GALLUP: mikä on asenteesi valmisruokaan????

kotona vai tehtaassa tehtyä?

Mikä on asenteesi valmisruokaan?

Pidätkö sitä siis yhtä hyvänä ja maukkaana vaihtoehtona kuin itse alusta asti tekemää ruokaa vai onko se ns. "hätävara-ruokaa" kiireessä?

23

1723

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdottomasti

      kammottavinta "ruokaa" mitä maa päällään kantaa!

    • jota kuitenkin

      syödään monta kertaa viikossa. maku ei ole sama kuin itse tehden , mutta aina kiire jostain on pakko tinkiä.... :(

    • joissa ei ole

      turhia muoviastioita ympäristöä kuormittamassa

    • >>Mikä on asenteesi valmisruokaan?

      Pidätkö sitä siis yhtä hyvänä ja maukkaana vaihtoehtona kuin itse alusta asti tekemää ruokaa vai onko se ns. "hätävara-ruokaa" kiireessä?

    • makukysymys

      Kasvissyöjälle perinteinen mikrovalmisruoka tarjonta on hieman rajoittunut, koska kasvisvaihtoehtoja on aika vähän ja nekin vähät ovat pahan makuisia ja aika usein hyvin ravintoköyhiä.

      Pakastetuotteista käytän kuitenkin esim. falafeleja, joitain kasvisnakkeja, -leikkeitä ja vastaavia tuotteita. Näitäkin aika usein kuitenkin yhdistän itse tehtyyn ruokaa, esim. teen nakkisoppaa tuoreista vihanneksista tai syön leikkeileitä omatekemän perunamuusin ja salaatin kanssa, tms..

      Joskus käytän myös kaupan valmiskastikkeita, esim. pastakastikkeita ja jotain pussikastikkeita. Näitäkin siis yhdistellen kotiruokaan. En ole kovin hyvä kokki, joten tomaattipastakastikkeen tai jonkun muun hyvän kastikkeen tekeminen muuten ei oikein tahdo luonnistua. Pitäisi kyllä ehdottomasti treenata enemmän.

      Joskus ostan myös purkkihernekeittoa.

      Joskus nuorempana ja ennen kasvissyöjäksi ryhtymistä söin aika paljon mikroruokia ja nyt kun ajattelee niin pthyi aika kamalan makuista moskaahan se oli. Ainoa josta oikeasti tykkäsin oli Saarioisten maksalaatikko, koska kotona tehty maksalaatikko maistuu aina jotenkin liian paljon maksalle (maku josta en koskaan tykännyt).

    • katrianne

      valmisruoka on meillä hätävararuokaa, jota ei onneksi kovin usein tarvitse syödä ; )

    • Ottakaa tämä huomioon

      Jos käsitetään "valmisruoalla" kaikki ruoka jonka joku muu on tehnyt, ja joka vain lämmitetään itse, niin sitä ruokaahan on todella monenlaista.

      On niitä Saarioisten valmispakkauksia (jotka menevät käsitteen einekset alle), ja sitten on esim. Stockmannin Herkun Gourmet-tiskiltä saatava ruoka (joka todellakaan ei mene!).

      Itse en ole noita mitä ihmiset kai yleensä käsittävät "valmisruoilla" syönyt vuosikausiin, mutta sen sijaan kyllä Stockmannin herkkutiskin ruokaa useamman kerran viikossa. Sanoisin jopa että pääsääntöisesti, samoin mieheni (kumpikaan meistä ei syö lounasta vaan syömme päivän pääaterian illalla). Stockalle piipahdetaan töiden jälkeen ja ostetaan ruokaa.

      Ja olen valmis väittämään että se ruoka on aivan yhtä hyvää kuin mitä 99 % kotikokeista saisi aikaiseksi! Miksi ei olisi, kun se on tuoretta (samana päivänä tehty) ja tehty suht. pieninä määrinä (ei todellakaan mitään tuhansien kilojen massaa, hyvä jos kymmenien kilojen). Esim. heidän aurajuustoperunansa ovat todella hyviä, samoin Burgundin pata. Caesar-salaatti on loistavaa. Fetasalaatti samoin. Ja kaikki muutkin ruoat joita olen maistanut (ja niitä on paljon).

      Itse teen ruokaa meille ehkä kerran pari kuussa. Kyse ei ole siitä että en osaisi (olin nuorena kaksi vuotta taloudenhoitajana rikkaassa perheessä, ja silloin tulivat kyllä tutuiksi kaikki ranskalaisen keittiön herkut sun muut. Osaan tehdä kerrassaan hienon sorsapaistin, osaan tehdä vasikan aivoja, osaan tehdä niin hyvän kastikkeen parsalle että Ranskasta juuri palannut rouva sanoi ettei niin hyvää siellä saanut..). Mutta en halua, koska työpäivän jälkeen on muutakin tekemistä kuin ruoanlaitto, viikonloppuisin samoin.

      • Ruoanlaittaja

        On totaalisen pöyristyttävä väite, että yksikään lämmitettävä valmisruoka on missään mielessä kelvollinen syötäväksi muuten kuin nälkäkuoleman torjumiseksi. Ei Stockmann-nimi tässä yhtään auta, vaikka onkin muuten paras kauppa.


      • Ottakaa tämä huomioon
        Ruoanlaittaja kirjoitti:

        On totaalisen pöyristyttävä väite, että yksikään lämmitettävä valmisruoka on missään mielessä kelvollinen syötäväksi muuten kuin nälkäkuoleman torjumiseksi. Ei Stockmann-nimi tässä yhtään auta, vaikka onkin muuten paras kauppa.

        Oletko koskaan maistanut yhtäkään Helsingin Stockan Gourmet-tiskiltä ostettua ruokaa? Kerro minulle miten esim. heidän aurajuustoperunansa eroavat tavallisen kotikokin tekemistä aurajuustoperunoista?


      • Ruoanlaittaja
        Ottakaa tämä huomioon kirjoitti:

        Oletko koskaan maistanut yhtäkään Helsingin Stockan Gourmet-tiskiltä ostettua ruokaa? Kerro minulle miten esim. heidän aurajuustoperunansa eroavat tavallisen kotikokin tekemistä aurajuustoperunoista?

        Tiedätkö, mikä ero on tuoreen ja lämmitetyn ruoan maussa?


      • parhaassa kaupassa
        Ruoanlaittaja kirjoitti:

        On totaalisen pöyristyttävä väite, että yksikään lämmitettävä valmisruoka on missään mielessä kelvollinen syötäväksi muuten kuin nälkäkuoleman torjumiseksi. Ei Stockmann-nimi tässä yhtään auta, vaikka onkin muuten paras kauppa.

        on myyty alituisesti vanhentuneita tuotteita??


      • olen maistanut
        Ottakaa tämä huomioon kirjoitti:

        Oletko koskaan maistanut yhtäkään Helsingin Stockan Gourmet-tiskiltä ostettua ruokaa? Kerro minulle miten esim. heidän aurajuustoperunansa eroavat tavallisen kotikokin tekemistä aurajuustoperunoista?

        Stockan herkun ruoista osa on maultaan menetteleviä, mutta mukaan mahtuu ihan kauheitakin tapauksia, kuten jotkut niiden cannelonit ja pasta-ruoat. Hinta-laatu-suhde aivan vinksallaan. Kasvispyörykät on ihan saman makuisia kuin Saarioisten valmispakkausessa myytävät pyörykät. Fetasalaatti ihan tavan perusfetasalaatti jonka jokainen osaa tehdä itse muutamassa minuutissa. Perunat on ihan tavallisia perunoita, perunamuusin saa paljon paremman tehtyä itse kotona. Lounaalla voisin noita syödä, mutta en kotiin ostaisi ellei olisi tosi laiskuus päällä.


      • ruskaja kuhnja
        Ruoanlaittaja kirjoitti:

        Tiedätkö, mikä ero on tuoreen ja lämmitetyn ruoan maussa?

        Se riippuu ruuasta; tietyt ruuat paranee lämmitettäessä siitä mitä ne on ollu ensisyömällä samana päivänä syötäessä, esim otsikkoni borschs-keitto, samaten monet muut keitot. Perinteinen suomalainen kunnolla suolanen suurustettu ja kesävihanneksista tehty kesäkeitto on myös usein parempaa seuraavana päivänä lämmitettynä ja monet muut.
        Mutta ei tietenkään kaikki keitot.

        Pihvit on mehukkaita vain ja ainoastaan heti paistettuina, menettävät mureutensa jos ovat välillä jääkaapissa.
        Jouluruuat on ihan yhtä hyviä joulu- ja tapaninpäivänä ku aattona.
        Monet suomalaiset perinnelaatikot on lämmitettyinä yhtä hyviä ku valmistuspäivänä.

        Pastaruuat menettää luonteensa lämmitettyinä. Kaikki missä on äyriäisiä samoin.

        Se riippuu ruuasta, miten ja missä se on valmistettu.


    • on...

      ...että hätävararuokaahan einekset ovat. Kotoo löytyy esimerkiksi kasviksia pakkasesta (jos ne nyt on eineksiä.Niitä menee keittoihin ja wokkeihin jos ei ole tuoreita kaapissa), purkkihernekeitto on hyvää silloin tällöin(itse teen yleensä hernekeiton vain kerran vuodessa, mitä joulukinkusta on jäänyt), erilaisia curry kastikkeita(niitä jos tekis alusta alkaen itse, pitäs olla aina kookosmaitoa jne...), Saarioisten maksalaatikko on hyvää (itsetekemä maistuu liikaa maksalla, niinkun joku jo sanoikin...harvemmin sitä kylläkään syön).

      Sitten on kasvis-ja soijapihvejä. Joskus kaapista löytyy jopa purkki herkkusieniä, siltä varalta kun tuoreet menee vanhaksi, että on edes jotakin jos tarvitsee. Pakkasessa on lihapullia ja ihan vain siksi, että mieheni niitä syö joskus illalla leivän päällä tai tekee wrapin, en viitsi silloin itse alkaa tekemään. Perunamuusijauhetta on... Jos ei ole kotona perunoita saa ainakin muusia.

      Mutta siis tiivistettynä. Kaikki maistuu paremmalta kun tekee itse alusta alkaen ja niin yleensä teenkin. Kaikki mitä mainitsin on vain varalla ja on toisella sijalla jos en pysty itse sitä ruokaa alusta tekemään.

      • juuri voi käyttää,

        kun ne miltei kaikki sisältävät natriumglutamaattia, joka ei monelle sovi lainkaan ja saavat hirveitä oireita.


    • on asenteeni

      vihaan ruoanlaittoa yli kaiken joten jos valmisruokia ei ois söisin todennäköisesti joka päivä mäkkärissä tai jossain ravintolassa

    • sillä halvimmatkin versiot eineksissä maksavat enemmän kuin laadukkaat vaihtoehdot raaka-aineissa ja sit hyvällä suunnittelulla tuo ajankäyttökään ei ole ongelma. maku ja hinta kallistuu pois eineksistä, mut joskus harvoin ajankäyttö puoltaa eineksiä.

    • valmisruokaan

      on jyrkän kielteinen. Valmisruoka maistuu PAHALTA.

    • sefdgf

      Ruoka-alan ammattilaisena pitäisi kai haukkua einekset lyttyyn, mutta niin en tee. En myöskään aio ylistää niitä.

      Eineksillä on aikansa ja paikkansa; kiireinen lounas voi hoitua tarjouksesta ostetulla mikroruualla ja puuroa vihaavan perheen jäsen voi lämmittää vain yhden annoksen itselleen valmista riisipuuroa. Kaikki voittavat.

      Minusta eineksiä vihaavilla on paha asennevamma ja toisaalta niitä jatkuvasti käyttävillä ongelma ruoanlaiton suhteen.

    • valmisruokiin

      rakkaudella! emmä jaksa käkkiä kyökissä, kokeilemalla löytyy ne oman suun mukaset einekset, pirkan lihapullat esim. hakkaa nää perinteiset 6-0. koiranp..ksi nää luomu-puritaanit tissiposket täällä haukkuu aina näitä einesruokia mut ne kai sen paskan maun sit parhaiten tuntee.. (hei, emmäkään mee luomupalstalle jauhaan et artisokka on perseestä?)

      eikä mulle oo vattanpuruja ikinä tullu mistään glutamaateista, hei, ei kai nyt nyky-yhteiskunnassa mitään myrkkyjä ihmisille OIKEESTI syötettäis?! se on hyvä balsamoida vaan ruhoo jo eläessään..

      • sinulla

        todellakin on tapana "käkkiä kyökissä", ymmärrän kantasi. Olet näitä, joille riittää, että vatsa on täynnä.

        Valmiudestasi syödä eineksiäkin ymmärrän, että sinulle riittää, että vatsa on täynnä.

        Mutta oletko sitten jotenkin muuten suurenmoinen ihminen tässä maailmassa, moniosaaja, tai muuten tärkeässä asemassa, jonka perusteella pidät ruokaa maailman vähäpätöisimpiin kuuluvana asiana?


      • vastaa
        sinulla kirjoitti:

        todellakin on tapana "käkkiä kyökissä", ymmärrän kantasi. Olet näitä, joille riittää, että vatsa on täynnä.

        Valmiudestasi syödä eineksiäkin ymmärrän, että sinulle riittää, että vatsa on täynnä.

        Mutta oletko sitten jotenkin muuten suurenmoinen ihminen tässä maailmassa, moniosaaja, tai muuten tärkeässä asemassa, jonka perusteella pidät ruokaa maailman vähäpätöisimpiin kuuluvana asiana?

        mielestäni ne jotka pitävät alempiarvoisina älykääpiöinä einesruokaa syöviä kanssaeläjiään, haukkumalla heidän makutottumuksiaan (esim. "koiranruuaksikin kelpaamatonta") osoittavat itsensä ylimielisiksi, vain oman MIELIPITEENSÄ perusteella objektiivisen totuuden "torviksi" (sillä torvia he ovat), juuri he minusta täällä hyökkäilevät.

        tottakai omakin kirjoitukseni oli provosoiva, yritinhän mielipiteeni julkituomisen ohella myös viihdyttää itseäni tylsänä työpäivänä (ollaanhan nyt suoli24:llä), mutta koen silti toimineeni "hyökkays on paras puolustus"-asenteella.

        ja muotoillaan se pointti nro 1. vielä kerran toisin;

        Hyvät einesten "lyttääjät", käyttekö myös esim. "urheilu ja kuntoilu"- palstalla haukkumassa asiasta keskusteleviä ihmisiä ? (esim. "kun te nyt kuntoilemalla pidennätte ikäänne, niin mitähän tekin sillä ajalla ja teette, kun nytkin käytätte aikanne noin typerästi?)


    • ole asenteista

      kiinni, että nuo valmiseinekset lisäaineineen ovat terveydelle niin haitallisia, ettei juuri mitään sovi suuhunsa sotkea. oireet sen paljastavat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3161
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2582
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      385
      2513
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2066
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1897
    6. 173
      1315
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      990
    Aihe