielenkiintoni kohdistuu siis vain siihen, voiko isänmaallisuus olla puolittaista eikä kokonaisvaltaista.

Isänmaallisuuden jyrkin vaatimus on maan puolustaminen jopa oman hengen uhalla. Juuri niitä, jotka eivät ole valmiita uhraamaan kaikkein kalleintaan eli omaa hengeään tähän tarkoitukseen, on pidetty epäisänmaallisina.

Olen törmännyt tämän tästä ja tälläkin palstalla sellaisiin väittämiin, että verotuksen korkean progression vuoksi koulutettu työväkin karkaa ulkomaille taikka että korkean pääomaverotuksen vuoksi suomalainen pääoma hakeutuu ulkomaille.

Jos isänmaallisuutta tarvitaan, minusta mainitun tapainen rintamakarkuruus on mitä suurinta epäisänmaallisuutta. Siinähän selvästi vaikeutetaan oman maan kansalaisten etua eikä olla valmiita lainkaan uhrauksiin. Kuitenkin esim. Kokoomuspuolueen eräät edustajat sanovat tämän olevan faktan, mutta eivät millään lailla paheksu tällaista epäisänmaallisuutta vaan pitänyt sitä aivan loogisena käyttäytymisenä. Sen sijaan sitä, että ihminen pakenisi ulkomaille sodan uhatessa, nämä samat pitäisivät takuuvarmasti epäisänmaallisuutena.

Maailma tietysti muuttuu ja kansallisuuden merkitys siinä vähenee ja hämärtyy. Ehkä tämä puoli-isänmaallisuus on askel siihen suuntaan. Luulen vaan, että sen seurauksena monen mieleen voi juolahtaa ajatus, ettei ole oikein sen kummemmin vaatia sitten hengen tai oman ajan uhraamista isänmaan hyväksi, jos kerran muutenkin saa olla epäisänmaallinen.

Täytyy sanoa, että itseäni melkoisesti ällöttää se, kun esim. Kimi Räikkönen tai joku muus suomalainen formulakuski sattuu voittamaan ajon ja palkintojen jaossa soi Suomen kansanllislaulu. Minusta olisi paljon oikeutetumpaa soittaa tällöin esim. Monacon kansallislaulua, sillä sinnehän näistä nämä maksavat hieman veroa, jos sinnekään. Nimittäin jos sattuvat käymään kasinolla.

48

1047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä se tosiaan on?

      Isänmaallisuuden syvintä olemusta itsekin olen joskus perännyt ja kirjoituksesi viimeisessä kappaleessa olevaa seikkaa julkituonut.

    • kepulista

      Jaan mielipiteesi jos vain sallit?

    • Munsalan

      soutukerhoa, vaen enkö ymmärtänynnä veärin?

    • määräytyisi

      maksettujen verojen mukaan????
      Naurettava linjanveto. Työttömät, pienituloiset, eläkeläiset ovat siis sinun mielestäsi epäisänmaalaisia, koska eivät maksa tarpeeksi veroja. Jääkiekon MM varmaan pitäsi jakaa "monikansalliselle" maalle, kun siellä pelaa noita sinun osoittamisia veropakolaisia.
      Ymmärtäisin jotenkin kantaasi, jos puhuisit vaikkapa noista liikemiehistä, jotka perustavat epämääräisiä firmoja veroparatiiseihin tai niistä firmoista, jotka fuusioituvat monikansallisiin yhtiöihin.
      Epäisänmaallisuutta osoitti myös nykyhallitus, kun ei pysty pitämään rahoja Suomen käytössä (StoraEnson, UPM:n tapaukset).
      Olen itse tällä hetkellä työttömyysputkessa ja niin ollen sinun mielestäsi epäisänmaallinen, koska jopa Räikkönen maksoi Suomeen enemmän veroja vuonna 2007 kuin minä. Kuulun siis siihen porukkaan, joka ei Maamme-laulua saisi kuunnella.

      • En lue sinua laisinkaan epäisänmaalliseksi. Kyse ei ole siitä, kuinka paljon maksaa veroja. Kyse on siitä maksaako suomalainen veronsa meidän suomalaisten hyväksi vai ei.


      • esiin tuon
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En lue sinua laisinkaan epäisänmaalliseksi. Kyse ei ole siitä, kuinka paljon maksaa veroja. Kyse on siitä maksaako suomalainen veronsa meidän suomalaisten hyväksi vai ei.

        "Räikkös"-esimerkkisi. Nuo ns. isänmaalliset veronkiertäjähuijarit eli veroparatiiseihin rahansa piilottavat liikemiehet asuvat Suomessa, nauttivat suomalaisesta sosiaaliturvasta kuten esim. terveyspalveluista jne. jne.
        Urheilijat, joiden työmaa on ulkomailla, eivät kuluta suomalaista yhteiskuntaa, vaan päinvastoin maksavat pääomatuloistaan tänne veroja.
        Et muuten ota huomioon ollenkaan isänmaallisuutena sitä goodwilliä, joita nuo henkilöt maailmalla maamme postiivisuuskuvaan tuovat.
        Elä ja anna muidenkin elää suomalaisina!


      • esiin tuon kirjoitti:

        "Räikkös"-esimerkkisi. Nuo ns. isänmaalliset veronkiertäjähuijarit eli veroparatiiseihin rahansa piilottavat liikemiehet asuvat Suomessa, nauttivat suomalaisesta sosiaaliturvasta kuten esim. terveyspalveluista jne. jne.
        Urheilijat, joiden työmaa on ulkomailla, eivät kuluta suomalaista yhteiskuntaa, vaan päinvastoin maksavat pääomatuloistaan tänne veroja.
        Et muuten ota huomioon ollenkaan isänmaallisuutena sitä goodwilliä, joita nuo henkilöt maailmalla maamme postiivisuuskuvaan tuovat.
        Elä ja anna muidenkin elää suomalaisina!

        Räikkösen työmaa on ulkomailla. Lähinnä se kai on nykyisin Italiassa, mutta suurelta osin myös ympäri maailmaa. Ei hän ole kuitenkaan valinnut asuinpaikakseen Italiaa, missä myös joutuu maksamaan tuloistaa veroa. Jostain syystä hän on valinnut Monacon, missä ei makseta lainkaan tuloveroa. Tällainen maailmankansalainen olisi Monacon sijasta aivan luontevasti voinut valita asuinpaikakseen myös Suomen ja maksaa veronsa tänne. Se olisi ollut kovasti isänmaallinen teko ja jokainen olisi ylpeä kansallislaulumme soidessa.

        Kyllä nämä Räikköset ja muut tuovat varmaan goodwill-etua Suomelle. Sitä en kiistä. Mutta eivät he sen vuoksi ponnistele. Tämä goodwill tulee sen myötä, että heidän nimensä perässä on Suomen lippu ja voiton sattuessa Suomen lippu nousee salkoon. En usko, että Räikkönen on vaatinut näitä asioita. Ne tulevat kv. käytännön mukaan.


      • Räikkönen asuu
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Räikkösen työmaa on ulkomailla. Lähinnä se kai on nykyisin Italiassa, mutta suurelta osin myös ympäri maailmaa. Ei hän ole kuitenkaan valinnut asuinpaikakseen Italiaa, missä myös joutuu maksamaan tuloistaa veroa. Jostain syystä hän on valinnut Monacon, missä ei makseta lainkaan tuloveroa. Tällainen maailmankansalainen olisi Monacon sijasta aivan luontevasti voinut valita asuinpaikakseen myös Suomen ja maksaa veronsa tänne. Se olisi ollut kovasti isänmaallinen teko ja jokainen olisi ylpeä kansallislaulumme soidessa.

        Kyllä nämä Räikköset ja muut tuovat varmaan goodwill-etua Suomelle. Sitä en kiistä. Mutta eivät he sen vuoksi ponnistele. Tämä goodwill tulee sen myötä, että heidän nimensä perässä on Suomen lippu ja voiton sattuessa Suomen lippu nousee salkoon. En usko, että Räikkönen on vaatinut näitä asioita. Ne tulevat kv. käytännön mukaan.

        Sveitsissä. Toki juuri verotuksen takia, mutta niin tekisit itsekin, jos vaihtoehtona on Suomen älyttömät verot. Ei se isänmaallisuutta heikennä.


      • Räikkönen asuu kirjoitti:

        Sveitsissä. Toki juuri verotuksen takia, mutta niin tekisit itsekin, jos vaihtoehtona on Suomen älyttömät verot. Ei se isänmaallisuutta heikennä.

        Miksi se ei heikennä isänmaallisuutta, että pyrkii välttämään suomalaisena joutumaasta Suomessa verotuksen alaiseksi ja siten edistämässä meidän suomalaisten etua? Jos kaikki pyrkisivät välttämään Suomessa verojen maksamista kaikin keinoin, maamme olisi hyvin nopeassa tahdissa rinnastettavissa Valko-Venäjään tai johonkin muuhun elintasoltaan tähän verrattavaan valtioon. Tämä herättä minussa todellakin suuren kysymyksen siitä, että miksi?

        Ne joita kutsut älyttömiksi veroiksi, on kuitenkin yhteisesti pääetty. Kaiken lisäksi meillä on vallassa nyt ns. porvarihallitus, jolla olisi ollut hyvää aikaa muuttaa verotus vähemmän älyttömäksi, jos niin olisi haluttu. Nyt jopa yhden hallituspuolueen erittäin tunnettu kansanedustaja Sauli Niinistö kehottaa topputtelemaan verojen alentamista. Onko Sauli Niinistä sinusta jokin älyttömyyden suurin huipentuma?


      • tarvitset!
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Miksi se ei heikennä isänmaallisuutta, että pyrkii välttämään suomalaisena joutumaasta Suomessa verotuksen alaiseksi ja siten edistämässä meidän suomalaisten etua? Jos kaikki pyrkisivät välttämään Suomessa verojen maksamista kaikin keinoin, maamme olisi hyvin nopeassa tahdissa rinnastettavissa Valko-Venäjään tai johonkin muuhun elintasoltaan tähän verrattavaan valtioon. Tämä herättä minussa todellakin suuren kysymyksen siitä, että miksi?

        Ne joita kutsut älyttömiksi veroiksi, on kuitenkin yhteisesti pääetty. Kaiken lisäksi meillä on vallassa nyt ns. porvarihallitus, jolla olisi ollut hyvää aikaa muuttaa verotus vähemmän älyttömäksi, jos niin olisi haluttu. Nyt jopa yhden hallituspuolueen erittäin tunnettu kansanedustaja Sauli Niinistö kehottaa topputtelemaan verojen alentamista. Onko Sauli Niinistä sinusta jokin älyttömyyden suurin huipentuma?

        Jos asut Suomessa tai jos sinulla on pääomatuloja Suomessa, tottakai maksat veroja Suomeen.
        Toiseksi, puhut yhteisesti päätetyistä veroista. Luuletko tosiaan, että kaikki 200 kansanedustajaa on tyytyväisiä verojen oikeellisuuteen? Ei todellakaan, vaan ovat erimielisyytensä monesti osoittaneet. Mutta kumileimasimiahan kansanedustajista suurin osa on. Kulloinenki enemmistö määrää aina kaiken. Välikysymykset ovat vain populismia jne.
        Niinistö ei ole puuttunut verotuksen kieroutuneisuuteen. Ainoastaan veroalennuksien LYKKÄÄMISEEN.
        Tarkkuutta veli MPP, et yleensä noin tyhmiä kirjoittele.


      • sisäisti työväen presidentti
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Miksi se ei heikennä isänmaallisuutta, että pyrkii välttämään suomalaisena joutumaasta Suomessa verotuksen alaiseksi ja siten edistämässä meidän suomalaisten etua? Jos kaikki pyrkisivät välttämään Suomessa verojen maksamista kaikin keinoin, maamme olisi hyvin nopeassa tahdissa rinnastettavissa Valko-Venäjään tai johonkin muuhun elintasoltaan tähän verrattavaan valtioon. Tämä herättä minussa todellakin suuren kysymyksen siitä, että miksi?

        Ne joita kutsut älyttömiksi veroiksi, on kuitenkin yhteisesti pääetty. Kaiken lisäksi meillä on vallassa nyt ns. porvarihallitus, jolla olisi ollut hyvää aikaa muuttaa verotus vähemmän älyttömäksi, jos niin olisi haluttu. Nyt jopa yhden hallituspuolueen erittäin tunnettu kansanedustaja Sauli Niinistö kehottaa topputtelemaan verojen alentamista. Onko Sauli Niinistä sinusta jokin älyttömyyden suurin huipentuma?

        teeman niin perusteelisesti, että omaksui myös demareiden "rakasta veroja" aatteen


    • Kaupunki keskustal.

      Väärälle palstalle,sillä keskustalaiset eivät ole suomen suurituloisempia.
      Mutta isämaallisuus ja koti ovat edelleen tärkeitä arvoja,uskonnon voi nykyisin mielestäni jo moni korvata sanoilla hyvä moraali.Sillä nyky tiede on hiukan hämärtänyt ainakin kiihko uskovia.
      Kyllä Suomessa on euroopan korkeimpia verotuksia ainakin suurmmissa tuloluokissa,ja en yhtään ihmettele ainakaan F1 miesten sioittumista Monakoon tai muihin maltillisempiin verotus maihin,olisi tyhmyyttä antaa valtiolle suurimman osan tuloistaan.
      Vaikka olisiki mieleltään kovin isänmaallisia.

      Ja kyllä heiltäkin valtio saa tuloja kun he omistavat kalliita kiinteistöjä Suomessa ja lomilla käydessään käyttävät kalliita palveluita vuodessa enemmän kuin tavallinen tallaaja elinaikanaan.

      • Kuten avauksessani kerroin, en ota niinkään kantaa siihen, onko kyse tyhmyydestä vai ei. Halusin olla vain looginen. Jos on isänmaallinen, sitä pitäisi kai olla silloin kokonaisvaltaisesti. Jos katsot asiaa tyhmyyden kannalta, minusta köyhän ja Suomessa vähän omaisuutta omistavan on silloin yhtä lailla tyhmää uhrata henkeään isänmaan puolesta. Hyväksyn siis tyhmyys-argumenttisi, mutta sitä pitää silloin soveltaa yhdenmukaisesti kaikkeen isänmaallisuuteen.


      • Uusi-Ukki

        Suomen Isänmaallisimmat ihmiset olivat Saksassa koulutuksen saaneet Jääkärijoukot, jotka 1918 Presidentti Kekkosen tavoin, teurastivat Suomen Työväenluokan parhaita poikia.

        Tämän tiedon ja Opetuksen sai Uusi-Ukki Eteläpohjanmaan Juonenkylän Kansakoulussa jo vuonna 1937, ollessani 7-män vuotias, ja mitäpä tuota tietoa muuttamaan, joka silloin nuoren pojan tietoisuuteen iskettiin. Että sellaista Isänmaallisuutta.


      • mvv
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Suomen Isänmaallisimmat ihmiset olivat Saksassa koulutuksen saaneet Jääkärijoukot, jotka 1918 Presidentti Kekkosen tavoin, teurastivat Suomen Työväenluokan parhaita poikia.

        Tämän tiedon ja Opetuksen sai Uusi-Ukki Eteläpohjanmaan Juonenkylän Kansakoulussa jo vuonna 1937, ollessani 7-män vuotias, ja mitäpä tuota tietoa muuttamaan, joka silloin nuoren pojan tietoisuuteen iskettiin. Että sellaista Isänmaallisuutta.

        Juonenkylän koululla ylistettiin Jääkäreitä siitä, että he taistelivat Suomeen itsenäisyyden, eikä sen takia ,että tappoivat työläisiä. Näillä asioilla on tietty ero.


      • Kaupunki keskustal.
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Kuten avauksessani kerroin, en ota niinkään kantaa siihen, onko kyse tyhmyydestä vai ei. Halusin olla vain looginen. Jos on isänmaallinen, sitä pitäisi kai olla silloin kokonaisvaltaisesti. Jos katsot asiaa tyhmyyden kannalta, minusta köyhän ja Suomessa vähän omaisuutta omistavan on silloin yhtä lailla tyhmää uhrata henkeään isänmaan puolesta. Hyväksyn siis tyhmyys-argumenttisi, mutta sitä pitää silloin soveltaa yhdenmukaisesti kaikkeen isänmaallisuuteen.

        Mainitsemaasi tilanteeseen,että jos joku hyökkää maahamme niin paljonko täytyy olla omaisuutta ennen kuin kannattaa alkaa puolustautumaan.
        Jos tältä kantilta asiaa ainoastaan katsoo,niin se tuntuu ainakin minusta aika erikoiselta.

        Eiköhän se ole enempi moraali kysymys kun ollaan suomalaisia,niin puolustetaan Suomea,oli takataskussa sitten paksumpi tai hiukan ohuempi lompsa.

        Nutta siitä ei päästä mihinkään että Suomessa on Euroopan korkeimpia veroasteikkoja.Suurempia palkkaveroja täytyy laskea ja suurempia pääoma veroja täytyy nostaa,että ne edes hiukan lähentyvät toisiaan.


      • ihan asiaa,
        Kaupunki keskustal. kirjoitti:

        Mainitsemaasi tilanteeseen,että jos joku hyökkää maahamme niin paljonko täytyy olla omaisuutta ennen kuin kannattaa alkaa puolustautumaan.
        Jos tältä kantilta asiaa ainoastaan katsoo,niin se tuntuu ainakin minusta aika erikoiselta.

        Eiköhän se ole enempi moraali kysymys kun ollaan suomalaisia,niin puolustetaan Suomea,oli takataskussa sitten paksumpi tai hiukan ohuempi lompsa.

        Nutta siitä ei päästä mihinkään että Suomessa on Euroopan korkeimpia veroasteikkoja.Suurempia palkkaveroja täytyy laskea ja suurempia pääoma veroja täytyy nostaa,että ne edes hiukan lähentyvät toisiaan.

        isänmaallisuutta ei mitata maksettujen verojen määrällä, vaikka verotuksen oikedenmukaisuus onkin ihan perseestä.


      • koettaaa,
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Suomen Isänmaallisimmat ihmiset olivat Saksassa koulutuksen saaneet Jääkärijoukot, jotka 1918 Presidentti Kekkosen tavoin, teurastivat Suomen Työväenluokan parhaita poikia.

        Tämän tiedon ja Opetuksen sai Uusi-Ukki Eteläpohjanmaan Juonenkylän Kansakoulussa jo vuonna 1937, ollessani 7-män vuotias, ja mitäpä tuota tietoa muuttamaan, joka silloin nuoren pojan tietoisuuteen iskettiin. Että sellaista Isänmaallisuutta.

        piipittää.


    • mvv

      ..isänmaallista näyttää olevan hyväksyä kaikki mitä esivalta päättää. Pitäsi hyväksyä myös ylisuuri verotus, sekö olisi sitten isänmaallista.

      Suomessa on lakiin asetettu monta kohtaa jotka ovat tavallaan isämaalle huonoja asioita , ainakin äkkipäältä ajatellen. Voisi ajatella ,että lakko-oikeus pitäsi poistaa. Sehän tuottaa yleensä isänmaalle pelkkää vahinkoa. Suomesta voi vapaasti muuttaa myös pois, sekin on lain turvaama oikeus.

      Mutta eikö kuitenkin tämä, että palkkojen puolesta on voinut ja saa mennä lakkoon ole tosiasiassa parantanut Suomen asemaa. Samoin se, että Suomesta voi muuttaa myös pois parempien ansioiden perään paranna Suomea. Se pakottaa pysymään kehityksessä mukana, verrattuna muihin maihin.

      Mitä niillä älyytömän suurilla verotuloilla sitten tehtäisiin. Tarkoitat kai, että niillä autetaan heikomassa asemassa olevia. Se on hyvä ajatus, mutta tukien kanssa on oltava myös tarkkana. Niillä ei saa rapauttaa ihmisten omaa selviytymiskykyä, vaan meidän jokaisen on yritettävä ponnistella kykyjemme mukaan.

      Vain näin syntyy hyvä Suomi.

      • Olen ehdottomasti sitä vastaan, että esivalta saisi päättää asioista. Kanslaiset eivät ole enää mitään hallintoalamaisia, jonka tulisi olla kuuliainen jollekin esivallalle. Meillä on demokraattinen järjestelmä, jonka puitteissa päätämme itse sen, minkälaiset lait meillä on voimassa. Toki ne voivat olla välillä huonommat ja paremmat, mutta se on aina alempiarvoista verratuna siihen, että ne on yhteisesti päätetty.

        Verotuksen taso on myös yhteisesti päätetty asia. Minusta on varsin kummalista, että asetat yhteisten päätösten sisällön kyseenalaiseksi ja sanot isänmaallisuuden tarpeen riippuvan siitä. Tämähän olisi ihan sama kuin sanoisi, että voi kyllä lähteä sotimaan, jos valtio takaa sen, ettei siinä menetä henkeään tai vammaudu.

        Lakko-oikeus voidaan toki poistaa. Se voidaan korvata täysin vapaalla sopimusoikeudella. Luulen vaan, että työnantajat eivät tällaiseen suostuisi mistään hinnasta. Meillähän oli sairaanhoitajien palkkauskysymyksenä vaihtoehtona juuri vapaa sopimusoikeus ja hallitus alkoi sen vuoksi valmistella maahan jo kriisilakeja. Ainakin maan porvarihallitus suorastaan kammoksui tällaista vaihtoehtoa ja voi hyvällä syyllä sanoa, että se suorastaan rakastui lakko-oikeuteen.

        En vastusta sitä, että maasta lähdetään töihin ulkomaille hakemaan kansainvälistä kokemusta ja palataan sitten takaisin Suomeen hyödyttämään Suomea vielä enemmän tällä lisäkokemuksella. Siitähän tässä ei ole laisinkaan kyse. Kiinnitin huomiota nimenomaan siihen perusteleen, että korkea verotus ajaa hakeutumaan ulkomaille töihin. Se on täysin eri asia kuin motiivi hankkia kansainvälistä kokemusta, joka sitten edistää suomalaisten etua.


      • tulisi mielestäsi
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Olen ehdottomasti sitä vastaan, että esivalta saisi päättää asioista. Kanslaiset eivät ole enää mitään hallintoalamaisia, jonka tulisi olla kuuliainen jollekin esivallalle. Meillä on demokraattinen järjestelmä, jonka puitteissa päätämme itse sen, minkälaiset lait meillä on voimassa. Toki ne voivat olla välillä huonommat ja paremmat, mutta se on aina alempiarvoista verratuna siihen, että ne on yhteisesti päätetty.

        Verotuksen taso on myös yhteisesti päätetty asia. Minusta on varsin kummalista, että asetat yhteisten päätösten sisällön kyseenalaiseksi ja sanot isänmaallisuuden tarpeen riippuvan siitä. Tämähän olisi ihan sama kuin sanoisi, että voi kyllä lähteä sotimaan, jos valtio takaa sen, ettei siinä menetä henkeään tai vammaudu.

        Lakko-oikeus voidaan toki poistaa. Se voidaan korvata täysin vapaalla sopimusoikeudella. Luulen vaan, että työnantajat eivät tällaiseen suostuisi mistään hinnasta. Meillähän oli sairaanhoitajien palkkauskysymyksenä vaihtoehtona juuri vapaa sopimusoikeus ja hallitus alkoi sen vuoksi valmistella maahan jo kriisilakeja. Ainakin maan porvarihallitus suorastaan kammoksui tällaista vaihtoehtoa ja voi hyvällä syyllä sanoa, että se suorastaan rakastui lakko-oikeuteen.

        En vastusta sitä, että maasta lähdetään töihin ulkomaille hakemaan kansainvälistä kokemusta ja palataan sitten takaisin Suomeen hyödyttämään Suomea vielä enemmän tällä lisäkokemuksella. Siitähän tässä ei ole laisinkaan kyse. Kiinnitin huomiota nimenomaan siihen perusteleen, että korkea verotus ajaa hakeutumaan ulkomaille töihin. Se on täysin eri asia kuin motiivi hankkia kansainvälistä kokemusta, joka sitten edistää suomalaisten etua.

        pelata Kirkkonummen Salamissa. Palkka muutama milli vuodessa. Onhan hän jo "käynyt oppimassa" ammattinsa ulkomailla.
        Heko heko noita ajatuksiasi. Aivan selvästi sekoitat isänmaallisuuden ja kateutesi keskenään.


      • tulisi mielestäsi kirjoitti:

        pelata Kirkkonummen Salamissa. Palkka muutama milli vuodessa. Onhan hän jo "käynyt oppimassa" ammattinsa ulkomailla.
        Heko heko noita ajatuksiasi. Aivan selvästi sekoitat isänmaallisuuden ja kateutesi keskenään.

        En ole vastustanut sitä, että käydään tekemässä töitä ulkomailla. Kyse oli ny vain siitä, että jotkut väittävät suomalaisten menevän ulkomaille töihin sen vuoksi, että verotus on meillä liian korkea. Tämä on yhteydessä isänmaallisuuteen. Urheilijoiden ulkomaille muutto ei ymmärtääkseni johdu jääkiekkoilijoiden tapauksessa verotuksesta, vaan siitä, että heillä on ulkomailla mahdollisuus edistää urheilu-uraansa ja päästä myös hyviin palkkatuloihin. En ole vielä kuullut sellaisesta kiekkoilijasta, joka olisi lähtenyt NHL:ään pakoon suomalaista verotusta. Sinulla ilmeisesti näitä on tiedossa.


      • todellakaan
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En ole vastustanut sitä, että käydään tekemässä töitä ulkomailla. Kyse oli ny vain siitä, että jotkut väittävät suomalaisten menevän ulkomaille töihin sen vuoksi, että verotus on meillä liian korkea. Tämä on yhteydessä isänmaallisuuteen. Urheilijoiden ulkomaille muutto ei ymmärtääkseni johdu jääkiekkoilijoiden tapauksessa verotuksesta, vaan siitä, että heillä on ulkomailla mahdollisuus edistää urheilu-uraansa ja päästä myös hyviin palkkatuloihin. En ole vielä kuullut sellaisesta kiekkoilijasta, joka olisi lähtenyt NHL:ään pakoon suomalaista verotusta. Sinulla ilmeisesti näitä on tiedossa.

        ole faktoja hallussasi näissä asioissa.
        Otetaan esimerkki lähempää:
        KAIKKI suomalaiset, jotka pelaavat Ruotsissa, pelaavat siellä verotuksen edullisuuden takia.
        Sama pätee erinomaisesti myös niihin muutamaan Venäjllä pelaavaan.
        Mitä suuremmat palkat, sen varmemmin sinne hakeutuu suomalaisia töihin ja juuri verotussyistä. Isänmaallisuudella ei ole siinä mitää tekemistä, vaikka sinun mielestäsi (itse varmaankin hyvin ansaitsevana) kaikkien Suomessa syntyneiden maamme kansalaiste tulisi aina maksaa verot tänne tai muuten menettäisi kansalaisuutensa.


      • todellakaan kirjoitti:

        ole faktoja hallussasi näissä asioissa.
        Otetaan esimerkki lähempää:
        KAIKKI suomalaiset, jotka pelaavat Ruotsissa, pelaavat siellä verotuksen edullisuuden takia.
        Sama pätee erinomaisesti myös niihin muutamaan Venäjllä pelaavaan.
        Mitä suuremmat palkat, sen varmemmin sinne hakeutuu suomalaisia töihin ja juuri verotussyistä. Isänmaallisuudella ei ole siinä mitää tekemistä, vaikka sinun mielestäsi (itse varmaankin hyvin ansaitsevana) kaikkien Suomessa syntyneiden maamme kansalaiste tulisi aina maksaa verot tänne tai muuten menettäisi kansalaisuutensa.

        Jos luit avaukseni huolella, sanoin siinä nimenomaan, etten pohdi sitä, onko isänmaallisuus tarpeen tai tärkeää. Pohdin vain sitä, voiko olla vain jotenkin puoliksi isänmaallinen.

        Tottakai ihmisillä on erilaisia motiiveja hankkitua ulkomailla ja välttää maksamasta veroja Suomessa. Tätä voi pitää hyväksyttävänä enkä ottanut siihen kuin välillisesti kantaa. Mutta pitää kai olla johdonmukainen. Jos hyväksymme erilaiset syytä välttää negatiivisia seuraamuksia, silloin kai pitää hyväksyä myös se, että ihminen voi muuttaa ulkomaille sodan uhatessa ja välttää näin asevelvollisuuden. Miksi se olisi jotenkin erilainen velvollisuus kuin velvollisuus maksaa meidän suomalaisten hyväksi veroja? Peräänkuulutan siis erityisesti vain johdonmukaisuutta.


      • ajatuksiisi kanssa
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Jos luit avaukseni huolella, sanoin siinä nimenomaan, etten pohdi sitä, onko isänmaallisuus tarpeen tai tärkeää. Pohdin vain sitä, voiko olla vain jotenkin puoliksi isänmaallinen.

        Tottakai ihmisillä on erilaisia motiiveja hankkitua ulkomailla ja välttää maksamasta veroja Suomessa. Tätä voi pitää hyväksyttävänä enkä ottanut siihen kuin välillisesti kantaa. Mutta pitää kai olla johdonmukainen. Jos hyväksymme erilaiset syytä välttää negatiivisia seuraamuksia, silloin kai pitää hyväksyä myös se, että ihminen voi muuttaa ulkomaille sodan uhatessa ja välttää näin asevelvollisuuden. Miksi se olisi jotenkin erilainen velvollisuus kuin velvollisuus maksaa meidän suomalaisten hyväksi veroja? Peräänkuulutan siis erityisesti vain johdonmukaisuutta.

        toivon minäkin. Kun silloin 60-luvulla joukoittain porukkaa JOUTUI muuttamaan esim. Ruotsiin, ei siinä isänmaallisuudella ollut kuin tekemistä. Silloin mentiin sinne sen takia, että isänmaa ei pystynyt heille mitään antamaan.
        Sodalla ratsastaminen ei todellakaan kuulu tähän Räikkös-asetteluusi. Joutuisit keräämään melkoisen joukon Suomea kunnialla ulkomailla edustaneita ja varmaan sinunkin arvostamiasi henkilöitä takaisin Suomeen ja sittenkin heistä suurin osa olisi vieläkin sinua isänmaallisempia. Sinua puhuttaa vain kateus.


      • Kaupunki keskustal.
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Jos luit avaukseni huolella, sanoin siinä nimenomaan, etten pohdi sitä, onko isänmaallisuus tarpeen tai tärkeää. Pohdin vain sitä, voiko olla vain jotenkin puoliksi isänmaallinen.

        Tottakai ihmisillä on erilaisia motiiveja hankkitua ulkomailla ja välttää maksamasta veroja Suomessa. Tätä voi pitää hyväksyttävänä enkä ottanut siihen kuin välillisesti kantaa. Mutta pitää kai olla johdonmukainen. Jos hyväksymme erilaiset syytä välttää negatiivisia seuraamuksia, silloin kai pitää hyväksyä myös se, että ihminen voi muuttaa ulkomaille sodan uhatessa ja välttää näin asevelvollisuuden. Miksi se olisi jotenkin erilainen velvollisuus kuin velvollisuus maksaa meidän suomalaisten hyväksi veroja? Peräänkuulutan siis erityisesti vain johdonmukaisuutta.

        Normaalia ollut jokauan,armeija ikä suomessa on 18-20 vuotta mutta ulkomailla on töissä tai opiskelemassa paljon suomalaisia 30 siä miehiä jotka eivät ole käyneet armeijaa,ovat saaneet lykkäystä,tämä ei ole ongelma ollut koskaan.


      • mvv
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Olen ehdottomasti sitä vastaan, että esivalta saisi päättää asioista. Kanslaiset eivät ole enää mitään hallintoalamaisia, jonka tulisi olla kuuliainen jollekin esivallalle. Meillä on demokraattinen järjestelmä, jonka puitteissa päätämme itse sen, minkälaiset lait meillä on voimassa. Toki ne voivat olla välillä huonommat ja paremmat, mutta se on aina alempiarvoista verratuna siihen, että ne on yhteisesti päätetty.

        Verotuksen taso on myös yhteisesti päätetty asia. Minusta on varsin kummalista, että asetat yhteisten päätösten sisällön kyseenalaiseksi ja sanot isänmaallisuuden tarpeen riippuvan siitä. Tämähän olisi ihan sama kuin sanoisi, että voi kyllä lähteä sotimaan, jos valtio takaa sen, ettei siinä menetä henkeään tai vammaudu.

        Lakko-oikeus voidaan toki poistaa. Se voidaan korvata täysin vapaalla sopimusoikeudella. Luulen vaan, että työnantajat eivät tällaiseen suostuisi mistään hinnasta. Meillähän oli sairaanhoitajien palkkauskysymyksenä vaihtoehtona juuri vapaa sopimusoikeus ja hallitus alkoi sen vuoksi valmistella maahan jo kriisilakeja. Ainakin maan porvarihallitus suorastaan kammoksui tällaista vaihtoehtoa ja voi hyvällä syyllä sanoa, että se suorastaan rakastui lakko-oikeuteen.

        En vastusta sitä, että maasta lähdetään töihin ulkomaille hakemaan kansainvälistä kokemusta ja palataan sitten takaisin Suomeen hyödyttämään Suomea vielä enemmän tällä lisäkokemuksella. Siitähän tässä ei ole laisinkaan kyse. Kiinnitin huomiota nimenomaan siihen perusteleen, että korkea verotus ajaa hakeutumaan ulkomaille töihin. Se on täysin eri asia kuin motiivi hankkia kansainvälistä kokemusta, joka sitten edistää suomalaisten etua.

        ..muutto on monen asian summa, eikä yksin verotuksen. Siihen tietysti vaikuttaa työn saanti, palkka, asumisen hinta ja muut elinkustannukset. Yksi tärkeimmistä syistä on varmasti sopivan työn saanti. Ei yksin veroja pakoon Suomesta lähdetä.

        Ihminen tuskin silloin ajattelee kovin paljoa isänmaallisuutta, kyllä siinä oma etu on tärkein. Nämä monet autourheilijat asuvatkin ulkomailla.

        Olen aina ihaillut Margus Grönholmia, hän on aina verot Suomeen maksanut, mutta hänen perheensäkkin on asunut Suomessa ja lapset käyneet täällä koulun.

        Se että enemmistö eduskunnasta on säätänyt veron tason ei edellytä että täältä pois muuttaminen olisi epäisänmaallista.


    • Niinpä niin

      Isänmaallisuus on oikeastaan erittäin monimutkainen idea. Oma maa hahmotetaan usein maantieteellisten rajojen kautta. Siksi on ymmärrettävää, että rajojen siirtäminen herättää varsin paljon tunteenomaisia reaktioita, vaikka kyseessä olevalla maapalstalla ei suurta merkitystä sinänsä olisi. Kyse on emotionaalisuudesta, siitä samasta, joka aiheuttaa hyvinkin erikoisia perintöriitoja.

      Isänmaallisuus voidaan hahmottaa myös instituutioiden kautta, oman maan merkitys nähdään mm. sitä edustavien laitosten "pyhyyden" kautta. Näin voidaan kokea mm. hallituksen kritisoimisen olevan epäisänmaallista toimintaa.

      Isänmaallisuus on myös yhteisöllisyyden kokemista, nähdään koko maan ihmisten olevan "samassa veneessä", tämä ilmiö voimistuu aina kriiseissä, esim. laman aikana lähes kaikki ovat valmiita tinkimään eduistaan, mikäli näin kuvitellaan autettavan maan kokonaisetua.

      Isänmaallisuus on varsin tärkeä tunne, mikäli sitä ei ihmisillä ole, maa on epävakaa. Afrikassa ja osassa Aasian maita isänmaallisuus on lähinnä klaanien ja uskonnon kautta hahmotettavissa, näin vastapuoli löytyy hyvin läheltä. Viholliskuvan löytyminen omasta maasta, aiheuttaa hyvinkin vaikeasti soviteltavissa olevia konflikteja. Maata ei siis nähdä kokonaisuutena.

      Onko epäisänmaallista sitten maksaa verojaan muualle kuin kotimaahansa? Samoin voidaan tietenkin kysyä, onko verosuunnittelu epäisänmaallista? Vastauksia pohtiessa lähtökohdaksi tulisi ottaa se, ettei raha ole lopultakaan kovin tärkeä. Mikäli puhumme tunteista, materia on kuitenkin ainoastaan välineellisessä arvossa. Vaikka maamme kokonaistilanne olisikin merkittävästi parempi, jos ihmiset eivät verosuunnittelua käyttäisi, siitä huolimatta, isänmaallisuus on laajempi käsite.

      Eräistä maista on ollut tapana matkustaa töihin muualle, palkkauksen suuruus on ratkaiseva tekijä. Usein saadusta palkasta osa lähetetään kotimaahan ja näin tuetaan koko maan taloutta, vaikka tarkoitus on tukea lähinnä omaisia. Aivovienti on kannattavaa koko maan kannalta. Suomesta poismuuttaneet harvemmin huolehtivat tänne jäävistä läheisistään, sikäli tilanne on erilainen täällä.

      Isänmaalisuudesta keskusteltaessa oleellinen kysymys on se. Onko oikein vaatia taloudellista valtaa käyttäviltä moraalia? Onko siis pääomilla isänmaata ja vastuuta. Mikäli vastaus on kielteinen, silloin voidaan puhua, että käsite >isänmaallisuus< on menettänyt merkityksensä. Oikeuksia ei voi olla, mikäli vastuuta ei tunneta. Yritysten tukeminen on myös silloin hyvinkin epäisänmaallista puuhaa, vapaamatkustaminen on nähty aina petturuutena.

      Isänmaallisuus on arvona menettänyt osittain merkitystään, siitä puhuminenkin on vaikeaa. Kuitenkin, mikäli ihmisillä ei ole perustallaan käsitettä siitä, mitkä ovat heidän juurensa, silloin vastuuntunto jää kehittymättä. Vastuu on yhteisöllinen kokemus, se ei voi olla muutakaan. Yhteisöllisyyden tilalle tulee helposti muita tuntemuksia, vahva uskonnollisuus on eräs. Yhteisö muodostuu joka tapauksessa jostakin, koska se on eräs ihmisen perustarpeista.

      • Minä vaan

        Isänmaallisuus taitaa periytyä jo lajien synnyn ajoilta, kun elollisten lajien kehityksessä jotkut saivat geenin, joka panee heidät muodostamaan reviirejä elantonsa turvaamiseen.

        Isänmaallisuus lienee smaa alkujuurta kuin se, että västäräkki heiluttaa pyrstöään ilmoittaakseen toiselle västäräkille, että tämä on minun saalistusaluettani niin pitkälle kuin näet pyrstöni heiluvan.

        Primitiivireaktiona isänmaallisuus ilmenee siinä, kun västäräkki käyttäytyy uhkaavasti omaa peilikuvaansa kohtaan kuvitellen sen tunkeutuvan omalle reviirilleen.

        Kansojen isänmnaallisuuden viheliäisin piirre on yltiönationalismi, jossa naapuri maalataan uhkaksi omalle itsenäisyydelle ja lietsotaan naapurivihaa sisäpoliiittisen vallan kasvattamiseksi.

        Aivovienti on puolestaan erinomaista isänmaallisuutta, koska se saa huomaamaan, että me suomalaiset olemme fiksua kansaa. Pitäisi vaan toimia niin, että saisimme aikaan myös aivotuontia, koska kansainvälinen vuorovaikutus on ihmislajin kehittymiselle pelkästään eduksi.


      • Niinpä niin
        Minä vaan kirjoitti:

        Isänmaallisuus taitaa periytyä jo lajien synnyn ajoilta, kun elollisten lajien kehityksessä jotkut saivat geenin, joka panee heidät muodostamaan reviirejä elantonsa turvaamiseen.

        Isänmaallisuus lienee smaa alkujuurta kuin se, että västäräkki heiluttaa pyrstöään ilmoittaakseen toiselle västäräkille, että tämä on minun saalistusaluettani niin pitkälle kuin näet pyrstöni heiluvan.

        Primitiivireaktiona isänmaallisuus ilmenee siinä, kun västäräkki käyttäytyy uhkaavasti omaa peilikuvaansa kohtaan kuvitellen sen tunkeutuvan omalle reviirilleen.

        Kansojen isänmnaallisuuden viheliäisin piirre on yltiönationalismi, jossa naapuri maalataan uhkaksi omalle itsenäisyydelle ja lietsotaan naapurivihaa sisäpoliiittisen vallan kasvattamiseksi.

        Aivovienti on puolestaan erinomaista isänmaallisuutta, koska se saa huomaamaan, että me suomalaiset olemme fiksua kansaa. Pitäisi vaan toimia niin, että saisimme aikaan myös aivotuontia, koska kansainvälinen vuorovaikutus on ihmislajin kehittymiselle pelkästään eduksi.

        Ihmisten perustunteista on kyse, siksi materia on varsin vähäinen arvo kokonaistunteen rinnalla.

        Isänmaallisuus on vaistotoiminto, tosin erikoistomut sellainen. Aikoinaan tämän tunteen varassa heimoyhteisöt pystyvät pitämään yhteisöt kasassa, yhdessä pysyminen takasi selviytymisen. Sosiaalisuus on vieläkin eräs niistä piirteistä, jotka ovat edellytyksiä mm. pitkäikäisyydelle.

        Yhteen kuuluvaisuudentunne, johon isänmaallisuuskin kuuluu, on niin vahvasti emotionaalinen kokemus, että se kääntöpuolella on myös vahvoja tunteita. Viholliskuvan muodostaminen on varsin helppoa silloin, kun operoidaan ihmisten perusturvallisuuden tunteilla. Tietenkin myös pakolaisuuden aiheuttamat ongelmat ovat eräs osoitus siitä, mitä ongelmia aiheutuu juurettomuudesta.

        Mikäli perustarpeita ei pystytä toteuttamaan, silloin tilalle astuvat sijais-toiminnot, jotka ovat aina astetta vahvempia ja vaativat (saman tyydytyksen tunteen saamiseksi) vahvempia "tekoja". Normaalisti ihmisillä voi esiintyä neuroottisia piirteitä, vahvimmillaan myös äärimmäistä väkivaltaa.

        Yhteisöllisyyden tarve on vahva ja sinällään positiivinen -lajin säilymisen varmentaja. Jos tunnetta on mahdoton toteuttaa, silloin voidaan varautua äärimmäisiin toimintoihin (joukkomurhiin, terrorismiin) koska aina on yksilöitä, jotka eivät tyydy pelkästään olemiseen. Eräs selittäjä mm. koulumurhiin on nimenomaan tämä, mikäli yhteisöllisyyttä ei synny, syntyy vahvoja vihan tunteita joiden kohteeksi valikoituu varsin sattumanvaraisesti ihmisiä. Yksiöllisyyden kokemusta ei voi syntyä, mikäli yhteisöllisyys puuttuu, ne ovat toisistaan riippuvia kokemuksia.


    • Vanha demari

      Aivan aluksi tahtoisin kiittää Mielipidepankkia hänen pyyteettömästä työstään vallankumouksen hyväksi, upeaa toveri!

      Homo sosialisticus on tulevaisuuttamme eikä siihen tarvita isänmaata missään päin maailmaa. Isänmaa ja äidinkieli ovat nationalismin eli natsismin synkkää ydinaluetta, jota kohtaan me vallankumouksen uljaat toverit tunnemme suurta vastenmielisyyttä.

      Kun koko Tellus on saavuttanut onnensa maksiimin eli siirtynyt proletariaatin diktatuuriin ryhdymme kaikki puhumaan yhteistä kieltä. Yhteiseksi kieleksemme valitsemme tietenkin saksan, koska Karl Marx kirjoitti Pääoman saksaksi (Das Kapital). Lisäksi saksa on täsmällinen, kaunis ja looginen kieli, jopa Hitlerin puheet kuulostavat miellyttävältä korviin, vaikka sisältö olikin karmeaa. Isänmaat menettävät merkityksensä, kun maailmanlaajuinen turvallisuuspoliisi saadaan toimimaan. Esikuvana käytämme hyväksi havaittua Stasi-mallia, uuden tekniikan ansiosta voimme rakentaa siitä vielä enemmän kansalaisten onnellisuutta valvovan ja ylläpitävän organisaation. Ah, pelkkä ajatus ihanasa tulevasta aikakaudesta vierittää kyyneleen poskilleni.

      Täällä kepulaisten hallinnoimassa Suomessa asiat ovat huonosti. Stasi-listaa ei saa muka julkaista! Törkeää tiedonvälityksen pilkkaamista ja erityisen surullista niille listalla oleville henkilöille, joilta riistetään sankaruus pimittämällä heidän urotekonsa sosialistisen Suomen puolesta. Vallankumouksen jälkeen kaikista Tiitisen listan henkilöistä tehdään Työn Sankareita ja heille sävelletään ylistyslauluja. Heistä tehdään patsaita ja seiniin maalataan heidän kuviaan innostusta nostattavien iskulauseitten joukkoon.

    • sinä ja uusi-urho

      päässänne on vain virtsaa.

    • Oiva ja Seppo

      Veronmaksajien ikuinen kuppaaminen on epäisänmaallista.

      • Kaupunki keskustal.

        Väärää tietoa,ota slvää ketkä maksaa enempi veroa keskusta oikeisto kannattajat vaiko vasmmisto???

        Jos sitten tukiasioita tarkoitat niin kehoitan ottamaan selvää paljonko sosiaalituet suomessa on vuositasolla niin saatat hämmästyä.
        Ovat aika korkeat!


    • Verisolu

      Isänmaallisuus, joillekin se on suvun maanperän hallintaoikeutta, enkä tarkoita edes pelkästään Suomessa syntynyttä maanomistajaa. Kun itärajan takainen kummaa kieltä puhuva tunkeutuja ostaa palan maata ja rakentaa siihen, hankkii kansalaisuuden ja asettuu taloksi, muuttuu tämä hänen isänmaakseen, vaikka jatkaisi oudon kielensä puhumista ja tapojensa juurruttamista uudelle valtaukselleen. Hän siis osti rahalla palan maata josta tuli hänelle isänmaa.

      Useimmat mieltänevät kuitenkin isänmaa-käsitteen suomalaisuuden kautta. Noh noh ja röh, toiset sanovat että Euroopan integraatiokehitys syö jäsenmaidensa oikeuden hallita omaa maataan. Isänmaa lakkaa olemasta, tilalle tulee EU, joka taasen on monille liian heterogeeninen läjä ihmisiä ja mantuja miellettäväksi isänmaaksi.

      Uusin aspekti on pitää isänmaallisuutena sitä, että huolehtii tämän maaplänttimme vitaalisuudesta. Jos meillä kerran on isänmaa, tulee sen maankamaraa, vettä ja ilmaa suojella kakkaantumista ja mineraali- ym. varojen köyhtymistä vastaan. Nimeänpä tämän nyt inkkariaspektiksi, sillä sulkapäät jos mitkä kunnioittivat maataan ihan satasella.

      Puoli-isänmaallisiksi voisi nyt kutsua ainakin seuraavia:

      - jotka syytävät veroeuronsa huitsin Nevadaan,
      - joilla on kaksoiskansalaisuus tai muutoin kuleksivat eestaas rajan yli,
      - jotka eivät kunnioita Suomen lakeja,
      - jotka saastuttavat maatamme yli tarpeen,
      - jotka kannattavat EU:n liittovaltiota.

      Hallinnollisessa mielessä isänmaallinen on auktoriteettiuskova kruununraakki.

      Mutta mutta, mitäpä me isänmaallisuudella, sillä ihmisrodulla on yhteinen pitkä ja kapea tie kuljettavanaan mikäli tarkoitus on irvistellä täällä maan kamaralla vielä ensi vuosituhannella.

    • oivahärkönen

      ... isänmaallisuuden nimissä uhraavat jotain taloudellisia arvoja. Esimerkiksi EU on tehty vapaakauppa-alueeksi, jossa on vapaat pääomamarkkinat ja osittain yhteinen rahakin. Se tarkoittaa, että talousasioissa unionin puitteissa on tarkoitettukin elää yhteeisessä taloudessa.

      Isänmaallisuus ilmenee siinä, että on ylpeä juuri oman maansa menestyksestä unionissa. Niin kuin nyt Vanhasen hallitusten aikana Suomi on monessa suhteessa parhaiten pärjännyt unionimaa.

      Myös maanpuolustus on isänmaallinen velvollisuus. EU ei ole varsinainen sotilasliitto. Niinpää meidän, jotka emme kuulu sotilasliittoihin, pitää erikoisesti pitää huolta maanpuolustustahdosta. Sehän onkin meillä erikoisen korkea. Tosin ei se sotilasliitossakaan maanpuolustus tapahdu, ettei kukin maa siihen valmistaudu isänmaallista intoa osoittaen.

    • suomalaisia kenraaleja

      ja muita hyvää eläkettä nauttivia kamreereja maksaa veronsa Espanjaan, USA:an, Ranskaan, Portugaliin jne.

      Ja ainoa syy on, että eläkkeestä maksetaan vähemmän veroa näissä maissa.

      Eikö olekkin epäisänmaallista sakkia? Nyt taitaa logiikkasi hiukan ontua.

    • Minä vaan

      Jos hieman karrikoisin, niin voisin sanoa, että parasta isänmaallisuutta on konkreettisesti osoittaa, ettei suomalainen verotusjärjestelmä suosi ahkeruutta eikä kannusta hankkimaan hyvä tuloja, koska ahkeruutta haittaverotetaan progressiivisesti.

      Verotus pitäisi saada sellaiseksi, että rikkaat pysyisivät Suomessa, koska mitä enemmän meillä on rikkaita, sitä pienemmällä veroasteella saadaan paljon enemmän veroeuroja kasaan yhteisten menojen kattamiseksi.

      Vasemmiston olisi jo korkea aika keskittyä siihen, miten kansa pääsisi rikastumaan mahdollisuuksien tasa-arvon myötä ja hyätä se kaunainen kateuspolitiikka, jolla kansaa sumutetaan uskomaan, että hyvinvointi kasvaa tuloeroja tasoittamalla.

      Se vain pienentää verotuloja ja heikentää hyvinvoinnin luomisen mahdollisuuksia.

      • Tuot esille juuri sen olennaisen - että rikkaat pysyisivät Suomessa. Heitä ei siis pidättele täällä koti, uskonto ja isänmaa, vaan se, ettei jeiltä oteta liiaksi rahaa veroina. Vahvistat uskoani - kiitos siitä.


      • Minä vaan
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Tuot esille juuri sen olennaisen - että rikkaat pysyisivät Suomessa. Heitä ei siis pidättele täällä koti, uskonto ja isänmaa, vaan se, ettei jeiltä oteta liiaksi rahaa veroina. Vahvistat uskoani - kiitos siitä.

        Kun 10% tulonsaajista maksaa jo nyt 25% veroista, niin edellytätkö vieläkin suurempaa isänmaallisuutta?

        Ei pidä ottaa enempää veroja kuin on mahdollista saada.


      • sorruit taas
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Tuot esille juuri sen olennaisen - että rikkaat pysyisivät Suomessa. Heitä ei siis pidättele täällä koti, uskonto ja isänmaa, vaan se, ettei jeiltä oteta liiaksi rahaa veroina. Vahvistat uskoani - kiitos siitä.

        Sorruit taas kerran epäasiallisuuteen kun jaba laittoi sulle jauhot suuhun.

        Tarkasteleppas joskus niiden verotilastojen Euroja, absoluuttisia veroja. Huomaat kuinka pieni onkaan se joukko joka maksaa nettoa. Siis maksaa. Suuri osahan saa verojensa vastikkeeksi enemmän kuin maksaa, siispä jonkun on maksettava enemmän kuin saa vastiketta jotta homma olisi tasapainossa

        En tiedä kuinka vanha mies olet, jutuistasi voisi päätelllä noin kahdeksankymppinen, joka tietysti pitää ottaa huomioon. Jokatapauksessa ajat ovat muuttuneet siitä kun nuo oppisi olet saanut, ja se olisi vanhankin miehen hyvä huomata, ja hyväksyä.


    • mittakaava

      Jos olisit looginen moittisit samalla perusteella ilomantsilaista insinööriä, joka on muuttanut Vantaalle maksamaan pienempää kunnallisveroa sinne, missä palvelut hoituvat kustannustehokkaammin.

      • että kukaan muuttaa Vantaalle matalampien verojen takia Ilomantsista. Kyllä hän siinä vaihdossa joka tapauksessa häviää esim. asunnon ostossa. Monta vuotta saakin hyötyä, jos haluaa kuroa Ilomantsissa myydyn ja Vantaalta ostetun asunnon hinnaneron. Vantaalle muutetaan työn perässä Ilomantsista, ei veroja karkuun.


      • Minä vaan
        Mielipidepankki kirjoitti:

        että kukaan muuttaa Vantaalle matalampien verojen takia Ilomantsista. Kyllä hän siinä vaihdossa joka tapauksessa häviää esim. asunnon ostossa. Monta vuotta saakin hyötyä, jos haluaa kuroa Ilomantsissa myydyn ja Vantaalta ostetun asunnon hinnaneron. Vantaalle muutetaan työn perässä Ilomantsista, ei veroja karkuun.

        Uskot siis, että ulkomaille muutetaan vain veroja pakoon, mutta Suomen rajojen sisällä tämä syy ei toimikaan?

        Nyt et ole oikein looginen.

        Kun viittaat mm. Kimi Räikköseen, niin tekeekö hän sekuntiakaan töitä Suomessa tai suomalaiselle työnantajalle?

        Kun ei tee, niin millä ihmeen oikeudenmukaisuudella hänen pitäisi tuoda veroeuronsa pois sieltä, missä hän ne on ansainnut, eli jättää veronsa maksamatta siihen maahan, josta hän nostaa huikeat palkkionsakin?


    • Obs1

      olellista ole, kuka maksaa palkan ja minkä maan palveluja käyttää. Kimi Räikkönen saa palkkansa ulkomailta ja tuskin käyttää juurikaan suomalaisia ilmais tai alihinnoiteltuja palveluja. Ja kyllä hän tuottaa mielihyvää todella valtaosalle suomalaisist, kun Suomen lippu nousee salkoon ja Maamme-laulu soi. Jos se älllöttää sinua, olet todella pienessä vähemmistössä. Joillain meistä se, että se ällöttää sinua, saattaa joissain meissä lisätä eräiden meistä iloa. Ei tarvtse muuten kertoa, että sinua paljon fiksumpi Jörn Donner on tässä asiassa knssasi samaa mieltä, se jo tiedetään.

      Minusta ällöttävintä ovat suomalaiset ulkomailla asuvat eläkeläiset, joiden eläke maksetaan Suomesta, jotka maksavat veroa ulkomaille ja jotka sairasuessaan tulevat käyttämään heille lähes ilmaisia sairaalapalveluja. Ja nämä kehtaavat jopa kehua tällä tavallaan.

      • Vastineesi menee jo vähän sivuraiteelle, vaikka toki siäsltää ihan asiaakin tämän eläkeläisesimerkin osalta. Räikkönen on koko asian kannalta kuriositeetti, josta on ehkä turha väitellä.

        Olennaista oli avauksessa esittämäni oikeistolainen väite siitä, että meillä olisi juuri näitä veropakolaisia. En nyt syyllistäisi ensimmäisinä eläkeläisiä, joiden motiivi on ehkä kuitenkin vain lämpöisiin oloihin pääseminen. Olennaisin asia tässä oli se, pakeneeko koulutettu työvoima ulkomaille korkean verotuksen vuoksi. Siltä osin kannattaa jo meittiä näiden lähtijöiden isänmaallisuutta. Erotan tässä ne, jotka menevät työn perässä ulkomaille tai hankkivat vain lisäkokemusta sen vuoksi. Kokoomuksen perusväitteitä on kuitenkin ollut se, että työvoima ja pääoma pakebevat meiltä muualle, jos verotus on korkea. Tässä kohdin voi miettiä sitten näiden isänmaallisuutta.


      • Obs1
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Vastineesi menee jo vähän sivuraiteelle, vaikka toki siäsltää ihan asiaakin tämän eläkeläisesimerkin osalta. Räikkönen on koko asian kannalta kuriositeetti, josta on ehkä turha väitellä.

        Olennaista oli avauksessa esittämäni oikeistolainen väite siitä, että meillä olisi juuri näitä veropakolaisia. En nyt syyllistäisi ensimmäisinä eläkeläisiä, joiden motiivi on ehkä kuitenkin vain lämpöisiin oloihin pääseminen. Olennaisin asia tässä oli se, pakeneeko koulutettu työvoima ulkomaille korkean verotuksen vuoksi. Siltä osin kannattaa jo meittiä näiden lähtijöiden isänmaallisuutta. Erotan tässä ne, jotka menevät työn perässä ulkomaille tai hankkivat vain lisäkokemusta sen vuoksi. Kokoomuksen perusväitteitä on kuitenkin ollut se, että työvoima ja pääoma pakebevat meiltä muualle, jos verotus on korkea. Tässä kohdin voi miettiä sitten näiden isänmaallisuutta.

        Kyllä useat eläkeläiset ovat pahoja veropakolaisia. Heidän eläkkeensähän maksavat suurelta osin suomalaiset työssäolevat, mutta he eivät osallistu kustannuksiin muuten kuin käyden tarpeen vaatiessa käyttämässä suomalaisia halpoja tai heille ilmaisia palveluja. En oikein ymmärrä, että toiset, kuten nämä eläkeläiset ja esim. Kaupthinkin tallettajat saavat ahneuksissaan tehdä mitä tahansa ja sinä jaksat ymmärtää. Toiset taas ovat vastuussa kaikesta. No, se on kai sitä peräänkuuluttamaasi demarien holhousvaltiota.

        Kyllä veropakolaisia on työtä tekevienkin joukossa. Jo kauan sitten jotkin nuoret kertoivat, että nuorena mennään ulkomaille suurille palkoille ja pienille veroille ja palataan Suomeen, kun rupeaa lapsia tulemaan pitkille äitiyslomille jne. Heidän palkkaansa ei kuitenkaan makseta Suomesta ja heidän paluustaan on paljon hyötyä, vaikka motiivit eivät sinua tyydytä.

        Vasemmisto ja SAK:lainen ammattiyhdistysliike löytävät isänmaallisuuden vain silloin, jos siitä on itselle hyötyä tai jos sitä voi käyttää lyömäaseena toisinajattelijoita kohtaan. Muistan sellaisenkin vasemmistolaisen sloganin, että missä on hyvä, siellä isänmaa. Useille se oli Neuvostoliitto. Mutta minusta tämän isänmaallisuushöpinän voisi lopettaa näissä yhteyksissä.

        Tiedät kai muuten, että suomalaiset teollisuustyöntekijät ovat "taistelleet" itselleen ainoina suomalaisina eurooppalaiset palkat. Jos uskoo vasemmiston nollasummapeliin, niin muiden kustannuksella. Se on kai mielestäsi suurinta isänmaallisuutta.

        Sikälihän Lippposen hallitukset uskoivat Suomen korkean verotuksen ongelmiin, että ulkomaisille Suomessa työskenteleville luotiin oma verorälssi.


      • Minä vaan
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Vastineesi menee jo vähän sivuraiteelle, vaikka toki siäsltää ihan asiaakin tämän eläkeläisesimerkin osalta. Räikkönen on koko asian kannalta kuriositeetti, josta on ehkä turha väitellä.

        Olennaista oli avauksessa esittämäni oikeistolainen väite siitä, että meillä olisi juuri näitä veropakolaisia. En nyt syyllistäisi ensimmäisinä eläkeläisiä, joiden motiivi on ehkä kuitenkin vain lämpöisiin oloihin pääseminen. Olennaisin asia tässä oli se, pakeneeko koulutettu työvoima ulkomaille korkean verotuksen vuoksi. Siltä osin kannattaa jo meittiä näiden lähtijöiden isänmaallisuutta. Erotan tässä ne, jotka menevät työn perässä ulkomaille tai hankkivat vain lisäkokemusta sen vuoksi. Kokoomuksen perusväitteitä on kuitenkin ollut se, että työvoima ja pääoma pakebevat meiltä muualle, jos verotus on korkea. Tässä kohdin voi miettiä sitten näiden isänmaallisuutta.

        Minusta ei kannattaisi heittää kovin populistista huulta siitä, että Suomessa koulutettu huipputyövoima ja asiantuntijat siirtyvät ulkomaille.

        Kyllä meidän pitäisi pystyä tarjoamaan heille tarpeeksi hyviä haasteita ja houkuttelevaa työtä kotimaassa, kun olemme heidät kerran yhteisillä verovaroilla kouluttaneet sellaisiksi, että heille löytyy ulkomailta mielekkäämpää työtä, motivoivammalla palkalla ja alhaisemmalla veroasteella.

        Kun pääoamt hakevat mahdollisimman korkeaa ja samalla turvallista tuottoa, niin kyllä Suomen pitäisi pystyä siinäkin kilpailemaan. Meiltä valitttavasti puuttuu miltei kokonaan sellanen riskisijoittajien ryhmä, jotka rohkenisivat panna rahans kiinni uusien kasvavien toimialojen uusiin ja kasvaviin yrityksiin ja myydä sitten osuutensa, kun toimiala alkaa saavuttaa saturaatuotaan ja sillä toimivat yritykset ovat vakiinnuttaneet asemansa.

        Tällainen riskisijoittaminen lisää suunnattomasti työllisyyttä, saa aikaan talouskasvua ja kartuttaa valtion ja kuntien verotuloja vallan tavattomasti, kun sijoitettu raha generoi uusia innovaatioita ja saa aikaan täysin uutta yritystoimintaa.

        On täysin päin helvettiä, jos verotus ajaa juuri nämä, meille erittäin tarpeelliset sijoittajat sinne,missä yritystoimintaan suhtaudutaan yhtenä hyvinvointiyhteiskunnan kasvun moottorina, eikä sosialidemokraattisen kaunaisella kateudella niin kuin Sinä teet.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1125
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      85
      845
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      669
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      632
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      60
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      89
      445
    Aihe