Kuivahiivan parasta ennen pitkällä ensi vuonna. Ei toimi ei ! Mikrossakin yritin nostattaa sämpylätaikinaa. Kyllä kyrsii, vaiva, aineet ja turha tiski. Onko muilla huonoja kokemuksia kuivahiivasta ?
Hermo meni
9
1625
Vastaukset
- kuivahiivaa
sekä Pirkan että Sunnuntain. Käytän pullataikinoihin, sämpylätaikinoihin ja pizzataikinaan ja kaikki nousevat hyvin ja ovat ihanan kuohkeita.
En osaa vastata mikä sulla meni pieleen, voihan olla että siinä sinun ostamassasi hiivaerässä on jokin vika.
Mutta se aina harmittaa kun näkee ison vaivan ja lopputulos ei miellytä.- Hiivapää
Nostatan taikinan keittiön lämpimimmässä ja vedottomimmassa
paikassa puhdas keittiöpyyheliina astian päällä - ja kaikessa rauhassa !
Hiiva on tarkka sekoituslämpötilastakin, muuten se menettää toimimisominaisuutensa, ei nouse taikina.
- CrystalCinnamon
Jaa? Mä käytän vain ja ainoastaan kuivahiivaa, tykkään siitä paljon enemmän kuin tuorehiivasta.
Onhan sun nestees lämpötila oikea? Kuivahiiva vaatii korkeemman lämpötilan kuin tuorehiiva, noin 42 astetta! Vähän lämpöisempi siis kuin kädenlämpöinen. Jos on korkeempi tai paljon matalampi, niin homma ei toimi.
En tiiä, johtuuko sulla epäonnistuminen tästä, mut ehdotimpahan vain.
Aina on onnistunut mulla ainakin hyvin.- CrystalCinnamon
Niin ja unehtui sanoa, että itse nostatan hiivataikinat yleensä altaassa, johon oon laskenut lämpöistä vettä. Ei kuitenkaan niin paljon, että kulho keikkuisi. Ja leivinliina vielä päällä.
Ja joskus tosin ihan normisti pöydälläki leivinliinan alla, ihan pöydällä vaan, suht lämpimässä huoneenlämmössä. - hermot palasi, ap
CrystalCinnamon kirjoitti:
Niin ja unehtui sanoa, että itse nostatan hiivataikinat yleensä altaassa, johon oon laskenut lämpöistä vettä. Ei kuitenkaan niin paljon, että kulho keikkuisi. Ja leivinliina vielä päällä.
Ja joskus tosin ihan normisti pöydälläki leivinliinan alla, ihan pöydällä vaan, suht lämpimässä huoneenlämmössä.täytyy uskoa, että kuivikkeet toimii. En ole leiponut 5 vuoteen, sitä ennen viikottain, useimmiten tuorehiivalla. täytyypä tarkistaa nesteen lämpötila mittarilla, kun on näppi- tuntuma kadonnut. ja se nostatuspaikka, keittiössä oli vetoista, yritän vielä. on sitä suurempiakin murheita kuin parit sämpylät
- Nimetön
hermot palasi, ap kirjoitti:
täytyy uskoa, että kuivikkeet toimii. En ole leiponut 5 vuoteen, sitä ennen viikottain, useimmiten tuorehiivalla. täytyypä tarkistaa nesteen lämpötila mittarilla, kun on näppi- tuntuma kadonnut. ja se nostatuspaikka, keittiössä oli vetoista, yritän vielä. on sitä suurempiakin murheita kuin parit sämpylät
olen pettynyt kuivahiivaan. Sämpylätaikina ei niin harmita, mutta pullataikina jo enemmän, siis rahallisesti. Minä olen sotkenut hiivan jauhoihin ja mitannut lämpötiloja, mutta pettynyt olen.Kun harvoim leipoo niin taito häviää, mutta äkkiä taas palaa.Tuore hiiva paras, mutta kuivike on taas kotona aina, jos tekee mieli leipoa.
T. Napo - CrystalCinnamon
hermot palasi, ap kirjoitti:
täytyy uskoa, että kuivikkeet toimii. En ole leiponut 5 vuoteen, sitä ennen viikottain, useimmiten tuorehiivalla. täytyypä tarkistaa nesteen lämpötila mittarilla, kun on näppi- tuntuma kadonnut. ja se nostatuspaikka, keittiössä oli vetoista, yritän vielä. on sitä suurempiakin murheita kuin parit sämpylät
Toivottavasti onnistut :)
- suklaahirviö
En ole käyttänyt kuivahiivaa paljon, mutta kun olen sitä joihinkin juttuihin käyttänyt, niin tulos on ollut ihan hyvä. Mutta .. mutta.. itse vaan koen tuorehiivan jotenkin "oikeammaksi" ja... ehkä lopputulos on mun mielestäni parempi niin.. Joten tuorehiivaa käytän vaan. ;)
Tämä on semmoinen juttu, että se jakaa meitä herkuttelijoita ja leipureita. Moni käyttää melkein pelkästään kuivahiivaa ja onnistuu oikein hyvin niin. Mulla vaan on tuohon tuorehiivaan kai joku tunnepohjainen sidekin. ;) Tuntuu "perinteiseltä" se paketti ja se tuoksu..
Suosittelen tuoretta hiivaa jatkossa, jos ei onnannut kuiva-h:n kanssa. Tuoreella onnistuu tämä leipuri ..
T: s-hirviö käytän tuorehiivaa. Jotenkin kuivahiiva leivonnaiset on minulla tulleet "tiiviimpiä" kun tuoreella.
vinkki osta emempi tuorehiivaa ja pakasta.
Sitten kun yllättää leipomisinto otat vaan pari tuntia ennen taikinan tekoa hiivan kulhon pohjalle ja kun on sulanut ala taikinan teko.Pakastettu hiiva kun on sulanut niin se on semmoinen "liru " kulhon pohjalla mutta toimii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15984Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm81898- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829