mitä on MOKKO ?

kasiluokkalainen

voitteko kiireellisesti kertoa mikä on Mokko ?
monisteessa sanotaan:
Mokko on
a) kahvikakku
b) perunamuusi
c) kuivattu leipä länsi-suomesta

netistä ei löytynyt mitään tietoa..

51

14222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seitkytluvulla

Satavarma vastaus on perunamuusi ja oli muuten sillonkin hyvää. Siis 70 luvulla

• Syötiin ja syödään

Edelleenkin sysmässä ja monella muullakin paikkakunnalla.

• Anonyymi
        Syötiin ja syödään kirjoitti:

Edelleenkin Sysmässä ja monella muullakin paikkakunnalla "mokko" on "imelletty perunalaatikko.

• Anonyymi

Edelleenkin Sysmässä ja monella muullakin paikkakunnalla "mokko" on "imelletty perunalaatikko.

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

• perunamuusinuija

Itse kutsuimme lapsena perunamuusia "mommomuusiksi".

• Anonyymi

Kun mummon muusi yleistyi, niin lapset alkoivat nimittämään kaikkia muuseja mummon muusiksi.
        Lasten suusta edelleenkin kuuluu tokaisu "mummonmuusia", vaikka muusi olisi taatusti kotitekoista.

• perunamuusinuija

.....

• heti näkyviin

Ei ollut tarkoitus toistaa....

• kasiluokkalainen

autoitte todella paljon. kiitos kaikille :)

• kasiluokkalainen myös

Oot varmaan samalta luokalta ku mä. Mullaki on kotitehtävänä moniste, jossa on kysymys mokko-nimisestä ruoasta. :'DD

• ruogaaa :D
        kasiluokkalainen myös kirjoitti:

Oot varmaan samalta luokalta ku mä. Mullaki on kotitehtävänä moniste, jossa on kysymys mokko-nimisestä ruoasta. :'DD

mäki oo varmaa ku mul o toi täysi sama :D:D

• Kasilla :)
        ruogaaa :D kirjoitti:

mäki oo varmaa ku mul o toi täysi sama :D:D

ihan sama kysymys on mullakin :D:D ollaankohan samassa koulussa?

• kasiluokkalainen

Mulla oli köksässä myös sama kysymys :) (Oottekohan te Lintumetsästä?)

• Mokko?

Mä oon lintumetästä ja kasil, en kummiskaan kerro kuka oon...

• kasiluokkalainen_lin

Haha, kaikki on lintumetsäst :D

• mandarinecake

mull oli ihan sama tilanne ja viel samat vaihtoehdot ym.
      oon kans kasiluokal....
      heh...
      kiitti avusta

• mandarinecake

oon ite lintumetsästä

• nojes
        mandarinecake kirjoitti:

oon ite lintumetsästä

kaikki lintumetsäläiset tääl ettimäs vastauksii köksänmonisteesee=D

• laree14
        mandarinecake kirjoitti:

oon ite lintumetsästä

mäki oon lintumetsästä...ja sama moniste :D

• Hukki
        laree14 kirjoitti:

mäki oon lintumetsästä...ja sama moniste :D

Minä olen kuopiolaisesta Kallaveden koulusta ja minullakin on sama moniste.

• HAISTA V******
        nojes kirjoitti:

kaikki lintumetsäläiset tääl ettimäs vastauksii köksänmonisteesee=D

ÄLÄ VITUS

• wata faak

hahaha mulla on kans joku kotitalouden koe ;D .. ihan sama kysymys. etin kans vastausta

• köksäläinen

sama moniste on täälläkin ysiluokkalaisella mutta ihan eri paikkakunnalla ollaan :)

• perunamokkkoa
        köksäläinen kirjoitti:

sama moniste on täälläkin ysiluokkalaisella mutta ihan eri paikkakunnalla ollaan :)

ja murukastiketta osaa tehdä kaikki

• miksi pitäis tietää

omituinen kysymys, toden totta, minkä murrealueen sana se mahtaa olla? eipä kuulosta kovin keskeiseltä ruokasanastolta ellet sitten olekin yliopiston suomen kielen opiskelija

• huuhaata ...

esimerkkimenu:

Wallenbergin pihvit, perunamokko, kauden kasvikset ja marinoitu tomaattisalaatti

Epäilen silti, ettei se ole mikään oikea sana.

• Hernekeppi!

Nimitettiin kahviin sotketusta pullapitkosta nimitystä pullamössö tai pullamokko!

• Anonyymi

Mokko on oikea sana. Vesijakoalueen länsipuolella Kanta-Hämeessä mokko on perunamuusi ja itäpuolella Päijät-Hämeessä mokko on imelletty perunalaatikko.

• oon paras köksäs

mul on toi iha sama moniste ! ja mietin ihan samaa : D

• houhhoijaa

Espooski o sama moniste/tehtävä! :D

• SISU 17VEE

PERUNAMUUSSI SE ON KUULE JOLLET TIEDÄ KYLLÄ PITÄIS TIETÄÄ NII JA IHAN VINKKINÄ KOKOMOMMO=PERUNA KOKONAISENA :))))))))

• Nimimerkkkkki

Vanhaa viestiettelyä enkä ole enään koulussa (yli 10vuotta siitä) jo meidän aikana opettajia helpottiin valmiilla kokeilla. ps. törmäsin itse tähän ketjuun kun hain sanalla mokko näyttäis olevan myös sukunimi.

• klklkl!
        Nimimerkkkkki kirjoitti:

Vanhaa viestiettelyä enkä ole enään koulussa (yli 10vuotta siitä) jo meidän aikana opettajia helpottiin valmiilla kokeilla. ps. törmäsin itse tähän ketjuun kun hain sanalla mokko näyttäis olevan myös sukunimi.

Kari Mokkoa, joka toimii lehdistöasiain vastaavana suomen washingtonin lähetystössä?

• santtar

sama moniste ku meillä :DD

• Satakunta

Meidän suvussa tarjotaan sillimokkoa, joka on vähän samanlaista kuin sillikaviaari.

• Laukaasta

Mullakin on toi sama moniste

• HAISTA V*****

sAMA

• Yk-veter./kirjailija

Mokko-Veikko paskansi Libanonissa (YK-miehet lähdössä Suomeen)
      Ulostusnäytettä varten piti jokaisen laittaa teelusikallinen mämmiä purkkiin.
      Salmonella kokeeseen. Jokainen lusikoi Veikon mämmistä rasiaansa. Sinä keväänä sattu kaikilla miehillä olemaan puhdas salmonella näyte.

• Äijävm59

Mä en muista kuin lapsuudestani Kahvi-Mokko ja alla lyhyesti tästä:

Kyseessä on kahvi, jossa on sokeria maun mukaan, kermaa ja lisäksi joukkoon sitten pullaa sekä vähän voita ja tämä sekoitus on ns. Kahvi-Mokkoa.

Tälläistä mä vetelein jo siinä 1 v 6 kk ikäisenä ekan kerran eli kahvikin tuli tutuksi tuolla tavalla. Nyt ikää mulla on 51 vuotta joten tämä sana Kahvi-Mokko on mulle tutuksi tullut jo vuosikymmeniä sitten.

Sitä en tiedä onko tuo mikään virallinen nimitys jne. mutta mulle Mokko sana yhdistyy Kahvi-Mokko sanaan.

• Manselainen

Mokko on perunamuusi, tampereeks nääs.

• Anonyymi

Imelletty perunalaatikko on laheeks mokko.

• HAISTA V*****

A=kahvikakku

• apinajagorilla

Hahhaa mäki metsäs, sama moniste, googletin ja heti löyty tää keskustelu :DD

• Katalakettu

Sama ettei vaa oltais samasta ryhmästä

• Anonyymi

HAHA EI VITTU ITE ETTISIN SAMAA VITUN KOTSAN TEHTÄVÄ

• Anonyymi

Hämeenlinna - Hauho alueella ja tuntumassa "mokko" on perunamuusia.

Lahti - Vääksy - Heinola - Iitti alueella "mokko" on sama kuin imelletty perunalaatikko.

• Anonyymi

Mokko resepti.

Tarkemmin Päijät-Hämeen imelletty mokko.

Mokkoon ei lisätä siirappia eikä sokeria. Maku saadaan imeltämällä 65 asteista sosetta.
      Perinteinen mokko valmistetaan tukevaksi haarukkaruoaksi.

Näistä valmistuu mokko:

Pieni määrä keittovettä keittämiseen, arvioi, vesi jää soseeseen
      2½ kg jauhoisia perunoita, myös kiinteitä hyvin soseutuvia
      4-5 ruokalusikallista vehnäjauhoja tai ruisjauhoja tai ohrajauhoja
      70-100 g voita
      n. 1 litra maitoa, tarvittava määrä vaihtelee runsaasti
      2-3 teelusikallista suolaa

Mokon valmistusohje:

1. Pese ja kuori perunat kattilaan. Halkaise isot perunat.
      2. Kypsennä perunat suolattomassa pienessä vesimäärässä täysin kypsiksi. Arvioi veden määrä ennakkoon, koska vesi jää mokkososeeseen. Vesi on tärkeä osa imeltymistä.
      3. Soseuta perunat perunasurvimella suoraan keittoveteen, niin että saadaan sakea puuromainen mokkosose.
      4. Jäähdytä mokkosose huolellisesti ja välillä sekoittaen noin 70-74 asteiseksi.
      5. Lisää, samalla sekoittaen, jauhot 70-74 asteiseksi jäähdytettyyn mokkososeeseen. Voit lisätä tarvittaessa tilkan noin 70 asteista vettä.
      6. Laita kansi mokkososekattilaan. Laita mokkososekattila 65-70 asteiseen uuniin. Mokkososeen lämpötilan tulee olla imeltymisen aikana noin 65 astetta. Anna imeltyä noin 3 tuntia. Sekoita mokkososetta imeltymisen aikana 2-4 kertaa. Maistamalla voit seurata imeltymisen alkamisen ja imeltymisen edistymistä.
      7. Lisää imeltyneeseen mokkasoseeseen voi pieninä palasina sulamaan. Lisää maitoa niin että saadaan notkeahkon puuromainen mokkosose. Lisää suola. Sekoita.
      8. Laita imeltynyt mokkosose voideltuun uunivuokaan ja lisää pinnalle muutamia voinokareita.
      9. Paista mokkososetta aluksi noin 195-210 asteisessa uunissa. Kun pinta saa väriä ja mokkosose alkaa kuplimaan, alenna alenna uunin lämpötila noin 145 asteeseen, niin kupliminen rauhoittuu ja voit paistaa lähes täysiä vuokia.
      10. Paista Päijät-Hämeen mokkoa noin 3 tuntia.
      .
      .

• Anonyymi

Vähän myöhässä mutta..... Ensimmäinen Googlen hakutulos oli tämä kun täysin samaa asiaa kysyttiin köksän monisteessa. Sama järjestys ja sama kysymys. Mitenkään mahdollista että olisi sama lappu??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3940
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      34
      2933
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2223
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      30
      1860
    5. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1760
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      23
      1742
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      50
      1587
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1527
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1481
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      8
      1475
    Aihe