Piparit + koristelu

Kundi leipoo

No moro!
Nyt tartteis hiukan jeesiä,
aattelin tehä äiteelle siskolle yllätyksen ja väsätä muutaman piparkakun.

1. Onko ne kauppojen piparkakkutaikinat hyviä?
Onko joku parempi kuin toinen?
Pitääkö ne levyt kaulia vai voiko niistä
ottaa suoraan sen piparkakkumuotin/hahmon?

2. Miten se pipareitte koristelu?
Tomusokeria vettä, mutta pitääkö se keittää?
Paistaa? Entäs jos haluaa jotain väriä sekaan?
Mistä sitä väirä voi ostaa?

Jep, tossahan noita kyssäreitä tuliki ;)

8

8180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leipomiseen

Kaupan valmis piparkakkutaikina on varmasti tilanteessasi näppärä valinta. Myllyn Paras -sivuilta löytyi hyvät ohjeet, kuinka valmistat valmistaikinasta piparkakkuja. Tässä linkki:

http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit/joulu/joulupiparit/

Kuorrutuksen voit valmistaa joko ohjeen mukaan tai sitten ihan vain tomusokerista ja vedestä eikä sitruunanmehusta. Kuorruteen voi värjätä itse elintarvikeväreillä, joita saa ainakin isommista marketeista leivontaosastolta. Samoilla osastoilla myydään myös valmiita tuubeja erivärisiä kuorrutteita. Kuorrutusta ei tarvi keittää ja se pursotetaan valmiiden, jäähtyneiden piparkakkujen päälle ja annetaan kuivahtaa huoneenlämmössä.

Mukavia leipomishetkiä! Äiti ja sisko varmasti tykkäävät. :)

• suklaahirviö

Saitkin jo hyviä neuvoja. Nuo kaupan valmiit taikinat ovat oikeasti hyviä - eroa itse tehtyyn en ole ainakaan minä huomannut. :) Siis siihen aikaan kun meillä pipareita leivottiin.

Sellaisen neuvon vielä annan tuosta tomusokeri-kuorrutteesta.. JOS päädyt tekemään sen itse, niin älä sitä virhettä tee että säikähdät kuorrutteen "paksuutta" ja ala ohentaa sitä vedellä. :( Tämä on sellainen moka, jonka itse tein joskus vuonna 0 kun tein tomppelisokerikuorrutusta itse. Eli koristelu tosiaan onnistuu paremmin kun kuorrutus on PAKSUA. Ohkainen luiru lähtee valumaan. Mutta melkein tässäkin tapauksessa suosittelisin niitä kaupan leivontahyllystä löytyviä valmiita koristelutuubeja. On käteviä käyttää.

Toinen juttu jossa moni erehtyy on elintarvikevärin käyttö. Sitä oikeasti tuohon kuorrutteeseen tulee tosi tosi vähän.. jos siis värillistä kuorrutusta edes haluaa itse tehdä.

T: suklaahirviö

• sarix
        suklaahirviö kirjoitti:

Saitkin jo hyviä neuvoja. Nuo kaupan valmiit taikinat ovat oikeasti hyviä - eroa itse tehtyyn en ole ainakaan minä huomannut. :) Siis siihen aikaan kun meillä pipareita leivottiin.

Sellaisen neuvon vielä annan tuosta tomusokeri-kuorrutteesta.. JOS päädyt tekemään sen itse, niin älä sitä virhettä tee että säikähdät kuorrutteen "paksuutta" ja ala ohentaa sitä vedellä. :( Tämä on sellainen moka, jonka itse tein joskus vuonna 0 kun tein tomppelisokerikuorrutusta itse. Eli koristelu tosiaan onnistuu paremmin kun kuorrutus on PAKSUA. Ohkainen luiru lähtee valumaan. Mutta melkein tässäkin tapauksessa suosittelisin niitä kaupan leivontahyllystä löytyviä valmiita koristelutuubeja. On käteviä käyttää.

Toinen juttu jossa moni erehtyy on elintarvikevärin käyttö. Sitä oikeasti tuohon kuorrutteeseen tulee tosi tosi vähän.. jos siis värillistä kuorrutusta edes haluaa itse tehdä.

T: suklaahirviö

elikkä tuota pipareiden koriste hommaa sanotaan pikeriksi, siis leipurit sanoo.
        Oikea pikerin ohje on:
        1 kananmunan valkuainen
        0,5 pkt tomusokeria saat hyvän kovan pikerin joka kovettuu n. 15min päästä pursotuksesta tai riippuu kuinka paksuja viivoja teet?

tällä onnistuu mm. jääpuikot piparitalon katolle, ja pikeri kruunut prinsessa kakun päälle.

http://sarix.vuodatus.net näet mitä tarkoitan jääpuikoilla :D

• 19 v tyttö
        sarix kirjoitti:

elikkä tuota pipareiden koriste hommaa sanotaan pikeriksi, siis leipurit sanoo.
        Oikea pikerin ohje on:
        1 kananmunan valkuainen
        0,5 pkt tomusokeria saat hyvän kovan pikerin joka kovettuu n. 15min päästä pursotuksesta tai riippuu kuinka paksuja viivoja teet?

tällä onnistuu mm. jääpuikot piparitalon katolle, ja pikeri kruunut prinsessa kakun päälle.

http://sarix.vuodatus.net näet mitä tarkoitan jääpuikoilla :D

Voiko tuota pikeri juttua( 1 kananmunan valkuainen ja 0,5 pkt tomusokeria) käyttää myös piparkakkutalon seinien kiinnitykseen. Eli pysyykö piparkakkutalo pysyssä tuolla "tahnalla" vai sopiiko se ainoastaan koristeluun?
        Onko kokemuksia jos ostaa kaupan valmista koristelu-ainetta niin pysyykö piparitalon seinät sillä kiinni vai kannattaako tehdä itse. Sulatetulla sokerilla pysyy kuulemma parhaiten, mutta kokoamisessa omat ongelmansa ettei sokeri jämähdä liian aikaisin ja parhaan maun saa kun kuulemma käyttää seinien kiinnitykseen samaa ainetta millä koristellaan.

• ......
        19 v tyttö kirjoitti:

Voiko tuota pikeri juttua( 1 kananmunan valkuainen ja 0,5 pkt tomusokeria) käyttää myös piparkakkutalon seinien kiinnitykseen. Eli pysyykö piparkakkutalo pysyssä tuolla "tahnalla" vai sopiiko se ainoastaan koristeluun?
        Onko kokemuksia jos ostaa kaupan valmista koristelu-ainetta niin pysyykö piparitalon seinät sillä kiinni vai kannattaako tehdä itse. Sulatetulla sokerilla pysyy kuulemma parhaiten, mutta kokoamisessa omat ongelmansa ettei sokeri jämähdä liian aikaisin ja parhaan maun saa kun kuulemma käyttää seinien kiinnitykseen samaa ainetta millä koristellaan.

Valmis sokerikuorrute kuivuu nopeasti, on helppo pursottaa haluttuun paikkaan ja saa tarvittaessa eri väreissä. Sitä meillä käytettiin aina, ikinä en ole sulatettua sokeria käyttänyt piparitalon kasaamiseen (voi olla helpompi purkaakin?).

• Lachicadelahabitaciondealado

Niin sen verran ajattelin tarkentaa että, sitä kuorrutusta ei tosiaan paisteta vaan se laitetaan jäähtyneiden piparien päälle :)

• Leipuri

Kyllä sillä pikerillä voi piparkakku talon kasata ja se pysyy ihan hyvin koossa jos vain antaa sen kuivua rauhassa. Kaupasta saa myöskin väri aineita joilla voi pikerin itse värjätä sen väriseksi kun haluaa.

T: leipuri

• Gretsuliini

No käytä elintarvikeväriä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1321
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      990
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      976
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      889
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe