Mistä kerätään rahat latuejen ylläpitoon ?
joka vuosi pähkäillään alati kasvavista kuluista.
Vapaamamatkustajia riittää. Ensivuonna pitäis
päättää latupoolin latumaksujen perinnästä tavalla
tai toisella tilanne on kestämätön ja kohta ei ole
Muoniossa latuja.Kuntakin mahdollisesti jättää ensivuonna latumaksuun suunnattavat varat pois tai
pinentää niitä merkittävästi.Ottakaa kantaa mikä olis mielestänne paras ja oikeudenmukainen tapa.
Latujen ylläpitokulut on ,en ole aivan varma mutta
latupoolin toiminnassa olevien tietoje mukaan olis
noin 60,0000-80,000 euron vuodessa.
Miten olis jos latujen käyttäjiltä perittäis kausimaksu n.30-50 eur. ja yrittäjäthän maksaa kokonsa mukaan 500-3000 euroon vuodessa.
Tehkää ehdotuksia ???
Muonion Mainiot Ladut,mistä rahat ylläpitoon
17
3147
Vastaukset
- kuulemma
kyllä sielä poolilla rahhoo on jemmasa, ku kuulemma palkkojaki on vain korotettu reilulla käellä, että kone kulkee! En mie vain tiä niin ne vain puhhuu...kunnan ossuus pitäs olla vain sama ko korkeintaan keskiverto yrittäjienkin, ei sielä paljo kuntalaisia nykyään lavulla näy ja ei se kunnan pussi paljo paisu-kyllä se "muille" menee se rahavirta!
- N 50 luvulta
Toivotaan, että latuihin riittää rahaa, myös kunnalta. Tosi terveellinen liikuntamuoto, mieli virkistyy ladulla. Saati sitten kunto ja pysymme terveempinä.... Ja kyllä se näkyis myös matkailijoiden määrässä. Etelästä tullaan lappiin hiihtämään mm. Ja jotain hyotyä meille kuntalaisillekkin, kun näkyy ne kunnan rahat katoavan johonkin muutenkin.
- umpukshlaaja
Voi voi teitä valmiille tulijoita ruikuttajia.
Minun nuoruudessa poljettiin ladut itse. Paljon parempana säilyi kuntokin kun näillä valmiilla.
Ei rutistu eikä vaadittu maksuja aukaisuun ja homma pelasi. Ehdottaisin näin laman päälle painaessa,että ne rahaa vievät kaikenmaailman poollt huis helvettiin ja vanhat konstit käyttään.Sais turistin nauttia aidommasta Lapista. - tosi vanha
umpukshlaaja kirjoitti:
Minun nuoruudessa poljettiin ladut itse. Paljon parempana säilyi kuntokin kun näillä valmiilla.
Ei rutistu eikä vaadittu maksuja aukaisuun ja homma pelasi. Ehdottaisin näin laman päälle painaessa,että ne rahaa vievät kaikenmaailman poollt huis helvettiin ja vanhat konstit käyttään.Sais turistin nauttia aidommasta Lapista.ko ei ollu etes kenkiä millä tampata latua, avojaloin piti joka aamu klo 04 lähteä tamppaahmaan latua auki että pääsi savotan jälkheen hiihtähmään 9 tuntia, ilman suksia! ei meilä ollu suksia, avojaloin hiihethiin ko oli pakko ja sauvat tehthiin kesälä kortheesta! hiihon jälkheen piti vielä aitaa tehä, hakata routamaata puisela rautakangella! se se oli aikaa, että tet nykyihmiset voi ymmärtää miten kova soli mulla aikanhaan tehä töitä ja harrastaa hiihtoa!
- N 50 luvulta
tosi vanha kirjoitti:
ko ei ollu etes kenkiä millä tampata latua, avojaloin piti joka aamu klo 04 lähteä tamppaahmaan latua auki että pääsi savotan jälkheen hiihtähmään 9 tuntia, ilman suksia! ei meilä ollu suksia, avojaloin hiihethiin ko oli pakko ja sauvat tehthiin kesälä kortheesta! hiihon jälkheen piti vielä aitaa tehä, hakata routamaata puisela rautakangella! se se oli aikaa, että tet nykyihmiset voi ymmärtää miten kova soli mulla aikanhaan tehä töitä ja harrastaa hiihtoa!
Entisaikaan oli sitä ja tätä. Nyt eletään tätä aikaa. Kyllä sitä 60 luvullakin liikuttiin koulumatkat kävellen jopa 20km. Tyhjää niitä koneita ois keksitty, jos niitä ei käytetä. Nykyisten on erilaiset kilpailut henkisesti työpaikoista ja kiristyneestä työtahdista. Kahloo menemään lumihangessa joka sitä kaipaa ja ilman kenkiä. Kuka sitä kieltää tekemästä..
- Sivakka=====
N 50 luvulta kirjoitti:
Entisaikaan oli sitä ja tätä. Nyt eletään tätä aikaa. Kyllä sitä 60 luvullakin liikuttiin koulumatkat kävellen jopa 20km. Tyhjää niitä koneita ois keksitty, jos niitä ei käytetä. Nykyisten on erilaiset kilpailut henkisesti työpaikoista ja kiristyneestä työtahdista. Kahloo menemään lumihangessa joka sitä kaipaa ja ilman kenkiä. Kuka sitä kieltää tekemästä..
Niinpä niin, ennen tehtiin niin ja näin, mutta nyt on vuosituhat vaihtunut. Jos meillä ei ole Muoniossa latuja, ei matkailukaan kannata. Vaikka keksittäis minkälaisia sirkushuveja tahansa, on suuri joukko matkailijoita, jotka kuitenkin tulevat tänne hyvien latujen takia. Minusta pitäis laittaa sekä matkailijoille että kuntalaisille vapaaehtoinen latumaksu. Mie luulen, että net, jotka latuja käyttävät, ovat valmiita myös maksamaan niitten hoidosta.
- Elellään
umpukshlaaja kirjoitti:
Ei rutistu eikä vaadittu maksuja aukaisuun ja homma pelasi. Ehdottaisin näin laman päälle painaessa,että ne rahaa vievät kaikenmaailman poollt huis helvettiin ja vanhat konstit käyttään.Sais turistin nauttia aidommasta Lapista.2008 vuosiluvulla. En mie usko että ne vanhat (vaikkakin hyvät) konstit tulevat kovin helposti nykymaailmaan ja tämänajan ihmsten käyttöön. Pittää vain sopeutua olemassa olevaan.
- Jumpsis
umpukshlaaja kirjoitti:
Ei rutistu eikä vaadittu maksuja aukaisuun ja homma pelasi. Ehdottaisin näin laman päälle painaessa,että ne rahaa vievät kaikenmaailman poollt huis helvettiin ja vanhat konstit käyttään.Sais turistin nauttia aidommasta Lapista.Vittuako ne turistit haluaa huonolle jäljelle kiroamaan ku ei onnistu hihto keskellä kairaa jonku omapoljettamalla jäljellä.
VARSINKAAN jos sattuu tulemaan joku ammattihiihtäjä.
Tai miten poljetat jos oot luisteluhiihtomiehiä?
- ?????
Ei voi vaatia latumaksuja ihmisiltä jotka eivät
käytä hiihtolatuja,net maksaa ketkä käyttää.
Kaikilla ei suksi luista.
Ja mitä tulee yritysmaksuihin niin Muoniossa on monia yrityksiä joille on ihan yhden tekevää
onko hiihtäjät missä. Ei yhtään tuloa hiihtäjiltä niin minkä takia siihen pitäisi satsata.
Viissaammat laskekoot yrityksille hinnan latuihin ketkä sieltä euron saapi.esim. majoituspaikat.- Niin son
Tässä viestiketjussahan onkin puhuttu vain siitä, että joka käyttää myös maksaa. Mutta hiihtävät ne paikkakuntalaisetkin, ei voi vaatia, että vain matkailuyritykset osallistuvat talkoisiin. Ja en usko, etteikö matkailu vaikuta välillisesti lähes kaikkiin yrityksiin, tavalla tai toisella. Mietipä sitä.
- "muonion mainiot kelkk...
................
================ => =============
................ - latualatua
Olen jo poismuuttanut aikoja sitten sieltä Muonion kairoilta,mutta eikö ne leijonat enää laita moottorikelkan perään sellaista teräshöylää ja pidä ratsutien latuja auki. Olivat ainakin silloin 70-80 luvulla aina loistokunnossa ja suksi luisti.
Vai ollaanko nykyään liian kranttuja ja pitää olla täyspäiväiset miehet latuja auki pitämässä ja monet koneet höyläämässä. - tuhottu latu
Latuverkko Muonio-Olos välillä harrastetaan kelkkailua liian monesti jos tunnistat kelkailijan tai näet rekisterikilven niin poliisit töihin.Varsinkin alamäessä kelkan tekemät vallit ja käännökset on vaaralliset.
- höhhöhhööö
Haista nyt paskas. Ja muka taasen kelkkamiehet polkemassa teidän latujanne. Ja muka vielä puskapoliiseiksi toisia yllytät. Rekkarit ylös ja juoruamaan. Ei kuule lähde poliisit moisen paskan takia liikkeelle. Että pitele vain ihan itte sitä mierlikuvitusvihkoasti ja kerää olemattomia kelkkarekistereitä.
Mutta iäppä välillä vähän taukoa siinä hiihtohommassas että kerkeää se huohotus palautua ja ja pääkin pelaa taasen oikeasti. - kapeatelainen
kelkka ja koirakin ollut mukana ja muutama kisuran jälki. Näyttäis tuo turvan soittaja kuuluvan sammaan porukkaan kielen käytöstä päätellen. Poroista ei näkojään pääse koskaan erroon, kesälä pihalla ja talvella lavula.
- töihin
Joka kerta kun sieltä kelkkailija löytyy,niin latukone töihin.Kelkkailija hoitaa kustannukset.
- tampparisti
töihin kirjoitti:
Joka kerta kun sieltä kelkkailija löytyy,niin latukone töihin.Kelkkailija hoitaa kustannukset.
No selvä tapaus. Ajetaan tampparilla, lähetä sie ne laskut niille kelkkailijoille. Helppo nakki.Näin se käy kun hallitsee homman...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823496
- 302943
- 612915
- 82737
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574