lihan pilaantuminen?

sisäfilee

Otin aamulla kymmenen aikoihin pakkasesta vähän reilu 600gr painavan sisäfilee pötkön. Klo:15-16 se oli melkein sulanut, sisältä vielä jäässä.
Nyt sitten koko pötkö unohtui pöydälle, äsken vasta paistoin sen.
Meniköhän liha pilalle jo tuossa ajassa?
Jos liha oli max.4h huoneenlämmössä sulaneena..
Liha haisi vähän, mutta eikö nuo sisäfilee pötkylät aina haise vähäsen, ainakin muistelisin?

6

16265

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha kokki

Ei se mene pilalle muutamassa tunnissa huoneenlämmössä. Oliko liha varmasti jo sulanut edes sisältä. Jos liha haisi, niin ei ainakaan pilaantuneelta, ellei se sitä ollut ennen pakastusta? Hieman happamelta se saattoi tuoksahtaa, mutta silloin se kertoo mureutuksen olevan käynnissä, eli liha niin sanotusti raaka kypsyy.
      Tuore liha tuoksuu raikkaalle, raakakypsyvä riiputettu liha hapahkolle.
      Toivottavasti fileesi onnistui.

• vastauksesta =)

Ei luultavasti ollut pilaantunut ennen pakastusta, paketissaan ollut koko ajan.
        Ei haissut voimakkaasti, että kait se sitten oli syömiskelpoista. Ainakaan vielä ei ole mitään oireita tullut.

• tonppelo

Toi hapahko haju tulee aika nopeasti esimerkiksi naudan ulkofileeseen ja vaikka se onkin merkki siitä että liha raakakypsyy->mureutuu niin siinä on se inhottava seikka että pihviksi lihasta ei enää ole ainakaan mun makuun. Nimittäin jos sen paistaa kovin raaaksi kuten itse tykkään niin se imelä haju/maku tuntuu syödessä. Sen takia tuleekin ostettua filekset nykysin kauppahallista tai Wotkinssilta että saa laadun lisäksi sopivan pienen palasen koska välillä tuntuu että se alkaa haisemaan jo päivässä jääkaapissa... Olipas vailla pointia koko teksti mutta tulipa nyt kirjotettua :)

• tonppelo kirjoitti:

Toi hapahko haju tulee aika nopeasti esimerkiksi naudan ulkofileeseen ja vaikka se onkin merkki siitä että liha raakakypsyy->mureutuu niin siinä on se inhottava seikka että pihviksi lihasta ei enää ole ainakaan mun makuun. Nimittäin jos sen paistaa kovin raaaksi kuten itse tykkään niin se imelä haju/maku tuntuu syödessä. Sen takia tuleekin ostettua filekset nykysin kauppahallista tai Wotkinssilta että saa laadun lisäksi sopivan pienen palasen koska välillä tuntuu että se alkaa haisemaan jo päivässä jääkaapissa... Olipas vailla pointia koko teksti mutta tulipa nyt kirjotettua :)

Taitaa olla hajuasia samanlainen juttu kuin makuasiakin - haistajan nokassa. Tuollaisen hajun saa mielestäni pois kun fileen ottaa hyvissä ajoin jääkaapista huoneenlämpöön, kuivaa sen kunnolla, leikka pihveiksi, suolaa, pippuroi ja antaa levätä tovin leikkuulaudalla.

Ainakaan minun nenäni ei sano enää mitään - jos se nyt muutenkaan hyviin asioihin pahemmin kapinoisi.

Vanha englantilainen peltopyyn riiputusohje oli, että pyy suolistuksen jälkeen yms. pantiin kaulasta riippumaan ulos, varjoisaan ja tuuliseen paikkaan, mihin eivät kärpäset eivätkä pikkuelikot päässeet ja sitten odotettiin niin kauan kunnes kaula antoi periksi ja kroppa mötkähti riiputushäkin pohjalle. Liha oli valmiiksi riippunutta ja mureaa Jamesin kantaa herran illallispöytään.

Ja sen lihan kuului tuoksua nuoskealta kuin Englannin nummen kanervaketo. Ja sen maanläheistä riistan tuoksua tuli kaiken kansan ihastella - herrojen herkkua ja harvalle sallittu.

• tonppelo
        crudo kirjoitti:

Taitaa olla hajuasia samanlainen juttu kuin makuasiakin - haistajan nokassa. Tuollaisen hajun saa mielestäni pois kun fileen ottaa hyvissä ajoin jääkaapista huoneenlämpöön, kuivaa sen kunnolla, leikka pihveiksi, suolaa, pippuroi ja antaa levätä tovin leikkuulaudalla.

Ainakaan minun nenäni ei sano enää mitään - jos se nyt muutenkaan hyviin asioihin pahemmin kapinoisi.

Vanha englantilainen peltopyyn riiputusohje oli, että pyy suolistuksen jälkeen yms. pantiin kaulasta riippumaan ulos, varjoisaan ja tuuliseen paikkaan, mihin eivät kärpäset eivätkä pikkuelikot päässeet ja sitten odotettiin niin kauan kunnes kaula antoi periksi ja kroppa mötkähti riiputushäkin pohjalle. Liha oli valmiiksi riippunutta ja mureaa Jamesin kantaa herran illallispöytään.

Ja sen lihan kuului tuoksua nuoskealta kuin Englannin nummen kanervaketo. Ja sen maanläheistä riistan tuoksua tuli kaiken kansan ihastella - herrojen herkkua ja harvalle sallittu.

Juu se kyllä auttaa että sen pistelee pihveiksi ja antaa kuivamausteiden olla jonkun aikaa päällä. Normaalisti vaan tykkään paistella pihvit ilman mausteita ja maustaa vasta lopuksi sormisuolalla ja pippurilla mutta tota keinoa olen käyttänyt pelastuksena parit kerrat ja toki sekin autta että ei ihan niin veriseksi jätä. Tai sitten laittaa hämäykseksi lautaselle Roquefortia ;)

• ulkomaalainen

... päävastoin, ei jääkylmä lihaa pitä yritää paistaa, huonenlämpöisenä läpi asti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1577
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1460
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      104
      1199
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      907
    Aihe