Palstasuhteiden logiikka

Serpico

Kertokaas mulle, palstasuharit, omasta logiikastanne? Muodostatte suhteita joista teette hyvin julkisia. Kerrotte asioita hyvin avoimesti. Tunnette jopa pientä ylpeyttä avoimuudestanne. Sitten kun joku kommentoi ilkeästi kateuksissaan tai muuten vain huomaamattomuuttaan, niin kaikki täällä kuuluttamanne onkin yksityisasia tai juttu kahden sydämen. Ja sitten huudetaan haista vittua. Mikä logiikka?

Jos joku asia on yksityisasia, niin olkoon. Jos asia on keskustelupalstan yhteistä omaisuutta, niin sitten olkoon, eihän tämä mikään yksityinen postilaitos ole.

40

1786

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vänkyrä-nainen

palstalla on enemmän tuhoavia vaikutuksia suhteisiin, kuin niitä eheyttäviä.
      Ehdottomasti suhteiden onnistumisen kannalta palsta ei taida olla ihan se paras mahdollinen paikka asioiden jakoon. Se on monesti jo huomattu.

• puskittunut monte

ei täällä mitään suhteita ole leikkiä kaikki on vaan

• Serpico

Yleensähän sitä hyvien asioiden kertomista tässä yhteiskunnassa vierastetaan. Ihan aiheestakin. Kyllä mä tavallaan ymmärrän palstajakamisen kun se tapahtuu anonymiteetin näennäisessä turvassa. Mutta, ihminen siellä nikin takana on, ja jos hän on aidosti jotain itsestään antanut, niin hän myöskin voi aidosti loukkaantua.

• vänkyrä-nainen
        Serpico kirjoitti:

Yleensähän sitä hyvien asioiden kertomista tässä yhteiskunnassa vierastetaan. Ihan aiheestakin. Kyllä mä tavallaan ymmärrän palstajakamisen kun se tapahtuu anonymiteetin näennäisessä turvassa. Mutta, ihminen siellä nikin takana on, ja jos hän on aidosti jotain itsestään antanut, niin hän myöskin voi aidosti loukkaantua.

miettiä kahteen kertaan ennen kuin kaikki mietteensä tuo julki.

Ymmärrän mä tottakai sen et rakastunut ihminen on niin onnellinen ja haluaa tuoda sen kaikin mahdollisin tavoin julki. Mutta niinkuin tosielämässäkin, on täällä samoin, moni ei halua kuulla toisten onnesta. Negatiiviset asiat sen sijaan otetaan ilolla vastaan. On parempi, jos jollain menee huonommin kuin itsellään, mutta paremmin ei saisi mennä kenelläkään.

• puskakysymys
        vänkyrä-nainen kirjoitti:

Ymmärrän mä tottakai sen et rakastunut ihminen on niin onnellinen ja haluaa tuoda sen kaikin mahdollisin tavoin julki. Mutta niinkuin tosielämässäkin, on täällä samoin, moni ei halua kuulla toisten onnesta. Negatiiviset asiat sen sijaan otetaan ilolla vastaan. On parempi, jos jollain menee huonommin kuin itsellään, mutta paremmin ei saisi mennä kenelläkään.

jotenkin kannustettava näissä palstasuhteissa, että ei tulisi leimatuksi kateelliseksi toisen 'onnesta'?

• kaksi..
        vänkyrä-nainen kirjoitti:

VAPAANA olevaa kohtaa täällä niin eihän siinä mitään pahaa ole?Mutta jokainen jolla on jonkunlainen moraali tallella ei hyväksy varattujen peli!

• vänkyrä-nainen
        kaksi.. kirjoitti:

VAPAANA olevaa kohtaa täällä niin eihän siinä mitään pahaa ole?Mutta jokainen jolla on jonkunlainen moraali tallella ei hyväksy varattujen peli!

hyväksy varattuihin sekaantumista, mutta koska mä itselleni sallisin sen kuitenkin yhteen ihmiseen liittyen, jos tilanne sen vaatisi, vaikken muiden kohdalle sallisi ees itsellenikään, niin olisi se kuitenkin ehkä hiukan tekopyhää tuomita muita sellaisesta, johon kuitenkin itse olisin tilaisuuden tullen valmis.

Itse en kuitenkaan haluaisi pettää. Siksi en edes aio aloittaa suhdetta niin pitkään aikaan, ennenkuin olen varma etten lankeaisi tilaisuuden tullen siihen yhteen mieheen. Vielä en ainakaan pystyisi 100% uskollisuutta lupaamaan kenellekään.

• vänkyrä-nainen
        puskakysymys kirjoitti:

jotenkin kannustettava näissä palstasuhteissa, että ei tulisi leimatuksi kateelliseksi toisen 'onnesta'?

"Kell onni on, se onnen kätkeköön"

Kunhan itse tiedostaa olevansa onnellinen, sen pitäisi riittää. Kukaan vieras ihminen ei sillä tiedolla mitään tee..

• et...

osoita kysymystäsi suoraan kyseisille Pete&Alruunalle? Raukkis!

• Serpico

Niin voidaan laajentaa keskustelijapiiriä. Eihän tämä ole kenellekään tietylle osoitettu, ajattelepa palstahistoriaa.

• Niinhän se menee oikeassakin elämässä. Ihmiset ovat usein avoimia ja luottavaisia, kunnes pettyvät ja sulkeutuvat. Että ei tämä palsta siinä mielessä kovin oikeasta elämästä poikkea.

Sitäpaitsi et sinäkään tästä asiasta vapaa ole.

• Hui kauhistus!

Onko Serpico vokotellut varattuja tai ollut itse varattuna vokottelemassa muita tms.?
        Olemmeko kaikki syyllisiä? Entä, olemmeko kaikki syyllisiä siihen, että joillain jää pennut toisarvoiseen asemaan palstalaisiin nähden?

• Serpico

ettei metakeskustelua saa käydä. Se menee henkilökohtaisuuksiin tai se halutaan supistaa turhaksi kysymykseksi jota ei saa kysyä.

• Serpico kirjoitti:

ettei metakeskustelua saa käydä. Se menee henkilökohtaisuuksiin tai se halutaan supistaa turhaksi kysymykseksi jota ei saa kysyä.

Hyvä esimerkki on uskonnosta tai politiikasta keskusteleminen. Ihmiset ottavat henkilökohtaisena loukkauksena, jos joku on eri mieltä. He jotenkin automaattisesti kuvittelevat, että eri mieltä oleva ei kunnioita heidän mielipidettään. Ja sitten alkaa vittuilu.

• Hui kauhistus! kirjoitti:

Onko Serpico vokotellut varattuja tai ollut itse varattuna vokottelemassa muita tms.?
        Olemmeko kaikki syyllisiä? Entä, olemmeko kaikki syyllisiä siihen, että joillain jää pennut toisarvoiseen asemaan palstalaisiin nähden?

Mistä sinä tuon sait päähäsi? Niinkö minä väitin?

• kun uskonnoista
        Serpico kirjoitti:

joku sun kans eri mieltä :) mitäs siihe sanot?

• Hui kauhistus!
        Ratikkakuski kirjoitti:

Mistä sinä tuon sait päähäsi? Niinkö minä väitin?

liittyi tämä aloitus. Mistä sinä puhuit?

• Serpico
        Ratikkakuski kirjoitti:

Hyvä esimerkki on uskonnosta tai politiikasta keskusteleminen. Ihmiset ottavat henkilökohtaisena loukkauksena, jos joku on eri mieltä. He jotenkin automaattisesti kuvittelevat, että eri mieltä oleva ei kunnioita heidän mielipidettään. Ja sitten alkaa vittuilu.

Siinä punnitaan luonne. Hyvä, mutta kokonaan eri aihe olisi miten hyvin eri kantaa edustava kunnioittaa toisen kantaa...Jos olet jotain mieltä, niin et ole vastakkaista mieltä. Miten paljon kunnioitat sitä vastakkaista mielipidettä, aatetta, elämänkatsomusta ja miten se näkyy. Sitten on vielä eroteltava ilmitekstin takaa paistava todellinen asenne, joka voi olla hyvinkin pejorisoiva. Se paistaa aika ajoin hyvin läpi kirjoitusten retoriikassa.

Mutta ajattelen että ihmissuhteet tuottavat elämämme parhaimmat ja pahimmat tunteet. Itse kiihdyn niin hyvin, etten mielelläni käsittele ajankohtaisia ihmissuhteitani palstalla.

• Hui kauhistus! kirjoitti:

liittyi tämä aloitus. Mistä sinä puhuit?

Minä laajensin aloitusta koskemaan kaikkea muutakin henkilökohtaista avautumista. Kaikessa kun on sama logiikka: Ensin avaudutaan, sitten joku tölväisee ja sitten loukkaannutaan ja sanotaan, etteivät muut saa yksityisasioita kommentoida. Tarkoitus on sanoa: "Ette saa kommentoida mitään negatiivista."

• Serpico
        kun uskonnoista kirjoitti:

joku sun kans eri mieltä :) mitäs siihe sanot?

osittain totta. Otan lämpöä kun joku sanoo että kaikki maailman uskovaiset olisi murhattava. Jos ollaan eri mieltä, en suutu.

Totta on, että voisin olla kommentoimatta uskoani. Kun kysytään, niin kerron. Ajattelen että saamani loukkaus ei välttämättä luhista minua, ja että minun on kuitenkin hyvä sanoa mitä mieltä olen elämänkatsomuksellisesti.

• Hui kauhistus!
        Ratikkakuski kirjoitti:

Minä laajensin aloitusta koskemaan kaikkea muutakin henkilökohtaista avautumista. Kaikessa kun on sama logiikka: Ensin avaudutaan, sitten joku tölväisee ja sitten loukkaannutaan ja sanotaan, etteivät muut saa yksityisasioita kommentoida. Tarkoitus on sanoa: "Ette saa kommentoida mitään negatiivista."

Mun mielestä ne ovat saaneet kiitettävää palautetta aivan tarpeeksi tällä palstalla.

• ajatellu että
        Serpico kirjoitti:

osittain totta. Otan lämpöä kun joku sanoo että kaikki maailman uskovaiset olisi murhattava. Jos ollaan eri mieltä, en suutu.

Totta on, että voisin olla kommentoimatta uskoani. Kun kysytään, niin kerron. Ajattelen että saamani loukkaus ei välttämättä luhista minua, ja että minun on kuitenkin hyvä sanoa mitä mieltä olen elämänkatsomuksellisesti.

sun rakkaus Jumalaan voi olla yhtä tosi, kuin palstarakkaus toiseen palstalaiseen? Kummanki suhteen voi uskoa, turhaan....

• Jotain eroa kuitenkin.
        ajatellu että kirjoitti:

sun rakkaus Jumalaan voi olla yhtä tosi, kuin palstarakkaus toiseen palstalaiseen? Kummanki suhteen voi uskoa, turhaan....

Kuka on loukattu osapuoli S:n tapauksessa? Muut Jumalaan uskovat?

• Serpico
        ajatellu että kirjoitti:

Ihan hyvin. Silti, jos olen ottanut asian täällä puheeksi, se on julkinen siitä lähtien.

• ei ole asiallisia
        Serpico kirjoitti:

Ihan hyvin. Silti, jos olen ottanut asian täällä puheeksi, se on julkinen siitä lähtien.

olipa kohde sun Jumala tai alruna ja pete

• sitteki
        Jotain eroa kuitenkin. kirjoitti:

Kuka on loukattu osapuoli S:n tapauksessa? Muut Jumalaan uskovat?

olkoot kohde serpico tai muut uskovaiset tai alruna ja pete

paskan puhuminen loukkaa ketä vaan

• Jotain eroa kuitenkin.
        sitteki kirjoitti:

olkoot kohde serpico tai muut uskovaiset tai alruna ja pete

paskan puhuminen loukkaa ketä vaan

En innostu tuosta nimijankutuksesta, enkä usko että aloitus on edes heihin kohdistettu.

Tarvitseeko kenenkään olla kiinnostunut palstan ulkopuolisista ihmisistä vai ovatko he yhtä näkymättömiä kuin Jumala ateistille?

• kommentoida

En innostu tuosta nimijankutuksesta, enkä usko että aloitus on edes heihin kohdistettu.

Tarvitseeko kenenkään olla kiinnostunut palstan ulkopuolisista ihmisistä vai ovatko he yhtä näkymättömiä kuin Jumala ateistille?

mitää, jos aihe ei kiinnosta? =)suut suppuun sillo ku ei kerta kiinnosta

• Jotain eroa kuitenkin.
        kommentoida kirjoitti:

mitää, jos aihe ei kiinnosta? =)suut suppuun sillo ku ei kerta kiinnosta

ovatko palstan ulkopuoliset jotenkin kuolleita silloin kun palstalle kirjoitetaan? Siis onko joidenkin mielestä näin.

• mut palstan

ihmiset on tosia :) vai kirjottaako koneet itekseen?

• Asiasta.huvittunut

Kai sen nyt maalaisjärkikin sanoo, että tiedosta tulee julkishyödyke, kun se kirjoitetaan julkiselle palstalle.

Jos haluaa nimensä lööppiin, on hyväksyttävä, että se on siellä niin hyvässä kuin pahassakin. Julkisuus on hyvä renki, jos sitä oikein osaa käyttää. Palstasuharit eivät osaa. Eräät tuntuvat olevan niin kovakalloisia, että iskevät päänsä seinään kerta toisensa jälkeen.

• on se, etten kerro yksityiselämästäni tai palstasuhteistani (hah) täällä. Mutta se tekee myös minusta tylsän ihmisen:( Mä luulen, että jotkut palstaparit saavat myös sympatiaa ja ihailuakin osakseen avoimuudestaan. Itse en kuitenkaan uskaltaisi hajoittaa itseäni täällä. Pelkässä IRLissä riittää ihan tarpeeksi hajoamista ajoittain.

• Serpico

Tuo on se kolikon kääntöpuoli. Joko kärsit tai olet tylsä. Mitä enemmän antaa, sitä enemmän saa, valitettavasti myös lokaa päälleen. Jos et jaa mitään itsestäsi olet näkymätön. Rajanveto voi olla vaikeaa sitten minkä verran haluaa itää itsellään. Sitä ei voi ottaa enää takaisin minkä on antanut, paitsi unohduksen kautta. Sillä ketäpä nämä pitkään kiinnostaa...

• Papeete1

Mä olen sitä mieltä, että jos suhde täällä paljastetaan, niin kyllä se on julkista riistaa sen jälkeen. On aivan turha hokea että "hankkikaa oma elämä tms." tai "älkää puuttuko meidän asioihin" tms.

Kommentoinnin taso voisi tietysti olla välillä hieman mukavampikin.

• Serpico

Jokainen tuntee kateuden ilmiönä. Miksi onnellisuus ei tartu? Onko onnellisuutta?

• Serpico kirjoitti:

Jokainen tuntee kateuden ilmiönä. Miksi onnellisuus ei tartu? Onko onnellisuutta?

se vaan leijuu siinä onnellisuudessaan. :)

Onnellisuutta on ja sitä on jaettavaksikin asti, mutta ensin pitää osata erottaa oikea sellainen feikatusta sellaisesta.

• .........................

Ei se ainakaan kovin loogista ole itse ensin kertoa ja sitten valittaa. Kosken henkilökohtaisesti esille tuomiesi kaltaisia suhteita harrasta, olen joskus aika selkeästikin huomannut em. juttuja.

Olen aika korviani myöten täynnä...Joskus tällä palstalla joku on kehdannut valittaa jopa sellaisesta, että jos muut menevät "kahden ihmisen välisen" ajatuksenvaihdon "väliin". Voi jessus, ei hyvää päivää! Ajatus sellaisessa on sitten ilmeisesti ollut vielä jotain siihen suuntaan, että vastuu ei suinkaan eikä ollenkaan olisi sillä suunnalla, joka kapeuttaa julkisen keskustelupalstan sananvaihtoa tuomalla julkiselle palstalle sellaista sananvaihtoaan, johon ei(!) edes halua kaikkien kirjoittajien kommentteja, vaan että vastuullisimpia toimimaan ehdottoman korrektisti ja erityisen hienotunteisesti niissä tilanteissa olisivatkin muka aina muut kommentoivat tahot, joiden tulisi (mitä ilmeisimminkin!) osata ARVATA hienotunteisesti ja ehdottoman oikein, että mitkä ovat käyvimmät sanat mihinkin asiaan...

Kenellähän sellaisessa systeemissä pissii logiikka ja kenellä ei, hmh.

Ei näitä nykyisin voi oikein edes kutsua keskustelupalstoiksi. Melko monetkaan rekisteröidyt eivät myöskään ilmeisesti uskalla kritisoida toistensa sanomisia keskusteluissa kovinkaan paljoa, joten sitten kaikesta syytellään mystisiä ja muka kollektiivisesti/ yhtenäisesti pahoja "puskia"...Todellisuus lienee kuitenkin aikuisten oikeasti se (luulisin ja uskoisin aika vahvasti), että ei ainakaan irlisssä palstapersoonia tuntemattomat ihmiset varmaan suinkaan eniten useinkaan ole niitä, joita em. persoonat jotenkin korostuneen erityisellä keskusteluiden sisältöjen ulkopuolisella tavalla kiinnostaisivat. Joskus on käynyt mielessäni sellainenkin ajatus, että kenties jotkut pelkäisivät puskakirjoittajia "yhtenä massana" niin kovasti siksikin, kun ei vaan ihan kaikki omat kirjoittelut tai kirjoittajia koskevat asenteet kestäisi päivänvaloa... Hmh, onkohan siten.

Joitakin rekisteröityneitä tällä palstalla on kyllä, jotka toimivat aika korrektisti ja kivasti, kuten mm. sinä Serpico usein.

Yleistason kommentteja kuitenkin tulkitaan suorastaan naurettavan herkästi henkilökohtaisiksi. Kenties aivan kaikki eivät ymmärrä(?), että se ns. "konflikti" voi usein/ useissa asioissa syntyä ihan vain jo siinä, että osa kirjoittajista käy näillä palstoilla vain kirjoittaakseen mielipiteitä ja osa on sitten niitä, jotka pyörittävät omia henkilökohtaisia suhteitaankin tms.(?) tai joilla ne ovat jotenkin myös palstaan sidonnaisia.

Omassa ajatusmaailmassani ja omalla järkilogiikallani palstan _ensisijainen_ tarkoitus, eli keskusteleminen KESKUSTELUpalstalla kertoo sen, että missä järjestyksessä toiminnan tulee tällaisella palstalla mennä. Jos taas palstan nimi olisi vaikka "Tutustu ihmisiin IRL:ssa keskustelemalla Miehen logiikasta, harrasta upeita kahdenvälisiä keskusteluita!", olisi erittäin ymmärrettävää sekin, että jos valitetaan vaikkapa esimerkiksi "kahdenvälisen" keskustelun häiritsemisestä palstalla, mutta kun niin ei ole.

Aika monessakin asiassa on kyse itse kunkin totunnaisesta tapakulttuurista. Mä olen samaa mieltä siitä, että ei tää keskustelupalsta mikään yksityinen "postilaitos" ainakaan ole. En ihan jaksa tajuta, että jos joku kerran haluaa jollekin yhdelle tarkoitettuja viestejä laittaa, mikä vaikeus siinä oikein on tehdä sellaista yksityisesti. Julkisten keskustelupalstojen tarkoitus on se, että aivan kaikki kirjoitettu on tarkoitettu kaikkien luettaviksi. Kovin syvällistä nettikulttuurin ymmärrystä ei sellaisella mielestäni voi olla, joka ei sitä ajatusta osaa arvostaa.

Tulipas pitkä. Olkoot. Sori kirjoitusvirheet, ei ehdi nyt korjata.

• se vaikutelma

että serpico on aloittamassa palstalaisen kanssa suhteen ja nyt jänskättää... Kerro kaikki vain, avaudu meille:D Hänkö haluaisi julistaa sen täällä?

• Serpico

tapahtuu, kommentoin palstalla korkeintaan sitten jälkikäteen. Sopiiko näin? Tai mitäs mä teiltä kysymään. Mut en mä tule tänne myöskään itkemään.

Ketjusta on poistettu 37 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      69
      4919
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      192
      3850
    3. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      190
      3647
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      78
      3299
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      50
      2979
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      25
      2004
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1971
    8. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      187
      1857
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1706
    10. HULLU MERSU KUSKI LIIKKEELLÄ

Onko kukkaan pannu merkille shamppanjan väristä w211 mersua josta puuttuu taka puskuri, ajelee hirveitä nopeuksia keskus
      Kiuruvesi
      98
      1406
    Aihe