Joulusinappi

help me!!

Olen joskus syönyt tuttavillani joulupäydässä sinappia, joka on kinkun kanssa aivan täydellistä. Sinappi on melko vaaleaa,keltaisen sävyistä, tosi ohutta, maultaan makeahkoa. Googlettamalla olen löytänyt joitain ohjeita, mutta epäilen ettei niillä tulisi toivottua lopputulosta. Sinappi ei siis saa olla paksua ja "rakeista". Olisiko kenelläkään antaa ohjetta kuvailemaani sinappiin??

16

8883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on ihan

      kiinni siitä, paljonko nestettä kotisinappiin laittaa. Mitä enemmän, sen ohuempaa, mitä vähemmän, sen paksumpaa. Myös keittoaika vaikuttaa - arvaat varmaan kumminpäin?

      Makeus (jos et muuta erityismakua ole huomannut) viittaa siihen, että kyseessä on kaikista yksinkertaisin kotisinappi tehtynä Coleman'sin sinappijauheesta. Ohje taitaa olla ihan purkin kyljessä, mutta siinä on periaatteessa van sinappijauhetta, sokeria ja vettä. Katso mittasuhteen purkista.

      • Edellinen

        Ei "van" vaan "vain", ei "mittasuhteen" vaan "mittasuhteet"...


      • help me!!

        Kiitos vastauksestasi. Olen juuri tuota mainitsemaasi sinappijauhepakkausta kaupassa jo pariin kertaan käsissäni pyöritellyt ja lukenutkin siinä mainitun ohjeen. En vaan millään suostu uskomaan, että se sinappi mitä olen syönyt,tehtäisiin niin yksinkertaisella ohjeella :) En osaa sanoa, mikä muu maku siinä maistuu kuin makeahko maku.. mietin sitäkin, että kuuluisikohan siihen laittaa etikkaa tai esim. suolakurkkujen lientä. Saatan kuitenkin kokeilla tuolla Coleman´s- sinappijauheella. Toivotaan, että onnistuu!:)


      • mehän
        help me!! kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Olen juuri tuota mainitsemaasi sinappijauhepakkausta kaupassa jo pariin kertaan käsissäni pyöritellyt ja lukenutkin siinä mainitun ohjeen. En vaan millään suostu uskomaan, että se sinappi mitä olen syönyt,tehtäisiin niin yksinkertaisella ohjeella :) En osaa sanoa, mikä muu maku siinä maistuu kuin makeahko maku.. mietin sitäkin, että kuuluisikohan siihen laittaa etikkaa tai esim. suolakurkkujen lientä. Saatan kuitenkin kokeilla tuolla Coleman´s- sinappijauheella. Toivotaan, että onnistuu!:)

        emme mitenkään voi tietää mitä muita makuja olet siinä maistanut kuin ne mitkä meille kerrot. Ja ainoa tietoon tullut oli nyt toistaiseksi makeus.


      • niin, niin, niin
        mehän kirjoitti:

        emme mitenkään voi tietää mitä muita makuja olet siinä maistanut kuin ne mitkä meille kerrot. Ja ainoa tietoon tullut oli nyt toistaiseksi makeus.

        niin ja sinäkin voit jättää turhanpäiväiset vastauksesi pois jossei asiaa ole!!


      • nimenomaan
        niin, niin, niin kirjoitti:

        niin ja sinäkin voit jättää turhanpäiväiset vastauksesi pois jossei asiaa ole!!

        oli. Ei kannata kysyä tyyliin "mikä oli se hyvä ruoka jota kerran söin". Kannattaa kuvailla, millainen se ruoka oli.

        Liikaa sinun älyllesi?


      • taivas
        nimenomaan kirjoitti:

        oli. Ei kannata kysyä tyyliin "mikä oli se hyvä ruoka jota kerran söin". Kannattaa kuvailla, millainen se ruoka oli.

        Liikaa sinun älyllesi?

        Alkuperäisen kuvailemilla kriteereillä pystyy kyllä heittämään ilmoille reseptin jos toisenkin. Pointti olikin se, että jos jollakulla on antaa omasta mielestään hyvää makean sinapin ohjetta, niin olisi hyvä juttu jos jakaisi sen muillekkin. Ja jos sinulla ole mitään reseptiä antaa, vaan ainoat järkevät sanasi ovat ivaa, voit pystä hiljaa ja olla viisastelematta!!


      • minäpä
        taivas kirjoitti:

        Alkuperäisen kuvailemilla kriteereillä pystyy kyllä heittämään ilmoille reseptin jos toisenkin. Pointti olikin se, että jos jollakulla on antaa omasta mielestään hyvää makean sinapin ohjetta, niin olisi hyvä juttu jos jakaisi sen muillekkin. Ja jos sinulla ole mitään reseptiä antaa, vaan ainoat järkevät sanasi ovat ivaa, voit pystä hiljaa ja olla viisastelematta!!

        olin juuri se joka antoi sen ensimmäisen ohjeen. Eikä kysyjä ollut siihen oikein "tyytyväinen". Joten yritin viestittää, että kertokoon sitten lisää miltä muulta sinappi maistui, niin ehkä keksimme mitä muutakin ainesosaa siinä on saattanut olla mukana.

        Mutta ei. Kun ei mene perille.


    • sinappini.

      Minun sinappini saattaisi olla alkuperäisen kirjoittajan kaipaama sinappi.

      Tarvitset yhtä paljon (desin, kupillisen, ämpärillisen) sinappijauhetta, sokeria, munia ja kevytkermaa. Lisäksi tarvitset pikku tujauksen etikkaa, noin ruokalusikallisen reilun desin mitalla tehtyyn sinappiin. Etikan sijasta voit käyttää myös viskiä tai konjakkia.

      Sekoita paksupohjaisessa kattilassa sokeri ja sinappijauhe paakuttomaksi. Lisää munat ja kerma.

      Kuumenna seosta ja hämmennä huolellisesti koko ajan, sillä se palaa helposti pohjaan. Kun seos sakenee ja pulpahtaa muutaman kerran, ota se pois liedeltä ja jäähdytä. Viilenneeseen sinappiin lisäät etikan.

      Sinappi on heti käyttövalmista, mutta maku paranee ajan myötä. Sinappi säilyy jääkaapissa pidettynä noin 2-3 viikkoa, ellet ole ehtinyt syödä sitä jo loppuun.

      Noilla ainessuhteilla tulee keskijuoksevaa ja keskivahvaa sinappia. Seoksen juoksevuutta voi lisätä nesteen määrällä ja ärhäkkyyttä sinappijauheen määrällä. Makeutta voi tietysti säätää sokerilla.

      Suosittelen kuitenkin kokeilemaan ensin perusreseptillä, jotta voi siitä vääntää makua ja rakennetta mieltymystensä suuntaan. Perusresepti on myös helppo muistaa "yhtä paljon" -periaatteen vuoksi.

      • kokeilin lähes samaa

        Kiitos reseptistäsi, löysin lähes samanlaisen aiemmasta keskustelusta kuin sinun ohjeesi, ja hyvää tuli:)Juuri sellaista kuin kaipasinkin. Ohjeessa oli 1.5 dl sinappijauhetta, saman verran sokeria, 2 dl kermaa, 1tl etikkaa, 1tl maissijauhoja ja 1rkl öljyä. .Minun makuuni sinappi oli sopivan voimakasta, mutta lapsia varten ajattelin seuraavan satsin tehdä vähän pienemmällä sinappijauheen määrällä. Kokeilemassani ohjeessa kaikki aineet sekoitettiin sekaisin, myös etikka, eli se on eroavaisuutena sinun ohjeeseesi. Täytyy kokeilla sitäkin, että etikan lisää vasta valmiiseen sinappiin.


      • tulee.
        kokeilin lähes samaa kirjoitti:

        Kiitos reseptistäsi, löysin lähes samanlaisen aiemmasta keskustelusta kuin sinun ohjeesi, ja hyvää tuli:)Juuri sellaista kuin kaipasinkin. Ohjeessa oli 1.5 dl sinappijauhetta, saman verran sokeria, 2 dl kermaa, 1tl etikkaa, 1tl maissijauhoja ja 1rkl öljyä. .Minun makuuni sinappi oli sopivan voimakasta, mutta lapsia varten ajattelin seuraavan satsin tehdä vähän pienemmällä sinappijauheen määrällä. Kokeilemassani ohjeessa kaikki aineet sekoitettiin sekaisin, myös etikka, eli se on eroavaisuutena sinun ohjeeseesi. Täytyy kokeilla sitäkin, että etikan lisää vasta valmiiseen sinappiin.

        Etikan lisääminen vasta jälkikäteen tehdään sen vuoksi, että se ei kuumennettaessa haihtuisi. Niin tehdään myös esimerkiksi kalan mausteliemiä valmistettaessa.

        Hyvää sinappijoulua!


      • samanmoinen

        ohje kuin mummoni minulle "perintönä" jättämä ja opettama:) Paitti, että muistan ikäni kun aina kauppareissuilla mummolla oli tyhjä lasipullo mukana, johon sen ajan kala-/lihatiskeiltä pyyettiin jättimäisestä suolakurkkutynnyristä sitä lientä, joka sitten siivilöitiin etikan sijasta sinappihässäkkään. Eikä vielä tähän päivään mennessä ole parempaa sinappia siunaantunut: :-P


      • sinappi on jees
        kokeilin lähes samaa kirjoitti:

        Kiitos reseptistäsi, löysin lähes samanlaisen aiemmasta keskustelusta kuin sinun ohjeesi, ja hyvää tuli:)Juuri sellaista kuin kaipasinkin. Ohjeessa oli 1.5 dl sinappijauhetta, saman verran sokeria, 2 dl kermaa, 1tl etikkaa, 1tl maissijauhoja ja 1rkl öljyä. .Minun makuuni sinappi oli sopivan voimakasta, mutta lapsia varten ajattelin seuraavan satsin tehdä vähän pienemmällä sinappijauheen määrällä. Kokeilemassani ohjeessa kaikki aineet sekoitettiin sekaisin, myös etikka, eli se on eroavaisuutena sinun ohjeeseesi. Täytyy kokeilla sitäkin, että etikan lisää vasta valmiiseen sinappiin.

        Pirkan sivuilta löytyy ohje " yhtä paljon sinappi " mikä on aivan loistava!!


    • A.Gröndahl, Tukholma

      Ainekset: 1,5 dl sinappijauhetta
      2 dl sokeria
      2 dl (kuohu-)kermaa
      2 munaa
      Laita kaikki ainekset kattilaan, kuumenna seosta lievällä lämmöllä koko ajan sekoittaen aina kiehumispisteeseen asti. Siirrä kattila jäähtymään kylmään veteen. Seoksen jäähdyttyä lisää siihen
      0.5-1 rkl väkevää etikkaa
      1 rkl konjakkia
      Sinappi on valmista purkitettavaksi.

      PS. Olen ensimmäistä kertaa tällä sivulla ja minua hämmästyttää muutamien kirjoittajien halpamainen kommentointi toisten täysin asiallisiin viesteihin.Itsetunto on ilmeisesti pohjalukemissa. Mutta hyvää joulua heillekin.








      PS.

      • Mansen mummu

        Kaikille


    • Nelly

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe