Kokeilin oheista ohjetta juuri ja tulipa hyvää: silliä joulupöytään vähän uudella tapaa:
matjessillifile
1 punasipuli
1 rkl kaprista
1 munankeltuainen
ruohosipulia
Kastike:
2 rkl ketsuppia
2 rkl punaviinietikkaa
1/2 dl ruokaöljyä - rypsiöljy käy hyvin
suolaa
valkopippuria
Pieni matjesfile ohuiksi siivuiksi. Silppua punasipuli aivan pieneksi. Hienonna ruohosipuli silpuksi.
Kastiketta varten vatkaa ketsuppi ja viinietikka hyvin yhteen. Vatkatessasi lisää öljy emulsioon ohuena nauhana vähän kuin tekisit majoneesia. Mausta kastike suolalla ja valkopippurilla.
Yhdistä sillirimpsut ja punasipuli sekä kaprikset ja sekoita kastike joukkoon.
Kasaa sillistä tarjoilulautaselle kaunis keko - vaikka muotilla, jos sopiva löytyy - ja koristele ruohosipulisilpulla. Koska kyseessä on tartar, on vain sopivaa painaa keon keskelle syvennys ja rikkoa sinne yksi munankeltuainen höysteeksi ja kastikkeeksi.
Tarjoa paahdettua saaristolaisleipää tai muuta hyvää ruisleipää tartarin kanssa.
Sillitartar
4
1217
Vastaukset
Tuo tartar menee hetimmiten testattavien reseptien joukkoon. Ohjeessa oli yhtenä ainesosana ketsuppi. Olen hiljaa mielessäni ihmetellyt ketsupin käyttöä ruuanvalmistuksessa. Jopa soppamies käytti ketsuppia makua antamaan valmistaessaan telkkarissa espanjalaista kylmää tomaattikeittoa Gazpachoa.
Mikä taika tuossa ketsupin käytössä on? Ketsuppejahan on hyvinkin eri makuisia toiset etikkaisempia, toiset makeampia.Enpähän tiedä syytä - voisihan sitä käyttää vaikka makeutettua tomaattipyreetä samaan asiaan. Olen napannut tuon kastikkeen Antti Vahteralta ja tehnyt sitä muutaman kerran menestyksellä.
Ketsupilla saadaan makeutta ruokaan kun pyree tuo taasen happamuutta. Yleensähän tomaatin maun pyöristämiseen käytetään sokeria, joten ketsupin voisi kai katsoa olevan jo kuin "valmista tavaraa".
Tein aikanaan itse omaa ketsuppiani, jota käytin kastikepohjana pastakastikkeissa ja muutenkin. Syksymmällä kun ylikypsiä tomaatteja sai halvalla oli aika tehdä niistä säilykkeitä: chutneyta, ketsuppia, pyreetä yms. kaikkea hyvää. Silloin minulla oli hyvä, kylmä kellari ja lapset toivat talouteen lastenruokapurkkeja, joihin säilöä.
Nyt ovat lapset olleet jo kauan poissa eikä ole enää sitä kellaria. Lapsenlapset tuovat jo kuitenkin tölkkejä talouteen, mutta missä säilyttää mokomat purkit?
Itse tehty ketsuppi on hyvää tavaraa, mutta koska siinä ei ole säilöntäaineita pakkaa olemaan tarkkaa puuhaa hygienian yms. suhteen ettei lähde pilaantumaan.
- silli on herkkua
ja hyvää oli ! Ei jäänyt viimeiseksi kerraksi.
- maatjesharing, on vähäsuol...
arvokala. http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/maatjesharing http://www.xanga.com/carlo/668633089/item.html
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi1373832Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä662702Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla492679Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi852483Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "332350Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen
Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.1051458Kaste pelastaa ihmisen
Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm6371306SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero
Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past821292Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla
Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday1621147Uskon todistus
Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik2611066