Lujuuslakua...

Koneistajaopiskelija

Pitäisi saada selville kestääkö itsetehty
moottoripyörän akseli:

Akselin pituus on (etutolppien välissä)
200mm 19mm halkaisijalla, ja 17 halkaisijaa pari
milliä ennen muin se menee etutolpan sisällä.
Laakerit ovat noin 40mm tolppien reunoista. Olake
19/17 on sorvattu kartiomaiseksi.

Materiaalina akselissa nuorrutusteräs 42CrMo4
(= Imatra Moc 410). Käsittääkseni kyseinen teräs
toimitetaan valmiiksi nuorrutettuna?

Myötöraja teräkselle 750Nm/mm2, murtolujuus jotain
päälle tuhat. Kimmomoduli x10^3 N/mm2. Suoraa
vetoa tuo akseli siis kestäisi jotain 17tn.


Akseli on aivan alkuperäisen muotoinen, mutta
hiukan epäilyttää kestääkö tuo, kun ei ole mitään
käsitystä mitä ainetta alkuperäinen on.
Kovuusmittaus tuotti saman tuloksen Moc 410
kuin alkuperäiselle. Onko tuo MoCr kuinka sitkeää,
onko sillä taipumusta murtua toistuvista iskuista
(tässä tapauksessa jousitus ja pyörä pehmentävät
iskuja)? Käytetäänkö tuollaisissa akseleissa
muita lämpökäsittelyjä kuin mahdollisesti
metallin toimittajan nuorrutus? Karkaistu ei
varmaankaan käy murtumisen takia?

Eli paljon tuo akseli kestää kiloja (laakereihin
kohdistettuna)?

8

5384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuhapetevinkki

      eiköhän nuo akselit ko. yhteydessä ole aikas ylimitoitettuja, jotta kestää kyllä jos "kunnon" terästä.

      Se mikä tuossa oleellista niin pintakarkaisu, jotta luistaa hyvin.

      Voithan laskea leikkauslujuuden akselille ilman kiristystä... veikkaan, että saat silti ylimitoitetun loppusumman. Kiristetyssä aksesissa tuo leikkausrasitus ei ole niin suuri kuin kiristämättömässä. Vetolujuuttahan noissa ei vaadita paljon mitään.

      • Koneistajaopiskelija

        Tuo akseli on toisesta päästään kiinni kannella
        (siis puoliympyrä tolpassa ja kannessa), siltä
        kohtaa akseli on 7/8". Toiseen päähän mentäessä
        akselin halk. laskee 19mm ja siitä toisen tolpan
        sisään 17mm. Akselille tulee holkit molempiin
        päihin ja laakereiden väliin. Päässä on jenga,
        millä kiristetään koko paska nippuun.

        Ainoa oikeastaan huolestumisen aihe on tuo 19/17mm
        olake. Siinä on oiva kohta murtumalle. Samoin
        epäilyttää laakerien etäisyys tolpasta, syntyy
        vipuvartta (tosin vain 40mm).


        Tässä ne metallin speksit:

        http://www.sten.fi/data/attachments/42CrMo4.pdf


    • vaan testataan...

      Autojen ja moottoripyörien osia lasketaan mahdollisesti alustavasti jollain periaatteella, mutta lopullinen päätös perustuu testaukseen.

      Autot ja pyörät laitetaan rajuun testiin, jossa ne yritetään periaatteessa ajaa rikki. Tämän testin lopputuloksena mahdollisesti sitten joitain osia joudutaan vahvistamaan ennen lopullisen tuotteen laittamista markkinoille. Ainakin amerikkalaiset autot käyvät tällaisen testausohjelman läpi.

      Akseli on toisaalta tyypillisesti vaihtokuormitukselle altistuva osa ja se pitää siis mitoittaa eliniän ja oletetun vaihtokuormitusprofiilin mukaan. Pelkkä staattinen lujuustarkastelu (montako kiloa se kestää tasaista kuormaa) ei anna hyvää lopputulosta tällaisessa tilanteessa. Akseli voi napsahtaa poikki eliniänsä lopussa varsin pienestäkin kuormitushuipusta väsymisen johdosta, joten siksi dynaaminen tarkastelu on hedelmällisempää.

      • edelliseen...

        Mutta jos olet valmistanut aivan alkuperäisen kanssa identtisen osan hyvälaatuisesta teräksestä ja annat sille saman lämpökäösittelyn kuin alkuperäisessä mahdollisesti on, niin kyllä se saman kestää. Monestihan akselit pintakarkaistaan.

        Lisää kestävyyttä saa lujemalla materiaalilla ja/tai suuremmnalla halkaisijalla.

        Viimekädessä kokeilemalla sen huomaa.


      • Koneistajaopiskelija
        edelliseen... kirjoitti:

        Mutta jos olet valmistanut aivan alkuperäisen kanssa identtisen osan hyvälaatuisesta teräksestä ja annat sille saman lämpökäösittelyn kuin alkuperäisessä mahdollisesti on, niin kyllä se saman kestää. Monestihan akselit pintakarkaistaan.

        Lisää kestävyyttä saa lujemalla materiaalilla ja/tai suuremmnalla halkaisijalla.

        Viimekädessä kokeilemalla sen huomaa.

        mallinen tuo akseli on.

        Materiaalista löytyy datalehti:

        http://www.sten.fi/data/attachments/42CrMo4.pdf


        Ainoa mikä minua tuossa akselissa huolestuttaa on
        19/17mm olake, onko tuo materiaali kuinka
        murtoherkkää taivuttaessa.


      • sitkeää
        Koneistajaopiskelija kirjoitti:

        mallinen tuo akseli on.

        Materiaalista löytyy datalehti:

        http://www.sten.fi/data/attachments/42CrMo4.pdf


        Ainoa mikä minua tuossa akselissa huolestuttaa on
        19/17mm olake, onko tuo materiaali kuinka
        murtoherkkää taivuttaessa.

        Murtovenymän perusteella näyttäisi olevan kohtuullisen sitkeää, joten ei ihan eka kerralla hajoa olakkeen kohdalta. Muutenkaan juuri parempaa ainetta voi olla vaikea löytää. Tosin sitten jos olakkeessa on terävä kulma voi ajan mittaan hajota väsymällä. Hieman auttaa, jos kiillottaa osan ja varsinkin kulmat, joissa itse asiassa pitäisi olla pyöristys.

        Toisaalta muistelen, että toisinaan osia tehdään myös hiilikarkaisemalla, jolloin sisus jää sitkeäksi, ja toisaalta kovaan pintaan jää hieman puristusta, joka parantaa väsymiskestävyyttä.

        Tällaiseen kestävyyteen ei taida suoraan koneistuksen jäljiltä oleva osa päästä.


      • Koneistajaopiskelija
        sitkeää kirjoitti:

        Murtovenymän perusteella näyttäisi olevan kohtuullisen sitkeää, joten ei ihan eka kerralla hajoa olakkeen kohdalta. Muutenkaan juuri parempaa ainetta voi olla vaikea löytää. Tosin sitten jos olakkeessa on terävä kulma voi ajan mittaan hajota väsymällä. Hieman auttaa, jos kiillottaa osan ja varsinkin kulmat, joissa itse asiassa pitäisi olla pyöristys.

        Toisaalta muistelen, että toisinaan osia tehdään myös hiilikarkaisemalla, jolloin sisus jää sitkeäksi, ja toisaalta kovaan pintaan jää hieman puristusta, joka parantaa väsymiskestävyyttä.

        Tällaiseen kestävyyteen ei taida suoraan koneistuksen jäljiltä oleva osa päästä.

        tein siitä olakkeesta on kartion ja kiillotin sen. Minustakin tuo kromimolybdeeniteräs näyttää
        paperilla hyvältä.

        Tein testin tuolla samalla materiaalilla.
        Testikappale oli 12mm/19mm. Olake oli
        sorvattu kartioksi. Pienemmän pään laitoin
        ruuvipenkkiin, ja puolenmetrinjatkolla
        kääntöä. Ehkä 180-250Nm (kädessä aika hyvä tuntuma,
        kun olen tehnyt autohommia koko ikäni), akseli
        muuttaa muotoaan. Akseli taipui noin 10 astetta,
        kunnes kovemmalla väännöllä napsahti siististi
        poikki. Huomioitavaa se ettei tuohon edes
        hirmuista voimaa tarvinnut. Ja tuo 17mm akseli
        ei ole kuin kaksi kertaa vahvempaa (12mm =113mm2,
        17mm = 226mm2). Tietenkään tuollaista tilannetta
        ei synny siinä keulassa, mutta ei tuo siltikään
        kovin lupaavalta vaikuttanut...


      • puuhapetevinkki
        Koneistajaopiskelija kirjoitti:

        tein siitä olakkeesta on kartion ja kiillotin sen. Minustakin tuo kromimolybdeeniteräs näyttää
        paperilla hyvältä.

        Tein testin tuolla samalla materiaalilla.
        Testikappale oli 12mm/19mm. Olake oli
        sorvattu kartioksi. Pienemmän pään laitoin
        ruuvipenkkiin, ja puolenmetrinjatkolla
        kääntöä. Ehkä 180-250Nm (kädessä aika hyvä tuntuma,
        kun olen tehnyt autohommia koko ikäni), akseli
        muuttaa muotoaan. Akseli taipui noin 10 astetta,
        kunnes kovemmalla väännöllä napsahti siististi
        poikki. Huomioitavaa se ettei tuohon edes
        hirmuista voimaa tarvinnut. Ja tuo 17mm akseli
        ei ole kuin kaksi kertaa vahvempaa (12mm =113mm2,
        17mm = 226mm2). Tietenkään tuollaista tilannetta
        ei synny siinä keulassa, mutta ei tuo siltikään
        kovin lupaavalta vaikuttanut...

        Tuossakohtaa menee varmaan vikaan, kun sanot "vähän suuremmalla voimalla"..

        Nuo käsivaraisarviot ei oikeesti ole mistään kotoisin. Tuollasella vipuvarrella saa pienennällä riuhtasulla "karmeet" voimat aikaseks.

        Ite ole katkaissut autosta pyörän pultit ristikkoavaimella nuorempana, kun olen ajatellut ettei muka pysy kii muuten. Vaatii voimaa mutta menee poikki, puhumattakaan jos jotakin vipuvartta käyttää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe