Liikaa maitoa?

Tietämätön M

Tulin tässä vaan katsottua maidon ravintosisältöä, ja päivän ravintosuosituksia siinä maitotölkin kyljessä, ja mietin että onko haitallista juoda liikaa maitoa?
Juon melkein pelkästään maitoa, ja kun menen salille maitoa menee yleensä 2.5 - 3L päivässä, tänään meni 4.5L, ja saan siis 4-5 kertaisen annoksen päivän saantisuosituksesta D - vitamiinia ja kalsiumia pelkästään siitä.

Onko tästä mitään haittaa vai voinko rauhassa juoda kun mieli tekee?

16

7317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juo vettä !

      maito ei ole janojuoma !

      • ravintoa

        ei janojuoma.


      • Tietämätön M
        ravintoa kirjoitti:

        ei janojuoma.

        Jaa, no tuo ei suoranaisesti vastannut kysymykseeni.... elikä onko pahasta juoda paljon maitoa? :)

        Kyllä se janonkin sammuttaa ;)


      • --ttt--
        Tietämätön M kirjoitti:

        Jaa, no tuo ei suoranaisesti vastannut kysymykseeni.... elikä onko pahasta juoda paljon maitoa? :)

        Kyllä se janonkin sammuttaa ;)

        ei siitä mitään haittaa varmastikaan ole jos sitä paljon juo..


      • vasikoitten juoma
        --ttt-- kirjoitti:

        ei siitä mitään haittaa varmastikaan ole jos sitä paljon juo..

        ei elintärkeä ihmiselle ja liika on liikaa - oli kysymys mistä vaan.
        Rasvaton maito on ok, rasvaista ei pidä juoda monta litraa päivässä,
        rasvoja eikä mitään muutakaan voi nauttia ylenmäärin, ilman että myöhemmässä elämässä tulee terveyshaittoja.


      • ajearhndfhaewg
        vasikoitten juoma kirjoitti:

        ei elintärkeä ihmiselle ja liika on liikaa - oli kysymys mistä vaan.
        Rasvaton maito on ok, rasvaista ei pidä juoda monta litraa päivässä,
        rasvoja eikä mitään muutakaan voi nauttia ylenmäärin, ilman että myöhemmässä elämässä tulee terveyshaittoja.

        rasvaton maito se pahempi paha on.


      • fmdtfyirkrjteahgszxb
        ajearhndfhaewg kirjoitti:

        rasvaton maito se pahempi paha on.

        joko kevyt tai täys maito, tai sitten vettä. Itse juon jokaista tasaisesti, luultavimmin vettä eniten.


    • fistingman

      Se maidon ylimalkainen kittaaminen. Maito ei kuulu aikuisen ihmisen ruokavalioon muutenkaan, saati sitten tollaisia määriä!

      • gsjtrtuyfiguotterawe

        Maito sisältää runsaasti proteiinia, joten se on hyvä noin tunti ennen treeniä tai heti treenin jälkeen. Vastapuolella on taas liika kalsium joka voi aiheuttaa väsymystä.

        Maito on kaikille


    • Panhandle

      Oletan, että käytät rasvatonta maitoa tai toisaalta energiantarpeesi on niin suuri, ettet liho maidon rasvan vuoksi. Liiallinen kalsiuminsaanti voi johtaa munuaiskiviin.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Munuaiskivi

      Neljä ja puoli litraa kuulostaa ihan hurjalta määrältä, kun suositus on vajaa litra. Kannattaisi yrittää vaihtaa veteen, maito ei todellakaan ole mikään janojuoma, vaikka monella tavalla terveellistä onkin.

      Ylimääräisestä D-vitamiinista ei käsittääkseni ole haittaa, liika tulee virtsan mukana ulos.

      • kertyy kroppaan

        D-vitamiini ei tule virtsan myötä ulos, vaan kertyy elimistöön. Liika saanti ei ole terveellistä, mutta siitä, mikä on liikaa, on eri näkemyksiä.

        Ainakin ennen oltiin sitä mieltä, että ylenmääräinen maidon litkiminen voi haitata raudan imeytymistä.

        Maidon sokeri on hyvä kasvualusta bakteereille, ja ainakin minun suussani on maidon juomisen jälkeen kohta tympeä olo, jollen ota esim. ksylitolipurkkaa. Siinä sokerissakin muuten on energiaa. Tuollainen maitomäära, vaikka olisi rasvatontakin, sisältää hyvin yli puolet kevyttä työtä tekevän päivittäisestä energiantarpeesta, joten muulle ruoalle ei jää paljon tilaa, eli voi ainakin periaatteessa tulla puutetta jostakin sellaisesta ravintoaineesta, jota maidossa ei ole.


      • ahsrtykewghkjfdsjahs

        Vaihto veteen ja proteiinijauheisiin...


      • Anonyymi

        Liika D-vitamiini aiheutti minulle hyperkalsemian. Lukekaa asiantuntijoiden kirjoituksia. Liika maito aiheuttaa minulle tosi huonoja oloja. Kalkkia tulee liikaa vereen. Maitoa suositellaan kolme kupillista päivässä. Kyllä kannattaa kunkin tutkia. Netistä löytyy myös, kun kirjoittaa hakuun Hyperkaslemia tai Liikaa D-vitamiinia. En puhu omiani.


    • Maitovasikka

      Olen pienestä pitäen juonut paljon maitoa eikä ole ollut mitään ongelmia ainakaan tähän asti(15v) sen kanssa. Tosin, olen huomannut että ruokahalu vähenee juodessa eli ei välttämättä tule syötyä kunnolla, ja toiseksi - (tämä saattaa olla yksilökohtaista) vaikka olen suht laiha olenkin niin luuni törröttävät joka paikassa ja kolhin niitä aina joka paikkaan. (Kun jalka osuu pöydän kulmaan kuuluu kopsahdus jne.) Veljeni ovat juoneet iässäni vähemmän kuin minä eikä heissä näy ylisuuria solisluita tai vastaavaa.

    • Milkyman

      Itse olen miettinyt myös pitäisikö maidon juomista vähentää, koska kuulin että maidosta saatu liika kalsium voi vaikuttaa verisuonten tukkeumiin. Siinä olisi yksi syy miksi paljon maitoa juovilla suomalaisilla on paljon verisuonitauteja.
      Oon 18 vuotta, käyn salilla joka toinen päivä ja maitoa kuluu 2-3L päivässä. En juo maitoa sillä ajatuksella että se olisi terveellistä kalsiumin, D-vitamiinin ja protskujen(heraproteiini) saannin kannalta, vaan yksinkertaisesti siksi koska se on niin he***tin hyvää. Lounaalla menee helposti viisi lasillista maitoa ja välillä jos ei jaksa ruokaa tehdä juon maitoa nälkään. En oo myöskään huomannut mitään haittoja maidonjuonnista. Vettähän sekin suurimmaksi osaksi on.

    • p

      ööö d-vitamiinista kyllä mitään yliannosta maitoa juomalla tule :D haloo :D

      Kalsiumsaattaa kertyä verisuonten pintaan jos ei nauti riittävasti d-vitamiiia, mutta täys maidossakin on rasvaa vain 2,5% ja rasvat ovat kyllä ihan hyvästä jos syö muuten oikein. maidon proteiini (hera) on samaa kuin vaikka fastin pussista, joten anna mennä vaan. kalsium tason saat erikokeilla selvitettyä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe