Sukupuolenvaihdos

Tästä ajankohtaisesta sukupuolenvaihdos- asiasta ei näy tässä foorumissa keskustelua. Asiahan olisi syvästi psykologinen. Mitä mieltä sukupuolenvaihdoksesta ollaan?

Ennenhän ei voinut vaihtaa sukupuolta ja näiden ihmisten oli tyydyttävä vaatteisiin ilmeisesti. Nykyään kirurgit pystyvät vaihtamaan sukupuolta konkreettisesti. Asia kuitenkin lienee täysin psykologinen ja psykiatrinen: onko siinä järkeä vai ei ja milloin?

Tiedän, että nämä ihmiset tutkitaan tarkkaan ennen leikkauksia. Kriteerit taitavat olla tarkat ja oikeat, vai ovatko, kuka tuntee asian?

3

391

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmmm.,

oon aina ihmetellyt että miksi esim. mies joka haluaa olla nainen, miksi sen pitää mennä leikkauksiin ,miksi se ei vaan voi olla homo? tai jos haluaa pukeutua naiseksi nii sitten olis vaa transu..en ymmärrä miksi pitää mennä itteään leikkelemään......????????

• WireInTheBloodFan

"oon aina ihmetellyt että miksi esim. mies joka haluaa olla nainen, miksi sen pitää mennä leikkauksiin ,miksi se ei vaan voi olla homo? tai jos haluaa pukeutua naiseksi nii sitten olis vaa transu..en ymmärrä miksi pitää mennä itteään leikkelemään......???????? "

Voidaan kait yleisesti sanoa näin, että transsukupuoliset ihmiset kokevat oikeasti olevansa sitä vastakkaista sukupuolta. He kokevat vastenmielisyyttä ja inhoa sitä ruumista kohtaan johon he ovat syntyneet, ja todellakaan naiseksi pukeutuminen ei nyt ole mikään ratkaisu heidän kohdallaan. Jos se tekee heidät onnelliseksi, että he saavat muuttaa kehoaan sen mukaiseksi, mitä sukupuolta he mielessään, aivoissaan, edustavat, eikö se heille olisi suotava?

Itse genderqueerina, joka ei koe olevansa kumpaakaan sukupuolta, ei mies eikä nainen, voin sanoa omakohtaisten kokemusten kautta, että sukupuoli on ensisijaisesti aina korvien välissä tunenttavissa, eikä suinkaan siellä alapäässä määriteltävissä. Toki suuri osa ihmisistä syntyy juuri saman sukupuolen mukaiseen kehoon, kuin mitä he kokevatkin edustavansa. Mutta eivät kaikki.

Siis vielä kerran, jos se jotakuta helpottaa elämään, että tämä sukupuolenvaihdosleikkauksen tekee, niin eikö se ole silloin kaikkien kannalta vain positiivinen asia. Minua taas ei hyödyttäisi sukupuolenvaihdosleikkaus, sillä en minä nainenkaan ole (lähinnä voisin käydä itseni kastroimassa - mitä olen joskus miettinytkin - jottei se turha miehinen elementti kehossani enää häiritsisi ja jotta sukupuolielimeni toimisivat vain ja ainoastaan niin kuin itse koen miten niiden tulisi toimia, elikkä lähinnä virtsanpoistajana). Mutta lukuisten ihmisten elämä on parantunut sukupuolenvaihdosleikkauksen avulla. Se mahdollisuus on hieno asia kaikille transsukupuolisille omasta mielestäni.

Eiköhän tässä ollut tarpeeksi tekstiä, toivottavasti tämä edes jonkun ajatuksia aiheesta selvensi.

• WireInTheBloodFan kirjoitti:

"oon aina ihmetellyt että miksi esim. mies joka haluaa olla nainen, miksi sen pitää mennä leikkauksiin ,miksi se ei vaan voi olla homo? tai jos haluaa pukeutua naiseksi nii sitten olis vaa transu..en ymmärrä miksi pitää mennä itteään leikkelemään......???????? "

Voidaan kait yleisesti sanoa näin, että transsukupuoliset ihmiset kokevat oikeasti olevansa sitä vastakkaista sukupuolta. He kokevat vastenmielisyyttä ja inhoa sitä ruumista kohtaan johon he ovat syntyneet, ja todellakaan naiseksi pukeutuminen ei nyt ole mikään ratkaisu heidän kohdallaan. Jos se tekee heidät onnelliseksi, että he saavat muuttaa kehoaan sen mukaiseksi, mitä sukupuolta he mielessään, aivoissaan, edustavat, eikö se heille olisi suotava?

Itse genderqueerina, joka ei koe olevansa kumpaakaan sukupuolta, ei mies eikä nainen, voin sanoa omakohtaisten kokemusten kautta, että sukupuoli on ensisijaisesti aina korvien välissä tunenttavissa, eikä suinkaan siellä alapäässä määriteltävissä. Toki suuri osa ihmisistä syntyy juuri saman sukupuolen mukaiseen kehoon, kuin mitä he kokevatkin edustavansa. Mutta eivät kaikki.

Siis vielä kerran, jos se jotakuta helpottaa elämään, että tämä sukupuolenvaihdosleikkauksen tekee, niin eikö se ole silloin kaikkien kannalta vain positiivinen asia. Minua taas ei hyödyttäisi sukupuolenvaihdosleikkaus, sillä en minä nainenkaan ole (lähinnä voisin käydä itseni kastroimassa - mitä olen joskus miettinytkin - jottei se turha miehinen elementti kehossani enää häiritsisi ja jotta sukupuolielimeni toimisivat vain ja ainoastaan niin kuin itse koen miten niiden tulisi toimia, elikkä lähinnä virtsanpoistajana). Mutta lukuisten ihmisten elämä on parantunut sukupuolenvaihdosleikkauksen avulla. Se mahdollisuus on hieno asia kaikille transsukupuolisille omasta mielestäni.

Eiköhän tässä ollut tarpeeksi tekstiä, toivottavasti tämä edes jonkun ajatuksia aiheesta selvensi.

Asiantuntija- ammattilaiset eivät kertoneet meille nyt tässä miten nämä asiat ovat. No, tämä viestisi oli asiantuntevaa myös. Taidamme tyytyä ilmeisesti siihen tällä kertaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pyhäjärvi syvällä kusessa

Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha
      Pyhäjärvi
      137
      1433
    2. Oivallus

Mitä olet oivaltanut viimeksi?
      Ikävä
      148
      1081
    3. Miten voi sinun

tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät
      Ikävä
      69
      916
    4. 68
      723
    5. PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE

...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.
      Pyhäjärvi
      56
      713
    6. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      231
      655
    7. Rakastan sinua mies

Siksi haluankin vain sinun kanssa sitä.
      Ikävä
      37
      599
    8. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      33
      551
    9. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      39
      527
    10. Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"

Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi
      Tanssii tähtien kanssa
      7
      521
    Aihe