Lihamylly ?

Mistä löytäis..

Olen ajatellut tehdä itse jauhelihat koska kaupan jauhelihoissa on jo miltei puolet muuta kuin lihaa, eli lähinnä vettä ja rasvaa.

Mikä olisi nykyisillä markkinoilla myytävä kohtuullinen ja tehokas lihanjauhamiskone?

Olisin kiinnostunut moisesta.

52

17028

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on ehdottomasti

      Se käsin veivattava, pöydän reunaan kiinnitettävä lihamylly. Sähkökäyttöiset ovat liian heikkoja tai sitten jos kunnollisen haluaa, se maksaa maltaita. Kodinkone "Yleiskoneet" laitteet eivät vastaa tarkoitustaan.
      Meillä on muorilta peritty käsin veivattava mylly ollut käytössä jo kolmatta sukupolvea. Teriä vain on uusittu ja toimii edelleen!

      • kysyjä..

        Meillä muuten oli semmoinen joitakin vuosia sitten mutta annoimme kirpputorille vietävien tavaroiden joukkoon. Voihan ..kle että ei tullut ajatelleeksi koko hommaa ihan tarkalleen..


    • Porkert

      Ostin Helsingin Itäkeskuksen Stockmannilta tšekkiläisen käsinveivattavan Porkert nro 8 -lihamyllyn joitakin vuosia sitten. Sillä on ollut eniten käyttöä hirvenlihaa jauhettaessa, mutta on se haukkunut (huokean) hintansa monella muullakin tapaa. Kaupasta ei löydä esimerkiksi niin lihaista lammasjauhelihaa kuin itse jauhamalla saa (lampaan rasva eli tali on tunnetusti aika öklöä evästä). Korppujauhotkin meillä jauhetaan lihamyllyllä.

      Taloudessamme oli ollut sitä ennen saman valmistajan pienempi (nro 5) mylly parikymmentä vuotta. Se toimii yhä; vein sen mökille lähinnä haukipyöryköiden vääntämistä varten. Haukea ei meillä juuri muussa muodossa syödäkään kuin (valkoviinissä keitettyinä) pyöryköinä, jotka ovat vallan namia (päinvastoin kuin hauki yleensä).

      Google-haulla löysin tällaisen suomenkielisen Porkert-sivun:
      http://www.lasikoiso.fi/tuotteet/keittiovalineet/porkert_mm_lihamyllyt/

      • taidanpa ostaa

        Kiitoksia, sillä tuo oli jotain jota en tullut ajatelleeksi. On vielä markkinoilla myllyjä joita en luullut olevankaan..


      • että noita
        taidanpa ostaa kirjoitti:

        Kiitoksia, sillä tuo oli jotain jota en tullut ajatelleeksi. On vielä markkinoilla myllyjä joita en luullut olevankaan..

        käsinveivattaviakin vielä saa, meillä on lapsuuden kodissani sellainen tummanpunainen mylly, jolla isäni jauhoi kalaa.
        Itselläni on 80-luvulla hankittu Braunin yleiskone, kulhomallinen. Sillä teen jauhelihan, toimii hyvin, terää pitää aina joskus muistaa teroittaa.
        Mutta seuraavalla reissulla muorilaan, nappaan sen myllyn mukaani.


    • >>koska kaupan jauhelihoissa on jo miltei puolet muuta kuin lihaa, eli lähinnä vettä ja rasvaa.

      • itte niin..

        ..sopii jotenkin vertailtavaksi. Kävi ittellä just niin, että 400 g lihasta n 150 g on jotain muuta kuin lihaa mutta ans´kattoo nyt kun jauhan ja paistan paistilihat itte..?


      • valmistaessa lisätään..

        Makkaratehtailu on todella kannattavaa kun tehtaassa lisätään mmssa jäähilettä makkaramassaan joten se sun veden lisääminen lienee sieltä peräisin..


      • itte niin.. kirjoitti:

        ..sopii jotenkin vertailtavaksi. Kävi ittellä just niin, että 400 g lihasta n 150 g on jotain muuta kuin lihaa mutta ans´kattoo nyt kun jauhan ja paistan paistilihat itte..?

