Ammattitautini on astma, johon astmalääkkeet eivät keuhkolääkärin mukaan näytä auttavan ja hän pyysi minua lopettelemaan ne viime vuonna. Lopettin astmalääkkeiden käytön kokonaan viime vuoden marraskuussa, enkä ole sen jälkeen niitä käyttänyt.
Oireiluni ei ole astmaattista, vaikka sairauteni astmaksi luokitellaankin. Nähtävästi kyseessä on joko virheellinen diagnoosi, tai astmani käyttäytyy vain epäammattimaisesti. Eli avaavat astmalääkkeet eivät ole koskaan avanneet, se lienee selkein ero ns. normaaliin astmaan. Minulla altistus kyllä laskee pef-arvoja, mutta avaavat eivät arvoja takaisin nosta, vaan riippuen tilanteesta ne nousivat takaisin pitkien aikojen jälkeen, osin yliyli hyviksi. Spirometriassa TTL:n tutkimuksissa maininta lausuntoon, että pef-arvoni ovat normaalia korkeammat, noin 149% taisi olla arvo, eikä se ollut ns. "paras" pef-lukemani.
Hämärän peittoon jäi, miksi pef-arvoni olivat niin korkeat. Yksi lääkäri kertoi, ettei huonoa hyvää pef-arvoa ole olemassakaan, keuhkolääkärin mukaan ylihyvät arvot kertovat keuhkojen hätähuudosta ja tilanne on silloin paha. TTL:n tutkimuksissa ei pef-arvoihin kiinnitetty sen ihmeemmin huomiota, hämmästeltiin niitä vain.
No ammattitautini todettiin aspergillusaltistuksin, joista tulin ääri sairaaksi. Mutta astmani oli tutkimusten mukaan selkeä, vaikka alveoliittia, sarkoidoosia yms. haettiin jossakin vaiheessa kun tutkimukseni keskeytettiin ja tutkimukset siirrettiin sairaalaan. Sairaalan tutkimuksissa ei löytynyt alveoliittia, mutta lääkäri kertoi, ettei sitä edes voi todeta tai poissulkea virheellisen ajankohdan, liian myöhäisen vuoksi, mutta tutkimuksella voidaan todeta keuhkojen tilanne noin muutoin. Tutkiva lääkäri sairaalassa kertoi, etten mitään astmaa edes sairasta. Alveoliittia, sarkoidoosia, reumaa tms. syytä sairasteluuni, labramuutoksiin yms. ei löytynyt.
Tutkimukset siirtyivät takaisin TTL:n ammattitautitutkimuksiksi ja siellä todettiin ammattitautina astma kosteusvauriomikrobeille.
Myöhemmin keuhkolääkäri kertoi, ettei BAL näytteeni ollutkaan ns. normaali ja kyselin siitä sitten myös sairaalasta, koska ko. näyte oli myös virheellisesti lausuttu tupakoineen mukaan, vaikka en koskaan ollut tupakoinutkaan.
Ko. tutkimusta ei katsottu voitavan muuttaa tekstiltään oikeaksi, eikä sitä jälkikäteen kukaan korjaa, näin minulle kerrottiin. Myöhemmin sain ko. lausunnon kirjoittaneen patologin kiinni ja hän soitti minulle kertoen, että ongelmani on ammattitautini ja tilanteeni on varmasti vaikea, hän kyseli vielä olenko vielä työelämässä?
Tuo tutkimuksen uudelleen saaminen jäi siihen, patologi kertoi että sitä voisi yrittää saada uudelleen tehtäväksi, mutta suostutaanko siihen ja miksi, sitä hän ei osannut sanoa. No ei suostuttu tekemään uudelleen. TTL:n keuhkolääkäri vastasi, että solulisää voi tulla astmastani johtuen, eikä sen johdosta katsota uutta tutkimusta aiheelliseksi.
Vähän se näin maallikkona pysäytti. Astma, jota en näemmä voi hoitaa astmalääkkein aiheuttaa solulisää keuhkoihin, muttei se ole vaarallista, eikä asiaa ole syytä tarkkailla.
Tein alkuvuodesta kantelun TEOon, joka siirsi sen lääniin ja nyt odottelen lääninlääkärin lausuntoa tilanteestani. En hirveitä tuolta lausunnolta odota, mutta vien asiaani eteenpäin riippuen mitä lausunnossa nyt ylipäätään lukee. Tilanteen mukaan edetään, kantelussani haluan selkeyttää mitä sairastan ja miten sairauttani hoidetaan. Näin voisin myös kertoa YHDEN totuuden sairastelustani, oli se sitten mikä vain. Ei siten, että yksi lääkäri kertoo tätä ja toinen epäilee sitä, miettii tätä, ja kymmenen on sitä mieltä ettei tämä nyt ainakaan astmaa ole. Haluan siis YHDEN virallisen totuuden oli se sitten vaikka se, että tilanteeni on täysin epäselvä, eikä kukaan tiedä mitään. Sekin on paljon parempi kuin se, että faktana on sairaus jota toiset pitävät poissuljettuna kohdallani, ja kaikki mielipiteet tulevat lääkäreiltä, ei maallikoilta.
No tässä tilanteeni selkeyttämisen odottelussa teen etätöitä, työpaikkani tiloihin minulla ei ole asiaa. No kävin siellä kuitenkin, koska yhteisneuvotteluista oli info ja infossa asiaana 15-20 työpaikan vähentäminen. Halusin tietää mikä tilanteeni on, olenko yksi niistä jotka ajatellaan siirrettäväksi työttömyyskortistoon, eläkkeelle tms. Halusin myös nähdä tilanteeni työpaikallani, miten oireilen ja pystyisinkö jo töitä siellä tekemään.
Sairastuin pahasti ja oireiluni oli voimistunut entisestään. Työpaikkani sisäilma on todettu kuitenkin täysin puhtaaksi, niin puhtaaksi kuin se ylipäätään toimistotyössä voi olla. Sisäilmassa ei pitäisi terveille ongelmia tulla, mutta minulle niitä tuli välittömästi.
Myöhemmin työterveyslääkäri pyysi labroihin, joissa kävin ja sain tulokset ja tiedon siitä mitä työterveyslääkäri halusi tarkkailla myös. Nuo tumavasta-aineet olivat nousussa taas, ne olivat pitkään tasolla 320, mutta nyt tuon työpaikkakäynnin jälkeen otetuissa titteri oli 1280, eli yhtä korkealla kuin TTL:n tutkimukissakin.
Nyt mietitään miksi titteri nousi, nousiko se työpaikkakäyntini vuoksi vai oliko se jo koholla sitä ennen. Uusi tutkimus joulun jälkeen, jossa katsotaan onko titteri laskemaan päin vai mikä tilanne on.
Sinänsä tuosta tutkimuksesta ei minulle näihin nivelsärkyihin jne. ole apua. Mutta tieto siitä, nouseeko tuo titteri altistuksessa ja laskeeko etätöissä, on tietysti lääkärilleni tärkeä. Tosin, jos tässä välissä altistun uudelleen, vaikka jossakin muualla, niin päätelmiä ei voi tehdä niin luotettavasti, jos titteri yhä edelleen koholla on. Ja jos se ei ole, silloin se kertoo ehkä aika selkeästi sen miten työpaikkani sisäilma näkyy myös labroissa. Typpioksidi arvoissa se näkyi selkeästi, vaikka ei astmaa kuvaavasti kuitenkaan, niin NO arvo nousi aina työpaikalla olon jälkeen ja laski etätöissä, sairauslomalla jne.
Työpaikkakäyntini jälkeen ongelmana on ollut myös verenvuoto. Ei niin paha, mutta mietin tietysti johtuuko se vatsahaavoistani vaiko mistä. Koska kyse on kirkkaasta verestä, ei se näemmä ole vatsahaavoista lähtöisin, eikä myöskään veriarvoni ole laskeneet, vaan leikkaukseni jälkeen nousussakin taas (kilpirauhasleikkaus). Tt-lääkärini kanssa sovimme, että jos tilanne jatkuu vielä parisen viikkoa, menen tapaaman häntä ja katsomme mitä tarvitsee tehdä. Kun veriavoissa ei mitään romahdusta ollut, ei tilanne ole mitenkään paha ja aikaa selvittelyyn on. Nämä selvittelyt eivät niitä mieluisempia ole, joten mieluusti jätän asian hamaan tulevaisuuteen, jos tilanne ei tästä vaikeudu.
Kilpirauhaseni tilanne on OK, lääkitys on yksi tabletti per päivä ja näyttäisi riittävältä ainakin nyt. S-TSH on 0,89 ja S-T4-V 18,1.
Leukkarit 5.6, joten siitä kun ne aina keikkuivat ylärajalla tai sen yli, ne ovat tasoittuneet tuohon tasoon. Hb oli leikkauksen jälkeen 132, leikkausta ennen 139 ja nyt 137. Eli ilman mitään rautalisiä aina aneeminen säilyttää nyt arvot hyvinkin.
Sairaanhoitaja ihmetteli kilpirauhaseni patologin lausuntoa, siinä tuota fibroosia ja verenvuotoa. En tiedä miksi struumassa sitten ei olisi aina fibroosia ja verenpurkaumia? Näin ei kuitenkaan tuon sairaanhoitajan mielestä ole ja hän halusi, että keskustelen tuosta lausunnosta hoitavan lääkärin kanssa, kysyen mitä hoitava lääkäri ko. lausunnosta minulle sanoi? No ei mitään, koska yksikään lääkäri joka minua hoitaa, ei ole ko. lausuntoa nähnyt.
Kun lausunnossa luki, että kyse oli monikyhmystruumasta, niin senhän minä lääkärille kerroin, en mitään muuta. Eihän tuo solulisä ollut ongelmana edes keuhkoissani, miksi sitten poistetussa kilpirauhasessa se sitä olisi?
...
Päivitystä
119
5431
Vastaukset
- kirjan mukaan
kirkas veri tulee kai keuhkoista..
sama vika itselläni menossa..
Siitä nyt ei isommin viitsi yleisesti avautua, työpaikalla kyllä mainitsin .. tuskin ajattelevat omaa tilannettaan yhtään viisaammin ;(
itse työkyvyttömyyseläkkeellä kohta ja kuvittelen vähitellen toipuvani..- homeahdistus1
huh-huh. Kuuluuko sekin selkeään astmaan? Itselläni on vain joskus tullut vähäisiä veriviiruja yskiessä, nekin flunssan yhteydessä kun yskiminen on ollut voimakasta. Nenä kyllä vuotaa usein.
Itse lakkasin uskomasta toipumiseen jo pari vuotta sitten. Näillä mennään, jos edes tilanne pysyisi stabiilina niin minulla ei ole mitään hätää.
Hyviä eläkepäiviä, toivottavasti toipumista tapahtuu. - oiretestin lopussa oleva
homeahdistus1 kirjoitti:
huh-huh. Kuuluuko sekin selkeään astmaan? Itselläni on vain joskus tullut vähäisiä veriviiruja yskiessä, nekin flunssan yhteydessä kun yskiminen on ollut voimakasta. Nenä kyllä vuotaa usein.
Itse lakkasin uskomasta toipumiseen jo pari vuotta sitten. Näillä mennään, jos edes tilanne pysyisi stabiilina niin minulla ei ole mitään hätää.
Hyviä eläkepäiviä, toivottavasti toipumista tapahtuu.teksti mitä siellä kerrotaan! Älä lakkaa uskomasta toipumiseen, astmahan on parannettavissa ja helposti - pelkästään bakteereita syömällä!
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/ - homeahdistus1
oiretestin lopussa oleva kirjoitti:
teksti mitä siellä kerrotaan! Älä lakkaa uskomasta toipumiseen, astmahan on parannettavissa ja helposti - pelkästään bakteereita syömällä!
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/ikävä kyllä astma ei ole parannettavissa pelkästään maitohappobakteereilla, missä tutkimuksessa niin sanotaan? En ole ikinä huomannut maitohappobakteereista olevan minulla hyötyä mihinkään muuhun kuin vähäisiin mahavaivoihin tai antibioottiripuliin. Osa maitohappobakteereista on aiheuttanut itsessään ripulia tai ummetusta.
Homeen aiheuttamista sairauksista astma on vain yksi monista, minulla se on sieltä helpoimmasta päästä. - kuuluu näin:
homeahdistus1 kirjoitti:
Hyviä eläkepäiviä, toivottavasti toipumista tapahtuu.KVHT-altistus aiheuttaa vaurioita kaikissa kudoksissa ja kaikilla lima-kalvoilla. Aiheuttaen keuhkojen lima-kalvoilla astman tyyppisen tulehdus-tilan. KVHT-altistus tuhoaa tarpeellisia mh-bakteereita, josta seuraa immuuni-puolustuksen alenema, josta taas seuraa hormonaalisen- ja hermostollisen-järjestelmän alenema, kunnes limakalvot ovat niin ohuet, että veri irtoaa ja immuuni-puolustus romahtaa kokonaan, jolloin elimistö ei pysty enää taistelemaan sairauksia vastaan.
Lääkärikään ei pysty edellä mainitussa KVHT-altistuksessa tekemään muuta, kuin:
1. Altistuksen pysyvä lopettaminen, joka on tärkein,
2. Maito-happo-bakteerit, joka on ainoa lääkinnällinen lääke KVHT-altistuksessa. Oikea bakteeri-kanta (katso kolme tärkeintä bakteeria alempaa) joka sisältää vähintään 5-miljardia bakteeria/vrk, poistaa-lievittää oireilua, mutta kokonaan oireilu poistuu vasta kun sen lisäksi KVHT-altistuminen loppuu pysyvästi. Kun haluat tietää onko sinulle tullut jo pysyviä kudos-vaurioita, niin sen näet jo tuolla ylempänä olevalla testillä. Testin lopussa on suuntaa antava ohje oireilun poistumiselle laskettuna oireilun tämän-hetkisestä tasosta. Mikäli akuuttia tarvetta ei ole, kannattaa siirtää sitä lääkärissä käyntiä, kunnes näet onko se edes tarpeen. Ja vasta sitten jos oire-taso ei laske alle viiden osuman, vaan jämähtää NOIN 10-osuman tienooseen, niin voidaan päätellä se että kudos-vaurioita on jo tullut ja sen jälkeen tarvitaan lääkäriä etsimään missä ne kudos-vauriot on ja mitä sitten on tehtävissä. Tietenkin jos on akuutti tarve, niin sitten pitää mennä heti lääkäriin! - kommentointia, niin
homeahdistus1 kirjoitti:
ikävä kyllä astma ei ole parannettavissa pelkästään maitohappobakteereilla, missä tutkimuksessa niin sanotaan? En ole ikinä huomannut maitohappobakteereista olevan minulla hyötyä mihinkään muuhun kuin vähäisiin mahavaivoihin tai antibioottiripuliin. Osa maitohappobakteereista on aiheuttanut itsessään ripulia tai ummetusta.
Homeen aiheuttamista sairauksista astma on vain yksi monista, minulla se on sieltä helpoimmasta päästä.huomaisit, että jokaisen limakalvoilta löytyvistä luonnollisista-elävistä bakteereista EI VOI OLLA EDES TEORIASSA HAITTAA! Jos sinulla on ollut mh-bakteereista haittaa, niin olet syönyt synteettisiä-kemiallisia bakteereita. Katsos kun meitä ihmisiä ei ole tarkoitettu toimivaksi kemiallisilla mömmöillä! Suosittelen, että luet tuolta tekstin missä kerrotaan mh-bakteereiden käytössä tehdyistä virheistä!
-------------------------------------------------
>>>ikävä kyllä astma ei ole parannettavissa pelkästään maitohappobakteereilla, missä tutkimuksessa niin sanotaan? En ole ikinä huomannut maitohappobakteereista olevan minulla hyötyä mihinkään muuhun kuin vähäisiin mahavaivoihin tai antibioottiripuliin. Osa maitohappobakteereista on aiheuttanut itsessään ripulia tai ummetusta.
Homeen aiheuttamista sairauksista astma on vain yksi monista, minulla se on sieltä helpoimmasta päästä. - homeahdistus1
homeahdistus1 kirjoitti:
ikävä kyllä astma ei ole parannettavissa pelkästään maitohappobakteereilla, missä tutkimuksessa niin sanotaan? En ole ikinä huomannut maitohappobakteereista olevan minulla hyötyä mihinkään muuhun kuin vähäisiin mahavaivoihin tai antibioottiripuliin. Osa maitohappobakteereista on aiheuttanut itsessään ripulia tai ummetusta.
Homeen aiheuttamista sairauksista astma on vain yksi monista, minulla se on sieltä helpoimmasta päästä.tutkimustulokset, joissa probiootit parantavat astman, mistä se löytyy? Ja mikä on synteettinen bakteeri?
- varmaan niitä
homeahdistus1 kirjoitti:
Homeen aiheuttamista sairauksista astma on vain yksi monista, minulla se on sieltä helpoimmasta päästä.samoja juttuja, kun joku lääkäri väitti, että astma paranee jollain mahalääkkeellä. Astmalääkkeet lienee sitten turhia, jos astma paranee mahalääkkeellä tai sitten noilla maitohappobakteereilla. Jäitä hattuun tosiaankin - paras lääke on kosteusvauriomikrobien välttäminen, mutta kun siitä ei kukaan saa mitään bonuksia, jos sen kertoo potilaalleen, niin parempi siten kirjoittaa vaikka se mahalääkeresepti.
- "Astma"
varmaan niitä kirjoitti:
samoja juttuja, kun joku lääkäri väitti, että astma paranee jollain mahalääkkeellä. Astmalääkkeet lienee sitten turhia, jos astma paranee mahalääkkeellä tai sitten noilla maitohappobakteereilla. Jäitä hattuun tosiaankin - paras lääke on kosteusvauriomikrobien välttäminen, mutta kun siitä ei kukaan saa mitään bonuksia, jos sen kertoo potilaalleen, niin parempi siten kirjoittaa vaikka se mahalääkeresepti.
Googleta astma ja refluksi. Eli monen potilaan ahdistusoire helpottaa, kun happaman mahansisällön pääseminen mahasta hengitysteihin etenkin öisin estetään. Usein mukana on myös ylipaino.
- pistää se diagnoosin
"Astma" kirjoitti:
Googleta astma ja refluksi. Eli monen potilaan ahdistusoire helpottaa, kun happaman mahansisällön pääseminen mahasta hengitysteihin etenkin öisin estetään. Usein mukana on myös ylipaino.
astma, tehnyt lääkäri opiskelemaan asia ihan alusta asti uudelleen. Sillä astmahan ei parane, sehän on selvä asia, mutta huolimattoman tai epäpätevän lääkärin "astma" onkin sitten jo eri asia. Onhan noita syöpiäkin hoidettu pitkään vain kipulääkkein, kun ovat niitä "sairauslomaa" hakevia potilaita vain. Jos lääkärit ovat epäpäteviä osa potilaista parenee sairauksista joita heillä ei ole ja osa kuolee sairauksiin joita he sairastavat.
- sitten jos haluaa
"Astma" kirjoitti:
uskoa. Refluksi ja foniatrille lähete, kun äänikin käheytyy. Hyvin tähän soppaan sopii sitten ne mielialalääkkeetkin. Ilmankos noita kokeillaan aina ekaksi. Ja jos usko on kova niin auttaahan ne ihan selvästi.
- kirjoitetaan
sitten jos haluaa kirjoitti:
uskoa. Refluksi ja foniatrille lähete, kun äänikin käheytyy. Hyvin tähän soppaan sopii sitten ne mielialalääkkeetkin. Ilmankos noita kokeillaan aina ekaksi. Ja jos usko on kova niin auttaahan ne ihan selvästi.
lähetteitä foniatrille homeläävistä? Ei voi olla totta! Kyllä lääketiede on kallista, kun turhia tutkimuksia tehdään pilvin pimein!
Miksi tehdään, kun näin sitä pestään kädet siltä todelliselta ongelmalta. Eikä tarvitse ottaa kantaa asiaan. Lääkärit pelkäävät maineensa puolestako? Vai ovat muutoin arkoja näiden homeläävien aiheuttamien oireiden kohdalla. Tai voisiko olla että lääkärit eivät vieläkään TIEDÄ yhtään mitään sairautta, joka johtuisi työpaikan tai kodin, koulun, tms. sisäilmasta?
Pupuja pöksyssä, vai välinpitämättömyyttä, vai kaverilääkäri tarvitsee asiakkaita ja homeläävistähän niitä löytyy. - keksintö
kommentointia, niin kirjoitti:
huomaisit, että jokaisen limakalvoilta löytyvistä luonnollisista-elävistä bakteereista EI VOI OLLA EDES TEORIASSA HAITTAA! Jos sinulla on ollut mh-bakteereista haittaa, niin olet syönyt synteettisiä-kemiallisia bakteereita. Katsos kun meitä ihmisiä ei ole tarkoitettu toimivaksi kemiallisilla mömmöillä! Suosittelen, että luet tuolta tekstin missä kerrotaan mh-bakteereiden käytössä tehdyistä virheistä!
-------------------------------------------------
>>>ikävä kyllä astma ei ole parannettavissa pelkästään maitohappobakteereilla, missä tutkimuksessa niin sanotaan? En ole ikinä huomannut maitohappobakteereista olevan minulla hyötyä mihinkään muuhun kuin vähäisiin mahavaivoihin tai antibioottiripuliin. Osa maitohappobakteereista on aiheuttanut itsessään ripulia tai ummetusta.
Homeen aiheuttamista sairauksista astma on vain yksi monista, minulla se on sieltä helpoimmasta päästä."synteettisiä-kemiallisia bakteereit". OHHOH!
- Että...
kirjoitetaan kirjoitti:
lähetteitä foniatrille homeläävistä? Ei voi olla totta! Kyllä lääketiede on kallista, kun turhia tutkimuksia tehdään pilvin pimein!
Miksi tehdään, kun näin sitä pestään kädet siltä todelliselta ongelmalta. Eikä tarvitse ottaa kantaa asiaan. Lääkärit pelkäävät maineensa puolestako? Vai ovat muutoin arkoja näiden homeläävien aiheuttamien oireiden kohdalla. Tai voisiko olla että lääkärit eivät vieläkään TIEDÄ yhtään mitään sairautta, joka johtuisi työpaikan tai kodin, koulun, tms. sisäilmasta?
Pupuja pöksyssä, vai välinpitämättömyyttä, vai kaverilääkäri tarvitsee asiakkaita ja homeläävistähän niitä löytyy.Homeläävässä asuminen tekee ihmisen immuuniksi sellaisille vaivoille, joita foniatri hoitaa? Eikö homeongelmaiselle voi tulla äänihuulipolyyppejä, kurkunpäänsyöpää tai muita kurkkuvaivoja?
- syöpälääkäri?
Että... kirjoitti:
Homeläävässä asuminen tekee ihmisen immuuniksi sellaisille vaivoille, joita foniatri hoitaa? Eikö homeongelmaiselle voi tulla äänihuulipolyyppejä, kurkunpäänsyöpää tai muita kurkkuvaivoja?
- Lääkäri 2
sitten jos haluaa kirjoitti:
Gastroesofageaalinen refluksisairaus on pahasti alidiagnosoitu sairaus ja aiheuttaa mm. äänen käheytymistä, yskää öisin, nukkumaan käydessä ja makuuasennossa, ylävatsakipuja, rintakipuja, täyttävää tunnetta ylävatsalle, vatsan turpoamisen tunnetta, hengenahdistustuntemuksia, ahdistavaa oloa, heikottavaa oloa, hankalaa oloa, epämääräistä vaikeaa pakahduttavaa tunnetta, epämääräistä kipua rinnan tai ylävatsan alueelle, polttelua rinnassa, polttelua ja korventavaa tunnetta ylävatsalla. Kunnon esofagiittiin eli ruokatorven tulehdukseen gastroesofageaalisen refluksin johdosta liittyy hemoglobiinin alenemista, väsymystä, tulehdusarvojen nousua. Vaivan yleisyydestä kertonee jotain se että ensimmäinen todella tehokas lääke kyseiseen sairauteen oli pitkään eräs maailman myydyimmistä lääkkeistä. Korva- nenä- ja kurkkutautien kurssilla olimme seuraamassa foniatrian erikoislääkärin työtä ja kyseinen lääkäri ei määrännyt mitään muuta lääkettä kuin pelkästään mahahapon eritystä vähentäväälääkettä, jota käytetään refluksin hoitoon. Kaikkien sen päivän potilaiden äänihuuliongelmat ja äänen käheys johtuivat mahahapostaja hapon eritystä vähentämällävaiva parani.
- antamasi oireet
Lääkäri 2 kirjoitti:
Gastroesofageaalinen refluksisairaus on pahasti alidiagnosoitu sairaus ja aiheuttaa mm. äänen käheytymistä, yskää öisin, nukkumaan käydessä ja makuuasennossa, ylävatsakipuja, rintakipuja, täyttävää tunnetta ylävatsalle, vatsan turpoamisen tunnetta, hengenahdistustuntemuksia, ahdistavaa oloa, heikottavaa oloa, hankalaa oloa, epämääräistä vaikeaa pakahduttavaa tunnetta, epämääräistä kipua rinnan tai ylävatsan alueelle, polttelua rinnassa, polttelua ja korventavaa tunnetta ylävatsalla. Kunnon esofagiittiin eli ruokatorven tulehdukseen gastroesofageaalisen refluksin johdosta liittyy hemoglobiinin alenemista, väsymystä, tulehdusarvojen nousua. Vaivan yleisyydestä kertonee jotain se että ensimmäinen todella tehokas lääke kyseiseen sairauteen oli pitkään eräs maailman myydyimmistä lääkkeistä. Korva- nenä- ja kurkkutautien kurssilla olimme seuraamassa foniatrian erikoislääkärin työtä ja kyseinen lääkäri ei määrännyt mitään muuta lääkettä kuin pelkästään mahahapon eritystä vähentäväälääkettä, jota käytetään refluksin hoitoon. Kaikkien sen päivän potilaiden äänihuuliongelmat ja äänen käheys johtuivat mahahapostaja hapon eritystä vähentämällävaiva parani.
satu kohdalleen, vaikka refluksiakin esitetty syyksi. Vain äänen käheyttä ja sitäkin homeille altistumistilanteissa, kaikki muut alkaen yskää öisin puuttuu. Yskittää kyllä, mutta täysin toisenlaisessa tilanteessa. Ja hemoglobiini senkun nousee yli miesten viitteen, mutta kuten todettua nuo viitearvothan oli ilmeisesti sillä tavalla keksittyjä, ettei niistä tarvitse välittää.
- pikku Myy
Lääkäri 2 kirjoitti:
Minäkin jouduin foniatrian poliklinikalle, diagnosini oli äänenkäheys. Söin Omeprazolia, eikä auttanut yhtään. Sain äänenvahvistimen, eikä sekään auttanut. Ongelmat vaan pahenivat. Tuli yhdesä välissä kurkunpäätulehdus joka kesti 3 kuukautta. Ääntä ei tullut yhtään. Samoihin aikoihin todettiin, ettei minulla ole puhevikaa tai muuta vikaa äänihuulissa.
Nyt uusissa tutkimuksissa tänä vuonna sain erikoislääkäriltä diagnosin: aäänenkäheys joka pahenee aina kun astmani on epätasapainossa, mikä se on melkein koko ajan. Poissuljettu oli lääkkeitten vaikutus tähän äänenkäheyteen. Henkitorveni oli "poltettu" rikki, sanoi lääkäri. Homeet sen tekee! - kakkoslääkäri
Lääkäri 2 kirjoitti:
Mulla tosiaan auttaa vain mahalääkkeet ei astmalääkkeet.
Joten monessa sairaudessa kun saa mahan kuntoon ,monet oireet helpottuu.Ja siksipä kannattaa syödä niitä hyviä bakteereja ihan tosissaan ja välttää lisäaineita,rasvasia ruokaa.Se tekee kyllä astmallekin ihmeitä ku jättää sipsit,valmisruuat,limukat,karkit.
Ruokavaliosta olisi aina ensin lähdettäävä kun lapsilla astmaattista oireilua. - pikku Myy
kakkoslääkäri kirjoitti:
Mulla tosiaan auttaa vain mahalääkkeet ei astmalääkkeet.
Joten monessa sairaudessa kun saa mahan kuntoon ,monet oireet helpottuu.Ja siksipä kannattaa syödä niitä hyviä bakteereja ihan tosissaan ja välttää lisäaineita,rasvasia ruokaa.Se tekee kyllä astmallekin ihmeitä ku jättää sipsit,valmisruuat,limukat,karkit.
Ruokavaliosta olisi aina ensin lähdettäävä kun lapsilla astmaattista oireilua.Kaikkien pitäisi tajuta syödä terveelisesti, olivat ne sitten sairaita tai terveitä!
Minä en syö valmisruokia, en ole koskaan syönyt. En syö paljon sokeria, eikä tuotteita joisa on sokereita. Syön "puhtaita" tuotteita, siis käsittelemättömiä olevia raakaaineita. Teet kaiken ruoan alusta loppuun itse. Vältän tuotteita joissa on hullun lailla lisäaineita. Syön myös maitohappobakteereita, pääosin sen takia ettei vatsani menisi niin huonoon kuntoon suun kautta otettujen lääkkeitten takia.
Tiettyjä aineita kannattaa homeastmaatikkona ja astmaatikkona vältää, niitä löytyy juuri esim. sipseistä ja jopa tietyistä pastavalmisteista. Homeastmaatikoille myös riisi saattaa olla todella paha. Yksilöllistä kuitenkin...
Hyvä ruokavalio on kaiken A ja O, MUTTA sellaisella ei paranna astmaa! Yleisolo ehkä paranee, mutta siihen se ikävä kyllä jää... Jos hyvä ruokavalio ja maitohappobakteerit tekisivät ihmeitä, niin olisin jo terve... - homeahdistus1
Lääkäri 2 kirjoitti:
ihan selvennyksen vuoksi: Astma ja refluksitauti ovat ERI sairauksia, niillä on ERI oireet, ERI lääkitys. Jos "astma" helpottaa refluksilääkkeillä, niin kyseessä ei ole astma. Toinen on hengityselinsairaus, toinen on ruoansulatuskanavan sairaus.
Tietämätön lukija saattaa luulla täällä lääkärinä esiintyvää ja ahkerasti nettiaineistoa kopioivaa oikeaksi lääkäriksi. En tiedä, miksi yrität tahallaan sekoittaa asioita, Lääkäri 2. Kiusallasiko?
Toinen asia on, että uusimpien tietojen mukaan home aiheuttaa myös ruoansulatuskanavan sairauksia. Limakalvo sielläkin tulehtuu.
t. Astmaatikko JA refluksitautinen - refluksit
Lääkäri 2 kirjoitti:
vhh-ruokavaliolla. Pahinta oli PULLA.
- kiitos tästä
homeahdistus1 kirjoitti:
ihan selvennyksen vuoksi: Astma ja refluksitauti ovat ERI sairauksia, niillä on ERI oireet, ERI lääkitys. Jos "astma" helpottaa refluksilääkkeillä, niin kyseessä ei ole astma. Toinen on hengityselinsairaus, toinen on ruoansulatuskanavan sairaus.
Tietämätön lukija saattaa luulla täällä lääkärinä esiintyvää ja ahkerasti nettiaineistoa kopioivaa oikeaksi lääkäriksi. En tiedä, miksi yrität tahallaan sekoittaa asioita, Lääkäri 2. Kiusallasiko?
Toinen asia on, että uusimpien tietojen mukaan home aiheuttaa myös ruoansulatuskanavan sairauksia. Limakalvo sielläkin tulehtuu.
t. Astmaatikko JA refluksitautinen"Jos "astma" helpottaa refluksilääkkeillä, niin kyseessä ei ole astma." Tuo kannattaa pitää kirkkaana mielessä, kun joutuu lääkärien kynsiin ja niitä kaikenkarvaisia lausuntoja tehdään.
- kaksi huonoa
refluksit kirjoitti:
vhh-ruokavaliolla. Pahinta oli PULLA.
tekijää homesairaalle eli sokeri ja hiiva. Hiivaton ruisleipä sopii hyvin ja sokerikin sitten kohtuudella, mutta ilman hiivaa. Moniin valmistuotteisiin on lisätty hiivaa ja aika yllättäviin paikkoihin. Itse, kun tekee ruokansa, niin tietää, mitä suuhunsa pistää.
- bakteeria, joita on
pikku Myy kirjoitti:
Minäkin jouduin foniatrian poliklinikalle, diagnosini oli äänenkäheys. Söin Omeprazolia, eikä auttanut yhtään. Sain äänenvahvistimen, eikä sekään auttanut. Ongelmat vaan pahenivat. Tuli yhdesä välissä kurkunpäätulehdus joka kesti 3 kuukautta. Ääntä ei tullut yhtään. Samoihin aikoihin todettiin, ettei minulla ole puhevikaa tai muuta vikaa äänihuulissa.
Nyt uusissa tutkimuksissa tänä vuonna sain erikoislääkäriltä diagnosin: aäänenkäheys joka pahenee aina kun astmani on epätasapainossa, mikä se on melkein koko ajan. Poissuljettu oli lääkkeitten vaikutus tähän äänenkäheyteen. Henkitorveni oli "poltettu" rikki, sanoi lääkäri. Homeet sen tekee!syötävä VÄHINTÄÄN 2,5-vuoden ajan. Mitään 1kk.n "pikaparanemista" ei kannata odottaa. Ja lue nuo yleisimmät virheet:
=>Maito-happo bakteereiden käytössä tehdyt virheet - on...
syöpälääkäri? kirjoitti:
...äänenmuodostushäiriöitä aiheuttavien kurkkuvaivojen erityisasiantuntia. Niiden takana voi olla erilaisia syitä, myös syöpätauti. Ja kurkunpään syöpätaudin hoidon jälkeen voidaan taas tarvita foniatria. Mikä tässä oli niin vaikeaa?
- *nimetön*
Lääkäri 2 kirjoitti:
monta selitystä. Tämä selittely, mistä kosteusvaurioista sairastunut oireilee ja miten, tuleekin aina liittää milloin sairastelu alkoi ja miten.
Jokainen tietää, että jos sairastunut on ollut aikaisemmin täysin terve, sairastuu kosteusvaurioituneesta rakennuksesta, vointi paranee, kun siellä ei ole ja pahenee taas kun sinne menee, niin sehän kertoo jo paljon.
Jos se ääniongelma tulee aina siinä tietyssä rakennuksessa, eikä vaivaa jatkuvasti muualla, niin aika selkeästihän se kertoo siitä, ettei kyse on mistään refluksista.
Kun tiedetään, että opettaja opettaa kiinteistössä jossa on todettu sisäilmaongelmia ja häneltä menee ääni aika ko. rakennuksessa, eikä äänen kanssa ole ongelmia jatkuvasti muualla.
Voisiko siitä päätellä mitään?
Nykylääketiede ei näemmä voi. Vaan kyse on refluksista tai äänen käytön ongelmista, vaikka se alkuun rajoittuu vain yhteen rakennukseen, jossa tiedetään olevan sisäilmanongelmia.
Kun ongelmaa ei hoideta, ääni voi jäädä pysyvästi heikoksi, äänijänteet tulehtuvat ja ehkä ääntä ei kohta voi käyttää ollenkaan.
Onko silloin kyse hoitovirheestä vaiko ei?
Nykylääketieteen mukaan ei tietystikään ole. Eiväthän lääkärit, tutkijat eikä kukaan muukaan tiedä kosteusvauriorakennuksien aiheuttamista sairauksista YHTÄÄN MITÄÄN, ei niitä voi tutkia, eikä niitä voi MITENKÄÄn yhdistellä sairasteluun.
Kun ei ole tieteellisiä tutkimuksia, ei lääkäreiden tarvitse käyttää älyään päättelykykynsä kehittämisestä puhumattakaan. Aina voi kertoa, ettei mitään voi yhdistää, kun ei ole niitä niin välttämättömiä tieteellisiä tutkimuksia. Ja niitä ei taas ole, kun ihmiskokeet ovat kiellettyjä, paitsi ammattitautien kohdalla, mutta niissäkään ei voi todeta juuri mitään, kun ei ole riittävästi myrkkyjä millä altistaa sairastuneita.
Kuinka ikävä tilanne. - ovat kiellettyjä,
*nimetön* kirjoitti:
monta selitystä. Tämä selittely, mistä kosteusvaurioista sairastunut oireilee ja miten, tuleekin aina liittää milloin sairastelu alkoi ja miten.
Jokainen tietää, että jos sairastunut on ollut aikaisemmin täysin terve, sairastuu kosteusvaurioituneesta rakennuksesta, vointi paranee, kun siellä ei ole ja pahenee taas kun sinne menee, niin sehän kertoo jo paljon.
Jos se ääniongelma tulee aina siinä tietyssä rakennuksessa, eikä vaivaa jatkuvasti muualla, niin aika selkeästihän se kertoo siitä, ettei kyse on mistään refluksista.
Kun tiedetään, että opettaja opettaa kiinteistössä jossa on todettu sisäilmaongelmia ja häneltä menee ääni aika ko. rakennuksessa, eikä äänen kanssa ole ongelmia jatkuvasti muualla.
Voisiko siitä päätellä mitään?
Nykylääketiede ei näemmä voi. Vaan kyse on refluksista tai äänen käytön ongelmista, vaikka se alkuun rajoittuu vain yhteen rakennukseen, jossa tiedetään olevan sisäilmanongelmia.
Kun ongelmaa ei hoideta, ääni voi jäädä pysyvästi heikoksi, äänijänteet tulehtuvat ja ehkä ääntä ei kohta voi käyttää ollenkaan.
Onko silloin kyse hoitovirheestä vaiko ei?
Nykylääketieteen mukaan ei tietystikään ole. Eiväthän lääkärit, tutkijat eikä kukaan muukaan tiedä kosteusvauriorakennuksien aiheuttamista sairauksista YHTÄÄN MITÄÄN, ei niitä voi tutkia, eikä niitä voi MITENKÄÄn yhdistellä sairasteluun.
Kun ei ole tieteellisiä tutkimuksia, ei lääkäreiden tarvitse käyttää älyään päättelykykynsä kehittämisestä puhumattakaan. Aina voi kertoa, ettei mitään voi yhdistää, kun ei ole niitä niin välttämättömiä tieteellisiä tutkimuksia. Ja niitä ei taas ole, kun ihmiskokeet ovat kiellettyjä, paitsi ammattitautien kohdalla, mutta niissäkään ei voi todeta juuri mitään, kun ei ole riittävästi myrkkyjä millä altistaa sairastuneita.
Kuinka ikävä tilanne.paitsi ammattitautien kohdalla. Niin, aika hyvin sanottu. Nyt altistetaan enää yhdellä lajilla. Aikoinaan itsekin ihmettelin, miksei altisteta vaikka Streptomyces albuksella. Nyt tiedän miksei, sillä on eettisesti väärin altistaa ihmistä tietoisesti myrkyllä, jolla tiedetään olevan vakavat seuraukset. Sinänsä vastaus on huvittava, sillä melkoista ihmisjoukkoa altistetaan erilaisille homecocktaileille päivittäin mitä vaurioituneimmissa rakennuksissa ja sitä ei pidetä eettisesti arveluttavana. Missä menee raja tahallisen vamman tuottamisessa toiselle tieteellisen tutkimuksen varjolla? Olen sitä mieltä, että se yksikin laji, jolla altistetaan on väärin, kun kerran altistava laitos ei ole lainkaan kiinnostunut altistuksen aiheuttamista ongelmista. Ainoa asia, josta ollaan kiinnostuneita, on pef:t, muut oireet ei kuulu astmaan. Mikäli säännöllisin kontrollein tarkkailtaisiin altistettuja, altistuksesta voisi olla toista mieltä.
Väärin on myös se, että vakuutusyhtiö ei hyväksy ammattitautia, jos altistusta ei ole tehty. Siinä ei paljon MajvikII auta, vaikka siellä lukisi mitä. Luulisi työnantajiakin kiinnostavan, kun maksavat työntekijöistään vakuutusmaksuja ja näissä ammattitautitapauksissa jäävät hekin ilman korvauksia, kun keinoja kaihtamatta vakuutusyhtiöt eivät hyväksy ammattitauteja. Tämä prosessi menee yleensä sitten niin, että työntekijä leimataan luulotautiseksi, vaikka on vakavasti sairastunut ja sairauden johdosta menettänyt ison osan työkyvystään. - altistuskokeita
ovat kiellettyjä, kirjoitti:
paitsi ammattitautien kohdalla. Niin, aika hyvin sanottu. Nyt altistetaan enää yhdellä lajilla. Aikoinaan itsekin ihmettelin, miksei altisteta vaikka Streptomyces albuksella. Nyt tiedän miksei, sillä on eettisesti väärin altistaa ihmistä tietoisesti myrkyllä, jolla tiedetään olevan vakavat seuraukset. Sinänsä vastaus on huvittava, sillä melkoista ihmisjoukkoa altistetaan erilaisille homecocktaileille päivittäin mitä vaurioituneimmissa rakennuksissa ja sitä ei pidetä eettisesti arveluttavana. Missä menee raja tahallisen vamman tuottamisessa toiselle tieteellisen tutkimuksen varjolla? Olen sitä mieltä, että se yksikin laji, jolla altistetaan on väärin, kun kerran altistava laitos ei ole lainkaan kiinnostunut altistuksen aiheuttamista ongelmista. Ainoa asia, josta ollaan kiinnostuneita, on pef:t, muut oireet ei kuulu astmaan. Mikäli säännöllisin kontrollein tarkkailtaisiin altistettuja, altistuksesta voisi olla toista mieltä.
Väärin on myös se, että vakuutusyhtiö ei hyväksy ammattitautia, jos altistusta ei ole tehty. Siinä ei paljon MajvikII auta, vaikka siellä lukisi mitä. Luulisi työnantajiakin kiinnostavan, kun maksavat työntekijöistään vakuutusmaksuja ja näissä ammattitautitapauksissa jäävät hekin ilman korvauksia, kun keinoja kaihtamatta vakuutusyhtiöt eivät hyväksy ammattitauteja. Tämä prosessi menee yleensä sitten niin, että työntekijä leimataan luulotautiseksi, vaikka on vakavasti sairastunut ja sairauden johdosta menettänyt ison osan työkyvystään.tehdään vähän yhden sun toisenkin sairauden yhteydessä. Ei homesairaat ole ainoita, alitstetaan.
- -----------
altistuskokeita kirjoitti:
tehdään vähän yhden sun toisenkin sairauden yhteydessä. Ei homesairaat ole ainoita, alitstetaan.
tehdään siten, että altistusaineita vedetään keuhkoihin maskista?
- altistettavista
----------- kirjoitti:
tehdään siten, että altistusaineita vedetään keuhkoihin maskista?
tuo mukanaan liimoja, tulppaaneita, hiomapölyä, purua, jauhoja, väriaineita. Kaikkia ei voi laittaa maskin kautta hengitettäviksi vaan esim. jauhot ja purut pölläytetään ilmaan. Jos maskitesto ei ole mukava, en voi kuvitella hiomapölynkään olevan iloksi.
- vain, mutta
altistettavista kirjoitti:
tuo mukanaan liimoja, tulppaaneita, hiomapölyä, purua, jauhoja, väriaineita. Kaikkia ei voi laittaa maskin kautta hengitettäviksi vaan esim. jauhot ja purut pölläytetään ilmaan. Jos maskitesto ei ole mukava, en voi kuvitella hiomapölynkään olevan iloksi.
on altisteita ja altisteita, joista toiset ovat oikeasti myrkkyjä ja toiset eivät. Vertaa nyt vaikka Fusariumia ja kampaamon väriaineita/puuteollisuuden hiomapölyä ellei ole kyse kovapuupölystä, joka on eri juttu kuin kotimaisen puunpöly jne. STM suosittelee Fusarium-kohteeseen asbestin purkutekniikkaa - kampaamossa käyntiä ei ole kielletty, ainakaan toistaiseksi. Puupölyn syöpää aiheuttavuus taas on kiinni puulaadusta.
- vertaus
vain, mutta kirjoitti:
on altisteita ja altisteita, joista toiset ovat oikeasti myrkkyjä ja toiset eivät. Vertaa nyt vaikka Fusariumia ja kampaamon väriaineita/puuteollisuuden hiomapölyä ellei ole kyse kovapuupölystä, joka on eri juttu kuin kotimaisen puunpöly jne. STM suosittelee Fusarium-kohteeseen asbestin purkutekniikkaa - kampaamossa käyntiä ei ole kielletty, ainakaan toistaiseksi. Puupölyn syöpää aiheuttavuus taas on kiinni puulaadusta.
Kyllä niissä kampaamokemikaaleissakin on aika hurjia myrkkyjä ja jos sen kampaamon rakenteet olisi ruiskutettu täyteen kyseisiä kemikaaleja, niin eiköhän niidenkin purkamiseen tarvittaisi asbestityömenetelmiä.
- ne kampaamot
vertaus kirjoitti:
Kyllä niissä kampaamokemikaaleissakin on aika hurjia myrkkyjä ja jos sen kampaamon rakenteet olisi ruiskutettu täyteen kyseisiä kemikaaleja, niin eiköhän niidenkin purkamiseen tarvittaisi asbestityömenetelmiä.
rauhaan, mutta onhan sillä nyt eroa, onko altiste jauho vai St. atra.
- siitä, että
ne kampaamot kirjoitti:
on paljon muitakin altistuskokeita, joista jotkut voivat saada pahoja reaktiota. Jopa pikkuvauvoille tehtävät maitoaltistuskokeet voivat aiheuttaa vaikeita reaktioita.
- tarkoitat?
ne kampaamot kirjoitti:
"onhan sillä nyt eroa, onko altiste jauho vai St. atra."
Jos S Atralla tehtäisiin altistuskokeita, niin uutteissa ei olisi sen tuottamia myrkkyjä, vaan ainoastaan sen allergeeneja. Samoin jauhoistakin voidaan tehdä uutteita, jossa on pelkästään sen allergeeneja. Kysymys on siitä, reagoiko potilas näille ALLERGEENEILLE. - tietenkään
siitä, että kirjoitti:
on paljon muitakin altistuskokeita, joista jotkut voivat saada pahoja reaktiota. Jopa pikkuvauvoille tehtävät maitoaltistuskokeet voivat aiheuttaa vaikeita reaktioita.
yhtään mitään, kun kaikki jonkun tarkoittaminen täällä on suurinta syntiä. Maitoaltistuskokeet on sen verran tuttua kamaa, että olen nähnyt sellaisen aiheuttamana mm. anakyfaktisen reaktion ja siitä on leikki kaukana. Mutta siitä huolimatta maito ei ole myrkyksi luokiteltu, eikä ole eettisesti väärin altistaa maidolla, mutta on eettisesti väärin altistaa myrkyksi luokiteltavalla aineella.
- ne TTL:llä
tarkoitat? kirjoitti:
"onhan sillä nyt eroa, onko altiste jauho vai St. atra."
Jos S Atralla tehtäisiin altistuskokeita, niin uutteissa ei olisi sen tuottamia myrkkyjä, vaan ainoastaan sen allergeeneja. Samoin jauhoistakin voidaan tehdä uutteita, jossa on pelkästään sen allergeeneja. Kysymys on siitä, reagoiko potilas näille ALLERGEENEILLE.ammattiastman jauhoille jollakin uutteella?
- Lääkäri 2
"Hämärän peittoon jäi, miksi pef-arvoni olivat niin korkeat."
No, ei siihen varmasti ole olemassa mitään sen kummempaa vastausta muuta kuin että ilma virtaa keskimääräistä paremmin hengitysteissäsi. Ei ainakaan ole olemassa mitään näyttöä siitä että tuosta voisi mitään muuta päätellä luotettavasti. Ei siis mitään kliinistä merkitystä ole asialla, ei hyötyjä eikä haittoja voi sanoa tuosta olevan. Ei siis tarvitse välittää koko asiasta, turha sitä on ihmetellä.
"lääninlääkärin lausuntoa tilanteestani. En hirveitä tuolta lausunnolta odota, mutta vien asiaani eteenpäin riippuen mitä lausunnossa nyt ylipäätään lukee."
Mitä nyt oikein tarkoitat "asian eteenpäin viemisellä"? Yksittäinen lääninlääkäri tuskin ihmeitä voi todeta, mutta näinhän arvelit jo itsekin. Ilmeisesti jotenkin juridisena ongelmaa on pidetty TEO:ssa kun asia on siirretty lääniin? TEO:han ottaa kantaa siihen että onko potilaan hoidossa tapahtunut jonkinlainen virhe, josta TEO voi ilmaista käsityksensä, tai kiinnittää hoitavan lääkärin huomiota johonkin asiaan tai antaa huomautuksen.
"kantelussani haluan selkeyttää mitä sairastan ja miten sairauttani hoidetaan. Näin voisin myös kertoa YHDEN totuuden sairastelustani, oli se sitten mikä vain."
Ei se lääninlääkäri varmaankaan anna sinulle nyt jotakin uutta mullistavaa diagnoosia papereiden perusteella, voihan se toki todeta että sinulla on työperäinen astma kuten ttl on todennut ja sillä hyvä, mutta mitä tuo tieto sinua nyt sitten hyödyttää? Jos lääninlääkäri toteaa myös että sinulla on se ttl:n toteama astma ja se on se yksi virallinen totuus sitten (kuten se siis taitaa olla nytkin, ei kai sitä diagnoosia ole poistettu tai peruttu?), sitäkö haet?
"Ei siten, että yksi lääkäri kertoo tätä ja toinen epäilee sitä, miettii tätä, ja kymmenen on sitä mieltä ettei tämä nyt ainakaan astmaa ole. Haluan siis YHDEN virallisen totuuden oli se sitten vaikka se, että tilanteeni on täysin epäselvä, eikä kukaan tiedä mitään. Sekin on paljon parempi kuin se, että faktana on sairaus jota toiset pitävät poissuljettuna kohdallani, ja kaikki mielipiteet tulevat lääkäreiltä, ei maallikoilta. " Ei se lääninlääkäri varmaan kyllä totea että sinulla on jokin tuntematon sairaus jota kukaan ei ole osannut todeta eikä se lääninlääkäri varmaan totea myöskään että tilanne on täysin epäselvä eikä kukaan tiedä mitään. Uskoakseni lääninlääkäri toteaa sen mitä sinulla on todettu ja toteaa että erityistä menettelyvirhettä ei ole tehty, ja että lääkäreillä voi olla erilaisia mielipiteitä eri asioista eikä kaikki aina perustu aukottomaan tai kiistattomaan tieteelliseen näyttöön vaan parhaaseen kokemuksen ja tiedon tuottamaan arvioon.
"No tässä tilanteeni selkeyttämisen odottelussa teen etätöitä, työpaikkani tiloihin minulla ei ole asiaa. No kävin siellä kuitenkin, koska yhteisneuvotteluista oli info ja infossa asiaana 15-20 työpaikan vähentäminen. Halusin tietää mikä tilanteeni on, olenko yksi niistä jotka ajatellaan siirrettäväksi työttömyyskortistoon, eläkkeelle tms. Halusin myös nähdä tilanteeni työpaikallani, miten oireilen ja pystyisinkö jo töitä siellä tekemään.
Sairastuin pahasti ja oireiluni oli voimistunut entisestään. Työpaikkani sisäilma on todettu kuitenkin täysin puhtaaksi, niin puhtaaksi kuin se ylipäätään toimistotyössä voi olla. Sisäilmassa ei pitäisi terveille ongelmia tulla, mutta minulle niitä tuli välittömästi. "
Tämähän tässä niin kummallista onkin. Miten oireilusi ilmeni, olivatko oireet jotenkin objektiivisesti osoitettavissa, vai olivatko oireesi omia tuntemuksiasi vain? Jos oire oli hengenahdistus niin oliko kyseessä todella todellinen hapenpuute, eli veren happisaturaation lasku, tuliko esim. syanoosia? Tai kertyikö keuhkoisi nestettä alveoleihin? Tai jotain muuta todella konkreettista ja objektiivista? Tuliko esim. selvää ihottumaa? Tai jotain?
"Sinänsä tuosta tutkimuksesta ei minulle näihin nivelsärkyihin jne. ole apua."
Onko siitä mitään tietoa tai käsitystä että mikä nivelsärkysi aiheuttaa? Onko nivelissä todella todettavissa synoviittiä vai onko oireena ja löydöksenä pelkkä subjektiivinen kiputuntemus?
"Leukkarit 5.6, joten siitä kun ne aina keikkuivat ylärajalla tai sen yli, ne ovat tasoittuneet tuohon tasoon. Hb oli leikkauksen jälkeen 132, leikkausta ennen 139 ja nyt 137. Eli ilman mitään rautalisiä aina aneeminen säilyttää nyt arvot hyvinkin. "
Leuk. arvo vaihtelee normaalistikin jonkin verran. Lisäksi 5% täysin terveistäkin ihmisistä arvo on viitearvon ulkopuolella, viitearvo on sovittu siten että 95% on sen sisällä. Hemoglobiini on täysin normaali ja sekin vaihtelee normalaisti kovastikin. Jos juo esim. puoli litraa vettä nopeasti niin Hb laskee jo muutamilla yksiköillä. Jos taas on ollut juomatta tai kuumeessa tai krapulassa tai muuten kuivunut niin Hb nousee helposti kymmenillä yksiköillä jo siit- Kilpirauhasleikkauksissa Hb ei paljon muutu mutta esim. isossa lonkkaleikkauksessa kun verta vuotelee laikkausalueelle voi Hb laskea esim. 135:sta 90:een ilman että siinä on mitään ihmeellistä tai hälyttävää, litra-puolitoista verta leikkausalueelle vuotaa ulos suonista ja se selittää tuollaisen jo.
"Sairaanhoitaja ihmetteli kilpirauhaseni patologin lausuntoa, siinä tuota fibroosia ja verenvuotoa."
No sairaanhoitaja ei patologin lausunnosta ymmärrä juuri mitään muutenkaan, korkeintaan joskus jos se on lausuttu että "normaalilöydös" tai vastaavaa ja varsinkaan jos on kyse patologisesta kilpirauhasesta kuten monikyhmystruuman tapauksessa on, eli ei varmasti tarvitse huolehtia tuollaisesta. Jos lausunto oli monikyhmystruuma ja kliiniset oireet ja löydöksetkin (leikkauksessa arvioituna ja muuten) siihen sopivat niin se oli sitten se eikä sen kummempaa.- )()()(
No juu, vastausta siihen että oireeni ovat ihan konkreettisia ja näkyviä, että kuuluvia. Ne eivät ole vain niitä omia tuntemuksia tai luulotteluja. Olisivatkin, mutta kun eivät ole.
No lääninlääkäriltä odotan kyllä kannanottoa jatkotutkimuksiin, muustahan ei tuossa kantelussa oikeastaan kyse olekaan. En nyt ihan usko, että astman toteaminen on edes nykylääkäreille ihan näin vaikeaa, että kohta toteamisen jälkeen keuhkolääkäri joutuu miettimään miten ne astmalääkkeet lopetetaan, jotka ne TTL:n keuhkolääkäri mainitsi ikuisiksi, kun on niin vaikea ja epätasapainossa oleva astmakin.
Mutta tietysti, kyllähän sekin totta on, että lääkärit ovat erimieltä monista asioista, eikä kaikki lääkärit ole kykeneviä mitään päätelmiä edes tekemäänkään. Ehkäpä lääninlääkäriltä tulee apua sitten siihen, kuka lääkäreistä olisi se jota kannattaa potilaana kuunnella. Onko astmaa ja jos on, miten sitä astmaa lääkitään ja hoidetaan.
Kummallista että sinusta "lääkärinä" on ihan samantekevää potilaalle, sairastaako hän astmaa vaiko ei? Tuo oli muuten ensimmäinen arvelu tilanteestani noin lausuttuna, että mitä se hyödyttää potilaana tietää mitä sairastaa? Mielenkiintoinen arvelu, onko itsellesi saman tekevää mitä sairastat ja miten sairauttasi hoidetaan?
Juu tuo Hb arvoni onkin nyt ihan kohdallaan, joskus se oli 77. Se oli sairasteluni alkuaikaa, kun todettiin vatsahaavat. Että arvoni ovat nyt ihan kohdallan ja pysyvätkin kohdallaan. Ammattitautitutkimusten aikaan ne olivat jatkuvasti anemiaa näyttävät ja af-altistus vielä laski veriarvoja, nosti laskon 34 ja leukkarit jonnekin yli 10 pintaan, heti altistusten jälkeisenä päivänä mitattuna. Tosin siinä oli jo saatu lääkkeitä ja hoitoja, joten missä nuo lukemat olivat ja/tai minne ne nousivat, en tiedä.
Tuota mainitsemaasi hengenahdistusta ei minulla ole ollut, en kokenut keuhkojeni ongelmia hengenahdistuksena, ei ollut hyperventilaatiota tms. jos sitä tarkoitat. Kyllä ne kritinät ja krahinat olivat niitä mitä lääkärit keuhkoistani kuulivat, kun astmani diagnoosi ekaa kertaa annettiin.
Keuhkoissani oli atelektaasia, joka johtui limasta, tai kuten keuhkolääkäri kertoi, se on räkää keuhkoissa, eikä ole vaarallista vaan on ihan hyvänlaatuinen ongelma vain. Erikoistuva kertoi, että johtuu ehkä siitä, että hengittelen väärin. Mistä atelektaasi johtui, en tiedä. Keuhkolääkäreiden ja TTL:n lääkäreiden trakeobronkomalasia arvelut jäivät arveluiksi ja ne johtuivat peffauksesta kuuluvista äänistä. Hevosmainen yskäni vaivasi pahasti, ainakin siitä tuollaisen nimityksen TTL:n keuhkolääkäri papereihinsa kirjoitti, että potilas yskii hevosmaista yskää jatkuvasti.
Typpioksidiarvot nousivat ja laskivat sen mukaan olinko töissä vaiko en. Samoin tulehdusarvot ja leukkarit. Tumavasta-aineille näyttää käyvän samoin, ne nousevat altistuksessa ja laskevat kun pahempaa sairastelua ei takana ole.
Nivelissä ei reumalääkärin mukaan reumaa näyttäviä muutoksia ollut, vaikka reumafaktori nousi tasaisesti jatkuvasti.
Siinä olet oikeassa, ettei toisen kipua voi tuntea, joten kun lääkärillä ei ole kipuja, ei niitä ole potilaillakaan? Niinkö ajattelet?
Kun keuhkolääkäri kertoi, että viimenkin keuhkosi kuulostavat vähän paremmilta... ja olotila on sika huono, eihän se kovasti naurata.
Ja kun keuhkolääkäri kampeaa sinua väkisin eläkkeelle, todeten että olet eläkkeelle liian nuori, mutta osa-aikaeläke tms. näin alkuun ja sitten kokonaan eläkkeelle... ja samaa hokee tt-lääkärikin. VAIKKA potilas itse ei mitään hiton eläkkeitä hae, ei silloin, eikä koskaan tämän sairauden tiimoilta. Se olisi ihan liian helppo tapa päästä eroon ammattitautiin sairastuneesta henkilöstä. Kyllä vastuu siitä, että työpaikka sairastuttaa pitää säilyä työnantajalla ja hänen on etsittävä ne vaihtoehdot millä sairastunut pystyy töitä tekemään!
Se miten oireilin käydessäni työpaikkani tiloissa muutama viikko sitten kertoi ihan kaikesta muusta, muttei astmasta. Ääni painui heti, kuiskaten puhe sujui, muutoin ääni oli karmea, pahoinvointia, oksentamista, päänsärkyä, nivelsärkyä, yms. Mikään noista ei kuulosta yhtään astmalta, vai mitä? Keuhkoalueelle tulee kipuja, hengittäminen sattuu, mutta ei siten kuin astmassa.
Mutta kyllähän se niin tietysti on, että potilaan on turha valittaa tai kertoa mitään, mistä lääkärinä et kärsi. Ehkä jopa lääkärinä voisit ymmärtää sen, että oireilu on kuin helvetin paha ja yhä paheneva krapula.
Nykyisin Zofran on kirjoitettu lääkkeekseni ja helpottaa tuota massiivista pahoinvointia ja lopulta sitä tyhjän oksentamisen kipuakin. Hillittömässä päänsäryssä kun on ikävä oksentaa, kuten krapulassakin... eikö vain.
Olen siitä ikävä potilas, että minulle ei tuosta noin vain määrätä saikkua, eikä pistetä eläkkeelle. Tämä potilas haluaa tietää missä mennään, ja jos se tieto on vaikeaa lääkäreille, niin tuskin se nyt mahdotonta kuitenkaan on.
Ja jos olenkin täysin terve, mutta pahasti luulosairas, niin sitä tärkeämpää se hoito on viimein aloittaa, ties miten pahaksi pääsee luulosairaus hoitamattomana. Voisihan sitä kohta luulla olevansa vaikka lääkäri. - )()()(
""Hämärän peittoon jäi, miksi pef-arvoni olivat niin korkeat."
No, ei siihen varmasti ole olemassa mitään sen kummempaa vastausta muuta kuin että ilma virtaa keskimääräistä paremmin hengitysteissäsi. Ei ainakaan ole olemassa mitään näyttöä siitä että tuosta voisi mitään muuta päätellä luotettavasti. Ei siis mitään kliinistä merkitystä ole asialla, ei hyötyjä eikä haittoja voi sanoa tuosta olevan. Ei siis tarvitse välittää koko asiasta, turha sitä on ihmetellä."
mikä on potilaan normaali pef-arvo? Milloin aloitetaan lääkityksen tuplaaminen, milloin kortisonitabletit ja milloin pitäisi mennä lääkäriin? EI niin mitää väliä?
Oletkohan lääkäri ollenkaan, tai astmasta et ymmärrä kyllä hölkäsen pöläystä, tosin et näemmä ole ainoa. ... valitettavasti teitä on ihan vaivaksi asti liikkeellä. - sinulle...
)()()( kirjoitti:
No, ei siihen varmasti ole olemassa mitään sen kummempaa vastausta muuta kuin että ilma virtaa keskimääräistä paremmin hengitysteissäsi. Ei ainakaan ole olemassa mitään näyttöä siitä että tuosta voisi mitään muuta päätellä luotettavasti. Ei siis mitään kliinistä merkitystä ole asialla, ei hyötyjä eikä haittoja voi sanoa tuosta olevan. Ei siis tarvitse välittää koko asiasta, turha sitä on ihmetellä."
mikä on potilaan normaali pef-arvo? Milloin aloitetaan lääkityksen tuplaaminen, milloin kortisonitabletit ja milloin pitäisi mennä lääkäriin? EI niin mitää väliä?
Oletkohan lääkäri ollenkaan, tai astmasta et ymmärrä kyllä hölkäsen pöläystä, tosin et näemmä ole ainoa. ... valitettavasti teitä on ihan vaivaksi asti liikkeellä.En ole lääkäri2. Olen kuitenkin lukenut lukemattomia julkaisuja ja väitöskirjoja ym. oman astmani tiimoilta. Mitä enemmän lukee sen paremmin ymmärtää, kuinka monitahoisesta ja monimutkaisesta sairaudesta astmassa on kysymys. Nykyäänhän ajatellaan, että astma ei ole mikään yksi sairaus, vaan nimikkeen alla on joukko erilaisia sairauksia. Astmatutkimus on edennyt paljon viimeaikoina, mutta mikään ei siinä suhteessa ole vielä valmista.
Tältä sivulta on linkit moniin eri astmaa koskeviin tutkimuksiin:
http://news.bio-medicine.org/biology-news-2/Asthma-could-be-several-diseases-masquerading-as-one-2784-1/
Tässä on pientä yhteenvetoa erilaisista astmoista:
http://www.medscape.com/viewarticle/420661 - olivat ASIALLISIA
)()()( kirjoitti:
No juu, vastausta siihen että oireeni ovat ihan konkreettisia ja näkyviä, että kuuluvia. Ne eivät ole vain niitä omia tuntemuksia tai luulotteluja. Olisivatkin, mutta kun eivät ole.
No lääninlääkäriltä odotan kyllä kannanottoa jatkotutkimuksiin, muustahan ei tuossa kantelussa oikeastaan kyse olekaan. En nyt ihan usko, että astman toteaminen on edes nykylääkäreille ihan näin vaikeaa, että kohta toteamisen jälkeen keuhkolääkäri joutuu miettimään miten ne astmalääkkeet lopetetaan, jotka ne TTL:n keuhkolääkäri mainitsi ikuisiksi, kun on niin vaikea ja epätasapainossa oleva astmakin.
Mutta tietysti, kyllähän sekin totta on, että lääkärit ovat erimieltä monista asioista, eikä kaikki lääkärit ole kykeneviä mitään päätelmiä edes tekemäänkään. Ehkäpä lääninlääkäriltä tulee apua sitten siihen, kuka lääkäreistä olisi se jota kannattaa potilaana kuunnella. Onko astmaa ja jos on, miten sitä astmaa lääkitään ja hoidetaan.
Kummallista että sinusta "lääkärinä" on ihan samantekevää potilaalle, sairastaako hän astmaa vaiko ei? Tuo oli muuten ensimmäinen arvelu tilanteestani noin lausuttuna, että mitä se hyödyttää potilaana tietää mitä sairastaa? Mielenkiintoinen arvelu, onko itsellesi saman tekevää mitä sairastat ja miten sairauttasi hoidetaan?
Juu tuo Hb arvoni onkin nyt ihan kohdallaan, joskus se oli 77. Se oli sairasteluni alkuaikaa, kun todettiin vatsahaavat. Että arvoni ovat nyt ihan kohdallan ja pysyvätkin kohdallaan. Ammattitautitutkimusten aikaan ne olivat jatkuvasti anemiaa näyttävät ja af-altistus vielä laski veriarvoja, nosti laskon 34 ja leukkarit jonnekin yli 10 pintaan, heti altistusten jälkeisenä päivänä mitattuna. Tosin siinä oli jo saatu lääkkeitä ja hoitoja, joten missä nuo lukemat olivat ja/tai minne ne nousivat, en tiedä.
Tuota mainitsemaasi hengenahdistusta ei minulla ole ollut, en kokenut keuhkojeni ongelmia hengenahdistuksena, ei ollut hyperventilaatiota tms. jos sitä tarkoitat. Kyllä ne kritinät ja krahinat olivat niitä mitä lääkärit keuhkoistani kuulivat, kun astmani diagnoosi ekaa kertaa annettiin.
Keuhkoissani oli atelektaasia, joka johtui limasta, tai kuten keuhkolääkäri kertoi, se on räkää keuhkoissa, eikä ole vaarallista vaan on ihan hyvänlaatuinen ongelma vain. Erikoistuva kertoi, että johtuu ehkä siitä, että hengittelen väärin. Mistä atelektaasi johtui, en tiedä. Keuhkolääkäreiden ja TTL:n lääkäreiden trakeobronkomalasia arvelut jäivät arveluiksi ja ne johtuivat peffauksesta kuuluvista äänistä. Hevosmainen yskäni vaivasi pahasti, ainakin siitä tuollaisen nimityksen TTL:n keuhkolääkäri papereihinsa kirjoitti, että potilas yskii hevosmaista yskää jatkuvasti.
Typpioksidiarvot nousivat ja laskivat sen mukaan olinko töissä vaiko en. Samoin tulehdusarvot ja leukkarit. Tumavasta-aineille näyttää käyvän samoin, ne nousevat altistuksessa ja laskevat kun pahempaa sairastelua ei takana ole.
Nivelissä ei reumalääkärin mukaan reumaa näyttäviä muutoksia ollut, vaikka reumafaktori nousi tasaisesti jatkuvasti.
Siinä olet oikeassa, ettei toisen kipua voi tuntea, joten kun lääkärillä ei ole kipuja, ei niitä ole potilaillakaan? Niinkö ajattelet?
Kun keuhkolääkäri kertoi, että viimenkin keuhkosi kuulostavat vähän paremmilta... ja olotila on sika huono, eihän se kovasti naurata.
Ja kun keuhkolääkäri kampeaa sinua väkisin eläkkeelle, todeten että olet eläkkeelle liian nuori, mutta osa-aikaeläke tms. näin alkuun ja sitten kokonaan eläkkeelle... ja samaa hokee tt-lääkärikin. VAIKKA potilas itse ei mitään hiton eläkkeitä hae, ei silloin, eikä koskaan tämän sairauden tiimoilta. Se olisi ihan liian helppo tapa päästä eroon ammattitautiin sairastuneesta henkilöstä. Kyllä vastuu siitä, että työpaikka sairastuttaa pitää säilyä työnantajalla ja hänen on etsittävä ne vaihtoehdot millä sairastunut pystyy töitä tekemään!
Se miten oireilin käydessäni työpaikkani tiloissa muutama viikko sitten kertoi ihan kaikesta muusta, muttei astmasta. Ääni painui heti, kuiskaten puhe sujui, muutoin ääni oli karmea, pahoinvointia, oksentamista, päänsärkyä, nivelsärkyä, yms. Mikään noista ei kuulosta yhtään astmalta, vai mitä? Keuhkoalueelle tulee kipuja, hengittäminen sattuu, mutta ei siten kuin astmassa.
Mutta kyllähän se niin tietysti on, että potilaan on turha valittaa tai kertoa mitään, mistä lääkärinä et kärsi. Ehkä jopa lääkärinä voisit ymmärtää sen, että oireilu on kuin helvetin paha ja yhä paheneva krapula.
Nykyisin Zofran on kirjoitettu lääkkeekseni ja helpottaa tuota massiivista pahoinvointia ja lopulta sitä tyhjän oksentamisen kipuakin. Hillittömässä päänsäryssä kun on ikävä oksentaa, kuten krapulassakin... eikö vain.
Olen siitä ikävä potilas, että minulle ei tuosta noin vain määrätä saikkua, eikä pistetä eläkkeelle. Tämä potilas haluaa tietää missä mennään, ja jos se tieto on vaikeaa lääkäreille, niin tuskin se nyt mahdotonta kuitenkaan on.
Ja jos olenkin täysin terve, mutta pahasti luulosairas, niin sitä tärkeämpää se hoito on viimein aloittaa, ties miten pahaksi pääsee luulosairaus hoitamattomana. Voisihan sitä kohta luulla olevansa vaikka lääkäri.joten miksi ihmeessä otit niistä pulttia.
Totesit:
"Ehkäpä lääninlääkäriltä tulee apua sitten siihen, kuka lääkäreistä olisi se jota kannattaa potilaana kuunnella. "
Kuvitteletko olevasi tyytyväinen siihen lääkäriin,jonka lääninlääkäri toteaisi sellaiseksi jota potilaana kannattaa kuunnella?
Potilaan kannattaa kuunnella?? Mitä ajat tuolla lausumallasi takaa? - Lääkäri 2
)()()( kirjoitti:
Ja jos olenkin täysin terve, mutta pahasti luulosairas, niin sitä tärkeämpää se hoito on viimein aloittaa, ties miten pahaksi pääsee luulosairaus hoitamattomana. Voisihan sitä kohta luulla olevansa vaikka lääkäri."Juu tuo Hb arvoni onkin nyt ihan kohdallaan, joskus se oli 77. Se oli sairasteluni alkuaikaa, kun todettiin vatsahaavat. Että arvoni ovat nyt ihan kohdallan ja pysyvätkin kohdallaan."
No, mahahaavat eivät muuten liity suoranaisesti astmaan muuta kuin siten että suun kautta otettu kortikosteroidi altistaa mahahaavoille, mahdollisesti siis kortikosteroidilääkityksen syytä ainakin osittain että olet saanut ruuansulatuskanavaan haavaumia. Niiden hoito on nykyisin helppoa, mahahapon eritystä vähentävää lääkettä vain, tuskin koskaan joudutaan nykyisin enää leikkaushoitoon tai muuhun operatiiviseen hoitoon mahahaavojen takia. Mahahaavasi ovat siis mitä ilmeisimmin parantuneet ja eikö vain happolääkekuurin ansiosta? Kosteusvaurion kanssa mahahaavoilla ei varmasti ole muuta tekemistä kuin korkeintaan se että kosteusvaurion aiheuttamien oireiden vuoksi olet saanut suun kautta kortikosteroideja. Keuhko-ongelmissa kannattaa aina pyrkiä ottamaan kortikosteroidit hengitettynä, mutta aina ne eivät toki pahoissa astmanpahenemisvaiheissa tai keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheissa riitä. Mutta usein mahansuojalääkkeeksi protonipumpun inhibiittori on paikallaan p.o. kortikosteroideja käytettäessä.
"lääninlääkäriltä odotan kyllä kannanottoa jatkotutkimuksiin"
Voihan sieltä sellaista tulla, eli ehkä TTL:lle vielä uuteen arvioon tai jotain.
" En nyt ihan usko, että astman toteaminen on edes nykylääkäreille ihan näin vaikeaa"
Keuhkosstman diagnosointi ei ole kovinkaan hankalaa, pelkkä PEF-seuranta saattaa riittää, sitä tukemaan spirometria usein ja tarvittaessa sitten näitä erikoistutkimuksia kuten NO-mittauksia tai muita. Toki aina se ei ole niin helppoa että PEF-seuranta ja spirometria ja todetaan että astma on tai ei ole, mutta periaatteessa nuo riittävät ja niillä voidaan perustellusti todeta että astma on tai ei ole. Sitten on tietysti näitä erityisiä selvittelyjä vaativia tilanteita kuten ammattiastma, missä saatetaan tarvita esim. työpaikka-altistuksia ja -mittauksia, eli PEF-seuranta työpaikalla jne.
Astman lääkitseminen on erittäin helppoa: hoitava lääke ja avaava lääke tai sitten jopa nykyisin pelkästään sama yhdistelmälääke avaavaksi ja hoitavaksi tai pelkkä tablettilääkitys jopa (ei kotrisonitabletteja siis vaan leukotrieenisalpaajia).
"Kummallista että sinusta "lääkärinä" on ihan samantekevää potilaalle, sairastaako hän astmaa vaiko ei?"
Ei se ole samantekevää, joko sinulla on astma tai ei ole ja jos on niin kyllä minulle lääketieteellisessä tiedekunnassa opetettiin keuhkosairtauksien kliinisellä kurssilla että jos on astma niin sitä hoidetaan aina, muutenhan astma "palaa loppuun" eli tulehdusreaktio jyllää ja tekee vahinkoa. Joitain vanhoja astmapotilaita muistan joilla oli puhjennut astma esim. 60-luvulla, mutta sitä ei oltu aikanaan diagnosoitu kun potilas ei ollut käynyt lääkärissä ja astma oli sitten "palanut loppuun" kuten keuhkosairauksien opettaja asian ilmaisi.
Eipä sitä astmaa ehkä osattu vielä aina 60-luvulla toki hyvin ehkä diagnosoidakaan ja tutkimusmenetelmiä oli vähän, toki PEF-seuranta on ollut aina helpohko toteuttaa. Eipä niitä astmalääkkeitäkään ollut paljoa hyviä, kortisonitablettilääkityksessä on monia haittoja ja ongelmia ja esim. hengitettävät leukotrieenisalpaajat eivät nykykäsityksen mukaan yksin riitä astman hoitoon, vaikka aikanaan niilläkin yksin esim. 80-luvulla astmaa hoidettiin.
"Kun keuhkolääkäri kertoi, että viimenkin keuhkosi kuulostavat vähän paremmilta... ja olotila on sika huono, eihän se kovasti naurata."
Niin, no se keuhkolääkäri hoitaa pääasiassa niitä keuhkoja ja jos keuhkot ovat kunnossa niin sitten sairaus alkaa mennä keuhkolääkärin oman erikoisasiantuntemuksen ulkopuolelle, eli jos syy on sisätautinen tai neurologinen niin parempi siirtää asia niiden alojen lääkärille sitten tai vaikka kokeneelle yleislääkärille ennemmin kuin keuhkolääkärille. "Huono olo" voi johtua kymmenistä ellei sadoista eri sairauksista. Usein huono olo voi johtua myös jonkin lääkkeen sivuvaikutuksesta. Syitä voi olla niin lukemattomia ettei pelkästään keuhkoista tai homeista johtuvaksi voi asiaa päätellä mitenkään noin vain.
"Nivelissä ei reumalääkärin mukaan reumaa näyttäviä muutoksia ollut, vaikka reumafaktori nousi tasaisesti jatkuvasti. "
Reumafaktori voi olla koholla ilman että on nivelreumaa, reumafaktori ei ole kovinkaan tarkka verikoe. Nivelreuman diagnoosi on ehdottomasti aina kliininen, synoviitti on tai ei ole ja sen voi lääkäri arvioida helposti hetkessä: tulehtuneessa nivelessä on selvät tulehduksen merkit kyllä. Ei niveltulehduksen diagnosoimiseen tarvita mitään muuta kuin lääkärin katsominen ja tunnustelu, mutta jos halutaan saada niveltulehduksen syys selville niin aletaan usein kaivata verikokeita, toki jollain tarkkuudella voidaan pelkkien oireiden ja löydöstenkin perusteella tulehduksen syytä arvioida. - Lääkäri 2
)()()( kirjoitti:
Oletkohan lääkäri ollenkaan, tai astmasta et ymmärrä kyllä hölkäsen pöläystä, tosin et näemmä ole ainoa. ... valitettavasti teitä on ihan vaivaksi asti liikkeellä.No, "liian hyvillä" PEF-arvoilla ei ole kliinistä merkitystä astman diagnostiikan kannalta, ei myöskään sillä että mikä on "potilaan normaali PEF-arvo". "Normaali" käsitteenä tulee normaalijakaumasta eli voidaan määritellä tapauskohtaisesti mikä on tilastollisesti normaalin rajoissa. Sovitaan vaikka että 95% arvoista on normaalin rajoissa ja 2,5% alle 95% populaation ja 2,5% yli 95% populaation arvoista ovat epänormaaleja. Jos jakauma on standardinormaalijaukauma niin keskihajonta -2 on raja sille että alkaa alin 2,5% ja 2 sitä että alkaa ylin 2,5%.
Astmaa diagnosoitaessa ei tarkastella sitä että kuinka hyvä tai huono tuo PEF-arvo on verrattuna tilastollisesti siihen mikä on saman ikäisen ja kokoisen samaa sukupuolta olevan henkilön PEF-arvo keskimäärin, vaan verrataan kyseisen yksilön eli potilaan OMIA arvoja keskenään eli potilaan OMAA vuorokausivaihtelua ja vastetta bronkodilataattorille eli avaavalle lääkkeelle.
Jos vuorokausivaihtelu ylittää sovitun rajan (eli aamula PEF on riittävästi hunompi kuin illalla) tai jos avaava lääke avaa vähintään sovitun verran keuhkoputkia eli PEFparanee vähintään sovitun määrän avaavan lääkkeen jälkeen niin voidaan lätkäistä astmadiagnoosi potilaalle ja aloittaa lääkitys. Nuo PEF-vaihtelurajat kuten koko astman diagnosointi ja hoito perustuu tieteellisesti tutkittuun tietoon eli on saatu tieteellisesti pätevää näyttöä sille että näin kannattaa sairauden määrittelyä harjoittaa ja juuri tietyllä tavalla sitä hoitoa toteuttaa. - )()()(
Lääkäri 2 kirjoitti:
No, "liian hyvillä" PEF-arvoilla ei ole kliinistä merkitystä astman diagnostiikan kannalta, ei myöskään sillä että mikä on "potilaan normaali PEF-arvo". "Normaali" käsitteenä tulee normaalijakaumasta eli voidaan määritellä tapauskohtaisesti mikä on tilastollisesti normaalin rajoissa. Sovitaan vaikka että 95% arvoista on normaalin rajoissa ja 2,5% alle 95% populaation ja 2,5% yli 95% populaation arvoista ovat epänormaaleja. Jos jakauma on standardinormaalijaukauma niin keskihajonta -2 on raja sille että alkaa alin 2,5% ja 2 sitä että alkaa ylin 2,5%.
Astmaa diagnosoitaessa ei tarkastella sitä että kuinka hyvä tai huono tuo PEF-arvo on verrattuna tilastollisesti siihen mikä on saman ikäisen ja kokoisen samaa sukupuolta olevan henkilön PEF-arvo keskimäärin, vaan verrataan kyseisen yksilön eli potilaan OMIA arvoja keskenään eli potilaan OMAA vuorokausivaihtelua ja vastetta bronkodilataattorille eli avaavalle lääkkeelle.
Jos vuorokausivaihtelu ylittää sovitun rajan (eli aamula PEF on riittävästi hunompi kuin illalla) tai jos avaava lääke avaa vähintään sovitun verran keuhkoputkia eli PEFparanee vähintään sovitun määrän avaavan lääkkeen jälkeen niin voidaan lätkäistä astmadiagnoosi potilaalle ja aloittaa lääkitys. Nuo PEF-vaihtelurajat kuten koko astman diagnosointi ja hoito perustuu tieteellisesti tutkittuun tietoon eli on saatu tieteellisesti pätevää näyttöä sille että näin kannattaa sairauden määrittelyä harjoittaa ja juuri tietyllä tavalla sitä hoitoa toteuttaa.Kun pef-arvoni heiluivat välillä vajaa 800, useimmin yli 700-650 ja tippuivat tasolle 430 TTL:n tutkimuksissa, ei se estänyt kotiuttamista, ei tarvinnut kirjoittaa sairastuneelle avaavaa astmalääkettä mukaan, tai hämmästellä astman pef-arvojen vaihtelua.
Kyse oli kohdallani tuossa kysymyksessä siitä, että mikä oli sitä "keuhkojen hätähuutoa" ei normaalia pef-arvoa itselleni ja mikä olisi se normaali taso, josta katsotaan astman pahenemisvaiheita.
Kuntoutuksen keuhkolääkäri kehoitti olemaan peffailematta, koska peffaus vain vaikeuttaa trakeobronkomalasiaani, jota ei koskaan kuitenkaan ole kuin arveltu minulla olevan, juuri noiden karmeiden peffausäänien vuoksi.
Olisin käytännössä nyt jatkuvasti kortisonikuurilla, tabletti sellaisella, koska pef ei enää noin korkealle nouse, mitä se työpaikkani tiloissa oli ja sairasteluni pahimmissa vaiheissa.
Arvot ovat siis laskeneet hurjasti, sama mittari, sama tekniikka eikä puhettakaan enää noista huikeista peffeistä.
Kyllä tässä astmasairaana jää aivan yksin, ja kun astmahoitajalta hakee apua tilanteeseen ja näyttää papereitaan, hän kertoo ettei sinulla mitään astmaa noilla tuloksissa voi olla. Miten ihmeessä muka sairastat astmaa. Ikäänkuin valehtelisin sairastavani kroonista sairautta, jota ei ole, vain saadakseni jotakin... sympatiaa tai ties mitä.
Tästä syystä haluan, että jos sairastan astmaa, niin sitäkin tutkitaan kunnolla, siitä tulee kunnon paperit ja selvitetään pef-tasoni nyt. Ja selvitetään onko minulla keuhkoputkissa pehmenemistä, joka taas estää peffauksella tarkkailtavan astman... ja kuten keuhkolääkäri tuolla sopeutusvalmennuksessa kertoi, et saa käyttää kortisonitabletteja, ne vain pehmentävät putkistoasi enemmän.
...jos on ongelmallinen astma, niin selvitetään sitten miten sitä ongelmallista astmaa hoidetaan, tutkitaan ja miten voin saada siihen hoitoa ilman ämmästelyä, että ET SINÄ MITÄÄN ASTMAA voi sairastaa noilla tuloksilla ja spirometriatkaan eivät sitä ole koskaan näyttäneet!
Ja minunko tuo pitäisi tietää, että sairastan astmaa, josta voin kertoa vain silloin kun hoidetaan ammattitautiani, muulloin en sitten voi sairastaa astmaa... kun ne avaavat eivät avaa, ei ole edes sairastuessa eosinofiliaa, histamiini altistus ei tue astmaa, ei NO tutkimus... ei mikään muu kuin se, että tuo astma on ammattitautini.
Mutta minun tulee ymmärtää, että sairastan sitä vain satunnaisesti, silloin kun tapaan lääkärin ammattitautinipuitteissa. Ja silloinkin pitää vaihtaa omaa keuhkolääkäriä, hänestä kun oireiluni on enemmän ODTS tyyppistä, ei astmaa kuvaavaa.
... - Homeherkkä
)()()( kirjoitti:
Kun pef-arvoni heiluivat välillä vajaa 800, useimmin yli 700-650 ja tippuivat tasolle 430 TTL:n tutkimuksissa, ei se estänyt kotiuttamista, ei tarvinnut kirjoittaa sairastuneelle avaavaa astmalääkettä mukaan, tai hämmästellä astman pef-arvojen vaihtelua.
Kyse oli kohdallani tuossa kysymyksessä siitä, että mikä oli sitä "keuhkojen hätähuutoa" ei normaalia pef-arvoa itselleni ja mikä olisi se normaali taso, josta katsotaan astman pahenemisvaiheita.
Kuntoutuksen keuhkolääkäri kehoitti olemaan peffailematta, koska peffaus vain vaikeuttaa trakeobronkomalasiaani, jota ei koskaan kuitenkaan ole kuin arveltu minulla olevan, juuri noiden karmeiden peffausäänien vuoksi.
Olisin käytännössä nyt jatkuvasti kortisonikuurilla, tabletti sellaisella, koska pef ei enää noin korkealle nouse, mitä se työpaikkani tiloissa oli ja sairasteluni pahimmissa vaiheissa.
Arvot ovat siis laskeneet hurjasti, sama mittari, sama tekniikka eikä puhettakaan enää noista huikeista peffeistä.
Kyllä tässä astmasairaana jää aivan yksin, ja kun astmahoitajalta hakee apua tilanteeseen ja näyttää papereitaan, hän kertoo ettei sinulla mitään astmaa noilla tuloksissa voi olla. Miten ihmeessä muka sairastat astmaa. Ikäänkuin valehtelisin sairastavani kroonista sairautta, jota ei ole, vain saadakseni jotakin... sympatiaa tai ties mitä.
Tästä syystä haluan, että jos sairastan astmaa, niin sitäkin tutkitaan kunnolla, siitä tulee kunnon paperit ja selvitetään pef-tasoni nyt. Ja selvitetään onko minulla keuhkoputkissa pehmenemistä, joka taas estää peffauksella tarkkailtavan astman... ja kuten keuhkolääkäri tuolla sopeutusvalmennuksessa kertoi, et saa käyttää kortisonitabletteja, ne vain pehmentävät putkistoasi enemmän.
...jos on ongelmallinen astma, niin selvitetään sitten miten sitä ongelmallista astmaa hoidetaan, tutkitaan ja miten voin saada siihen hoitoa ilman ämmästelyä, että ET SINÄ MITÄÄN ASTMAA voi sairastaa noilla tuloksilla ja spirometriatkaan eivät sitä ole koskaan näyttäneet!
Ja minunko tuo pitäisi tietää, että sairastan astmaa, josta voin kertoa vain silloin kun hoidetaan ammattitautiani, muulloin en sitten voi sairastaa astmaa... kun ne avaavat eivät avaa, ei ole edes sairastuessa eosinofiliaa, histamiini altistus ei tue astmaa, ei NO tutkimus... ei mikään muu kuin se, että tuo astma on ammattitautini.
Mutta minun tulee ymmärtää, että sairastan sitä vain satunnaisesti, silloin kun tapaan lääkärin ammattitautinipuitteissa. Ja silloinkin pitää vaihtaa omaa keuhkolääkäriä, hänestä kun oireiluni on enemmän ODTS tyyppistä, ei astmaa kuvaavaa.
...Kirjoitit, että Pef-arvosi ovat laskeneet hurjasti.
Millä tasolla ne nyt seilaavat?
Pef on tosihyvä mittari mittaamaan ALLERGISTA keuhkoputkitulehdusastetta, joka tulehdus voi myös kroonistua.
Kerroit jättäneesi astmalääkkeet pois viime vuoden marraskuussa.
Kun allergiapohjaisen kroonisen keuhkoputitulehduksen merkkinä on yskä ja limantulo KEUHKOPUTKISTA, niin HOITAVA astmalääkitys pitää kurissa keuhkoputkitulehduksen, joten yskä ja limantulo keuhkoputkista päättyy.
Kirjoitit, että olisit nyt jatkuvalla kortisonitabukuurilla, koska Pefisi ei nouse enää niin korkealle kuin se oli työpaikkasi tiloissa.
Tuntemillani tapaturma-/työkyvyttömyyseläkkeellä olevilla HOMEammattiastmaatikoilla on päivittäinen TULEHDUSTA POISTAVA ASTMALÄÄKITYS päällä kaiken aikaa Peffien kiepuessa siinä kolmensadan tienoilla tasaisesti. Kortisonitabukuurin he aloittavat KEUHKOPUTKIEN TULEHTUESSA joko viruksen tai HOMEaltistuksen seurauksena, jolloin Peffit putoavat parinsadankin pintaan. Joillakin on käytössään myös nebulisaattori, kun niiden pienteten keuhkotiehyiden LIMAKALVOJEN tulehtuessa normaali astmapiippu ei riitä hoidoksi, kuin myös happilaite pahan tulehduksen varalta, eli ei enää tarvitse mennä päivystykseen haukkaamaan happea.
Työpaikka-altistuksen jatkuessa ja KEUHKOPUTKITULEHDUSTA poistavan astmalääkityksen päälläollessa tuo Pef:in pikkuhiljainen alenema näyttää olevan tosiasia.
Mitä taas ODTS/ODS:ään tulee, niin arkipäivässä se tarkoittaa sitä, että yksilölliseen immuunijärjestelmään suhteutettuna tietyn suuruinen allergeeni/-antigeenimäärä hengitettynä nostaa 4-8 tunnin kuluttua altistuksesta ns. YLIHERKKYYSKEUHKOKUUMEEN, joka kuume johtuu allergeeni-/antigeenialtistuksen aikaansaamasta keuhkorakkuloiden tulehtumisesta.
Koululääketiedeoppisesti ODTS/ODS-YLIHERKKYYSKEUHKOKUUMEESTA paranee 1-3 vuorokaudessa ilman kudosvaurioita.
Eli koululääketiedeoppisesti KROONISTA ODTS/ODS:ää ei ole olemassa.
Mikäli altistus aikaansaa limakalvotulehduksia samanaikaisesti, niin toki altistus voi niitäkin tulehduttaa.
Eli kysyisin sinulta, kun olit vast`ìkään työpaikka-altistuksessa, niin nostattiko tuo altistus sinulle kuumeen, ja jos nostatti, niin monen tunnin jälkeen ja aiheuttiko tuo altistus sinulle jälkeenpäin limayskää ja nuhaa?
Kun kirjoittelet kohdallasi, että avaava ei avaa, niin kaikilla tuntemillani kosteusvauriomikrobiastmaatikoilla on käytössään SÄÄNÖLLINEN TULEHDUSTA ESTÄVÄ ASTMALÄÄKITYS.
Yksikään heistä ei ole kertonut tarvitsevansa avaavaa siksi, koska hengenahdistusta ei esiinny. - Lääkäri 2 tapaiset
olivat ASIALLISIA kirjoitti:
joten miksi ihmeessä otit niistä pulttia.
Totesit:
"Ehkäpä lääninlääkäriltä tulee apua sitten siihen, kuka lääkäreistä olisi se jota kannattaa potilaana kuunnella. "
Kuvitteletko olevasi tyytyväinen siihen lääkäriin,jonka lääninlääkäri toteaisi sellaiseksi jota potilaana kannattaa kuunnella?
Potilaan kannattaa kuunnella?? Mitä ajat tuolla lausumallasi takaa?lääkärit joutaisivat eläkkeelle keräilemään perhosia. Mutta minulla onkin hyvä vaihtoehtolääkäri. Näitä ei nyt samalle viivalle voi laittaakkaan.
- tiede junnaa
Lääkäri 2 kirjoitti:
No, "liian hyvillä" PEF-arvoilla ei ole kliinistä merkitystä astman diagnostiikan kannalta, ei myöskään sillä että mikä on "potilaan normaali PEF-arvo". "Normaali" käsitteenä tulee normaalijakaumasta eli voidaan määritellä tapauskohtaisesti mikä on tilastollisesti normaalin rajoissa. Sovitaan vaikka että 95% arvoista on normaalin rajoissa ja 2,5% alle 95% populaation ja 2,5% yli 95% populaation arvoista ovat epänormaaleja. Jos jakauma on standardinormaalijaukauma niin keskihajonta -2 on raja sille että alkaa alin 2,5% ja 2 sitä että alkaa ylin 2,5%.
Jos vuorokausivaihtelu ylittää sovitun rajan (eli aamula PEF on riittävästi hunompi kuin illalla) tai jos avaava lääke avaa vähintään sovitun verran keuhkoputkia eli PEFparanee vähintään sovitun määrän avaavan lääkkeen jälkeen niin voidaan lätkäistä astmadiagnoosi potilaalle ja aloittaa lääkitys. Nuo PEF-vaihtelurajat kuten koko astman diagnosointi ja hoito perustuu tieteellisesti tutkittuun tietoon eli on saatu tieteellisesti pätevää näyttöä sille että näin kannattaa sairauden määrittelyä harjoittaa ja juuri tietyllä tavalla sitä hoitoa toteuttaa.aina jäljessä todellisuudesta. Sehän on nähty.
- )()()()(
Homeherkkä kirjoitti:
Kirjoitit, että Pef-arvosi ovat laskeneet hurjasti.
Millä tasolla ne nyt seilaavat?
Pef on tosihyvä mittari mittaamaan ALLERGISTA keuhkoputkitulehdusastetta, joka tulehdus voi myös kroonistua.
Kerroit jättäneesi astmalääkkeet pois viime vuoden marraskuussa.
Kun allergiapohjaisen kroonisen keuhkoputitulehduksen merkkinä on yskä ja limantulo KEUHKOPUTKISTA, niin HOITAVA astmalääkitys pitää kurissa keuhkoputkitulehduksen, joten yskä ja limantulo keuhkoputkista päättyy.
Kirjoitit, että olisit nyt jatkuvalla kortisonitabukuurilla, koska Pefisi ei nouse enää niin korkealle kuin se oli työpaikkasi tiloissa.
Tuntemillani tapaturma-/työkyvyttömyyseläkkeellä olevilla HOMEammattiastmaatikoilla on päivittäinen TULEHDUSTA POISTAVA ASTMALÄÄKITYS päällä kaiken aikaa Peffien kiepuessa siinä kolmensadan tienoilla tasaisesti. Kortisonitabukuurin he aloittavat KEUHKOPUTKIEN TULEHTUESSA joko viruksen tai HOMEaltistuksen seurauksena, jolloin Peffit putoavat parinsadankin pintaan. Joillakin on käytössään myös nebulisaattori, kun niiden pienteten keuhkotiehyiden LIMAKALVOJEN tulehtuessa normaali astmapiippu ei riitä hoidoksi, kuin myös happilaite pahan tulehduksen varalta, eli ei enää tarvitse mennä päivystykseen haukkaamaan happea.
Työpaikka-altistuksen jatkuessa ja KEUHKOPUTKITULEHDUSTA poistavan astmalääkityksen päälläollessa tuo Pef:in pikkuhiljainen alenema näyttää olevan tosiasia.
Mitä taas ODTS/ODS:ään tulee, niin arkipäivässä se tarkoittaa sitä, että yksilölliseen immuunijärjestelmään suhteutettuna tietyn suuruinen allergeeni/-antigeenimäärä hengitettynä nostaa 4-8 tunnin kuluttua altistuksesta ns. YLIHERKKYYSKEUHKOKUUMEEN, joka kuume johtuu allergeeni-/antigeenialtistuksen aikaansaamasta keuhkorakkuloiden tulehtumisesta.
Koululääketiedeoppisesti ODTS/ODS-YLIHERKKYYSKEUHKOKUUMEESTA paranee 1-3 vuorokaudessa ilman kudosvaurioita.
Eli koululääketiedeoppisesti KROONISTA ODTS/ODS:ää ei ole olemassa.
Mikäli altistus aikaansaa limakalvotulehduksia samanaikaisesti, niin toki altistus voi niitäkin tulehduttaa.
Eli kysyisin sinulta, kun olit vast`ìkään työpaikka-altistuksessa, niin nostattiko tuo altistus sinulle kuumeen, ja jos nostatti, niin monen tunnin jälkeen ja aiheuttiko tuo altistus sinulle jälkeenpäin limayskää ja nuhaa?
Kun kirjoittelet kohdallasi, että avaava ei avaa, niin kaikilla tuntemillani kosteusvauriomikrobiastmaatikoilla on käytössään SÄÄNÖLLINEN TULEHDUSTA ESTÄVÄ ASTMALÄÄKITYS.
Yksikään heistä ei ole kertonut tarvitsevansa avaavaa siksi, koska hengenahdistusta ei esiinny.Puhaltelin äsken, niin tulos oli 450-460 luokkaa. Ja aikaisempien ohjeiden mukaan minulla pitäisi olla kortisonitablettikuuri nyt päällä...
Ja kuitenkin noiden astman normiohjeiden mukaan tasoni pitäisi olla max 470. Mutta se oli TTL:n tutkimuksissakin, kovin sairaana 580-640... altistusten jälkeen laski tasosta 580 tasolle 430... muistaakseni, ainakin noin suunnilleen.
Noita yliyli hyviä peffejä en saa, vaikka päälläni seisoisin. Puhallusääni on myös sellainen hiljainen henkäys vain, ei sitä tajutonta korinaa, josta se trakeobronkomalasia arvelu kohdalleni tuli.
Kumpi on oikea taso, se yliyli hyvä, jota osa lääkäreistä ei mitenkään uskonut, ennen kuin sen itse näki ja kuuli, vaiko tämä nykyinen. En tiedä. En halua olla millään kortisonikuurilla jatkuvasti, enkä tiedä miltä keuhkoni kuulostavat, joten en tiedä missä mennään. Uskoisin kyllä, että keuhkolääkäri ymmärtää lääkityksen poistaessaan ja kertoessaan ettei se minulle näyttänyt auttavan, mitä teki.
No ehkä minun pitäisi käydä seurannassa, mutta se ei yhtään pätkää nappaa.
Tuosta työpaikka-altistuksestani, niin sairastuin siitä näin.
- ääni painui (1-2 minuuttia tiloissa)
- päänsärkyä
- huonoa oloa
- väsymystä, heikkoa oloa, vapinaa yms.
- iltasella järkyttävää pahoinvointia oksentamista ja oksentamista
- palelua, yleistä kipuilua
Tuota kuumetta en mitannut, mutta kuumeinen olotila minulla on lähes aina, oli kuumetta tai ei.
Töissä heti otin Panadolia max määrän, kotona myöhemmin sitten sen Zofran 8 mg, kun muistin sen tabletin olemassa olon Panadolia.
Ilta meni pesuhuoneen lattialle tehdyllä pedillä ja pää vessanpöntössä, kunnes tajusin oksentaessani tyhjää jatkuvasti sen Zofranin. Se tabletti poisti tuon pahoinvoinnin ehkä 30 minuutissa, ehkä nopeamminkin. Jäljelle jäi olotila, joka oli kuvottava, kipuileva, väsynyt, kuin junan alle jäänyt..
Yö meni nukkuessa, ensin alkuun istuvassa asennossa, myöhemmin jo makuullakin. Pahempaa olotilaa kestää päiviä, jolloin et jaksa tai pysty tekemään juuri mitään.
Yskä ja limaisuus, hmmm pieni yskä minulla on jatkuvasti. Sellainen rasitusyskä, virkayskä, limasta en oikein osaa sanoa mitään. Ehkä limaisuutta ei sen ihmeemmin ollut.., ei ainakaan tule mieleen, nuhan saan kävelylenkillä ulkona nykyisin, joten sellainen lievä nuha voi olla ihan vain ulkoilusta. Mitään sen ihmeellisempaa nuhaa en mielestäni työpaikallani saa, saan sen nuhan ennemmin ulkoilmasta, ei työpaikkani sisäilmasta. Altistusten jälkeen huomasin, etten enää voi lähteä lenkille ilman pinoa nenäliinoja. Välillä tulee aivastelua, mutta usein nenä vuotaa kirkasta nestettä ja vuoto loppuu kun palaan sisälle.
En peffaillut, joten en tiedä miten vaikuttaa peffeihin. En ole enää aktiivisesti seurannut peffejä, mutta sen tiedän ettei mitään yli 700 tuloksia enää tule, ei edes yli 500. Se vaihteleeko pef nyt vuorokauden aikojen mukaan, en tiedä, en ole seurannut. Ja mitä kertoisi spiromertia, en tiedä sitäkään.
Mielenkiintoista tuo, ettei avaava avaa tietämiesi kosteusvaurioista sairastuneiden kohdallakaan. ... Se kun oli se astman tärkein kriteeri, astmahoitajille nyt ainakin.
TTL:n tutkimuksissa minulle tuli muutoksia noihin pieniin tiehyeihin, mutta silloin erikoistuva lääkäri kertoi ettei niitä edes tarkastella tai seurata. Ne eivät kuuluneet astman seurattaviin oireisiin ammattitautitutkimuksissa. - )()()(
sinulle... kirjoitti:
En ole lääkäri2. Olen kuitenkin lukenut lukemattomia julkaisuja ja väitöskirjoja ym. oman astmani tiimoilta. Mitä enemmän lukee sen paremmin ymmärtää, kuinka monitahoisesta ja monimutkaisesta sairaudesta astmassa on kysymys. Nykyäänhän ajatellaan, että astma ei ole mikään yksi sairaus, vaan nimikkeen alla on joukko erilaisia sairauksia. Astmatutkimus on edennyt paljon viimeaikoina, mutta mikään ei siinä suhteessa ole vielä valmista.
Tältä sivulta on linkit moniin eri astmaa koskeviin tutkimuksiin:
http://news.bio-medicine.org/biology-news-2/Asthma-could-be-several-diseases-masquerading-as-one-2784-1/
Tässä on pientä yhteenvetoa erilaisista astmoista:
http://www.medscape.com/viewarticle/420661linkeistä.
Sinällään toivon, että lääkärit voisivat olla asioista samaa mieltä ja että jotenkin saisin yhden selkeän hyväksyttävän selityksen sairastelulleni.
Ihan miten päin vain näitä astmatutkimuksia pyöritellen, sairasteluni ei kyllä astmaa ole. Ehkä siinä on viitteitä siitä ja tästä, muttei sairasteluni nimi ainakaan astma ole.
Ehkä sairasteluni vakuutuslääketieteellinen nimi on astma, mutta lääketieteellinen nimi sairastelulleni ei ole astma.
Joku joskus kertoikin, ettei vakuutuslääketiedettä saa sotkea lääketieteeseen. Olisi tärkeää tietää, milloin lääkäri toimii vakuutuslääkärinä ja milloin oikeana lääkärinä.
Ammattitautitutkimukset tekee nähtävästi vakuutuslääkäri, tai lääkärit toimivat vakuutuslääketieteen mukaan. Eihän muutoin joku 1-3 % jossakin peffeissä merkitsisi onko sinulla ammattitauti tai ei, sairastatko astmaa vaiko et... tai jotkut ääri huuhaa altistukset voisi merkitä ihan järjellisiä tutkimuksia, kun kaikki tietävät, että tutkimukset ovat yhtä tyhjän kanssa. Kristallipallostakin näkyy rehellisemmin tieto, mitä noista af-altistuksista. - minusta taasen
Lääkäri 2 tapaiset kirjoitti:
lääkärit joutaisivat eläkkeelle keräilemään perhosia. Mutta minulla onkin hyvä vaihtoehtolääkäri. Näitä ei nyt samalle viivalle voi laittaakkaan.
Lääkäri 2 tyyppinen lääkäri on melko realistinen tyyppi ja mietihän KaariRouvan kohdalla jotain samanlaista tuuliviiriä kuin hän itsekin on - eihän siitä tule mitään, diagnoosi muuttuisi joka päivä ja Kaari Rouva ei olisi milloinkaan tyytyväinen.
Vaikka sinulla on hyvä vaihtoehtolääkäri (ja maksaa maltaita) ei se tarkoita sitä että kaikki valkotakkiset lähtisivät perhosia keräilemään.
Kenestä Kaarirouvakin sitten valittaisi tai
ketä täällä haukuttaisiin jos lääkärit keräilisivät perhosia? - kirjoittaa minusta
minusta taasen kirjoitti:
Lääkäri 2 tyyppinen lääkäri on melko realistinen tyyppi ja mietihän KaariRouvan kohdalla jotain samanlaista tuuliviiriä kuin hän itsekin on - eihän siitä tule mitään, diagnoosi muuttuisi joka päivä ja Kaari Rouva ei olisi milloinkaan tyytyväinen.
Vaikka sinulla on hyvä vaihtoehtolääkäri (ja maksaa maltaita) ei se tarkoita sitä että kaikki valkotakkiset lähtisivät perhosia keräilemään.
Kenestä Kaarirouvakin sitten valittaisi tai
ketä täällä haukuttaisiin jos lääkärit keräilisivät perhosia?asiaa. Minä laittaisin lääkäri 2 tapaiset lääkärit lisäkoulutukseen ja kurssittaisin ne kuuntelemaan potilaita, tekemään kunnolla työnsä ja puhumaan totta. Ja oma ajattelukin niillä olisi salittua... Nyt menee yhteiskunnan eli veronmaksajien rahat tällä tavalla maltaisiin.
- jo 2000-luvun alkuun
tiede junnaa kirjoitti:
aina jäljessä todellisuudesta. Sehän on nähty.
mutta tällä palstalla ollaan tomerasti 1990 luvulla vielä!
- pikku Myy
Älä ota tätä nyt väärin, mutta sinuna en olisi niin iloinen niistä korkeista Hb-arvoista. Varsinkin kun ne olivat ennen tautiasi aina matalat.
Olen kai jo kerran kirjoittanut, että korkea Hb on merkki siitä että hapensaanti ei toimi kuten pitäisi. Korkea Hb on kehon oma kompensoiti-tapa. Hb nimittäin auttaa hapensaannissa. Eli siinä on jotain hämärää, koska ne arvot itsestään nousevat. Kehosi tarvitsee korkeampaa Hb:tä, koska keuhkoissasi on jotain ongelmaa.
Näin eräs lääkäri ainakin minulle selitti, minulla kun oli 145 Hb-arvona.- samaa
olen minäkin kuullut. Oma arvoni jatkaa nousukiitoaan huolimatta siitä, että olen sairaslomalla. Ja nyt lisäoireena on se, että sormenpäät on jatkuvasti ikäänkuin puutuneet. Happi on kai käytössä jossain muualla kuin sormenpäissä.
- Homeherkkä
Olen sukurasituksena saanut ns. "paksun veren", eli Hb:ni on ollut aina luokkaa yli 140 ja jopa 160 ilman sen kummenpia ongelmia. Vain raskausaikana putosi päälle 120:nen.
Ja jälkikasvuni on samaa luokkaa.
Sukumme jäsenet ovat toinen toisensa perään kuolleet sydän- ja verisuonitauteihin niin tupakanpolttajat kuin ei tupakanpolttajatkin tuosta päälle kaksikymppisestäkin lähtien hamaan yli 80-kymppisiin, joten se siitä "paksusta verestä".
No näin omakohtaisesti ajatellen (makuasioistahan ei pidä kiistellä) kivempi minusta on kuolla sydäninfarktiin tai aivoverenvuotoon kuin kokea raskaat syöpähoidot ja kuolla kuitenkin syövän uusiutuessa syöpään.
No tupakanpolttajana olen tässä odetellutkin sukuperimäni infarktia tai aivoverenvuotoa ja tuo homeallergiksoitumisen puhkaisema autoimmuunisairautenikin tuo siihen kuulemma koululääketiedeoppisesti nykytietojen mukaan ihan kaksinkertaisen lisän.
Ja kun rasvaiset grillikyljykset maistuvat maltailta ja ruuanlaittoonkin aina voita, niin perästähän kuuluu sanoi torventekijä.
Ja hengityssuojainten kanssa em sitten yhdeksän lumettoman kauden aikana ole kävelyäkään pystynyt harrastamaan, joten tuo siitä liikunnanpuutealtistusriskistä mainit6tuihin sairauksiin.
No talvisin lumikenkäily tai kävely on hyvin sujunut tähän vuoteen asti.
Vaan nyt en tiedä sujuuko enää, kun kostisonivoideallergian aiheuttaman tulehduksen aikaansaama kalkkipiikki kantapässä kiljuilee nytkin parin tunnin siivouksen jälkeen kuten sen tapana on ollut kiukutella kävelyaltistuksesta jo kuukausien ajan.
Kuinka valitusprosessisi etenee? - Taas mennään
Nyt mummot rupeavat olemaan huolissaan siitä, kun laboratorioarvot ja hengitystestit ovat normaaleja tai liian hyviä. Ja pitävät niitä jopa taudin pahenemisen merkkeinä. Eikö teidän sairaalla mielikuvituksella ole mitään rajaa? Eikö ole tullut mieleen sellaista vaihtoehtoa, että olisitte somaattisesti terveitä?
- homeahdistus1
Taas mennään kirjoitti:
Nyt mummot rupeavat olemaan huolissaan siitä, kun laboratorioarvot ja hengitystestit ovat normaaleja tai liian hyviä. Ja pitävät niitä jopa taudin pahenemisen merkkeinä. Eikö teidän sairaalla mielikuvituksella ole mitään rajaa? Eikö ole tullut mieleen sellaista vaihtoehtoa, että olisitte somaattisesti terveitä?
minä en ole mummo, se ei teknisesti vielä oikein ole mahdollista, nimimerkki myy oli muistaakseni noin 20 ja risat, mutta sinulle kaikki naiset olivat mummoja vai kuinka?
Mitä pojulle kuuluu? Joku sinulla on tyttöystävä vai oletko edelleen ihan kavereiden kertomusten varassa? Näin aikuisena naisena voin kertoa sinulle sellaisen ihmeellisen asian, että kaikki miehet eivät koskaan saa naista. Alfaurokset ottavat useamman naaraan ja kaikkein surkeimmat, heikoimmat yksilöt, joilla ei ole tarpeeksi pelimerkkejä, jäävät kokonaan ilman ihan loppuiäkseen. Toivottavasti siellä mummon peräkammarissa on sinulle tilaa. - peräkammarin poikia
homeahdistus1 kirjoitti:
minä en ole mummo, se ei teknisesti vielä oikein ole mahdollista, nimimerkki myy oli muistaakseni noin 20 ja risat, mutta sinulle kaikki naiset olivat mummoja vai kuinka?
Mitä pojulle kuuluu? Joku sinulla on tyttöystävä vai oletko edelleen ihan kavereiden kertomusten varassa? Näin aikuisena naisena voin kertoa sinulle sellaisen ihmeellisen asian, että kaikki miehet eivät koskaan saa naista. Alfaurokset ottavat useamman naaraan ja kaikkein surkeimmat, heikoimmat yksilöt, joilla ei ole tarpeeksi pelimerkkejä, jäävät kokonaan ilman ihan loppuiäkseen. Toivottavasti siellä mummon peräkammarissa on sinulle tilaa.äitee hoitaa...
- )()()(
Homeherkkä kirjoitti:
Olen sukurasituksena saanut ns. "paksun veren", eli Hb:ni on ollut aina luokkaa yli 140 ja jopa 160 ilman sen kummenpia ongelmia. Vain raskausaikana putosi päälle 120:nen.
Ja jälkikasvuni on samaa luokkaa.
Sukumme jäsenet ovat toinen toisensa perään kuolleet sydän- ja verisuonitauteihin niin tupakanpolttajat kuin ei tupakanpolttajatkin tuosta päälle kaksikymppisestäkin lähtien hamaan yli 80-kymppisiin, joten se siitä "paksusta verestä".
No näin omakohtaisesti ajatellen (makuasioistahan ei pidä kiistellä) kivempi minusta on kuolla sydäninfarktiin tai aivoverenvuotoon kuin kokea raskaat syöpähoidot ja kuolla kuitenkin syövän uusiutuessa syöpään.
No tupakanpolttajana olen tässä odetellutkin sukuperimäni infarktia tai aivoverenvuotoa ja tuo homeallergiksoitumisen puhkaisema autoimmuunisairautenikin tuo siihen kuulemma koululääketiedeoppisesti nykytietojen mukaan ihan kaksinkertaisen lisän.
Ja kun rasvaiset grillikyljykset maistuvat maltailta ja ruuanlaittoonkin aina voita, niin perästähän kuuluu sanoi torventekijä.
Ja hengityssuojainten kanssa em sitten yhdeksän lumettoman kauden aikana ole kävelyäkään pystynyt harrastamaan, joten tuo siitä liikunnanpuutealtistusriskistä mainit6tuihin sairauksiin.
No talvisin lumikenkäily tai kävely on hyvin sujunut tähän vuoteen asti.
Vaan nyt en tiedä sujuuko enää, kun kostisonivoideallergian aiheuttaman tulehduksen aikaansaama kalkkipiikki kantapässä kiljuilee nytkin parin tunnin siivouksen jälkeen kuten sen tapana on ollut kiukutella kävelyaltistuksesta jo kuukausien ajan.
Kuinka valitusprosessisi etenee?Kyselin valituksen perään vajaa parisen kuukautta sitten. Lääninlääkäri vastasi, ettei ollut ehtinyt perehtymään muilta kiireiltään kanteluihin ja kertoi, että saan vastauksen 1-2 kk kuluttua. Tuo 2 kk menee umpeen tämän kuun lopussa.
Saanko toivomani jatkotutkimukset, ympäripyöreän lausunnon, vaiko mitä, en tiedä. Tähän mennessä kuulemani mukaan jokainen kantelun tekijä on saanut vastauksen, että sairastaa sitä astmaa ja siinä se. No tosin en tiedä kuinka moni on saanut toisen tyyppisiä vastauksiakin. Mutta kuulemani mukaan vastaus tulisi olemaan se, että sairastan astmaa ja jotakin selitystä siihen päälle.
Minulta on kysytty esitystä astmastani YouTubeen. Tietoineen kaikkineen, miten kehityksen kärjessä olevassa maassa todetaan selkeä ammattitautiastma. Ihan mielenkiintoinen esitys ja rakenne, mistä ehdostus koostui. Ei ihan poissuljettu juttu. Lupasi hankkia myös stetoskoopin, jotta voimme äänittää astmani äänet mukaan myös. No tuo oli parasta, olisi tosi mukava kuunnella omia keuhkojaan ja ymmärtää mitä siellä menossa on, jos on. Ehkä otan sen stetoskoopin ja mietin muuta osuutta vielä... - )()()(
Taas mennään kirjoitti:
erittäin ylpeä siitä! Jokainen joka haluaisi mummoksi, ei sitä onnea koskaan kokea saa. Ja ihan voin kertoa, ettei elämässä ole mitään niin uskomattoman ihanaa tunnetta, kuin olla mummona. Omat lapset ovat ääri rakkaita, mutta lapsenlapset ovat jotakin vieläkin ihanampaa.
Olen alle 50 kahden ihanan tytön mummo ja minua saat haukkua ihan sydämen kyllyydestäsi mummoksi. Olen mummoudestani vain onnellinen ja ylpeä.
Toivon, että saat joskus kokea isovanhemmuuden ja muistat silloin miten isovanhemmuudesta nyt ajattelet. Kyllä se mieli muuttuu vielä, jos sinulla on elämässäsi onnea kokea isovanhemmuus. - )()()(
koska rasitusta en siedä juuri ollenkaan. Yskin ja väsyn, enkä pysty hengittelemään normaalisti rasituksessa, vaan hengittely menee automaattisesti huuliraon kautta.
Joskus mieheni oli ääri vihainen siitä, miten kuntoni ei nouse, vaikka liikumme paljon, niin puuskutan ja pysähtelen jatkuvasti. Erityisesti se tuli aina esille portaissa, joita etelän lomilla kävelimme paljonkin. Puolta vanhemmat pyyhälsivät ohitse ja minun oli pakko pysähtyä lepäämään, henki ei vain kulkenut. Päätös edetä portaat kerralla alusta loppuun ei auttanut, kun happi loppui se loppui.
Nyttemmin olemme hyväksyneet hitaan tapani edetä ja joskus mieheni kertoo ettei jaksa lähteä portaisiin kanssani.
Mitään tuollaista ongelmaa ei ollut aikaisemmin, ennen sairastumistani ja silloin veriarvoni olivat aina aneemiset. Eikä veriarvot nousseet rautalääkkein, nyt ei tarvitse tehdä yhtään mitään ja veriarvot ovat kohdallaan.
No päätin kyllä, että otan ne arvot nyt siten, että ne ovat hyvät. Täytyy ottaa ilo sieltä mistä sen saa.
Jeesus mitä jalkaani särkee juuri nyt... jalkapöydän päältä. No sekin tarkoittaa vain, että olen elossa.
Työkaveri oli kylässä tämän päivän, kävimme töitä lävitse ja mietimme opetuskokonaisuutta huomiselle päivälle ja vähän eteenkin päin. Työkaveri kertoi, että oli pessyt vaatteensa, eikä siis tullut työvaatteissa kotiini, mutta huomasi sitten, että ulkotakki oli kyllä sama mitä käyttää töissäkin ja työkassi ja paperit. Huominen meneekin sitten sairastellessa, ja se sairastelu alkoi lähes heti kun työkaverin kanssa töitä läpi kävimme. En raaskinut hänelle siitä mitään mainita, otin vain Panadolia ja toivoin, että tilanne menee ohitse helposti.
Oli tosi kiva tehdä töitä toisen ihmisen kanssa, ihan oikeasti. Että minä vihaan tätä sairastelua! - Leikkauskuntoasi
)()()( kirjoitti:
koska rasitusta en siedä juuri ollenkaan. Yskin ja väsyn, enkä pysty hengittelemään normaalisti rasituksessa, vaan hengittely menee automaattisesti huuliraon kautta.
Joskus mieheni oli ääri vihainen siitä, miten kuntoni ei nouse, vaikka liikumme paljon, niin puuskutan ja pysähtelen jatkuvasti. Erityisesti se tuli aina esille portaissa, joita etelän lomilla kävelimme paljonkin. Puolta vanhemmat pyyhälsivät ohitse ja minun oli pakko pysähtyä lepäämään, henki ei vain kulkenut. Päätös edetä portaat kerralla alusta loppuun ei auttanut, kun happi loppui se loppui.
Nyttemmin olemme hyväksyneet hitaan tapani edetä ja joskus mieheni kertoo ettei jaksa lähteä portaisiin kanssani.
Mitään tuollaista ongelmaa ei ollut aikaisemmin, ennen sairastumistani ja silloin veriarvoni olivat aina aneemiset. Eikä veriarvot nousseet rautalääkkein, nyt ei tarvitse tehdä yhtään mitään ja veriarvot ovat kohdallaan.
No päätin kyllä, että otan ne arvot nyt siten, että ne ovat hyvät. Täytyy ottaa ilo sieltä mistä sen saa.
Jeesus mitä jalkaani särkee juuri nyt... jalkapöydän päältä. No sekin tarkoittaa vain, että olen elossa.
Työkaveri oli kylässä tämän päivän, kävimme töitä lävitse ja mietimme opetuskokonaisuutta huomiselle päivälle ja vähän eteenkin päin. Työkaveri kertoi, että oli pessyt vaatteensa, eikä siis tullut työvaatteissa kotiini, mutta huomasi sitten, että ulkotakki oli kyllä sama mitä käyttää töissäkin ja työkassi ja paperit. Huominen meneekin sitten sairastellessa, ja se sairastelu alkoi lähes heti kun työkaverin kanssa töitä läpi kävimme. En raaskinut hänelle siitä mitään mainita, otin vain Panadolia ja toivoin, että tilanne menee ohitse helposti.
Oli tosi kiva tehdä töitä toisen ihmisen kanssa, ihan oikeasti. Että minä vihaan tätä sairastelua!Aikamoinen ristiriita valitustesi ja kokemasi kilpirauhasleikkauksen välillä. Siinähän sinut arvioitiin riskiluokkaan ASA2, eli käytännössä tervettä vastaavaksi. Jossakin mättää...
- )()()(
Leikkauskuntoasi kirjoitti:
Aikamoinen ristiriita valitustesi ja kokemasi kilpirauhasleikkauksen välillä. Siinähän sinut arvioitiin riskiluokkaan ASA2, eli käytännössä tervettä vastaavaksi. Jossakin mättää...
Sairastun altistuksessa, ja voin tosi huonosti. Noin muutoin tilanne on puoliterve, ei puolisairas.
Mikä tekisi leikkausluokastani ongelmallisen? Astma, jota en näemmä sairasta, vaiko oireiluni, joka tulee altistuksessa?
Miksi leikkausluokkani pitäisi olla joku muu? Tietysti on tosi positiivista ajatella, että leikkausluokka käytännössä terve ihminen. Ei noita päiväkirurgisia toimenpiteitä kovin sairaille voi tehdäkään.
Jos mietin, miksi sairasteluni ja oireeni eivät täsmää astmaan, jota ammattitautina sairastan, ei se nyt kovin hirveää valittelua ole. Kun sairastun, olen tosi kipeä, sekin on vain kylmä totuus.
Piristit kyllä päiväni, kiitos siitä. - homeahdistus1
Aikamoinen ristiriita valitustesi ja kokemasi kilpirauhasleikkauksen välillä. Siinähän sinut arvioitiin riskiluokkaan ASA2, eli käytännössä tervettä vastaavaksi. Jossakin mättää...
varo ettet uppoa niihin. Leikkausriskiluokka oli astmaatikkoa vastaava, ei terveen ihmisen. Mitä outoa siinä on, jos astmadiagnoosilla laitetaan astmapotilaan riskiluokkaan?
- *nimetön*
http://www.fimnet.fi/finnanest/lehdet/2003/no_4/a_kontinen.pdf
tai lievä yleisairaus... kyse on huomattavasti nuoremmasta henkilöstä. Et ehkä ole anestesialääkäri, tai tiedä miten luokitusta tehdään käytännössä. - tietotaito
*nimetön* kirjoitti:
tai lievä yleisairaus... kyse on huomattavasti nuoremmasta henkilöstä. Et ehkä ole anestesialääkäri, tai tiedä miten luokitusta tehdään käytännössä.lukee potilaan paperit, jos siellä lukee sairautena astma, ei anestesialääkäri tee uusia diagnooseja sen mukaan mistä se astma on syntynyt. Astma on astma.
Paperi kirjoitetaan salissa, osin hoitajilta saadun, joskus luetun, potilaskansiossa olevan tiedon mukaan. Sen tiedon, minkä potilas on sairaalaan ko. leikkaukseen tullessa ilmoittanut operatiivisessa lomakkeessa. Päiväkirurginen leikkaus tehdään harvoin, jos potilas pitää luokitella luokkaan ASA III. - Kakkonen
*nimetön* kirjoitti:
tai lievä yleisairaus... kyse on huomattavasti nuoremmasta henkilöstä. Et ehkä ole anestesialääkäri, tai tiedä miten luokitusta tehdään käytännössä.- Terve yli 65-vuotias henkilö
- tai henkilö, jolla on lievä yleissairaus.
Eli alle 65-vuotias voi hyvinkin olla ASA-2. Nämä taas eivät kuulu ASA-s potilaan oireistoon, eikä tällaisilta potilailta leikata kilpirauhasta päiväkirurgisesti:
"Erityisesti se tuli aina esille portaissa, joita etelän lomilla kävelimme paljonkin. Puolta vanhemmat pyyhälsivät ohitse ja minun oli pakko pysähtyä lepäämään, henki ei vain kulkenut. Päätös edetä portaat kerralla alusta loppuun ei auttanut, kun happi loppui se loppui."
Ristiriita jatkuu - homeahdistus1
Kakkonen kirjoitti:
- Terve yli 65-vuotias henkilö
- tai henkilö, jolla on lievä yleissairaus.
Eli alle 65-vuotias voi hyvinkin olla ASA-2. Nämä taas eivät kuulu ASA-s potilaan oireistoon, eikä tällaisilta potilailta leikata kilpirauhasta päiväkirurgisesti:
"Erityisesti se tuli aina esille portaissa, joita etelän lomilla kävelimme paljonkin. Puolta vanhemmat pyyhälsivät ohitse ja minun oli pakko pysähtyä lepäämään, henki ei vain kulkenut. Päätös edetä portaat kerralla alusta loppuun ei auttanut, kun happi loppui se loppui."
Ristiriita jatkuujosta ei ole diagnoosia? Ei kai leikkausriskiluokitusta pystytä asettamaan sen taudin ?? mukaan, mitä ei ole todettukaan?
Musitan kun itse olin kuntoutuksessa, piti tehdä kuntotestiä ja oma tulokseni oli niin huono, että kuntoutus olisi pitänyt keskeyttää testin tulosten perusteella. Testin aloituksessa lepopulssini oli 140. Ei se ole normaalia. Silti diagnoosina on lievä astma. - Nukutettu ja leikattu
homeahdistus1 kirjoitti:
josta ei ole diagnoosia? Ei kai leikkausriskiluokitusta pystytä asettamaan sen taudin ?? mukaan, mitä ei ole todettukaan?
Musitan kun itse olin kuntoutuksessa, piti tehdä kuntotestiä ja oma tulokseni oli niin huono, että kuntoutus olisi pitänyt keskeyttää testin tulosten perusteella. Testin aloituksessa lepopulssini oli 140. Ei se ole normaalia. Silti diagnoosina on lievä astma.Minulta ainakin kysyttiin ennen nukutusta mitä sairastan, mitä lääkkeitä käytän ja tentattiin aika tarkasti, mitä jaksan tehdä ja mitkä tekemistä rajoittavat. Sitten kysyttiin vielä omaa mielipidettä omasta kunnosta ja terveydestä.
- homeahdistus1
Nukutettu ja leikattu kirjoitti:
Minulta ainakin kysyttiin ennen nukutusta mitä sairastan, mitä lääkkeitä käytän ja tentattiin aika tarkasti, mitä jaksan tehdä ja mitkä tekemistä rajoittavat. Sitten kysyttiin vielä omaa mielipidettä omasta kunnosta ja terveydestä.
siellä on sitten tehty parempaa työtä. Ei minulta ole koskaan kyselty, muuta kuin lääkityksestä. Viimeisessä leikkauksessa sentään anestesialääkäri sääti lääkitystä edelliskerran pahoinvoinnin takia uusiksi. Sitten tuli kuitenkin sydäntapahtuma?, kuumepiikki ja kouristuksia heräämössä. Koskaan leikkaus ei ole onnistunut suunnitelman mukaan päiväkirurgisesti, vaan olen joutunut olemaan sairaalassa 1-2 yötä. Onneksi olen aina alkuvaikeuksien jälkeen toipunut hyvin, mutta ikäviähän pienetkin ongelmat ovat ja hidastavat paranemista. Minulle on jäänyt niistä pelkotiloja, tuskin menen enää mihinkään suunniteltuun operaatioon.
- Ei kuumetta
homeahdistus1 kirjoitti:
siellä on sitten tehty parempaa työtä. Ei minulta ole koskaan kyselty, muuta kuin lääkityksestä. Viimeisessä leikkauksessa sentään anestesialääkäri sääti lääkitystä edelliskerran pahoinvoinnin takia uusiksi. Sitten tuli kuitenkin sydäntapahtuma?, kuumepiikki ja kouristuksia heräämössä. Koskaan leikkaus ei ole onnistunut suunnitelman mukaan päiväkirurgisesti, vaan olen joutunut olemaan sairaalassa 1-2 yötä. Onneksi olen aina alkuvaikeuksien jälkeen toipunut hyvin, mutta ikäviähän pienetkin ongelmat ovat ja hidastavat paranemista. Minulle on jäänyt niistä pelkotiloja, tuskin menen enää mihinkään suunniteltuun operaatioon.
Minullakin on ollut horkkamaista tärinää sekä leikkaussalissa puudutuksessa, että heräämössä. Sanovat sen olevan aika yleistä ja vaaratonta, littyy jotenkin niihin puudutuksiin ja nukutuksiin. Minulle annettiin jotain lääkettä ja horkka meni ohi.
Jos leikkauksen aikana on joku sydäntapahtuma, niin kyllä silloin sitä myös hoidetaan ja luulisi sinunkin sen huomanneen. Jos et sitten tarkoita verenpaineen tai pulssin laskuja, jotka ovat myös kuulemma ihan tavallisia juttuja, eikä niistä ole sen enempää harmeja.
Joo. Eihän tosiaan ole pakko mennä leikkauksiin, jos ei itse halua. Kannattaa varmaan tehdä jonkinlainen hoitotestamenti, jossa kieltää kaikki leikkaukset jos ei itse pysty sitä silloin kertomaan. Varmaan selventää asioita puolin ja toisin. - homeahdistus1
Ei kuumetta kirjoitti:
Minullakin on ollut horkkamaista tärinää sekä leikkaussalissa puudutuksessa, että heräämössä. Sanovat sen olevan aika yleistä ja vaaratonta, littyy jotenkin niihin puudutuksiin ja nukutuksiin. Minulle annettiin jotain lääkettä ja horkka meni ohi.
Jos leikkauksen aikana on joku sydäntapahtuma, niin kyllä silloin sitä myös hoidetaan ja luulisi sinunkin sen huomanneen. Jos et sitten tarkoita verenpaineen tai pulssin laskuja, jotka ovat myös kuulemma ihan tavallisia juttuja, eikä niistä ole sen enempää harmeja.
Joo. Eihän tosiaan ole pakko mennä leikkauksiin, jos ei itse halua. Kannattaa varmaan tehdä jonkinlainen hoitotestamenti, jossa kieltää kaikki leikkaukset jos ei itse pysty sitä silloin kertomaan. Varmaan selventää asioita puolin ja toisin.ehkä kirjoitin epäselvästi. Kuumepiikki= korkea kuume, ei pelkkää tärinää, minä nyt tärisen jo hermostuneenakin. Sydäntapahtuma = sydänkohtaus?, tuli heräämössä, meni taju joten kyllä "huomasin" mutta en tiedä tarkemmin mitä tapahtui kun en ollut tajuissani:-) enkä lukenut sairauskertomustani. Kouristuksia = epileptinen kohtaus.
Kaikkia edellämainittuja on toki intensiivisesti hoidettu. Minulla on perhettä, joten en pysty valitsemaan ihan itsekkäästi huvittaako mennä leikkaukseen vai ei. Sen verran on ollut kyse elämästä, kuolemasta tai pysyvästä vammautumisesta. Mutta jos on joku muu hoitovaihtoehto olemassa eikä ole kyseessä esimerkiksi puhjennut umpisuoli tai irronneet verkkokalvot, niin en mene enää. Kasvain saa kasvaa rauhassa toistaiseksi eikä refluksileikkaustakaan tehdä. - Tai kuulleen
homeahdistus1 kirjoitti:
ehkä kirjoitin epäselvästi. Kuumepiikki= korkea kuume, ei pelkkää tärinää, minä nyt tärisen jo hermostuneenakin. Sydäntapahtuma = sydänkohtaus?, tuli heräämössä, meni taju joten kyllä "huomasin" mutta en tiedä tarkemmin mitä tapahtui kun en ollut tajuissani:-) enkä lukenut sairauskertomustani. Kouristuksia = epileptinen kohtaus.
Kaikkia edellämainittuja on toki intensiivisesti hoidettu. Minulla on perhettä, joten en pysty valitsemaan ihan itsekkäästi huvittaako mennä leikkaukseen vai ei. Sen verran on ollut kyse elämästä, kuolemasta tai pysyvästä vammautumisesta. Mutta jos on joku muu hoitovaihtoehto olemassa eikä ole kyseessä esimerkiksi puhjennut umpisuoli tai irronneet verkkokalvot, niin en mene enää. Kasvain saa kasvaa rauhassa toistaiseksi eikä refluksileikkaustakaan tehdä."Tajun" meneminen voi johtua vaikka noista verenpaineen tai pulssin laskuista. Tai sitten siitä, että annetaan kipulääkettä, joka nukauttaa vähäksi aikaa. Ainakin minulla on mustia aukkoja heräämövaihestani. Muistan vain, että välillä joku töniskeli ja kyseli vointia.
Olen ihan varma, että jos sinulla olisi ollut joku vakavampi kohtaus, olisit siitä tietoinen. Kyllähän joku sydänkohtaus johtaa aina jatkotutkimuksiin tai tarkastuksiin ja lääkitystenkin muutoksiin. Kumma juttu, jos et tiedä etkä muista sydäntapahtumastasi mitään, mutta sen sijaan kouristuskohtauksestasi kyllä. Siihenhän liittyy yleensä nimenomaan tajuttomuus ja muistikatkos. Ja kumma juttu myös se, jos tuollaiset mahdolisesti vakavat jutut eivät kiinnosta sinua sen vertaa, että ottaisit asiasta selvää, varsinkin kun vertaa sinun intoosi selvitellä homejuttujasi. - )()()(
Nukutettu ja leikattu kirjoitti:
Minulta ainakin kysyttiin ennen nukutusta mitä sairastan, mitä lääkkeitä käytän ja tentattiin aika tarkasti, mitä jaksan tehdä ja mitkä tekemistä rajoittavat. Sitten kysyttiin vielä omaa mielipidettä omasta kunnosta ja terveydestä.
mitä jaksan ja pystyn tekemään. Ja kerroin kaiken minkä tiesin myös, myös tuon etten portaita pysty kävelemään, mutta kysymys oli, jaksanko kävellä kolmanteen kerrokseen. Vastasin, että kyllä, ajan kanssa. Hitaasti kiiruhtaa vaikka kuuhun. Se tarvitseeko levätä kolmenteen kerrokseen mennessä, vastasin että en juuri nyt ole kokeillut, kun ei ole paikkaa missä testata, mutta hitaasti uskoisin jaksavani.
J44, joka oli keuhkolääkärini arvio 4 viikkoa altistusten jälkeen oli puheissa myös, myös se että tilanne muuttui myöhemmin hypoteesiksi. Trakeobronkomalasia epäilystä en tainnut kirjoittaa mitään, kun sekin on ollut vain epäily.
Kirurgi kertoi, että sikäli hankala tilanne, jos ei voi mennä toipumaan osastolle. Ja kertoi silloin mahdollisuudesta tehdä leikkaus päiväkirurgisesti. Ei tarjonnut päiväkirurgista leikkausta, mutta eipä muutakaan vaihtoa käytännössä ollut.
Ei lääkäreiden epäily autoimmuunisairauksista ole vielä diagnoosi, ei epäily trakeobronkomalasiasta ole sitä, eikä ODTS. Joten niihin ei varmasti kannata kiinnittää huomiota silloin, kun puhutaan pelkistä faktoista.
Eka anestesialääkäri oli nuori nainen, ihmetteli yskääni, sitä pientä ns. virkayskää katseli keuhkokuviani ja epäili ettei päiväkirurginen toimenpide taida onnistua. Kerroin, että jos ei onnistu, en tule leikkaukseen. En jää potilasosastolle "toipumaan" missä sairastun vain lisää. Lääkäri pyysi minua mainitsemaan toiveistani vielä aikaa soittavalle. Jos kertovat jonkun muun kun ensimmäisen aamuajan, et pääse samana päivä pois, kertoi lääkäri. Ja minä, että siinä tapauksessa kerron, etten tule leikkaukseen.
Jos leikkausluokka heikkenisi jokaisesta arvelusta mitä lääkärit ilmaan heittävät, olisinkin ollut pulassa. Mutta onneksi niin ei ole.
Minä perään sitä silkkaa faktaa, sitä mihin ASA luokitukset perustuvat. Millään arveluilla, että ehkä sairastat ODTS:sämäisesti enemmän kuin astmaattisesti, epäilyt trakeobronkomalasiasta, autoimmuunisairauksista, J44 joka oli jo B-lausunnossa kuntoutukseen, kuntosalipapereissa jne., ne ovat epäilyjä, koska tuo J44 muuttuikin sitten hypoteesiksi, joten hypoteeksi se jäi myös, en voi kertoa sairastavani virallisesti mitään sairautta, jota vasta epäillään. Ei niiden varaan elämää rakenneta.
Lisäksi, minä halusin ehdottomasti päiväkirurgisen leikkauksen ja se oli ensimmäine kilpirauhasleikkaus päiväkirurgisesti mitä tuossa sairaalassa tehtiin. Anestesialääkäri vaihtui vanhempaa mieheen, joka hoiti hommansa aivan loistavasti. Ei niin mitään ongelmia, leikkaus oli nukutuksineen kestoltaan vain 2,5 tuntia. Joten eihän tuo mikään suuri leikkaus ole. Taitaa olla ihan helpoimpia leikkauksia toipua, vaikka kirurgi tarkkaa työtä saakin tehdä, ei leikkaus potilaalle ole toipumisen kannalta vaikea. Ystäväni polvitähystys oli paljon vaikeampi potilaan kannalta.
Ei se että anestesialääkäri kirjoittaa papereihin ASA2 tarkoita, että portaat juoksen jatkossa ylös, tai ehkä voinkin, täytyy katsoa kun lähdemme käymään etelässä ennen joulua. Jos ongelmia ei matkalle lähtöön tule. Mikäs sen mukavampaa, kuin huomata että kun osasta ongelmia pääsee eroon (kilppari) niin portaat juostaan ylös kuin ennen vanhaan. Mukavahan se on asiaa niin ajatella. - homeahdistus1
Tai kuulleen kirjoitti:
"Tajun" meneminen voi johtua vaikka noista verenpaineen tai pulssin laskuista. Tai sitten siitä, että annetaan kipulääkettä, joka nukauttaa vähäksi aikaa. Ainakin minulla on mustia aukkoja heräämövaihestani. Muistan vain, että välillä joku töniskeli ja kyseli vointia.
Olen ihan varma, että jos sinulla olisi ollut joku vakavampi kohtaus, olisit siitä tietoinen. Kyllähän joku sydänkohtaus johtaa aina jatkotutkimuksiin tai tarkastuksiin ja lääkitystenkin muutoksiin. Kumma juttu, jos et tiedä etkä muista sydäntapahtumastasi mitään, mutta sen sijaan kouristuskohtauksestasi kyllä. Siihenhän liittyy yleensä nimenomaan tajuttomuus ja muistikatkos. Ja kumma juttu myös se, jos tuollaiset mahdolisesti vakavat jutut eivät kiinnosta sinua sen vertaa, että ottaisit asiasta selvää, varsinkin kun vertaa sinun intoosi selvitellä homejuttujasi.hämmästele ihan rauhassa sitten. Minuakin hämmästyttää miten muistetaan asiat, jotka tapahtuvat tajuttomuuden aikana? Taidat olla ihan yli-ihminen kun pystyt moiseen, minä en ole kyennyt, ainakaan vielä mutta ehkä sen oppii harjoittelemalla :-)))
Minulle kerrottiin että oli ollut sydäntapahtuma, kun heräsin uudestaan muutaman tunnin kuluttua. Siitä oli puhetta myös seuraavana päivänä sairaalassa, mutta olin ihan liian kipeänä että asia olisi mennyt sen paremmin jakeluun. Lähetteet jatkotutkimuksiin toki sain ja olen ollutkin epilepsiatutkimuksissa ja sydämen ultrassa.
En voi mitään sille, jos sinä olet ollut kerran elämässäsi heräämössä ja tärissyt siellä vähän. Minua on leikelty 10-15 kertaa, vapina tai kipulääkeannostelu tai verenpaineen heittelyt eivät ole olleet päällimmäisiä ongelmia, enempi se jääkö henkiin vai eikö. - -----------
homeahdistus1 kirjoitti:
hämmästele ihan rauhassa sitten. Minuakin hämmästyttää miten muistetaan asiat, jotka tapahtuvat tajuttomuuden aikana? Taidat olla ihan yli-ihminen kun pystyt moiseen, minä en ole kyennyt, ainakaan vielä mutta ehkä sen oppii harjoittelemalla :-)))
Minulle kerrottiin että oli ollut sydäntapahtuma, kun heräsin uudestaan muutaman tunnin kuluttua. Siitä oli puhetta myös seuraavana päivänä sairaalassa, mutta olin ihan liian kipeänä että asia olisi mennyt sen paremmin jakeluun. Lähetteet jatkotutkimuksiin toki sain ja olen ollutkin epilepsiatutkimuksissa ja sydämen ultrassa.
En voi mitään sille, jos sinä olet ollut kerran elämässäsi heräämössä ja tärissyt siellä vähän. Minua on leikelty 10-15 kertaa, vapina tai kipulääkeannostelu tai verenpaineen heittelyt eivät ole olleet päällimmäisiä ongelmia, enempi se jääkö henkiin vai eikö.näyttää olevan tällä horkkaajalla. Voisi kuvitella, että on joku pikkulääkäri tai hoitsu, joka on joskus satuttanut itsensä ja joutunut paljon pelkäämäänsä leikkaukseen. Toimenpiteitähän pelkäävät eniten lääkärit ja hoitsut. Heille näyttäisi olevan noloa joutua sairauden vuoksi hoitoon. Pelkotilojen vuoksi kait, ei ole hyväksi egolle itkeä pelosta virkaveljien nähden.
Kun itse on selvinnyt joten kuten leikkauksesta, oli se vaikka tikun poisto sormesta, se on vaikein leikkaus jota maa päällään kantaa. Ja kun tämä asennevammainen on siitä itse selvinnyt, niin voi pojat että on otsaa epäillä muiden sairauksia ja kipua. - homeahdistus1
----------- kirjoitti:
näyttää olevan tällä horkkaajalla. Voisi kuvitella, että on joku pikkulääkäri tai hoitsu, joka on joskus satuttanut itsensä ja joutunut paljon pelkäämäänsä leikkaukseen. Toimenpiteitähän pelkäävät eniten lääkärit ja hoitsut. Heille näyttäisi olevan noloa joutua sairauden vuoksi hoitoon. Pelkotilojen vuoksi kait, ei ole hyväksi egolle itkeä pelosta virkaveljien nähden.
Kun itse on selvinnyt joten kuten leikkauksesta, oli se vaikka tikun poisto sormesta, se on vaikein leikkaus jota maa päällään kantaa. Ja kun tämä asennevammainen on siitä itse selvinnyt, niin voi pojat että on otsaa epäillä muiden sairauksia ja kipua.on todistella että homesairas on ihan terve tai korkeintaan luulosairas kun on niin alhainen leikkausriskiluokituskin? En kyllä edes tiedä omaani, viimeisimmän jälkeen taisin jo ulosmitata ne omat riskini. Kyseessä ei ollut tikun poisto sormesta vaan suurehko vatsan alueen leikkaus, ei kai sellaisessa ole ongelmat harvinaisia täysin terveelläkään.
- Hupaisaa
homeahdistus1 kirjoitti:
on todistella että homesairas on ihan terve tai korkeintaan luulosairas kun on niin alhainen leikkausriskiluokituskin? En kyllä edes tiedä omaani, viimeisimmän jälkeen taisin jo ulosmitata ne omat riskini. Kyseessä ei ollut tikun poisto sormesta vaan suurehko vatsan alueen leikkaus, ei kai sellaisessa ole ongelmat harvinaisia täysin terveelläkään.
Taas nähtiin mummoenergiaa käytännössä. Ensin yksi satuilee itsensä kaltevalle pinnalle. Yrittää uskotella, että ei ole viitsinyt ottaa selville sellaisesta "pikkuasiasta" kuin jossakin leikkauksessa tullesta sydäntapahtumasta ja kouristuskohtauksesta. Sen sijaan jos näkyy joku homepilkku seinässä, käännetään maat ja mannut ympäri ja marssitetaan kaikki mahdolliset viranomaiset paikalle sitä ihmettelemään. Ja kouristuskohtauksen muistaa hyvin, mutta ei sydäntapahtumaa!
Jutut menee sen verran överiksi, että kanssamummokin huomaa uskonsisaren olevan ahdingossa ja rientää kiivaasti apuun nuttura tutisten, laamapaita ja luukkupöksyt lepattaen apuun huitomaan käsiveskallaan ilkeitä ihmettelijöitä maan rakoon. Että te jaksatte! Mutta hauskaahan tämä on seurata. - kullakin
Hupaisaa kirjoitti:
Taas nähtiin mummoenergiaa käytännössä. Ensin yksi satuilee itsensä kaltevalle pinnalle. Yrittää uskotella, että ei ole viitsinyt ottaa selville sellaisesta "pikkuasiasta" kuin jossakin leikkauksessa tullesta sydäntapahtumasta ja kouristuskohtauksesta. Sen sijaan jos näkyy joku homepilkku seinässä, käännetään maat ja mannut ympäri ja marssitetaan kaikki mahdolliset viranomaiset paikalle sitä ihmettelemään. Ja kouristuskohtauksen muistaa hyvin, mutta ei sydäntapahtumaa!
Jutut menee sen verran överiksi, että kanssamummokin huomaa uskonsisaren olevan ahdingossa ja rientää kiivaasti apuun nuttura tutisten, laamapaita ja luukkupöksyt lepattaen apuun huitomaan käsiveskallaan ilkeitä ihmettelijöitä maan rakoon. Että te jaksatte! Mutta hauskaahan tämä on seurata.hoh hoijaa
- *nimetön*
Hupaisaa kirjoitti:
Jutut menee sen verran överiksi, että kanssamummokin huomaa uskonsisaren olevan ahdingossa ja rientää kiivaasti apuun nuttura tutisten, laamapaita ja luukkupöksyt lepattaen apuun huitomaan käsiveskallaan ilkeitä ihmettelijöitä maan rakoon. Että te jaksatte! Mutta hauskaahan tämä on seurata.Vai miksi roikut päivä päivän jälkeen palstalla?
- MitäNäet
Hupaisaa kirjoitti:
Jutut menee sen verran överiksi, että kanssamummokin huomaa uskonsisaren olevan ahdingossa ja rientää kiivaasti apuun nuttura tutisten, laamapaita ja luukkupöksyt lepattaen apuun huitomaan käsiveskallaan ilkeitä ihmettelijöitä maan rakoon. Että te jaksatte! Mutta hauskaahan tämä on seurata.peilistä? Ihmisen, vaiko ihmisen irvikuvan?
- KIINNOSTUNUT,
Hupaisaa kirjoitti:
Jutut menee sen verran överiksi, että kanssamummokin huomaa uskonsisaren olevan ahdingossa ja rientää kiivaasti apuun nuttura tutisten, laamapaita ja luukkupöksyt lepattaen apuun huitomaan käsiveskallaan ilkeitä ihmettelijöitä maan rakoon. Että te jaksatte! Mutta hauskaahan tämä on seurata."Sen sijaan jos näkyy joku homepilkku seinässä, "
Mikä homepilkku oli kyseessä ja milloin? - vakavasti sairas,
KIINNOSTUNUT, kirjoitti:
"Sen sijaan jos näkyy joku homepilkku seinässä, "
Mikä homepilkku oli kyseessä ja milloin?ja hänellä on tuskin enää mahdollisuutta toipua sairaudestaan. Nettiriippuvuus on vaikeasti hoidettava ja vakava häiriö. Terve henkilö sairastuu, eikä kontakteja ulkomaailmaan ole, kuin netin kautta.
Kyse on yksinäisyydestä ja arvottomuudesta jota puretaan useilla keskustelupalstoilla samaan aikaan. Siksi ko. nettiriippuvainen, ei tiedä minkään palstan perusasiasta mitään. Hänellä on tarve vain saada hyväksyntää ja arvostusta.
Yksinäisyys on tänä päivänä vakava ongelma. - tulin minäkin.
vakavasti sairas, kirjoitti:
ja hänellä on tuskin enää mahdollisuutta toipua sairaudestaan. Nettiriippuvuus on vaikeasti hoidettava ja vakava häiriö. Terve henkilö sairastuu, eikä kontakteja ulkomaailmaan ole, kuin netin kautta.
Kyse on yksinäisyydestä ja arvottomuudesta jota puretaan useilla keskustelupalstoilla samaan aikaan. Siksi ko. nettiriippuvainen, ei tiedä minkään palstan perusasiasta mitään. Hänellä on tarve vain saada hyväksyntää ja arvostusta.
Yksinäisyys on tänä päivänä vakava ongelma.Säälittäviähän nuo sairastuneet ovat siinä, kuin muutkin persoonallisuushäiriöistä kärsivät.
Vaikea sairaus todellakin. - täältä.
Hupaisaa kirjoitti:
Jutut menee sen verran överiksi, että kanssamummokin huomaa uskonsisaren olevan ahdingossa ja rientää kiivaasti apuun nuttura tutisten, laamapaita ja luukkupöksyt lepattaen apuun huitomaan käsiveskallaan ilkeitä ihmettelijöitä maan rakoon. Että te jaksatte! Mutta hauskaahan tämä on seurata. - Hupaisaa
*nimetön* kirjoitti:
Vai miksi roikut päivä päivän jälkeen palstalla?
kirjoitukseni vuoksi kimppuuni. Olen tyhmä ja tökerö, mutta en ole henkisesti sairas tai sairauttani ei ole todettu. Olen alan ammattilainen ja hyvä työssäni. Olen mies ja kiitollinen killuttimistani, ne takaavat minulle arvostusta, vaikka pääni onkin tyhjä.
- KnK
Hupaisaa kirjoitti:
kirjoitukseni vuoksi kimppuuni. Olen tyhmä ja tökerö, mutta en ole henkisesti sairas tai sairauttani ei ole todettu. Olen alan ammattilainen ja hyvä työssäni. Olen mies ja kiitollinen killuttimistani, ne takaavat minulle arvostusta, vaikka pääni onkin tyhjä.
tällä palstalla. heh heh heee, nauroimme jo
Muuta sympatiaa et saa. - Tiina-
Hupaisaa kirjoitti:
Jutut menee sen verran överiksi, että kanssamummokin huomaa uskonsisaren olevan ahdingossa ja rientää kiivaasti apuun nuttura tutisten, laamapaita ja luukkupöksyt lepattaen apuun huitomaan käsiveskallaan ilkeitä ihmettelijöitä maan rakoon. Että te jaksatte! Mutta hauskaahan tämä on seurata.vielä. Satuilehan itsesi muualle. Asennevammasi on selkeä ja tyhmyytesi vieläkin selkeämpi.
- Onni"2
Hupaisaa kirjoitti:
Jutut menee sen verran överiksi, että kanssamummokin huomaa uskonsisaren olevan ahdingossa ja rientää kiivaasti apuun nuttura tutisten, laamapaita ja luukkupöksyt lepattaen apuun huitomaan käsiveskallaan ilkeitä ihmettelijöitä maan rakoon. Että te jaksatte! Mutta hauskaahan tämä on seurata.Viikonloppuna ei sit sulla ole parempaa tekemistä? Missä mättää? Killutin ei toimi?
- Hupaisaa
Onni"2 kirjoitti:
Viikonloppuna ei sit sulla ole parempaa tekemistä? Missä mättää? Killutin ei toimi?
vaikka asiaa en kirjoittanutkaan. Huomaatteko miten helppoa se on, kun omistaa ne killuttimet.
- Hupi sen kun kasvaa
Hupaisaa kirjoitti:
Jutut menee sen verran överiksi, että kanssamummokin huomaa uskonsisaren olevan ahdingossa ja rientää kiivaasti apuun nuttura tutisten, laamapaita ja luukkupöksyt lepattaen apuun huitomaan käsiveskallaan ilkeitä ihmettelijöitä maan rakoon. Että te jaksatte! Mutta hauskaahan tämä on seurata.Saitpa sohaistua mummojen sivupersoonat laumoittain liikkeelle. Eikä vielä olla edes pääsiäisajassa. Mitenkähän enää jaksavat Kyöpelinvuorelle?
- Hupaisaa
Hupi sen kun kasvaa kirjoitti:
Saitpa sohaistua mummojen sivupersoonat laumoittain liikkeelle. Eikä vielä olla edes pääsiäisajassa. Mitenkähän enää jaksavat Kyöpelinvuorelle?
osaan tehdä temppuja.
- homepilkuista
Hupi sen kun kasvaa kirjoitti:
Saitpa sohaistua mummojen sivupersoonat laumoittain liikkeelle. Eikä vielä olla edes pääsiäisajassa. Mitenkähän enää jaksavat Kyöpelinvuorelle?
Olen kiinnostunut tietämään mistä oikein on kyse?
- nisuiisu tai
Hupaisaa kirjoitti:
osaan tehdä temppuja.
nisuiisun kaveri. Hupaisia miehiä todellakin.
- oli sukulaispojalla
Hupaisaa kirjoitti:
vaikka asiaa en kirjoittanutkaan. Huomaatteko miten helppoa se on, kun omistaa ne killuttimet.
murrosiässä. Nyt on kyllä miehistynyt ja on tyttöystäväkin...
- sellaset
Hupaisaa kirjoitti:
osaan tehdä temppuja.
pupupöksyt jalassa, sellaset flanelliset, joissa takana tupsu? Entä pitkät korvat? Kuinka korkealle hyppäät?
- ainakaan
Hupaisaa kirjoitti:
killuttimien perässä juokse, ainakaan alan ammattilaisten... Päinvastoin... Samanlaiset tyhjäpäät kenties.
- Näkijöiltä
homepilkuista kirjoitti:
Eiköhän kannata suunnata kysymys nillee, jotka niitä homepilkkuja näkevät. Laita hakulaatikkoon sana homepilkku ja paina nappia hae.
- tehdä
Hupaisaa kirjoitti:
osaan tehdä temppuja.
kuperkeikkaa?
Voipi olla ylivoimainen tehtävä tuollaiselle... - ei ole tietotaitoa
homepilkuista kirjoitti:
hänellähän on killuttimet ammattisalaisuutena. Merkittävää tietotaitoa nuo killuttimet, hih.
- homeahdistus1
Hupaisaa kirjoitti:
Jutut menee sen verran överiksi, että kanssamummokin huomaa uskonsisaren olevan ahdingossa ja rientää kiivaasti apuun nuttura tutisten, laamapaita ja luukkupöksyt lepattaen apuun huitomaan käsiveskallaan ilkeitä ihmettelijöitä maan rakoon. Että te jaksatte! Mutta hauskaahan tämä on seurata.ei kyllä millään jaksaisi... mutta yritetään, vaikka on vaikea pysytellä asiallisena edes yhden lauseen verran. Jos kirjoitan että olen käynyt epilepsiatutkimuksissa ja sydämen ultraäänessä, niin olen varmaan "ottanut selville" pikkuasioista. En minä maallikkona voi ottaa sen enempää selville eikä kiinnosta jälkikäteen selvitellä jotain juttuja jotka eivät ole koskaan sen jälkeen vaivanneet. Tukkoinen nenä 24/7 on minulle paljon vakavampi asia. Samoin se homepilkku.
Mutta pidä sinä kaikessa rauhassa kirjaa jokaisesta lääkärikäynnistä, tutkimuksesta, toimenpiteestä, lääkityksestä ja killuttimien koosta ja toimivuudesta. Vaikka kirja jää lyhyeksi ja ohueksi, niin please älä laita sitä nettiin näkyville. Meillä on tässä maassa jo ylitarjontaa kylähulluista. - vastaamaan
homepilkuista kirjoitti:
kun se tutkii killuttimiaan ja miettii mikä meni pieleen...
- Hauskuutus jatkuu
homeahdistus1 kirjoitti:
ei kyllä millään jaksaisi... mutta yritetään, vaikka on vaikea pysytellä asiallisena edes yhden lauseen verran. Jos kirjoitan että olen käynyt epilepsiatutkimuksissa ja sydämen ultraäänessä, niin olen varmaan "ottanut selville" pikkuasioista. En minä maallikkona voi ottaa sen enempää selville eikä kiinnosta jälkikäteen selvitellä jotain juttuja jotka eivät ole koskaan sen jälkeen vaivanneet. Tukkoinen nenä 24/7 on minulle paljon vakavampi asia. Samoin se homepilkku.
Mutta pidä sinä kaikessa rauhassa kirjaa jokaisesta lääkärikäynnistä, tutkimuksesta, toimenpiteestä, lääkityksestä ja killuttimien koosta ja toimivuudesta. Vaikka kirja jää lyhyeksi ja ohueksi, niin please älä laita sitä nettiin näkyville. Meillä on tässä maassa jo ylitarjontaa kylähulluista.Jaa, et sitten muka vielä ole vastannutkaan...
- hauskakin
Hauskuutus jatkuu kirjoitti:
Jaa, et sitten muka vielä ole vastannutkaan...
Sitä ne homeet tekee. Paremminkin haaska.
- )()()()(
Hauskuutus jatkuu kirjoitti:
Jaa, et sitten muka vielä ole vastannutkaan...
jaarittelua siitä, sairastammeko ja mitä ole vielä lukenutkaan, taidan jättää tämäkin suurimmaksi osaksi väliin.
Eikö sinulla ihmisraasu ole mitään muuta tekemistä sunnuntaipäivinäkään? Olet kyllä onneton tapaus. - halukkuuden ja haluttomuuden
Hupaisaa kirjoitti:
Jutut menee sen verran överiksi, että kanssamummokin huomaa uskonsisaren olevan ahdingossa ja rientää kiivaasti apuun nuttura tutisten, laamapaita ja luukkupöksyt lepattaen apuun huitomaan käsiveskallaan ilkeitä ihmettelijöitä maan rakoon. Että te jaksatte! Mutta hauskaahan tämä on seurata.koko tämä ketju on pelkkää asianvierestä kinailua,mutta näemmä se on sitä minne veri vetää useammalla kirjoittajalla. Taas on mennyt päivä mukavasti tyhjästä riidellen ja toisiaan nälvien. Onhan tämäkin tapa purkaa sitä pahaa oloaan.
- hyvin paljon
halukkuuden ja haluttomuuden kirjoitti:
koko tämä ketju on pelkkää asianvierestä kinailua,mutta näemmä se on sitä minne veri vetää useammalla kirjoittajalla. Taas on mennyt päivä mukavasti tyhjästä riidellen ja toisiaan nälvien. Onhan tämäkin tapa purkaa sitä pahaa oloaan.
myös ihmisluonteista. Ilkeily ja itsekkyys on verissä suomalaisissa huonnon itsetunnon omaavissa ihmisissä. Samalla, kun itse ollaan perusluonteeltaan tosi pahansuopia, niin ihmetellään, miksi _muut_ ovat niin kamalia, etteivät auta homesairaita.
- osaatko auttaa?
Sinulla vaikuttaa olevan paljon tietoa kummallisista keuhko-oireista.
Minulla on lievää astmaa ja allergiaa. Osaan tunnistaa milloin on kyse niistä. Mutta ongelmani on se, että keuhkoni reagoivat monien uusien toimistorakennuksien sisäilmaan todella voimakkaasti. Ne tulehtuvat, kipeytyvät todella paljon, henkeä ahdistaa (mutta eri tavalla kuin esim. hevosten läheisyydessä). Oireet tulevat tyypillisesti noin neljän tunnin oleskelun jälkeen ja noin 8 tunnin jälkeen olotila keuhkoissa on lähellä sietämätöntä. Kuten sinunkin työpaikkasi, minunkin tarkoittamat toimistorakennukset ovat oikeisn siistejä ja "hyväilmaisia".
Tähän oirekuvaan liittyy muitakin oireita. Kuumeista oloa (muttei kuumetta), vilunväristyksiä, pyörrytystä, voimakasta väsymisen tunnetta ja lihasheikotusta.
Oireista toipuminen vie noin 2 vuorokautta, mutta samaan tilaan mentäessä oireet takuuvarmasti toistuvat samanlaisina joka kerta.
Osaatko sanoa, mistä tässä voisi olla kyse?
Sinulla vaikuttaa olevan niin paljon tietoa, että olisin iloinen, jos jakaisit sitä minullekin.- valmistaudu
pitkään ja perusteelliseen Kaarirouvan omahistorian lukemiseen. Se on se ensisijainen asia.
- )()()(
valmistaudu kirjoitti:
pitkään ja perusteelliseen Kaarirouvan omahistorian lukemiseen. Se on se ensisijainen asia.
Oletko ihan varma, että elämä kannattaa elää siten kun nyt sitä elät?
- homeahdistus1
melkein kaikilla homesairailla on ilmeisesti ollut tuo samanlainen oireyhtymä, minulla varmasti on. Se on akuutti allerginen alveoliitti. Laitan tähän englanninkielisen lähteen, mielestäni siinä on asiat paljon selkeämmin esitetty kuin suomalaisissa, joissa aina eksytään johonkin ammattitautitutkimuksiin:
Acute HP
The acute form may develop 4-6 hours following heavy exposure to an inciting agent. Symptoms often resolve spontaneously within 12 hours to several days upon cessation of exposure.
Patients abruptly develop fever, chills, malaise, cough, chest tightness, dyspnea, headache, and malaise.
http://www.emedicine.com/med/topic1103.htm
Jos voin omasta kokemuksesta jotain neuvoa, niin vältä niin tarkkaan kuin ikinä voit noita uusia altistuskohtauksia, jos et joudu työskentelemään tai asumaan tiloissa joissa kohtaukset tulevat. Tauti muuttuu pahemmaksi altistuksen jatkuessa. - homeahdistus1
)()()( kirjoitti:
Oletko ihan varma, että elämä kannattaa elää siten kun nyt sitä elät?
miksi ojentaa auttavan kätensä kun voi lyödä ja satuttaa, on hänen mottonsa. Jokainen haluaa herättää kanssaihmisissään jonkinlaisen reaktion; kun ei saa hyväksyntää ympäristöstään, niin mielummin pelkoa ja inhoa kuin pelkkää välinpitämättömyyttä.
- )()()(
syy miksi kerron mitä itselleni tapahtuu on se, että vain sen tiedän faktana. En tiedä miksi ja mistä syystä, mikä oireeni ja sairastumiseni aiheuttaa. Sen lienet huomanneen juuri siitä, että en mene sille tutkijan tontille kertomaan mistä kyse on. Pysyn omalla tontillani ja odotan, että se tutkija tekee työnsä myös, jos vain KUUNTELEE sairastuneita!
Olisin nähtävästi paljon etevämpi kuin lääkärit ja asiaa kymmeniä vuosia tutkineet tutkijat, jos tietäisin mistä sairastun.
Minulle, niin kuin sinullekin tilanne näyttyy samalla tavoin, sairastumme ja siitä sairastelusta se osa, joka ei mitenkään haittaa ja aiheuta oireita olisi se hoidettavin, eli astmaattinen reagointi. Sitä minulla ei ole, tai kun peffit laskevat, niin ei niitä astmalääkkeillä ylös saa.
Siitäkin huolimatta, että sairastelussa KAIKKI muut oireet ja ongelmat ovat vaikeita, hoidetaan VAIN sitä, mikä ei ole ongelma ollenkaan.
Niille joilla on jo ollut astma, tai ehkä on taipumus perinteiseen astmaan, heillä astmalääkkeet näyttäisivät auttavan, ja heille lääkitys on pakollinen. Se onko se samaa sairautta ja sairastelua, mutta kun on taipumusta astmaan niin ainakin apua tulee siihen osaan sairastelua. Ei oikein usko, että heilläkään apua tulee tähän vaikeampaan sairasteluun.
Vähän sama juttu kuin atoopikko tarvitsee apua iholleen enemmän, kuin ei atooppista ihoa omaava, kun oireita on. Ihan järkeen käypäähän se on.
Mikä meidät siellä täysin puhtaassa sisäilmassa sitten sairastuttaa? Joko sitä ei tosiaankaan tiedetä, tai sitten siitä ei saa puhua.
Kymmenien vuosien tutkimuksen jälkeen on aika uskomatonta, ettei yhä edelleenkään tiedetä. Mutta jos tehdään jatkuvasta samat virheet, eikä kuunnella potilaita YHTÄÄN, voihan sekin totta olla. Värisokeakin luulee näkevänsä värit oikein, ellei hänelle kerrota, että MUUT näkevät saman värin aivan toisin.
No kumpi on oikeassa värisokea, vaiko ne muut? - KIRJOITETTUA
valmistaudu kirjoitti:
" Se kertoo
Kirjoittanut: hyvin paljon 17.11.2008 klo 00.24
myös ihmisluonteista. Ilkeily ja itsekkyys on verissä suomalaisissa huonnon itsetunnon omaavissa ihmisissä. Samalla, kun itse ollaan perusluonteeltaan tosi pahansuopia, niin ihmetellään, miksi _muut_ ovat niin kamalia, etteivät auta homesairaita. " - selvennätkö
)()()( kirjoitti:
syy miksi kerron mitä itselleni tapahtuu on se, että vain sen tiedän faktana. En tiedä miksi ja mistä syystä, mikä oireeni ja sairastumiseni aiheuttaa. Sen lienet huomanneen juuri siitä, että en mene sille tutkijan tontille kertomaan mistä kyse on. Pysyn omalla tontillani ja odotan, että se tutkija tekee työnsä myös, jos vain KUUNTELEE sairastuneita!
Olisin nähtävästi paljon etevämpi kuin lääkärit ja asiaa kymmeniä vuosia tutkineet tutkijat, jos tietäisin mistä sairastun.
Minulle, niin kuin sinullekin tilanne näyttyy samalla tavoin, sairastumme ja siitä sairastelusta se osa, joka ei mitenkään haittaa ja aiheuta oireita olisi se hoidettavin, eli astmaattinen reagointi. Sitä minulla ei ole, tai kun peffit laskevat, niin ei niitä astmalääkkeillä ylös saa.
Siitäkin huolimatta, että sairastelussa KAIKKI muut oireet ja ongelmat ovat vaikeita, hoidetaan VAIN sitä, mikä ei ole ongelma ollenkaan.
Niille joilla on jo ollut astma, tai ehkä on taipumus perinteiseen astmaan, heillä astmalääkkeet näyttäisivät auttavan, ja heille lääkitys on pakollinen. Se onko se samaa sairautta ja sairastelua, mutta kun on taipumusta astmaan niin ainakin apua tulee siihen osaan sairastelua. Ei oikein usko, että heilläkään apua tulee tähän vaikeampaan sairasteluun.
Vähän sama juttu kuin atoopikko tarvitsee apua iholleen enemmän, kuin ei atooppista ihoa omaava, kun oireita on. Ihan järkeen käypäähän se on.
Mikä meidät siellä täysin puhtaassa sisäilmassa sitten sairastuttaa? Joko sitä ei tosiaankaan tiedetä, tai sitten siitä ei saa puhua.
Kymmenien vuosien tutkimuksen jälkeen on aika uskomatonta, ettei yhä edelleenkään tiedetä. Mutta jos tehdään jatkuvasta samat virheet, eikä kuunnella potilaita YHTÄÄN, voihan sekin totta olla. Värisokeakin luulee näkevänsä värit oikein, ellei hänelle kerrota, että MUUT näkevät saman värin aivan toisin.
No kumpi on oikeassa värisokea, vaiko ne muut?"Vähän sama juttu kuin atoopikko tarvitsee apua iholleen enemmän, kuin ei atooppista ihoa omaava, kun oireita on. Ihan järkeen käypäähän se on. "
Voisitko selventää, mitä tällä lauseella tarkoiti? - )()()(
selvennätkö kirjoitti:
"Vähän sama juttu kuin atoopikko tarvitsee apua iholleen enemmän, kuin ei atooppista ihoa omaava, kun oireita on. Ihan järkeen käypäähän se on. "
Voisitko selventää, mitä tällä lauseella tarkoiti?että kasvoni iho kuumotteli aivan kuin olisin pudonnut 10 x nokkosiin oltuani joissakin työpaikkani tiloissa. Osassa kuumottelu ja kirvely tuli heti pahana, osassa se tuli pahemmin kotona iltasella.
Tuohon kuumotteluun ja poltteluun auttoi kylmä märkä pyyhe kasvoilla. Oli turvotusta ja hengitys kulki huonommin.
Jos olisin atooppinen, niin vastaava oireilu todennäköisesti rikkoisi ihoni ja tulehduttaisi sitä. Ja silloin tuo atoopikko tarvitsee ihottumaansa hoitoa, minulla oireilu helpottaa ajallaan, koska ihoni on terve.
Tai näin minä maallikkona ainakin uskoisin käyvän. Kuumottelua ja polttelua oli joskus myös jalkapohjissa ja siihenkin auttoi kylmä, ei kortisonivoide tms.
Tosin, nyt olen siellä tutkijoiden ja lääkäreiden maaperällä ja tämä on siis maallikon arvelua siitä mitä tuollainen polttelu atoopikon iholle tekee.
Aivan täysin voin olla väärässäkin. Voihan se olla, että se vain elvyttää ja parantaa atoopikon iho-ongelmia. Tai sitten ei. Näin näitä asioita voi pyöritellä ja arvella, kun ei ole lääkäri. Lääkärit perustavat yleensä tietonsa faktaan, joina he pitävät tieteellisiä tutkimuksia, mutta joskus heillekin tapahtuu nukahduksia ja silloin potilas voi sairastaa ihan vanhasta tottumuksesta astmaa, kun se oli diagnostisoitu kaikille muillekin vastaavista ongelmista.
Ihminen on erehtyväinen, ja osa ihmisistä on ahneita ja tyhmiäkin. - työskentely tulevaisuudessa
homeahdistus1 kirjoitti:
melkein kaikilla homesairailla on ilmeisesti ollut tuo samanlainen oireyhtymä, minulla varmasti on. Se on akuutti allerginen alveoliitti. Laitan tähän englanninkielisen lähteen, mielestäni siinä on asiat paljon selkeämmin esitetty kuin suomalaisissa, joissa aina eksytään johonkin ammattitautitutkimuksiin:
Acute HP
The acute form may develop 4-6 hours following heavy exposure to an inciting agent. Symptoms often resolve spontaneously within 12 hours to several days upon cessation of exposure.
Patients abruptly develop fever, chills, malaise, cough, chest tightness, dyspnea, headache, and malaise.
http://www.emedicine.com/med/topic1103.htm
Jos voin omasta kokemuksesta jotain neuvoa, niin vältä niin tarkkaan kuin ikinä voit noita uusia altistuskohtauksia, jos et joudu työskentelemään tai asumaan tiloissa joissa kohtaukset tulevat. Tauti muuttuu pahemmaksi altistuksen jatkuessa.Hei,
Kiitos linkistä. Oirekuva vastaa hyvin omaani. Asia, jota jäin miettimään on se, että allergisen alveoliitin kehittymiseen sanotaan erityisesti vaikuttavan esim. voimakkaan heinä- tai lintupölyaltistuksen.
Minulla siis oireet ilmenevät todella siisteissä ja puhtaan oloisissa toimistotiloissa, jotka vaikuttavat olevan erittäin steriilejä. Vanhemmissa rakennuksissa oireita ei niinkään esiinny. Kuitenkin oireet ovat juuri tuon allergisen alveoliitin kaltaisia. Täysin.
Mistäköhän ihmeestä oireeni voisivat johtua?
Tuntuu kummalta, että samassa rakennuksessa voi työskenellä satoja muita ilman oireita ja minä oireilen!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445842
- 475338
- 483718
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise953327- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854