1v ei syö

hermostunut

Hei
Mitä tehdään juuri yksi vuotta täyttäneen tytön kanssa joka voi olla koko päivän syömättä jos tarjolla on ruokaa joka ei hänen mielestään ole hyvää? Ruokatilanne on rauhallinen, kaikki syö samaa ruokaa (tosin hänen on suolaamatta ja haarukalla muussattu) ja nälkäkin on. Esimerkiksi makkarasoppaa menee hirmu lautasellinen, mutta jauhelihasoppaa ei mene ensimmäistä lusikalista enempää. käytän aineita mitä tiedän hänen syovän ja kuvittelen tekeväni hyvää ja maukasta ruokaa hänellekin, mutta jotkin ruuat ei vain kelpaa. Ja nirsommaksi näytetään menevän. Itse en sitten anna mitään muutakaan ja siedän sen nälkäisen nirinän ja narinan, mutta sama ruoka ei silti kelpaa viela päivälliselläkään vaikka on jo huutava nälkä. Neiti on sitte syömättä iltapuuroon asti. Aamupala ja iltapuuro kylla kelpaa. Voiko tämän ikäisen jo jättää ilman vai pitäsikö tarjota jotain muuta tilalle? Olenko pitänyt liian kovaa linjaa, kun en anna sitten pippareita tai muutakaan jos ei ruoka kelpaa? En haluaisi aina tehdä kolmea sorttia ruokaa tai avata piltti-purkkia, kun ei oma ruoka kelpaa. Tiettyä valmisruokaa tyttö söisi heti perään kaksi purkkia eli nälkä on ja jostain syystä ensimmäinen ruoka ei vain kelpaa. Mutta ei sitä voi koko perhe syödä vain makkarasoppaa ja tomaattipastaa vuorotellen koko ajan. Siis missä iässä voi alkaa tytön ymmärtävän, että jos ei ruoka kelpaa niin muuta ei ole tarjolla? Kuvitteleeko tyttö nyt, että minä pidän häntä nälässä kiusan päiten vai ymmärtääkö hän yhteyden ruuasta kieltäytymisen ja nälän välillä? Meinaa hermo välillä pettää. Neiti kasvaa kylla eikä ole liian laihakaan niin kylla sinne siis jotain menee.

9

2367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kauhean monta oikeaa tapaa

      On kauhean monta oikeaa tapaa toimia! Paras tapa on varmaan sellainen, jossa kaikilla on kivaa. Jos sinulta menee hermo, niin sitten on jotain väärin? Minusta on ihan kauhean mukavaa, että ylipäänsä teette oikeaa kotiruokaa!

      Meillä 1v ja 2v syö välillä ihan mita ruokaa vain. Joskus maistuu esim. jugurtti, joskus taas ei. Välillä jää sapuskat syömättä. Ylipäänsä pieni annos houkuttelee lasta enemmin syömään???

      Älä stressaa, syökää monipuolisesti, eläkää - nauttikaa!

      • hermostunut

        väkisinkin siinä alkaa pinna kiristyä kun toinen sitten roikkuu lahkeessa koko päivän ja naksuttaa nälkäänsä. tyttö kun on niin jästipää että se "paha" ruoka ei kelpaa myohemminkään vaan ennemmin niristään ja naristaan ja ollaan kiukkuisia (ihan kuin äitinsä on nälkäisenä...) iltapuuroon asti. tänäänkin sitten tein koko päivän paaston jälkeen (ei kelvannut kanarisotto, ei) iltapuuron 3dl:n maitoa ja neiti veti neljää teelusikallista lukuunottamatta koko satsin. Ja 3dl puuroa on kamala määrä.
        Niinä päivinä kun neiti syö se on kuin itse aurinko, leikkii ja juttelee ja touhuaa ja paasto-päivinä vain nuristaan. Siinä se pinna kiristyy.

        En haluaisi opettaa tyttöä sillekään tavalle, etta jos ei kunnon ruoka kelpaa niin sitten aina saa jugurttia tai muuta "herkkua" tilalle.

        Ja ei, en ole surkea kokki vaikka itse sanonkin :D


    • laita?

      Paras lääke ruokahaluttomuuteen on se että laitat lapsen peuhaamaan ulos väh. 2x2 tuntia päivässä!

    • kyllä se siitä

      Ymmärrän tuntemuksesi. Lapset ovat erilaisia ja ne makutottumukset opitaan sitten pidemmän kaavan mukaan. Nälässä pitäminen ei kuulosta hyvältä. Toki pitää kannustaa tavalliseen kotiruokaan, siihen mitä muutkin syövät. Mutta jos se ei mene läpi, pitää yrittää muuta. Ei lasta voi pitää nälässä; jo pelkästään kehityksen kannalta säännöllinen ateriointi on tärkeää.

      Tietysti mahdolliset allergiat on hyvä sulkea pois. Itse antaisin neidin syödä hänelle mieluista ruokaa - parempi niin, kuin hermoilu syömättömyydestä. Et kertonut, mikä on ollut kehityskaari kiinteään ruokaan siirryttäessä, mutta minusta 1-vuotias on vielä liian pieni arvioimaan, teetkö ratkaisusi "kiusan päiten" vai hänen parhaakseen. Purkkiruoka, jos se maistuu on ihan ravitseva ja hyvä vaihtoehto.

      Jotkut lapset ovat pieniruokaisempia, mutta itse yrittäisin kyllä pitää rytmistä kiinni. Varmasti olet tehnyt parhaasi, mutta höllentäisin vähän linjaa ja antaisin pienelle aikaa.
      Varmasti kaikki kääntyy parhain päin.
      Oikein hyvää Joulua!

    • Yksi vain

      Ihan ensimmäiseksi on suljettava pois allergiat. Jos ruoasta tulee paha olo, ei lapsi sitä syö vaikka pakottaisi. Allergia ei aina oireile millään muulla kuin erilaisilla mahaoireilla.

      Toinen vaihtoehto on makuaistimuksen (tai tuntoaistimuksen) häiriöt. Vastoin yleistä käsitystä ruoka ei maistu kaikkien mielestä samalta. Poikkeuksellisen herkistyneellä makuaistilla syöminen on vaikeaa jopa mahdotonta. Ruoan tuntuminen pahalta voi myös aiheuttaa syömisvaikeuksia.

      Lapsi on luonnostaan kranttu koska se on ollut elämisen ehto lähes koko ihmisen historian ajan. Lapsi on syönyt vain sellaista minkä on turvalliseksi todennut. Ruokamyrkytys/muut myrkytykset ja allergiat olisivat muuten tappaneet ison osan taaperoista. Toisille lapsille tästä poisoppiminen ja vanhempiin luottamiseen menee aikaa enemmän kuin toisilla.

      Koska lapsi on noin pieni en vielä ottaisi ruokailusta ongelmaa. Tarjoa mitä suostuu syömään ja käytä allergiatesteissä. Jos ongelma ei korjaudu vuodessa parissa niin sitten lisää tutkimuksia aistiongelmien ym. poissulkemiseksi. Älä koskaan anna lounaan korvikkeeksi herkkuja vaan tarjoa muuta lounasruokaa.

    • kaikkea kokeillut äiti

      Meillä myös 1 v tyttö, joka on erittäin vähäruokainen ja nirso. Tiedän, miten vaikeaa se syöminen voi olla, jos toinen ei kertakaikkiaan syö! Minä vaan olen mennyt siihen, että annan sitten vaikka viittä eri sorttia, jos joku sattuisi kelpaamaan. Annan tytön syödä itse, se on auttanut jonkin verran. (Tosin sen jälkeen saa siivota koko keittiön =))Koitan myös suunnitella sellaisia ruokia, joita on helpompi syödä sormin. Sekin voi olla, etteivät kaikki lapset pidä muussatusta ruoasta. Toinen on se, että luen kirjaa ja järjestän ohjelmaa (kauhat, vispilät, muovikulhot jne.)syömisen oheen. Tällöin hän syö vähän niinkuin vahingossa muun tekemisen ohessa. Jokainen tavallaan, mutta näin meillä....

      • Ruutu

        Hei! Kokemuksia "nirsoilusta" eli pohjalla lievää alleriaa. On tosi julmaa antaa pienen kärsiä vanhemman päättäväisyydestä. Itse hoitoalalla, juuri nyt töissä... Omat tytöt allergisia, isompi kärsi iho yms. oireista, pienempi oireili syömisellä. 1-vuotiaan antaisin syödä, mistä pitää. Kumpikin selvisivät 5-v. mennessä ruoka-allergioista, jotain tosin jäi mutta nyt helpottaa kun ikää jo 6- ja 8-v. Nuorempi oli aikoinaan tosi nirso ja vaati paljon kärsivällisyytä, nyt nauttii matkustamisesta ja eri ruokalajeista.


      • keskusteluun osallistunut
        Ruutu kirjoitti:

        Hei! Kokemuksia "nirsoilusta" eli pohjalla lievää alleriaa. On tosi julmaa antaa pienen kärsiä vanhemman päättäväisyydestä. Itse hoitoalalla, juuri nyt töissä... Omat tytöt allergisia, isompi kärsi iho yms. oireista, pienempi oireili syömisellä. 1-vuotiaan antaisin syödä, mistä pitää. Kumpikin selvisivät 5-v. mennessä ruoka-allergioista, jotain tosin jäi mutta nyt helpottaa kun ikää jo 6- ja 8-v. Nuorempi oli aikoinaan tosi nirso ja vaati paljon kärsivällisyytä, nyt nauttii matkustamisesta ja eri ruokalajeista.

        Että nimim. "hermostunut" on kirjoittanut 2 kpl aika´neuroottisen oloisia viestejä 20.12., saanut useita kannustavia ja ymmärtäviä vastauksia, muttei ole sanallakaan kommentoinut, ei kiittänyt, ei mitään.

        Olin itse aika järkyttynyt lukiessani aloituksen ja kirjoitinkin "anna lapsellesi aikaa" tekstin.
        Sinä sanoit sen todella hyvin, eli "on tosi julmaa antaa pienen kärsiä vanhemman päättäväisyydestä". Täsmälleen näin. Että jos rouvan tekemät sapuskat ei kelpaa, lapsi saa olla nälässä. Ihan järkyttävää. Toivottavasti tämä ihminen on kuitenkin muuttanut sitä hitler-linjaa. Muutoin ei voi kuin sanoa, että lapsi parka. Kaiketi myös isällä on joku rooli tässä paletissa?


      • hermostunut
        keskusteluun osallistunut kirjoitti:

        Että nimim. "hermostunut" on kirjoittanut 2 kpl aika´neuroottisen oloisia viestejä 20.12., saanut useita kannustavia ja ymmärtäviä vastauksia, muttei ole sanallakaan kommentoinut, ei kiittänyt, ei mitään.

        Olin itse aika järkyttynyt lukiessani aloituksen ja kirjoitinkin "anna lapsellesi aikaa" tekstin.
        Sinä sanoit sen todella hyvin, eli "on tosi julmaa antaa pienen kärsiä vanhemman päättäväisyydestä". Täsmälleen näin. Että jos rouvan tekemät sapuskat ei kelpaa, lapsi saa olla nälässä. Ihan järkyttävää. Toivottavasti tämä ihminen on kuitenkin muuttanut sitä hitler-linjaa. Muutoin ei voi kuin sanoa, että lapsi parka. Kaiketi myös isällä on joku rooli tässä paletissa?

        Hyva merkille pantavaa ja muut.
        en suinkaa ole jattanyt vastaamatta silkkaa mielenvikaisuuttani tai kiitollisuuden puutteesta. Meilla hajosi 20.12 yolla ylakerran vesiputki joka valutti yon aikana vedet telkkarin ja tietokoneen ym vehkeiden paalle jotka tietysti myoskin hajosivat. Tasta syysta en ole saanut vastattua eika siina vesiputki-aikana ollut ensimmaisena mielessa kirjoittamani viestit tai niiden vastaukset.
        joka tapauksessa: kirjoitin sen viestin vahan huonosti koittaessani valttya romaanilta. Eihan lapsi nyt nalassa ole koko paivaa kun lounaan jalkeen on paivauni aika ja sita ennen maitopullo. unien jalkeen on valipala. Paivallisajasta taasen on vain kaksi tuntia iltapuuroon joten ei siina nalka kerkea kovin kauaa kiusaamaan koska valipalat ja puurot tytto syo. Allergiaa en usko sen olevan koska kaikki tyypilliset allergian aiheuttajat kuten muna, tomaatti ja kala ovat sormiruokina tyton herkkua. Ja toisina paivina ruokaa menee isoja lautasellisia vaikka olisi juuri edellisella viikolla kieltaydytty. Enemman se siis tuntuu olevan paivista ja tuulesta kiinni. Hampaita on suu taynna eika niiden tuloon ole koskaan liittynyt mitaan ongelmia, poskihampaatkin on puhjenneet kuin vahingossa. En vain tahdo ymmartaa miksi se syominen on niin kovin kausista kiinni? Ja kun lounas ei kelpaa niin ei silloin kelpaa muukaan lounasruoka vaan ainoastaan pipparit tms nannat joita en aio jatkossakaan lapselle antaa ruuan korvikkeeksi. Valilla olen antanut sitten jugurttia tai puuroa, kun ei hitler-linjani ole pitanyt. Mutta ei kai sita nyt voi puurolla ja jugurtilla elaa? Kiinteisiin totuttelu meni hyvin, kaikki kelpasi. Nama ruoka ongelmat alkoivat jostain syysta juuri siina vuoden iassa, etta olisiko jotain uhman tapaista. Ei auta leikit eika lusikat eika muutkaan harhautukset niina paivina kun ruoka ei maistu. Ja siina alkaa kai itse toinenkin kuullostaa neuroottiselta kun muutaman paivaa on saanut ruuat paidallensa eika mikaan auta. Samalla sita jokainen haluaa lapsellensa parasta ja pitaa kuitenkin jonkinlaista jarjestysta ja kuria.

        Kiitos siis kaikille vastanneille ja pahoittelut kaikille mielensa loukanneille. Ei suinkaan ollut tarkoitus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8895
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1237
    Aihe