        >>400 g lihasta n 150 g on jotain muuta kuin lihaa>Osta kilo lihaa ja jauha..
        itte niin..sopii jotenkin vertailtavaksi.


      • valmistaessa lisätään.. kirjoitti:

        Makkaratehtailu on todella kannattavaa kun tehtaassa lisätään mmssa jäähilettä makkaramassaan joten se sun veden lisääminen lienee sieltä peräisin..

        >>entäs makkarat.. valmistaessa lisätään..>Makkaratehtailu on todella kannattavaa kun tehtaassa lisätään mmssa jäähilettä makkaramassaan joten se sun veden lisääminen lienee sieltä peräisin..


      • n-palapaistia 1,6 kg
        vetabix_nro1 kirjoitti:

        >>entäs makkarat.. valmistaessa lisätään..>Makkaratehtailu on todella kannattavaa kun tehtaassa lisätään mmssa jäähilettä makkaramassaan joten se sun veden lisääminen lienee sieltä peräisin..

        Non niin, eli sain myllyn eilen postista ja kokeilin ruon tekoa.

        Ostin samalla CM:stä n-palapaistia 1,6 kg jonka jauhoin jauhelihaksi. (lihan hintana oli 13,90 e/kg )

        Pesin myllyn (Porkert nro: 10) ohjeiden mukaan koska ohjeissa oli tehtaan suojaöljyjen pesu astianpesuaineela ja kuivaus sen jälkeen.

        Jauhoin palapaistin samantien paistinpannuille joita oli 2 kpl:tta.

        Tarkistin vielä lihojen painon joka oli n 1,6 kg ja h 22,24 e.

        Paistamisen jälkeen punnitsin keittiövaaalla paistetun jauhelihan painon ja yllätys 1,22 kg.
        Hävikkiä oli tapahtunut todella 0,38 kg.

        Jauhelihasta menen takuuseen, että se oli parasta naudan paistia jonka vielä itse olin jauhanut ja paistanut. Siis 380 grammaa oli todella mennyt höyryinä harakoille.

        hyötysuhde 400 g ja - 150 g = 250 g
        hyötysuhde 1,6 kg - 0,380g = 1,220 kg

        Päätelkääpä itse missä on virhettä mutta ainakin itse tiedän mistä lihasta oma jauhelihani on ja hyvin, hyvin rasvatonta, eikä enintään 7 % rasvaa jolla tuo 400g paistijauheliha markkinoitiin.


      • ilmeisesti vettä
        vetabix_nro1 kirjoitti:

        >>entäs makkarat.. valmistaessa lisätään..>Makkaratehtailu on todella kannattavaa kun tehtaassa lisätään mmssa jäähilettä makkaramassaan joten se sun veden lisääminen lienee sieltä peräisin..

        Onko jäähileesi muuta kuin jäätynyttä vettä vai..?


      • ilmeisesti vettä kirjoitti:

        Onko jäähileesi muuta kuin jäätynyttä vettä vai..?

        Niin, osa makkaramassan vedestä lisätään massaan jäisenä, edellä mainitusta syystä. Mitä sitten? Oliko asialla jotain tekemistä jauhelihan kanssa, ja jos, niin mitä?


      • n-palapaistia 1,6 kg kirjoitti:

        Non niin, eli sain myllyn eilen postista ja kokeilin ruon tekoa.

        Ostin samalla CM:stä n-palapaistia 1,6 kg jonka jauhoin jauhelihaksi. (lihan hintana oli 13,90 e/kg )

        Pesin myllyn (Porkert nro: 10) ohjeiden mukaan koska ohjeissa oli tehtaan suojaöljyjen pesu astianpesuaineela ja kuivaus sen jälkeen.

        Jauhoin palapaistin samantien paistinpannuille joita oli 2 kpl:tta.

        Tarkistin vielä lihojen painon joka oli n 1,6 kg ja h 22,24 e.

        Paistamisen jälkeen punnitsin keittiövaaalla paistetun jauhelihan painon ja yllätys 1,22 kg.
        Hävikkiä oli tapahtunut todella 0,38 kg.

        Jauhelihasta menen takuuseen, että se oli parasta naudan paistia jonka vielä itse olin jauhanut ja paistanut. Siis 380 grammaa oli todella mennyt höyryinä harakoille.

        hyötysuhde 400 g ja - 150 g = 250 g
        hyötysuhde 1,6 kg - 0,380g = 1,220 kg

        Päätelkääpä itse missä on virhettä mutta ainakin itse tiedän mistä lihasta oma jauhelihani on ja hyvin, hyvin rasvatonta, eikä enintään 7 % rasvaa jolla tuo 400g paistijauheliha markkinoitiin.

        >>Päätelkääpä itse missä on virhettä


      • ylimääräistä
        n-palapaistia 1,6 kg kirjoitti:

        Non niin, eli sain myllyn eilen postista ja kokeilin ruon tekoa.

        Ostin samalla CM:stä n-palapaistia 1,6 kg jonka jauhoin jauhelihaksi. (lihan hintana oli 13,90 e/kg )

        Pesin myllyn (Porkert nro: 10) ohjeiden mukaan koska ohjeissa oli tehtaan suojaöljyjen pesu astianpesuaineela ja kuivaus sen jälkeen.

        Jauhoin palapaistin samantien paistinpannuille joita oli 2 kpl:tta.

        Tarkistin vielä lihojen painon joka oli n 1,6 kg ja h 22,24 e.

        Paistamisen jälkeen punnitsin keittiövaaalla paistetun jauhelihan painon ja yllätys 1,22 kg.
        Hävikkiä oli tapahtunut todella 0,38 kg.

        Jauhelihasta menen takuuseen, että se oli parasta naudan paistia jonka vielä itse olin jauhanut ja paistanut. Siis 380 grammaa oli todella mennyt höyryinä harakoille.

        hyötysuhde 400 g ja - 150 g = 250 g
        hyötysuhde 1,6 kg - 0,380g = 1,220 kg

        Päätelkääpä itse missä on virhettä mutta ainakin itse tiedän mistä lihasta oma jauhelihani on ja hyvin, hyvin rasvatonta, eikä enintään 7 % rasvaa jolla tuo 400g paistijauheliha markkinoitiin.

        Näinollen tuon kaupan (tehtaan) jauhelihassa on 4 x 400 g = 4 x 150g = 600 g vettä ja rasvaa
        toisinsanoen joku vetää välistä nuo ylimääräiset.
        Molemmat olivat paistia ja jos noista "teurasjätteistä" ei kerry ylimääräistä niin mistä ihmeestä tuohon kaupan jauhelihaan saadaan noin huono hyötysuhde.


      • Anonyymi

        No ei ole
        Älä valehtele.


      • Anonyymi
        valmistaessa lisätään.. kirjoitti:

        Makkaratehtailu on todella kannattavaa kun tehtaassa lisätään mmssa jäähilettä makkaramassaan joten se sun veden lisääminen lienee sieltä peräisin..

        Idiootti, ota selvää ennen kuin teet itseäsi enemmän tyhmäksi.
        Jäähile lisätään kutteroitavaan massaan, sillä estetään lämpotilan nousu joka aiheuttaa muuten rasvan erottumisen.
        Googlaa horizontal cutter ja yritä ymmärtää lukemasi


      • Anonyymi
        n-palapaistia 1,6 kg kirjoitti:

        Non niin, eli sain myllyn eilen postista ja kokeilin ruon tekoa.

        Ostin samalla CM:stä n-palapaistia 1,6 kg jonka jauhoin jauhelihaksi. (lihan hintana oli 13,90 e/kg )

        Pesin myllyn (Porkert nro: 10) ohjeiden mukaan koska ohjeissa oli tehtaan suojaöljyjen pesu astianpesuaineela ja kuivaus sen jälkeen.

        Jauhoin palapaistin samantien paistinpannuille joita oli 2 kpl:tta.

        Tarkistin vielä lihojen painon joka oli n 1,6 kg ja h 22,24 e.

        Paistamisen jälkeen punnitsin keittiövaaalla paistetun jauhelihan painon ja yllätys 1,22 kg.
        Hävikkiä oli tapahtunut todella 0,38 kg.

        Jauhelihasta menen takuuseen, että se oli parasta naudan paistia jonka vielä itse olin jauhanut ja paistanut. Siis 380 grammaa oli todella mennyt höyryinä harakoille.

        hyötysuhde 400 g ja - 150 g = 250 g
        hyötysuhde 1,6 kg - 0,380g = 1,220 kg

        Päätelkääpä itse missä on virhettä mutta ainakin itse tiedän mistä lihasta oma jauhelihani on ja hyvin, hyvin rasvatonta, eikä enintään 7 % rasvaa jolla tuo 400g paistijauheliha markkinoitiin.

        Vähärasvaisesta jauhelihasta haihtuu suhteessa enemmän vettä kuin rasvaisesta. Rasvaosasta ei vettä kuumennettaessa haihdu.

        Ja kas kummaa, joulukinkunkin paino vähenee paistettaessa, voitko ymmärtää?


    • alkaa valjeta

      Pikkuhiljaa alkaa aueta lihakauppa aate ja makkaratehtailu. Näyttää siltä, että kun olet ostanut eläimen ruhon niin käytännössä siitä myydään kaikki lihojen osat. Siitä joko tehdään makkaroihin lisäainetta, että saadaan kutsua jonkinverran lihaa sisältäväksi mutta jopa vegaaneille kelpaavaa tuotetta lähes kokonaan.

      Ennen ei saanut kutsua tuomaria siaksi mutta sikaa voi hyvällä syyllä kutsua tuomariksi joka on kyllä niin niin väärin, että..:)..

      • Otetaan kilon pötkö

        Metwurstia, eikös sekin ole makkaraa, oikein hevosta
        kunnon metukassa ja sikaa joukossa. Paljonko arvelet tarvittavan täyttä kamaa(lihaa) tuohon metwurstikiloon?
        Kuka vetänee välilihasta, vai vetäneekö kukaan.
        Jäähile nyt vain on yksi osa tavallisen ruokamakkaran teossa, ei sen kummempaa, niin se vain on ja on ollut aika kauan.


      • Anonyymi
        Otetaan kilon pötkö kirjoitti:

        Metwurstia, eikös sekin ole makkaraa, oikein hevosta
        kunnon metukassa ja sikaa joukossa. Paljonko arvelet tarvittavan täyttä kamaa(lihaa) tuohon metwurstikiloon?
        Kuka vetänee välilihasta, vai vetäneekö kukaan.
        Jäähile nyt vain on yksi osa tavallisen ruokamakkaran teossa, ei sen kummempaa, niin se vain on ja on ollut aika kauan.

        Jonkun metukkapaketin kyljessä lukee että 100 gr metwurstia sisältää 115 gr lihaa.
        Kun siitä kuivuu nestettä pois, sama varmaan ilmakuivatuissa kinkuissa ja tietty kuivalihassa.


    • Tyyppinaama

      Minä olen suuri the Naama

    • hyvänystävä

      Eineksissä sekä makkaroissa ,tuoteseosteessa on maininta ,lihaan verrattavia tuotteita. muutenkos ne rikastuis,minulla ollut jo vuosia oma mylly,koskapa olin lihakaupassa töissä, liian tietoisella paikalla. esim,lihapullissa on kanan nahkaa, joten katso mitä syöt. Noin 50v sitten kun juotiin maitoa melkein suoraan lehmän tissistä ,allergioita ei ollut,moni asia muuttunut melkein puolilla ihmisistä on allergiaa. olen 73v

    • Bon appetit

      Kaupan jauheliha suurimmaksi osaksi limaa

      "Pinkki lima" on linkoamalla valmistettu jauhelihanjatke, joka pestään ammoniakilla. Lima valmistuu siten, että teurasjätettä haudutetaan matalalla lämmöllä, jotta rasva irtautuisi helpommin lihaksesta.

      Haudutettu seos lingotaan ja käsitellään ammoniakilla, joka tappaa elintarvikkeissa lisääntyvät bakteerit kuten listerian.

      Linkoamisen jälkeen lima pakataan kuutioiksi ja pakastetaan. Lihanjalostamot ja ruokakaupat jatkavat limalla oikeaa jauhelihaa.

      IS

      • sinivalkosilmät

        Ei koske Suomea. Meillä äidit tekevät ehdan jauhelihan vain parhaista ruhonosista - ja lihaa säästämättä, vai miten se oli?


      • Anonyymi

        Valehtelet, ilmeisesti tyhmyyttäsi


    • lihat myllyyn
    • tehoa kunnolla

      Kun sen kenwoodin mökä alkaa häiritä, niin osta kunnollinen ammattikone Myllypostista.

    • lihat myllyyn
      Autatko vähän ?

      Eikö tuon rosterisen hinta ole todella edullinen ?
      Voiko joku kertoa mitä tarkoittaa kun sanotaan
      että joku lihamylly on kokoa #5, 8# tai #10 ?
      Saako tähän "moottoriperän" ?

      • navettapiika

        Nuo numerot viittaavat myllyn kokoon, reikälevyn halkaisija. Mulla leonardi ja pelittänyt kolme vuotta, läpi on mennyt kymmenkunta nautaa. Nyt katkesi akseli, kun nuoriso kokosi väärin päin. Saa nähdä löytyykö varaosia vai pitääkö koko mylly osa ostaa uusi. Moottoriperässä kyllä riittää vääntöä, mutta aika laiska kumminkin. Nyt paikkarina ollut Boschin vakio mylly tonniseen moottoriosaan, veti paremmin, mutta on tietysti uusi terä.
        Jauhan todella paljon lihaa ja eritoten ne huonommatkin osat, kun kissat arvostaa jauhettua nautaa. Olen ollut tyytyväinen tuohon leonardiin, ostin aikoinaan sen metsästystarvikekaupasta ja tuo myllyposti näkyy myyvän samoja myllyjä.


      • navettapiika kirjoitti:

        Nuo numerot viittaavat myllyn kokoon, reikälevyn halkaisija. Mulla leonardi ja pelittänyt kolme vuotta, läpi on mennyt kymmenkunta nautaa. Nyt katkesi akseli, kun nuoriso kokosi väärin päin. Saa nähdä löytyykö varaosia vai pitääkö koko mylly osa ostaa uusi. Moottoriperässä kyllä riittää vääntöä, mutta aika laiska kumminkin. Nyt paikkarina ollut Boschin vakio mylly tonniseen moottoriosaan, veti paremmin, mutta on tietysti uusi terä.
        Jauhan todella paljon lihaa ja eritoten ne huonommatkin osat, kun kissat arvostaa jauhettua nautaa. Olen ollut tyytyväinen tuohon leonardiin, ostin aikoinaan sen metsästystarvikekaupasta ja tuo myllyposti näkyy myyvän samoja myllyjä.

        navettapiika,kiitos kommentista, mitä sanot tästä ?

        Löysin rosterimallisen kokoa #5, hintaan 80,50 Euroa.
        Viimeinen kappale maahantuojalla.
        Teekekö näin pienellä myllyllä mitään, käyttötarve on pieni,
        korkeintaan pari kertaa kuukaudessa.Meitä on vain kaksi
        aukuista.
        - sinun käyttötarve on täysin eri luokkaa kuin meidän.
        - "moottoriperällä" tarkoitin porakonetta joka laitetaan kammen tilalle.
        - Clas Ohlosonilla on myytävänä alumiinista tehty malli alle 30,00 Euroa.
        kokoa ei mainita näyttää kuin olisi #5.Näyttää viimeistellyltä myllyltä.
        - jään odottmaan kommettiasi ennenkuin ostan mitään.

        terv. clasu
        ps:tietenkin muut saavat kommentoida.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        navettapiika,kiitos kommentista, mitä sanot tästä ?

        Löysin rosterimallisen kokoa #5, hintaan 80,50 Euroa.
        Viimeinen kappale maahantuojalla.
        Teekekö näin pienellä myllyllä mitään, käyttötarve on pieni,
        korkeintaan pari kertaa kuukaudessa.Meitä on vain kaksi
        aukuista.
        - sinun käyttötarve on täysin eri luokkaa kuin meidän.
        - "moottoriperällä" tarkoitin porakonetta joka laitetaan kammen tilalle.
        - Clas Ohlosonilla on myytävänä alumiinista tehty malli alle 30,00 Euroa.
        kokoa ei mainita näyttää kuin olisi #5.Näyttää viimeistellyltä myllyltä.
        - jään odottmaan kommettiasi ennenkuin ostan mitään.

        terv. clasu
        ps:tietenkin muut saavat kommentoida.

        Vastaan itselleni

        Menin ja ostin sen rosterimyllyn ja naudan sisäfilettä.Ruostumaton teräs on todella kaunis materiaali.
        Sitten selviää onko #5 liian pieni lihamyllyksi.Palaan asiaan kunhan myyllyä on kokeiltu.

        terv.clasu


      • navettapiika
        lihamylly1 kirjoitti:

        Vastaan itselleni

        Menin ja ostin sen rosterimyllyn ja naudan sisäfilettä.Ruostumaton teräs on todella kaunis materiaali.
        Sitten selviää onko #5 liian pieni lihamyllyksi.Palaan asiaan kunhan myyllyä on kokeiltu.

        terv.clasu

        Vähän myöhässä, olen taas jauhanut sitä jauhelihaa yhden ruhon verran...
        Mittasin oman myllyni reikälevyn koon, oli 6,7 senttiä eli uskon sinun kyllä pärjäävän tuolla myllyllä. Varsinkin, kun ostat kaupasta "oikeaa" lihaa, etkä mahanahkoja, mitkä minä vedän myllystä läpi koiralle.
        Tämän päiväinen urakka on sitten joulukinkun paloittelu, onneksi sikaa en juuri jauha, joten pääsee urakasta helpommin.


    • oletko tosissasi

      Mitäs paloteltavaa joulukinkussa muka on ?
      Jos sulla on sian teurastus ja leikkaat siitä kinkut, niin sehän vain helpottaa leikkaamista, koska ei tarvitse paisteja leikata erikseen.
      Mikä järki on tehdä koko naudasta jauhelihaa ? Kuulostaa kyllä aivan hölmöläisen hommalta. Kyllä ne naudat yleensä palastellaan monenlaisiin lihohoihin, eivä vain jauhelihaksi.
      Saahan tuollatavalla toki sitä paistinjauhelihaa ja sitten filejauhelihaa jne.

    • moikka jätkät

      Tämä juttu ei ole haudanvakavaa tarinaa vaikka kuoleittenpäivä onkin.
      Minulla reikälevyn koko on 5,2 cm.Ihan niinkuin ei mistä puheenollen. Navettapiikialla taitaa ola sähköpeli.
      Ruhoja, täysiä ruhoja, taitaa mennä lähellee teolliseen tuotantoon.

      No minun puolestani, nautitaan viikonlopusta.
      terv. clasu

      • navettapiika

        Tänä syksynä on kyllä tuntunut, että olen lähempänä lihanleikkaajaa kuin lypsäjää. On vain kylmä totuus, ettei teurastamolle kannata laittaa liian pieniä elukoita, koska niistä ei mitään saa. Kuitenkin kotosalla iso perhe ja suuri koira.
        Jauhoin todella melkein koko ruhon jauhelihaksi, koska sitä meillä eniten menee.
        Kokolihaakin löytyy, mutta sen menekki on rajallinen.
        Kyllä minun mylly toimii sähköllä ja on nyt rempattavana, kun se akseli katkes. Jos korjaus ei onnistu, hankin uuden astetta isomman.
        Joulupossut palottelin eilen, tein toki kinkut etujaloistakin ja takasistakin tuli oikein kunnon kinkut. Tänään on sitten maistamisen vuoro...


    • hymyä naamaan

      Niin että juttua tulee vaikka et asioista mitään tiedäkään. Mikäs siinä, kukin hauskuttaa itseään tavallaan.

      • navettapiika

        Joo, niin minäkin. Mutta kyljys oli kyllä tosi hyvää ja rasvakin suli tosi mukavasti pannulla. Kesän työ ei menny hukkaan.
        Myönnän, etten tiedä lihan oikea oppisesta paloittelusta mitään, mutta aika monta ruhoa, nautaa, vuoden aikana palasiksi vedän. Sikojakin ne kaksi kuitenkin.
        Nämä ovat noita ammatin tuomia etuja.
        Paljonkos kuvittelet teurastamon maksavat lappalaishiehosta, minkä ruhopaino on siinä 120-150 kiloa? Taitaa sillä melkein kolmesataa saada, eli kyllä paremman pitää, kun syö pois kuleksimasta.


    • näin on näreet

      Teurastamoihin viedään eläimet yleensä 1,5 vuotiaina, silloin hieho on optimipainossaan, kun verrataan kasvatuskustannuksia lihakiloa kohti.
      Talven kuluessa yksi eläin pistelee pyöröpaalin verran, joka on noin 500kg rehua.
      Enempään ei ole varaa, tai muuten tulee tappiota.

      • navettapiika

        Jep näinhän sitä tehdään, kun lihaa kasvatetaan: Mutta minä kasvatan hiehoja lehmiksi, näitä lappalaisia jäi muinaismuistoksi, kun sopimus loppu ja kauppa ei käy.
        Meiltä teuraaksi lähtee vain silloin tällöin hiehoja, kun eivät syystä tai toisesta tule kantaviksi. Ja se on harvinaista. Meillä käytössä hyppysonni, elikkä vuoden ikäiset hiehot saavat sulhasen kettaansa. Ja jos on näitä hiehoja, mitä ei ole tarkoitus lehmäksi kasvattaa, on ne tässä vaiheessa poistettava laumasta. Tavalla tai toisella.
        Teurastaminen on järkevä vaihtoehto, kun lihaakin tarvii ja roippeet menevät sitten seuraavassa raatoauton kuormassa.


    • asiaan vihkiytynyt

      Hyvähän se on kotiteurastaa, että saa lihaa itsekin. Sääli vain, jos ei osaa ruhon leikkuuta. Kannattaisi käydä hiukan opissa, jos ei muuta niin vaikka paikallisen mets.seuran osaajien opissa. Kun ruhon saa palasteltua, niin vakuumikone on mainio laite. Lihat vaan vakuumiin ja merkitään mikä pala ja päivämäärä, siitä arkkupakkaseen ja käyttöön.
      Toki se jauheliha hyvää on, mutta niin on ossobuccokin ja kunnon paistit ja fileet.

      • No niin nyt on kokeiltu

        Kilo sisäfilettä on mennyt #5:n läpi.Vaimoni kanssa teimme sen.Kaksi kertaa läpi, ja aikaa kului noin puoli tuntia, liha oli osittain jäistä (pakkasesta otettu ja esileikattu noin 2 x 2 cm kuutioiksi).Tämä toinen kerta oli luultavasti turha, mutta kun ei osaa ja tiedä ...
        Oletko tosissasi:ille voi sanoa että, joo naudan sisäfilettä ei kannata laittaa myllyyn, halusin vain kokeilla koska se on helpointa käsiteltävää.
        Ja mitä siitä tuli? Maku oli parasta mitä olen lihapullista ikinä kokenut mutta, se oli hieman kuivaa.Jatkossa pitää näköjään huomioida myös jauhettavan lihan rasvapitoisuus.
        Tilasin sen moottoriperän (noin 30 Euroa). Mikäli joku muu on asiasta kiinnostunut voin kertoa miten sen saan toimimaan (vai saanko ?), koska se ei ole tehty niin pieniä myllyjä varten kuin #5 vaan isommille, koot #8 ja #10.
        Tämä on ihan "kliffaa", kiitos kaikille hyvistä neuvoista.

        terv.clasu





        Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi


      • lihamylly1 kirjoitti:

        No niin nyt on kokeiltu

        Kilo sisäfilettä on mennyt #5:n läpi.Vaimoni kanssa teimme sen.Kaksi kertaa läpi, ja aikaa kului noin puoli tuntia, liha oli osittain jäistä (pakkasesta otettu ja esileikattu noin 2 x 2 cm kuutioiksi).Tämä toinen kerta oli luultavasti turha, mutta kun ei osaa ja tiedä ...
        Oletko tosissasi:ille voi sanoa että, joo naudan sisäfilettä ei kannata laittaa myllyyn, halusin vain kokeilla koska se on helpointa käsiteltävää.
        Ja mitä siitä tuli? Maku oli parasta mitä olen lihapullista ikinä kokenut mutta, se oli hieman kuivaa.Jatkossa pitää näköjään huomioida myös jauhettavan lihan rasvapitoisuus.
        Tilasin sen moottoriperän (noin 30 Euroa). Mikäli joku muu on asiasta kiinnostunut voin kertoa miten sen saan toimimaan (vai saanko ?), koska se ei ole tehty niin pieniä myllyjä varten kuin #5 vaan isommille, koot #8 ja #10.
        Tämä on ihan "kliffaa", kiitos kaikille hyvistä neuvoista.

        terv.clasu





        Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi

        Niin navettapiikalle piti kertoa että tämä mylly riittää hyvin meille, kuten arveit.
        että sillee ...

        clasu


      • navettapiika
        lihamylly1 kirjoitti:

        Niin navettapiikalle piti kertoa että tämä mylly riittää hyvin meille, kuten arveit.
        että sillee ...

        clasu

        Hyvä, että toimi. Minä sain myös myllyni toimimaan. Rautainen metallimies teki siihen akselin pään ja nyt pelittää. Uusi osa olisi tullut hintoihinsa ja niitä ei edes Suomessa sitten ollutkaan, eli Italiasta olisi pitänyt tilata. Mutta nyt pelasti naapurikunnan metallimies.
        Jos kaipaat lisää rasvaa naudanlihaan, kokeileppa ostaa sian niskaa ja sitä laittaa hiukan sekaan. Katsoin yksi päivä sitä amerikkalaista lihaohjelmaa ja siinä laitettiin montaa eri ruhon osaa ja possuakin sekaisin, niin saatiin parasta pihvijauhelihaa. Kokeilinkin ja lopputulos oli kyllä maukas.
        Juuri tällainen monen lihan sekoitus kannattaa jauhaa kahteen kertaan, että sekoittuvat kunnolla. Itse vaihdan toiselle kerralle suuremmilla rei`illä varustetun reikälevyn, niin ei mene aivan muussiksi.
        Hauskoja ja maistuvia kokeiluja!


    • asiantuntija 333

      Heh, hiukan huvittaa tuo jonkun kirjoitus filee jauhamisesta, että muka parhaan makuista lihaa, kuin mikään. File ei kyllä makunsa puolesta ole kovinkaan kummoista, mureudeltaan se on toki paras osa ruhosta, mutta ei jauhettuna makunsa puolesta.

      • navettapiika
        Hyvä että toimii sinullakin.Kiitos vinkeistä, niistä otetaan vaari.

        asiantuntija 333
        Kyse oli lihapullista.Tätä hommaa pitää opetella.Ensimmäistä
        kertaa tätä tehdään.Jos sinulla on joku mieliresepti johon lihamyllyä
        voi käyttää olisi mielenkiintoista kuulla se !

        Nyt alkoi viikonlopun vietto.

        terv.clasu


    • porkkananpurija

      Onko täällä vielä lihansyöjiä. Rupesin vegaaniksi mutta Porkerin jauhelihamylly jäi ilman käyttöä lojumaan kaapin ylähyllylle. En muista paljonko maksoin siitä muutama vuosi sitten. Tarpeeton minulle kun perheen kokokin pieneni taannoin.

      Kertokaa missä sen parhaiten saisi myytyä.

    • Anonyymi

      ootko ajatellut tilata ruokaa woltista kun et jaksa ruokaa väsätä tai on roskaruuan himo? Woltista saat koodilla U6A6K 3x4e alennuksen tilauksesta, nauttikaa :)
      ja hyvää joulun odotusta kaikille :)

    • Anonyymi

      särkikaloista kutin särjistä, lahnoista, kuhista saa tehtyä mössöä ja kalapullia sellaisella käsin pyöritettävälläkin.

      kalapuikkoihin tai pulliiin mössöä niistä.

      kuha on lahna heh.

    • Anonyymi

      Itse voi rakentaa lihamyllyn jostain vanhasta auton perästä, kardaaqnivetoisesta: mihin menee kardaaniakseli siitä pyörität ja laitat väljyyttä sopivasti isoon rattan ja tapin väliin jossa liha murkautuaa ja pyöritä

    • Anonyymi

      Käytän vanhanajan lihamyllyä . Manuaali kone. On paras lihan , kalan , jauhamisessa..
      Eikä maksa paljon , tykkään ei ole sähöstä kiinni . Mökilläkin se on joskus mukana..

    • Anonyymi

      Himars on tehokas lihamylly, toivottavasti hankitaan Suomeenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe