Aiempaa kokemusta huonokuntoisista iskareista on sakemannimerkeistä, mutta japsit ovat nyt uusi tuttavuus. Nimittäin alla on sedani -98 Avensis 1.6 ja oletan takaiskareiden olevan vaihtokunnossa. Nimittäin lähiaikoina pienimmätkin tien epätasaisuudet tuntuvat täristävän tai hypyttävän autoa. Lisäksi takaa kuuluu jokin kolahdus isommissa kuopissa ja tuota kolahdusta en ole vielä saanut tarkemmin paikannettua, kuulostaisi tulevan takavasemmalta. Kuitenkaan perä ei näytä laahaavan eikä jää keinumaan, kun käsin "nujuttaa". Eikös nuo oireet viittaisi iskareihin, kun epätasaisuudet välittyvät herkemmin koriin ja kolahtelee?
iskarit sökönä?
46
17051
Vastaukset
- Jmmk
Moi, iskarit ovat todennäköisesti jäätyneet. Ja kyllä se tarkoittaa että iskarit ovat myös vaihtokunnossa. Ilmojen lämmettyä lienee kyyti jälleen pehmeämpää.
- avensis -98
Jos ovat jäässä, niin luulisi niiden sulavan kun pidempää matkaa ajaa. Itselläni kun on ollut tapana "lämmittää" iskarit kun olen vienyt autoja katsastukseen, erityisesti talvipakkasilla. Liian kovalta tuo alusta ei kuitenkaan tunnu, eli eivät ne jäässä varmaankaan ole.
- saattaa
tulla väljitä kallistuksenvakaajan nivelistä(ns. koiranluut).Ne kantsii kattoo ensin,tarvikkeena hintaa noin parikymppiä kpl,ja on helpot vaihtaa
- avensis -98
Joo jokin siellä takana kyllä on pitänyt ääntä tässä sulan kelin aikanakin. Tosin ei kolahdellut, mutta ns. narahteli. Tuo ääni kuului myös silloin, kun takapyörät osuivat johonkin kuoppaan. Tästä narahtelusta olen nähnyt täällä ennenkin keskusteluja ja olikohan juuri nuo koiranluut ne syylliset?
- avensis -98
avensis -98 kirjoitti:
Joo jokin siellä takana kyllä on pitänyt ääntä tässä sulan kelin aikanakin. Tosin ei kolahdellut, mutta ns. narahteli. Tuo ääni kuului myös silloin, kun takapyörät osuivat johonkin kuoppaan. Tästä narahtelusta olen nähnyt täällä ennenkin keskusteluja ja olikohan juuri nuo koiranluut ne syylliset?
Tuossa uutenavuotena olis tarkoitus katsella tarkemmin tuota asiaa. Mikäli jompikumpi koiranluu olisikin se syyllinen, niin varmaan kannattaa samalla uusia molemmilta puolilta nuo luut?
Tuosta kolahtelusta vielä, niin ettei se vaan ollut niin, että takatukivarren (siis sen joka kiinnittyy runkopalkkiin?) pusla aiheuttaa kolinaa ja kopinaa, kun on vaihtokunnossa? - arvattu
avensis -98 kirjoitti:
Tuossa uutenavuotena olis tarkoitus katsella tarkemmin tuota asiaa. Mikäli jompikumpi koiranluu olisikin se syyllinen, niin varmaan kannattaa samalla uusia molemmilta puolilta nuo luut?
Tuosta kolahtelusta vielä, niin ettei se vaan ollut niin, että takatukivarren (siis sen joka kiinnittyy runkopalkkiin?) pusla aiheuttaa kolinaa ja kopinaa, kun on vaihtokunnossa?kallistuksenvakaajan runko pusla siellä luultavasti kolisee. sisuskumia väliin ja taas menee monta vuotta.
- 1111
avensis -98 kirjoitti:
Joo jokin siellä takana kyllä on pitänyt ääntä tässä sulan kelin aikanakin. Tosin ei kolahdellut, mutta ns. narahteli. Tuo ääni kuului myös silloin, kun takapyörät osuivat johonkin kuoppaan. Tästä narahtelusta olen nähnyt täällä ennenkin keskusteluja ja olikohan juuri nuo koiranluut ne syylliset?
minun edellisessä avessa(-98) narahtelu tuli vakaajatangon puslista,huollossa voitelivat ne ja taas lähes vuoden olivat äänettömiä.
- avensis -98
1111 kirjoitti:
minun edellisessä avessa(-98) narahtelu tuli vakaajatangon puslista,huollossa voitelivat ne ja taas lähes vuoden olivat äänettömiä.
Joo se ääni on narahtelua ja semmoista hankaavaa kohinaa. Mitähän rasvaa siellä ovat käyttäneet?
- 1111
avensis -98 kirjoitti:
Joo se ääni on narahtelua ja semmoista hankaavaa kohinaa. Mitähän rasvaa siellä ovat käyttäneet?
en tiedä tarkalleen mitä huollossa sinne laittoivat,ihan virallinen toyota-huolta oli kuitenkin ja asentaja neuvoi että voi itsekkin laittaa jotakin esim. spray-purkista(suuttimen nokka vaan kumin ja tangon väliin)
- - MOK -
... kumahtelu nyt sitten mistä tahansa, niin jos noilla iskareilla alkaa olla 100 tkm ja ylikin ajettu, niin iskareiden vaihdolla (4 kpl) siitä autosta saa kyllä uskomattoman paljon paremman ajettavan. Nelipyöräsuuntaus pitää tehdä sitten iskareiden vaihdon jälkeen. Alkuperäiset iskarit on vissiin Kybin valmistamat, joten tuo merkki voisi olla yksi varteenotettava vaihtoehto.
- avensis -98
Kilsoja on 178tkm ja huoltokirjassa ei kyllä ole mainintaa iskareitten vaihdosta. Takaoikealla näyttäis olevan toisenvärinen iskari, kuin vasemmalla, joten mitä lie tehty sitten. Kuitenkaan katsastuksessa ei tullut iskareista moitetta eikä merkkihuoltokaan mitään sanonut kun käytin syksyllä testissä. Tosin iskarihan voi hajota koska vaan, jos on vanhasta tolpasta kyse.
Olen kuullut KYB:stä huonoja kommentteja. Jos vaihdan iskarit, niin kyllä ajattelin Monroeta. - - MOK -
avensis -98 kirjoitti:
Kilsoja on 178tkm ja huoltokirjassa ei kyllä ole mainintaa iskareitten vaihdosta. Takaoikealla näyttäis olevan toisenvärinen iskari, kuin vasemmalla, joten mitä lie tehty sitten. Kuitenkaan katsastuksessa ei tullut iskareista moitetta eikä merkkihuoltokaan mitään sanonut kun käytin syksyllä testissä. Tosin iskarihan voi hajota koska vaan, jos on vanhasta tolpasta kyse.
Olen kuullut KYB:stä huonoja kommentteja. Jos vaihdan iskarit, niin kyllä ajattelin Monroeta.... ne iskarit melko huonot pitää olla, jos katsastuksessa pomppaavat...
Kesällä vaihdoin omaan aveeni Sachs Super Touring-iskunvaimentimet. En nyt erityisesti noita ollut ostamassa, mutta varaosaliikkeestä, jossa yleensä asioin, löytyi hyllystä tuollaiset - enpä sitten muita ryhtynyt tilauttamaan. Minusta nuo ovat alkuperäisiin verrattuna pintakovat - etenkin nyt pakkasilla tulee vähän sellainen "kivireki"-vaikutelma. Kesäkelillä auto on kyllä hyvä ja jämäkkä ajaa.
- Itellä meni
108tkm kohdalla toinen takaiskari PSK:si,
vaihtoivat koko satsin takuuseen. - avensis -98
Tuossa tutkailin kaikkia takaosan puslia enkä löytänyt omasta mielestäni sieltä mitään poikkeavaa. Ne "pitkittäistukivarsien" rungonpuoleiset puslat vaikuttivat kyllä vähän väljiltä. Kun niitä väänteli meisselin kärjellä, niin koko takapyörä heilui. Tuskin näin löysät saisivat olla?
Soittelin merkkihuoltoon ja sieltäkin veikkailivat, että takakelkan alla olevan vakaajatangon puslat pitäisivät ääntä. Eli varmaankin se tanko, joka on keskeltä kiinni korissa ja päistä sitten siinä kelkassa kiinni. Sieltäkin käskivät laittamaan kumea sinne väliin. Mutta kun näyttäisi sille, ettei sekään olisi se kolahtelun aiheuttaja......... ELI siis sisäpiirin tietoa ja omia kokemuksia.
Jos iskarit ovat kunnossa, niin minun listani muodostuu seuraaksi:
1. vakaajatangon runkopuslat -hankala vaihtaa, osat 20e
2. koiranluut (tosin minulla alkuperäiset)
3. Taaempi poikittaistuki. Vika paikallistetaan auton ollessa normaaliasennossa, eli EI tunkkia tai nosturia. Ota renkaasta kiinni klo 3 ja klo 9 kohdasta ja heiluta akseliston suuntaisesti. Jos millinkään klappia, vika on tod. näk siinä. Hinta oli vuonna 2007 130e/kpl
4. Tämä maintsemasi pitkittäistuki. Itse sain juuri hylyn katsastuksessa, mutta yhtä suurta kolinaa (samanlaista kuin tuo kohdan 3.)en havaitse.
Tuntemani merkkihuollon huippuasiantuntija kertoi, että noista puslista on annettu hylkyjä aivan turhaan ennenkin. Ko. pusla ottaa takarenkaan pahimmat iskut vastaan ja sen kuulukin joustaa, joten nivel vaikuttaa löysältä jo uutena tai vipuvarrella (esim. meisselillä) väänettäessä. Takaboxissa vaihtoa odottavat tukivarret maksoivat joulukuussa 2008 ovh 149e/kpl- avensis -98
Tojo-Kölli kirjoitti:
...... ELI siis sisäpiirin tietoa ja omia kokemuksia.
Jos iskarit ovat kunnossa, niin minun listani muodostuu seuraaksi:
1. vakaajatangon runkopuslat -hankala vaihtaa, osat 20e
2. koiranluut (tosin minulla alkuperäiset)
3. Taaempi poikittaistuki. Vika paikallistetaan auton ollessa normaaliasennossa, eli EI tunkkia tai nosturia. Ota renkaasta kiinni klo 3 ja klo 9 kohdasta ja heiluta akseliston suuntaisesti. Jos millinkään klappia, vika on tod. näk siinä. Hinta oli vuonna 2007 130e/kpl
4. Tämä maintsemasi pitkittäistuki. Itse sain juuri hylyn katsastuksessa, mutta yhtä suurta kolinaa (samanlaista kuin tuo kohdan 3.)en havaitse.
Tuntemani merkkihuollon huippuasiantuntija kertoi, että noista puslista on annettu hylkyjä aivan turhaan ennenkin. Ko. pusla ottaa takarenkaan pahimmat iskut vastaan ja sen kuulukin joustaa, joten nivel vaikuttaa löysältä jo uutena tai vipuvarrella (esim. meisselillä) väänettäessä. Takaboxissa vaihtoa odottavat tukivarret maksoivat joulukuussa 2008 ovh 149e/kplPitääkin tuossa tsiigailla nuo kohdat. Eilen "nujuttelin" takarenkaita, mutta rengas oli tosin ylhäällä. Eihän sieltä maallikon näppeihin mitään tuntunut..ei edes laakerin välystä, kuten sakemanneissa olin tottunut tuntemaan ;)
Iskareista vielä, niin kunhan arki koittaa jälleen, niin soitan iskaritestiajan. Ompahan pois suljettu, jos niitä epäillään. Miksiköhän katsastustodistuksessa näy iskaritestin arvoja? - - MOK-
avensis -98 kirjoitti:
Pitääkin tuossa tsiigailla nuo kohdat. Eilen "nujuttelin" takarenkaita, mutta rengas oli tosin ylhäällä. Eihän sieltä maallikon näppeihin mitään tuntunut..ei edes laakerin välystä, kuten sakemanneissa olin tottunut tuntemaan ;)
Iskareista vielä, niin kunhan arki koittaa jälleen, niin soitan iskaritestiajan. Ompahan pois suljettu, jos niitä epäillään. Miksiköhän katsastustodistuksessa näy iskaritestin arvoja?... viestissä kun kerroin noista Sachs-merkkisistä iskareista. Muutama päivä sitten kävin katsastamassa pirssini. Testeri näytti etuiskareille 80 % ja takaiskareille 78 %. Katsastaja sanoi, kun asiaa kysyin, että iskareiden hylkyraja on n. 40 % kieppeillä, vähän automallista riippuen. Kokemuksesta tiedän, että sellaiset 50 % iskarit eivät enää kovin kummoiset ole ajaa. Niin ja muuten, mulla loppu etupään kolina siihen, kun vaihdoin nuo iskarit...
avensis -98 kirjoitti:
Pitääkin tuossa tsiigailla nuo kohdat. Eilen "nujuttelin" takarenkaita, mutta rengas oli tosin ylhäällä. Eihän sieltä maallikon näppeihin mitään tuntunut..ei edes laakerin välystä, kuten sakemanneissa olin tottunut tuntemaan ;)
Iskareista vielä, niin kunhan arki koittaa jälleen, niin soitan iskaritestiajan. Ompahan pois suljettu, jos niitä epäillään. Miksiköhän katsastustodistuksessa näy iskaritestin arvoja?....vahvistavat säänöt, mutta peruslähtökohta on se, että pyöränlaakerista ei mitään klappia Tojossa olekaan.
Painotan vielä, että em. testi pitää suorittaa auto ajoasennossa, koska ripustukset kiristyvät auton pyörien ollessa ilmassa.
En ole huomannut, että olisit maininnut tässä ketjussa ajomäärää, mutta se kohta 1. edelleen suosikkini, jos mittarissarissasi on alle 300tkm. (siis, jos ei iskari rikki)
Ne runkopuslat eivät tunnu väljiltä kokeilemalla, mutta homma on siinä, että se ohut tanko on niin heppoisesti autoon kiinnitetty, että se alkaa klapajamaan auton pohjaan, koska se kulkee turhan lähellä auton pohjaa........
Tuolla iskaritestillä pyyhkisin p...ttä. En ole kuullut hylkyjä tuon testin perusteella, muuta kuin autoista, joissa on ollut liian jäykät madallusjouset! (Näissä tapauksissa iskarit ovat olleet hyvät, mutta eivät resonanssissa jousiin)Tojo-Kölli kirjoitti:
....vahvistavat säänöt, mutta peruslähtökohta on se, että pyöränlaakerista ei mitään klappia Tojossa olekaan.
Painotan vielä, että em. testi pitää suorittaa auto ajoasennossa, koska ripustukset kiristyvät auton pyörien ollessa ilmassa.
En ole huomannut, että olisit maininnut tässä ketjussa ajomäärää, mutta se kohta 1. edelleen suosikkini, jos mittarissarissasi on alle 300tkm. (siis, jos ei iskari rikki)
Ne runkopuslat eivät tunnu väljiltä kokeilemalla, mutta homma on siinä, että se ohut tanko on niin heppoisesti autoon kiinnitetty, että se alkaa klapajamaan auton pohjaan, koska se kulkee turhan lähellä auton pohjaa........
Tuolla iskaritestillä pyyhkisin p...ttä. En ole kuullut hylkyjä tuon testin perusteella, muuta kuin autoista, joissa on ollut liian jäykät madallusjouset! (Näissä tapauksissa iskarit ovat olleet hyvät, mutta eivät resonanssissa jousiin)..että sanoivat testit, palstalaiset, kaverit tai ketä tahansa, oman kokemuksen mukaan lähes poikkeukseksetta 100-150tkm ajetut alkuperäiset iskarit eivät enää ole kelvolliset, jos puhutaan ajo-ominaisuuksista. Kun omani vaihdoin, auto "pohjasi" jo alle 80km/h:n nopeuksisssa isoissa tien heitoissa.
Itsellä on nyt reilu 250tkm ajetut Monroe Sensatracit ja "MOK"in tapaan auto ei ole enää mukava. Eli em. mainitut iskarit omat ns. kaksitoimiset, niissä on "herkkä" iskunvaimennus ja isompiin töyssyihin ajettaessa tehokkaampi vaimennus. Ilmeisesti tämä eka omainaisuus on noista Sensoista jo kadonnut, samalla lailla eivät ne vieläkään pohjaa, kuin alkuperäiset 150tkm ajettuna......- avensis -98
Tojo-Kölli kirjoitti:
..että sanoivat testit, palstalaiset, kaverit tai ketä tahansa, oman kokemuksen mukaan lähes poikkeukseksetta 100-150tkm ajetut alkuperäiset iskarit eivät enää ole kelvolliset, jos puhutaan ajo-ominaisuuksista. Kun omani vaihdoin, auto "pohjasi" jo alle 80km/h:n nopeuksisssa isoissa tien heitoissa.
Itsellä on nyt reilu 250tkm ajetut Monroe Sensatracit ja "MOK"in tapaan auto ei ole enää mukava. Eli em. mainitut iskarit omat ns. kaksitoimiset, niissä on "herkkä" iskunvaimennus ja isompiin töyssyihin ajettaessa tehokkaampi vaimennus. Ilmeisesti tämä eka omainaisuus on noista Sensoista jo kadonnut, samalla lailla eivät ne vieläkään pohjaa, kuin alkuperäiset 150tkm ajettuna......Taitaa se kilometrimäärä olla tuolla jossain mainittu, mutta n. 178tkm on mittarissa.
Siis onko tuo 1. kohdan vakaajatanko se, joka on takakelkan alla ja se on keskelä pistehitsikiinnikkeellä pohjassa kiinni?? Hitto kun olisi nyt netissä kuva tuosta takaosasta. Jos kellä on Alfamerin Avensis-kirja (englannin kielinen), niin tuon tangon pää on kuvattu kappaleen 10 sivu 11 kuvassa 14.8. - Lusikkani soppaan
avensis -98 kirjoitti:
Taitaa se kilometrimäärä olla tuolla jossain mainittu, mutta n. 178tkm on mittarissa.
Siis onko tuo 1. kohdan vakaajatanko se, joka on takakelkan alla ja se on keskelä pistehitsikiinnikkeellä pohjassa kiinni?? Hitto kun olisi nyt netissä kuva tuosta takaosasta. Jos kellä on Alfamerin Avensis-kirja (englannin kielinen), niin tuon tangon pää on kuvattu kappaleen 10 sivu 11 kuvassa 14.8.Kolahtelu tulee luultavasti kallistuksen vakaajan runkoon tulevista kumipuslista. Kovettuvat ajan myötä ja alkavat kolista. Maalikon silmiin näyttävät olevan kunnossa, mutta näin ei ole. Toki myös rikkinäiset iskarit saattaa kolista, ja tuo iskari ongelma on siitä mielenkiintoinen kun menettävät tehonsa pikkuhiljaa niin sitä ei välttämättä edes huomaa. Asian huomaa vasta kun on uudet alla, että johan on hyvä. Tukivarren puslat saattaa ääntää mutta, enempi se on sitten narinaa. Iskaritestiin ei kauheasti kannata luottaa. Jäykät jouset hämää testiä ja löysät tekee saman. Ja tästä päästää Toyotan ongelmaan, öysiin takajousiin. Ainakin Carinassa aikanaan nuo olivat alkuperäisinä aika löysät. Eli kun vaihdat ne iskarit niin laita samalla uudet jouset, ehkä jäykistetyt. Tuleeko liian kova on makuasia. Ja jos todella auto on kymmenen vuotta tiellä ollut niin kannattaa iskarit vaihtaa, ainakin jos alkuperäiset. Jotain sinne jo vaihdettu jos toinen on erivärinen kuin toinen. Nämä pitäisi vaihtaa aina molemmat yhtäaikaa. Siis vaihda iskarit, laita samalla uudet takajouset ja ne kallistuksen vakaajan runkopuslat. Sitten on taasen hyvä auto ajella pitkän aikaa. Tuolla joku mainitsi että elipyöräsuuntaus vaihdon jälkeen. En pidä sitä pakollisena koska auraus ei muutu vaihdon yhteydessä jos sitä ei tahallaan muuteta ja kallistusta ei säädetä. Takana on säätö mutta, se on vain auraukselle mikä EI muutu uusilla iskareilla jos ne on oikein asennettu.
Lusikkani soppaan kirjoitti:
Kolahtelu tulee luultavasti kallistuksen vakaajan runkoon tulevista kumipuslista. Kovettuvat ajan myötä ja alkavat kolista. Maalikon silmiin näyttävät olevan kunnossa, mutta näin ei ole. Toki myös rikkinäiset iskarit saattaa kolista, ja tuo iskari ongelma on siitä mielenkiintoinen kun menettävät tehonsa pikkuhiljaa niin sitä ei välttämättä edes huomaa. Asian huomaa vasta kun on uudet alla, että johan on hyvä. Tukivarren puslat saattaa ääntää mutta, enempi se on sitten narinaa. Iskaritestiin ei kauheasti kannata luottaa. Jäykät jouset hämää testiä ja löysät tekee saman. Ja tästä päästää Toyotan ongelmaan, öysiin takajousiin. Ainakin Carinassa aikanaan nuo olivat alkuperäisinä aika löysät. Eli kun vaihdat ne iskarit niin laita samalla uudet jouset, ehkä jäykistetyt. Tuleeko liian kova on makuasia. Ja jos todella auto on kymmenen vuotta tiellä ollut niin kannattaa iskarit vaihtaa, ainakin jos alkuperäiset. Jotain sinne jo vaihdettu jos toinen on erivärinen kuin toinen. Nämä pitäisi vaihtaa aina molemmat yhtäaikaa. Siis vaihda iskarit, laita samalla uudet takajouset ja ne kallistuksen vakaajan runkopuslat. Sitten on taasen hyvä auto ajella pitkän aikaa. Tuolla joku mainitsi että elipyöräsuuntaus vaihdon jälkeen. En pidä sitä pakollisena koska auraus ei muutu vaihdon yhteydessä jos sitä ei tahallaan muuteta ja kallistusta ei säädetä. Takana on säätö mutta, se on vain auraukselle mikä EI muutu uusilla iskareilla jos ne on oikein asennettu.
...turhasta suuntauksesta kuulostaa oikealta. Liekö niin, että suuntaus on tarpeellista silloin, kun etuiskarit vaihdetaan?
avensis -98 kirjoitti:
Taitaa se kilometrimäärä olla tuolla jossain mainittu, mutta n. 178tkm on mittarissa.
Siis onko tuo 1. kohdan vakaajatanko se, joka on takakelkan alla ja se on keskelä pistehitsikiinnikkeellä pohjassa kiinni?? Hitto kun olisi nyt netissä kuva tuosta takaosasta. Jos kellä on Alfamerin Avensis-kirja (englannin kielinen), niin tuon tangon pää on kuvattu kappaleen 10 sivu 11 kuvassa 14.8.-ei siellä mitään tankoja ole kiinni pistehitsillä... "hitsi vieköön"
Siis se tanko, joka uhdistää molempien puolien takaiskarit toisiinsa niiden pätkänivelien (koiranluut) avustuksella
-ko. tanko on pohjaan kiinnitetty kahdella kumipuslalla, jotka ovat siellä taka-akseliston alla käytännössä. Ovat ihan työkaluilla avattavia....- - MOK -
Tojo-Kölli kirjoitti:
...turhasta suuntauksesta kuulostaa oikealta. Liekö niin, että suuntaus on tarpeellista silloin, kun etuiskarit vaihdetaan?
... takaiskareiden vaihdossa taida olla välttämätöntä, ainakaan minulla ei auraukset muuttuneet mihinkään. Etupää sitävastoin menee kerralla sekaisin, kun iskarin alapään pultit vetää auki - silloin ei selviä ilman suuntausta
- Lusikka soppaan
- MOK - kirjoitti:
... takaiskareiden vaihdossa taida olla välttämätöntä, ainakaan minulla ei auraukset muuttuneet mihinkään. Etupää sitävastoin menee kerralla sekaisin, kun iskarin alapään pultit vetää auki - silloin ei selviä ilman suuntausta
Etupään kanssa sama homma, eli suuntaus on turha jos iskari on asennettu oikein. Edelleen perustelu sama, eli raidetankoahan ei tarvitse säätää iskarin vaihdon yhteydessä. Auraus pysyy samana, eri asia jos yläpään asento muuttuu. Joskus josain pystyi sen epäkeskon yläpään asentamaan väärään asentoon jolloin pyörän kulma muuttui. Jossain tuo tehty niin ettei pysty, ja jos sen asentaa oikein niin auraushan ei muutu. Tukivarsi on sama ja samassa asennossa, raidetanko on sama ja samoissa säädöissä, miksi pitäisi pyörät suunnata...??? Eli Ei tarvitse etupään iskareidenkaan vaihdon jälkeen... Perusteluja jos asia on toisin... Jos noita lähtee joka välissä suuntaamaan niin yhtä hyvin voisi sanoa että jokaisen jalkakäytävän reunaan ajon jälkeen on nelipyöräsuuntaus välttämätön...
- Lusikka tähän soppaan
Tojo-Kölli kirjoitti:
-ei siellä mitään tankoja ole kiinni pistehitsillä... "hitsi vieköön"
Siis se tanko, joka uhdistää molempien puolien takaiskarit toisiinsa niiden pätkänivelien (koiranluut) avustuksella
-ko. tanko on pohjaan kiinnitetty kahdella kumipuslalla, jotka ovat siellä taka-akseliston alla käytännössä. Ovat ihan työkaluilla avattavia....Juurikin niin kuin Tojo-Kölli on sanonut. Eli taitaapi olla kahdella 10mm pultilla nuo puslan pitimet kiinni. Toyotan puslat ilmeisesti tehty niin että täytyisi ottaa vakaajan päät irti että saapi uudet tilalle ja tietenkin vanhat poies. Mutta miksi??? On merkkejä joiden kumipuslat ovat poikki, luit oikein poikki. Ja näin itse laittaisin myös Toyotaan uudet, kestää kyllä aikansa ja helpottaa yli puolella asennusta. Tarvikkeena taitaa maksaa maks 5€/kpl. ELi kustannus ei ole kova vaikka joutuisi vaihtaa viiden vuoden välein. Usein nuo vaan ovat 15vuotta ja sitten ihmetellään miksi kolisee. Hieman kun miettii mihin se poikkikohta kannattaa tehdä niin ei vaikuta toimivuuteen mitenkään.
- - MOK -
Lusikka soppaan kirjoitti:
Etupään kanssa sama homma, eli suuntaus on turha jos iskari on asennettu oikein. Edelleen perustelu sama, eli raidetankoahan ei tarvitse säätää iskarin vaihdon yhteydessä. Auraus pysyy samana, eri asia jos yläpään asento muuttuu. Joskus josain pystyi sen epäkeskon yläpään asentamaan väärään asentoon jolloin pyörän kulma muuttui. Jossain tuo tehty niin ettei pysty, ja jos sen asentaa oikein niin auraushan ei muutu. Tukivarsi on sama ja samassa asennossa, raidetanko on sama ja samoissa säädöissä, miksi pitäisi pyörät suunnata...??? Eli Ei tarvitse etupään iskareidenkaan vaihdon jälkeen... Perusteluja jos asia on toisin... Jos noita lähtee joka välissä suuntaamaan niin yhtä hyvin voisi sanoa että jokaisen jalkakäytävän reunaan ajon jälkeen on nelipyöräsuuntaus välttämätön...
... säätö on siinä iskarin alapäässä. Eli reiät on pikkuisen väljät ja säätö suoritetaan siten, että olkatuki laitetaan oikeaan asentoon iskarin alapäähän ja sitten vedetään pultit kiinni (kiristysmomentti on 255 Nm, eli vedetään tosi tiukalle). Raidetankohan on hiukan pyörän keskilinjan yläpuolella, joten pyöränkallistuman muutos vaikuttaa suoraan aurauskulmaan, vaikutus on ohjearvoon verrattuna ehkä max - 10 mm, riippuen siitä, mihin asentoon iskarin alapää kiristetään.
Teoriassa voisi ajatella, että kun "kiristää samaan kohti kuin entinen oli", niin auraus tulee kohdalleen, mutta kun se ei käytännössä ole niin helppoa - siinä kohtaa kysymys on kuitenkin hyvin pienistä toleransseista. Kun sitten tiedetään, että avensis on hiivatin tarkka noille pyöränkulmille, niin lopputuloksena voidaan todeta, että etuiskareiden vaihdon jälkeen aurauskulmat joutuu säätämään uudelleen.
Takapäässä tukivarsien kiinnityskohdat on sellaisessa paikassa, ettei pyörän pystykallistuman muutos juurikaan vaikuta auraukseen (ainakaan niin paljon kuin etupäässä). - Heitellyt
- MOK - kirjoitti:
... säätö on siinä iskarin alapäässä. Eli reiät on pikkuisen väljät ja säätö suoritetaan siten, että olkatuki laitetaan oikeaan asentoon iskarin alapäähän ja sitten vedetään pultit kiinni (kiristysmomentti on 255 Nm, eli vedetään tosi tiukalle). Raidetankohan on hiukan pyörän keskilinjan yläpuolella, joten pyöränkallistuman muutos vaikuttaa suoraan aurauskulmaan, vaikutus on ohjearvoon verrattuna ehkä max - 10 mm, riippuen siitä, mihin asentoon iskarin alapää kiristetään.
Teoriassa voisi ajatella, että kun "kiristää samaan kohti kuin entinen oli", niin auraus tulee kohdalleen, mutta kun se ei käytännössä ole niin helppoa - siinä kohtaa kysymys on kuitenkin hyvin pienistä toleransseista. Kun sitten tiedetään, että avensis on hiivatin tarkka noille pyöränkulmille, niin lopputuloksena voidaan todeta, että etuiskareiden vaihdon jälkeen aurauskulmat joutuu säätämään uudelleen.
Takapäässä tukivarsien kiinnityskohdat on sellaisessa paikassa, ettei pyörän pystykallistuman muutos juurikaan vaikuta auraukseen (ainakaan niin paljon kuin etupäässä).Selvä juttu. Onkos tuo systeemi laajemmin käytössä. Avesta ei kokemusta mutta edeltäjästä kyllä, eli E Carinasta. Ei kuulosta ilmeisen hyvältä ratkaisulta mutta kai se toimiva on kun on käyttöön otettu. Enempi aattelis tuon suuntaamis tarpeen johtuvan kuluneista puslista. Kun iskarit on uudet niin huomataan ettei auto mene suoraan, niin kuin oletetaan. Puslat kuitenkin tuon kymmenen vuoden aikana ehtii löystyä ja muuttaa muotoaan, sanoisinko hakevat paikkansa.
- avensis -98
Tojo-Kölli kirjoitti:
-ei siellä mitään tankoja ole kiinni pistehitsillä... "hitsi vieköön"
Siis se tanko, joka uhdistää molempien puolien takaiskarit toisiinsa niiden pätkänivelien (koiranluut) avustuksella
-ko. tanko on pohjaan kiinnitetty kahdella kumipuslalla, jotka ovat siellä taka-akseliston alla käytännössä. Ovat ihan työkaluilla avattavia....Korjataas, eli jos on Haynesin Avensis -kirja käsillä, niin sieltä nuo mainitsemani sivut ja kappaleet joissa se tarkoittamani tanko näkyy. Se näyttää olevan keskeltä kiinni pistehitsillä pohjassa ja päistään puslilla muistaakseni takakelkassa. Mikä sitten lieneekään sen tarkoitus.
Se on tuo vakaajatanko semmoinen, että rakkaalla lapsella on monta nimeä. Sen puslat kyllä olen huomannut, eli ovat pohjassa kiinni ja sitten koiranluut päissä. Kun katselin niitä puslia, niin ihan kuin joku ohut kumiletku olisi pujotettu tangon ja puslan väliin. Liekkö joku joskus jo fiksannut niitä. Vähän haperoilta ne itse puslat kyllä näyttivät, halekamia oli.
Koiranluiden väljyyksiä ei varmaan käsissä tunne, vaikka miten vääntelisi niitä kiinni ollessaan. Ainakaan itse en tuntenut. Eivät ne kalliitkaan näytä olevan, jotenka jos ne vaihtaisi vaikka ihan huvikseen ;) Lusikka tähän soppaan kirjoitti:
Juurikin niin kuin Tojo-Kölli on sanonut. Eli taitaapi olla kahdella 10mm pultilla nuo puslan pitimet kiinni. Toyotan puslat ilmeisesti tehty niin että täytyisi ottaa vakaajan päät irti että saapi uudet tilalle ja tietenkin vanhat poies. Mutta miksi??? On merkkejä joiden kumipuslat ovat poikki, luit oikein poikki. Ja näin itse laittaisin myös Toyotaan uudet, kestää kyllä aikansa ja helpottaa yli puolella asennusta. Tarvikkeena taitaa maksaa maks 5€/kpl. ELi kustannus ei ole kova vaikka joutuisi vaihtaa viiden vuoden välein. Usein nuo vaan ovat 15vuotta ja sitten ihmetellään miksi kolisee. Hieman kun miettii mihin se poikkikohta kannattaa tehdä niin ei vaikuta toimivuuteen mitenkään.
...puslat on halkaistuja ja saa vaihdettua, mutta vaihdon hankalin vaihde on kotikonstein järjestää paikka, jossa saa takapään tuennan apurunkoa pudotetuksi, että saa nuo pultit auki.
- avensis -98
Tojo-Kölli kirjoitti:
...puslat on halkaistuja ja saa vaihdettua, mutta vaihdon hankalin vaihde on kotikonstein järjestää paikka, jossa saa takapään tuennan apurunkoa pudotetuksi, että saa nuo pultit auki.
Siis jos se vakaajatanko nyt on tämä kopsahtelun aiheuttaja, niin niiden puslien täytyy olla kyllä melkoisen huonossa kunnossa.
avensis -98 kirjoitti:
Siis jos se vakaajatanko nyt on tämä kopsahtelun aiheuttaja, niin niiden puslien täytyy olla kyllä melkoisen huonossa kunnossa.
...tuo on minun olettamusta, mutta johonkin sen täytyy kiinni ottaa, kun noin pahan kolinan saa aikaiseksi.
Ja usko pois, että noiden puslien ei tarvitse olla käsin tuntien tai silmin nähden väljät, että kolina kuuluu.- naamariin heitellyt
Tojo-Kölli kirjoitti:
...puslat on halkaistuja ja saa vaihdettua, mutta vaihdon hankalin vaihde on kotikonstein järjestää paikka, jossa saa takapään tuennan apurunkoa pudotetuksi, että saa nuo pultit auki.
"...puslat on halkaistuja ja saa vaihdettua, mutta vaihdon hankalin vaihde on kotikonstein järjestää paikka, jossa saa takapään tuennan apurunkoa pudotetuksi, että saa nuo pultit auki. "
Ja nythän puhutaan edelleen kallistuksenvakaajan puslista. Jotenki tuo tekstisi viittaa tukivarrenpusliin... - avensis -98
Tojo-Kölli kirjoitti:
...tuo on minun olettamusta, mutta johonkin sen täytyy kiinni ottaa, kun noin pahan kolinan saa aikaiseksi.
Ja usko pois, että noiden puslien ei tarvitse olla käsin tuntien tai silmin nähden väljät, että kolina kuuluu.Saatat olla oikeassakin, koska myös merkkihuollosta veikkailtiin niin. Tosin siellä eivät suoraan sanoneet äänen johtuvan kallistuksen vakaajan puslista, vaan tukitangon puslista. Siksi rupesinkin tiirailemaan sitä yhtä mystistä tankoa, josta olen tuossa aiemmin änkyttänyt. Sanoivat vaan, että "se tanko kulkee niin lähellä pohjaa ja väljän puslan vuoksi se kopsahtaa terävissä tärskyissä pohjaan".
avensis -98 kirjoitti:
Saatat olla oikeassakin, koska myös merkkihuollosta veikkailtiin niin. Tosin siellä eivät suoraan sanoneet äänen johtuvan kallistuksen vakaajan puslista, vaan tukitangon puslista. Siksi rupesinkin tiirailemaan sitä yhtä mystistä tankoa, josta olen tuossa aiemmin änkyttänyt. Sanoivat vaan, että "se tanko kulkee niin lähellä pohjaa ja väljän puslan vuoksi se kopsahtaa terävissä tärskyissä pohjaan".
Meillä maallikoilla lienee suurin ongelma oikeiden termien kanssa. Tanko mikä tanko :-)
- luuraa
- MOK - kirjoitti:
... säätö on siinä iskarin alapäässä. Eli reiät on pikkuisen väljät ja säätö suoritetaan siten, että olkatuki laitetaan oikeaan asentoon iskarin alapäähän ja sitten vedetään pultit kiinni (kiristysmomentti on 255 Nm, eli vedetään tosi tiukalle). Raidetankohan on hiukan pyörän keskilinjan yläpuolella, joten pyöränkallistuman muutos vaikuttaa suoraan aurauskulmaan, vaikutus on ohjearvoon verrattuna ehkä max - 10 mm, riippuen siitä, mihin asentoon iskarin alapää kiristetään.
Teoriassa voisi ajatella, että kun "kiristää samaan kohti kuin entinen oli", niin auraus tulee kohdalleen, mutta kun se ei käytännössä ole niin helppoa - siinä kohtaa kysymys on kuitenkin hyvin pienistä toleransseista. Kun sitten tiedetään, että avensis on hiivatin tarkka noille pyöränkulmille, niin lopputuloksena voidaan todeta, että etuiskareiden vaihdon jälkeen aurauskulmat joutuu säätämään uudelleen.
Takapäässä tukivarsien kiinnityskohdat on sellaisessa paikassa, ettei pyörän pystykallistuman muutos juurikaan vaikuta auraukseen (ainakaan niin paljon kuin etupäässä).Jallu!
- ile D4D
Kiitokset asiantuntevasta, mutta amatööriäkin valaisevasta ketjusta. Täytyy panna talteen siltä varalta, että omassanikin alkaa kolista...
Se minullekin tuli mieleen, kun etsitään vaikeasti paikannettavaa vikaa kuluvista puslista, että eikö ne samalla vaivalla voisi vaihtaa kaikki kerralla uusiin, koska vaihtotarve tuntuu olevan vain kerran kymmenessä vuodessa. Mitähän maksaisi, jos pyytäisi merkkiliikkeessä uusimaan kaikki alustan kuluvat osat?
Kukaan ei näissä ketjuissa vielä ole kirjoitellut etupään kulumista. Edellisessä autossani jouduin vaihtamaan alapallonivelet, sisemmät raidetandon päät, ohjauksen puslia sekä etupyörän laakerit kilometrivälillä 270-350 tkm sekä ohjausvaihteen 500 tkm:issa. Avensiksessa (326 tkm) tämä rumba ei vielä ole alkanut.- avensis -98
Joo minäkään en ole vielä lukenut tai kuullut mistään, että mikä etupään puslista tai nivelistä kuluu nopeiten. Aina on vaan puhuttu takapään ongelmista ja eritoten nyt tästä kallistuksen vakaajan puslista ja päistä ;)
Itsellänikin on huonoja kokemuksia entisestä autosta (sakemanni). Siihen tuli vaihdettua juurikin raidetangon päitä sekä koiranluita sekä apurungon pusliakin peräti. - Toijotan etupää
avensis -98 kirjoitti:
Joo minäkään en ole vielä lukenut tai kuullut mistään, että mikä etupään puslista tai nivelistä kuluu nopeiten. Aina on vaan puhuttu takapään ongelmista ja eritoten nyt tästä kallistuksen vakaajan puslista ja päistä ;)
Itsellänikin on huonoja kokemuksia entisestä autosta (sakemanni). Siihen tuli vaihdettua juurikin raidetangon päitä sekä koiranluita sekä apurungon pusliakin peräti.Ole puslien puolesta aika idiootti varma. Raidetangon päitä tukivarren puslia menee varmaan lähinnä sattumalta ja kulumalla ku tarpeeksi ajelee. Toisin nuo saksalaiset mihin saa koiranluut ja tukivarren puslat vaihtaa joka katsastukseen. Etupäässä alkaa kyllä sama kolina kun takana kun aika on täysy ja samat kallistuksen vakaajan kumit sielä kolisee kun kovettuu. Ainakin E Carinassa ovat juuri samat kumit edessä ja takana ja molemmissa kolisee... Tukivarren puslat on kai sitten enempi makuasia vaihtaa, eihän se huononna ajoominaisuuksia vaikka ne uusiin vaihtaa.
Tuossa edellisessä D4D kyseli että jos kaikki kuluvat vaihtais kerralla uuteen. Epäilen että D4D vaihtais koko kärryn uuteen jos menisi ja hinnan kuulisi. Toyotalla kun se huono puoli noissa tukivarsissa, ettei niihin saa puslia erikseen vaan onpi ostettava tukivarret samassa kaupassa. Itellä kun narisee tukivarren puslat tuossa E Carinassa ja uusia tiedustelin niin olin lentää perseelleni kun hinnan kuulin. Jos olisi laittanut taakse kaikki uudet tukivarret omana työnä niin olisi nuo maksanut noin 800€ ja siis ilman töitä. Päätinpä sitten kuunnella narinaa kun muuta huomattavaa vikaa noissa ei ole...
Että näin tällä kertaa... - No huh huh
Toijotan etupää kirjoitti:
Ole puslien puolesta aika idiootti varma. Raidetangon päitä tukivarren puslia menee varmaan lähinnä sattumalta ja kulumalla ku tarpeeksi ajelee. Toisin nuo saksalaiset mihin saa koiranluut ja tukivarren puslat vaihtaa joka katsastukseen. Etupäässä alkaa kyllä sama kolina kun takana kun aika on täysy ja samat kallistuksen vakaajan kumit sielä kolisee kun kovettuu. Ainakin E Carinassa ovat juuri samat kumit edessä ja takana ja molemmissa kolisee... Tukivarren puslat on kai sitten enempi makuasia vaihtaa, eihän se huononna ajoominaisuuksia vaikka ne uusiin vaihtaa.
Tuossa edellisessä D4D kyseli että jos kaikki kuluvat vaihtais kerralla uuteen. Epäilen että D4D vaihtais koko kärryn uuteen jos menisi ja hinnan kuulisi. Toyotalla kun se huono puoli noissa tukivarsissa, ettei niihin saa puslia erikseen vaan onpi ostettava tukivarret samassa kaupassa. Itellä kun narisee tukivarren puslat tuossa E Carinassa ja uusia tiedustelin niin olin lentää perseelleni kun hinnan kuulin. Jos olisi laittanut taakse kaikki uudet tukivarret omana työnä niin olisi nuo maksanut noin 800€ ja siis ilman töitä. Päätinpä sitten kuunnella narinaa kun muuta huomattavaa vikaa noissa ei ole...
Että näin tällä kertaa...No niin autossani ave vm99 kans kolisee vissiin runkoon tuo vakaajatanko :(. Sen huomasin parhaiten niin että ottaa siitä yhdestä iskarista sen koiranluun irti ja alkaa sit heiluttaa sitä tankoa sinne tänne. Pitääpä käydä vaihdattamassa kyseiset puslat. On aika ähräämistä jos itse pitää apurunko ottaa alas tai laskea ja lattialla ährätä. Kiitos TOJO-KÖLLILLE hyvistä vinkeistä! Keep up the good work.
ps. vieläkö sulla on avensis? - Tojo-Köle
No huh huh kirjoitti:
No niin autossani ave vm99 kans kolisee vissiin runkoon tuo vakaajatanko :(. Sen huomasin parhaiten niin että ottaa siitä yhdestä iskarista sen koiranluun irti ja alkaa sit heiluttaa sitä tankoa sinne tänne. Pitääpä käydä vaihdattamassa kyseiset puslat. On aika ähräämistä jos itse pitää apurunko ottaa alas tai laskea ja lattialla ährätä. Kiitos TOJO-KÖLLILLE hyvistä vinkeistä! Keep up the good work.
ps. vieläkö sulla on avensis?.......483tkm mittarissa ja matka jatku..... pientä "autokuumetta" (tai "lämpöä") ilmassa, mutta allekirjoittaneelle tämäkin voi vielä tarkoitta 1-2 vuotta, ennenkuin auton vaihto tapahtuu....
-olet keksinyt kohtuullisen tavan todeta ton puslien kuluman.
En pidä ideaa sinänsä loistavana, koska omasta Avesta ei ainakaan saanut oletettavasti yli 300tkm ajettua koiranluuta ehjänä irti, joten kaikkiin autoihin ideaa ei voi näinollen soveltaa......
- sis ave
Ihanko tosi. Voi hellanlettas. Onko iskarit vähän päässeet kulumaan. Katso sitä autosi ikää.
Ei ne ikuisia ole. - toyo2
tilasin toyoon jouset varaosaliikkeeseen,mutta tarvihe en ,voinko vain ilmottaa etten ota niitä?kuluja?onko joku kuluttajan suoja laki?
- Kovuusonterveyttä
Silloin kun tojossa rupee olemaan joustoa ja vaimennusta, runko on pehmennyt eli ns. ajettu sisään. Katkeaa kohta. Uusi tojo notkuu terveen joustavasti kovassa vauhdissa mutta tien epätasasuudet lyövät silti jämäkästi sormille.
- Aaveeta
Viiltävän tarkkaa asian analysointia. On todella uskomattoman hienoa, että meillä on näin korkeatasoista asioihin perehtynyttä asiantuntemusta näillä Avensis sivuillamme.
Meidän ei tarvitse muutakuin avata selain ja mennä tänne Toyota ketjuun ja näin saamme tarkan kuvauksen kuinka tilanteessa tulee menetellä.
Toivottavasti jaksat uhrautua tällä valistuksen jakamislinjallasi, jotta kaikki jotka janoavat viimeisintä tietoa alalta voisivat sitä täältä ammentaa.
- Anonyymi
Mulla alkoi Docatosta takapää kolista sillä oli iskuvaimennini mennyt poikki
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj452832Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet822232KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.1101928Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m381668Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r801436- 921323
En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista
Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si31294Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?
Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.2761281- 1171274
Oon vähän pettynyt
Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi1121219