Kumpi on järkevämpää: ostaa vaikka 15000€ maksava uusi auto ja ajaa se loppuun asti vai ostaa käytettyä autoo ja vaihtaa kun 100tkm on tullut täyteen?
Ajaa uusi auto loppuun vai vaihtaa
14
997
Vastaukset
- halavallako?
...3000-6000 hintahaarukalla saa jo kelpo pelin, jolla ajelee pitempiäkin matkoja ja arvon alennus ei enää voi olla mahdoton. Tietysti kannattaa katsoa auton kunto huolella, ettei tule isompia yllätyksiä eli kuluja..
Käytetyn osto on aina kannattavampaa.
Vaikka kumma kyllä, suomalaisia autonostajia ei yleisesti säästäminen tunnu kiinnostavan....
No, maksavatpahan enemmän veroja.- The Rat
> Aina kannattaa valita se ratkaisu, joka on taloudellisin
Eli kaupasta ostetaan sitä halvinta jauhelihaa ja leipäkin kannattaa ostaa alennuslaarista - onhan se taloudellisinta.
Mutta mitä hittoa sillä rahalla tekee, jos sitä ei kuluta? Roope Ankka on tietääkseni ainut henkilö, joka saa kiksejä kolikoissa kylpemisestä...
Eiköhän kyse ole siitä, minkä verran kukin rahoistaan autoon ja ajamiseen haluaa kuluttaa. Onhan ajomukavuus toki hieman erilaista uudessa mersussa tai 500 tonnia ajetussa tojotassa... The Rat kirjoitti:
> Aina kannattaa valita se ratkaisu, joka on taloudellisin
Eli kaupasta ostetaan sitä halvinta jauhelihaa ja leipäkin kannattaa ostaa alennuslaarista - onhan se taloudellisinta.
Mutta mitä hittoa sillä rahalla tekee, jos sitä ei kuluta? Roope Ankka on tietääkseni ainut henkilö, joka saa kiksejä kolikoissa kylpemisestä...
Eiköhän kyse ole siitä, minkä verran kukin rahoistaan autoon ja ajamiseen haluaa kuluttaa. Onhan ajomukavuus toki hieman erilaista uudessa mersussa tai 500 tonnia ajetussa tojotassa...Tietysti tällainen säästöasenne vaatii kehittyäkseen omanlaisensa (=köyhän) perhehistorian...vaikka tosin joskus sellaisestakin henkilöstä tulee statusihminen.
Minua ihmetyttää lähinnä se, miksi joillain on hinku kuluttaa autoon niin HELVETISTI sitä rahaa...ja merkki on kuitenkin joku tyypillinen tylsä perheauto. En ymmärrä ollenkaan niitä, jotka ostavat esim. uuden VW Passatin tai Toyota Avensiksen. Jos itse olisin rikas, voisin ostaa vain useampia vanhoja harrasteautoja itselleni.
Ajomukavuuden arvostaminen on kiinni siitä, mihin autoon on "kasvanut sisään" ja tottunut....itse ajan täysin tyytyväisenä 23 vuotta vanhalla suzuki swiftillä, autolla, jota moni nykypäivän statusautoilija pitäisi vain "kauheana romuna, joka kelpaa korkeintaan lapsille peltoautoksi"....Mutta minulle se on hyvin palveleva käyttöauto, jota en vaihtaisi mihinkään nykyautoon.- The Rat
M1978 kirjoitti:
Tietysti tällainen säästöasenne vaatii kehittyäkseen omanlaisensa (=köyhän) perhehistorian...vaikka tosin joskus sellaisestakin henkilöstä tulee statusihminen.
Minua ihmetyttää lähinnä se, miksi joillain on hinku kuluttaa autoon niin HELVETISTI sitä rahaa...ja merkki on kuitenkin joku tyypillinen tylsä perheauto. En ymmärrä ollenkaan niitä, jotka ostavat esim. uuden VW Passatin tai Toyota Avensiksen. Jos itse olisin rikas, voisin ostaa vain useampia vanhoja harrasteautoja itselleni.
Ajomukavuuden arvostaminen on kiinni siitä, mihin autoon on "kasvanut sisään" ja tottunut....itse ajan täysin tyytyväisenä 23 vuotta vanhalla suzuki swiftillä, autolla, jota moni nykypäivän statusautoilija pitäisi vain "kauheana romuna, joka kelpaa korkeintaan lapsille peltoautoksi"....Mutta minulle se on hyvin palveleva käyttöauto, jota en vaihtaisi mihinkään nykyautoon.Itse ostin uuden volkkarin (olisi se voinut olla pasuunakin, mutta kun se pirulainen oli budjetin yläpuolella). Miksikö? Takuu on kiva, uusi auto on kiva... Laskeskelin pitäväni sitä 7-10 vuotta ja vaihtavani uuteen.
Kyllä, se tulee kalliimmaksi kuin käytetty, muttei niin paljon kalliimmaksi. Pääomakulut aika tarkkaan 350 euroa kuussa... The Rat kirjoitti:
Itse ostin uuden volkkarin (olisi se voinut olla pasuunakin, mutta kun se pirulainen oli budjetin yläpuolella). Miksikö? Takuu on kiva, uusi auto on kiva... Laskeskelin pitäväni sitä 7-10 vuotta ja vaihtavani uuteen.
Kyllä, se tulee kalliimmaksi kuin käytetty, muttei niin paljon kalliimmaksi. Pääomakulut aika tarkkaan 350 euroa kuussa...Kun ajaa autolla, jota ei kannata enää myydä kenellekään, se kannattaa ajaa itse loppuun. Niin, ja eihän minulla tule kilometrejä kuin sellainen n.6000 vuodessa. Nuo kilometrit ratkaisevat.
Niitä kaupunkilaisia minä ihmettelen, jotka ostavat uuden, vaikka ajavat yhtä vähän kuin minä.
P.S. On minun kännykkänikin jo lähes kymmenvuotias....tämä tietokone sensijaan on ostettu muutama vuosi sitten uutena (osina) ja se on kalliimpi kuin minun autoni....Monella ei varmaan ole auto halvempi kuin tietokone, mutta minulla on.- The Rat
M1978 kirjoitti:
Kun ajaa autolla, jota ei kannata enää myydä kenellekään, se kannattaa ajaa itse loppuun. Niin, ja eihän minulla tule kilometrejä kuin sellainen n.6000 vuodessa. Nuo kilometrit ratkaisevat.
Niitä kaupunkilaisia minä ihmettelen, jotka ostavat uuden, vaikka ajavat yhtä vähän kuin minä.
P.S. On minun kännykkänikin jo lähes kymmenvuotias....tämä tietokone sensijaan on ostettu muutama vuosi sitten uutena (osina) ja se on kalliimpi kuin minun autoni....Monella ei varmaan ole auto halvempi kuin tietokone, mutta minulla on.Muutaman vuoden vanha tietokone on lähinnä ongelmajätettä. Edes kierrätyskeskus ei välttämättä huoli sitä ilmaiseksi, vaan joudut ihan maksamaan.
Autosta saat romurautana pari satasta. The Rat kirjoitti:
Muutaman vuoden vanha tietokone on lähinnä ongelmajätettä. Edes kierrätyskeskus ei välttämättä huoli sitä ilmaiseksi, vaan joudut ihan maksamaan.
Autosta saat romurautana pari satasta.Ei tämä hajoa vielä pitkään aikaan, ja ominaisuuksia riittää, vaihtaa ei tarvitse...itse asiassa, jos hajoaa, nykyisin minulle riittäisi jo tehottomampikin, kun uudempien pelien pelaaminen on vähentynyt. Nettihän toimii lähes millä vaan.
- vaihtoehto...
Halvin tapa on ostaa se käytetty ja ajaa loppuun asti.
- kiki
Tottakaia tuolla ajetaan niin kauan kuin se toimii, tai kunnes tulee niin kallis korjuas ettei enää kannata.
Ja miksi ihmeessä käytetty auto tulisi vaihtaa kun tulee 100 kilometriä täyteen, mulle se tulis päivässä... - 25 vuotta ainakin..
Silloin se alkaa olla todellä järkevää. Kukapa vaan jaksaa ajaa samalla autolla edes kovin montaa vuotta yleensä. Mukavuudesta maksetaan niin sinäkin.
- hyväonhyvä
Paras tapa on ostaa 40-50 t€ auto uutena ja ajaa sillä 1. vaiheen loppuun eli 200-300 tkm ja antaa sitten se jälkikasvulle. Näin välttää jätemaksut.
- 15 tonnin autolle
15 tonnin autolle tuo sata tonnia on jokseenkin sama asia kuin loppuun ajaminen. Kyllä nuo postilaatikot ovat siinä vaiheessa aika karmeassa kunnossa ja melkoinen sissi saa olla jos sellaiselle kinnerillä jaksaa noin pitkään polkea.
15 tonnilla saa kyllä tänä päivää ihan asiallista parivuotiasta uutena yli 25 tonnia maksavaa autoa jolla on ajettu jopa 30-40tkm ja tällaisilla polkee ilman isoja ongelmia vähintään 200tkm merkistä riippumatta. Parhaissa tuon hintaluokan autoissa on 5 tähden turvakorit sekä ison auton mukavuus ja ajettavuuskin mutta kulutus ja vakuutusmaksut ovat kohtuulista luokkaa. - järkevämpi
Tuo 15000 on melko kova hinta käytetylle sillä saa jo viisivuotiaan laatuluokan vehkeen. Riippumatta rahasummasta joka autoon on laitettavissa käytetyn osto tulee halvemmaksi. Ensimmäiset 5-10 vuotta auton arvo romahtaa alas vauhdilla. Sen jälkeen arvon aleneminen hidastuu. Yli 20 vuoden ikäisessä autossa ei enää arvon alennusta tarvitse miettiä.
Koskaan ei tiedä mitä elämä tuo eteen. Ei voi tietää millaisen auton tarvitsee viiden vuoden kuluttua, voi tarvia kahden hengen autoa, isoa perheautoa, pakettiautoa tai jotain muuta ajokkia. Silloin on hyvä jos auton arvosta on jotain jäljellä jos joutuu vaihtamaan.
Toinen asia on kyllästyminen. Auto tuntuu alussa mukavalta mutta samalla autolla ajeluun kyllästyy nopeasti. Merkin/mallin vaihtelu piristää vaikka järkevintä olisikin ajaa samalla ruspalla loppuun asti. Jos auton on ostanut uutena, vaihtohetkellä hinta on tippunut reippaasti.
Itse olen viimeiset 20 vuotta ajellut yli 15 voutta vanhoilla autoilla. Joskus on joutunut vaihtamaan jo kolmen vuoden jälkeen, jotkut olen ajanut 5-6 vuotta ja sitten kyllästynyt ja vaihtanut. Tuon ikäisen auton saa 1-3 tonnilla joten arvon aleneminen ei kaada taloutta eikä niin kovasti harmita jos huomaa tehneensä vikahankinnan.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as442978Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232874- 462693
- 562548
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582458Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482450On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532191Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782128- 692038
- 452032