*USKOMATON PALSTA*

EI_VITTU

Voiko tällaistakaan palstaa olla olemassa?? :D


Tänne tullaan itkemään ja aukomaan, kuinka paskaa nykynuorten MAKSUTON ruoka on, jne. kaikenlaisia typeryyksiä.

Muualla esim Keski-Euroopassa tai 95% Euroopan maissa safka EI ole kouluissa ilmaista. Peruskouluissa EI saa työkirjoja omaksi, ja EI jaeta kyniä kumeja sekä viivoittimia oppilaille peruskoulussa, vaan ne pitää ostaa monella sadalla eurolla aina muutamien kuukausien välein.

Suomalainen lapsi säästää peruskoulun päätyttyä monta tuhatta euroa, kun taas toisessa maassa kaikesta joutuu maksamaan, MYÖS ruuasta.

Itselläni ei käynyt perhana edes mielessä peruskoulussa tai lukiossa, että mitä paskaa tämä koulusafka on.. Hyvää se oli. Nykynuoret on niin pilallehemmoteltuja kakaroita!

Jaja, vielä korkeamman asteen koulutuksetkin ovat MAKSUTTOMIA. Suomessa ei tarvitse maksaa siitä, että käyt koulua. Ei ole lukukausimaksuja. Ja vielä kaikenlisäksi jaetaan opintotukea asumistukea??? :D hehee, nyt repeen. Myös varakkaiden vanhempien lapset saavat sen perustuen. Joissakin maissa tukea on mahdollista saada vain vähävaraisten lapsien (kuten Saksassa) tai sitä ei jaeta ollenkaan, esim Slovakiassa ja Puolassa ym.

Pappa betalar tai et opiskele.

TAI olet koko kesät töissä paskapalkalla ja toivot, että rahat riittää edes ruokaan. TAI käyt jossain paskaduunissa opiskelijana koulun ohella euron tuntipalkalla. Sen enempää et opiskelijana saa.

Itkekää lisää!! Jooko?

37

7466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EI_VITTU

      Ja vielä pikkulisäyksenä niille, jotka haluavat vedota siihen, että ruuat ym on maksettu veroissa. Kuulkaa, voin luoetella kymmeniä maita, joissa verot ovat korkeammat mitä suomessa, käteen jää vähemmän, ja elämänlaatu on 100x köyhempää ja paskempaa.

      Ettäs näin. Eli aivan turha itkeä. Sääliksi käy kakaroita jotka itkevät maksuttoman ruuan takia. Syökää vaikka näkkäriä jos ei muu maistu. Tai tuokaa omat eväät mukaan ja syökää niitä. heh

      • ....

        Suomessa kokonaisveroaste on 44%, mikä on maailman kolmanneksi suurin, joten mistä meinaat nuo "kymmenet" maat luetella?

        Itse olen kyllä kouluruokani aina syönyt..


      • EI_VITTU
        .... kirjoitti:

        Suomessa kokonaisveroaste on 44%, mikä on maailman kolmanneksi suurin, joten mistä meinaat nuo "kymmenet" maat luetella?

        Itse olen kyllä kouluruokani aina syönyt..

        No okei, en nyt jaksa vääntää rautalangasta, mutta vaikka suomessa on tämä "korkea veroaste", niin saat esimerkiksi pankkitoimihenkilönä suomessa 2000e käteesi, kun taas keski/itäeuroopassa 20v työkokemuksella pankissa saat pankkitoimihenkilönä käteesi 300-375euroa.

        Ja siinä maassa jossa sen 375e saat käteen pankkitoimihenkilönä, joudut maksamaan saman hinnan siitä 42 tuumasesta LCD telkkarista kaupassa, ja myöskin joudut ostamaan kouluruokasi ym kirjat ihan itse, sekä maksamaan tuhansia euroa lukion jälkeisestä kouluttautumisesta. Eli älkää kuvitelko, että oltaisiin muuten sen muutaman prosentin alhaisemman veroprosentin takia samalla viivalla muiden maiden kanssa.. :D heh

        Suomi on aivan liian reilu, täällä on asiat aivan liian hyvin. Liikaa kitiseviä kakaroita on vain aivan liian paljon.


      • jos vain

        saisi. Muttakun ei saa, eikä niitä omia eväitä saisi edes lämmitettyä missään... Mutta muuten kyllä oikein mielellämme!!


      • pitää mun pilkkua nussia
        EI_VITTU kirjoitti:

        No okei, en nyt jaksa vääntää rautalangasta, mutta vaikka suomessa on tämä "korkea veroaste", niin saat esimerkiksi pankkitoimihenkilönä suomessa 2000e käteesi, kun taas keski/itäeuroopassa 20v työkokemuksella pankissa saat pankkitoimihenkilönä käteesi 300-375euroa.

        Ja siinä maassa jossa sen 375e saat käteen pankkitoimihenkilönä, joudut maksamaan saman hinnan siitä 42 tuumasesta LCD telkkarista kaupassa, ja myöskin joudut ostamaan kouluruokasi ym kirjat ihan itse, sekä maksamaan tuhansia euroa lukion jälkeisestä kouluttautumisesta. Eli älkää kuvitelko, että oltaisiin muuten sen muutaman prosentin alhaisemman veroprosentin takia samalla viivalla muiden maiden kanssa.. :D heh

        Suomi on aivan liian reilu, täällä on asiat aivan liian hyvin. Liikaa kitiseviä kakaroita on vain aivan liian paljon.

        pystyn omalla henkilökohtaisella kokemuksellani sanomaan, että tuo hintataso ei todellakaan ole tuollainen kun väität. Olen aivan itse pystynyt tuonkin asian matkustellessani toteamaan."joudut maksamaan saman hinnan siitä 42 tuumasesta LCD telkkarista kaupassa". Ja ei muuten joudu. Esimerkiksi nykyisissä euromaissa vaikkapa Nokian puhelin, joka on lanseerattu markkinoille samaan aikaan koko euroopassa, onkin jo heti alussa jopa 60 euroa halvempi kuin täysin sama tuote Suomessa. Sama tilanne on ruoan ja kaiken muunkin hinnan suhteen. Viestistäsi voi vain päätellä, että olet joku joka ei ole koskaan käynyt edes Ruotsinristeilyllä, Tallinnasta pumattakaan... Mutta pysy sinä vain täällä "liian reilussa Suomessa, jossa on aivan liian paljon liikaa kitiseviä kakaroita". Ei haittaa minua. Ja taitaa kyllä sinun maailmankuvasi olla vähän turhan sokerinen; "Suomessa on asiat aivan liian hyvin", hyvinhän asiat ainakin jollakin tasolla ovat, mutteivat kuitenkaan todellakaan liian hyvin. -Tai no se tietysti riippuu vähän siitä "liian hyvän" kriteereistä...


      • RE:::
        pitää mun pilkkua nussia kirjoitti:

        pystyn omalla henkilökohtaisella kokemuksellani sanomaan, että tuo hintataso ei todellakaan ole tuollainen kun väität. Olen aivan itse pystynyt tuonkin asian matkustellessani toteamaan."joudut maksamaan saman hinnan siitä 42 tuumasesta LCD telkkarista kaupassa". Ja ei muuten joudu. Esimerkiksi nykyisissä euromaissa vaikkapa Nokian puhelin, joka on lanseerattu markkinoille samaan aikaan koko euroopassa, onkin jo heti alussa jopa 60 euroa halvempi kuin täysin sama tuote Suomessa. Sama tilanne on ruoan ja kaiken muunkin hinnan suhteen. Viestistäsi voi vain päätellä, että olet joku joka ei ole koskaan käynyt edes Ruotsinristeilyllä, Tallinnasta pumattakaan... Mutta pysy sinä vain täällä "liian reilussa Suomessa, jossa on aivan liian paljon liikaa kitiseviä kakaroita". Ei haittaa minua. Ja taitaa kyllä sinun maailmankuvasi olla vähän turhan sokerinen; "Suomessa on asiat aivan liian hyvin", hyvinhän asiat ainakin jollakin tasolla ovat, mutteivat kuitenkaan todellakaan liian hyvin. -Tai no se tietysti riippuu vähän siitä "liian hyvän" kriteereistä...

        Huhhuh.. Olet nyt kyllä heikoilla hangilla ja PALJON.

        Minä olen käynyt vain 22 Euroopan maassa, ja olen alunperin Keski-Euroopasta kotoisin, mutta olen asunut Suomessa suurimman osan elämästäni. Olen myös Suomen ulkopuolella asunut yhteensä 8 vuotta 3 eri maassa Suomen lisäksi.

        Hintataso on TODELLAKIN Keski-Euroopassa lähestulkoon tällä hetkellä sama, lukuunottamatta ehkä Saksaa tms, eli nimenomaan joudut sen 42 tuuman telkkarin tai kännykän ostamaan jopa KALLIIMMALLA mitä täällä Suomessa. Puhun pääasiassa nyt niistä maista jotka eivät ole euromaita vielä. Siinä se nimenomaan onkin, että "sinulla on 4-5x huonompi palkka, ja asut maassa jossa joudut maksamaan samasta telkkarista esim saman tai jopa kalliimman hinnan" -> tässä oli pointtini. Sillä ei ole merkitystä onko Länsieuroopan euromaissa 50euroa halvempi sama kyseinen telkkari, sillä heidän palkatkin ovat TÄYSIN eri luokkaa.

        En tiedä oletko törmännyt esim. H&M vaatteisiin, joissa on eurohinnan lisäksi merkattu 6-7 muun maan hinta? Kyseisissä maissa siis sama paita maksaa saman verran. Palkka saattaa kyseisessä maassa olla 4-5x pienempi.

        Minulla on kymmeniä kokemuksia näistä hintavertailuista. En ole keskieuroopassa vielä ikinä törmännyt sellaisiin tarjouksiin muutenkaan, jossa olisi loppuerä tiettyä Nokian kännymallia myyty melkein ilmaiseksi. Tai laaturättejä saisi 70% alennuksella, hyviä pikkutakkeja puoleen hintaan tms.

        Suomessa on sellaisia tarjouksia kaupoissa, joita muualta saat kovasti hakea. Vaatekaupoissa saattaa olla 70% tai 50% alennuksia, kun taas maassa X tai Y, ne ovat Keski-Euroopan seudulla tavallisesti n. 15%, ja sekin on jo iso sana. Kotimaan ystäväni ihmettelevät aina, kun kerron tiettyjen tuotteiden hintoja, ja he kertovat että se maksaa paljon enemmän heillä.

        Tietysti RUOKA, TUPAKKA, VIINA ja PALVELUT on halvempaa Suomalaisin silmin, mutta elektroniikka maksaa saman verran, tai sanoisin että kalliimpaa on, koska Suomen tasoiset jättitarjoukset on tuntematonta. Saksa taitaa olla yksi sellaisia maita, josta saa elektroniikkaa halvalla. Myös verkkokaupoista olen sen saanut todeta maassa käynnin lisäksi. On tullut tilattua kamaa sieltäpäin.

        En todellakaan tiedä mitä helvettiä puhut viestissäsi..???!? Taidat itse olla joku takametsän matti meikäläinen, joka niin kuin sanoit, ei ole Viron tai Ruotsin lisäksi muualla käynyt. Puola, Tsekki, Slovakia, Unkari, Kroatia jne, nämä ovat pääasiassa sellasia maita, joissa kouluttautuneena henkilönä et nälkään kuole, mutta todellakin joudut maksamaan siitä 42" tuuman telkkarista saman hinnan" sekä monesta muustakin asiasta. Suoraansanottuna ilman mustaa työtä tai muuta laittomuutta harrastamatta istut pienessä vuokrakämpässä koko loppuelämäsi.

        Saanko kysyä MISTÄ maista sinä oikein puhut, missa maassa esim. sama Nokian kännymalli maksaa yleensä 60euroa vähemmän kuin Suomessa?

        Ihan yleisellä tasolla voin sanoa, että Suomessa on asiat todella hyvin tälläkin hetkellä. Työttömyys saattaa olla monen murhe lähivuosina, mutta olen sitä mieltä, että jos haluat TODELLA töitä, tulet saamaan sitä. Monet tietämäni Suomalaiset henkilöt odottavat kotona puhelinsoittoa, josko töitä taas olisi muutamaksi kuukaudeksi. Suomessa on aivan liian paljon tällaisia. Monesta suomalaisesta puuttuu munaa, sitä potkua tai energisyyttä jota työelämässä tarvitaan. Sitten ihmetellään kun ulkomaalaiset vie duunit nenän edestä, jopa muijatkin, ja itketään sekä valitetaan olemattomista asioista jopa tälläkin palstalla..


      • en kyllä
        RE::: kirjoitti:

        Huhhuh.. Olet nyt kyllä heikoilla hangilla ja PALJON.

        Minä olen käynyt vain 22 Euroopan maassa, ja olen alunperin Keski-Euroopasta kotoisin, mutta olen asunut Suomessa suurimman osan elämästäni. Olen myös Suomen ulkopuolella asunut yhteensä 8 vuotta 3 eri maassa Suomen lisäksi.

        Hintataso on TODELLAKIN Keski-Euroopassa lähestulkoon tällä hetkellä sama, lukuunottamatta ehkä Saksaa tms, eli nimenomaan joudut sen 42 tuuman telkkarin tai kännykän ostamaan jopa KALLIIMMALLA mitä täällä Suomessa. Puhun pääasiassa nyt niistä maista jotka eivät ole euromaita vielä. Siinä se nimenomaan onkin, että "sinulla on 4-5x huonompi palkka, ja asut maassa jossa joudut maksamaan samasta telkkarista esim saman tai jopa kalliimman hinnan" -> tässä oli pointtini. Sillä ei ole merkitystä onko Länsieuroopan euromaissa 50euroa halvempi sama kyseinen telkkari, sillä heidän palkatkin ovat TÄYSIN eri luokkaa.

        En tiedä oletko törmännyt esim. H&M vaatteisiin, joissa on eurohinnan lisäksi merkattu 6-7 muun maan hinta? Kyseisissä maissa siis sama paita maksaa saman verran. Palkka saattaa kyseisessä maassa olla 4-5x pienempi.

        Minulla on kymmeniä kokemuksia näistä hintavertailuista. En ole keskieuroopassa vielä ikinä törmännyt sellaisiin tarjouksiin muutenkaan, jossa olisi loppuerä tiettyä Nokian kännymallia myyty melkein ilmaiseksi. Tai laaturättejä saisi 70% alennuksella, hyviä pikkutakkeja puoleen hintaan tms.

        Suomessa on sellaisia tarjouksia kaupoissa, joita muualta saat kovasti hakea. Vaatekaupoissa saattaa olla 70% tai 50% alennuksia, kun taas maassa X tai Y, ne ovat Keski-Euroopan seudulla tavallisesti n. 15%, ja sekin on jo iso sana. Kotimaan ystäväni ihmettelevät aina, kun kerron tiettyjen tuotteiden hintoja, ja he kertovat että se maksaa paljon enemmän heillä.

        Tietysti RUOKA, TUPAKKA, VIINA ja PALVELUT on halvempaa Suomalaisin silmin, mutta elektroniikka maksaa saman verran, tai sanoisin että kalliimpaa on, koska Suomen tasoiset jättitarjoukset on tuntematonta. Saksa taitaa olla yksi sellaisia maita, josta saa elektroniikkaa halvalla. Myös verkkokaupoista olen sen saanut todeta maassa käynnin lisäksi. On tullut tilattua kamaa sieltäpäin.

        En todellakaan tiedä mitä helvettiä puhut viestissäsi..???!? Taidat itse olla joku takametsän matti meikäläinen, joka niin kuin sanoit, ei ole Viron tai Ruotsin lisäksi muualla käynyt. Puola, Tsekki, Slovakia, Unkari, Kroatia jne, nämä ovat pääasiassa sellasia maita, joissa kouluttautuneena henkilönä et nälkään kuole, mutta todellakin joudut maksamaan siitä 42" tuuman telkkarista saman hinnan" sekä monesta muustakin asiasta. Suoraansanottuna ilman mustaa työtä tai muuta laittomuutta harrastamatta istut pienessä vuokrakämpässä koko loppuelämäsi.

        Saanko kysyä MISTÄ maista sinä oikein puhut, missa maassa esim. sama Nokian kännymalli maksaa yleensä 60euroa vähemmän kuin Suomessa?

        Ihan yleisellä tasolla voin sanoa, että Suomessa on asiat todella hyvin tälläkin hetkellä. Työttömyys saattaa olla monen murhe lähivuosina, mutta olen sitä mieltä, että jos haluat TODELLA töitä, tulet saamaan sitä. Monet tietämäni Suomalaiset henkilöt odottavat kotona puhelinsoittoa, josko töitä taas olisi muutamaksi kuukaudeksi. Suomessa on aivan liian paljon tällaisia. Monesta suomalaisesta puuttuu munaa, sitä potkua tai energisyyttä jota työelämässä tarvitaan. Sitten ihmetellään kun ulkomaalaiset vie duunit nenän edestä, jopa muijatkin, ja itketään sekä valitetaan olemattomista asioista jopa tälläkin palstalla..

        rupea erittelemään, mutta Euroopassa ovat kumminkin. Olen kyllä itsekin erittäin reippaasti matkaillut ja onhan noita hintojakin tullut sitten siellä vähän katseltua. Ja osa tuotteistahan siis on (lähes) samanhintaisia kuin täällä Suomessa, mutta moni tuote on paljon halvempikin. Näitä nyt saattaa tietysti löytyä molemminkin päin. Mutta kun ei niissä maissa siellä sekään veroaste ole aivan yhtä kova, niin se palkka suhteutetaan sitten siihen. Onhan toki monessa Euroopan maassa pienempi palkkataso kuin Suomessa, mutta sen kyllä niissä huomaa yleensä tuonkin hinnan osalta... Ja kyllä niissä maissa (ainakin isommissa kaupungeissa) noitakin alennuksia on. Kyllä sieltä ihan sitä -50% löytyy, eikä kyllä Suomessakaan nuo alennusmyyntien -70%-rekit kovinkaan kummoisia riepuja kannattele... Puolet on likaisia ja revittyjä jo liikkeessä.

        Ja hieman siitä riippuen miten tuon Kesi-Euroopan määrittää, niin siellä taitaa jäädä Sveitsi ja Puola, joissa ei euroja vielä käytetä... Sveitsissä hintataso on muutenkin kallis suomalaisesta näkökulmasta...


      • mukaan

        Yhdysvalloissa kouluruokailu on maksullista, mutta oli ihan yleistä, että oppilaat toivat omaat eväät kouluun.


    • Koululainen

      ku ei oo pitsaa ja kepappia tai ranskalaisia ja ku ei saa juoda energiajuomia tai kolaa kyllähän muut safkat aika syvältä on ketä muka voi syödä perunoita tai jotain v..n kastiketta? ei me oo totuttu syömään sellasta me halutaan oikeeta kunnon safkaa nykynuori on kansainvälinen, joten pitsat, kepapit ja hampurilaiset kehiin..

      • Maksat

        Katsos ilmaisia lounaita ei ole olemassakaan, kysy vaikka faijaltas.
        Nykynuori on näin vanhemman silmin katsottuna keskimäärin, veltto epäselvästi artikuloiva kieliopista ja äidinkielestään tietämätön inisevä hyytelökasa. Miksi tuollaiselle voimattomalle ryhdittömälle, neuloja, nauloja ja renkaita kanniskelevalle ihmisen pilakuvalle pitäisi kantaa maailman herkut eteen, kun ei se osaa arvostaa edes oikeata ruokaa, kysyn vaan.
        Poispilattuja kasvattamattomia moukkia miltei kaikki tyynni, varjele meidän vanhojen tulevaisuus on noiden sössöttävien limakasojen varassa, inhosta karvat nousevat pystyyn.
        Vai valistuneita, ainoa joka osataan on mankua papalta lisää fyrkkaa ja kinuta viimeisintä kännykkämallia, jonka laskut maksaa kukas muu kuin pappa. Sekä tietokonepelit että kaiken maailman idolit ovat korkein aste sivistyksestä jonka nämä nuoret osaavat.
        Edellisen kirjoittajan puhdas tyylinäyte nykyajan kakaroiden ajatus ja kielimallista on sangen kuvaava, eli "Mulle kaikki ja heti nyt"!!!


      • Mecin

        Sinun lajittelemasi pitsat, kebabit ja muut ruoat ovat kyllä maistuvia. Itsekkin söisin/joisin, jos niitä ilmaiseksi saisi. Mutta se on varsin epäterveellistä.

        Koulu tarjoaa suhkot monipuolista ruokaa, vaikka joskus ei lempiruokaa aina saakkaan. Oikeata ruokaa koulussa tarjotaankin, eikä mitään roskaruokaa kuten hampurilaisia, kebabbeja ja pitsoja.


      • nawdbjabdjawlvdl
        Maksat kirjoitti:

        Katsos ilmaisia lounaita ei ole olemassakaan, kysy vaikka faijaltas.
        Nykynuori on näin vanhemman silmin katsottuna keskimäärin, veltto epäselvästi artikuloiva kieliopista ja äidinkielestään tietämätön inisevä hyytelökasa. Miksi tuollaiselle voimattomalle ryhdittömälle, neuloja, nauloja ja renkaita kanniskelevalle ihmisen pilakuvalle pitäisi kantaa maailman herkut eteen, kun ei se osaa arvostaa edes oikeata ruokaa, kysyn vaan.
        Poispilattuja kasvattamattomia moukkia miltei kaikki tyynni, varjele meidän vanhojen tulevaisuus on noiden sössöttävien limakasojen varassa, inhosta karvat nousevat pystyyn.
        Vai valistuneita, ainoa joka osataan on mankua papalta lisää fyrkkaa ja kinuta viimeisintä kännykkämallia, jonka laskut maksaa kukas muu kuin pappa. Sekä tietokonepelit että kaiken maailman idolit ovat korkein aste sivistyksestä jonka nämä nuoret osaavat.
        Edellisen kirjoittajan puhdas tyylinäyte nykyajan kakaroiden ajatus ja kielimallista on sangen kuvaava, eli "Mulle kaikki ja heti nyt"!!!

        Tuo äskönen "kakaran" kirjoittama viesti kyllä epäilyttää ihan perkeleesti. Mainitut pitsat, hampurilaiset sun muut ovat hyviä ja maistuvat, mutta en tunne ketään "kakaraa" tai muutakaan joka olisi todellakin tuota mieltä.


    • ILOVEMCR

      että oliko se kouluruoka sinun kouluaikoinasi saman makuista kuin nykyään? Siinä mielessä sulla ei oo mitään sanomista koko asiaan jos et ole maistanut..

      Meillä oli joskus kebabkiusausta! Kuka ihme sellaista syö..? Viimeviikolla oli keittoa johon oli tungettu kaikkea mahdollista. Makaronia, kinkkua ja kaikkea muuta.
      Lisäksi mausteita käytetään liikaa. Suolaa voisi laittaa ihan vähän ja sit sitä sais lisätä tarpeen vaatiessa.

      Ollaan myös ihmetelty miksi ruokalassa on painatettuja servettejä. Rahaa käytetään mieluummin paperiin kuin ruokaan?

      • oli oikeassa siinä, että

        ainakin muutaman kokemuksen myötä on todettava, kouluruuan olevan tänään huonompaa, kuin mitä se oli 1970 luvulla.
        Työni puolesta olen joutunut (Huom. en saanut) syömään kouluruuksi kutsuttua tuotosta.


    • koska...

      Siinä on taas yksi IHAN VITUN sivistymätön perusjuntti-maailmannapa jakamassa kiittämättömät kakarat-palkintojaan asioista, mistä ei selvästi omaa minkäänlaista tosielämään pohjautuvaa käsitystä. "verorahoilla maksettu maksuton kouluruoka", "keskieuroopassa kaikesta joutuu maksamaan eikä tukia saa, vai olisko se nyt itä-euroopassa vai jossain muussa kehitysmaassa, no ulkomailla kuitenki" "kyllä mun kouluruoka oli ihan hyvää silloin, kun budjetti suhteessa ruuan hintaan oli selvästi korkeampi", ei hyvää päivää...

      Että joo, kyllä täällä alko virtaa vedet silmistä XD

      • Pikkumyyjä

        Tulihan siinä vähän kaikenlaista lörpötystä viestissä. Viestistä huomaa mielestäni kuitenkin, ettei kirjoittaja ole ihan täysin suomalainen. Pointit on kuitenkin ihan hyvä - pilallehemmotellut lapset itkee kouluruoan takia aivan liikaa nykypäivänä, eikä mieleen tule, että muualla kaikesta joutuu maksamaan todella paljon ylimääräistä.

        Monta asiaa on suomalaisille lapsille niin itsestäänselvää, ja valitetaan aivan kaikesta.

        Vaikka viesti oli hauskalla/typerällä tavalla ilmaistu, niin olen itsekin paluumuuttaja, ja olen samaa mieltä viestin kirjoittajan kanssa monesta asiasta.

        Keskityt nyt mielestäni ihan epäolennaisiin asioihin.


      • Pikkumyyjä kirjoitti:

        Tulihan siinä vähän kaikenlaista lörpötystä viestissä. Viestistä huomaa mielestäni kuitenkin, ettei kirjoittaja ole ihan täysin suomalainen. Pointit on kuitenkin ihan hyvä - pilallehemmotellut lapset itkee kouluruoan takia aivan liikaa nykypäivänä, eikä mieleen tule, että muualla kaikesta joutuu maksamaan todella paljon ylimääräistä.

        Monta asiaa on suomalaisille lapsille niin itsestäänselvää, ja valitetaan aivan kaikesta.

        Vaikka viesti oli hauskalla/typerällä tavalla ilmaistu, niin olen itsekin paluumuuttaja, ja olen samaa mieltä viestin kirjoittajan kanssa monesta asiasta.

        Keskityt nyt mielestäni ihan epäolennaisiin asioihin.

        mista linnanjuhlien uudenvuoden vastaanoton ruuat ja juomat maksetaan?
        verorahoista
        ketkä niitä ruokia ja juomia syövät ja juovat?
        rikkaat ja kuuluisat
        ja kuinka paljon siihn kuluu rahaa?
        määrä jolla joka koulu saisi oppilailleen kunnon ruuat(jos nykyään kerran aterian keskihinta on noin 1.50e/oppilas,se voitaisiin helpostikin kaksinkertaistaa) maksamalla linnanjuhlien kulut jostain muusta kassasta,leikata hieman ministerien ja kansanedustajien ylisuuria verorahoista maksettavia palkkoja yms...

        ja joo,erään tutkimuuksen mukaan suomen kouluruoka oli samalla tasolla viimeksi sotien aikana eli joskus 1940-60luvuilla
        missä vika?

        ps:pikkukouluissa joissa on vielä oma kokki joka ruuat valmistaa on hyvät ruuat,mutta kouluissa joihin ruoka tulee keskuskeittiöltä...no taso on surkea


      • niiiiiiiin
        vannoutunut_fani kirjoitti:

        mista linnanjuhlien uudenvuoden vastaanoton ruuat ja juomat maksetaan?
        verorahoista
        ketkä niitä ruokia ja juomia syövät ja juovat?
        rikkaat ja kuuluisat
        ja kuinka paljon siihn kuluu rahaa?
        määrä jolla joka koulu saisi oppilailleen kunnon ruuat(jos nykyään kerran aterian keskihinta on noin 1.50e/oppilas,se voitaisiin helpostikin kaksinkertaistaa) maksamalla linnanjuhlien kulut jostain muusta kassasta,leikata hieman ministerien ja kansanedustajien ylisuuria verorahoista maksettavia palkkoja yms...

        ja joo,erään tutkimuuksen mukaan suomen kouluruoka oli samalla tasolla viimeksi sotien aikana eli joskus 1940-60luvuilla
        missä vika?

        ps:pikkukouluissa joissa on vielä oma kokki joka ruuat valmistaa on hyvät ruuat,mutta kouluissa joihin ruoka tulee keskuskeittiöltä...no taso on surkea

        No joo, mutta tämä ei ole ainoa asia johon valtio tuhlaa rahojaan. Pakkointti on toinen juttu, johon ei kannata edes mennä liian syvälle, sillä sitä turhempaa asiaa ei Suomessa taida olla tällä hetkellä.

        Palkka-armeijalla päästäisiin paljon halvemmalla mitä varusmiespalvelu-PELLEILY ihmisille tuo kustannuksina, ja siitäkin luin mm. Hesarissa kerran, että suomen talous ym bkt kasvaisi useamman prosentin pienessä ajassa mikäli Suomessakin olisi palkka-armeija nykyisen sijasta.

        Ja se ketä kannattaa pakollista varusmiespalvelusta saa painua....... Siitä ei ole kenellekään hyötyä, että laitetaan pullerot ym. tehtävään sopimattomat juoksemaan ympäriinsä ase kourassa, kun että sen sijaan valittaisiin tehtäviin sellasisia ihmisiä joita tämä todellakin kiinnostaa ja suoriutuvat siitä mahdollisimman tehokkaasti ja saisivat siitä kohtuullisen korvauksen.

        Puhumattakaan siitä hyödystä, että sen 6kk-12kk jonka alokkaat joutuvat intissä olemaan käännettäisiin työksi josta maksaisivat veroja valtiolle.. Tiedätkö minkälaisista summista puhutaan??

        Suomi on valitettavasti osittain vanhanaikainen valtio, jossa olisi monta asiaa parannettavana.

        Linnanjuhlat on mielestäni myös ihan hyvä esim. aivan turhaaaaaaaaaaaa --> miksi ilotulitus ja presidentin puhe televisiossa sekä esim armeijan marssi ei riitä suorassa lähetyksessä?? Monelle muulle maalle se riittää erinomaisesti. Mielestäni riitäisi hyvin. Laitetaan ne rahat sitten vaikka lasten kouluruokaan mikäli se on niin syömäkelvotonta tällä hetkellä.


      • minäääää--
        vannoutunut_fani kirjoitti:

        mista linnanjuhlien uudenvuoden vastaanoton ruuat ja juomat maksetaan?
        verorahoista
        ketkä niitä ruokia ja juomia syövät ja juovat?
        rikkaat ja kuuluisat
        ja kuinka paljon siihn kuluu rahaa?
        määrä jolla joka koulu saisi oppilailleen kunnon ruuat(jos nykyään kerran aterian keskihinta on noin 1.50e/oppilas,se voitaisiin helpostikin kaksinkertaistaa) maksamalla linnanjuhlien kulut jostain muusta kassasta,leikata hieman ministerien ja kansanedustajien ylisuuria verorahoista maksettavia palkkoja yms...

        ja joo,erään tutkimuuksen mukaan suomen kouluruoka oli samalla tasolla viimeksi sotien aikana eli joskus 1940-60luvuilla
        missä vika?

        ps:pikkukouluissa joissa on vielä oma kokki joka ruuat valmistaa on hyvät ruuat,mutta kouluissa joihin ruoka tulee keskuskeittiöltä...no taso on surkea

        no meillä on kyllä ruokaan satsattu kokonaiset 0,60e ja sit mietitään ruuan laatua, löytynyt ruuasta esim. possun hampaita ja metallia sekä perunan sisältä kumia, niin kyllä mä oon sitä mieltä myös, että voisi laittaa ruokaan edes vähän enemmän rahaa. :) Tai niinkun koulu joutui säästämään vuoden,että 9 luokkalaisille saataisiin jauheliha pihvit köksään edes kerran.


      • Koska...
        Pikkumyyjä kirjoitti:

        Tulihan siinä vähän kaikenlaista lörpötystä viestissä. Viestistä huomaa mielestäni kuitenkin, ettei kirjoittaja ole ihan täysin suomalainen. Pointit on kuitenkin ihan hyvä - pilallehemmotellut lapset itkee kouluruoan takia aivan liikaa nykypäivänä, eikä mieleen tule, että muualla kaikesta joutuu maksamaan todella paljon ylimääräistä.

        Monta asiaa on suomalaisille lapsille niin itsestäänselvää, ja valitetaan aivan kaikesta.

        Vaikka viesti oli hauskalla/typerällä tavalla ilmaistu, niin olen itsekin paluumuuttaja, ja olen samaa mieltä viestin kirjoittajan kanssa monesta asiasta.

        Keskityt nyt mielestäni ihan epäolennaisiin asioihin.

        syy kouluruuan arvostamattomuuteen ei todellakaan ole lapsissa. 0,60-1,00 euroa per oppilas on nykyhinnoilla todella pieni summa, eikä sillä voi mitenkään olettaa tehtävän ravitsemuksellisesti riittävää ravintoa kasvaville lapsille. Eli perhe maksaa paitsi tämän katteettoman ruuan, myös joko lisäeväät tai niinkuin usein käy, sanovat ettei saa valittaa turhasta ja lapsi sitten itse täyttää energiavajeen viikkorahoillaan - ja usein sillä limsalla, karkilla tms. moskalla sillä se on helposti saatavissa ja vaikuttaa nopeasti. Minusta sitä epäolennaisuutta osoittaa juuri tuo asenne, että lapsissahan se vika on eikä meidän aikuisten luomassa systeemissä.

        Kouluruuasta on tullut tarkoituksensa irvikuva, ja luopuisin siitä riemusta kiljuen jos muutosta parempaan ei voida tarjota. Sehän on vain säästöä loppupeleissä.


      • entinen palmialainen
        vannoutunut_fani kirjoitti:

        mista linnanjuhlien uudenvuoden vastaanoton ruuat ja juomat maksetaan?
        verorahoista
        ketkä niitä ruokia ja juomia syövät ja juovat?
        rikkaat ja kuuluisat
        ja kuinka paljon siihn kuluu rahaa?
        määrä jolla joka koulu saisi oppilailleen kunnon ruuat(jos nykyään kerran aterian keskihinta on noin 1.50e/oppilas,se voitaisiin helpostikin kaksinkertaistaa) maksamalla linnanjuhlien kulut jostain muusta kassasta,leikata hieman ministerien ja kansanedustajien ylisuuria verorahoista maksettavia palkkoja yms...

        ja joo,erään tutkimuuksen mukaan suomen kouluruoka oli samalla tasolla viimeksi sotien aikana eli joskus 1940-60luvuilla
        missä vika?

        ps:pikkukouluissa joissa on vielä oma kokki joka ruuat valmistaa on hyvät ruuat,mutta kouluissa joihin ruoka tulee keskuskeittiöltä...no taso on surkea

        joka tajusi,mistä tämä huono kouluruoka on peräisin,sieltä suurelta palmian tehtaaltahan se mättö tulee,ja tietysti myös keittiön puolelta,jos siellä ei löydy ammattinsa osaavia kokkeja???Pienten lasten vanhemille antaisin neuvoksi,taistelkaa sen puolesta että päiväkodeissa pysyvät omat keittäjät.Ruoka-allergisten lasten terveydellä leikitään siinä vaiheessa kun päiväkotien lapset joutuvat palmian tehdas ruokintaan,olen itse tämän asian kauhukseni joutunut kokemaan.Kenen on vastuu,jos pahasti allerginen lapsi saa ruokaa joka ei sovi hänelle,käytännössä ruuan tuotetiedot etsitään milloin koneelta,kansiosta tai kuljetusastian päältä.Tietokoneella pitäisi olla varmin tieto ruuan sisällöstä,näin ei kuitenkaan aina ole,olen syöttänyt lapselle esim.keittoa joka sisälsi selleriä,joka oli lapsen ruokavaliossa kielletty.Itse kyllä luotan kokkiin enemmän joka valmistaa ja samalla varmistaa,että kaikki saavat oikeat ruuat.Oma lapseni käy yhdeksättä luokkaa ja on jo useamman vuoden joutunut lapioimaan tätä tehdasmössöä,joten en kyllä ihmettele jos koulussa on jo oppilaat kyllästyneet,syömään vuodesta toiseen samaa mössöä.Monessa paikassa mikä siirtyi tähän palmian niinsanottuun ulkoruokintaan,ryhtyivät syömään omia eväitä,joten sinä opiskelija,joka sanoit mielummin tuovasi omat eväät kouluun,niin ymmärän kyllä miksi,tämäkin eväsasia on vain tehty vaikeaksi toteuttaa,monessa paikkaa ei esimerkiksi saa mennä ruokasaliin syömään omia eväitä,puhumattakaan mikroaalto uuneista,itse kyllä kannan eväitä ennemmin kuin maksaisin,tehdasannoksesta.No jään mielenkiinnolla odottamaan mitä euroopan unioni päättää tästä suomen hinnoittelu kilpailusta,onko täällä palmialla enään yksinoikeus markkinoilla?


    • sanoa totuuden !

      Liian hyvin on todella asiat, kun hyvistäkin asioista kehdataan mankua ja valittaa !

    • Teini(???)

      Meillä kouluruoka maksaa sen huikeat 60 senttiä. Kyllähän se kouluruoka on joskus ihan hyvää ja sitä voi syödä, mutta kyllä sitä sillon tällön tulee käytyä kotonakin syömässä.
      Voihan olla että joskus aikasemmin se ruoka oli parempaa tai kenties ei kehdattu valittaa tai aika on kullannut muistot. Mene ja tiedä. Lisäksi joskus OPETTAJATKIN ovt moittineet ruokaa. Kuulevatko hekin tähän pullamössö-sukupolveen, jossa kaikki teinit nykyään on(vai ovatko)?

      • Kyllä ne opettajatkin

        Kuulua samaan pullamössösukupolveen, eikös ne naisenalut ole miltei järjestään alle nelikymppisiä?
        Yritäppäs itse miettiä, mitä saisit aikaan 60 sentillä ruokapöytääsi. Taitaisi jäädä hyvin hyvin ohueksi evääsi, kun jo pieni leipäkin maksaa liki pari euroa. Tyhjästä on paha nyhjästä,eikö vaan?


    • lounaasta?

      Sellaista kun ei ole.

      • ei_vittu taas on epäkypsä

        KAKARA. Kerrassaan hävyötöntä lataamista. Tämä ei ole mikään vitutus ketju. Suomessa on helvetin kova verotus eli annas tulla ne KYMMENET maat sieltä. Perustelut ontuu pahemmin kuin 90 vuotinen sodassa osuman saanut mummoni. Tämä linnanjuhla pelleily ja kansanedustajain palkka tuuba jos hoidettaisiin paremmin niin koulut nauttisivat paljon paremmasta ruuasta ja varmasti nauttisivat lapset koulun käynnistä enemmän. Kouluruoka on paikoin todella vanhanaikaisella ja kehnolla tasolla. Ei ihme, että siitä valitetaan. On se paikoin hyvääkin ja pyrin sitä syömään. On myös tutkittu, että lukukauden aikana nuoret laihtuvat, miksi? No antaisikohan koulussa vietetty aika ja siellä tarjottu ruoka selityksen? Epäilemättä.


    • pelkkää roskasakkia

      Nykynuoret nyt on sellaista selkärangatonta roskasakkia muutenkin, kyllähän sen näkee jo käytöksestä. Ongelmana lienee kotona kurin ja sääntöjen puuttuminen, kaikki sallitaan ja kaiken saa minkä haluaa.

      Näillä kermaperseillä on kaikki niin hyvin kuin voi olla ja silti valitetaan, vaikka safka on terveellistä ja ilmaista. Meidän veronmaksajien rahoilla teitä luteita elätetään. Jos minä saisin valita, niin totta helvetissä olisi kouluruokailu maksullista niin että vanhemmat maksaisivat kouluun tietyn summan kuussa. Jos pennulle ei kelpaisi koulun ruoka niin sitten maksaisi omista viikkorahoistaan mäkkärisapuskat. Ja kantaisi omat läskinsä. Sitähän ne pennut nykyään mielellään söis vaikka koko ajan, valmispaskaa. Ei ihme jos parikymppisenä ollaan satakiloisia, kolesteroli katossa ja sydäntauti kolkuttelee jo ovella.

    • itkeä

      ainakaan ******** kouluissa ei pappa betala oppilaille edes TYÖkirjoja ensivuoden alusta. Tai siis maksaa kyllä käyttöajaksi, muutei niihin saa mitään merkintöjä tehdä. Mitään kirjoja ei saa omaksi, vaan ne pitää kierrättää... Ja kyniä ja kumejakin täällä "landella" meille oppilaille jaetaan vain yksi koko lukukautena. Joskus ei olla saatu kuin YKSI kynä, YKSI viivain ja YKSI pyyhekumi koko lukuvuonna! Ja kuten tuossa alussa sanoinkin, kirjoihin ei saa tehdä mitään merkintöjä, vaan kaikki pitää palauttaa. Ja jotta pysyttäisiin tässä topicissa, niin kerronpa Teille hieman meidän kouluruoasta.
      Se on mautonta; mausteet tuntuvat olevan vieras käsite. Lisäksi "liha" on puoliksi läskiä, rustoa ja teurasjätteitä, kalat olivat mauttomia (nyt olen sitten kalattomalla allergian takia), kalattoman lihapullat uivat jossakin öljyssä/rasvassa (tervellistä!!) edellisellä kerralla, (ainakin) kerran maito oli hapantunutta, jälkiruoat loppuvat joskus kesken (silloin kun niitä sattuu olemaan), samoin leipä ja lisäksi vedenottohanat ovat päin persettä paineistetut. Linjasto (kaksipuoleinen) käsittää kaksi vesihanaa, jotka on ilmeisesti samaan säiliöön paineistettua, ja seurauksena on se, että vettä valuu hanasta vähemmän kuin hikeä ärsyyntyneen oppilaan päästä. Välillä toinen hana tyrehtyy kokonaan ja vettä saa vain toiselta puolelta. Ja ihme kyllä meillä oli laskiaispullia tässä joku vuosi... Ne olivat niin kovia, että niillä pelattiin ruokalan muovitarjotinten avulla jättipingistä... Lisäksi joku aprikoosimannapuuro (?) oli niin kovaa, että kesti astiassa, vaikka tämän käänsi ylösalaisin. Eikä se tullut alas vaikka astian pohjaa koputettiin lusikalla...

      • niin,

        sellasta se elämä on Venäjällä...


    • oaishf

      Kun puhutte noista kynistä ja kumeista niin useimmiten ne tuntuu kyllä oleva yhtiöiden mainoskamoja.

      Ja tosta ruoasta vielä, sillä ravitaan tulevaisuuden päättäjät. Läheskään kaikki eivät ole tuollaisia "valittajia" niinkuin ihmiset yleistää.

    • jo alkaa maistumaan

      200 euron lukukausimaksu sapuskoista. Ei ole paljon!

      Jos on maailmaan lapsia tehnyt luulisi tuon verran välittävän muksustaan!

      Tuolla hintaa ei kotona tehdä tasapainoista ja monipuolista ruokaa muksulle. Saati, että hakisi jotain kiskalta vastaavalla summalla.

      Kotonakin säästyisi ruokakuluissa, kun muksut ois jo koulussa syöneet vatsan täyteen. Ruokamaksu maksaisi itsensä takaisin!

    • Euroopan maassa

      jossa asun kouluruokailu maksaa € 2/ päivä.

      Ala-aste ikäisellä lapsellani on yksi koulukirja (äidinkielen kirja, sekin koulun oma, siis lainassa.)

      Ylä-asteella kirjat kierrätetään vuodesta toiseen, työkirjat ovat toki omia, kun niihin kirjoitetaan.

      Ala-asteella saavat kumin, kolme kuulakärkikynää ja viivottimen. Olemme kyllä myös ostaneet.

      Ylä-asteella ei jaeta mitään koulutarvikkeita.

    • shygirl13

      ---En valita kouluruoasta, koska se on hyvää, mitä nyt välillä liian mausteista :> Ja semmosta, mistä nyt en muutenkaan tykkää.

      Mutta lukioissa ja ammattikouluissa joutuu ostamaan itse kirjat(tai sitten lainaamaan kirjastosta..), nekin maksaa jotain 20-50 euroa nuo kirjat, ja lukioissahan tarvitaan montaa kirjaa.

    • Kouluruoka ei ole ilmaista.

      • gtreesdff

        Kouluruoka ei olekkaan ilmaista, mutta se on MAKSUTONTA, senkin tietämätön pyllypää!


      • .............

        Joku niin viisas taas tulee laukomaan totuuksiaan, eikä viitsi lukea edes keskustelun TOISTA viestiä.


    • ..............

      Vituttaa niin saatanasti nämä kaikki paskapersekakarat, jotka itkevät kouluruoasta. Ne samat idiootit ovat niitä, jotka sitten korvaavat aterian tupakalla, muka terveellisessä light-limsalla ja suklaapatukalla. On niin naurettavaa itkeä kouluruoan epäterveellisyydestä ja samassa lauseessa poiketa aterialle johonkin kioskille.

      Nykyajan nuorille pitäisi vain olla pizzaa, hampurilaisia ja kebabia ja juomaksi limsaa.

      Perinteinen kouluruoasta itkevä on joku yläasteikäinen pikkupahis, joka elättää itsensä kioskisapuskalla, polttaa ja juo kaikki taskurahansa ja yrittää päästä pakkokoulun jälkeen edes johonkin sillä viitosen keskiarvollaan.

      Mielestäni tämän on koko Suomi24:n naurettavin palsta, johon kaikki pullamössöpennut ovat kokontuneet itkemään yhdessä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe