...jokainen varmaan odottaa jotain hyvää elämystä jouluna...mikä sinulla on sellainen? Mulla se on joulupäivän aamu, se tunnelma, kun ei oo kiire minnekään :D
ja sit sinappi, kinkku ja loota-yhdistelmä tieteskii..
Paras jouluherkku?
29
1032
Vastaukset
- zisel
kinkku. Hyvänä kakkosena lanttulaatikko.
Äääääh, nyt tuli nälkä! Noin muuten en tuosta joulun fiiliksestä tiedä. Olisi varmaan pitänyt varata etelänmatka, kun kerran on lomaa.
ohi, se 26. päivä taitaa olla paras hetki.
Herkuista kinkku ja erilaiset juustot :P ollaan juustoista tehty jouluherkkuperinne, namnamnam..on monia!!! :)
Mä pidän myös jouluaamusta, kun saa heräillä kaikessa rauhassa, keitellä puuroa ja nauttia sellasesta ihanasta seesteisestä tunnelmasta. Sen jälkeen alkaakin yleensä hiukan enemmän tohinaa mikä on omalla tavallaan myös ihanaa kun laitellaan ruokaa, saunotaan, taitellaan servettejä... Mä nautin myös illasta kun saa köllötellä sohvalla läheisten seurassa, käpertyä oman kullan kainaloon, mussuttaa suklaata kynttilänvalossa villasukat jalassa ja jutella kaikenlaista.
Hautausmaalla käynnit on myös sellasia mitkä merkitsee mulle paljon. Isovanhemmat oli mulle tosi tärkeitä ja niiden haudalla pyrin käymään joka vuosi ja viemään kynttilän heidän muistoks. Jollen pääse paikan päälle, jätän kynttilän muualla haudattujen muistomerkille.
Ruoka on toki hirmuisen tärkeää joulussa myös, mutta se että sen ruoan nauttii yhdessä läheisten ihmisten kanssa, on se mikä saa ruoan maistumaan niin hyvältä että yleensä tulee ahdettua itsensä ähkyn partaalle :)parasta, etenkin kinkku ja porkkanalaatikko.
Lasten jännitys ja riemu on se mikä tekee joulusta Joulun. Ja se rauhallinen ilta (jos sellanen sattuu siunaantumaan) päivän päätteeksi kun voi vaan makoilla viltin alla mussuttamassa konvehteja.- Jihuuu
Joulussa on kaikki ihanaa.. omatekoiset ruoat ja leipomukset.. aattona herätään ja keitetään riisipuuro. Siitä lähtee liikkeelle joulun tuoksu.. Kinkku on kuorrutettu hunajasinapilla..
Kyllä se joulu ja sen ihanuus koostuu sitä, että syödään hyvin ihania ruokia ja ollaan hyvässä seurassa. Lasten riemutessa. - random_N
Niitä on monta.
Sherrysilli. Muikunmäti. Savulohi sitruumanajoneesihärdellillä. Rosepippurilla silattu graavilohi tai -siika.
Makea ihana maksapasteija. Tummalla kotitekoisella saaristolaisleivällä tai riihiruisleivällä.
Savukalkkuna herukkahyytelöllä.
Puikulaperunat ja poronfile.
Paahtopaistibagelit.
Ja kinkku syntisen kermaiset laatikot makeat herneet.
Tryffelit.
Joo, mie todella nautiskelen joulun mauista!- cookos
johan on pidot...tuohon pöytään ku pääsisi ;D
- random_N
cookos kirjoitti:
johan on pidot...tuohon pöytään ku pääsisi ;D
Kalkkunaa saat jo la 20.12. Samoin sherrysilliä on jo silloin.
Poro on sit tapaninpäivänä.
Muut aatosta etiäpäin.
Varaa vaan sen verran kampetta että pärjäät koko kattauksen :)
Lukemista ja napanderia mulla kyllä on. Ja villasukkia. Mutta mun pyjamat on sulle varmaan reiluja. - cookos
random_N kirjoitti:
Kalkkunaa saat jo la 20.12. Samoin sherrysilliä on jo silloin.
Poro on sit tapaninpäivänä.
Muut aatosta etiäpäin.
Varaa vaan sen verran kampetta että pärjäät koko kattauksen :)
Lukemista ja napanderia mulla kyllä on. Ja villasukkia. Mutta mun pyjamat on sulle varmaan reiluja.mulla on jo muta sovittua. Herkkujen luo mennään silloinkin. Vaan kaikki jutut villasukista lähtien kuulostaa oikein jouluisalta..
- Bukki
Kunnon kinkku lootalla se jouluna olla pitää.
http://galleries.pimproll.com/hb/pics/22/006.jpg - JennieGiedeon
kinkku!
- KoppavaHoro
iskän tekemä graavi, perunalaatikko, lanttulaatikko ja luumurahka. Sekä tietysti glögiä (Marlin, pahvipakkaus).
Lisäksi mä toivon, että telkasta tulee joku Yksin kotona -leffa. Jos ei tuu, niin sitten vuokraan!
Pienenä joulua ei tullut ilman äitin sahramipullaa.- cookos
lapsena yleensä jossain lattialla lahjakirjoja nenä kirjassa kiinni. Ja mullakin oli mutsin tekemä taatelikakku se vakio...en saa samanlaista tehtyä. Se mauistui ihan suklaiselle, vaikka siinä ei ollut suklaata. Ihania joulumuistoja...
- manna gryn
ja suklaati. :)
- Hossi
Jostain sain oikein kunnollista koivutuhkalla ja lipeällä valmistettua lipeäkalaa niin NAMI NAMI.
- scale
se mikä pitää olla.
Tunnelmaa on tietenkin piirrosanimaatio lumiukko ja kynttilänviennit haudoille, glögi ja tietenkin joulusauna ja se kuinka se pukki aina osuu tuomaan ne lahjat sillä välin, kuin ollaan saunassa.
Oikea kuusi antaa oman tuoksunsa siihen jouluun. joka parasta joulussa on.
ovat mäti ja lohi.
- cookos
munkin herkkua, vaan meillä ei ollut sitä kotona koskaan ruokapöydässä...laivalla oon oppinut syömään sitä.
- cookos
en osta mitään..meen pois kotoo vietää joulua. Mutta vois vaikka seuraavana. Mädin kanssa pitää olla kaikkee herkkua muutakin, se kaipaa seurakseen runsaan noutopöydän..ja sipulin ja smetanan..
- rusalkaa
Meiän piparkakkutalo on kadonnut!!! Siis kokonaan häipynyt. Epäilen karvalapsia, josko hauvat olis sen popsineet. Syökö koirat piparkakkutaloja?
Ihanin herkku...ei osaa päättää. Kyllä se on maksapasteija. Sitä teen varta vasten itse ja vain jouluksi. Olen valmistanut jo vuosia...juuri siksi, että se on niin herkkua. Noo, sitten tulee itsetehdyt makkarat. Kolmosena piimäjuusto.- cookos
miten te osaattekin herkutella. Minäkin tykkään itsetehdyistä muna ja piimäjuustoista..oon joskus tehnyt.
Kyllä karvaturrit on varmaan nauttineet siitä talosta...no, se on ollut liian suuri houkutus.
- uk-ko
Kun pöydät notkuu toinen toistaan paremmista antimista niin parhaudesta tulee runsauden pulaa.
Pistän tällaisen herkun peliin: ite tehtyä lihapasteijaa, jossa on kaikkia mömmöjä mukana: Aurajuustoa, sipulia sun muuta. Noh. Tehdään liha- tai kasvisliemi ja nakellaan pasteijat sinne. Kun ne pehmiävät, syödään lusikalla pois...
Tämän pitäisi olla muunnelma vanhasta hämäläisestä jouluruuasta eli lihapiirakkaa lihaliemessä. En tiedä, onko oikeasti mikään perinneherkku. Faija tästä aikoinaan jutteli, kun muisteli lapsuuden jouluja hämeessä. Ehkä tuo on vain pula-ajan korvikeherkku?
Oli miten oli, kokeilin joskus kauan sitten, mielistyin makuun ja nykyään se on mun joulupöydässä vakiolaji. Liemiruoka leikkeleiden yhteydessä.- cookos
perinteeltä tosiaan. Mulla on yli kakskyt vuotta vanha pipariohje ja mikään muu ei kelpaa. Yks vuos en meinannnut löytää millään sitä ohjetta ja olin ihan huolissani. Niistä tulee mureita, vaikka ovat paksuja...muistuttaa sis tekijää monesa suhteessa. Mut ovat hyviä, ei liian maustettuja.
- ehdottomasti!
se se on.
- ilman.....
muuta
- vänksy
ja joulutortut. Noita kaikki silti syön ympäri vuoden jos sattuu tekemään mieli.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun634571KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1643512Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?632854- 1492811
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo492674- 241913
- 241801
- 301646
- 1741630
- 421342