Keitinpiirakat ja sultsinat?

Miten tehdään?

Pikkupoikana muistan, kun mummi kävi joulun alla kylässä, niin hän leipoi paitsi karjalan piirakat, myös ns. keitinpiiraita ja sultsinoita, (vai zultsinat). Olisiko jollain hyvää ohjettä näihin? Kiitti etukäteen.

9

3487

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja etsi sieltä

      Kirja Karjalaisia perinneruokia, löytyy muutakin kivaa näprättävää piirakoista.

      • Vaikea mennä kirjastoon

        Ei löydy suomalaisia kirjoja täältä... Kiitti kumminkin


    • ...mennä

      ...kirjastoon, jos sulle kelpaa vatruskoiden ohje. Eikös ne ole samanlaisia kun sultsinat...korjatkaa jos olen väärässä.
      Tässä nyt kuitenkin ohje.

      Vatruskat n. 16kpl
      Kuori:
      1kg perunoita
      1tl suolaa
      3dl vehnäjauhoja

      Täyte:
      2dl puuroriisiä
      5dl vettä
      1tl suolaa
      25g voita
      3 keitettyä kananmunaa

      Voiteluun sulatettua voita.

      Tee perunasose. Lisää jäähtyneeseen soseeseen jauhot ja suola. Taikinasta tulee kiinteää.
      Tee riisipuuro. Lisää jäähtyneeseen riisipuuroon voi, suola ja muussatut kananmunat.
      Pyöritä taikinasta palloja ja kaaviloi jokainen pallo hyvin ohueksi. Laita täytettä taikinan päälle ja ummista puolikuun muotoon.
      Paista piirakoita 250 asteessa 12-15min. Paiston jälkeen voitele voisulalla ja peitä liinalla.

      • Hipsiä kirjastoon

        Vatruskat paistetaan täytteineen uunissa.
        Sultsinat paistetaan ilman täytettä vaikkapa hellan kuumalla levyllä ja sitten niile nostetaan täyte ja taitetaan ja nautitaan.
        Ota selvää ennenkuin neuvot, menee muuten vikaan, sorry!


      • No kiva...
        Hipsiä kirjastoon kirjoitti:

        Vatruskat paistetaan täytteineen uunissa.
        Sultsinat paistetaan ilman täytettä vaikkapa hellan kuumalla levyllä ja sitten niile nostetaan täyte ja taitetaan ja nautitaan.
        Ota selvää ennenkuin neuvot, menee muuten vikaan, sorry!

        Aina on teitä viisastelijoita oikomassa hyvässä hengessä annettuja ruokaohjeita. Ajattelin itse asiassa tehdä joulupöydän alkupaloiksi noita vatruskoita. Jopa meikäläisen kokkaustaidolla ne luulatavasti onnistuisivat.

        Mukavaa joulun odotusta sinulle ja menestystä kotikokkailussa. Itselläni ei ole mitään tarvetta brassailla omalla vajavaisella osaamisellani, enkä ollenkaan tykkää siitä, että hyvää tarkoittava vastaaja teilataan surutta kuutamolle.


      • voi neuvoa
        No kiva... kirjoitti:

        Aina on teitä viisastelijoita oikomassa hyvässä hengessä annettuja ruokaohjeita. Ajattelin itse asiassa tehdä joulupöydän alkupaloiksi noita vatruskoita. Jopa meikäläisen kokkaustaidolla ne luulatavasti onnistuisivat.

        Mukavaa joulun odotusta sinulle ja menestystä kotikokkailussa. Itselläni ei ole mitään tarvetta brassailla omalla vajavaisella osaamisellani, enkä ollenkaan tykkää siitä, että hyvää tarkoittava vastaaja teilataan surutta kuutamolle.

        Tietämättään väärin.
        En tiedä muista, mutta jos minä olisin tehnyt sultsinat neuvottuun tapaan ja vieraani olisivat karjalaisina todenneet ne vatruskoiksi, vaikka minä tarjoan niitä sultsinoina ja oikein ohjeen mukaan tehtynä, niin kuka on vastuuhenkilö.
        No, minäpä tietenkin, vaikka olisin helposti voinut tarkistaa että ohje oli hölynpölyä.
        Jokaisella tänne kirjoittelevalla on tietokone käytössään, miksi ette siis ensin hae kyseesä olevaa ruokalajia nimeltä vaikka googlesta, tai suomi 24:sta, sieltä löytyy mm. ohjeet kumpaankin kyseessä olevaan leivonnaiseen.
        Tämä ei ole vinoilua vaan nöyrä neuvo!


      • värkkäämään vesikielellä
        voi neuvoa kirjoitti:

        Tietämättään väärin.
        En tiedä muista, mutta jos minä olisin tehnyt sultsinat neuvottuun tapaan ja vieraani olisivat karjalaisina todenneet ne vatruskoiksi, vaikka minä tarjoan niitä sultsinoina ja oikein ohjeen mukaan tehtynä, niin kuka on vastuuhenkilö.
        No, minäpä tietenkin, vaikka olisin helposti voinut tarkistaa että ohje oli hölynpölyä.
        Jokaisella tänne kirjoittelevalla on tietokone käytössään, miksi ette siis ensin hae kyseesä olevaa ruokalajia nimeltä vaikka googlesta, tai suomi 24:sta, sieltä löytyy mm. ohjeet kumpaankin kyseessä olevaan leivonnaiseen.
        Tämä ei ole vinoilua vaan nöyrä neuvo!

        http://yhdistykset.etela-karjala.fi/chef/vatruskat.html
        http://yhdistykset.etela-karjala.fi/chef/leivonnaiset.html
        ja muuta herkkuva
        http://www.datsha.com/ruokanurkka/index.shtml


      • ohje?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe