Rotaxin viiskaksykkönen,

vesijäähdytteinen ja sähköstartillinen sellanen, ei tuu perkele kipinää!

Eilen kärtsähti virtalukon pohja ja tänään sen sit vaihdoin, ni jostain puolan seutuvilta nous savu, mut onks siin siel magneeton kopan sisällä jotain elektronista? Pitääkö mun perkele nypätä siitä kelkan romusta koko kone pois, vai selviäisinkö pelkällä puolan vaihdolla? Muistaaks joku, et miten se puola mitataan?

Ja joojoo. Kysyn oikeeltakin palstalta, kestää vaan tod.näk. ikuisuuden ennenku kukaan mitään siihen vastaa.

21

1091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väliaika

      nykyajan pienkoneissa, kun tulpasta kipinä puuttuu ja tulpat, tulpanjohdot ja puola on testattu sekä toimiviksi todettu, niin sitten on se perkeleen cdi-boxi. Kärjetön sytytys (vai mikä se oli?) ja maksaa maltaita. Kyseisestä koneesta en tiedä missä päin sijaitsee, mutta sitä epäilisin.

      Puolan mittailusta en mitään tiedä, mutta viimeksi kun vikaa hain, niin tarvikeliikkeestä uusi puola sillä sopimuksella että jos vika on siinä, niin kaupat on tehty, ja jos ei, niin tulen ja vaihdan sen siihen boxiin (kalliimpi osa).

      Uusilla osilla testailemalla ja kaks (tai useampi pyttyisessä) vehkeessä vaihtelemalla osia ristiin, pääsee usein jyvälle.

      • eikä siihen sovi mikään yleismallin jutska. Perkele ku siin ei ollu sulakkeitakaan missään, ni vedin sit sähköt puoliksi uusiksi ja lisäsin sulakerasian väliin, mut se oli vasta savunnousemisen jälkeen.

        Jep, voihan se olla CDI-boxiki, en tiiä, mut sekin on hyvin näkyvillä, et se on helppo kans vaihtaa. Se vaan häirää, et jos siel magneeton kopan sisäl on jotain vialla...ku se savu saatto nousta sieltäki.


      • väliaika
        relaxed_eyes kirjoitti:

        eikä siihen sovi mikään yleismallin jutska. Perkele ku siin ei ollu sulakkeitakaan missään, ni vedin sit sähköt puoliksi uusiksi ja lisäsin sulakerasian väliin, mut se oli vasta savunnousemisen jälkeen.

        Jep, voihan se olla CDI-boxiki, en tiiä, mut sekin on hyvin näkyvillä, et se on helppo kans vaihtaa. Se vaan häirää, et jos siel magneeton kopan sisäl on jotain vialla...ku se savu saatto nousta sieltäki.

        missä vehkeissä on rotaxin moottoreita ultrakevytkoneiden lisäksi.

        Yleismallin tarvikeliikkeestä (maalla) saa erikoismallin osia, kun kysyy ja tilaa.

        Ei siellä kopan sisällä mitään yliherkkää pitäis olla, jos tuon mallin koneessa se boxikin on näkyvillä.

        Savu kyllä kuulostaa siltä, että oikaisu jossain johdotuksessa ja eristeet suli.

        Ei muuta ku osiksi ja kattelemaan. Joku autosähköasentaja vois noista mittailuistakin osata sanoa, ite olen vaan vaihto-osilla testaillut.


      • väliaika kirjoitti:

        missä vehkeissä on rotaxin moottoreita ultrakevytkoneiden lisäksi.

        Yleismallin tarvikeliikkeestä (maalla) saa erikoismallin osia, kun kysyy ja tilaa.

        Ei siellä kopan sisällä mitään yliherkkää pitäis olla, jos tuon mallin koneessa se boxikin on näkyvillä.

        Savu kyllä kuulostaa siltä, että oikaisu jossain johdotuksessa ja eristeet suli.

        Ei muuta ku osiksi ja kattelemaan. Joku autosähköasentaja vois noista mittailuistakin osata sanoa, ite olen vaan vaihto-osilla testaillut.

        se on jo osina. Nii, mä vaihdoin jo sinne uudet johdot, mut silti ei tuu kipinää.

        Vituttaa vaan ku nyt kerkee kuitenkin lumet sit taas sulaa ennenku saa kasaan.


      • väliaika
        relaxed_eyes kirjoitti:

        se on jo osina. Nii, mä vaihdoin jo sinne uudet johdot, mut silti ei tuu kipinää.

        Vituttaa vaan ku nyt kerkee kuitenkin lumet sit taas sulaa ennenku saa kasaan.

        se boxi, siinä se vika on aina ennenkin ollut. Puolassa ei koskaan.


      • väliaika
        väliaika kirjoitti:

        se boxi, siinä se vika on aina ennenkin ollut. Puolassa ei koskaan.

        se vika on aina ollut sellainen, että toinen pytty pimenee, mutta toinen antaa kipinää, niin vika on aina ollu boxissa (jo kaks kertaa).

        Jos kumpikin pimeitä, niin sitten voi kyse olla jostain muusta.


      • väliaika kirjoitti:

        se vika on aina ollut sellainen, että toinen pytty pimenee, mutta toinen antaa kipinää, niin vika on aina ollu boxissa (jo kaks kertaa).

        Jos kumpikin pimeitä, niin sitten voi kyse olla jostain muusta.

        täytyypäs huomenissa koklailla noit teidän ehdottamia juttuja.


    • Yleensä HAL-anturi magneeton tienoilla. Pitäisihän siellä olla lisäksi jossain se elektroniikkapurkkikin.

      Puola on helpoin mitata jännitteellä, eli pistät sinne virtaa ja katsot tuleeko kipinä kun irrotat johdon. Jos ei tule, niin testaa sormella (on vikaa jos sätky on olematon).

      • vaikkakin... voe helevetti jos sen koneen joudun irrottamaan, olis ollu mukavampi lukee, et siel magneetos ei mitään olis ollu.


      • relaxed_eyes kirjoitti:

        vaikkakin... voe helevetti jos sen koneen joudun irrottamaan, olis ollu mukavampi lukee, et siel magneetos ei mitään olis ollu.

        Sitä koppaa saa paikallaan pois?

        Ne puolat muuten voi korvata myös muilla kuin alkuperäisillä, sillä ei se sähkö tiedä minkä mallinen osa siellä on. Tuplapuolan tilalle voi hyvin laittaa erillisetkin kun vain johdottaa oikein.


      • buddy-love kirjoitti:

        Sitä koppaa saa paikallaan pois?

        Ne puolat muuten voi korvata myös muilla kuin alkuperäisillä, sillä ei se sähkö tiedä minkä mallinen osa siellä on. Tuplapuolan tilalle voi hyvin laittaa erillisetkin kun vain johdottaa oikein.

        Magneton voi käämiä uudelleen. Tosin tuskin siinä vikaa on, mutta vastaisen varalle: pura kärventynyt johto ja jos et löydä sopivaa uutta, niin puhdistat sen vanhan teräsvillalla ja lakkaat uretaanilakalla. Puhdistus ja lakkaus tehdään lanka kiristettynä johonkin suoraksi. Kun lanka on kuivana käämitty takaisin, niin koko käämi kastellaan vielä lakalla ja annetaan kuivua pitkään lämpimässä.


      • buddy-love kirjoitti:

        Sitä koppaa saa paikallaan pois?

        Ne puolat muuten voi korvata myös muilla kuin alkuperäisillä, sillä ei se sähkö tiedä minkä mallinen osa siellä on. Tuplapuolan tilalle voi hyvin laittaa erillisetkin kun vain johdottaa oikein.

        on niin saamarin täynnä se konehuone, et ei oike kaks puolaa sovi mihinkään. Ja siks se konekin pitää pois nypätä, jos meinaa magneetonkopan irrottaa.


      • relaxed_eyes kirjoitti:

        on niin saamarin täynnä se konehuone, et ei oike kaks puolaa sovi mihinkään. Ja siks se konekin pitää pois nypätä, jos meinaa magneetonkopan irrottaa.

        Lainaat jostakin anturin ja ajat sitä irtomagneetilla käsin. Tosin en ole varma miten se on tuossa anturoitu, eli voi vaatia hiukan miettimistä missä kohtaa se anturi on oikeasti herkkä.

        Niillä virtakäämeillähän se ei tee testauksessa mitään, vaan koko virta tulee silloin akulta.


    • Jos sulla magnetossa on jotain vikaa niin sit se puolan hinta tuntuu melkosen pieneltä.

      Mitata en kyllä puolaa osaa mut mie oon tehny sen aina silleen et oon ostanu puolan ja kytkeny piuhat siihen irrallaan. Jos vika ei oo korjaantunu niin sit oon palauttanu sen puolan...

      en tosin oo ikinä tarvinnu palauttaa sitä puolaa :D

    • Thursday

      Vai koko Puola? Vaihtaisko amerikkalaiset Utahin kanssa päittäin?

      Ihan yleisohjeena että jos sitä kipinää ei alun alkaen ole, niin ei siinä mikään auta.

      Mut voi olla kysymys siitäkin, että kun sitä savua pääsi liikaa ulos, niin sitä pitäis siihen koneeseen lisätä. Biltemassa tai Motonetissa myydään varmaan sitä savua sopuhintaan. Jos ei kauppaan jouda niin sopivilla sanoilla sitä saa nousemaan akkain päästäkin kotitarpeiksi.

    • kärysi

      osta uus puola tai vaihda käämit

    • runontaja.

      osaa jeesaa

      • sähköoppi-kirja löytyy Kirjoittanut Eero Hämäläinen (ex-luokanvalvojamme)

        Copyright: Suomen Autoteknillinen Liitto (SATL)


    • mutta kun mangneto on todennäköisesti kampiakselin päässä ja siinä yleensä myös katkoja joka taas määrittelee sytytyshetken.

      AUTOn sähköoppia lainaten (ei siis tietoa sopiiko tässä tapauksessa):

      Jännitehäviö akun ja puolan välillä on 1 voltti.
      Jännitehäviötä mitattaessa on katkojankärkien oltava kiinni... Miten mahdetaan katsoa elektronisessa sytytyksessä niin oleva häviö?

      Mittaus liittimen 15 ja rungon välillä jännitteen pitää olla liki virtalähteen suuruinen.

      Vastaavasti akun ja sytytysmuuntajan (puolan) välinen jännityshäviö saa olla 1 voltti, ellei välissä ole etuvastusta.
      Tätä mitattaessa on katkojankärkien oltava kiinni.

      Käynnistysvaikeuksissa voi olla tarpeen mitata sytytysjärjestelmän vaatima vähimmäisjännite.
      Kytketään vähintään 5 ohmia/5 amppeeria säätövastus virtalukon ja ensiökäämin välille.
      Säädetään vastus pienimmilleen ja käynnistetään moottori... ai niin moottori ei käynnistynyt tapauksessasi.

    • gek-ko

      pidä laite lämpimänä ja valele öljyllä näin ensihoidoksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe