Laskin itse, jaoin silmän eri vyöhykkeisiin.
Tarkan näön keskusalueen tarkin osa on about 1.2 neliöastetta, 50-100 pistettä erottaa/aste joten
pixeleitä on oltava 100-200 per aste eli 10000-40000 per neliöaste.
Mutta kauemmas mentäessä tarkkuus huononee rajusti, 10-20 asteen päässä enää muutama pixeli per neliöaste, 16-9/neliöaste arvioin empiirisesti (aika suuri pitää olla teksti reunempana, että numeroita edes erottaa toisistaan). Ja näkökentän laidalla tuskin hyvä jos neliöasteen kokoisia alueita erotamme. Olemme vain niin tottuneita" tarkkaan näköön" kun liikutamme aina tuota tarkinta katsepistettä kohteeseen ettemme huomaa kuinka huono näkö kokonaisuudessaan on kauempana tarkasta näöstä.
Näin laskien sain arvioina alarajaksi 60 000 pix ja ylärajaksi 700 000 pixeliä. Ehkä 100 000 pix on lähimpänä oikeaa eli 0.1 Mb kamera.
Nokia kännykameranikin vaatimaton 1.2Mb digikamerana päihittää
ihmissilmän tarkkuudessaan mennen tullen.
Tulevaisuuden huippunäyttö voisi käyttää tätä hyödyksi. Sen kamera seuraa ihmissilmän katsepistettä ja pistää siihen tarkat pixelit muualla riittää karkea näyttö, näin vähällä datamäärällä voi näyttää paljon. Ihminen ei itse huomaisi edes mitään mutta ulkopuoliset kyllä.
(Tekstinäyttökokeissa on tuo ilmiö jo saatu aikaan, ks Dennett: Tietoisuuden selitys yms).
Ihmissilmä on vain 0.06-0.7 Mb:n kamera
5
784
Vastaukset
Olen itsekin pohtinut mielessäni sellaista järjestelmää, jossa näytössä oleva kamera seuraa, mihin kohtaan ruutua käyttäjä on kiinnittänyt huomionsa. Tätä seuraamista käytettäisiin ao. kuvaruudun alueen yksityiskohtien tarkentamiseen esim. piirtämisessä, suunnittelussa ja peleissä. Peleissä tätä voitaisiin myös käyttää käytettävän taktiikan syventämiseen: Sinä olet aina nähnyt, mihin vihollinen on kiinnittänyt huomionsa ja toiminut sen mukaan. Jatkossa myös vihollinen sen tietää. ;)
Jatkaisin, mutta aihe ei enää kuulu tälle palstalle, jos alkukaan.- ................
.................
Nyt on lupaamani Youtube-videoni valmis elikkä empiiristä todistetta (evoluutiivisten) havaintojen muodossa silmän pienuudesta voitte tehdä itsekin seuraamalla ohjeita (engl):
http://www.youtube.com/watch?v=DIi8h8u434s&feature=channel_page&fmt=18
Kuten sivutekstissäkin kreationisteja morkkaan asialla elikkä:
Silmän "pienuus" tekee evoluutiolle huomattavasti helpommaksi tarkan näön, varsinkin kun se näkeminen oikeastaan muodostuu vain aivoissa jotka luottaa tähän "halpaan skanneriin" ja aivothan on taas itsekehittyviä ja sopeutuvia niin, ettei tarvi olla kaikkea valmiina geeneissä kuten kaikki silmälasien käyttäjätkin ovat oppineet huomaamaan..
Joten Nokia päihitti Luojan, ja Olympos-jumalani voitti vielä varmemmin silmän - hehe :D
Hyvää Joulua,
terv. MrrKAT/MrKAT- Anonyymi
Aivan niin, joten nämä televisiot ja näytöt isoilla pixeli lukumäärällä ovat vain myyntikikka.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 449191
- 785702
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14800Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon414216- 583724
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella543462Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme293337- 452540
- 342132
- 391885