Kokeilin oheista ohjetta juuri ja tulipa hyvää: silliä joulupöytään vähän uudella tapaa:
matjessillifile
1 punasipuli
1 rkl kaprista
1 munankeltuainen
ruohosipulia
Kastike:
2 rkl ketsuppia
2 rkl punaviinietikkaa
1/2 dl ruokaöljyä - rypsiöljy käy hyvin
suolaa
valkopippuria
Pieni matjesfile ohuiksi siivuiksi. Silppua punasipuli aivan pieneksi. Hienonna ruohosipuli silpuksi.
Kastiketta varten vatkaa ketsuppi ja viinietikka hyvin yhteen. Vatkatessasi lisää öljy emulsioon ohuena nauhana vähän kuin tekisit majoneesia. Mausta kastike suolalla ja valkopippurilla.
Yhdistä sillirimpsut ja punasipuli sekä kaprikset ja sekoita kastike joukkoon.
Kasaa sillistä tarjoilulautaselle kaunis keko - vaikka muotilla, jos sopiva löytyy - ja koristele ruohosipulisilpulla. Koska kyseessä on tartar, on vain sopivaa painaa keon keskelle syvennys ja rikkoa sinne yksi munankeltuainen höysteeksi ja kastikkeeksi.
Tarjoa paahdettua saaristolaisleipää tai muuta hyvää ruisleipää tartarin kanssa.
Sillitartar
4
1190
Vastaukset
Tuo tartar menee hetimmiten testattavien reseptien joukkoon. Ohjeessa oli yhtenä ainesosana ketsuppi. Olen hiljaa mielessäni ihmetellyt ketsupin käyttöä ruuanvalmistuksessa. Jopa soppamies käytti ketsuppia makua antamaan valmistaessaan telkkarissa espanjalaista kylmää tomaattikeittoa Gazpachoa.
Mikä taika tuossa ketsupin käytössä on? Ketsuppejahan on hyvinkin eri makuisia toiset etikkaisempia, toiset makeampia.Enpähän tiedä syytä - voisihan sitä käyttää vaikka makeutettua tomaattipyreetä samaan asiaan. Olen napannut tuon kastikkeen Antti Vahteralta ja tehnyt sitä muutaman kerran menestyksellä.
Ketsupilla saadaan makeutta ruokaan kun pyree tuo taasen happamuutta. Yleensähän tomaatin maun pyöristämiseen käytetään sokeria, joten ketsupin voisi kai katsoa olevan jo kuin "valmista tavaraa".
Tein aikanaan itse omaa ketsuppiani, jota käytin kastikepohjana pastakastikkeissa ja muutenkin. Syksymmällä kun ylikypsiä tomaatteja sai halvalla oli aika tehdä niistä säilykkeitä: chutneyta, ketsuppia, pyreetä yms. kaikkea hyvää. Silloin minulla oli hyvä, kylmä kellari ja lapset toivat talouteen lastenruokapurkkeja, joihin säilöä.
Nyt ovat lapset olleet jo kauan poissa eikä ole enää sitä kellaria. Lapsenlapset tuovat jo kuitenkin tölkkejä talouteen, mutta missä säilyttää mokomat purkit?
Itse tehty ketsuppi on hyvää tavaraa, mutta koska siinä ei ole säilöntäaineita pakkaa olemaan tarkkaa puuhaa hygienian yms. suhteen ettei lähde pilaantumaan.
- silli on herkkua
ja hyvää oli ! Ei jäänyt viimeiseksi kerraksi.
- maatjesharing, on vähäsuol...
arvokala. http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/maatjesharing http://www.xanga.com/carlo/668633089/item.html
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34783Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6724- 46706
Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670