Suomi vuonna 2100

white_peony

Miten sinä näet maailman ja suomen muuttuneen vuoteen 2100 mennessä. Miten on muuttunut elinkeinoelämä, perhearvot, luonto, ilmasto jne... Kysymystä insipiroi YLE 2:sen Suomi vuonna 2030.

26

1349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heti mieleen

      autojen tilalla hybridilentokoneet. :D

    • Eilen oli Hesarissa juttu, että George Orwellin Vuonna 1984-kirjasta on tehty uusi suomennos. Riensin tekemään vuoden kulttuuritekoani, mutta se oli Akateemisessakin vasta tilauksessa.

      Mielenkiintoista, mitä 1940-luvulla kuviteltiin 1980-luvusta. Sekin meni niin metsään, että on vaikeaa kuvitella aikaa 92 vuotta tulevaisuuteen.

      Luulen kuitenkin, että maailma ei ole osaltamme muuttunut niin paljoa. Ihminen kun ei juuri muutu, vaikka maailma ympärillä muuttuisikin. En usko robottejen tekevän töitä, omistushaluiset ihmiset elävät edelleenkin parisuhteissa ja lisääntyvät, luonto on yksipuolistunut ja saastunut. Ilmaston lämpenemiseen suhtaudun pienellä varauksella.

      Olisit kysynyt vuodesta 2030, niin olisi ollut helpompaa kuvitella.

      • white_peony

        mietin sitä ensin, mutta sitten ajattelin, ettei maailma ennenkään ole 20 vuodessa juurikaan muuttunut. (Jos ajattelee vaikka 80 lukua) tekniikka on kehittynyt ja muoti muuttunut, mutta autot kulkee edelleen neljällä pyörällä ja ydinperheen käsitys on isä, äiti ja lapset. Vähän mielikuvitusta peliin!


      • white_peony kirjoitti:

        mietin sitä ensin, mutta sitten ajattelin, ettei maailma ennenkään ole 20 vuodessa juurikaan muuttunut. (Jos ajattelee vaikka 80 lukua) tekniikka on kehittynyt ja muoti muuttunut, mutta autot kulkee edelleen neljällä pyörällä ja ydinperheen käsitys on isä, äiti ja lapset. Vähän mielikuvitusta peliin!

        Meidän sukupolvemme lapset ovat osin vielä hengissä vuonna 2100. Että en usko kovin mullistaviin asioihin. Ei avaruusmatkojen yleistyminen vielä maailmanhistoriassa kovin iso harppaus ole. Sukupuoleton lisääntyminen esimerkiksi olisi, mutten usko siihen. ;-)


      • white_peony
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Meidän sukupolvemme lapset ovat osin vielä hengissä vuonna 2100. Että en usko kovin mullistaviin asioihin. Ei avaruusmatkojen yleistyminen vielä maailmanhistoriassa kovin iso harppaus ole. Sukupuoleton lisääntyminen esimerkiksi olisi, mutten usko siihen. ;-)

        lisääntyminen pysyy sellaisena kuin se nytkin on :D. Itse mietin tuloerojen kasvamista. Voiko siltä välttyä, jos töitä ei ole kaikille ja väestömäärä lisääntyy, jos ei muuten niin maahanmuuton seurauksena?


    • on muuttunut

      tai sitä ei enää edes ole. Naiset kasvattaa lapset ja miesten pääasiallinen työ on ryypätä ja rellestää. Spermapankit alkaa olla jo tyhjillään.

      • white_peony

        sinussa ei ole meedion vikaa :)


    • scale

      että maailma suuresti muuttuu. Muslimit ja länsimaat tappelee keskenään öljystä niinkuin ennenkin.

      Omaisuus on jakautunut yhtä epätasaisesti, kuin nykyäänkin.

      Suomi24 tökkii vanhaan malliin.

      Ompas synkkä tulevaisuudenkuva, mutta meikäläinen pukkaa koiranputkee ja antaa mailmalle piut paut ja kukaan ei muista mun täällä pallolla käyneenkään.

      • white_peony

        olla olemassa enää sadan vuoden päästä kovinkaan paljoa?


      • scale
        white_peony kirjoitti:

        olla olemassa enää sadan vuoden päästä kovinkaan paljoa?

        se on ollut seitkytä luvun öljykriisistä lähtien loppumassa.

        Ja jos ei muuta, niin ne tekee merivedestä auringon voimalla vetyä ja happea, ja länsimaat saa tapella siitä.


      • white_peony
        scale kirjoitti:

        se on ollut seitkytä luvun öljykriisistä lähtien loppumassa.

        Ja jos ei muuta, niin ne tekee merivedestä auringon voimalla vetyä ja happea, ja länsimaat saa tapella siitä.

        että tässä ympäristötilanteessa olis pakkokin keksiä jotain vaihtoehtoista.


      • scale
        white_peony kirjoitti:

        että tässä ympäristötilanteessa olis pakkokin keksiä jotain vaihtoehtoista.

        niin kauan, kuin öljyä piisaa.


      • white_peony
        scale kirjoitti:

        niin kauan, kuin öljyä piisaa.

        ilmeisesti huolissasi fossiillisten polttoaineiden käytöstä?


      • white_peony kirjoitti:

        ilmeisesti huolissasi fossiillisten polttoaineiden käytöstä?

        Sitä on jo tällä hetkellä tiedossa aivan mielettömät määrät. Se pitää vain pumpata entistä syvemmältä merenpohjasta ja maanpinnalta. Lisäksi se on sitoutuneena maa-aineksiin, joten sen käyttöönotto on vaikeampaa ja kalliimpaa.

        Niinpä sen käyttöön ei kaikilla enää riitä rahaa entiseen malliin ja muut energiamuodot alkavat olla hinnaltaan kilpailukykyisiä.


      • tuollaisen
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Sitä on jo tällä hetkellä tiedossa aivan mielettömät määrät. Se pitää vain pumpata entistä syvemmältä merenpohjasta ja maanpinnalta. Lisäksi se on sitoutuneena maa-aineksiin, joten sen käyttöönotto on vaikeampaa ja kalliimpaa.

        Niinpä sen käyttöön ei kaikilla enää riitä rahaa entiseen malliin ja muut energiamuodot alkavat olla hinnaltaan kilpailukykyisiä.

        faktan olet hankkinut? Viime tiedon mukaan öljyä on jäljellä kyllä jonkin verran, mutta lisääntyvän kulutuksen myötä sen ennakoidaan loppuvan alle sadan vuoden kuluttua. Ja ota huomioon, että jo ennen sitä täytyy tilalle kehittää joku korvaava energiamuoto.


      • on :
        tuollaisen kirjoitti:

        faktan olet hankkinut? Viime tiedon mukaan öljyä on jäljellä kyllä jonkin verran, mutta lisääntyvän kulutuksen myötä sen ennakoidaan loppuvan alle sadan vuoden kuluttua. Ja ota huomioon, että jo ennen sitä täytyy tilalle kehittää joku korvaava energiamuoto.

        Kanadan erämaat täynnä


      • scale
        white_peony kirjoitti:

        ilmeisesti huolissasi fossiillisten polttoaineiden käytöstä?

        Koko ajan valitetaan, että öljy loppuu. Loppukoon saatana, sittenpähän loppuu se vihreiden poraama fossiilisten polttoaineiden käyttö ja maapallon saastutus.

        Sitten ollaan siinä ihannetilassa, että enää ei käytetä fossiilisia poltoaineita. On pakko funtsia muuta. Kaikki hyvin, eh?


    • caput.mortuum

      Kaukomatkailu on poissa muodista ja tilalle on tullut (luxus)kesämökkilomailu kotimaassa. Kansa on jakautunut selkeästi rikkaisiin ja köyhiin. Kauneusleikkaukset ovat yleistyneet huimasti ja vain köyhä ei ole jonkinlaisessa leikkausoperaatiossa ollut. Koulut ovat jakautuneet hyviin ja huonoihin, ja vain rahalla tai erityisellä lahjakkuudella pääsee hyviin kouluihin.

      • white_peony

        ihan tämän päivän jenkkilältä :D


      • caput.mortuum
        white_peony kirjoitti:

        ihan tämän päivän jenkkilältä :D

        Jotain hyvääkin: Suomalainen taide alkaa saada laajamittaista arvostusta osakseen maailmalla, joten myös suomalaiset osaavat sitä arvostaa vuoteen 2100 mennessä.


    • €$@

      mieluummin Ruotsin tilannetta vuonna 2100. Ruotsissa on silloin muslimienemmistö. Itse asiassa, jo 2050-luvulla yli 50% väestöstä on muslimeja Ruotsissa. Se johtaa hyvinvointivaltion romahdukseen ja kenties jopa sisällissotaan.

      Suomesta en tiedä, mutta aika pahalta täälläkin varmaan näyttää.

      http://www.youtube.com/watch?v=jLsvkero2xQ

      Täytyy toivoa, että tuo 10% on niitä filippiiniläisiä hoitajia ja muita työperäisiä maahanmuuttajia.

    • uk-ko

      joka ei koske pelkästään Suomea.

      Maailma on lopullisesti jakautunut suuryritysten etupiireiksi. Valtiot hoitavat paikallistason hallintoa jättiyritysten semi-itsenäisinä vasalleina. Suomi voisi olla Nokian tai jonkun venäläisen öljy-atomi-vety-konsernin alainen kovernementti.

      Kaikki uusi tekniikka, mitä ihminen keksii, otetaan käyttöön: geenimuunnellut elintarvikkeet, rakennusaineet ja nanotekniset koneet ovat arkipäivää. Sen myötä geenimuuntelu on tullut osaksi kansanterveystyötä. Sairaan lapsen synnyttäminen on rikos. Kukapa vastuuntuntoinen vanhempi ei sijoittaisi lapseensa pikkuisen lampaan, ruskolevän tai penisilliin perimää, onnellisen aikuisuuden turvaamiseksi.

      Globalisaatio on viety sikäli päätökseen, että kansallisvaltioista on luovuttu ja ihmiset sijoitetaan asumaan sinne, missä heitä hallinnoiva yritys tarvitsee inhimillisiä resursseja. Nykyään työ viedään Kiinaan - 2100 Kiina saatetaan tuoda tänne.

      • white_peony

        mielenkiintoisesti kirjoitettua, joskin toivon todella että sinussakaan ei ole meedion vikaa!


    • Vuonna 2100 syntyvyys on täysin kontrolloitua. Perheitä ei enää ole, vaan synnytyksen jälkeen lapsi otetaan tuotantoyhtiön huostaan.

      Kuuden vuoden iässä lapsi lähetetään BB-taloon. Jokaviikkoisessa lähetyksessä rumimmat ja vähiten mielenkiintoa herättävät lapset äänestetään pois talosta. Talosta pudonneet steriloidaan ja heidät lähetetään maanalaisiin tehtaisiin pakkotyöhön tieteen ja tuotannon töihin.

      20-vuotiaaksi talossa selvinneet saavat yliopistokoulutuksen. He voivat valmistua mm. lätkänpelaajiksi, juontajiksi, malleiksi, näyttelijöiksi tai laulajiksi. Viiden vuoden koulutuksen jälkeen he aloittavat uransa ja suosituimmat heistä välttävät pakkotyön.

      35-vuotiaaksi selvinneet vapautuvat velvoitteistaan. Heidät vapautetaan pakollisesta ehkäisylääkityksestä ja he saavat halutessaan lisääntyä.

      Ryppyjen määrän ylittäessä sallitut kriteerit vanhus karkoitetaan maan alle, jossa hän etuoikeutettuna toimii esimiestehtävissä.

      • gek-ko

        ... x'D


    • että on pariinkin kertaan selvitelty välejä kaikkien kansojen kesken pommituskisassa ennen vuotta 2100.

      Toivon kuitenkin, että kaikki infra olis jo jälleenrakennettu, tai sitä ainakin oltaisiin jälleenrakentamassa, eikä koko maailma olisi tuhoutunut.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1389
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1198
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      139
      1025
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      336
      829
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      633
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe