Hei!
Tietäiskö joku miksi potkakiekoista tulee harmillisia luutikkuja pataan ? Tikunpätkiä oli yhtä monta kuin kiekkojakin.
Laiton ensimmäistä kertaa tällaisen padan viikonloppuna kotona ja ensin se sai riemastuneen vastaanoton hyvästä maustaan mutta kun poika sai luutikun suuhunsa, loppui syöminen siihen paikkaan.
Siis mistä kohdin se tulee ja voiko sen jotenkin saada pois ennen valmistusta ?
Poron potkakiekot
8
2128
Vastaukset
- Oudon seikan
Että jokaisessa potkakiekossa oli pieni luinen rengas, joko hieman sivussa tai keskellä. Olisikohan siitä koipiluusta irronnut sahatessa säle tai kuten sanoit tikku, joka säikäytti poikasi.
Potkakiekot ovat poikkisahattua eläimen jalkaa, ellet tiennyt, niin ihmisen ja eläinten jalka on aina kasvanut siten, että siinä on luu.- Ukko-Gubbe
olihan valaisevaa viisastelua !
Tiesitkö itse, että luusäleen tai vaikkapa kalanruodon joutuminen kurkkuun voi olla jopa hengenvaarallista ?
Kysehän on siitä, että jos luusta sahattaessa irtoaa säle, on sahattu väärin = liian nopeasti.
Jos taas poron anatomiassa on jokin pieni ero esim. nautaan verrattuna (koska naudan ossobucco-padassani ei koskaan ole tällaista luutikkua tullut vastaan) olisi se kiva tietää, jotta sen tikun saisi pois - mielellään jo ennen paistamista. Sillä ei ruuassa saa olla ansoja !
Oletko itse syönyt poronpotkakiekkoista tehtyä pataa tms ? Oliko tikkuja ?
Meillä on nyt jokatapauksessa poronliha pannassa. - Ukko-Gubbelle
Ukko-Gubbe kirjoitti:
olihan valaisevaa viisastelua !
Tiesitkö itse, että luusäleen tai vaikkapa kalanruodon joutuminen kurkkuun voi olla jopa hengenvaarallista ?
Kysehän on siitä, että jos luusta sahattaessa irtoaa säle, on sahattu väärin = liian nopeasti.
Jos taas poron anatomiassa on jokin pieni ero esim. nautaan verrattuna (koska naudan ossobucco-padassani ei koskaan ole tällaista luutikkua tullut vastaan) olisi se kiva tietää, jotta sen tikun saisi pois - mielellään jo ennen paistamista. Sillä ei ruuassa saa olla ansoja !
Oletko itse syönyt poronpotkakiekkoista tehtyä pataa tms ? Oliko tikkuja ?
Meillä on nyt jokatapauksessa poronliha pannassa.Kannattaa aina, kun käsittele lihoja joissa on sahattuja pintoja, tarkistaa ja kaapia se sahanterästä jäänyt "putu" pois, nimittäin se muodostuu rasvasta ja luusta, joskus siinä voi olla, kuten tapauksessasi, myös isompia siruja, jolloin syntyy kuvaamiasi tilanteita. Olisiko käynyt niin, että et tullut tarkastaneeksi leikkauspintoja ennen valmistusta?
Poron luu eroaa tiheydeltään naudanluusta, eli on kovempaa.
- sellainen..
..yhtäpitkä luutikku kuin putkiluukin on. Taitaa silloin olla sahattu siitä polven alapuolelta?
Naudassa on myös joskus samanlainen, mutta paksumpi, tulitikun paksuinen. Sattuu muuten erittäin kipeästi ikeneen, kun sopivasti puraisee :(
Koita etsiä sormin tunnustelemall, poista pihdeillä tms.- Ukko-Gubbe
Kiitos vastauksesta.
Naudan ossobucolevyissä sitä ei pitäisi edes olla koska kyynär- ja värttinäluu ovat kasvaneet yhteen (luin jostain). En ole itse koskaan naudan ossobocosta sellaista löytänytkään.
Poron takapotka onkin veikeä:
www.lao.fi/includes/file_download.asp?deptid=12251&fileid=12136&file=20061212110920.doc -
vihdoin se löytyi tuolta. Kyseessä on nk. hukanluu, joka kuulema on poistettava ehdottomasti. Varmaan juuri sen vuoksi että se on niin kavala ja vaarallinen syödessä.
Olisipa ollut kiva tietää se jo ennen kuin kävi tällaisia kokeilemaan. Olisivat varmaan voineen kaupassa kertoa, jos sielläkään olisi tienneet mitä myyvät.
No, aina joskus oppii jotain pientä ... - elikkä...
Ukko-Gubbe kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Naudan ossobucolevyissä sitä ei pitäisi edes olla koska kyynär- ja värttinäluu ovat kasvaneet yhteen (luin jostain). En ole itse koskaan naudan ossobocosta sellaista löytänytkään.
Poron takapotka onkin veikeä:
www.lao.fi/includes/file_download.asp?deptid=12251&fileid=12136&file=20061212110920.doc -
vihdoin se löytyi tuolta. Kyseessä on nk. hukanluu, joka kuulema on poistettava ehdottomasti. Varmaan juuri sen vuoksi että se on niin kavala ja vaarallinen syödessä.
Olisipa ollut kiva tietää se jo ennen kuin kävi tällaisia kokeilemaan. Olisivat varmaan voineen kaupassa kertoa, jos sielläkään olisi tienneet mitä myyvät.
No, aina joskus oppii jotain pientä ..... teurastajalle tai lihanleikkaajalle on käynyt paha virhe.
Kyllä mä tosiaan olen törmännyt silloin tällöin naudan putkiluissa näihin. Ja silloin aina useammassa kiekossa.
Täytyypä pistää seuraavan kerran niitä talteen ja mennä "säikyttelemään" kyseistä kauppiasta ;) - Että kaloissaki on
elikkä... kirjoitti:
.. teurastajalle tai lihanleikkaajalle on käynyt paha virhe.
Kyllä mä tosiaan olen törmännyt silloin tällöin naudan putkiluissa näihin. Ja silloin aina useammassa kiekossa.
Täytyypä pistää seuraavan kerran niitä talteen ja mennä "säikyttelemään" kyseistä kauppiasta ;)Ruotoja. Ahmippa vaan varomattomasti, nii ruoto on kurkussas ja siihen saattaa kuule vaikka kualla! Tiijätkö, että kalastaja ei oo vastuussa kalojen ruodoista, kyllä ne sun tarvii ihan itte poistaa.
Muuten, mun mielestä potkakiekot on aina polven alapuolelta, muuten ne olis reisikiekkoja, ookko sammaa mieltä häh!
Sie saatat tehä siitä putkiluusta vaikka serviettirenkaita. - takaisin...
Että kaloissaki on kirjoitti:
Ruotoja. Ahmippa vaan varomattomasti, nii ruoto on kurkussas ja siihen saattaa kuule vaikka kualla! Tiijätkö, että kalastaja ei oo vastuussa kalojen ruodoista, kyllä ne sun tarvii ihan itte poistaa.
Muuten, mun mielestä potkakiekot on aina polven alapuolelta, muuten ne olis reisikiekkoja, ookko sammaa mieltä häh!
Sie saatat tehä siitä putkiluusta vaikka serviettirenkaita...sinne vitsipalstalle viisasteleman ja syömään silakkaa.
Sä saatat tuhertaa siitä silakan pyrstöstä vaikka äiskällesi sopivia korvakoruja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.3762386IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk641854- 1541423
Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen
Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten131247Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää5021201Vastuunkantoa
Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu48945- 90874
- 71842
Ruohonpolttoa Suomussalmella
Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla43815- 28813