Keitinpiirakat ja sultsinat?

Miten tehdään?

Pikkupoikana muistan, kun mummi kävi joulun alla kylässä, niin hän leipoi paitsi karjalan piirakat, myös ns. keitinpiiraita ja sultsinoita, (vai zultsinat). Olisiko jollain hyvää ohjettä näihin? Kiitti etukäteen.

9

3740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja etsi sieltä

Kirja Karjalaisia perinneruokia, löytyy muutakin kivaa näprättävää piirakoista.

• Vaikea mennä kirjastoon

Ei löydy suomalaisia kirjoja täältä... Kiitti kumminkin

• ...mennä

...kirjastoon, jos sulle kelpaa vatruskoiden ohje. Eikös ne ole samanlaisia kun sultsinat...korjatkaa jos olen väärässä.
      Tässä nyt kuitenkin ohje.

Vatruskat n. 16kpl
      Kuori:
      1kg perunoita
      1tl suolaa
      3dl vehnäjauhoja

Täyte:
      2dl puuroriisiä
      5dl vettä
      1tl suolaa
      25g voita
      3 keitettyä kananmunaa

Voiteluun sulatettua voita.

Tee perunasose. Lisää jäähtyneeseen soseeseen jauhot ja suola. Taikinasta tulee kiinteää.
      Tee riisipuuro. Lisää jäähtyneeseen riisipuuroon voi, suola ja muussatut kananmunat.
      Pyöritä taikinasta palloja ja kaaviloi jokainen pallo hyvin ohueksi. Laita täytettä taikinan päälle ja ummista puolikuun muotoon.
      Paista piirakoita 250 asteessa 12-15min. Paiston jälkeen voitele voisulalla ja peitä liinalla.

• Hipsiä kirjastoon

Vatruskat paistetaan täytteineen uunissa.
        Sultsinat paistetaan ilman täytettä vaikkapa hellan kuumalla levyllä ja sitten niile nostetaan täyte ja taitetaan ja nautitaan.
        Ota selvää ennenkuin neuvot, menee muuten vikaan, sorry!

• No kiva...
        Hipsiä kirjastoon kirjoitti:

Vatruskat paistetaan täytteineen uunissa.
        Sultsinat paistetaan ilman täytettä vaikkapa hellan kuumalla levyllä ja sitten niile nostetaan täyte ja taitetaan ja nautitaan.
        Ota selvää ennenkuin neuvot, menee muuten vikaan, sorry!

Aina on teitä viisastelijoita oikomassa hyvässä hengessä annettuja ruokaohjeita. Ajattelin itse asiassa tehdä joulupöydän alkupaloiksi noita vatruskoita. Jopa meikäläisen kokkaustaidolla ne luulatavasti onnistuisivat.

Mukavaa joulun odotusta sinulle ja menestystä kotikokkailussa. Itselläni ei ole mitään tarvetta brassailla omalla vajavaisella osaamisellani, enkä ollenkaan tykkää siitä, että hyvää tarkoittava vastaaja teilataan surutta kuutamolle.

• voi neuvoa
        No kiva... kirjoitti:

Aina on teitä viisastelijoita oikomassa hyvässä hengessä annettuja ruokaohjeita. Ajattelin itse asiassa tehdä joulupöydän alkupaloiksi noita vatruskoita. Jopa meikäläisen kokkaustaidolla ne luulatavasti onnistuisivat.

Mukavaa joulun odotusta sinulle ja menestystä kotikokkailussa. Itselläni ei ole mitään tarvetta brassailla omalla vajavaisella osaamisellani, enkä ollenkaan tykkää siitä, että hyvää tarkoittava vastaaja teilataan surutta kuutamolle.

Tietämättään väärin.
        En tiedä muista, mutta jos minä olisin tehnyt sultsinat neuvottuun tapaan ja vieraani olisivat karjalaisina todenneet ne vatruskoiksi, vaikka minä tarjoan niitä sultsinoina ja oikein ohjeen mukaan tehtynä, niin kuka on vastuuhenkilö.
        No, minäpä tietenkin, vaikka olisin helposti voinut tarkistaa että ohje oli hölynpölyä.
        Jokaisella tänne kirjoittelevalla on tietokone käytössään, miksi ette siis ensin hae kyseesä olevaa ruokalajia nimeltä vaikka googlesta, tai suomi 24:sta, sieltä löytyy mm. ohjeet kumpaankin kyseessä olevaan leivonnaiseen.
        Tämä ei ole vinoilua vaan nöyrä neuvo!

• värkkäämään vesikielellä
        voi neuvoa kirjoitti:

Tietämättään väärin.
        En tiedä muista, mutta jos minä olisin tehnyt sultsinat neuvottuun tapaan ja vieraani olisivat karjalaisina todenneet ne vatruskoiksi, vaikka minä tarjoan niitä sultsinoina ja oikein ohjeen mukaan tehtynä, niin kuka on vastuuhenkilö.
        No, minäpä tietenkin, vaikka olisin helposti voinut tarkistaa että ohje oli hölynpölyä.
        Jokaisella tänne kirjoittelevalla on tietokone käytössään, miksi ette siis ensin hae kyseesä olevaa ruokalajia nimeltä vaikka googlesta, tai suomi 24:sta, sieltä löytyy mm. ohjeet kumpaankin kyseessä olevaan leivonnaiseen.
        Tämä ei ole vinoilua vaan nöyrä neuvo!

http://yhdistykset.etela-karjala.fi/chef/vatruskat.html
        http://yhdistykset.etela-karjala.fi/chef/leivonnaiset.html
        ja muuta herkkuva
        http://www.datsha.com/ruokanurkka/index.shtml

• ohje?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      193
      1462
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      923
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      892
    4. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      57
      883
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      53
      806
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      255
      693
    7. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      10
      690
    8. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      334
      664
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      58
      654
    10. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      74
      626
    Aihe