Maitoruuat

Mannapuuron ystävä

Vinkkejä?? Millä estää ruuanlaitossa maidon pohjaanpalaminen?

9

802

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ken Guru- John

paksupohjainen valurauta tai alumiinikattila

• lacey

tarkoititko teraskattilaa? minulla ei ole valurautaisia kattiloita, pata on, mutta en ole keittanyt siina velleja tai puuroja.
        .. ja tietenkin mita rasvattomampaa maitoa, sita herkemmin palaa pohjaan.

• Paula

Laita 3-5 saman kokoista kolikkoa levyn ja kattilan väliin. Valitse lämpötila, jolla ruoka ei tartu kiinni pohjaan, se vaihtelee. Meillä esim 4. Laita oikeaa voita nokare kattilan pohjalle ennen kuin lisäät maidon ja maito ei saa olla rasvatonta. Sekoita silti kiehumisajan, mutta hauduta kannen alla lopuksi, levyn ollessa nollalla.

Alumiinikattiloita ei pidä käyttää ollenkaan, koska niistä liukee alumiinia. Paksupohjainen teräskattila käy hyvin. Uunipuurot ovat hyviä, esim rikotuista ohrasuurimoista ja silloin voi käyttää myös rasvatonta maitoa, kunhan voitelee vuoan ensin voilla. Mut uunipuuron kypsyminen vie kauan aikaa eikä pientä määrää siinä kannata tehdäkään sähkön korkean kulutuksen vuoksi.

Puuro säilyy jääkaapissa eikä haitaa yhtään, vaikka sen lämmittää mikrossa. Itse keitän aina ison kattilallisen täysjyväpuuroa, jonka purkitan pieniin rasioihin, esim raejuustoa myydään kannellisissa rasioissa. Kätevä eväänäkin:-)

• Mannapuuron ystävä

Kiitos vinkistä. Kokeilen sitä mikä aina toimii.

• sisko

Ostin paksupohjaisen teflonpinnoitetun kattilan (Hakmanin) maitoruokia varten. Siinä sitten keitän myös maitokastikkeita, tavallisia veteenkeitettyjä hiutalepuuroja.
      Levyä en laita koskaan täysille maitoruokia tehdessä.
      Ja voita tietysti hiukan kattilan pohjaan ensimmäiseksi.
      Puurot keitän aina "punaisesta" maidosta.
      Puuroni sekoitan aina puulastalla. Se on paljon parempi kuin muovivispilät tai kauhat.

• Titta

Jollei onnistu teflonillakaan, jostain syystä, niin kannattaa nk. haudekattilaa, johon laitetaan vettä väliin. Kyllä luulisi onnistuvan.

Itse käytän teflonkattilaa tai paksupohjaista teräskattilaa.

• kokkikolmonen

Kun esim:keität maitopuuroja niin laita heti maidon joukkoon voita.Ja sekoita kunnes maito rupeaa kiehuun.pienennä lämpöä heti ja anna puuron hautua kannen alla,sekoita välillä pari kertaa.Ei pitäs palaa pohjaan.

• sari

Mulla on kanssa ihan oma patentti tohon ongelmaan, jonka kanssa olen taistellut vuosikausia. En kuitenkaan ole viitsinyt ostaa paksupohjaisia tms erikoisia kattiloita maitojuttuja varten.

Siis: Kaada maito (käy rasvatonkin) mikronkestävään astiaan ja laita se mikroon ensin vaikka 7 minuutiksi (riippuu tietty maidon määrästä) Kun maito alkaa olla aika kuumaa, laita kattila liedelle, siihen hiukka voita ja levy päälle. Lämmitä maitoa mikrossa vielä lähes kiehumispisteeseen ja kaada kattilaan kun voi on sulanut ja levy on varmasti tarpeeksi kuuma. Sen jälkeen maito kiehahtaa pian, ja voit laskea lämpöä...ja jatkaa normaaliin tapaan. ONNISTUU!

• Titta

Esim. maitokastikkeen voi tehdä kokonaankin mikrossa. Pitää vain valita tarpeeksi korkea astia, ettei maito kuohu yli. Yksi hyvä konsti on pitää lusikkaa astiassa, jos on sellainen mikro, että näin voi tehdä.

No, siis sekoitetaan jauhot ja maito keskenään ja lykätään mikroon. Sekoitellaan välillä. Kun jauhot on kypsyneet sekoitetaan joukkoon vähän voita. Mausteita ei tietysti sovi unohtaa.

Puurotkin voi kyllä tehdä mikrossa. Tosin hiljaa hauduttelemalla kattilassa tulevat aina parempia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe